מהי הדרך הנכונה לפעול
דיון מתוך פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים
שלום רב, מהי הדרך הנכונה לפעול על פיה ,כאשר אני מבקשה מילד בן 3-4 לעשות משהוא והוא פשוט אומר לא. אני אומרת לו שאני סופרת עד שלוש ואם הוא לא עושה מה שני מבקשה הוא לא יוכל לשחק במשחקים או לקבל ממתק מחר או מאוחר יותר. ועדיין הוא לא מסכים לעשות מה שאני מבקשה ממנו. האם ישנה דרך לגרום לו כן לעשות מה שאני מבקשה ממנו באותו הרגע? תודה
הי תהל, השאיפה (או משאלה) שלך שבנך יעשה כל שאת מבקשת ממנו באותו הרגע וללא דיחוי היא אמנם מובנת :) אבל קצת לא ריאלית..בגילאים האלה ילדים מוחים, בודקים גבולות, בודקים מה אפשרי להם בעולם, נוהגים באופן דחפי ולפי החשק וכיוב'. אני מציעה שתתמקדי בלהתוות סדר יום וכללים קבועים, שגם אותם לוקח זמן להנחיל כמו למשל שלא מוציאים משחק חדש לפני שמחזירים אחר, בסוף היום אוספים את כל הצעצועים לקופסא, לא ניגשים לשולחן האוכל לפני ששוטפים ידיים וכו'. כך הבקשות שלך תוכלנה להיות מעוגנות בהיגיון וגם ההשלכות, זאת לעומת שלילת צעצוע כאשר אינו שוטף ידיים למשל - אין קשר בין שני הדברים ולכן התגובה שלך יכולה להחוות על ידו כעונש שרירותי. בנוסף את בהחלט יכולה לדבר אליו ולשמוע שהוא מבין את המסר שלך "אני מצפה ממך לאסוף אחרייך" ואז להניח לעניין. בפעם הבאה שהוא פונה אלייך, המשיכי להתייחס לעניין "ראיתי שלא רצית לאסוף, כעסת/התעקשת...בוא תאסוף עכשיו, אני אבוא איתך/בוא נאסוף יחד", ואז כמובן לשבח ולעודד. עם כל הרצון לקיצורי דרך וחיים קלים, ללמד את ילדינו בני ה3-4 כיצד להתנהג בעולם מצריך אורך רוח, עקביות וסבלנות, ולפעמים כדאי להביט על הדרך המשותפת לשם כאל הדבר החשוב ביותר. כל טוב, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגיה קלינית וייעוץ ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044
ירדן תודה רבה הרבה יותר ברור לי עכשיו. כשאת אומרת שאני מתווה כללים,אני מניחה שתחילה הוא ייבחן אותי כדי לראות אם אני רצינית או לא,האם את ממליצה לי ,עד שהוא לא אוסף את המשחק (כדוגמא) אני פשוט לא נותנת לו לשבת לארוחת ערב (בדכ הלוז זה שמשחקים ואז ארוחת ערב)? פשוט לא לתת לו את זה כדי ללמדו להבא? תודה רבה
הי תהל, אני מציעה לך להשקיע קודם זמן מה בהנחלת ההרגל, גם אם זה אומר שלמשך זמן מה למשל תעשו את זה יחד. ירדן