פורום הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים
מנהל פורום הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים
שלום, הבן שלי לוקח ריטלין SR כשנתיים, היום בכיתה ה' ואני בשלב של שינוי מינון אבל רוצה לחזק את דעתי. איך אני מחשבת את המינון לפי ק"ג ומה זה אומר? הוא שוקל 29 ק"ג לפי חישוב של 0.33-0.7 איזה מינון הוא צריך לקבל 20 או 30 ?
Undefined שלום, משקל הילד מהווה מדד גס מאד לקביעת מנון ה-Ritalin או תרופות סטימולנטיות אחרות. משתמשים במשקל בעיקר לשני דברים: 1. קביעת מנון התחלתי. 2. קביעת מנון מקסימלי. מעבר לכך, האזון התרופתי נעשה עפ"י המצב הקליני - השפעת התרופה על הרכוז וההתנהגות, ותופעות הלואי שהתרופה גורמת. בנוגע לשנויי מנון, אני ממליץ להוועץ ברופא המטפל. שבת שלום, ד"ר ברנע ארז.
האם את כדור אטנט אפשר להמיס בנוזל ולתת לילד שמתקשה לבלוע כדור ?
אשל שלום, התרופה Attent (או Adderall) בשמה האחר, היא תרופה בשחרור מיידי, ללא מנגנון של שחרור מושהה. לכן, מותר לחצות את הכדור, לרסק אותו או להמיס אותו. המסה מוצלחת ושבת שלום, ד"ר ברנע ארז.
בתי בת 12 עם הפרעה קשב וריכוז ללא היפראקטיביות וללא אימפולסיביות ולקויה למידה(בתחום השפתי) ,בעבר טופלה הרטלין אך לא הגיבה טוב לאחר שנה וחצי הוחלט להפסיק את הטיפול ,כיום לאחר איבחון של קשב של בית הספר לקראת ועדת השמה נצפתה כמרוכזת מאוד .. ואף עברה אותו בהצלחה.מה ניתן לתת לה כדי שתוכל להיות מרוכזת בכיתה ?
רקל שלום, ראשית, אני מתרשם מהתאור שמסרת, שהילדה היתה מרוכזת במבחן, למרות שסובלת מהפרעת קשב ורכוז. אם יש ספק בנודע לאבחנה שניתנה בעבר, יש לשקול לבצע אבחון חוזר. מומלץ גם להוועץ במחנכת של הילדה וביועצת ביה"ס. שנית, אם היתה בעיה אם הטפול ב-Ritalin (התרופה לא עזרה לרכוז? היו תופעות לואי?), יש לשקול טפול בתרופה אחרת להפרעת קשב ורכוז. כיום ניתן להשיג בארץ עוד שלוש תרופות - Attent (או בשמה השני Adderall) שלפני שבוע הודיעו על הכללתה בסל הבריאות, התרופה Vyvanse שמאושרת לשמוש בארץ אך אינה בסל הבריאות (נמצאת בהנחה בבטוח המשלים של קופות החולים), ו-Focalin שאינה מאושרת לשמוש בארץ אך נתנת בהנחה במסגרת הבטוח המשלים של קופות החולים. כדי להחליט מהו הטפול המתאים לבתך, אני יש צורך להוועץ ברופא המטפל. שבת שלום, ד"ר ברנע ארז.
שלום רב נודע לי שאושרה בסל הבריאות 2016 התרופה אטנט בדקתי מרכיבים השמות זהים למרכבי האדרל, אין לי מושג למינון המרכיבים האם המינון של 4 המרכיבים גם זהה.? לדעתך זה אותו הדבר בשם אחר.... אפשר להחליף? תודה
הדר שלום, אכן, אתמול פורסם שהתרופה Attent נכנסה לסל הבריאות. התרופה Attent היא תרופה גנרית של Adderall - כלומר, תרופה המכילה את אותם המרכיבים הפעילים (באותן הכמויות) כמו ב-Adderall, אך מיצרת ע"י חברה אחרת, ונושאת שם (פטנטי) אחר. בהחלט אפשר להחליף את ה-Adderall ב-Attent. יש רק לבדוק מתי בדיוק כניסת התרופה לסל תהיה בתוקף (איני יודע. אני מניח שאדע בתחילת שבוע הבא). שבת שלום, ד"ר ברנע ארז.
ד"ר שלום, הילד של בן 13 אובחן מגיל 4 כ-ADHD. בכיתה א' לקח ריטלין והייתה השפעה לא טובה עליו היה מתוסכל, והמון בכי והתחילו לו טיקים. עברנו לקונצרטה גם ללא הצלחה. אחרי זה הפסיכיאטרית נתנה לנו אדרל התחלנו עם 20 מ"ג. ואח"כ ל 30 מ"ג אדרל. היה טוב כמה שנים של עדנה. שמחנו שהנה סוף סוף . השנה התחיל חטיבת ביניים התלונן על קשיי הרדמות בלילה. ובבית הספר התלוננו שהכדור לא עוזר. הנוירולוג הציע להחליף את הכדור לויואנס 50 מ"ג . תופעות השינה לא פסקו. וגם בית הספר ממשיך להתלונן שהילד לא קשוב לא מחובר. בבית הספר מאיימים לשים אותו בכיתה טיפולית. אני רוצה לציין שהבן שלי מאוד טוב בלימודים. ולהיות בכיתה קטנה זה לימוד יותר איטי ואחר . הילד מקבל גם טיפול פסיכולוגי תומך כל שבועיים. הנוירולוג הציע להביא לו 70 מ"ג ויואנס אז אולי הוא יהיה קשוב יותר. הבעיה שהילד לא ישן ומתוסכל נורא. אנחנו מרגישים שאנו בתוך מעגל שלא יוצאים ממנו. אודה על עזרתך . אתי
אתי שלום, הפרעות שינה הן הפרעות שכיחות בילדים ובני נוער, ושכיחות עוד יותר בקרב ילדים הלוקים בהפרעת קשב ורכוז. בנוסף, רוב התרופות בהן משתמשים לטפול בהפרעת קשב ורכוז מפריעות לשינה. ראשית יש לנסות ולהעריך האם הפרעת השינה היא תוצאה של הטפול התרופתי או שאינה קשורה. לעתים יש צורך בהפניה למעבדת שינה כדי להגיע לתשובה סופית. בכל מקרה יש לדאוג לתנאי שינה והרגלי שינה נאותים, שהם הבסיס לכל טפול בהפרעת שינה. התרופה Vyvanse עלולה להיות בעייתית במקרה של בנך, כי היא פועלת 12-13 שעות, ויש סכון גדול יותר שתגרום להפרעה בשינה. אין מנוס מלחזור לנוירולוג, ולהוועץ בו. חשוב שתעלי בפניו את נושא הפרעת השינה. שבת שלום, ד"ר ברנע ארז.
שלום ד"ר ברנע, אני מבקשת לדעת איך אפשר להגיע אליך להתייעצות , הכי מהר שאפשר עם מקרה לא פשוט של נער אוטיסט. אנחנו לא בקופת חולים מכבי. תודה רבה
ריקי שלום, תוכלי להתקשר לקופ"ח מכבי, מחוז השרון ולהשאיר לי הודעה. תודה, ד"ר ברנע ארז.
אם יש לכם או לילדכם הפרעות קשב וריכוז, עם קושי ספציפי בהתארגנות בוקר > היחידה ללקויות למידה והפרעות קשב והמעבדה לחדשנות במדיה במרכז הבינתחומי הרצליה מזמינים ילדים בכיתות ה'-ט' להשתתף במחקר לפיתוח טכנולוגיה חדשנית לניהול זמן והתארגנות, בדגש על התארגנות בוקר. במהלך היום ילדים רבים נדרשים לחלק את זמנם בין מגוון משימות ולזכור פרטים שונים לגבי כל אחת. זהו תהליך מורכב לכולם, אך במיוחד עבור ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז. בכוונתנו לסייע להם באמצעות פיתוח טכנולוגיה מתאימה. כחלק מהמחקר, הילדים יתנסו ויקחו חלק בתהליך האפיון והפיתוח של הטכנולוגיה. המשתתפים במחקר צריכים להיות: - בני נוער בגילאים 16-10 - מאובחנים כבעלי הפרעות קשב וריכוז - גרים בהרצליה והסביבה לפרטים נוספים: שחר 0543978619 [email protected]
שחר שלום, בהצלחה, ואל תשכח לחזור ולספר לנו על התוצאות. יום טוב, ד"ר ברנע ארז.
שלום, בני בן שש וארבעה חודשים. אובחן בגיל שנתיים עם דיספרקסיה ורבלית התפתחותית וטופל אצל קלינאית כשנתיים. היום מדבר תקין (עם איטיות מסויימת) מחזיק את העיפרון באגרוף ועל כן הלכתי לאיבחון של מרפאה בעיסוק שאמרה שיש חוסר בשלות של האינטגרציה של שני חלקי המוח וחציית קו האמצע אך הוא ילד מאוד אינטיליגנטי עם יכולות למידה מאוד גבוהות ועדיין צעיר ועל כן הציעה לתת לו לסגור את הפער לבד ולחכות עם טיפול. לאחרונה נפגשתי עם המחנכת שסיפרה שמאוד התקדם והוא גם משתתף בכיתה ועובד יפה עם הרבה רצון. אבל: 1. יש לו התנתקויות- הוא פתאום לא איתה, ואז היא צריכה "להחזיר" אותו לשיעור ע"י נגיעה, קורה גם כשעובדת בקבוצות קטנות. (בתחילת השנה שייכה את זה לקשב וריכוז והיום כבר לא) היא אומרת שברגע שהוא "חוזר" אליה היא חוזרת על מה צריך לעשות והוא מייד מבין. 2. חושבת שיש לו בעייה בפלט- כי לעיתים מבקש לענות על שאלות ועונה תשובות שבכלל לא קשורות לשאלה, למרות שהיא יודעת שהוא כן יודע. יש לציין שגם בבית קורה שאני מדברת אליו והוא לא מגיב ולאחר מכן אומר שלא שאלתי אותו. תמיד ייחסתי את זה לשמיעה סלקטיבית, כלומר לא ממש עיניין אותו מה ששאלתי או שהיה מרוכז במשהו אחר ולא שם לב. חוץ מזה הוא ילד שמח ומאושר, חברותי וחכם. מתקדם בלימודים, ולמעט הקריאה והכתיבה יש לו יכולות לימוד גבוהות (למשל חשבון) מזה יכול להיות? האם עליי לטפל וכיצד? תודה מראש, עינב
עינב שלום, התאור שמסרת אודות בנך יכול בהחלט להיות חלק מהפרעת קשב ורכוז ללא היפראקטיביות - כלומר הילד מפליג בדמיונו, ואינו מרוכז בשעור או בשאלתך. עם זאת, התאור עלול גם להיות מוסבר ע"י הפרעות אחרות, לדוגמא, הפרעה אפילפטית מסויימת (Petit Mal) המתאפיינת בנתוקים הנמשכים שניות בלבד. יכולים כמובן להיות גם הסברים אחרים. כדי להבין את סיבת הבעיה, וכדי לשלול סיבות אחרות, מומלץ לפנות לאבחון. במקרה זה, אני ממליץ לפנות לבדיקת נוירולוג ילדים. בהצלחה, ד"ר ברנע ארז.
האם מומלץ למי שסבל בעבר הקרוב מדכאון עמוק לקחת רטלין לטיפול בקשב וריכוז? הרי אחת מתופעות הלוואי של רטלין (באחוז יחסית גבוה- כ-20% ע"פ מה שנאמר לי) יכולה להיות דכאון. תודה רבה!
לאה שלום, שאלתך כללית מאד. לא ברור במי מדובר, מה גילו, מה מינו, האם היתה סיבה לדכאון, איך טופל הדכאון ועוד פרטים רבים. ההסטוריה של הפרעות פסיכיאטריות, ובינהן דכאון, צריכה להלקח בחשבון כאשר ממליצים על טפול רפואי. אני ממליץ להוועץ בפסיכיאטר, ולשקול עמו אפשרויות טפוליות שונות. יום טוב, ד"ר ברנע ארז.
שלום בני בן ה12 סובל במבעיית קשב וריכוז ווא הפראקטיביות הוא קיבל רטאלין ולא הגיב טוב לתרופה הנוירולוגית נתנה לו דפרקסאן 25 מג ואמרה שהוכח שזה עוזר במקרה כמו שלו. אנחנו רואים השפעה מצויינת. שאלתי האם אין לחשוש להתמכרות לכדור האם חלילה שימוש בכדור מסוג זה עלול להוות כתם בהמשך כמו בגיוס. אשמח לחוות דעתך רבקה
רבקה שלום, ראשית, אני שמח שהתרופה עוזרת לבנך. זה מה שחשוב באמת. שנית, התרופה אינה ממכרת, וטפול תרופתי אינו מהווה "כתם". כיון שהתרופה ניתנה כטפול בהפרעת קשב ורכוז, לא אמורה להיות בעיה כלשהי בצבא (וחוץ מזה הבטיחו שיהיה שלום עד שהוא יתגייס, לא?) יום טוב, ד"ר ברנע ארז.
שלום רב, אני לומד, סטודנט. יש לי בעיה - אני לא מצליח להושיב את עצמי וללמוד. אני מתחיל לקרוא חומר לימודי ואני מרגיש שאני מדלג במחשבות למקום אחר או נרדם או שהמוח אומר לי לקום ולהשאיר את זה לאחר כך - זאת בעיה! אני נכשל במבחנים אמריקאים ולא מצליח לזכור את החומר לשינון. מה עושים? אמרו לי לא באופן רשמי שיש לי בעיה קשב וריכוז , אבל איך פותרים את הבעיה? תודה.
יאיר שלום, התסמינים שאתה מתאר עלולים להיות חלק מהפרעת קשב ורכוז. "איך פותרים את הבעיה?" פשוט מאד, ניגשים לאבחון! בהצלחה, ד"ר ברנע ארז.
ילדה בת 12 עם odd שלא יודעת ולא מוכנה לקחת שום תרופה מגיל0 ולא משתפת פעולה
א' שלום, שאלתך לגבי ילדה המסרבת לטול תרופה (ולא חשוב מה אבחנתה), זהה לשאלות על ילדה שמסרבת להתקלח, ילדה המסרבת ללכת לביה"ס, ילדה המסרבת לכבות את הטלויזיה, וכו'. ילדה בת 12 לא מחליטה על הטפול התרופתי. הוריה מחליטים. אני ממליץ לפנות להדרכת הורים, כדי למצוא דרכים להתמודד עם סרבנותה של הילדה. בהצלחה, ד"ר ברנע ארז.
אני חדשה בתחום הרופאה התאימה לביתי בת העשר ריטאלין LA 20 מיליגרם. חברה שלי אמרה לי שזו טעות ושעדיף ויואנס!! רגע לפני שאני מתחיל עם הריטאלין מה עדיף ?? אין לנו בעיה כלכלית ניתן לילדתנו את הטוב ביותר
שרית שלום, אין תרופה נכונה או טובה יותר. יש מספר הבדלים בין התרופות, ויש תגובה אישית. בנגוד לשכנה, לרופאה נסיון בטפול במטופלים רבים, ומוטב לסמוך עליה. עם זאת, בהחלט אפשר לחזור לרופאה ולשאול אותה גם לגבי תרופות אחרות. הרופאה תדע להסביר את ההבדלים בין התרופות, ומדוע בחרה בתרופה אחת ולא בשניה. בהצלחה, ד"ר ברנע ארז.
בני בן 6.5 בכתה א, מתפקד עד כה יפה מבחינה לימודית ומתקדם בקריאה, כתיבה, חשבון וכו. נמסר לי שממלא את המשימות היטב וכו. ישנה בעיה של אימפולסיביות רבה וחוסר שקט פיזי בכיתה (קשה לו לחכות, מתפרץ), ובעיקר אימפולסיביות עם ילדים אחרים: מה שגורם לחיכוכים ותלונות מצד ילדים על הצקות, דחיפות וגם מכות מדי פעם. תמיד היה מאד אקטיבי, מדבר הרבה, נוגע בדברים, גם אוהב להשתולל... נקלע למריבות וחיכוכים בבית עם האחים, וממה שראיתי גם עם ילדים אחרים. משתתף בקבוצה לשיפור מיומנויות חברתיות ושם נאמר לנו על ידי המטפלים שיתכן ויש קושי על בסיס נוירולוגי שגורם לו להתנהג בצורה כזו ומקשה על למידת מיומנויות חברתיות. האם יתכן שמדובר בהפרעת קשב וריכוז שבה בולטת ההיפראקטיביות אבל כרגע לא נראה קושי בקשב וריכוז? האם כדאי לגשת לאבחון של נוירולוג? האם זה נכון לומר שכל עוד אין בעיה בלימודים לא יינתן טיפול תרופתי? תודה וסליחה על האריכות
אני לא רופאה רק אמא לילד עם בעיות ADHD. הוא יכול לקבל תרופה גם ללא בעיה של הפרעת קשב , יש לו בעיות של התנהגות / אימפלוסיביות / הצקות וכו' כך שאף אחד לא ימנע ממך קבלת תרופה, שמן הסתם תפתור לו הרבה מן הבעיות שציינת. בהצלחה
מירית שלום, על פניו, התסמינים שאת מתארת מתאימים להפרעת קשב ורכוז. להערכתי, מתקיימים אחד מהשניים - או שהמרכיז העיקרי הוא אכן ההיפראקטיביות והאימפולסיביות, או שהמרכיז של הקשב והרכוז טרם בא לידי בטוי כיון שהדרישות הלמודיות עדיין קלות עבורו. כמו כן, אין זה נכון שהתרופה נתנת רק כאשר יש קושי בלמודים. מטפלים בהפרעת קשב ורכוז, כאשר היא מפריעה, בכל תחום בחיים. לאור התסמינים שתארת, ולאור חוות דעתם של המטפלים בקבוצה למיומנויות חברתיות, אני ממליץ לפנות לאבחון אצל פסיכיאטר ילדים, נוירולוג ילדים או רופא ילדים שהוכשר לכך. שבוע טוב, ד"ר ברנע ארז.
בני בן ה14 לוקח ויואנס במינון 50. לאחרונה מתלונן על ירידה בריכוז. שוקל 50 קג לערך. מה האופציות שעומדות בפנינו? בעבר השתמש בקונצרטה שהפסיקה להשפיע בשלב מסוים.
ליאור שלום, כדי לתת תשובה ברורה, יש צורך במידע רב על בנך. הרופא המטפל מכיר את בנך, ויוכל לשקול את האפשרויות השונות. יש אפשרויות רבות: שנוי מנון, שנוי תרופה, הוספת תרופה, טפולים לא תרופתיים, ושנויים אחרים שאינם קשורים לתרופות. כאמור, אני ממליץ להוועץ ברופא המטפל לקביעת הטפול המדוייק. שבוע טוב, ד"ר ברנע ארז.
אני אם לילד בן 10 שאובחן לאחרונה כסובל מהפרעת קשב וריכוז ואני בוחנת את האפשרויות לפני שאתחיל בטיפול. כרגע אני שומרת על ראש פתוח ומנסה להמתין עם טיפול תרופתי אלא אם יתברר כי זו האפשרות היחידה. המאבחן המליץ על טיפול תרופתי אבל נראה מה נחליט.. בכל מקרה בזמן בחינת האפשרויות נתקלתי במאמנת שקוראים לה שוש מעוז אריה שמציעה אימון אישי שמיועד לילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז. מדובר במפגשים של אחד על אחד ולא בקבוצה. ברור לי מראש, עוד לפני שאני פונה אליה, שמדובר בתהליך ולוקח זמן עד שייראו תוצאות. אנחנו סבלניים אבל ברור שהקושי קיים ופוגע בתפקוד היומי בלימודים כך שאם התהליך ארוך ורואים תוצאות רק לאחר תקופה, לא בטוחה אם זה הכיוון הנכון. מצד שני, אם זה דורש המתנה ויחסוך ריטלין או טיפול תרופתי אחר, זה בהחלט משהו שצריך לחשוב עליו. אשמח לחוות דעת שלכם לגבי אימון אישי ואם זה אכן יעיל ואפשרי גם ללא טיפול תרופתי או שזה במקביל?
שלום אלונה, אני לא רופא וכותב רק מנסיוני עם 2 ילדים בעלי הפרעת קשב. בתחילת הדרך גם אני מאד חחשתי מהטיפול התרופתי, כשהתחלתי לנבור בנושא ראיתי בריטאליו או יותר נכון החומר הפעיל בו לנגזרות התרופתיות השונות "מתילפנידאט" הוא חומר בעל נסיון רב של עשרות שנים, ובגדול התובנה הגדולה שלי, שוב אינני רופא, שאם יש תופעות לוואי מטרידות פשוט מפסיקים וזה עובר... כך שהמוצר לטעמי בטוח לשימוש. יש המון מוצרים בשוק החל מתוספי מזון ועד אימונים וביופידבק למיניהם.. לצערי תחום זה פרוץ וכל אחד משווק מרכולתו ללא פיקוח והמחירים... בשמיים. כאחד שעוקב אחרי כל אלו ומנסה גם מה שנראה לי מוצלח או רציני יותר אני יכול לומר שעד היום לא מצאתי פתרון למעט הטיפול התרופתי, לצערי, ובעייני תוספי מזון / טיפול אלטרנטיבי שקולים לתרופה רק השאלה כמה מחקר עומד מאחוריה וזאת סוגיה חשובה.. אבל למקום אחר. אם הייתי במקומך הייתי מתחיל עם טיפול קונבנציונאלי ולו כדי לתת לילד ולכם את המקום להתחיל לעבוד על כל הנדרש בסביבה רגוע ומקבלת. הילד יפנים ויקבל את התכנים מכם ביתר קלות. במידה ומוצר זה או אחר יעבוד ניתן תמיד להוריד מינונים / להפסיק בתיאום עם הרופא. בעבר לא היו מאבחנים כמעט / מטפלים וחלק ניכר מילדי הפרעת הקשב הצליחו לשרוד ובהצלחה. אבל איכות החיים היתה שונה ולילדים שלנו אנחנו רוצים יותר טוב. בהצלחה בקבלת ההחלטה. דודי, אב עם קצת נסיון :)
אלונה שלום, המונח "אימון אישי" הוא מונח מעורפל מאד, וכמעט כל דבר יכול להכנס תחתיו. למוד הילד כיצד להתרגן - בלמודים ובכלל - בהחלט עשוי לעזור, אך הדבר אינו פותר את הבעיה הבסיסית של חוסר קשב ורכוז. הטפולים שהוכחו כיעילים הם הדרכת הורים וטפול תרופתי, ולכן אני ממליץ על טפולים אלו. אם תבחרי בטפול אחר, אז אני ממליץ, כמו בכל טפול, לקצוב זמן ובתום תקופה מסויימת לבדוק אם יש שפור משמעותי. אם אין שפור משמעותי, כדאי לחפש טפול אחר. שבוע טוב, ד"ר ברנע ארז.
ד"ר ברנע שלום, בעיקרון, הילד סובל מהפרעה רגשית נמשכת אשר גורמת לירידה בריכוז עד כדי חשד להפרעת קשב ו/או ריכוז ולירידה בתפקוד החברתי. הפסיכיאטר בו נעזרנו המליץ על טיפול בתרופה אריפליי והגדיר אותה כמייצב מצב רוח. האם זה מקובל לטפל בילדים בגיל 10-11 בתרופה אריפליי כמייצב מצב רוח? האם לא ניתן להשתמש בתרופה "קלאסית" ממשפחת מייצבי מצב הרוח בילדים? תודה, אבא מודאג
שלום לאבא המודאג, נראה שהשאלה אינה מתאימה לפורום, ולכן אענה בקצרה. התרופה Ariply, אכן משמשת כמייצבת מצב-רוח. ישנן תרופות נוספות ליצוב מצב הרוח, וההחלטה באיזו תרופה לבחור היא שאלה קלינית. לא מסרת כמעט מידע על הילד, ולכן קשה לתת תשובה ברורה, אך בודאי שאין מדובר בטפול שגוי. אני מציע לחזור לפסיכיאטר המטפל, ולשאול אותו את השאלה. אני בטוח שיוכל להסביר מדוע המליץ על תרופה זו. יום טוב, ד"ר ברנע ארז.
דוקטור שלום. חייל בשירות סדיר בן 22 נוטל מזה כ3 חודשים ציפרלקס 10 מ"ג עקב הפרעות חרדה,לפני כמה ימים בעקבות קורס פסיכומטרי שהתחלתי בערבים אני נוטל קונצרטה 36 מ"ג (מאובחן מגיל 17 עם הפרעות קשב ונטלתי בכיתה יא' רטלין la 20 מ"ג לאחרי שהופיעו תסמיני חרדה ודיכאון הומלץ לעבור לקונצרטה 36 מ"ג)...אני מרגיש שבזמן נטילת התרופה (לקחתי עד עכשיו 3 פעמים בתדירות של אחד ליומיים בערך) אני מרגיש כאבי ראש שמזכירים מיגרנה וטכיקרדיה לסירוגין...מתי תופעות אלו יעברו אם בכלל? האם השילוב של ציפרלקס וקונצרטה הוא בטוח מבחינת תופעות הלוואי?
עומר שלום, כיון שהפורום עוסק בילדים אענה בקצרה. אין בעיה של שלוב התרופות Cipralex ו-Concerta. כאבי ראש ודפיקות לב מהירות (טכיקרדיה) הם תופעות לואי של Concerta, המופיעות יותר בתחילת נטילת התרופה. הקפדה על ארוחת בוקר ושתיה מספיקה במהלך היום יכולה להפחית תופעות לואי אלו. יום טוב, ד"ר ברנע ארז.
בני בן 10 שנים אובחן כבעל קשיי קשב וריכוז. הוא טיפול בריטלין מגסיל 6, לפני כמה חודשים טופל בוויואנס. הוא הגיב טוב לטיפול בוויואנס אך לפני שבוע הופיעו טיקים אצלו ועצבנות יותר. הנוירולוגית המליצה להפסיק את הטיפול בתרופות של ריטלין והציעה להתחיל טיפול בריספונד (המלצה של פסיכיאטרית לפני כמה חודשים). אני חוששת להתחיל בתרופות פסיכיאטריות ומודאגת להתחיל בתקופה זו כי זוהי תקופה של מבחנים. אני מעדיפה להתחיל טיפול חדש כשיש חופש. מה לעשות?
גב' סעיד שלום, התרופה Rispond מומלצת לטפול במצבים שונים. בילדים ובני נוער, הסיבה העיקרית לשמוש בה היא בעיות התנהגות, או כתוספת לטפול בהפרעת קשב ורכוז. לתרופה אכן שמושים נוספים, אך הם אינם קשורים. לתרופה יש תופעות לואי, אך הדבר נכון לכל תרופה שהיא. אני מציע להענות להמלצת הרופאים המטפלים. כמו כן, איני רואה קשר בין התחלת התרופה לבין תקופת המבחנים (בודאי שבגילו של בנך). יום טוב, ד"ר ברנע ארז.
שלום, שמעתי שיצא תרופה חדשה בשם attent אטנט להפרעת קשב שהיא בעצם אדרל מישהו יודע איפה אפשר לרכוש אותה? והאם זה נכון שאדרל ממכרת יותר מריטלין?
מישל שלום, אכן, Attent היא גנריקה (אותה תרופה, של יצרן אחר ובשם מסחרי אחר) של Adderall, המשווקת כעת בישראל. אפשר לרכוש אותה בבתי מרקחת. Adderall ו-Ritalin אינן ממכרות. יום טוב, ד"ר ברנע ארז.
אוקי,אבל באיזה בתי מרקחת ?כי במכבי אין ובשור טבנצ'יק זה אדרל המקורי וזה יקר?.. תודה.
שלום, ד"ר ברנע. אתה אמרתה, ש: "יש לזכור שיש טיפולים אחרים שהוכחו כיעילים" יש טיפולים אי תרופתיים? איזה? בן בכיתה א. שלחו אותנו למבחנים. כהתנהגות שלו בכיתה מפריעה לילדים אחרים, הוא לא מקשיב, למרות שהוא נבון וחכם, הוא לא האהב לשבת וללמוד מה שלא מעניין אותו. נגיד הנדסה הוא אוהב מאוד, עברית - לא. לפני ש מתחילים את כול הטיפולים תרופתיים הייתי רוצה לדעת האם יש טיפולים אלטרנטיבים עילים? תודה ברברה
ברברה שלום, הטפולים שנמצאו יעילים בהפרעת קשב ורכוז בקרב ילדים בגילו של בנך הם הדרכת הורים, הדרכת מורים וטפול תרופתי. כפי שכתבתי בעבר, אין הוכחות שטפולים "אלטרנטיביים" יעילים, ולכן איני מוצא מקום לבזבז עליהם זמן או כסף. אם שנויים בכתה או בבית אינם פותרים את הבעיה, נראה שיזדקק לטפול תרופתי. הילד יצטרך ללמוד גם הנדסה וגם עברית, ומצופה ממנו לעשות זאת ברמה של בני כתתו. הרבה בריאות, ד"ר ברנע ארז.
שלום רב יש לי ילד בגיל שמונה שהוא לוקח רטלין מסוג LA20 כאשר אנחנו מנסים לתת לו רטלין בתוך המעדן הוא לא רוצה לקחת את הכדור כאשר בוא כמו קדורים קונים אנחנו אבואים אך אני אמור לגרום לילד לקחת את הכור כי הוא בלי הכדור הוא לא מרוכז בבית הספר וקשה לו ללמוד אשמח להצעות
ערן שלום, הדרך הטובה ביותר היא ללמד את הילד לבלוע כדור שלם. אפשר להתאמן יחד איתו בבליעת סוכריות קטנות. אם אינו מצליח, אפשר לשים את ה-"כדורונים" בתוך מאכל אחר, כמו שוקולד למריחה, חמאת בוטנים, גלידה, דבש וכו'. אם כל הנסיונות נכשלים, אפשר לשקול עם הרופה המטפל תרופה אחרת שניתן להמיס לגמרי בנוזל. בברכה, ד"ר ברנע ארז.
שלום ד"ר, אתמול לקחתי בפעם הראשונה 30מ"ג ויואנס להפרעת קשב בהתחלה הרגשתי מאושרת וסוג של ערנות אבל לא מרוכזת ואחרי שעתים הרגשתי עייפות ,וכבדות בראש שנמשכה כמעט כל היום. אני מרגישה אבודה כי גם ריטלין וקונצרטה לא משפיעות עלי ,וקשה לי להתרכז בלימודים.. האם לדעתך צריך להעלות\להוריד את המינון ,או שזה לא יעזור ?
נועה שלום, המלצתי, בשלב זה, היא לא לשפוט את השפעת התרופה לאחר יום אחד בלבד. טלי אותה לפחות במשך שבועיים, ואז תוכלי להעריך טוב יותר הן את השפעתה החיובית, והן את תופעות הלואי. בהצלחה, ד"ר ברנע ארז.
שלום רב, ביתי נטלה כדורי קונצרטה בגיל שש וחצי לערך לאחר שנה נראה לי משהו מוזר הילדה לא גדלה ויש לציין שלא אכלה כפי שצריך פניתי לרופא שהפנו אותנו לאנדו שם עברה סדרת בדיקות לאחר המלצת האנדוכרינולוגית ניגשנו שוב לנירולוג והחלפנו לרטלין LA כעבור חצי שנה ערכנו שוב בדיקת גדילה וראינו שאין תזוזה בגדילה יש לציין שעברו שנתיים בתום השנה השנייה החלטנו להפסיק את התרופה ולראות מה קורה לאחר בדיקה ראינו שהיא מתחילה לצמוח וכמובן המשקל התחיל לעלות יש לציין שהיא עדיין קטנה מאוד היום היא כיתה ה' ונראת כיתה ב' אבל הנסיבות מראות שאין עצירה ללא התרופה בהתפתחות החלטתי להפסיק עם הריטלין הייתי רוצה לדעת על איזה תחליף אתה ממליץ כי הילדה צריכה את העזרה בריכוז חד משמעית אבל הדבר פוגע חד משמעית בגדילה
חני שלום, הקשר בין טפול בתרופות סטימולנטיות (כמו Ritalin, למשל) וגדילה, עובר דרך האכילה. כל התרופות הסטימולנטיות מדכאות תאבון, וילד שאינו אוכל כפי שצריך, אינו גדל מספיק. אם נשללו סיבות אחרות להפסקת הגדילה (כמו חוסר בהורמון גדילה, לדוגמא), יש לשקול את היתרונות מול החסרונות של הטפול התרופתי. אפשר לנסות טפול בתרופה סטימולנטית אחרת. במקרה כזה ננסה לטפל בתרופה קצרת טווח, ובמנון נמוך. אם גם סטימולנטים אחרים יפגעו משמעותית בתאבון ובגדילה, יש לשקול שמוש בתרופות לא סטימולנטיות, כמו Strattera. בכל מקרה, מומלץ להוועץ ברופא המטפל. בברכה, ד"ר ברנע ארז.
היי, אני ניגשת לבחינות מועצת רוח, לפי החלטתם תוספת זמן תינתן לסטודנטים בעלי הפרעות קשב וריכוז ברמה גבוהה. ביצעתי מבחן moxo, והתוצאה היא:
שלום לסטודנטית לראיית חשבון, אנחנו כולנו במתח. מה היו תוצאות הבדיקה? וברצינות, לא שאלת שאלה. אם תשאלי, אשמח לנסות להשיב כמיטב יכולתי. שבוע טוב, ד"ר ברנע ארז.
בני בן ה6 וארבע חודשים, עלה השנה לכיתה א' . המורה ביקשה שנפנה לבדיקת הפרעת קשב, לטענתה הוא חולמני בכיתה כל הזמן צריך לאסוף אותו ולרכז אותו, מבחינה לימודית היא טוענת שהוא אינו עקבי בידע שלו אבל מצד שני בבית הוא אינו חולמני וגם יודע ומבין את החומר הנלמד בכיתה . לאן עליי לפנות? מי בודק הפרעות קשב ? האם צרך פסיכיאטר שיבדוק אותו ?
גילה שלום, אין זה מצב נדיר, שהמורה ראוה את הדברים בצורה אחת, בעוד ההורים רואים אותו אחרת. יש לזכור שבכתה הילד אינו לבד עם הורה, אלא עם עוד 30-40 תלמידים, ולכבן יתכן ובכתה באים לידי בטוי קשיים שאינם מופיעים בבית. כיון שיש ספק אני מציע לפנות לאבחון. את האבחון אפשר לבצע בקופת החולים, והוא מבוצע ע"י פסיכיאטר ילדים, נוירולוג ילדים או רופא ילדים שהוכשר לכך. אני ממליץ שתפני לרופא הילדים, והוא יפנה אותך הלאה. שבוע טוב, ד"ר ברנע ארז.
בני בן חמש ילד מקסים ,חכם, אשר הגננת בגן(גן חובה )חושבת שיש צורך לקחת אותו לאיבחון של הפרעות קשב וריכוז ,היא טוענת שמאוד קשה לו לשבת ללא תזוזה במפגשים ,בחוג ריטמיקה בגן הוא מפריע לא מחזיק עוד סוף החוג,בחוג התעמלות גם כן יש קושי לטענתה,חשוב לציין שבבית אני לא רואה את הקושי שהיא מתארת ,הוא ילד שמסוגל לשבת שעה שלמה ללא תזוזה על חוברות עבודה ,מרכיב פזלים של 300חלקים ויכול לשבת שעות גם על משחקי הרכבה,וגם בחוג כדורסל הוא מעולה,כן יש לו קטעים שהוא לפעמים משתולל (אבל הוא ילד לא משהו חריג) הגננת סיכמה עם בני שכאשר הוא מרגיש שקשה לו בזמן מפגשים חוגים או בחצר משתולל יותר מדי ולא מוצא את עצמו אז הוא מרים את היד והיא נותן לו לעשות משהו אחר כמו משחק ,חשוב לציין שהוא משתף פעולה ומאוד מודע לעצמו,איך עדיין היא לוחצת אליי שקשה לה איתו . מה אליי לעשות?? האם לקחת אותו לאיבחון כבר בגיל כזה ??האם זה סימנים להפרעות קשב ??תודה.
לאה שלום, ראשית, אני בטוח שבנך מקסים וחכם, אך הדבר אינו שולל קיומה של הפרעת קשב ורכוז. יש לזכור שקיים הבדל מהותי בין הסביבה בגן לסביבה בבית, ויתכן שקשייו באים לידי בטוי דוקא בגן, עם עוד 35 ילדים. בנוסף, בבית הילד בוחר את הפעילויות אותן הוא אוהב, ומן הסתם קל לו יותר להתרכז בהן. הפרעת קשב ורכוז מתבטאת בחוסר יכולת להתרכז במטלות המתאימות לגילו (כמו אלו שבגן), ושההפרעה ברכוז פוגעת באופן משמעותי בתפקודו. ילדים בגיל חמש שנים בהחלט עלולים לסבול מהפרעת קשב ורכוז, וכיון שהגננת סבורה שיש הפרעה, אני ממליץ פנות לאבחון, או לכל הפחות להתייעץ ברופא הילדים. שבוע טוב, ד"ר ברנע ארז.
שלום , הבן שלי מקבל אריפליי בערך שנתיים, לפני מספר חודשים החל לסבול גם מאפילפסיה,לאחרונה סובל מכאבי ראש איומים ואלימות הרופאה הורתה להפסיק את הכדור בהדרגה ולהגיע למינון של 2.5 מ"ג אולם אין כגור במינון הזה- האם אפשר לחתוך את הכדור של ה-5 מ"ג? רוקח לא ידע לומר לי.
אמא שלום, התשובה לשאלה הקונקרטית היא כן. מותר לחצות כדור של Ariply. מעבר לכך, ויותר חשוב, השלוב של הופעת אפילפסיה, כאבי ראש קשים ואלימות מחייבת בדיקת נוירולוג באופן דחוף, אם לא נבדק עד עתה. הרבה בריאות ושבוע טוב, ד"ר ברנע ארז.
הסיבה שהורדתי את מינון האריפליי היה במהך הורדת הכדור לחלוטין כי הרגשתי שהכדור משפיע רע על הבן שלי ובכל פעם שאמרנו לרופאים שהוא עדיין אלים-העלו את המינון. האפילפסיה אכן הגיעה כשנה וחודשיים אחרי שהתחלנו לקחת אריפליי. אנחנו כעת כבר שבוע ללא הכדור, אחרי אשפוז בית וגמילה מאוד קשה. מאתמול הוא חזר לחייך, הפסיק להכות את עצמו וקיבלתי את הבן שלי בחזרה. אני לא האמא היחידה שמדווחת על אפילפסיה אחרי תקופה של לקיחת האריפליי, אולי הגיע זמן להפסיק לתת את התרופה הזו? תודה רבה על תגובתך, אנחנו כל הזמן במעקב של נירולוג ופסיכיאטר.
ד"ר שלום, הסיפור של בני מתחיל אי שם לפני כיתה א', הילד היום בכיתה ד' בן 9.5. מה לא עברנו? CBT, אח"כ פסיכיאטר ילדים שהפנה אותנו להתערבות אינטנסיבית במרכז בכפר סבא, נטילת תרופות. כשההתערבות הסתיימה עבור לטיפול פסיכולוגי ופסיכיאטרי של קופת החולים, המשיכו לתת תרופות. עליות, ירידות, רגרסיות, נסיגות. עד אותו השלב הילד הפגין הכל בבית ולא בחוץ. לקראת סוף כיתה ג' זה התחיל לפרוץ גם בביה"ס וליד חברים בבית. אלימות, קללות, חוסר שליטה במה שמוציא מהפה. מרביץ גם בבית. ואח"כ מתחרט ובוכה ולא מבין מה נכנס בו וזועק לעזרה שיוציאו ממנו את האני הרע שלו ממנו. כיום אחרי מפגשים אצל פסיכיאטר פרטי ניתו לו פריזמה ונוילפטיל. היום יש רגרסיה נוראית. אין לו שליטה על כלום. הוא סובל. כל המשפחה סובלת. לא יודעת כבר איך לעזור לו. הוא גם התחיל CBT אצל מטפלת מצוינת אבל כרגע לא רואה שינוי בשטח. זה רק הולך ומחמיר, ילדים בבית הספר מתרחקים ממנו בגלל שמשמיע קולות מוזרים בשביל להציק אומר דברים ועושה דברים בשביל להציק ואח"כ סובל שהוא לבד. מה לעשות??????
דבורה שלום, את מתארת מצב קשה ומתמשך, ותחושה של כשלונות טפוליים במשך תקופה ארוכה. הפורום אינו המקום למענה פרטני, וגם יש צורך במידע נוסף רב. קשיים כפי שאת מתארת מטופלים בצורה הטובה ביותר בצוות רק מקצועי (פסיכיאטר, פסיכולוג, עו"ס וכו') , כמו שניתן למצוא במרפאה פסיכיאטרית. אני ממליץ על פניה למרפאה פסיכיאטרית של קופ"ח, או למרפאה פסיכיאטרית שליד בי"ח. בהצלחה, ד"ר ברנע ארז.
שלום ד"ר ברנע, האם ניתן להגיע לפגישה שלא דרך קופ חולים מכבי אלא באופן פרטי?
דור שלום, כיון שאני עובד בקופ"ח מכבי, איני מקבל מטופלים של מכבי באופן פרטי. יום טוב, ד"ר ברנע ארז.
יש לי שתי ילדות עם הפרעת קשב, בנות 10 ו 7. מקסים לי כל מה שמסביב, המקוריות, החיוניות והכל. אבל.... לרכז אותם סביב משימות יומיומיות זה טירוף. אם נקח בחשבון שמספר המטלות הקבועות ביום יום מגיע לכמה עשרות, ונוסיף לזה את העובדה שבכל אחד ואחד מהן הן מתפזרות כמה פעמים וצריך להחזיר אותן למסלול, אז אפשר להבין את זה שאני יוצאת מדעתי. מדברת על ארוחות, התארגנות לבית הספר, רחצה ונקיון, שיעורי בית והכנת מערכת, התארגנות לשינה, ועוד ועוד ועוד. כל כך הרבה מאמץ בדברים שאחרים לא משקיעים בכך מחשבה. כמה כללים יש לגבי ארוחה? צריך להתיישב. צריך לאכול נכון. כבר לא מדברת על לא ללכלך. אבל אמורים לאכול ברציפות, בלי אלף חלומות וקפיצות לרק לפה ורק לשם ולנזכרתי בזה ובזה. בסיום האוכל יש לשים את הצלחת בכיור, לשטוף ידים ופנים. אני צריכה כל הזמן לרכז אותן, ומה שהכי אכפת לי זה שבסוף אני כבר לא מסוגלת ואני מתחילה לצעוק עליהן. כי אם כבר גמרנו לאכול אז יש עוד ועוד מטלות "פשוטות" שצריך לבצע. אני שונאת את המצב הזה שאני כל הזמן צריכה להיות שם ולהזכיר ולכוון כדי שהעניינים יזרמו. כל כך מתוסכלת. כמה שאני קוראת על המצב הזה ועל העיצות שנותנים זה פשוט לא הולך.
לאמא שיוצאת מדעתה שלום, הקושי שתארת הוא בהחלט הקושי היומיומי שנגרם מהפרעת קשב ורכוז. התחושה שעומדים לצאת מהדעת פוקדת כל הורה מדי פעם, ובתכיפות גבוהה יותר הורים לילדים הלוקים בהפרעת קשב ורכוז. אפשר לעזור בשתי דרכים עיקריות: 1. טפול תרופתי לילדות. 2. הדרכת הורים. הדרכה זו צריכה לכלול, בין היתר, את שתוף האב, החלטה באלומאבקים להתמקד ובאלו לוותר, ורעיונות קונקרטיים כיצד להתמודד עם קשיים יומיומיים. שבוע טוב, ד"ר ברנע ארז.
שלום רב, האם ניתן לתת באופן חד פעמי רטלין LA ויום למחרת פוקלין טווח ארוך? האם אין נזק בקרבה ? תודה רבה
לני שלום, אין בעיה לתת בימים שונים, גם עוקבים, תרופות סטימולנטיות שונות, אך איני רואה הרבה הגיון במתן טפול זה. שבוע טוב, ד"ר ברנע ארז.
בוקר טוב הבן שלי בן 8 מאד מפחד מחרקים הכל כולל הכל בזמן אחרון זה התגבר ונוספו עוד דברים כל ערב לפני השינה משהו אחר חייזרים, גנבים, כלבים מסוכנים מפחד שינשוך אותם והילד לא יכול להרדם. מיום שישי הפסקנו לו את הרטלין כי הבנתי שהוא מגביר חרדות. מה לעשות ? לאן לפנות ? איך לעזור לו ? האם טוב עשינו שהפסקנו לו את הרטלין ? תודה רבה
סילבי שלום, חרדות הן הפרעה שכיחה בקרב ילדים ובני נוער, ושכיחה עוד יותר בקרב ילדים ובני נוער הלוקים בהפרעת קשב ורכוז. Ritalin ותרופות סטימולנטיות אחרות - כמו Vyvanse,Focalin, Adderall - עלולות להגביר את החרדות. כאשר ילד סובל הן מהפרעת קשב ורכוז והן מחרדה, יש צורך לטפל בשתי ההפרעות. לעתים שנוי המנון או החלפת התרופה מפחיתה את החרדות. לעתים קרובות צריך לטפל בחרדה עצמה. הטפולים היעילים הם טפול פסיכולוגי בגישה קוגניטיבית התנהגותית או טפול תרופתי נוגד חרדה. בכל מקרה, אני ממליץ לחזור ולהוועץ ברופא המטפל. שבוע טוב, ד"ר ברנע ארז.
שלום ד"ר, האם יש ריטלין לכ-4 שעות שלא מכיל גלוטן? אני יודעת שה-10 מ"ג כן מכיל גלוטן. תודה רויטל
רויטל שלום, אודה ואתוודה שאיני יודע האם בכדורי Ritalin יש גלוטן. למיטה ידיעתי, Ritalin-SR 20mg אינו כשר לפסח, כיון שיש בו מרכיבים של חיטה. יתכן ויש בו גם גלוטן. למיטב ידיעתי, Ritalin 10mg, Ritalin-LA ו-Concerta כשרים לפסח. איני יודע אם הדבר מבטיח שאין בהם גלוטן. עוד שתי הערות: 1. גם בכדורים בהם יש גלוטן, כמותו מעטה כל-כך שברוב רבום של המצבים זה חסר כל חשיבות. 2. מאכלים המכילים גלוטן אסורים לאנשים הלוקים במחלת צליאק. גם אז יש תלות בכמות, ולרוב רובם של החולים במחלה זו לא יקרה דבר אם יצרכו כמות קטנה של גלוטן. כל דיאטות הגלוטן האחרות, לאלו שאינם לוקים בצליאק, חסרות כל בסוס מדעי. שבוע טוב, ד"ר ברנע ארז.
שלום הילד שלי בכיתה ב. מדובר על ילד חכם מאוד, תזזיתי, מדבר הרבה (כולל דברים/שירים שטותיים), מציק מדי פעמים לילדים. בכתה א, המורה הפנתה את תשומת לבנו שהוא לפעמים חסר מנוחה על הכסא ומפריע לילדים אחרים , ואמרה שכדאי לעקוב. לאחר שהתחבטנו עם עצמנו לא מעט, החלטנו להתחיל תהליך של ברור/אבחון. ביום שני הקרוב יש לנו תור אצל הנוירולוג של הקופה. אנחנו ממש מתלבטים מה להגיד לילד לגבי הפגישה עם הנוירולוג. איך להסביר לו למה אנו ניגשים איתו לרופא. הוא ילד חכם. מצד אחד חייבים להגיד לו משהו ומצד שני אנחנו לא רוצים לתת לו את התחושה שיש לו בעיה. מהנסיון שלנו איתו זה יכול להתקבע אצלו. אני לא יודע מה הולך להיות בפגישה עם הנוירולוג. אשמח לקבל עצה מה להגיד לילד?
רונן שלום, אני סבור שיש להסביר את המצב לילד כפי שהוא, אך בשפה ודמויים המתאימים לגילו. מומלץ לדבר על הקשיים בכתה ועל תלונותיה של המורה, על הקשיים להתמיד במטלה למודית (שעורי בית), ועל הקשיים (או החכוכים) החברתיים. חשוב להסביר שמטרת הפגישה, וכל הנוכחים בפגישה - ההורים והרופא - מטרתם לעזור לו. ברוב רובם של המקרים, חששם של ההורים גבוה הרבה יותר מחששו של הילד. בהצלחה, ד"ר ברנע ארז.
שלום ד"ר תוכל להגיד לי כמה עולה התרופה ויואנס במינון הכי נמוך למבוטחי מכבי מגן? (אני רוצה לברר את המחיר לפני שאני מבקשת את התרופה ובבית מרקחת לא מסכימים להגיד לי תמחיר. תודה.
נועה שלום, למיטב ידיעתי (חזרתי כעת מחופשה של חודש, ויתכן שהדברים השתנו), מחיר התרופה בבית המרקחת הוא כ-330 ש"ח לחודש, ומבוטחי הבטוח המשלים במכבי מקבלים הנחה של 35%. בקופ"ח כללית, שוב, למיטב ידיעתי, עלות התרופה זהה, ומבוטחי הבטוח המשלים יכולים לקבל החזר של 35% לאחר הצגת קבלות. סוף שבוע נעים. ד"ר ברנע ארז.
לבני יש הפרעת קשב וריכוז. שמתי לב שהוא רגיש לצלילים מסויים (מתחיל להשתולל כששומע אותם). האם יש קשר בין השניים?
שרה שלום, רגישות לקולות או צלילים מסויימים אינה חלק מהפעת קשב ורכוז, אך היא בהחלט שכיחה יותר בקרב ילדים ואנשים הלוקים בהפרעת קשב ורכוז. רגישות זו היא אחת מתוך שורה ארוכה של רגישויות חושיות, שכולן שכיחות יותר בקרב הלוקים בהפרעת קשב ורכוז. לעתים טפול תרופתי בהפרעת הקשב והרכוז יכול למתן רגישות זו. שבת שלום, ד"ר ברנע ארז.
שלום. בני בן ה11 מאבחן בהפרעת קשב וריכוז ומאופיין בהיפראקטיביות. הוא נוטל ריטלין ביום יום לבית הספר עקב הפרעה זו. כאשר הוא בבית ובחופשים אנחנו נמנעים מלתת לו תרופה זו משום שחושבים שזה מיותר. הבעיה מתרחשת באירועים משפחתיים מסיבות חג וימי הולדת בהם הבן נפגש עם עוד ילדים וכל פעם סביב השולחן אינו יכול לשבת בשקט והדבר מעיב על ההרגשה ומכניס את כולם למתח לעצבנות עקב התנהגותו של הילד. השאלה היא האם נכון לתת לו ריטלין לפני ארוע כזה וכמה זמן לפני כדאי לתת. הוא כרגע נוטל התרופה שמחזיקה כ8 שעות עם השהייה אם אינני טועה 20מג. אודה לתשובה רצינית ואחראית.
ארקדי שלום, הפרעת קשב ורכוז היא הפרעה של 24 שעות ביום, 365 ימים בשנה. ההפרעה אינה הפרעה של ביה"ס אלא הפרעה של הילד או האדם הלוקה בה. עם זאת, הפרעה זו באה לידי בטוי באופן מודגש יותר במצבים מסויים (למודים, למשל), ואינה מורגשת במצבים אחרים (משחק מחשב, למשל). ההמלצה הגורפת היא לטפל מדי יום, ולא רק בימי הלמודים. למרות זאת, כמו בכל טפול שהוא, יש לשקול את היתרונות והחסרנות של הטפול. מטרת הטפול היא, להזכיר, להביא לתפקוד תקין, ולמנוע מצוקה. טפול תרופתי יכול לעזור מאד גם מחוץ לשעות הלמודים, הן בתחומים למודיים (שעורי בית, הכנה למבחן), יחסים חברתיים, יחסים משפחתיים ופעילויות פנאי. אתם כהוריו של הילד מכירים אותו הכי טוב, וצריכים להחליט מנסיונכם מתי נכון לתת את התרופה, ומתי אין צורך בכך. המטרה היא לא "לחסוך" בתרופה. לפי תאורך, המצב כיום אינו טוב, ובארועים משפחתיים כולם סובלים, ובעיקר בנך. לכן, ההמלצה היא בהחלט לתת את התרופה גם בארועים כאלו. שבת שלום, ד"ר ברנע ארז.
על תגובתך הרצינית והמנומקת
שלום, בני בן10 אובחן כ ADHD ע"י הרופא. מטופל מזה כחודשיים בקונצרטה. למרות הטיפול התרופתי לילד יש עדיין התפרצויות זעם והתנהגות כפייתית. השאלה, האם יש טווח זמן בימים או חודשים עד שרואים השפעה התנהגותית?מה שכן, ניכר שהתרופה משפיעה על תיאבון הילד וניכר חוסר תיאבון. אשמח בהחלט להבין מה האינדיקציה שלנו כהורים לבדוק את השפעת התרופה. תודה ושנה טובה!
אמא מודאגת שלום, לעתים קרובות, הפרעת קשב ורכוז מלווה בהפרעות נוספות. התפרצויות זעם עשויות הליות חלק מההפרעה, או לא קשורות אליה. הטפול התרופתי בהפרעת הקשב והרכוז ממתן פעמים רבות את התפרצויות הזעם. התנהגות כפייתית (ולא לגמרי ברור לי למה את מתכוונת במונח זה), אינה חלק מהפרעת קשב ורכוז, ועלולה אף להיות מוחמרת מהטפול התרופתי. Concerta אמורה להשפיע כבר מהיום הראשון של הטפול, אך מומלץ לבחון את השפעתה במשך לפחות שבועיים. אם אין שני בהתפרצויות הזעם ובהפרעות נוספות, יש צורך בפטול נוסף - הדרכת הורים, טפול פסיכולוגי, תוספת של טפול תרופתי וכו'. אני מציע להוועץ ברופא הילדים. שבת שלום, ד"ר ברנע ארז.
יכול להיות שאם ריטלין לא משפיע אז קונצרטה תשפיע על הילד, למרות שזה אותו חומר פעיל?
שאלה שלום, עקרונית לא. Ritalin ו-Concerta אכן מכילות בדיוק את אותו החומר הפעיל, הקרוי methylphenidate. שני התכשירים שונים זה מזה בשחרור התרופה. למרות האמור לעיל, גם לקצב שחרור התרופה יש השפעה, ולכן לעתים בכל זאת רואים הבדלים. יום טוב, ד"ר ברנע ארז.
בתי , בת 12 , עברה אבחון פסיכו דידקטי במכון. הפסיכולוגית זיהתה חרדתיות ובעיות רגשיות נוספות, לקויות למידה וסימנים להפרעת קשב. המליצה ללכת לנוירולוג. יועצת בית ספר , המליצה ללכת לפסיכיאטר, כי לדבריה הדוח יותר מקיף (ובנוסף, יש את העניין הרגשי) מה דעתך?
ענבל שלום, אני מצטרף לדעתה של יועצת ביה"ס, אך מטעמים אחרים. כיון שיש חשד להפרעת חרדה, הפרעה בה מטפלים פסיכיאטרים, מומלץ לפנות לאבחון של פסיכיאטר ילדים. "בעיות רגשיות" הוא מונח שאומר הכל ולא כלום, ויש מקום שהמאבחנת תפרט מה כוונתה כשהיא משתמש במונח זה. הקפו של דו"ח אבחון הפרעת קשב ורכוז לא אמור להיות שונה בין נוירולגים לפסיכיאטרים. יום טוב, ד"ר ברנע ארז.
שלום רב, האם ניתן לשלב טיפול ברטלין במהלך השבוע עם ויונס בסופי שבוע? השאלה מתייחסת לילד בן 12. תודה רבה, לני
לני שלום, השאלה אינה ברורה די צרכה. אין לשלב את שתי התרופות באותו יום. מנגד, אין מניעה לתת ביום אחד תרופה אחת, וביום אחר תרופה שניה. למרות האמור לעיל, ברוב רובם של המקרים אין צורך בשלוב של שתי תרופות. יום טוב, ד"ר ברנע ארז.
שלום ד"ר.. מה אתה אומר על תחליף טבעי לריטלין על בסיס צמחי?? אני מאוד מתלבטת בעניין זה .. האם באמת יש תרופה טבעית שעוזרת לבן שלי במקום לריטלין? אם כן על איזה תחליף אתה ממליץ? תודה
פרח שלום, קוקאין מאד עוזר ברכוז (ברצינות גמורה), אך כמובן שהוא אינו מומלץ כטפול בהפרעת קשב ורכוז. לצערי, אין מידע מחקרי המראה שתרופות "טבעיות" הן יעילות וגם בטוחות כטפול בהפרעת קשב ורכוז. כל המפרסמים תכשירים שונים גם מתפרנסים מכך, וגם אינם מסוגלים להציג מחקרים המעידים על יעילות. לצערי, זהו המצב, והטפול התרופתי היעיל ביותר הוא תרופה ממשפחת הסטימולנטים, כמו Ritalin, Concerta, Adderall, Focalin, Vyvanse. יום טוב, ד"ר ברנע ארז.
שלום ד"ר... הבן שחי בן 7 וחצי..שוקל 27.5 קילו.. אובחן שיש לו הפרעת קשב וריכוז.. הוא נוטל ריטלין la .. במינון 10 מ"ג.. התחיל לפני כמה חודשים.. עכשיו הוא לא לוקח תרופה בחופשת הקיץ.. 10 ימים וחוזרים ללימודים.. השאלה שלי האם ריטלין la במינון 10 מ"ג מתאים לבן שלי ?? כי החודש האחרון בלימודים הרגשתי שהבן שלי הפך לעצבני ולילד לא מאושר..
רימה שלום, מנון התרופה וסוג התרופה תלוי בגורמים רבים, בינהם גיל הילד ומשקלו, תגובת הילד, תופעות הלואי, עלות התרופה ועוד. התאמת המנון דורשת הכרות עם הילד, משפחתו וסביבתו, ולכן צריכה להעשות ע"י הרופא המטפל, ופורום אינטרנטי אינו מתאים לכך. אני ממליץ לפנות לרופא המטפל, ולהוועץ בו. יום טוב, ד"ר ברנע ארז.
לבתי יש קשיים בחשבון היא לא זוכרת .היא אובחנה כ add אך האם יש לה לקות למידה ומדוע היא שוכחת כמו כן האם יש תרופה על בסיס צמחי כדי שהיא תזכור טוב יותר.
יונה שלום, את מתארת שבתך אובחנה כלוקה בהפרעת קשב ורכוז ללא היפראקטיביות, מגלה קושי בחשבון, ויש קשיים בזכרון. יתכן והקשיים בזכרון מקורם בהפרעת הקשב והרכוז - היא אינה מרוכזת כאשר לומדים את החומר, הדברים לא נרשמים בזכרון, ולכן אין מהיכן להוציאם. יתכן גם שהיא סובלת גם מלקות למידה, המופיעה בשכיחות גבוהה בקרב ילדים הלוקים בהפרעת קשב ורכוז. מומלץ לטפל בהפרעת הקשב והרכוז, ולהוועץ במחנכת וביועצת ביה"ס לגבי בצוע אבחון דידקטי. לצערי, אין טפול "טבעי" יעיל, ואם אובחנה הפרעת קשב ורכוז, מומלץ להתחיל גם טפול תרופתי. יום טוב, ד"ר ברנע ארז
שלום בני בן 15, עולה לתיכון, נחשב בסהכ ילד נבון, רגוע, אהוב על הסביבה ובקרב מוריו. מטריד אותי מאוד העניין של הקושי שלו במקצועות האנגלית והמתמטיקה, למרות השיעורים הפרטיים שהוא מקבל לא רואים כלל שיפור בציונים, אנחנו מוציאים הרבה כספים על מורים אלו. בשיחות שלי איתו הוא חוזר על אותו משפט "בכיתה אני מבין ואחכ אני לא זוכר שום דבר", הוא מקשר את זה לכל המקצועות, כלומר כשהוא ניגש ללמוד למבחן בכל מקצוע הוא מרגיש כאילו הוא לומד את החומר מחדש. שאלתי היא האם זו יכולה להיות הפרעת קשב וריכוז? האם כדאי ללכת לבדיקה אצל נוירולוג? תודה
דנה שלום, קושי באנגלית ומתמטיקה יכול לנבוע הן הפרעת קשב ורכוז והן מלקות למידה, ובהחלט רצוי לברר את קיומן של הפרעות אלו. אני מציע תחילה להוועץ במחנכת הכתה, ובמורים של מקצועות אלו, הן המורים בביה"ס, והן המורים הפרטיים. אבחון דידקטי מבוצע אצל פסיכלוג/ית. אבחון של הפרעת קשב ורכוז מבוצע ע"י פסיכיאטר ילדים, נוירולוג ילדים או רופא ילדים שהוכשר לכך ("רופא קשב"). יום טוב, ארז ברנע.
שלום, לצורך עבודה סמינריונית ללימודים, אני מחפשת הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז שמוכנים להתראיין בנושא, (ראיון טלפוני). אשמח לעזרתכם :-) ניתן להשיג אותי במספר 052-6565518 או להשאיר לי הודעה. תודה מראש, ריקי.
אם עדיין רלוונטי מוזמנת להתקשר. הבת שלי בת 4.5 אובחנה עם הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות
שלום רב, בני בן ה- 8 עבר מבחן MOXO ובשלב זה יש לי כמה שאלות מאוד קריטיות לפני המשך תהליך האבחון שאשמח למענה דחוף ומקצועי עבורן: 1. קראתי שמבחן MOXO לא מוכר ע"י חלק מהרופאים מאחר שהוא לא הוכח מחקרית? האומנם? מצד שני הבנתי ש MOXO הרבה יותר מתקדם ובניגוד ל TOVA מתייחס גם למדדים שמיעתיים. האם בני צריך לעבור גם מבחן TOVA?האם זה ענין פוליטי/ כספי או מקצועי? אנא תשובה כנה 2. אני מתלבט האם לפנות לרופא בעל התמחויות מתחום הפסיכיאטריה או הנוירולוגיה? הסיבה להתלבטות היא שלבני היו תופעות של מצמוצים ושיעולים שחלפו (חוזרות לעיתים רחוקות מאוד). יחד עם זאת בחודש האחרון השיעולים, חזרו אך הפעם הם מלווים בחרחורים שעד כה לא פסקו 3. בהסתמך על סעיף 2 ו- 1 אני מבקש המלצה אובייקטיבית על רופא שמתמחה בהפרעות קשב וריכוז. למפגש כזה אני אמור לבוא עם שאלון קונרס (של המורה וההורים). 4. על פניו תוצאות המבחן MOXO היו תקינות אך ברור לי שאי אפשר להסתמך על זה כי בעיית הקשב והריכוז שלו מאוד ברורה ובאה לידי ביטוי גם בבית וגם בביה"ס. האם יש צורך לעשות גם מבחן פסיכודידקטי? תודה רבה.
אבא מודאג שלום, נראה לי שיש צורך לעשות קצת סדר. בדיקת Moxo (וכך גם בדיקת TOVA) היא בדיקת עזר שאפשר להתשמש בה במסגרת אבחון של הפרעת קשב ורכוז. ברוב המקרים אין צורך בבדיקה זו, אך במצבים מסויימים היא יכולה להוסיף מידע ולעזור. בדיקת Moxo בלבד אינה מאבחנת או שוללת הפרעת קשב ורכוז. בדיקת Moxo היא בדיקה מתוקפת מחקרית, אך כמו כל בדיקה, לעתים תוצאותיה אינן נכונות, ותמיד יש להבין את התוצאות כחלק מהאבחון הקליני. בדיקת Moxo מוסיפה גם הסחות קוליות וויזואליות, שאין בבדיקת TOVA. רופאים שונים משתמשים בבדיקות שונות מסיבות שונות. אחת הסיבות היא שרופא מסויים יודע כיצד לפענח את תוצאות בדיקת Moxo, בעוד אחר אינו יודע, ולכן לא ישתמש בבדיקה זו. סיבות נוספות הן העלות והזמינות של הבדיקות השונות. צריך סיבה מאד טובה לפנות לבדיקת TOVA לאחר Moxo. אך האיש הנכון לשאול אותו הוא הרופא שהפנה אותך לבדיקה. התאור של המצמוצים והשעולים מתאים להפרעת טיקים, שאופיינית בקרב ילדים הלוקים בהפרעת קשב ורכוז. הפרעת טיקים היא בתחום טפולם של נוירולוגים, ולכן מומלץ לפנות לנוירולוג ילדים. המלצה אובייקטיבית אינה דבר קיים, בהגדרה. כולנו סובייקטיביים. איני מתכוון להמליץ על רופא ספציפי, והדבר תלוי במקום מגוריך, קופת החולים אליה אתה משתייך, היכולת הכספית ועוד. אני ממליץ להתחיל בקופת החולים, ולבקש את המלצתו של רופא הילדים של בנך. אבחון פסיכודידקטי מורכב למעשה משני אבחונים. אבחון פסיכולוגי שמטרתו לאבחן את מצבו הרגשי של הילד, ואבחון דידקטי הבא לאבחן לקויות למידה. אבחון פסיכודידקטי אינו מאבחן הפרעת קשב ורכוז. אם יש קושי למודי, יש מקום לשקול פניה לאבחון דידקטי או פסיכודידקטי. בנושא זה מומלץ להוועץ במחנכת של בנך וביועצת ביה"ס, המכירים טוב מכולם את מצבו הלמודי. שבוע טוב, ד"ר ברנע ארז.
תודה רבה ד"ר על תגובתך. השאלה היא איך אני מתקדם מפה? היות ויש את העניין של הטיקים וגם של האבחון קשב וריכוז האם עליי לפנות לנוירולוג לגבי הייקים ובמקביל לרופא מומחה לגבי הפרעת הקשב? או שמא יש רנוירולוג שיוכל לתת לי מענה לשתי התופעות שבעצם קשורות זומלזו? אודה להמלצתך
לילדתי בת ה 5 ו 10 חודשים נערכה בדיקת EEG בערנות מלאה.שיתפה די פעולה אבל הבדיקה מאד ארוכה והיא זזה לעיתים, דיברה לעיתים וכו. אנמנזה חשד ל ADHD אני יכולה לומר שמדובר בילדה פעילה ושמחה מעט תזזיתית וקופצנית מאד סקרנית.אבל לפי מה שאני חווה לא מעבר לילדים רגילים בגילה.מחוננת ומאד מפותחת לגילה-קוראת שוטף ,יודעת אנגלית,מכירה את רוב ערי הבירה בעולם,גבולות,באיזה ים גובלים,איים,אסטרונומיה,מדע ועוד כל מיני דברים שילדים בגילה כלל לא מתעניינים בהם.לפי מה שאני מצליחה לשים לב בדברים בהם היא מתעניינת למשל לקרוא על החלל או ללמוד דברים חדשים היא מאד מסתקרנת ומקשיבה חוקרת ושואלת.ברגע שהיא הבינה וקלטה היא מאבדת סבלנות ורוצה לעבור לדבר הבא. תוצאות הפיענוח של EEG: מקצב אחורי דומיננטי בתדירות 10 הרץ הרץ ,סימטרי,ראקטיבי לפקיחת עיניים ופעילות בטא קדמית נראו בערנות. הפרעות תנועה ופעילות שריר היפרוונטילציה: גרמה האטת התרשים. גירוי פוטי: לא גרם לשינוי בתרשים. סיכום: תרשים בלתי תקין בשל תרשים ערות תקין. מה זה אומר? אשמח לדעת עם אכן יש או אין בעיה . היא אוטוטו בת 6 עולה השנה לכתה א ואשמח לדעת איך באמת אפשר לאבחן ADHD? והאם יכול להיות שילד שהוא הרבה יותר חכם מהממוצע סתם משתעמם לו ו"מטעה" את הסביבה לחשוב שיש לו הפרעת קשב וריכוז בעוד שהדבר שהוא סובל ממנו זה שעמום? -יש לה אחות תאומה שהיא רגילה בהכל וגם הבדיקות ההתפתחותיות נעשו לשניהן יחד אז אולי עשו השוואה בלתי נמנעת ולא נכונה?ולא יודעת אם יש קשר אבל היא ישנה מצויין בלילה -הולכת לישון סביב 19:30,נרדמה סביב 20:00 ומתעוררת סביב 6:20 בבוקר תודה מראש
טל שלום, בדיקת EEG היא בדיקה של רישום גלי מח. מי שמפנה לבדיקה זו הם נוירולוגים. לא ברור לי מדוע הופנתה לבדיקה זו, וגם איני יודע לפענח בדיקות EEG. בדיקת ה-EEG אינה מאבחנת או שוללת הפרעת קשב ורכוז. אני מציע לחזור לרופא שהפנה לבדיקת EEG, ולהבין ממנו מה היתה מטרת הבדיקה. שבוע טוב, ד"ר ברנע ארז.
שלום, בני בן 9 מאובחן ע"י ניורולוגית כבעל הפרעת קשב וריכוז (לא ממש מפתיע היות ואני ובן זוגי סובלים מכך גם כן). לפני כשנה התחלנו רטלין וכך עברנו את השנה יחסית בשקט עד לסוף השנה, מאז אנחנו חווים ריגרסיה מאוד חזקה בהתנהגות שלו ונוסף לאימפולסביות אנו מגלים אלימות מילולית ופיזית שמחריפה עם הזמן. חשוב לי לציין שאחיו שקטן ממנו בשנה, מגלה לאחרונה כי הוא סובל מאוד מההשפעות החברתיות של התנהגות אחיו בבית הספר ובכלל. לאחרונה דרשתי מרופא הילדים הפנייה לרכיבה טיפולית בנסיון לחזק את הילד אך יש צורך בהפנייה נוספת פרו רפואית ולצערי לא נצליח להשיגה לפני תחילת הלימודים. מה עוד אפשר לעשות כדי לעזור לשני הילדים ולנו כמובן גם כן?? אשמח לקבל הצעות ורעיונות
אמא מודאגת שלום, מתוך התאור שמסרת עולה שבנך לוקה בהפרעת קשב ורכוז המלווה בקשיי התנהגות. טופל תרופתית עם השפעה טובה. לא ברור לי אם ממשיך בטפול התרופתי גם בחופשת הקיץ. אם אינו נוטל כעת תרופה, יתכן שזו הסיבה להחרפה, ועליו לחזור ולטול את התרופה באופן קבוע, גם בימי חופשת הקיץ. בנוסף לטפול תרופתי, יש צורך בהדרכת הורים. לעתים, יש גם צורך בהוספת תרופה המיועדת לטפול בהפרעת ההתנהגות. לצערי, אין הוכחה מחקרית שרכיבה על סוסים מועילה כהוא זה כטפול בהפרעת קשב ורכוז. אני ממליץ לחזור לרופא המטפל, ולהוועץ בו. שבוע טוב, ד"ר ברנע ארז.