לקות קשב וריכוז והיפרקטיביות
דיון מתוך פורום ייעוץ חינוכי
שלום רב, אני מורה בתחילת דרכי , מורה לחינוך מיוחד, אני מחנכת כיתה של 8 בנים בעלי לקות קשב וריכוז והיפרקטיביות , אף אחד מן הילד לא מטופל עפ"י המלצות הרופאים, כל הורה מהסיבות שלו. השאלה שלי היא איך אוכל להגדיל את רמת הקשב בכיתה,אם זה אפשרי ושאלה שניה היא האם הוראה פרטנית/ בקבוצות יותר יעילה מהוראה פרונטלית כיתתית?
מורן שלום, ראשית , הרשי לי לחזק את ידייך בבחירתך במקצוע מאתגר ובעל שליחות רבה. עבודתך אינה פשוטה כלל, אך לצידה יש הרבה סיפוק והנאה. מאחלת לך הצלחה בעבודתך החדשה. לגבי התלמידים - יש צורך בבניית מערך של שגרת שיעור ושל שגרת לימודים מובנת ומסודרת. ילדים בעלי קשב וריכוז (ADD,ADHD), צריכים לדעת בבירור מה עושים בכל רגע נתון, מה מותר ומה אסור ומהי תלמידאות יעילה. התרכזי בדברים החשובים והמהותיים אותם את רוצה להעביר לכיתה בכלל ולתלמיד בפרט. בחינוך מיוחד לצד מטרות כיתתיות יש בנייה של תוכנית אישית לתלמיד, שמטרתה קידומו של הפרט לפי קצבו, לפי רמתו ולפי יכולותייו (תל"א תוכנית לימודים אישית). המטרות הללו יעזרו לך בניית סדר היום והשגרה הילמודית. בכיתה תני לילדים משימות קצרות טווח, מגוונות וממוקדות, כשלצידן חיזוק ומנוחה. ניתן לשלב כמה שיטות הוראה כמו שציינת. בנוסף, את יכולה להשתמש בטבלת מעקב אישית וכיתתית, שבה תלמיד שיעמוד במשימות הכיתה יקבל צ'ופר שהוא אוהב. (בהתאם למשאבי ביה"ס מחשב, משחק עם חבר ועוד). כך ניתן גם ליישם לגבי הכיתה. אם כל הכיתה כיחידה אחת עומדת במשימות היא תקבל צ'ופר. חיזוק חיובי מעודד מוטיבציה. השתמשי במחברת קשר לכתיבת הערות טובות ומקדמות יש להתייחס לתהליך ולצעדים קטנים, שהתלמיד עושה ולאו דווקא לתוצאות. לסיום, יש לשים את הדעת לכך שהאתגר הנו רב בעבודה עם ילדי חינוך מיוחד, כאשר הם אינם מטופלים בהתאם להמלצות הרופאים. ניתן לשקף להורים את המחיר בעקבות בחירתם. כל טוב, שירלי