פורום לקויות למידה
מנהל פורום לקויות למידה
אשמח לדעת מהו המועד שצריך לעשות בו איבחון פסיכודידקטי לקראת עליה לחט"ב כדי שיהיה תקף גם לתיכון ולבחינות הבגרות? ומיהו איש המקצוע הרלוונטי?
היי יעל, כדי שהאבחון יהיה תקף עד כיתה י"ב ולבגרויות, יש לבצע אותו רק לאחר תום כיתה ו'. בהצלחה, אביה
שלום, אני נמצאת בשנה האחרונה ללימודי חנ"מ ואני רוצה להתחיל ללמוד בשנה הבאה תואר שני בלקויות למידה ואבחון דידקטי. אשמח אם תוכלו לענות לי על כמה שאלות :) בעיקרון במהלך התואר בחינוך מיוחד הבנתי כי אני לא רוצה לבנות מערכי שיעור ולהיות מורה מקצועית או מחנכת אלא אני מחפשת מקצוע יותר טיפולי שמשלב קשר עם תלמידים בכל הגילאים, אך קשר פרטני של "אחד על אחד" כי אני רוצה להשפיע ולקדם מבלי להתעסק בבעיות משמעת של כיתה. והגעתי עם עצמי למסקנה שהקניית אסטרטגיות למידה והיכולת לאבחן תלמיד זה כן משהו שאני רוצה לעשות. במשך כל התואר התחברתי מאוד לתלמידים אבל באיזשהו מקום יצאתי בתחושה שאני כנראה אהיה מתוסכלת מהמקצוע הזה כי רמת ההשקעה לא תואמת את התגובות של התלמידים ולכן התחילו מחשבות על תואר שני. אני שואלת את עצמי האם תואר שני באבחון דידקטי ולקויות למידה אכן תואם את מה שאני רוצה לעשות או שמא אני אלמד שוב משהו שבאידיאל נשמע מעולה אך במציאות יש פער ענק בין ההשקעה והזמן לתוצאות בשטח..חקרתי את האינטרנט והבנתי פחות או יותר מה מטרת התואר השני בלקויות למידה ואבחון דידקטי אך אשמח לשמוע מה המצב בתכלס כיום. פרקטית - יש ביקוש לזה? להיות מורה מתקנת אומר בפועל להיות מורה ככל המורות בבי"ס אחד קבוע או שזה עבודה שהיא יותר כמו תרפיסטית או מרפאה בעיסוק שעוברת לפעמים בין כמה בתי ספר? יש אפשרות להיות מורה מתקנת מבלי ללמוד את זה כתואר שני? הרי גם אבחון דידקטי הבנתי שאפשר לקיים מבלי ללמוד ממש אבחון כתואר.. ולגבי אבחון דידקטי, יש אפשרות ממש כבר בסיום התואר השני כאשר יש תעודת מאבחן לאבחן בצורה עצמאית או שמא נדרשות שנים של עבודה ובניית שם ע"מ לאבחן עצמאית?.. יש אפשרות להכנס כמאבחנת מתחיל למכוני אבחון? יש לכך ביקוש או שזה קשה להכנס לאותם מכונים? אשמח ממש גם לדעת לגבי המשכורת של מורה מאמנת ומאבחנת דידקטית..ממה שהבנתי אין קפיצה משמעותית בין שכב מורה למורה מאמנת בעלת תואר שני,זה נכון? בקיצור, אשמח ממש לקצת סדר ברמה הפרקטית של המקצוע כי מבחינת התיאור שלו הוא נשמע לי כמו המשך מעולה לתואר הראשון אך אני רוצה להיות שלמה עם ההחלטה מכיוון שבמקום שבו אני רוצה ללמוד זהו תואר של שנתיים וחצי שבו לומדים 3 ימים בשבוע וזה אכן משמעותי.. תודה רבה רבה מראש!!
היי לי! אפשרויות התעסוקה בתחום מאוד מגוונות. ישנן בוגרות המועסקות במסגרת משרד החינוך, ואז נדרשת תעודת הוראה, ישנן בוגרות העובדות במסגרות פרטיות כמו מכוני אבחון או רשתות בתי ספר שאינן שייכות למשרד החינוך (כגון רשת עמל), ישנן בוגרות העובדות במכוני אבחון וטיפול לסטודנטים...המשרות יכולות להיות חלקיות או מלאות -ישנן מאבחנות שעובדות במקום אחד בלבד, וישנן מאבחנות שמפצלות ועובדות במשרות חלקיות בשני מקומות. תמיד, כמו בכל תחום, מומלץ למצוא עבודה בתחום במהלך התואר (למשל בהוראה מתקנת) כדי לרכוש ניסיון שגם יסייע לך להבין מה מתאים לך וגם ייתן לך יתרון חשוב בסוף התואר. לגבי תעודת מאבחן - כיום אין תעודה כזו. אבחונים דידקטיים אמורים להתבצע ע"י בעלי תואר שני באבחון ובטיפול בלקויות למידה. לגבי הוראה מתקנת - אפשר להיות מורה מתקנת בלי תואר שני, למעשה אין התייחסות להסמכה הנדרשת בחוק על מנת לעסוק במקצוע. אצלנו במרכז "אות ועוד" מעסיקים רק מורות בעלות תואר ראשון בתחומים רלוונטיים, כאשר קיימת עדיפות למורות הנמצאות בלימודי התואר השני. על מנת להיות מורת שילוב בבתי ספר דרושה כמובן תעודת הוראה, אך אין דרישה הכרחית לתואר שני. בהצלחה, אביה
ומה השכר ההתחלתי של מאבחנת? איך עולה השכר?׳אחרי 3-5 שנות ניסיון, מה השכר?
שלום רב, בתי עולה בשנה הבאה לחטיבת ביניים לכיתה ז'. היא מאובחנת עם דיסקלקוליה וADHD לא מטופלת בריטלין או בנגזרותיו עקב תופעות הלוואי הקשות שנגרמו לה. היא לומדת בכיתה רגילה ועברה איבחון פסיכו דידקטי בכיתה ד'. לאור המסקנות של האיבחון היא אובחנה כבעלת דיסקלקוליה וכן כאמור ADHd מתקשה מאוד בחשבון עד בלתי אפשרי. ככל הנראה תקבל פטור בשנה הבאה וזאת לאחר שכל מה שנעשה לא קידם אותה. היא גם חדלה לשתף פעולה. במקצועות האחרים היא בינונית. אנגלית היא די בסדר אבל כאמור לא מסוגלת לשבת הרבה על השיעורים או הכנה למבחנים ולכן התוצאות שהיא מקבלת די בינוניות (60-70 מקסימום). האם כדאי שהיא תשולב בכיתה קטנה בבית ספר רגיל? אני מאוד מהססת כיוון שזה יגרום לכך שהיא לא תהיה עם חברותיה או עם מישהו שהיא מכירה מבית הספר הנוכחי. אציין כי היא כבר נרשמה לחטיבה שלפי מה שנאמר לי הם מאוד מקלים ובאים לקראת התלמידים. אודה על תשובה.
במקרה של שאלה כזו מוטב להתייעץ עם הגורמים שמכירים אותך, את ביתך, את הרקע שלו ואת המסגרות המסוימות שביניהם אתם מתלבטים. לכל אפשרות יתרונות וחסרונות. כדאי לשוחח עם יועצת בית הספר ומחנכת הכיתה לגבי האפשרויות העומדות בפניכם, ועם הגורם בבית הספר אליו מיועדת ביתך העוסק בלקויות למידה (מורת שילוב, מת"לית וכיו"ב) על מנת לבחון את האפשרויות. בנוסף, חשוב להמשיך ולקיים מעקב נוירולוגי במידה ויש קשיי קשב וריכוז, גם אם הטיפול התרופתי אינו מתאים לביתכם, בין היתר משום שקיימות אפשרויות סיוע אחרות שחשוב להכיר.
הבן שלי עולה שנה הבאה לכיתה ז' ואני מחפשת את המקום הטוב ביותר בשבילו ...יש לו לקויות למידה וקשב וריכוז הוא מאוד משתדל בבית ספר מקבל רק השנה הרבה הקלות ואז מצליח לקבל ציונים טובים והוא מאושר בנוסף הוא נמצא בפנימית יום דרך הרווחה עד שש ושם הוא פורח מכין שיעורים ומקבל את כל התמיכה שצריך .השאלה לגבי שנה הבאה האם עדיף כיתה קטנה ואחרי צהריים ילך למסגרת של מועדונית או פניימית יום או עדיף חינוך מיוחד
היי גילי, במקרה של שאלה כזו מוטב להתייעץ עם הגורמים שמכירים אותך, את ילדך, את הרקע שלו ואת המסגרות המסוימות שביניהם אתם מתלבטים. לכל אפשרות יתרונות וחסרונות. כדאי לשוחח עם יועצת בית הספר ומחנכת הכיתה לגבי האפשרויות העומדות בפניכם. בהצלחה רבה, אביה
;אני בן 28 .תמיד היו לי קשיי למידה והיו מקריאים לי את החומר לימודי בבית ספר כדי שאבין מה כתוב, ולמרות זאת לא הייתי בשום אבחון.למי אני פונה היום בשביל אבחון לקוי למידה?
שלום מייקל, במידה והאבחון נחוץ לך לצורך מוסד להשכלה גבוהה, מומלץ לפנות לאחד ממרכזי האבחון של המת"ל. לרשימה של מכונים אלה: https://www.nite.org.il/index.php/he/tests/matal-ela/matal/matal-diagnosis-centers.html בהצלחה, אביה
שלום אני בעלת תואר ראשון בחינוך מיוחד עם תעודה של מורה מאבחנת דידקטית ועם ידע וניסיון רב בתחום לקויות למידה רב תחומיות אני מעוניינת לדעת האם יש באפשרותי לערוך אבחונים דידקטיים בשלב זה ?.. או שעלי להשלים תואר שני ןאח"כ להתחיל לאבחן?.. תודה חני
שלום חני, לאחרונה, חלים שינויים בתחום של אבחונים והכשרה בתחום של לקויות למידה. המגמה היא להכשיר מאבחנים דידקטיים בעלי תואר שני. כדאי לפנות לאגף לקויות למידה במשרד החינוך ולקבל מהם את האינפורמציה המתבקשת. בהצלחה!
שלום רב, בני בכיתה ה וסובל משגיאות כתיב רבות. יש לו כתב יפה וברור, הוא קורא נהדר (לא אוהב לקרוא, אבל כשצריך, למשל לצורכי לימודים, קורא בשטף וברהיטות). לא נראה שישנן בעיות קשב וריכוז. האם שגיאות כתיב בגיל כזה יכולות להצביע על בעיה כלשהי? כיצד ניתן לסייע לילד בנושא? תודה מראש, יוני
שלום יוני, פעמים רבות שגיאות כתיב נלוות לקשיים בקריאה. יש צורך לאפיין את סוג השגיאות. אם מדובר בשגיאות הומופוניות בלבד (החלפה בין ח'-כ', ת'-ט' וכדומה) ייתכן והן נובעות מחוסר היכרות עם כללי כתיב, ועשויות להיות על רקע חשיפה מועטה לקריאה (ואז כדאי מאוד ליצור הרגלי קריאה קבועים). אם השגיאות חמורות יותר, ניתן לשקול פניה לאבחון דידקטי לצורך הערכת הכישורים השפתיים, או לחילופין לפנות להוראה מתקנת הממוקדת בצמצום שגיאות כתיב. אצלו במכון ניתן לקבוע פגישת הערכה על מנת לכוון האם יש צורך באבחון דידקטי או הוראה מתקנת.
שלום בתי בת 12, מתלוננת כל הזמן שאינה מספיקה במבחנים. אין לה בעיה בקריאה אבל היא קוראת מאד לאט. האם צריך לקחת אותה לאבחון, אם כן איזה כדי לקבל תוספת זמן במבחנים? תודה
שלום רב, על מנת לקבל תוספת זמן או התאמות אחרות לדרכי היבחנות, יש צורך לבצע אבחון דידקטי. עבור נערה בת 12 מדובר בפגישה אחת שתימשך כארבע שעות. בהתאם לממצאי האבחון ולצרכים שיעלו ממנו, המאבחן/ת יוכלו להמליץ על התאמות שונות, לרבות תוספת זמן. במרכז "אות ועוד" מתקיימים אבחונים דידקטיים המועברים ע"י מאבחנים בעלי תואר שני באבחון ובטיפול בלקויות למידה. לקבלת פרטים נוספים על אבחון במרכז "אות ועוד", ניתן לפנות בטלפון 02-5611561. בברכה, אביה מרכז "אות ועוד"
שלום הבנתי שיש שני סוגי אבחונים: דידקטי ופסיכודידקטי. רציתי לדעת לפי מה מתאימים את האבחון לילד? והאם יש עוד סוגי אבחונים תודה
שלום רב, אבחון פסיכו דידקטי בנוי מאבחון דידקטי והשלמה פסיכולוגית. אבחון דידקטי כולל התייחסות לתפקודי למידה, קריאה, כתיבה, הבנת הנקרא וכו'. השלמה פסיכולוגית בודקת היבטים רגשיים. אצלנו במכון מתקיימים אבחונים. נשמח לתת פרטים נוספים אצלנו במרכז "אות ועוד". טלפון:02-5611561 בברכה, אביה בטקר מנהלת מקצועית
בני בן 10. יש לו הקלות במבחנים, ביניהם 25% תוספת זמן. האם יש אפשרות לקבל תוספת זמן ארוכה יותר במבחנים?
שלום, אני בת 28 לאחרונה סיימתי תואר ראשון בביוטכנולוגיה בת"א. מעולם לא אובחנתי כלקויית למידה אך אני מודעת בוודאות לעובדה שאני סובלת מזה (אחותי אובחנה כלקויית למידה). למרות הקושי והסבל לא קיבלתי שום הקלות מימיי, כיום כשאני מבוגרת אני מרגישה יותר את הקושי זה. התחלתי לעבוד לא מזמן בחברה רצינית בתחום שלמדתי ואני פשוט בוכה כל יום ומרגישה שאני סובלת מכך שאני לא מבינה ולא זוכרת דברים שמסבירים לי, צריכים לחזור על זה כמה פעמים כדי שאבין ואני תמיד צריכה ליווי ותמיכה סביבי, מקום העבודה מאופיין בסביבת לחץ ודרישות גבוהות. אני ממש אובדת עצות וכבר מיואשת אני לא יודעת מה לעשות ואיך להתמודד עם זה. אני חוששת לפנות למנהל שלי ולעדכן שאני לקויית למידה, אפשר לומר שאני גם מתביישת להודות בזה למרות שזה משהו שלא קשה לשים לב אליו. מה אני אמורה לעשות?
צהריים טובים, הפיתרון שנראה לי טוב ביותר הוא למצוא מנטור מומחה ללקויות למידה ואסטרטגיות למידה. לבנות תכנית עבודה מסודרת ומותאמת לחיי היום יום שלך ולספק לך כלים טובים להתמודדות. בברכה אלמוג בן-שחר
שלום רב, בני בן 8 כיתה ב' תלמיד טוב, יודע יפה את חוקי הקריאה וקורא יפה מאוד, סהכ בסדר בחשבון אם כי מתקשה קצת אך לא ברמה מדאיגה. עיקר הבעיה שהוא נלחץ מעבודה,\כשהוא רואה למעלה מ3-4 שורות לקרוא הוא לא מעוניין לשתף פעולה למרות שקורא נהדר, מתלונן שזה הרבה והוא נלחץ, כשצריך להעתיק מהלוח הוא לא מעוניין כי טוען שזה הרבה בעוד שחבריו לכיתה מעתיקים נהדר (יש לו כתב ברור וקריא), בחשבון בודק כמה עמודים יש לעשות ושיעורי הבית הופכים למלחמה, הוא נלחץ מאוד וכל הזמן טוען שזה הרבה ושזה קשה ואני לא יודע ולא יכול וכל מני טענות שלא מצדיקות את רמתו האמיתית כי המורה אומרת שהוא ילד נבון ומבין את החומר הנלמד. אנחנו מתוסכלים ולא מבינים לאן לפנות , לא מבינים את שורש הבעיה? יש לציין שבבית הספר הוא לפעמים מפריע בכיתה. לאור התיאור האם יש קשר ללקות למידה? הרי רמת הלימודים שלו מאוד טובה ורמת ההבנה שלו טובה , מדוע מתנהג כך מדוע נלחץ ? אם היה לקוי למידה אז לא היה קורא מצויין או מבין בחשבון.? לאן לפנות ואיזה אבחון ללכת? תודה על תשובתך , הורים מתוסכלים לילד מתוסכל
כרמית, בני בם 14 בכיתה ט' לומד בכיתה של לקויי למידה סובל מאותם בעיות שיש לבן שלך הוא אומנם לקוי למידה ונשאר הרבה פעמים בבית ולא הולך לבית הספר ואומר שמשעמם לו ולא מחדשים לו שום דבר, אגב במקצועות אנגלית מתמטיקה ומדעים יש לו 100 במבחנים הם התחילו לתרגל את החומר למבחני הבגרות. הוא נמנע ממקצועות רבי מלל . בבית הספר לא יודעים אין להגיב ומה לעשות ומיד מאשימים אותנו ההורים., ההינו בטיפולים אצל מספר מטפלים ולאף אחד אין פתרון גם למערכת החינוך אין פתרון. מה עושים? ואיך אפשר לפתור את הבעיה?
תיאורך מחשיד תפקוד ילד מחונן ולקוי למידה כאחד. מרכיב משמעותי בפתרון הבעייה הוא רגשי. חלקו האחר נוגע להקניית אסטרטגיות למידה שיאפשרו למידת מקצוע עיוני ללא כאב, כלומר לעקוף את הקושי בעזרת תכנית עבודה על פי אבחון. אני מזמינה אותך ליצור עמי קשר טלפוני או במייל. 0506797860 [email protected] בברכה אלמוג
צהריים טובים, תיאורך מחשיד חרדת בחינות. מכיוון שהילד יודע לקרוא ומבצע פעולות בסיס היטב לא הייתי מלחיצה. בקשי מהמורה לבדוק בקצרה אם הבין. ברגע זה ניתן להניח לו. הילד רק בכיתה ב... בנוסף הייתי מנסה לשוחח עם הילד ולבדוק האם משהו נוסף מטריד אותו. מעבר לכך לא הייתי מתרגש יותר מדי בשלב זה. בברכה אלמוג
שלום רב. הייתי מבקשת לדעת האם ילד עם לקויות למידה עלול להידרש לעבור לכיתה קטנה(חינוך מיוחד),ומה הקריטריונים למעבר מכיתה רגילה לכיתה קטנה? מה הקו האדום של בית הספר, שבו הם עלולים לדרוש להעביר אותו? יש לי בן בן 10 שלומד בכיתה רגילה, יש לו קושי בקריאה, יש לו פערים בעיקר בשפה, אבל הוא מאוד משתדל בכיתה. הוא מאוד חברותי, הוא מגיע תמיד מוכן לשיעור, עושה את כל המבחנים, לפעמים מצליח ולפעמים נכשל בהם (הוא מקבל הקראה במבחן וגם תוספת זמן). מדאיג אותי שאם ייכשל יותר מדי במבחנים, יגידו לי בבית הספר שהוא צריך לעבור לכיתה קטנה, ואני לא מעוניינת בכך בשום פנים ואופן! האם אני יכולה לסרב לכך?
צהריים טובים, לפני הכל אומר לך כי פעמים רבות, ואיני אומרת שזה המקרה, כיתה קטנה היא פיתרון נהדר ללמידה ונפש. הילד כבר לא לחוץ, ממלא את יכולותיו ומגיע לסיפוק והצלחה והרבה יותר מאושר. את שואלת על גבול - הגבול בדרך כלל הוא בעיות התנהגות. ילד שקשה לו אבל משתדל על פי רוב לא יתבקש לעזוב את הכיתה. עם זאת , שוב, חשבי את כאם - האם הילד אומלל? האם הוא מתחיל לטפח תחושת חוסר מסוגלות? חשוב לעזור ולסייע לילד למצות את יכולותיו בכיתה הרגילה, לדעתי, לא בכל מחיר. בברכה אלמוג בן-שחר
תודה על תגובתך. ועוד שאלה... האם את מכירה את שיטת רביב? האם היא מומלצת לילדים המתקשים בקריאה? ואם לא, האם את מכירה טיפול יעיל לשיפור הקריאה? תודה
בני בן 8 בכיתה ג כבר בשנה שעברה פניתי למורה בבית הספר שלעניות דעתי בני לוקה בדיסלקציה ו / או דיסגרפיה וזאת מאחר שהוא קורא ואין הוא מבין ככ את הנקרא אלא אם מקריאים לו , כותב מאוד לאט עם שגיאות כתיב מרובות ובנוסף בצורת מראה . המורה טענה שהכל בסדר גם שהראתי את המגמתיות בין מקצועות העברית / השפתיים למקצועות המטמתיים עדין המשיכה וטענה שאין לו כלום . הילד רוצה ללמוד אך מאוד קשה לו . ברצוני לדעת לאן או למי עלי לפנות והיכן ניתן לבצע אבחונים בצורה מקצועית על מנת לתת לילד כלים שיוכל להמודד ולא להרגיש שהוא מתאמץ לחינם.
צהריים טובים, דרוש אבחון לקויות למידה מקיף. מהו איזו מגוריכם? בברכה אלמוג
אנחנו גרים במצליח - רמלה.
צהריים טובים, אנסה לברר עבורך בהקדם על מאבחנים באזור בברכה אלמוג
המון תודות ממתינה לתשובתך
תלונות מאוד מתאימות לילד עם לקות בתפקודי עיניים (מיקוד ראייה), אם יש לעיניים קושי בתפקוד, שרירים קצת חלשים, הילד יתקשה קרא יתעייף מאוד, ולכן לא יבין את הכתוב, זה גורר גם שגיאות כתיב. ממליצה מאוד לפנות לאופטומטריסט התפתותי
פונטית בלתי מושגת . יש לי תלמיד המראה קשיים מסוג זה - באנגלית , הנער בן 14 , מקבל שנים הוראה מתקנת כולל באנגלית . הוא מכיר את צלילי האותיות אך במילה בת 3 אותיות ויותר , האות ה - 3 באה לפני האות ה - 2 . נראה שהאות הראשונה נקראית נכון , אח"כ " קופצת לתשומת ליבו האות האחרונה , ואח"כ 2 אותיות האמצע מתהפכות בסדר קריאתן . לדוגמא FRONT ייקרא : FTNO הזכרון החזותי שלו - של מילה כמכלול - עובד יפה מאד . מבחינת מערכת הבחינות - קיבל זכות להקראת שאלון . אך אינני מודאגת רק לגבי מיצוי יכולת במבחנים . אני אשמח אם אמצא דרך ללמדו לקרוא ( עבור רשיון נהיגה ...מקצוע ..לימודים גבוהים ) . הישנה דרך ללמדו אם נראה שהעיבוד החזותי הפונולוגי אינו " עובד" אך צילום המילה עובד? שאלתי היא כמובן עקרונית ולא פרטנית לגבי תלמיד זה . תודה
ערב טוב, אני מוכרחה לומר שלא הבנתי את שאלתך עד סופה. בנוגע ללימודים גבוהים? קיימות תוכנות הקראה הכתבה, מרכזי לקויות למידה בכל מוסד אקדמאי כולל פטור במקרים יוצאיי דופן. נסחי בבקשה את שאלתך מחדש , כדי שאוכל להשיב ספציפית ולסייע באמת. בברכה אלמוג
שלום לכולם, לא מזמן סיימתי תואר במדעי ההתנהגות ואני שוקלת תואר שני בתחום אבחון לקויות למידה, יש לי כמה שאלות ואשמח לעזרה :) 1. מה סדר היום פחות או יותר בעבודה השוטפת? 2. האם יש ביקוש בשוק לעוד מאבחנים לפי הידוע לכם? 3. מה השכר פחות או יותר שמשתכר מאבחן? (האם המקצוע מתגמל כספית?) 4. כמה קריטי להיות בעלת נסיון בהוראה על מנת להיות מאבחנת? הייתי בעבר חונכת בפרח ומדריכה בתנועת נוער אך אני לא רואה את עצמי בתור מורה. 5.מתחילים בעבודה כשכירה ולאחר מכן ניתן לעבוד עצמאית אם רוצים? מה ההבדל בשכר אם יש כזה? יש הבדל באופי העבודה? 6. מה ההבדל בין ההכשרה שמקבלים באוניבריסיטת ת"א לבין זו בבר אילן או בחיפה? כרגע שוקלת לחיוב תואר באונ' ת"א. תודה רבה, אודה לכל מענה :) חג שמח
ערב טוב וחג שמח, לפני תגובה עניינית לשאלותייך חשוב לי לומר לך כי עבודת האבחון חייבת לבוא מן הלב ומתוך אהבה אמיתית למקצוע. מדובר בילדים ומתבגרים, אשר באמת זקוקים לעזרה, ולעתים אבחון מקצועי טוב עשוי לקבוע את עתידם הרגשי והמקצועי. להשקפתי הניסיון בהוראה קריטי במלאכת האבחון. רק אדם אשר מגיע מן השטח, ובמיוחד בגילאיי החטיבה העליונה, י7וכל להבין באמת מהם הקשיים, ומכאן גם מהם הכלים הנחוצים להתמודדות בכל מצב ושלב. קיים ביקוש גדול למאבחנים טובים ומקצועיים בכל הארץ. השכר אינו גבוה יחסית לעבודה הרבה הנדרשת במלאכת ניתוח אבחון. עיקר העבודה אינה 5 או שש שעות של עריכת האבחון עצמו, אלא ניתוח וכתיבת דוח אבחון מקצועי ואחראי, אשר יעמוד במבחן ועדת החריגים במשרד החינוך. עם זאת קיים פער משמעותי בין שכר מתלמד בחברה קיימת לבין שכרו של מאבחן פרטי. סדר היום של מאבחן תלוי במספר האבחונים שניתן לו. לא סביר לערוך יותר מאבחון אחד ביום. משך עריכה ניתוח וכתיבת דוח אבחון הנו כשבועיים. בהצלחה רבה בברכה אלמוג
מה דעתך על המסלול שמצאתי לתואר שני בלקויות למידה: https://new.achva.ac.il/masters-degree/med-special-education/
שלום רוני, התואר המדובר בקישור שצירפת ממכללת אחווה אינו תואר שני בלקויות למידה, אלא תואר שני בחינוך מיוחד, ותעודת הוראה בתחום לקויות למידה. תואר שני בלקויות למידה הוא MA אשר כולו סובב סביב לקויות הלמידה השונות וכן ידע מקצועי על הפרעת קשב, במטרה להכשיר מאבחנים ומטפלים מומחים בתחום. התואר קיים רק באוניברסיטאות ובמכללת בית ברל. בהצלחה!
שלום רב, אני מאבחנת דידקטית בערבית. אני מעוניינת לקנות כלי אבחון עדכניים. איפה אני יכולה לקנות כלים חדשים ? תודה רבה, אמירה מג'דוב
באוני' חיפה, בחוג ללקויות למידה, פיתחו ערכת אבחון עדכנית בערבית בדקי מולם.
אפשר לקנות ??
למשהו שיש ניסיון בשיטת טומטיס לשיפור דסלקציה, אשמח לדעת שזה עזר לו וממליץ.
לא מכירה. אשמח לשמוע על מה מדובר... אלמוג בן-שחר
שלום רב, שמי כנרת שרפי, מרפאה בעיסוק ודוקטורנטית בתחום לקויות הלמידה בהנחיית פרופ' שרה רוזנבלום מאוניברסיטת חיפה. בימים הקרובים יפורסם בכתב העת "מפגש" מאמר שכתבנו בנושא: "לקויות למידה בקרב בוגרים: יישום מודל הבריאות העולמי כמפתח להבנה של צורכי הפרט מאמר עמדה". אשמח אם ישנה דרך לפרסם את המאמר בפורום לשימושם של כלל המשתמשים. ניתן להיות עמי בקשר באמצעות המייל או הטלפון במידה ויש עניין בכך. תודה, כנרת
שבת שלום, אשמח לקרוא את המאמר. אין לי התנגדות לפרסום מאמרים מקצועיים במסגרת הפורום הזה, ואף העברתו לפורומים מקצועיים נוספים. בברכה אלמוג
שלום אלמוג, בתי המדהימה רוני נולדה פגית, ובהמשך - בגן חובה - לקתה במחלת כליות שלוותה בחום גבוה מאד (מעל 41). את כתה א' היא התחילה תוך כדי טיפולים רפואיים פולשניים ולא הצליחה לרכוש את הקריאה. בגדול, מעבר למחלה שטופלה בניתוח, וניתוח מתקן, אובחנו אצלה חוסר בשלות בראיה (מה שהצריך משקפיים) וכן הפרעת קשב וריכוז. טפלנו בה לאורך השנים עם הוראה מתקנת, פסיכולוגית, ותרפיסטית קוגניטיבית, בהמשך הצטרפו כמובן מורים פרטיים לחשבון, לאנגלית ול"הכנת שיעורי בית". בגדול, היא עברה בסופו של דבר את היסודי בהצלחה - עם כל מערך התמיכה הנ"ל. בחטיבה ההתחלה היתה קשה מאד והבנו שחייבים לאבחן שוב. ואכן - הילדה מאובחנת עם הפרעה משמעותית של קשב וריכוז. שוב בעזרת תגבור אדיר מבית ומאמצים גדולים של הילדה הגענו לכיתה י', ובבגרויות הבנו שוב שצריך ללכת עוד צעד: עם כל ההשקעה המטורפת בהוראה פרטינית, ועם ההשקעה של הילדה שלא ראתה אור יום במשך חדשים, הציונים בבגרות היו באזור השבעים (לילדה יש יכולות הרבה יותר גבוהות). פנינו לאבחון פסיכו-דידקטי במטרה לבקש התאמות דרגה 3, אך משום מה המסקנה היתה שאין צורך בהתאמות כי הבעיה היא בקלט, ולא בפלט. ברור לי שבשנה זו - י"א, הילדה צפויה "לסבול" עוד הרבה יותר משנה קודמת שכן עם ארבעה מבחני בגרות היא שהשקיעה פשוט ה-כ-ל איך היא תעמוד ב-9 מבחינים? מה ניתן לעשות כדי להשיג לה את ההתאמות? תודה רבה מראש, לילי
לילי, צהריים טובים, קודם לכל אומר לך שהערכתי אלייך רבה מאוד על המאמצים הרבים, ההשקעה וההתמדה לכם ולילדה. איני יודעת מה כתוב באבחון , אך נראה לי על פניו כי ברמת קשיים כאלה ניתן לערער מול ועדת החריגים במשרד החינוך, ולנסות לחלץ בכל זאת התאמות מדרגה 3. במקביל - הייתי פונה לבית הספר על מנת שיסייע בפניות למשרד החינוך. פעמים רבות פנייה וגיבוי של בית הספר מסייעות מאוד בשכנוע הועדה במשרד החינוך. היכן ביתך לומדת? אם תרצי אוכל לעיין באבחון בעצמי על מנת לספק חוות דעת נוספת וניסוח שאלות וטיעונים מתאימים בשליחת ערעור. בברכה אלמוג
שלום, ביתי אובחנה כתלמידה לקויית למידה ועברה את ועדת השמה, ההתאמות שקיבלה בעברית הן: 1. התעלמות משגיעות כתיב, 2.תוספת זמן, 3. הקראת שאלות. נאמר לי בביה"ס כי בשיעורי לשון אין הקלות עפ"י הוראת משרד החינוך. האם זה נכון? ועם כן אז במה כן בעברית יש הקלות. תודה ורד
שלום רב ושבת שלום, בבחינת הבגרות בלשון התאמות היבחנות מוגבלות בלבד. תוספת זמן והתעלמות משגיאות כתיב מתקבלות ללא בעייה. הקראת שאלון רק! כהתאמה נפרדת ואישור מיוחד. הצלחה רבה בברכה אלמוג
שלום, ברצוני לשאול אם עיריות ורשויות מקומיות יכולות לסרב לישם את המלצות האבחון הפסיכודידקטי במבחני מעבר לתיכון. האם ההמלצות מחייבות אותן או את התיכונים? מדובר בנער בן 16.... תודה ושבת שלום
הראשות המקומית ובית הספר אינם מחוייבים לקבל את המלצות האבחון. עם זאת ניתן להילחם על הזכויות בסיוע יועצות מאבחנות וגורמים במשרד החינוך. בברכה אלמוג
בת של סובלת מהפרעת קשב וריכוז. היא סיימה כיתה א' ורמת הקריאה שלה נמוכה יחסית לשאר ילדי הכתה. קניתי לה ספרים שהיא רצתה אך היא אינה מוכנה לקרוא. גם כאשר יש משהו שמעניין אותה היא מסרבת לקרוא, אם הטקסט מכיל למעלה משתי שורות. איך אני עוזרת לה?
בוקר טוב, בשלב זה יש לבדוק לעומק האם ההתנגדות נובעת מליקוי למידה. חשוב לפנות לאבחות מסודר , אשר יצביע על קשיים נוירולוגים ורגשיים, אם ישנם. במקביל הייתי הופכת את הקריאה למשחק ומנסה שלא להפוך המשימה למטלה מעיקה. בברכה אלמוג
איך אני הופכת את הקריאה למשחק? חוץ מפתקיות ל"חפש את המטמון" לא מצאתי דרך נוספת. בנוסף זה לא מספיק כדי לתרגל קריאה. הרמה שלה מאוד נמוכה יחסית לשאר בנות כיתתה
אני סטודנט באו"פ ואני עושה עבודה סמינריונית בנושא לקויות למידה.רציתי לבקש את אישורך לפנות לאנשים המשתתפים בפורום והינם בעלי לקויות למידה ולבקש מהם למלא מס שאלונים.הם יופנו למייל שניפתח במיוחד ובו מופיעים השאלונים. תודה רבה אבנר בן ישראל
בהצלחה רבה. פרסם, חקור וספר לנו על התוצאות בברכה אלמוג
היי קיבלתי 20 אחוז על הפרעת הקשב החמורה שלי מביטוח לאומי, והגשתי בקשה לשיקום רציתי לשאול אם בגלל שלפני שנה עשיתי קורס מקצועי מלשכת העבודה(לא עזר בהרבה) זה יכול לחסום אותי מלקבל עזרה כספית מהביטוח בגלל שכבר לכאורה שיקמו אותי? תודה
שבת שלום, אני לא בקיאה בחוקיי ביטוח לאומי, אבל מבחינה הגיונית קורס כזה או אחר לא פתר לך את הבעיה ובוודאי לא שיקם אותך. לדעתי, את צריכה להמשיך ולהתעקש על כל שקל שמגיע לך. בהצלחה
שלום רב הבן שלנו בן 4.5 קצת שובב אבל לא היפראקטיבי,הבעיה שנתקלנו בה שהרבה פעמים גם בגן כשמלמדים משהו או מסבירים ישר אחרי זה שואלים אותו מה נאמר או הוסבר הוא עונה לא יודע,וממש מנסה להזכר ועדיין עונה לא יודע.עכשיו התחלנו ללמד אותו בבית אותיות קצת ומספרים ונתקלנו במצב שאחרי שאנחנו מלמדים אותו אות והוא חוזר עליה ואומר כמה פעמים את השם של האות או המספר אחרי כמה רגעים אנחנו שוב שואלים אותו איזו אות זאת או מספר והוא עונה שהוא לא יודע ולרוב זה נגמר גם בבכי מצדו שהוא צועק שהוא לא יודע.האם יש צורך באבחון לליקויי למידה בשלב הזה או אבחון קשב וריכוז או שלהמתין עדיין? תודה רבה
ערב טוב, גיל ארבע וחצי הוא גיל צעיר מאוד. החלד אינו צריך בשום אופן! לזהות אותיות או לחזור עליהן. השאלות וניסיונות החזרה בשלב זה של חוסר בשלות גורמים לחץ ועלולים ליצור בתנגדות בטווח הארוך. אנא הרפו. אבחון יש צורך לעשות אם וכאשר הילד אינו קולט את יסודות הקריאה והכתיבה בסוף כיתה ב. בברכה אלמוג
שלום רב, בני (כמעט בן 9) הוא ילד מורכב מאוד. הוא ילד עם שיתוק מוחין, בעל הפרעות קשב וריכוז ועם לקויות למידה. אני רוצה לאבחן אותו אבל לא יודעת איזה סוג אבחון מתאים לו. הערה: כיום הוא נוטל קונצרטה שעוזר לו חלקית אשמח לעצה. תודה
ערב טוב, על מנת להשיב על שאלתך חשוב להבין ולקחת בחשבון מידע במספר תחומים: מצב למידה כיום, יעדים לטווח הקרוב והבינוני, נכונות דידקטית ורגשית של הילד. מהן מטרות האבחון? מהם הקשיים הספציפים כעת מבחינת לימודיי בסיס - קריאה, כתיבה וחשבון? אנא השיבי על שאלותיי , ונמשיך משם. בברכה אלמוג
יש לי בן עם קשיי קשב וריכוז המסיים צבא בקרוב, האם ידוע לכם על זכויות לאנשים עם קשב וריכוז בדיור, לימודים גבוהים ועוד?
בנך יכול להגיש תביעה לקבלת סל שיקום המעניק לו החזר מלא של שכר לימוד, קצבה חודשית, נסיעות או שכר דירה ועוד. קבלת ההטבות מותנית בקביעת 20% נכות (בגין קשיי הקשב או כל בעיה גופנית/נפשית אחרת).
שלום, אני בעלת לקויות למידה כבר מכיתה ב'. כיום אני סטודנטית אני מנסה להתגבר על הקושי אך במבחנים זה מאוד קשה לי. הבעיה היא בהבנת הנדרש, פספוס מילים, החלפת מילים. האם יש לך המלצה כיצד אני יכולה להתמודד עם כך בעת הבחינה? זה יכול לקרות גם בלמידה בבית אין מחייב בעת בחינה, אבל בזמן הבחינה זהו מכשול אשר יכול להוביל אותי לכישלון . אשמח לקבל עזרה וטיפים, תודה מראש AL
ערב טוב, מן המעט שקראתי נראה לי שהפיתרון הנכון הנו הוראת אסטרטגיות למידה ממוקדת מקצוע. חשוב ללמוג מהם הקשיים הספציפיים שלך, ובהתאם לבנות תוכנית עבודה, אשר מתאימה לתוכנית הלימודים הנוכחית. בהצלחה!
שלום, אני סטודנטית לקראת סיום תואר ראשון בפסיכולוגיה ומעוניינת להמשיך ללימודי תואר שני בלקויות למידה על מנת להיות מאבחנת דידקטית. לאחרונה שמעתי כי כיום מאבחנים דידקטיים לא יכולים לתת הקלות והתאמות לתלמידים במוסדות הלימוד. האם אכן כך הדבר? אשמח לדעת היכן ניתן להתעדכן בנוגע לחקיקה בנושא. תודה רבה, ורד
ורד בוקר טוב, מאבחנים דידקטיים יכולים להמליץ על התאמות היבחנות ברמה 1,2 - התאמות אלה מאושרות בבית הספר על בסיס האבחון. התאמות בדרגה 3 ניתנות אך ורק על ידי פסיכולוג ומאבחן מומחה. בברכה אלמוג
שלום לכולם, לאחרונה הייתי עם בני באבחון tova לאבחון לקויות למידה. הייתי במכון הלל בבני ברק הייתי מעוניינת לדעת תוך כמה זמן ניתן לקבל תוצאות וודאיות
בוקר טוב, חשוב לעשות סדר: אבחון TOVA אינו אבחון לקויות למידה, אלא אבחון קשב וריכוז. התשובות לאבחון זה די מיידיות לאחר מפגש עם הרופא לניתוח תוצאות הבדיקה. לעומת זאת אבחון לקויות למידה דורש ניתוח מעמיק, אשר דורש זמן. במקרה זה בין שבועיים או שלושה לאחר קיומו של האבחון. בברכה אלמוג
אני מאובחן בדיסלקציה דיסגרפיה בעיות קשב וריכוז (-1 במיבחן טובה אחרינטילת ריטלין אני עם קשה טוב של כ +3 ) אני סטודנט ואני פשוט לא מצליח כמו אחרים 1)האם יש תרופה היום לדיסלקציה ? לא עלידי אסטרטגיות וכו ניסיתי במשך כ 4 שנים את כל שימושי האסטרטגיות ,אימוני לשיפור המוח ,וכל מיני תרופות ואני עדיין לקוי למידה איטי יותר מכולם נשאלת השאלה האם קיים משהו בשוק שלא שומעים עליו שהוא יכול לעזור ללקיות למידה מהסוג שלי והאם אולי יש פיתוחים חדשניים למה אני באמת מרגיש שזה לא יכול להמשיך ככה אני לא מביא את עצמי לידי ביטוי ביכלל אני חוזר 4 שנים של אימוני מוח ואסטרטגיות אנספור כדורים ועדיין אם אותה הבעיה אודה לך אם תוכלו לעזור ולתת לי כיוון חדש. תודה דני
דני בוקר טוב, ראשית אומר לך שאני מבינה מאוד את הקושי והתסכול שלך. איני יודעת מי המטפלים עמם עבדת ובאילו שיטות , דבר אחד בטוח - ליקוי למידה לא נעלם! אפשר להתמודד. אפשר להצליח מאוד, אבל קסם אין. אשמח מאוד לשמוע פרטים נוספים: מהו תחום הלימודים שלך? אילו אסטרטגיות ניסית? איזה כדורים ולמה??? אם לא נוח לך לפרט ולכתוב כאן בפורום אתה מוזמן ליצור אתי קשר במייל אישי או בטלפון. אני מאמינה בכל לבי, שניתן להצטיין גם אם אתה לקוי למידה ועם הפרעות קשב . [email protected] או 797860 0606 בברכה אלמוג
שלום רב, יש לי תלמיד בן עשר אותו אני מלמדת אנגלית. בנוסף להפרעת קשב וריכוז יש לו גם בעיה בגלגלי הזכרון. אני מראה לו אותיות ולאחר עשר שניות הוא כבר לא זוכר אותן.הוא זוכר אותן רק אחת אחרי השנייה. האם ישנה שיטה טובה לעבוד עם ילד כזה? בברכה
(את מנסה להיות פואטית, או שאת באמת חושבת שלזיכרון יש גלגלים...?). אם גם בעברית היו קשיים דומים, בכיתות היסוד, אז יתכן שבנוסף להפרעת הקשב יש גם דיסלקציה. אבל זו אפשרות שצריכה להתברר באבחון דידקטי מסודר. אפשרות אחרת היא שהקשיים בקשב פוגעים גם ביעילות ההטמעה של מידע חדש. צריך לערוך תשאול מקיף.. בפורום אינטרנטי אי אפשר ממש לעזור.
ערב טוב, אחד הכלים היעילים בשינון מילים או אותיות הוא כרטיסיות ויזואליות. לעיתים עם המילה בלבד, ופעמים אחירות בתוספת ציור ממחיש, המגבה את הזיכרון. דרך נוספת היא חיבור המילים בהקשר - סיפור קצר או משפט. ניתן בשלבים ראשונים לרשום את המילים עם תעתיק עברי. בהצלחה וחג שמח! בברכה אלמוג
בני עולה חדש בכיתה ז. יש לו לקות למידה שפתית כך שבנוסף ללימוד העברית הוא זקוק להוראה מתקנת ואסרטגיות למידה.אזור מגורים ראשלצ. האם יש לכם רשימת מורים בתחום זה? תודה.
צהריים טובים, לא קיימת רשימת מורים ואנשי מקצוע בתחום לקויות למידה וקשב. עם זאת בפורטל "קו לחינוך" וכן אצל יועצות בית הספר קיים מאגר מורים , הנמצאים בשטח. תמיד חשוב וכדאי לקבל המלצות. בברכה אלמוג
הלכתי לאיבחון להפרעת קשה גם טובה וגםעוד איבחון אמרו לי שאין לי הפרעת קשב אבל לפעמים יש הפרעות קטנות שכתוב במדד שאין לי הפרעת קשב וכתוב במדד שזה רגיל עכשיו אני לקוי למידה ,ויש לי בעיה בסדר ביום יומי אירגון זמן וכל זה. לא יודע לסכם וכל זה. וגם לפעמים אין לי כוח ללמוד ולשבת על התחת וללמוד ולחרוש ולהיות מרוכז ממש ממש
צהריים טובים, בתיאורך הצפת בעיות רבות. לבעיות אלה מספר פתרונות: לימוד אסטרטגיות למידה, הוראה מתקנת , למידה והכרה של דרכי למידה משופרות עבורך ספציפית. ריטלין אינו הפיתרון כאשר אין הפרעת קשב!!! זו סכנה ובעיה יותר מן הסיכוי לשיפור. חשוב להתייחס לתוצאות האבחון ולבנות על פיהן מפה ודרכי התמודדות תוך התייחסות מיוחדת לחוזקים, אשר יסייעו להתמודד עם הקשיים. בברכה אלמוג
ילדתי בת 6וחצי הגיעה לכיתה א' השנה לא מוכנה ריגשית ולא מוכנה מבחינה מוטורית. היא קיבלה בגן טיפול ריגשי ומעט טיפול ריפוי בעיסוק בגיל 5. לאור זאת יש הרבה התעללויות בה והיא די בודדה בבית ספר גדול שבו כ-600 תלמידים ו40 מורים. הילדה דחויה בכיתה שלה. ומתנכלים לה מכל בית הספר. פניתי לבית הספר מס' פעמים אך הם לא עושים בנדון כלום. נראה לי שמקומה לא שם. כיצד נראה לך אפשר לטפל בה. האם יש דרך להחזיר אותה לגן ולתת לה זמן נוסף להבשיל?
צהריים טובים, הילדה כבר בוגרת, כך שאפשרות של שהות בגן בלתי אפשרית. עם זאת הייתי שוקלת ברצינות מעבר לכיתה קטנה. במקביל חשוב לסייע לילדה בבית מבחינה לימודית ורגשית על מנת שתוכל להשתלב היטב בשנת הלימודים הבאה בברכה אלמוג
זה דבר שצריך לדעת. שנית, אין שום הצדקה להתעללות בכל מצב שהוא, ועל בית הספר לטפל בבעיה מיידית. להעמיד במקום ולהעניש את הילדים המתעללים. הביני, שאין זו בעיה של הילדה הסובלת מבעיה מוטורית או רגשית, אלא של הילדים שהם חסרי חינוך או אף בעלי בעיות בעצמם, בעיות שצריך לטפל בהן. קושי מוטורי לדעתי אינו מצדיק התעכבות בגן. ניתן להסתדר בבית הספר גם ללא יכולת מוטורית גבוהה, בתנאי שהילדה מקבלת עזרה, למשל, אם לא מספיקה להעתיק, עליכם לדאוג לצילום החומר ועוד. כמו כן יש לקחת לטיפול כי אין זה עניין של "הבשלה". מה שלא יטופל, לא ייעלם. לגבי הקשיים הרגשיים, ילדים רבים מוגדרים כבעלי בעיה רגשית. אני אישית לא קונה את זה מהר, לרוב ובמיוחד כאשר קיימת גם לקות למידה. חשוב להבין שבמצבים שונים של לקויות למידה ישנם מאפיינים התנהגותיים שהם חלק מהלקות ואינם בעיה רגשית. לחלופין, יש מצבים של קווים אישיותיים חזקים הנראים בטעות כחוסר הבשלה. בשני המקרים להחזיר לגן לא יועיל. אם תסבירי באופן ספציפי מה הבעיה הרגשית שאת רואה, יהיה אפשר להתייחס יותר במדויק ולהעלות השערות האם מדובר בעניין רגשי או לא ומה יש לעשות.
שלום, בני בכיתה א הוא מאוד מתקשה בחומר הנילמד ובהבנת חוקיי ביהס: קם המון בזמן השיעור, מפטפט אנחנו מחכים לפגישה עם נוירולוג בעוד חודש. שאלתי היא האם כדאי לטפל בבעית הקשב ורק לאחר מכן לעבור איבחון דידקטי ? או לעשות מבחן דידקטי ללא רטלין (אם נקבל) או שזה בכלל לא משנה ??? תודה
צהריים טובים, מדברייך משתמע כי קיימת הפרעת קשב משמעותית. עם זאת , אין כל קשר לליקוי למידה, אם יש כזה, וחשוב לטפל בו. חשוב לערוך אבחון מקיף , ורצוי ללא ריטלין, על מנת לראות את תפקודו האמיתי של הילד. בברכה אלמוג
הי אלמוג, האם ניתן לעבור אבחון דידקטי רגיל לילדה עם לקות ראיה ושמיעה? או שצריך מאבחן מומחה לכך? שיש לו מבחנים מותאמים? או שמספיק שמאבחן אומר לי שיגדיל את הכתב והצורות שיתן לה? אודה לתשובה מהירה
צהריים טובים, אני מתקשה לראות כיצד ניתן לערוך אבחון רגיל כאשר קיימות בעיות שמיעה וראייה. לדעתי, נדרשת סוללת אבחון מיוחדת לשם כך. מרבית האבחון "הרגיל" מתבסס על יכולות שמיעה ויכולות גרפיות. בברכה אלמוג
שלום רב ברצוני להתייעץ. בבית הספר של בני ההקלות במבחנים ניתנות לא באותו היום של המבחן אלא באותו השבוע. למשל: אם יש מבחן בשעה 1+2 תוספת הזמן ניתנת או בצהרים או אחרי מסר ימים כנל הקראה וכן הלאה... האם מקובל ? תודה
צהריים טובים, מקובל בלית ברירה. לא תמיד המורה המלמד יכול להתפנות למתן התאמת ההיבחנות בזמן אמת, ולכן מקציבים זמן זהה על מנת לסייע עד כמה שניתן. בברכה אלמוג
בוקר טוב מחפשת מורה להוראה מתקנת, ספציפית הצורך הוא הקניית אסטרטגיות הוראה, לבן 17, לומד בי"א. איזור טבעון / רמת ישי / נהלל / יקנעם. איך מוצאים??? יש רשימה איפשהו? המלצות על מישהו/ מישהי? תודה מראש ויום נעים
קצת התפזרנו בנוגע למיקום... מאיין אתם? ניתן ליצור אתי קשר עדיף ממחר ( היום בגרות בלשון ) בטלפון 0506797860 בברכה אלמוג
אני צריכה המלצות למורים להוראה מתקנת למבוגרים באיזור המרכז לטיפול בשגיאת כתיב
בוקר טוב, כאשר מדברים על שגיאות כתיב, חשוב לדעת מהו הרקע לבעייה. האם מדובר בליקוי למידה? קיימות דרכי תרגול ושיפור, אך לא בכל מחיר. כלומר , אם מדובר בדיסגרפיה או דיסלקציה משולבת עם דיסגרפיה, כדאי לעקוף את הקושי באמצעים טכנולוגיים ולא להתעקש ולהשקיע אנרגיה וזמן רבים ומעט מאוד תמורה בצידן. בברכה אלמוג
היי , אני לפני לימודים אקדמאים ורציתי לברר מספר דברים על אבחון מתל ; האם הוא מאבחן רק קשיים ספציפיים או שהוא כמו אבחון רגיל של הפרעת קשב? מה עדיף לי בתור מישהי שכנראה סובלת מהפרעת קשב לעשות - מתל או אבחון רגיל?
לילה טוב, מבחן מת"ל אינו אבחון קשב. איני יודעת מהם הקשיים עמם את מתמודדת , אך יש להבדיל בין אבחון תפקודי למידה ולקויות למידה לבים הפרעות הקשב. מי הפנה אותך לאבחון זה ומהם הצרכים? השיבי לשאלותיי ונמשיך משם... בברכה אלמוג
ילד מחונן. קורא ללא בעיות. יש נטייה להימנעות ממטלות כתיבה או לקצר בהן. יש ריבוי טעויות כתיב (כמעט ואין מילה ללא טעות אחת לפחות). קריאה מרובה לא מביאה לשיפור. אין בעיות בחשבון (נהפוך הוא). לפי מה שקראתי באינטרנט כנראה שמדובר בדיסאורתוגרפיה ואולי דיסגרפיה (הייתה נטייה לכתיב מאוד לא קריא אך עבודה בבית סייעה מעט). לא רואה בכתוב שאפשר לשפר משהו בטיפול. האם יש טעם לבצע איבחון? אם כן - איזה סוג? דידקטי? ובעצם מה הטעם אם אין טיפול? תודה מראש.
לילה טוב, המלצתי הדחופה היא לערוך אבחון לקויות למידה רב תחומי. אבחנה מסודרת עסוייה למנוע הרבה תסכול וכאב לב של הילד וגם שלכם ההורים בהצלחה אלמוג
בתי בת ה-16 לומדת בכיתה י'. בכיתה ט' עברה איבחון דידקטי. האם האבחון שעברה וההקלות שקיבלה תופסות גם בבחינות בגרות?תודה
ערב טוב, אבחון שנערך בכיתה ט תקף עד סוף התיכון ואף מעבר. לעתים יש לעדכן את התאמות ההיבחנות לקראת בחינות הבגרות. בהצלחה אלמוג
תודה על התשובה המהירה. למה הכוונה בדיוק" עדכון התאמות לבחינות בגרות".איך יודעים שיש צורך בהתאמות כאלה אם בכל מקרה ההקלות שנתנו תקפים עד סוף התיכון כולל בחינות בגרות?
אודה להתייחסותך
איפה אפשר לראות רשימה מלאה של בתי ספר ללקוי למידה?
לא מכירה רשימה כזו, אך חפשי באתר של ארגון קשר http://www.horimbekesher.co.il/ או בזה של מקום מיוחד http://makom-m.cet.ac.il/pages/homepage.asp בטלפון הם עוזרים נהדר!! בהצלחה
היי, קוראים לי לינוי אני בת 15 וחצי, ישלי בעיות קשב וריכוז וניגשתי לאבחון ללא ריטלין , כבר שבועים אימי רודפת אחר ניצן שהאבחון יהיה מוכן,אך חוץ מכמה דיבורים אין תוצאות. חברה קרובה שלי עשתה אבחון במקום אחר וקיבלה אותו תוך חמישה ימים .. האם הבעיה היא של ניצן?תוך כמה זמן חוקית אני אמורה לקבל את האבחון? רוב המורים מזהירים אותי שיש ועדה שדרכה האבחון צריך לעבור ואם היא תסתיים לפני שאגיש את הטופס האיבחון שלי לא ייכנס למבחני בגרות.. אני ממש לחוצה לגבי זה, תוכלי בבקשה לפרט לי מה הכוונה? תודה מראש, לינוי
לינוי יקרה, בוקר טוב אני מצטערת לשמוע על ההתנהלות מול ניצן. הבעייה היא לגמרי אצלם באופן ספציפי. גם רמת השירות וגם המחיר מאוד בעייתיים. חשוב מאוד להתעקש ואפילו לגשת לסניף בו ביצעתם את האבחון, ופשוט לא לצאת משם עד שתקבלו את האבחון ביד. המורים שלך צודקים. אם האבחון לא יגיע לועדה בזמן, לא יהיה לו תוקף בשנת הלימודים הנוכחית. בהצלחה אלמוג
היי אלמוג, תודה שהגבת לי כל כך מהר, אמא שלי באמת ניגשה לניצן ולאחר מספר התעקשויות קיבלה היום את האבחון, הבעיה היחידה כאן היא מה שרשום באבחון. בתיאור החברתי תיארו דברים כל כך קשים עליי שהיסתגרתי בחדר שעות ובכיתי וגם עכשיו, אני לא יודעת אם אני בכלל מסוגלת לתת למישו אחר לקרוא את מה שנירשם עליי באיבחון. האם על כל המאבחנים להגיד דברים כל כך קיצוניים ופוגעים? כל כך קשה לי לחשוב שמישו אחר ישמע דברים כאלה מוגזמים עליי . אך עם זאת כואב לי שהוריי שילמו הרבה כסף על האיבחון הזה.. מה עליי לעשות? יש דרך בה אוכל לשנות את זה? תודה מראש (:
בזמן. דו"ח אבחון נמסר בפרק זמן של חודש עד חודש וחצי. אף פעם לא שבועיים ולא חמישה ימים. את מאבחנת? כי זה לא נראה כך. בשום מקום לא מקובל פרק זמן קצר יותר. תהליך אבחון לוקח זמן, ואחריו יש צורך לנתח ממצאים ולכתוב דו"ח. ויש, כמובן, מאובחנים רבים ולא אחד. יש מספיק במה להאשים את ניצן, אך לא בדבר הזה.
דו"ח אבחון דידקטי בשום מקום לא מקבלים לפני חודש. לא מבינה כיצד נתנו דו" לאחר 5 ימים וגם שבועיים הוא זמן קצר מידי לעיבוד הנתונים וכתיבת הדו"ח ואל תשכחי שיש למכונים מאובחנים רבים.
שלום אני בן 20, ואני סובל מבעית קשב וריכוז רחפנות וזיכרון. כבר מגיל צעיר היו אומרים לי שאני רחפן אם כי זה לא הפריע לי בצורה משמעותית בחברה. בתיכון הצלחתי להסתדר עם זה מלבד קושי לסיים מבחנים בזמן. עכשיו בצבא הועפתי מקורס מפקדים בגלל אי סדר ואי עמידה בנהלים. בנוסף קשה לי לזכור שמות ולעיתים גם מספרים לי משפטים שאמרתי ואני כלל לא זוכר. איך אפשר לטפל בבעיה? יש דרך נוספת מלבד כדורים? כמו קורסים?
בוקר טוב, לפני טיפול צריך לאבחן. האם יש לך אבחונים מסודרים בתחום לקויות למידה וקשב? האם למדת פעם אסטרטגיות למידה בצורה מסודרת? אני לא יודעת אם במקרה שלך אפשר להימנע מסיוע של טיפול תרופתי, אבל אם הטיפול הזה יכול לסייע לך להגיע ליעדים שאתה בוחר, נראה לי שווה. נסה להשיב על שאלותיי ונמשיך משם. בברכה אלמוג
בני בכיתה ב'. היה מטופל מגיל 3 למשך 3 שנים עם הפסקות אצל קלינאית תקשורת בגלל שפה לא מובנת. היום (לא יודעת אם יש קשר) אני מרגישה שיש לו בעיות בהבנת הנקרא. יותר בולט במקצועות שפה מחשבון ומדעים. הוא קורא שאלה (לדוגמא בשפה) ועונה לגמרי לא לעניין. אם יש שאלה מסיפור אני צריכה ממש לכוון אותו לשורה בסיפור. מה עליי לעשות? אני נואשת
בוקר טוב אמא יקרה, ראשית, אין כל סיבה ליאוש. יתכן שיש בעייה, אך כל בעייה לימודית היא פתירה וניתן להתמודד ולהתגבר. האם חשבתם לערוך אבחון מסודר על מנת לבדוק את הקשיים? אבחון יכול לאמר במפורש מהן נקודות החוזק או החולשה, ולהצביע על דרכי הפעולה הרצויות. בברכה אלמוג
השאלה מי אמור לעשות לי אבחון? האם השירות הפסיכולוגי העירוני אמור לעשות לי זאת בחינם כחלק מהיותי תושבת העיר או שעליי ללכת באופן פרטי? ואם פרטי לאבחון דידקטי? זה לא מוקדם מדי בכיתה ב'?
שלום אלמוג אני מתנצלת מראש על ההודעה, אך לצערי מנועי החיפוש לא הועילו לי ואני זקוקה למידע בהקדם. אני מחפשת מאמרים אקדמאיים בעברית על התמודדות המשפחה עם ילד לקוי למידה, ההשפעה על ההורים האחים וכו'. אם את מכירה, אשמח אם תוכלי להפנות אותי באופן ספציפי, למקורות. תודה רבה מראש, וסליחה אם הטרדתי ! יעל
חפשי ספרים של מלי דנינו. היא כתבה משהו על אימון או הדרכת הורים, ויש שם פרקים על תחושות ההורים וההשפעה על המשפחה. לא זוכרת את שמות הספרים, אבל תוכלי בטח לאתר אותם בגוגל. לדעתי גם מיכל אל יגון, מאוני' ת"א (נדמה לי), כתבה מאמרים בנושא הזה. ענת