פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
שלום רב, בתי בת שנתיים ושמונה, היא התחילה לדבר בערך בגיל שנה וחצי וכיום היא מדברת נורא יפה ובצורה בוגרת. לאחרונה משום מה היא התחילה לגמגם, כאילו היא לא מוצאת את המילים או שהיא התחילה למשוך חלק מהמילים לדוגמא: כשהיא רוצה מטרנה היא אומרת מ..מממממ טרנה או מוצץ היא אומרת מו...צץ. חשוב לי לציין שאני אם חד הורית. אמרו לי שאין לי מה לדאוג האם יש צורך לקחת אותה לקלינאית תקשורת? האם זה דבר שידוע וחולף מעצמו? האם יש קשר בין זה לבין המצב בבית? הרגשה של חוסר ביטחון ? ( למרות שיש לה ביטחון עצמי) ףאותי זה נורא מטריד מכיוון שהיא הייתה מדברת פרפקט ולפתע התחילו הגמגומים. במיוחד כשהיא רוצה לבקש משהו..
דבר נוסף, כל פעם שהיא מגמגמת אני חוזרת על המילה ומבקשת ממנה שתחזור אחריי שהמילה כנראה תיקלט לה בראש. האם זה נכון לעשות כך?
בני בן חודש ונכשל בבדיקת סקר בתינוקיה וגם כעבור חודש. קבענו תור לרופא אאג אני ממש בלחץ? היתכן שהוא סובל מבעיית שמיעה? אני ממש ממש בלחץ!! הוא מגיב במצמוץ או קפיצה לרעש חזק כמו דלת שנסגרה
בדיקת הסינון לשלודים הינה בדיקה חשובה המאפשרת לאתר ילדים עם ליקוי שמיעתי מייד עם לידתם. המשך האבחון של ידי חזרה על הבדיקה ובדיקת BERA מאפשרים התערבות מוקדמת והבטחה של טיפול מיטבי כדי לאפשר התפתחות שפה תקינה. מדינת ישראל מצטיינת בתחום זה, וכדאי לך ליצור קשר עם המומחים... במיוחד עם מכוןן השמיעה המבצע את הבדיקות לאבחון ומהווה מקור למידע על התפתחות השפה וההתערבות המוקדמת. תבצעי את בדיקות המעקב בהקדם ותדרשי לקבל תורים והפנניות ללא דיחוי כדי שתידעי בפני מה אתם עומדים. בהצלחה
האם כשלון בבדיקת סקר בהכרח אומר שיש ליקוי שמיעה? יתכן ובדיקת Bera תהיה תקינה? יש סיכוי כזה בכלל? תודה, אמא מאוד מודאגת......
שלום רב, בני בן 3.5, מדבר מגיל מאוד מוקדם ודיבורו שוטף וברור. יחד עם זאת הוא לא מצליח להגות את האות ר' ובמקומה אומר א'. לדוגמא: במקום רוצה הוא אומר "אוצה". בנוסף, הוא יודע להגיד את האות כ' כשהיא דגושה במילים כמו כלב וכוס אבל כשהוא נדרש להגיד את המילה "כן" הוא מחליף את הכ' ב- ת ואומר "תן". כמובן שגם האות ש' עדיין לא ממש שגורה בפיו אבל כאן השיבוש פחות בולט האם זה דורש התייחסות ממני בשלב זה ואם כן איזו. תודה רבה, יונית
אין מקום להתייחסות ספציפית בגיל זה. הוא מתואר כילד בשלבי התפתחות ורכישת ההגאים. האות ר נרכשת לקראת גיל חמש אצל מרבתי הילדים ואין מקום לטיפול בהגה זה לפני כן. לגבי ש הגיל אפילו יותר מאוחר. יש צורך בבשלות שפתית ופונולוגית כתשתית לרכישת ההגאים... תעודדי אותו להתקדם בשפה ותניחי לו להתקדם בקצב שלו בהיגוי. בהצלחה
שלום רב, בני בן שנתיים וארבעה חודשים. התחיל לדבר מוקדם וכיום מסוגל לדבר במשפטים שלמים ורצופים. לאחרונה החל לגמגם בעיקר בתחילת משפט, נראה שזה קורה לו כאשר מנסה לספר משהו או כשאינו יודע מה להגיד. הגמגום הוא בעיקר בתחילת משפט הוא חוזר לדוגמה על המילה אני מספר רב של פעמים. ( אני, אני, אני, אני....ואז אומר מה שרצה)האם תופעה זו מוכרת? האם יש סיבה לדאגה? מה עלינו לעשות? תודה רבה
פרידה שלום וברכה יש לי בבית ילד עם חרשות הולכתית נולד ללא אפרכסות עקב תסמונת טריצר קולינס שמיעה עצבית תקינה השאלה שלי היא האם אני צריכה לעשות בדיקת bera לתינוקת בת חודשיים בדיקת הסינון היתה תקינה אבל אחות טיפת חלב המליצה לעשות הרופא ילדים אמר שאין צורך אשמח לשמוע חוות דעת נוספת לי השמיעה נראית תקינה הילדה משמיעה קולות מנהלת "דו שיח" תודה מראש
אם היא עברה את בדיקת ה- BERA ולא הוזמנת לביקורת, את לא צריכה לעשות כעת. היא מנהלת "שיחות ומשמיעה קולות, מצוין. אם היא תהפוך ליותר מדי שקטה לקראת גיל 7-8 חדשים, רק אז כדאי לבדוק שוב את שמיעתנ, אבל רק אם את רואה שינוי משמעותי בהתנהגותה. יש היום שתל להתגבר על הירידה ההולכתית. תקבלי שם של רופא אאג' שמתעסק בתחום זה (של שתלים ושתל BAHA) ותקבלי יעוץ ספציפי יותר. מזל טוב להולדת התינוקת!
שלום הבן שלי בן שנתיים וחודשיים התחיל לדבר מזמן וממש הפתיע ברמת הידע והיכולת להביע את עצמו ופתאום לפני בערך שבועיים התחיל לגמגם בהתחלה זה היה נראה משהו חולף ועכשיו זה ממש החמיר והוא לא מצליח להגיד מילים פשוטות וזה מאוד מתסכל אותו עד שהוא מעדיף לשתוק והוא בוחר לא לדבר מה עושים?זה מאוד מלחיף במיוחד שאני יודעת שהוא ממש יודע מה הוא רוצה להגיד
תני לו זמן, סבלנות והקשבה.... זו תופעה נורמלית בילדים בגילו (תקראי את הכמות העצומה של אותה השאלה לחוזרת על עצמה בפורום זה) אין מה להלחץ ואין מה להעמידו במבחן. אם אינך קשובה לו, תגידי לו כך ותני לו אחרכך תשומת לב והקשיבי לדבריו... בסבלנות זו תופעה שכיחה אצל ילדים עם שפה מפותחת, אשר מחפשים את המילים ומארגנים את המשפט, לאחר שהתחילו לדבר אז הם חוזרים על עצמם עד שהמשפט מסתדר להם בראש.
תודה רבה על התשובה רציתי לציין שאנחנו מאוד קשובים לו ולצרכיו עד לפעמים תחושה של איבוד החינוך שלנו מולו כדי לא להביא אותו לתסכול,אני רואה שלפעמים הוא מתחיל משפט ונתקע איתו הרבה זמן ובסוף הוא בוכה וכועס ושותק מה לעשות בשביל לעודד אותו לדבר שלא יעצור את עצמו
שלום , בתי בת שנה ו 9 חודשים היא עדיין לא מדברת אין לה אוצר של 10 מילים היא אומרת רק מאמא באבא ,חשוב לי לציין שלפני חודש וחצי גילינו שיש לה באוזניים הצטברות של נוזלים בכמות רצינית ,לקחה טיפול עשינו לה בדיקת שמע ושוב בדיקה אם עדיין יש נוזלים ואמרו לי שהכל תקין והיא שומעת טוב ,בתי לא מבינה כל המשימות עכשיו אחרי הטיפול שנתנו לה אני מתחילה להרגיש שיש שיפור ואפילו היא מתחילה להגיב על הרבה דברים אבל עדיין לא מדברת היא ממלמלת עם כל מיני קולות ,היא לא מצביעה על חפצים כשהיא רוצה משהו היא לוקחת לבד או באה אליי בבכי וגוררת אותי לדבקר שהיא רוצה אותו ,היא מאוד חברתית אומנם שעם מבוגרים היא יותר נהנית אבל היא גם משחקת על ילדים מגילה היא כל הזמן מחייכת וצוחקת היא נהנית לראות טלויזיה כשיש קטעים מצחיקים היא צוחקת לא תמיד מתיחסת לאנשים מסביבה היא ילדה סקרנית רק למקומות חדשים לא לאנשים שהיא פוגשת פעם ראשונה ,קבעתי תור לאבחון התפתחות הילד ,השאלה שלי האם כל מה שציינתי זה סימנים של ילד אוטיסט ??אני מתוסכלת אני כל היום חופרת באינטרנט
רוב הדברים שתארת מתאימים לאיחור שפתי, מה שצריך לשים לב אם מדאיג אותך נושא התקשורת זה איך היא מתקשרת -> האם יוצרת קשר עין כאשר רוצה משהו, האם פונה אליכם לעזרה , האם מביעה כוונות ברורות ללא מילים(למשל כשלא רוצה משהו, שרוצה עוד וכו') כמובן הכי חשוב זה להגיע לאבחון מקצועי. אם זמן ההמתנה ארוך ואת מאוד מודאגת אולי תשקלו אבחון פרטי שיכול פעמים רבות להתבצע בהמתנה מאוד קצרה
אני בת 54 . מזה כמה חודשים יש לי דיבור מאוד איטי ונמרח. אני מתאמצת לדבר, אני מרגישה שאני צריכה הרבה כוח בכדי לדבר. לאיזה רופה עלי לפנות.
שלום רב, ילדתי בת 1.9 שנים מדברת מזה כחודש וחצי לערך. מתקשה בהגיית האות ח' והוגה אותה כאות גרונית האם יש מקום לטיפול? מה לעשות?
נועה שלום, אין צורך לטפל בשיבוש שאת מתארת בגיל זה. ניתן לבצע בדיקת שמיעה על מנת לוודא שהשמיעה טובה ומאפשרת לה חשיפה טובה לכל צלילי השפה.
שלום רב, בימים האחרונים שמתי לב שנוצרה לי בעיה בהגיית הצלילים ס,ז,צ. לא כל הזמן אבל כשאני מדברת בשטף ולא במשפטים בודדים שמתי לב ימים האחרונים שההגיה שלי השתנתה והשתבשה. מה עושים למי פונים? אגב, הסובבים אותי טוענים שאני מדמיינת ולא שומעים הבדל אבל אני חשה בו בבירור. תודה מירב
הדבר הראשון יהיה לבצע בדיקת שמיעה, הצלילים האלו נמצאים בטווח של תדירויות גבוהות וירידה קלה יכולה לגרום לך לשמוע אותם או להגאות אותם בצורה שונה. האם עברת טיפול שיניים או שנוי בשיניים הקדמיות? האם יש לך שינוי בטעם המזון או בתנועת הלשון? לדעתי אם זה מפריעה לך, רצוי לבדוק ולא להשאר עם דאגה רק כי הסובבים אותך לא מרגישים בשינוי, החשוב שלך זה מפריע ואת מחפשת הסבר.
שלום ראשית תודה על תשובתך. לא עברתי טיפול בשיניים הקדמיות. למי אני פונה? רופא משפחה, רופא שיניים, אף אוזן גרון? מירב
שלום, בני בן כמעט שנתיים לא אומר אבא אמא אך מאד מתקשר בונה בסבלנות מגדלים מרותק מאוד לבייבי כשהוא מאד נהנה מהתוכנית מאד רוקע ברגלים תוך כדי ישיבה וגם בידיים סימני התקשור אך מה עם הדיבור אני כבר דואגת?????בדקנו שמיעה יש טיפונת ירידה, בסה"כ מאד מעסיק את עצמו ואוכל מצויין- אודה על תגובתך בהקדם אמא דואגת שלומית.
מה זאת אומרת, אינו מדבר... האם הוא מתקשר? כיצד? משמיעה קולות מרוונות כדי להשיג מה שהוא רוצה? האם הוא "תקשורתי" אם התשובות הן לא, אז תפנו למכון להתפתחות הילד להערכה. אם התשובות הן כן, אז תמתינו בסבלנות עוד 3-4 חודשים ואם אין שינוי, תפנו לקלינאי תקשורת.
שלום לביתי בת השנה וכמעט שלושה חודשים עדין אין מילה ראשונה. היא יכולה לחזור על המילה אמא או אבא כשמבקשים ממנה בהקשר ספציפי ,אבל גם לא בדיוק רב (אין תנועת i) . היא מבינה משמעות של הרבה מילים אבל אינה יוזמת אמירת מילה בעצמה. אינה מצליחה לבטא פונמות שונות ממ' ב' ו ת' . האם המצב תקין ? תודה אביטל
נשמע תקין. האם היא משמיעה קולות ליצירת תקשורת או קבלת תשומת לב? אלה נחשבים ל"מילים" כי יש להם כוונה וקול. אם היא תיקשורתית, עוקבת במבט ובינה חלק מהנאמר, ניראה שהיא בכוון הנכון. אם לא תרגישו התקדמות במהלך הקיץ, תפנו לביצוע בדיקת שמיעה והערכה ראשונית של ידי קלינאי תקשורת
היי ביתי בת שנתיים ושמונה חודשים מחלפיה את כל האותיות הגרוניות ב-ק' אבל לא רק אותם למשל במקום אפרתי היא אומרת אקקי, בגדול היא מדברת די יפה. האם זה משהו שצריך לטפלם בו או ייתכן ויסתדר לבד? ואם כן אז האם להתחיל כבר כעת או עדיף לחכות לגיל 3 כפי שהומלץ לי? בתודה מראש
היא עדיין צעירה ולא בשלה להפיק תועלת מהטיפול המובנה. אתם תדברו איתה נכון ואל תנסו להגיד לה "תגידי כך או אחר" כי היא עדיין לא מזהה ובודאי לא יכולה לחקות את ההגא (יש צורך בבשלות פונולוגית לכך). לקראת גיל שלוש וחצי כדאי שתפנו לקלינאי תקשורת להערכה וקבלת החלטה לגבי הצורך בטיפול. רצוי בנתיים לבצע בדיקת שמיעה, רק כדי להיות בטוחים שאין בעיה.
שלום רב, הבת שלי בת 3. מדברת עם ס' ולא עם ש'. גם את ה-צ' לא הוגה נכון. לפני שנה וחצי עקרו לה שן קדמית עליונה וכבר אמרו לי שייתכן ויהיו בעיות בדיבור. מבחינת אוצר מילים ותוכן-מדברת נהדר לגילה. האם דורש טיפול בשלב זה ?
על פי תאורך, הגיל המתאים הינו במהלך גן חובה, כמובן בתנאי שהשיניים הקדמיות נמצאות במקום. העדר השן לא גורמת לקושי, יש המון ילדים עם אותה תופעה, ועם כל השיניים במקום!
שלום, אני אמא לפעוט בן שנתיים וחודשיים. לפני כמה חודשים החל לדבר ולאחרונה אף מרכיב משפטים של 3-4 מילים. שמתי לב שכאשר שואלים אותו שאלה שהתשובה עליה צריכה להיות "כן" , הוא לא אומר את המילה "כן" אלא חוזר על המילה האחרונה בשאלה. לדוגמא: אתה רוצה לאכול? הוא עונה "לאכול". אתה רוצה לשחק?, עונה "לשחק". אם לא רוצה, עונה "לא רוצה", אבל את מילת החיוב אף פעם לא שמעתי אותו אומר. חשבתי שזה משהו שיתפתח עם הזמן, אבל לאחרונה זה קצת מדאיג אותי. אשמח לחוות דעתכם.
מאיה שלום, מה שאת מתארת מתאים לגיל של בנך. המילה "כן" אכן מגיעה באיחור ביחס למילה "לא" וכמו שכתבת זה יתפתח עם הזמן.
שלום, בני בן 11 חודשים ואני חושבת שיש לו בעיה בבליעה. הוא אוגר אוכל בפה ולפעמים מוציא אותו החוצה. הוא אוכל סימילאק, ירקות בבלנדר ועם הרבה זמן וקושי בננה ותפוח מערוכים ומגורדים. מה ניתן לעשות? כיצד ניתן לאבחן ולטפל בבעיה? תודה
יש קלינאי תקשורת מומחיות ברכישת הרגלי לעיסה ובליעה, תפני דרך אגודת קלינאי התקשורת כדי לקבל המלצות ספציפיות. באיזה אזור בארץ את? איזה קופ"ח?
אני במכבי מנתניה
בני בן 3 התחיל לגמגם בחודש האחרון , הגמגום ממש קשה, הוא נתקע המון . הרצון שלו לדבר ממש גדול לכן גם התסכול.. (שלנו ושלו) יש לציין 2 דברים : 1.יש לו בעיות בהיגוי הוא משמיט אותיות או לא אומר אותן נכון(מטופל אצל קלינאית מזה כחודשיים) 2. נולדה לו אחות לפני חודש(אמרו לי שזה יכול להיות קשור..) הקלינאית שאנחנו מטופלים אצלה אומרת שזה ככל הנראה קפיצה שפתית.. שאלתי היא איך אני אדע שהאבחנה שלה אכן נכונה ? אני מאוד פוחדת שהגמגום לא יעבור ולא נטפל בבעיה כמו שצריך.. כמו כן בתחילת השנה הוא עולה לגן עירייה האם המצב לא יכול להחמיר ? ואם כן יפנו אותנו לגן אחר ? תודה רבה
תעייני בתשובותי הקודמות בעניין חוסר שטף בלדיפ בגיל צעיר. אין מקום להתערבות ואם הוא מטופל ואת מאמינה בקלינאית... אז תאמיני לה עד הסוף, הרי היא מכירה את בנך ועושה שיפוט מקצועי! המון ילדים בגיל זה, עקב ריבוי אוצר מילים ורצון לתקשר "נתקעים" עם עצמם ומתקשים באירגון המשפט, בנתיים הם ממלמלים מה שיכולים, כולל חזרות וכו' (מה שאת מכנה גימגום ואנו לא) מצבו של בנך לא קשור להולדת אחות, הוא קשור להתפתחות רגילה... אל תסתבכי ותיצרי קשר במקום שאין קשר. מזל טוב להולדת הבת.
אני לקחתי את בני לקלינאית תקשורת שמתמחה בגמגום. יש הבדל בין שטף, תקיעה במילה שלמה או חזרה על מילה שלמה, לבין גמגום, חזרה על הברה. אם מטפלים בזה מוקדם יש סיכוי גדול שזה ייעלם, אם לא, יש סיכוי שזה יישאר כרוני. חיכיתי שנה (!) עד גיל ארבע עם אותו גמגום. בגלל כל התשובות של רופאה התפתחותית, טיפת חלב, גננות שזה יעלם עם הגיל. תודה לאל שהקשבתי לאינסטינקטים הפנימיים שלי והלכתי לבדיקה אצל מי שמתמחה בזה (לא כל קלינאית מתמחה בגמגום, רובן לא)- היום הילד לא מגמגם.
הי, בננו בן שנתיים עבר לפני שבועיים ניתוח כפתורים, שקדים ופוליפ. בניתוח נמצאו מים באוזניים מה שאישש את הירידה הקלה בשמיעה. לפני הניתוח הוא דיבר מעט מאוד בעיקר "אה -זה?" ו"אבא" עכשיו הוא כבר מצליח להגיד "אני" ו-"מה" (אמא), כלמר את האות מ, אבל עדיין רק הברה אחת, שאלתי היא, תוך כמה זמן לצפות לשיפור, והאם כדי לקחת אותו ליתר בטחון לקלינאית תקשורת? הוא עדיין מתקשר ברוב המילים בהברה אחת במקרה הטוב, ואני לא רוצה שהוא יפתח פער. האם השימוש בהברה אחת יכול לנבוע מעניין השמיעה שהפריע בעבר, או ששוה לבדוק בעיה בתכנון הדיבור?
קשה לענות לשאלתך, בכל מיקרה, מכוון שהנחת היסוד היא שהוא כעת שומעה ונושם יותר טוב, יש בהחלט מקום לפגישה ראשונה עם קלינאית אשר תעשה הערכה ובהמשך תתן להם הדרכה. לגבי טיפול מודר צריך להחליט לאחר הפגישה הפרטנית. במידה שהוא אינו מצרף שני מילים (גם אם הם חצי מילים) ביחד, יש בהחלט מקום להפניה לקלינאי.
בתי בת 3, מתקשה לבטא את האות "יוד", ובמקומה אומרת עיצור שדומה לאות "זין". כלומר, "אמא תני לי יד", נשמע כמו "אמא, תני לי זד", ו"בואי נלך לים" נשמע כמו "בואי נלך לזם". האם יש צורך באבחון מקצועי כלשהו?
הבת שלי בת שנה ו 10 חודשים יש לה אוצר מילים די גדול והיא גם חוזרת על מילים ששומעת מאתנו ומתוכניות בטלויזיה הבעיה היא שבהרבה מילים היא אומרת רק את הסופיות למשל במקום ספר היא אומרת פר, במקום חתול היא אומרת תול וכו' האם כך מתחילים לדבר האם זה אמור להיות כך בהתחלה? או שזה מראה על משהו לא תקין(כמובן שאני מנסה ללמד אותה את כל המילה בשלמותה).בתודה מראש. מחכה לתשובה
בני בן שנה וחצי לא מדבר ולא מספיק מביע את עצמו הלכנו לבדיקה ונאמר שהוא תקשורתי מאוד אבל הבעיה שלו זה בתיכנון מה זה אומר?
שלום, בני בן השנה וחמישה חודשים אומר אמא ואבא אבל מעבר לזה לא מדבר בכלל לא ניכרת בעיה בשמיעה, הוא מגיב כשקוראים בשמו ובכלל מבין כל מה שאומרים לו אבל לא עושה רושם שמנסה להתקדם בדיבור מה הגיל בו יש צורך לפנות לאבחון? תודה
בגיל זה יש הבדלים גדולים בין הילדים, אתם תמשיכו לפנות אליו ולתת משמעות לקולות שהוא משמיעה (כאילו מילים בכוונה) בגיל שנתיים הוא צריך להיות במצב של צרוף לפחות שני מילים ביחד, (כמו אבא בו, הנה אמא) ואוצר מילים של כ- 20 מילים, לפחות. האם אתם בטוחים ששמיעתו תקינה? אם יש ספק רצוי לבצע בדיקת שמיעה, רק להיות בטוחים.
olשלום, יש לנו ילד כמעט בן 3 (עוד חודשיים) , ילד מאוד חכם שכבר מדבר בצורה שותפת , ומתפתח בצורה טובה. בן יחיד בינתיים. הוא הולך לגן כבר שנה וגם בגן הכל בסדר. יש לו חברים והמטפלות אומרות שהוא ממש בסדר גמור מכל הבחינות. יש לו חברים והוא מאוד פעיל. אך אנחנו שמים לב לתופעה מדיאגה שהוא מאוד נסגר במצבים מסויימים. כאשר אנחנו באים למקום חדש או לא חדש (כמו סבתות) שהוא כבר מכיר לוקח לו הרבה מאוד זמן להסתגל ולהיפתח. גם כאשר באים אלינו אשים חדשים הוא נסגר ונצמד אלי. כאשר אנחנו (אני ואישתי) לא נמצאים בסביבה זה יותר טוב והוא מסתגל יותר מהר כנראה כי אין לו ברירה. סה"כ אני רואה שהוא די פחדן , ומאוד קשה לו אם חוויות חדשות ובמיוחד אנשים חדשים. מה שמטריד אותי זה שהוא נסגר גם עם אנשים שהוא כבר מכיר טוב מאוד כמו סבים וסבתות או חברים שלנו שהוא ראה כבר המון פעמים. אשמח לעצה האם נדרש אולי טיפול פרטני , האם המצב מצריך התיעצות נוספת ? האם יש עצות איך להקל ולנסות לפתור את הבעיה? תודה רבה
מומלץ להתיעץ עם פסיכולוגית הגן או פסיכולוג ידים ולקבל המלצות כיצד לעזור לו בכך
אני צעיר כבן 78. בשנים האחרונות הקול שלי הולך ומצטרד ואפילו נעלם מידי פעם. רופא אף אוזן אמר שהוא מאבחן דלדול של אחד המיתרים שיוצר לדעתו את הבעיה והמליץ על קלינאי תקשורת. מה באמת ניתן לעשות בטיפול מסוג זה והאם אכן ניתן לרפא את הבעיה או לפחות לצמצם את התופעה. אם זה רלוונטי גר בפתח תקוה
בהחלט יש מקום לבדיקה מעמיקה. בפתח תקווה תמצא מרפאת קול נהדרת של קופת חולים בבית חולים בלינסון. כדאי שתפנה אליהם. האם עברת בדיקת שמיעה? ירידה בשמיעה יכולה גם היא להשפיע לרעה על הפקת הקול. אפילו בגילך הצעיר, יש השפעה של אפקט הגיל,, בכל גיל... כמו התבגרות אבל להפך. טיפול בקול יכול לתת לך את הכלים לשמור על הפקת הקול ולחזק את המתרי קול. בהצלחה
אני מביעה את עצמי בכתב יופי. אני מסוגלת לדבר יופי, אבל בגלל פסיכולוגים שהייתי חייבת ללכת אליהם פעם בלי שרציתי ובגלל אנשים שאני עדיין בקשר איתם ובטוחים שכל מיני דברים שהסבירה עלי אמא שלי פעם אמיתיים נכון לעכשיו ולתמיד, ובגלל כל מיני דברים שחושב עלי אבא שלי וחושבת ואומרת אמא שלי (הם גרושים) אני לא מתבטאת בעל פה בחופשיות ובשטף, בניגוד מוחלט למה שהיה לפני הפציעה, וחברה שלי בטוחה שזה כתוצאה מפגיעה במח שפעם אמא שלי הסבירה לה שהיתה לי, למרות שהייתי אצל נוירואופתלמולוג שהסביר לי שהחלמתי לגמרי, ולמרות שנוירולוג בקופת חולית שלי הדפיס במחשב ונתן לי מסמך שהשתקמתי לחלוטין.איך לדבר בחופשיות? מה לעשות?
עדיין לא הבנתי מה הקושי שלך.... את מכוונת לסיבות הקשורות למשפחה שלך ולהשפעה שלה על מה שחושבים אחרים... את בטוחה שלא צריכה טיפול רגשי? אם הבעיה רק בדיבור, תפני לקלינאי תקשורת אדל לפי מה שכתבת לא ניראה לי שזה יהיה מספיק מעמיק בשבילך בהצלחה
שלום רב, בני בן 3(בדיוק), הגננת הפנתה את תשומת ליבי לגביי טון הדיבור שלו, טון הדיבור נמוך יחסית לשאר הילדים בגן. למשל: אם הגננת שואלת שאלה וכולם עונים אותו הכי פחות יישמעו. אם כולם שרים אותו הכי פחות יישמעו או בכלל. האמת שגם אני נתקלתי בזה למש:ל כשהוא יושב מאחור באוטו ומדבר אני שואלת אותו מספר פעמים מה? כיוון שאינני שומעת. אני תמיד ייחסתי זאת להיותו ילד עדין ... אציין שכשהוא רוצה לצעוק הוא אכן צועק ושומעים היטב. הוא הוגה את המילים נכון ובעל אוצר מילים גבוה. שאלתי היא האם אנו זקוקים לקלינאית תקשורת ? האם תופעה זו מוכרת ? האם זה דבר החולף עם הגיל? האם פשוט זו האינטונציה שלו וזה הכל ?
בשלב ראשון הוא זקוק לבדיקת שמיעה, ילידים עם ירידה בשמיעה מדברים לעתים בקול חלש. לאחר מכן רצוי לבדוק האם תמיד מדבר חלש או רק במצבים מסוימים, האם הדיבור החלש מתאים לאישיותו ואופיו? האם במקום שמרגיש בטוח מדבר אחרת? אבל, כפי שכתבתי... רופאה אאג' לבדיקת האוזניים ובדיקת שמיעה בשלב ראשון!
אשמח לקבל קצת רקע על ההפרעה הזאת... האם יש דרגות להפרעה??? איך אפשר לעזור לילד מלבד מסגרת חינוכית???
תמי שלום קשה מאוד לענות על השאלה הזו בלי פרטים יותר מדויקים כגון גיל הילד, מידת הקושי וכו'. הפרעה בתקשורת יכולה להיות דברים רבים, האם ניתנה אבחנה כלשהי?
בוקר אור, יש לי ילדה מקסימה בת שנתיים ועשרה חודשים (תאומה). נולדה פגה כחודש וחצי לפני הזמן אך ללא בעיות התפתחותיות ואחרות בכלל. ייש לה ירידה מאד משמעותית בשמיעה(לאחר בדיקות שמיעה) והרבה מים ושעווה בשתי האזניים.כרגע הוחלט לא לעשות ניתוח כפתורים. ילדה מאד תיקשורתית חברותית שמחה ונבונה.דו לשונית (עברית ואנגלית) מבינה הכל יודעת את כל אותיות ה ABC גם לומר וגם לזהות אלף בית לומר , ספרות עד 10 גם לזהות וגם לומר בעברית ואנגלית מכירה 50 סוגי חיות ,את כל הצבעים וכ"ו.נמצאת בגן בקבוצת הבוגרים עם ילדים בני 3 וחצי והגננות אומרות שהיא מסתדרת מצויין ואף חזקה מהקבוצה שלה בהרבה תחומים. הבעיה המרכזית שלה זה בדיבור ובהגיה.היא יודעת לומר הכל וחוזרת על משפטים ומילים אבל חלק בצורה שגויה.למשל ל היא הוגה כ ג (בכל המילים והמשפטים) (עגגה במקום עגלה וכו). אני מנסה לעבוד איתה הרבה על האות למד ולימדתי אותה לשיר לה לה לה עם הלשון אבל היא עדיין לא משתמשת בלמד במילים.כמו כן מדברת בח וכ גרונית...בעוד שהיא לא שמעה את זה בבית . אני יודעת איזה אותיות היא מחליפה באיזה ולכן מבינה כל מה שהיא אומרת.כנ"ל גם הגננות.האם יש צורך בקלינאית תקשורת או פשוט לחכות? {אחת הסיבות שאנחנו מחכים עם ניתוח כפתורים כי הילדה מסתדרת טוב גם בלי} בתודה מראש ויום מקסים ,טל
בגיל זה ודאי אין מקום "להציק לה" בטיפול. היא עושה מה שהיא יכולה וגם לא כדאי לנסות "ללמד אותה". ילידם מגלים את הדיבור וההיגוי הנכון כחלק מתהליך הבשלה פונולוגית ושפתית. החשוב שהיא תשמע דיבור נכון וברור. בגיל זה מותר לה עדיין להחליף ולבלבל בין ההגאים, העקר שאתם תעשו כל מאמץ להבין אותה. אם לקראת גיל 3 עדיין לא מובנת לאנשים בסביבתה, אז כדאי לפנות לאבחון והדרכה של קלינאי תקשורת. בהצלחה
בתי המקסימה בחגים תחגוג 4. בגיל 3 עברה איבחון אצל קלינאית תקשורת ושם נאמר לנו שהיא בסדר גמור ואף מעל הממוצע בתחומים מסויימים. לבתי עדיין יש מילים שהיא אינה הוגה נכון כגון- נוכשת( נושכת) ועוד. לעיתים אומרת אני בן שלוש וחצי ולא בת שלוש וחצי ומשתמשת בביטוים לא נכונים - אף פעם לא הייתה בבית שלי שכוונתה היא- המון זמן לא הייתה... כאשר מדברת בשטף לפעמים ההקשר בין המשפטים טיפה מתמוסס. האם כדאי לעבור שוב אבחון אצל קלינאית? המון תודה על העצות
הקיץ ודאי תרגישי התקדמות רבה, במיוחד בתקופה שגם את תהיי בחופשה. לא נשמעה בעייתי במיוחד אבל אם את לא שקטה, תפני ותקבלי יעוץ פרטני לחיזוק בבית, לא נשמע שיש מקום לטיפול עקבי וארוך טווח. בגיל זה יש המון שינויים והיא ודאי תמשיך להתקדם בעצמה. חשוב לא לחזור על המילים שהיא אומרת נכון אלה להגיד נכון כדי שהיא תשמע ולא לבקש ממנה לחזור על המילה... בהצלחה
שלום רב: בני בן 4 מתקשה בהגיית האות "ל". לעיתים מבטא אותה ולעיתים לא. רק לאחרונה החל לאמר אותה נכון במילה לא וגם זה לפעמים. כששר "ל ל ל ל", זה רק עם י. (אומר י במקום ל) האם צריך כבר לפנות לאיש מקצוע , או ניתן עוד לחכות? תודה
לא צריך לפנות לאף אחד, הוא נמצא בשלב רכישה וככה זה עובד, הוא "מגלה" באיזה מילה יש "ל" והוא לאט מכניס אותה לדיבור השוטף. עדיין יקח כמה שבועות עד שיכניס את ההגה במקומו הטבעי. הוא בגיל המתאים לרכישה ספונטנית. דברו איתו נכון ואך תבקשו ממנו לחזור על מילה זו או אחרת, הוא יעשה זאת באופן טבעי. בהצלחה
שלום, בתי בת השלוש וחצי מדברת יפה, אולם שמתי לב כי את האות ש היא מבטאת שין (כמו סין) אני חוששת שזה בגלל שסבתה מבטאת זאת כך בשל מוצאה המרוקאי והן נמצאות שעות רבות יחד. האם יסתדר לבד לאחר שהיא שומעת אותנו, האם לתקן אותה? תודה.
בגיל זה עדיין נחשב להתפתחותי ולא מושפע מהסבתא, הרי את בטח מבטא נכון ונמצאת איתה יותר שעות מאשר הסבתא, למה שלא תחקה אותך?
שלום, ילד בן 6 לא מצליח להגות את האות ר, בנוסף שאר הדיבור לא נהיה ברור. האם הדברים צפוים להסתדר או שיש צורך לקחת למומחה בנושא?
כבר הייתם צריכים להפנותו לטיפול, בגיל 5. כעת לצערי סל הבריאות מקנה לו רק 9 טיפולים על חשבון ביטוח הבריאות. המידה ויש להם ביטוח משלים, הביטוח הזה ישלם על המשך הטיפול ואם לא. אתם תצטרכו להשלים.... פנו בהקדם לקלינאי תקשורת לטיפול, רצוי לבצע בדיקת שמיעה גם.
שלום! אנחנו בית דובר אנגלית (בעלי אמריקאי, אני ישראלית עם אנגלית כשפת אם). לאחרונה הבחנו שלמרות שהבן הגדול (בן שלוש) שומע עיברית מהמשפחה שלי (שרואה אותו על בסיס יומי) ומהגן (שהוא דו לשוני), אוצר המילים באנגלית רחב יותר. האם מומלץ לי להתחיל ולדבר איתו בעיברית? הילדים יגורו בישראל וזו תהיה השפה המרכזית שלהם אבל לבעלי ממש חשוב שתהיה להם אנגלית טובה (בעיקר כי הוא בקושי מדבר עיברית ואנגלית זו הדרך היחידה שלו לתקשר איתם!). בשל אילוצי עבודה מבלה איתם זמן מוגבל במהלך השבוע ולכן חשבנו שכדי שילמדו אנגלית לא מספיק שישמעו את זה ממנו רק בסופי שבוע. לכן גם אני מדברת איתם אנגלית מההתחלה. תודה. תודה.
באופן אישי ומקצועי אני נטוה לתמוך בהקניית שתי שפות, לכן אני לא ממליצה לך לשנות את השפה בה את מדברת איתם. כשיבואו לארץ יתמודדו כמו כל ילד אחר שמגיעה, ילמד את העברית במסגרת הלימודית ובחברת הילדים. תדאגי לחשיפה לקלטות ושירים בעברית ותמשיכי כמו עד היום, אנגלית יכולה להיות "שפהת הבית". העקרון הוא מבוגר אחד-שפה אחת באופן עקבי!
שלום רב, ידוע לך מה שואלים בראיון הקבלה לחוג, מבחנים ממוחשבים? תודה רבה ויום טוב.
שלום, אני מורה פרטית להוראה מתקנת. קיבלתי תלמיד שיש לו בעיה שהוא מחליף בדיבור ובקריאה בין סין ושין. האמא מספרת כי שלחה את הילד כבר פעמיים בעבר לסדרת טיפולים דרך קופת חולים אצל קליאנית תקשורת, ואף על פי כן הבעיה לא נפתרה. מה יכולה להיות הסיבה לכך? וכיצד אוכל לעזור? תודה רבה.
קודם כול, שמיעה!!!! האם יש לו ירידה בשמיעה? האם עבר בדיקה??. זה א,ב שקלינאית תקשורת הייתה צריכה לבדוק. אחרי זה האם הוא יכול להבחין בשמיעתו את ההבדל בין שני הצלילים? אם כן, יופי ואם לא... הוא זקוק לאימון רב כי אחרת לא יתקדם.. לא בקריאה וכתיבה ובודאי לא בדיבור. לדעתי רצוי לעבוד יחד עם קלינאי תקשורת.... בהצלחה
היי יעל, אני בת 25 סטודנטית, ולאחרונה לאחר בדיקה מסוימת במוסד הלימודים התברר שיש לי קשיי שליפה. אני סובלת מזה זמן רב אך תמיד חשבתי שאני סובלת מבעיות זיכרון ולכן חשבתי שאני שוכחת לומר מילים מסוימות. בקרוב אצטרך להציג מצגות ולדבר בפני קהל ואני די חוששת מזה. רציתי לדעת איך אפשר לטפל בבעיה, אשמח יהיה אפשר להפנות אותי לגורם מתאים. תודה מראש, ענת.
לא יודעת למה החלטת לכתוב ליעל בפורום שלי, שמי פרידה. לגבי השליפה, זו תופעה מוכרת ולא תמיד מאובחנת נכון, גם אצלך, לא יודעת על סמך מה היא נקבע. תוכלי להתייעץ עם קלינאי תקשורת או עם מומחה לקשיי למידה או עם פסיכולוג קוגניטיבי. תעשי זאת רק אם את מרגישה שיש לך בעיה תפקודית' כי זה לא עובר, אלה לומדים אסטרטגיות להתמודדות. בהצלחה
שלום, ביתי בת השנתיים וחצי נפלה על הראש האחורי וכתוצאה מעוצמת המכה היא התעלפה למספר שניות. כעבור חצי שעה היא חזרה לעצמה. עברו מאז כמעט שלושה שבועות ולאחרונה היא החלה לגמגם בצורה די קיצונית. כמעט כל משפט ולו הכי פשוט כמו אמא יכול לחזור על עצמו בהברה אחת לפחות 10 פעמים. חשוב לציין שביתי מדברת שוטף מגיל שנה וחצי. האמת שאני מאוד מודאגת. איני מתגוררת בארץ ולכן אשמח לקרוא חוות דעת מקצועית. תודה
הבעיה עם תופעה נורמלית של חוסר שטף בדיבור הינה שתמיד מחפשים גורם חיצוני! הנפילה, לו הייתה משפיעה הייתה קורת מייד עם התעוררותה ולא בצורה שלחוסר שטף! חוסר השטף בדיבור הינה תופעה נורמלית וחלק מהפתחות הנורמלית בדיבור, מכוון שזה קרה בסמיך לנפילה אתמחפשת קשר ישיר, שלכל הדעות איננו שם! תתיחסי לתופעה כחלק נורמלי מהתפתחות הדיבור והשפה ואל תבלבלי. בהצלחה
שלום, ברצוני לרכוש את המשחק בריכת המחשבות. נאמר לי שהוא אזל האם מישהי יודעת האם ישנה אפשרות לרכוש את המשחק באופן פרטי. אם כן אשמח לטלפון
שלום ביתי בת 6 . החל מתחילת הדיבור מגמגמת לסרוגין יש תקופות של מספר חודשים ללא גמגום ושוב זה חוזר. לא נראה שזה מפריע לה או שהיא מודעת לזה . האם צריך לפנות לטיפול ואיך מתחילים, האם דרך קופ"ח\פרטי? תודה
לא לנגוע ולא להעיר! היא מסתדרת עם צורת הדיבור שלה וכל זמן שהיא מסתגלת, מתפקדת בחברה ושמחה, למה לקלקל????
הבת שלי בת שנתיים וחצי מנסה לגמול אותה מחיתולים.. היא יושבת באסלה חופשי בישבנון אומרת יש לי פיפי אך לא יוצא כעבור 4 שעות... פעמים רבות אמרתי לה שלא ייברח לך תבקשי מאמא .... וכנראה מרוב הפעמים שאמרתי לא יוצא לה אף פעם כ 4-5 שעות לא עוש פיפי למרות שאומרת שיש לה פיפי..ואז מתלוננת שכואב ל בפוש פוש .. לדעתי יש חסימה ,התאפקות ,פחד שיברח ... האם אני צודקת ?ומה אמורה לעשות ? אשמח לתגובתכם!!! גילי
גילי שלום, ממליצה לך להתייעץ עם רופא/ת ילדים או בטיפת חלב. כמו כן, ניתן לפנות גם להדרכת הורים. בהצלחה.
שלום. בני בן ה8 מגמגם. אובחן אצל קלינאית תקשורת. רציתי לדעת האם כשהוא יקבל טיפול בעברית אז גם תהיה אוטומטית העברה לשפה הרוסית מכיוון שהוא דובר את שתי השפות ומגמגם בשתיהן. תודה.
למה לא עונים פה ?
שלום רב, קלינאית תקשורת שעבדה עם סבתי לשיקום לאחר אירוע מוחי המליצה לרכוש קלפים מסוימים (הצגת מדרש תמונה והצגת פעלים באמצעות תמונה). האם ניתן להפנות אותי למוצר ולמקום שבו ניתן להשיגו? תודה
תפני בבקשה למי שהמליץ..... אבל יותר טוב, תתייחסי לנעשה סביבו ואז הגירוי יהיה רלוונטי ואמיתי.
פרידה שלום התחלתי ללכת למורה לפיתוח קול היא אמרה לי שהדיבור שלי לא נכון ושאני צריכה ללכת לקלינאי/ת תקשורת ללמוד לדבר נכון, אני משתמשת בקול שלי בדיבור בצורה לא נכונה שיכולה גם להשפיע על איך שאני שרה... אני גרה בחיפה אשמח אם תוכלי להפנות אותי לקלינאי תקשורת טוב זה האימייל שלי [email protected] מאחלת לך כל טוב, גלי
ביתי בת 3 כמעט , אנחנו גרושים מאז שהיתה בת חודש וחצי,דיברה שוטף ויפה עד לפני כמה ימים,ואז פתאום נסיגה וגמגום.יש לציין כי שמה את היד על הפה בעת שמתחילה להבין שקשה לה לדבר,מושכת הברות ... לא ברור האם זה גמגום כהגדרתו - או משהו זמני חוךף של בעיה בהיגוי ההברות עצמן.... מישהו יכול לעזור ? מה לעשות ??:(
תעייני בתוך הפורום, המון פעמים יש שאלות כמו שלך. מדובר על חוסר שטף בדיבור שהינו חלק של התפחות נורמלית בדיבור. לעניין הגרושים אין קשר!
שלום, בני בן ה12 עולה לכיתה ו' לאחרונה (קרה בילדותו והסתדר) חזרה לו תופעת הגימגום (לא בטוח לקרוא לזה כך) יש לו בעיה עם רצף מילים לאחר כל מילה או בתחילת משפט יש "אאאא.." ואז יוצא מצב של אי יכולת לומר משפט בלי "גמגום" אשמח באם תייעצי לי לאן לפנות תודה
האם זה מפריעה לו? האם הוא אמר או ציין משהו בעניין? כל זמן שהוא לא מבקש התייחסות מיוחדת, אל תגעו.. אולי הוא מותרד ולא מספקי מרוכז? אולי לקראת החופש יש לו "דאגות אחרות" תעקבו ותתמכו בו. הקשיבו לו בסבלנות אמיתית.
ראשית, תודה על תגובתך. זה מאוד מפריע לו, אומנם הוא ילד מקובל בחברה הן מבחינת בנים והן מבחינת בנות אך כן, זה מפריע. שאלתי לאן אני פונה שוחחתי עם קלינאית ואמרה שצריך לפנות לפסיכולוגית ילדים האם צודקת? תודה
הילד שלי מגמגם כבר שנתיים והגמגום היה מגיע בגלים. כרגע הוא נשאר ברמת גמגום חריפה כבר כמה חודשים. כשהוא מדבר לעצמו במהלך משחק הוא לא מגמגם כלל. אנחנו לא מטרידים אותו בנושא וכך גם בגן שלו הילדים סובלניים כלפיו ונראה שמהסביבה שלו אין לו בעיות כרגע. הוא חברותי מאוד ולא ביישן. מה עושים על מנת לשפר את המצב ???
המצב שאת מתארת הינו אידיאלי... תמשיכו לתמוך בו ולתת לו המון ביטחון. אל תעררו את הזכות שלו לדבר איך שהוא יכול. עם הזמן תיראו מה קורה, אם הוא ממשיך כך, אל תיגעו. אם הוא יהיה מותרד או יבקש התייחסות מיוחדת לדיבור, אז, רק אז, תפנו לקלינאי תקשורת המתמחה בטיפול בילדים עם חוסר שטף בדיבור.. בינתיים תורידו את המילה גימגום מסדר היום. קבלו אותו כמו שהוא!
שלום, בני בן 3, משתמש ברוב המילים רק בעיצור פתח - ולא בחולם למשל: שלו אומר שלה מלבד זה מתבטא יפה ובעל אוצר מילים עשיר האם זה דורש טיפול או שיסתדר מעצמו?
בהחלט כדי לפנות לאבחון אצל קלינאי תקשורת... ככל שהזמן יעבור התופעה תשתרש ויהיה לו יותר קשה לשנותה.
יש לי ילד מאובחן עם תסמונת מוביוס ( שיתוק שרירי פנים) , הדיבור שלוכולל בעיקר הגאים אחוריים עקב התבמונת .. האם היה לך ניסיון עם ילד כזה ?? האם יש טיפם מיוחדים שאני יכולה להיעזר בהם בטיפול ??
אין לי נסיון עם ילדם עם התסמונת הזאת, אבל יש המון אפשרויות לעזור לילד שאינו יכול להגאות מטיפול ישיר בהיגוי ומציאת חלופות להיגוי ועד שימשו בלוחות תקשורת ופלט קולי. מרבית קלינאי התקשורת מצוייות בטיפול שכזה.
אנחנו מספר סטודנטיות להפרעות בתקשורת ואנחנו מחפשות רעיונות למשחקים שיצרו קלינאיות תקשורת לטיפול בפישוט צרורות של ילדים. נשמח גם לרעיונות לספרים הכוללים הפקת צרורות. תודה רבה!
בכנס של קלינאי התקשורת מוצגים מוצרים אשר מיוצרים על ידי הקלינאים עצמם ונותנים מענה לחומרים ייחודיים לשפה העברית וגם לערבית. תפנו לאגודת קלינאי התקשורת ובקשו את רשימת המציגים בכנס, תפנו אליהם ישירות ותמצאו אוצר חבוי! בהצלחה