פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
שלום, בתי כמעט בת 5 וקיימים אצלה שיבושי לשון הגורמים לדיבור לא מובן והרבה פעמים אחרים מבינים רק חלק ממה שהיא אומרת, אינה מבטאת את האותיות: ש', ס', ח', ו', ז' ו-פ' רפוייה. את האות ח' מחליפה באות ק'. בדיקת שמיעה שנעשתה לה הראתה כי שמיעתה תקינה, בנוסף לפני כמעט שנה עברה ניתוח להוצאת שקד שלישי שהיה אמור לעזור לה בלבטא אותיות מסויימות אך לא עזר, בגיל 3 + הייתי עימה בכמה פגישות אצל קלינאית אך נאמר לי כי הגיל מוקדם מידי לטיפול ובנוסף, נבדקה אצל רופא אף אוזן גרון ואין לה לשון קשורה. ממה זה נובע? אני מאוד מודאגת, האם טיפול רציף כעת של אחת לשבוע עם קלינאית יעזור משמעותית או צריך יותר? האם עלי לתרגל עימה בבית בכל יום? תודה רבה עבור המענה.
נשמע לי שהיא חייבת להתחיל טיפול בהקדם, לפני כניסתה לבית הספר... תפני לקלינאי תקשורת דרך קופ"ח ותבקשי שהיא תקבל טיפול פעמיים בשבוע, בשלב ראשון.... עם המון עבודה בבית. לאחר מכן ניתן לעבור לפעם בשבוע.
שלום.רציתי לשאול לגבי בעלי שהוא בן 51 וכבר תקופה די ארוכה מתבלבל במילים תוך כדי דיבור. אין שום קשר בין המילים למרות שבמקרים מסויימים יש אותיות משותפות,למשל הוא אומר"להחטיף"ומתכוון ל"להטיף".בנוסף אומר משפטים מבולבלים. לא נעים לי להעיר לו כי אני לא מבינה את דבריו והוא לא מודע למה שאומר וגם לא זוכר שדיבר לא נכון.דבר נוסף הוא כתב ידו שבעבר היה מאוד מסודר וקריא ויפה ובשנים האחרונות אי אפשר להבין את הכתב,הוא לא ברור,לא מסודר,רשום במפוזר על פני כל הדף , ויש אותיות שחסרות בתוך מילים. אני מאוד מודאגת והוא מכחיש שיש בעיה .איזה בדיקות צריך לעשות כדי לדעת אם יש חו"ח בעיה רפואית או שזה נובע ממתח וסטרס בחיי היומיום ?
הבדיקה הרצויה על פי התאור שלך מתחילה אצל רופא נאורולוג שיכול לבדוק האם יש שינויים פיזיים במוח שיכולים להסביר את הירידה התפקודית (כן, ככה אנחנו מגדירים את מה שאת מתארת) יכולה להיות התחלה של מלחה פרוגרסיבית (אם ירידה בהמשך) ויכול להיות גם שאין מחלה אלה רקע רגשי או חרדה עמוקה. לפני שמחליטים לפנות ל]פסיכיאטר, רצוי לוודא שמצבו הרפואי תקין. בהצלחה
הבן שלי בן 4 ושולשה חודשים בעל שפה עשירה וחכם מאוד , אך עדיין מתקשה בהגייה של צ, ש, ס . האם זה הזמן לטפל בנושא או שצריך עדיין להמתין ?
רצוי שילח לקלינאית תקשורת למהלך גן חובה, לפני כתה א'. צריך יהיה להתחשב בהחלפת השיניים, טיפול לפנ שיפלו או לאחר שיבקעו
בתי בת שש וחצי ועולה לכתה א'. יש לה שפה עשירה והיא מדברת בשטף, הבעיה היא שהיא לא מצליחה להגות ש' ימנית, אלא רק שמאלית. האם כדאי לטפל או להמתין וזה יחלוף? אם כן, כיוון שבמסגרת קופ"ח באזור שלנו ראיתי כי יש קלינאיות תקשורת שכנראה דוברות שפה זרה כשפת אם ולא עברית כשפת אם, האם טיפול ע"י דובר שפה זרה (בעל מבטא זר) יכול לפגום בטיפול? מודה מראש על התשובה
ש וכל ההגאים בעברית נאמרים תוך הפקדה על קו אמצע של הפה, לא ימינה ולא שמאלה. ניראה לי שהיא צריכה קלינאית תקשורת והמבטא לא משנה, אלה אם הקלינאית גם בעלת נטיות הצידה בהיגוי.
שלום, אני מבקשת לשאול על נושא המודעות לנמען בהבעה בכתב. כיצד קלינאית יכולה לסייע בשיפור עניין זה? האם יש חוברות עבודה או המלצות לעבודה עם תלמידים מתקשים בתחום? תודה מראש, מורה לשפה
מה זה "מורה שלפה"? אנו מדברים בספרות המקצועית על פרגמטיקה, אולי זאת הכוונה???? האם הסתכלת בספרות הקשורה ל "theory of mind" לדעתי שם תימצאי את התשובה
ש וכל ההגאים בעברית נאמרים תוך הפקדה על קו אמצע של הפה, לא ימינה ולא שמאלה. ניראה לי שהיא צריכה קלינאית תקשורת והמבטא לא משנה, אלה אם הקלינאית גם בעלת נטיות הצידה בהיגוי.
בני אוטוטו בן 3.10 , ילד חכם מאוד שהתחיל לדבר ממש אחרי גיל שנתיים. יודע להעסיק את עצמו ועד לפני כמה חודשים כמעט לא היה משחק עם חברים בגן. בזמן האחרון יש שיפור משמעותי, מצליח לבטא את עצמו יותר טוב ורכש חברים, הגננת מאוד מרוצה מההתקדמות שלו וגם אני. בעקבות אבחון שבוצע במרכז להתפתחות הילד אנחנו הולכים לקלינאית תקשורת מקסימה שמאוד התרשמה מחכמתו של הילד וזיהתה פער משמעותי בין הידע שלו לבין היכולת ההבעה (גם במרכז אבחנו זאת). כפי שאמרתי אני בהחלט מזהה שיפור אך עדיין הוא מביע את עצמו פחות טוב מילדים בני גילו, פחות דיבור חופשי ויותר משפטים קבועים שמשתמשים בהם ביום יום (דוג' אני רוצה לאכול,לשתות, לשחק, תביאי לי את ה-X וכולי ).יש לציין שיש לו זיכרון מדהים,יודע עשרות שירים וסיפורים בע"פ אך מצד שני ניתן לראות שכשהוא מנסה להתנסח המילים"נתקעות". הקלינאית הציעה לעשות איתו חידות, משחק זיכרון, לתרגל מילות שייכות בשאלות כמו "מי אמר לך X" , "לאן הלכת עם X" ולעזור לו לענות במידת הצורך עד שהאסימון "יפול". הילד משתף פעולה נפלא. האם יש דברים נוספים שניתן לעשות איתו על מנת לקדמו?
אני מואד מקווה שפניתה באותה שאלה לקלינאית שמכירה את הילד. היא תוכל לתת לכם הדרכה המתאימה באופן אישי.
שלום רב אני סטודנטית לחינוך, מחפשת לצורך עבודה 3 מאמרים שונים שנכתבו ב7 השנים האחרונות (חשוב תאריך) בנושא- ליקויי שפה, או גישות בטיפול בדיבור. תודה
המטרה של החיפוש הינה בדיוק זת, ללמוד לחפש וגם לךמצוא. חפשי באתר pubmed, ובחוברות בסיפריות של בתי הספר לחינוך, באוניברסיטאות השונות
בתי בת 3 ואינה מצליחה להגיד אותיות רבות. ד ט ל ת ש צ . מצליחה להגיד י כ ג האם לפנות לקלינאית תקשורת?
האם דיבורה ברור? האם היא מתוסכלת? האם עברה בדיקת שמיעה? האם יש ישפור בזמן האחרות או מצבה ללא שינוי? האם לועסת מרקמים מגוונים? לאחר מתן תשובה לשאלותי, אוכל להשיב. בגדול אין מקום לטיפול אלה אם הדיבור איננו מובן לסביבתה. תוכלי תמיד לפנות ישירות לקלינאי תקשורת שתבחן אותה ותשמע אותה, חוות דעתה תהייה מבוססת יותר משלי.
האם דיבורה ברור? האם היא מתוסכלת? האם עברה בדיקת שמיעה? האם יש ישפור בזמן האחרות או מצבה ללא שינוי? האם לועסת מרקמים מגוונים? לאחר מתן תשובה לשאלותי, אוכל להשיב. בגדול אין מקום לטיפול אלה אם הדיבור איננו מובן לסביבתה. תוכלי תמיד לפנות ישירות לקלינאי תקשורת שתבחן אותה ותשמע אותה, חוות דעתה תהייה מבוססת יותר משלי.
00000000000000000055555555555221110502250191 050050050220191050הי, בני בן שנתיים ו-8 חודשים. כשהיה בן שנתיים חזרנו משהות בארה"ב, שם היה חשוף ל-3 שפות. ב-8 החודשים האחרונים השפה והתקשורת שלו השתפרו משמעותית. הוא מבין הכל, מגיב להוראות, אוצר המילים שלו מאוד עשיר ולפני מס' חודשים התחיל גם להצמיד מילים ולבנות משפטים פשוטים כמו "סבון נכנס עיניים", "אמא לשחק עידו ביחד", "אני רוצה..." וכד'. ילד מאוד פיקח שלומד מהר ואוהב ללמוד. הדיבור שלו אינו שוטף, ואין לו הרבה מילות קישור. בנוסף, אני שומעת אותו לפעמים מקשקש בג'יבריש, במיוחד כשהוא משחק לבד או כשהוא מתלהב ממשהו. ההיגוי שלו מאוד ברור והוא מבטא את כל האותיות בצורה נכנונה וברורה. האם יש סיבה לדאגה? יש צורך לפנות לטיפול או שהתיאור נשמע לך תקין? אני רגישה מאוד לענין התקשורת בגלל ריבוי השפות שלהם היה חשוף עד גיל שנתיים.
במידה ואת רואה שהוא מתקדם ומשפר את דיבורו, כל הזמן, אין לך מקום לדאגה. נשמעה כמו ילד שמתקדם יפה ובאופן יציב. הדגש צריך להיות על הדינמיות ואם תרגישי שאין התקדמות במהלך שלושה חודשים רצופים, אז תפני לקלינאי תקשורת להערכה והדרכה. האם הוא עבר בדיקת שמיעה???.
שלום, בני בן שנתיים ושמונה חודשים וסובל מעיכוב בדיבור. הוא מדבר אבל לא ממש שיחות אלא משפטים מאד מוגבלים כמו" הנה טרקטור" "תראי הנה משאית"וכו'.זה מאד מתסכל אותו וזה ניכר בהתנהגות שלו. לפעמים הוא אומר משפט שלם שאנילא מבינה אבל כשהוא אומר מילה לא מדויקת ואני מתקנת אותו הוא שמח על זה וחוזר על המילה במדויק. יצויין כי הוא ילד סופר חברותי וחם וזה הופך את העניין ליותר מתסכל בשבילו. בבדיקה התגלה שיש לו נוזלים באוזן וגם "שקד שלישי" (דבר שעשוי לגרום לבעית שמיעה) ונקבעה לו בדיקת שמיעה לעוד חודש. האם יש טעם להתחיל אבחון וטיפול אצל קלינאי תקשורת לפני קבלת תוצאות בדיקת השמיעה?אני פשוט רוצה לטפל בו כמה שיותר מהר כיקשה לי עם המחשבה שהוא מתוסכל כל כך. אודה על תשובתך רוני
כדאי להתחיל את הטיפול אצל קלינאי תקשורת חודש ימים , לא המון זמן.... הכל יחסי. בכל מיקרה, ודאי שהוא יעבור את הבדיקה ותחזרי איתם לרופא אאג', בנוסף להבאת העתק הבדיקה לקלינאית. האם הוא נוחר בלילה או יש לו בעיות נשימצתיות אחרות? זה יכול לתת מידע לגבי השפעת השקד השלישי ומידת ההפרעה שלו לתיפקוד של בנך בהצלחה
שלום לך גב.קורברוט, גיסתי רוזה שהיא טטראפלגית כבר 40 שנה ,אם יכולת להזיז חלקי את הראש ,מציירת בפה ונוהגת עם הלשון כיסה גלגלים חשמלי,עברה תקופה אחרונה חודשיים בבתי חולים טיפול נמרץ נשימתי עם הנשמה מלאכותית. לפני יומיים בוצעה בה ניתוח traheostomy .בינתיים יש בעיות של חום , לחץ דם ועוד אבל היא תתגבר. שאלה שלי היא באיזה מרכזי רפואים היא תוכל להישתקם וגם לקבל טיפול המתאים לתקשורת ודיבור ואיך זה מתבצעה . הדיבור והציור בפה זה מה שנשאר לי.
האם ידוע לכם באיזה מרפאת זיכרון יש clinical trial ? כי חיכיתי חצי שנה לתור שלי בבילינסון (אני "במעקב" שם כבר 10 שנים), וכשסוף סוף הגיע התור שלי, אז הרופאה מעתיקה את תוצאות הבדיקות, האבחנות מההפניה אליה ואת המסקנה שלה (על פי איבחונים קודמים שעשיתי אצל נוירופסיכולוג והרופאה הקודמת במרפאת הזיכרון בבילינסון) לסיכום הביקור אצלה. ותוך כדי היא רושמת ואומרת לי מה שהיא רושמת בתיק שלי וכותבת "מתקשה לזכור חומר חדש..." ועוד דברים ששכחתי. ואז היא אמרה לי שכל מה שהיא יכולה לעשות הוא להפנות אותי לטיפול קוגניטיבי אצל ריפוי בעיסוק, ואמרתי לה שכבר הייתי בטיפול כזה 5 שנים וזה לא עזר בכלל, ואז היא אמרה שאין מה לעשות ואין תרופות לזה. אבל אני באתי בשביל clinical trial והיא אמרה לי שאין אצלהם כרגע clinical trial וכשיהיה היא תזמן אותי ורשמה לי בתיק שאני מעוניין ב clinical trial. וכך הסתיימה הפגישה אליה חיכיתי חצי שנה בשביל לקבל clinical trial . האמת שקבעתי אצלה תור לפני חצי שנה כי פגשתי אותה בבית חולים ואמרתי לה שאני מעוניין ב clinical trial ואז היא אמרה שאני צריך לקבוע תור ולכן קבעתי אצלה תור שאליו חיכיתי חצי שנה לשווא. חיכתי לשווא כי אני ידעתי שאין מה לעשות לירידה בזיכרון שלי, אבל באתי כדי לקבל clinical trial עכשיו אני רוצה לקבוע תור במרפאת זיכרון אחרת בארץ, אבל הפעם אני לא רוצה לחכות סתם לתור ובסוף יגידו לי שאין שם clinical trial אז אני רוצה לברר מראש אם מישהי/ו יודע/ת באיזה מרפאת זיכרון בארץ יש clinical trial עבור אנשים עם ירידה בזיכרון. שכחתי את שם האבחנה. הסיבה שאני שואל כאן היא מפני שאובחנתי גם בבדיקת טסטטים מרכזיים במחלקת דיבור ושפה בתל השומר בעקבות הבעיה שאני שוכח דברים שמדברים איתי, מה שנקרא הבנת דיבור לקויה. אובחנתי לפי 14 שנה וכעת הסיבה כבר ברורה והיא בעיות בזיכרון שמיעתי. האם באיזשהו מקום בארץ עושים clinical trial בתכשירים חדשים ניסיוניים לשפר גם קשב שמיעתי-שפתי ?
שלום יש לי ילד בן 3. יש בעיות שמיעה עקב נוזלים באוזניים - נמצא בטיפול ובמעקב לפני שרצים לניתוח כפתורים. הוא עושה מספר שיבושים: 1. מחליף אותיות: במקום "לשחק" אומר "לחשק" וכו' 2. מדגיש "ב" במקום "ו". במקום "סיון" --> "סיבן". במקום במקום "דבורה" אומר דבורה עם "ב" מודגשת וכך ממש בכל המילים שמופיעה "ו" או "ב" שאינה מודגשת הוא הופך ל- "ב" מודגשת. האם זה נורמטיבי לגילו? האם יחלוף מאליו או שהוא צריך לגשת לאיש מקצוע? האם יש קשר לבעיות השמיעה? תודה רבה לאה
לפי התאור, לא ניראה קשר לבעית השמיעה. לגבי העתיד... אי אפשר לדעת! אפשר לעקוב ולראות אם יש שיפור, אם יש, אין צורך בהתערבות. אם אין, רצוי לגשת לקלינאי תקשורת, לצורך איבחון ומעקב או טיפול, לפי הצורך.
שלום רב! האם ניתן ללמד ילד לשרוק ולהסביר לו את מנח הפה ויציאת האויר? אם כן, כיצד? והאם זו יכולת מולדת וייתכן והדבר יהיה בלתי אפשרי עבור אדם מסוים? בתודה
אפשר ללמד ילד לשרוק ולא ראיתי שום מחקר שעונה על השאלה הכללית, האם ניתן ללמד או לא, והאם זו תכונה מולדת... אבל יכול להיות שכן????!!! כדי לשרוק צריך להרטיב את השפתיים, לקרבם ולתת לאויר לעבור דרכם.... בהצלחה
יש לי ילד בן 13.5. תמיד היו לו קשיי שפה וחסרות לו גם עיצורים. בעבר אובחון באילמות סילקטיבית, ביחד עם הפרעות רגשיות.מלפני שנתיים הפסיק לקבל טיפולים כמו תרפיות למיניהם, וכן קלנאית תקשורת כיון שהוא סרב ללכת ולא שתף פעולה .היום הוא מאבד את דיבורו עד כדי לחישה וגם זה בקושי.לציין שהוא משתמש בידיים כאשר רוצה משהו. אודה לכם.
מה בעצם השאלה???. אולי זקוק לטיפול תרופתי בגלל ביישנות יתר? אולי זקוק לטיפול רגשי? אולי כעת מוכן לחזור לטיפול אצל קלינאית תקשורת
שלום רב, יש לי בעיה והאמת שאני די מבולבל. *מגיל קטן מאוד הורי לקחו אותי לפחות ל-5 קלינאי תקשורות והם לא אבחנו לי בעיית גימגום, אלה שנוצר מצב שהמוח שלי חושב מהר מידי וכך המילים מתבלבלות לי ואני מתחיל להתקע עם המילים ונוצר מצב של "גמגום", ואני יציין שהאמת עד גיל 10 לא שמתי לב לזה כלכך. בגיל11 הלכנו שוב לקלינאית תקשורת, והיא נשארה בטענה של הקלינאים הקודמים שאין לי גמגום אלה שאני חושב מהר מידי כלומר אני עוד לא מוציא את המילה הראשונה מהפה ואני רוצה כבר להגיד את המילה השניה וכך נוצר מצב של בלבול במילים ואני נתקע ויש גמגום קליל.והיא הוסיפה שהגוף שלי נורא לחוץ והלחץ יכול להיות הבעיה לכל הנושא הזה. כיום אני בן 21 ושמתי לב שהגמגום הקליל מגיע משומקום גם במצבי לחץ וגם במצבים רגועים, וגם קרה מקרים שיום שלם לא נתקעתי עם המילים ממש פלא. אני אשמח מאוד לקבל את חו"ד שלך כי אני די מוטרד ומבולבל מהנושא אם יש לי גמגום או שלא, ואם יש פתרון להקל או אפילו יותר מיזה. תודה!(:
על פי תאורך הינך בוסל מתופעה שהיא בן דוד לגימגום והיא נקראת "דיבור חטוף". באנגלית clutering זו אכן תופעה של דיבור מהיר עד כדי קושי להשין את הנאמר. קשה לטפל בה, אך ניתן במידה והינך מעוניין. בהצלחה!
אני מקווה שהגעתי למקום הנכון, אבי מאושפז כרגע בבית חולים בעקבות דלקת ריאות חוזרת והרופא מאבחן כי הוא סובל מקשיים בבליעה (בעקבות אירוע מוחי בעבר) והוא מעוניין לחבר אותו לזונדה קבועה מעתה ועד... הייתי רוצה לשאול אם יש לדעתך דרך אחרת לנסות לתרגל ולהפעיל את שרירי הבליעה ולהמנע מזוועת הזונדה שהרופא ממליץ עליה? אציין כי אבי (בן 78) נכה 100% בעקבות תאונת דרכים סובל כבר המון שנים (38 שנה) מאז התאונה מקשיים בדיבור ובעקבות האירוע המצב אף החמיר מאוד.
יש הוראות חד משמעיות שלמנכ"ל משרד הבריאות אשר קובעים שאדם מאושפז אשר מתגלים אצלו קשיי בליעה חייב לעבור אבחון של קלינאי תקשורת ולקבל הערכה של יכולת השיקום, במידה ויש מקום לשיקומו, קופת החולים חייבת לממן את השיקום, גם אם המטופל נמצא בבית אבות (לא משנה באיזה בית אבות) זה חוזר מנכ"ל מדצמבר 2008. לגבי אביך, דרוש אבחון של קלינאי תקשורת לפני קביע שמשמעותה פגיעה באיכות חייו של אביך! הוא חייב להסכים להכנסת הזנה חלופית וחשוב שזה יעשה לאחר איבחון ספציפי.
ביתי בת שנתיים וחצי התחילה לדבר ממש לפני כחודש. היא ילדה תקשורתית מאוד וחברותית מאוד מבינה הכל מגיל קטן מאוד. שרה שירים ואוהבת מאוד סיפורים. היא מבינה הכל ברמה של ילדה בת 4. ששואלים אותה שאלות אז היא עונה למשל איפה אבא אז היא אומרת בעבודה או מה שלומך אז היא אומרת בסדר. אני מרגישה שכל יום יש לה התקדמות. הבעיה היא שהיא מצרפת רק שתי מילים לא יותר מזה כדי לציין שהיא עברה בדיקת שמיעה לפני 3 חודשים ויצא תקין. האם יש סיבה לדאגה?
בשלב זה אין סיבה לדאגה. רצוי לעודד אותה להרחבה של ההבעה וכן להעשרת אוצר המילים של סוגים שונים של מילים ולא רק שמות עצם (כמו פעלים, שמות תואר וכו') אם תרגישו שהתקדמותה נעצרת, אז ורק אז, תפנו לאבחון של קלינאי תקשורת. לפי התאור ניראה לי שמדובר על ילדה המוגדרת אצלנו כ- "late talker"
שלום רב, בני בן הארבע מדבר מגיל מוקדם החל לדבר בסביבות גיל שנה, יש לו אוצר מילים מאוד עשיר לגילו והוא מאוד שוטף וברור למעט ביטוי האותיות ל שנשמעת כמו י וש שנשמעת כמו ס, האם עליי לפנות לקלינאית תקשורת? מתי ובאיזה גיל ולאילו מקרים ממולץ לפנות לקלינאית תקשורת? אודה על תשובתך גלי
שלום לך, שיבושי ההיגוי שאת מתארת אינם חריגים (שיבוש של "ש", נחשב רגיל בגיל זה, אך שיבוש של "ל" נחשב לפחות שגרתי). למרות הגיל הצעיר של הילד, אני ממליץ לפנות - ראשית - לבדיקת שמיעה, כדי לשלול מקרה של נוזלים באוזניים, או משהו דומה, אשר יכול להפריע להתפתחות ההגייה התקינה. לאחר מכן, כדאי לפנות לאבחון היגוי אצל קלינאי/ת תקשורת, כדי לבחון אם השיבושים הללו עומדים להסתדר מעצמם בקרוב, או שיש צורך בטיפול או הדרכה כלשהי, כדי לסייע לזרז את התהליך. הפניה לשני הדברים (שמיעה+אבחון היגוי) יכולה להעשות דרך רופא הילדים שלכם או בכל מסגרת אחרת שתבחרו לפנות אליה. בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
שלום, יש לי בן מקסים בן 10.5 חודשים. התפתח מוטורית מהר מאוד. אני חוששת מבעיית תקשורת. יוצר קשר עין לרוב מחייך הרבה ואף צוחק אם מצחיקים אותו. אוהב משחקי קוקו זוחל אחרי בבית כשאני קוראת לו כשאני אומרת בו אליי הוא ושיט ידיים, . התחיל להבין משחק של תן וקח אך לא מביא לי חפץ שאשחק איתו, עדיין לא מבצע ג'סטות או מוחא כפיים. מוציא הברות שונות ברצץ בה,דה וכו' ללא מילים מוגדרות. האם עליי לדאוג בשלב זה? מה עלי לעשות?
שלום לך, על פניו, התאור שלך של מאפייני התקשורת של הבן שלך נראה כתאור שיכול להתאים לתחום הנורמה. עם זאת, כפי שודאי ידוע לך, טווח הנורמה הוא רחב מאוד, ויכולים להיות הבדלים גדולים בין ילדים. לכן, ומכיוון שאת מעט מודאגת, אני מציע לעשות שני דברים: ראשית, לבקש מרופא הילדים הפניה לבדיקת שמיעה, על מנת לשלול אפשרות של ירידה מסויימת שעלולה להפריע להתפתחות הדיבור. שנית, כדאי לפנות לאבחון התפתחת שפה אצל קלינאי תקשורת (גם כן, באמצעות הפניה של רופא הילדים), כדי להעריך באופן מסודר את מאפייני התקשורת של הילד. אני בדעה, שעדיף לעשות אבחון "מיותר", מאשר "לפספס" ולהגיע לאבחון בשלב מאוחר יותר. בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
היי אני בת 26... מעניין כמה הזוי תישמע לכם ההודעה שלי :) שמתי לב בשבוע האחרון, שיש לי מעין שין שורקת, לא שמתי לב לזה עד עכשיו.. יכול להיות שזה הופיע פתאום? האמת שלא קיבלתי הערות מהסביבה בעניין... אבל נראה לי שזה מפריע לי... ואני מתאמצת מאוד שלא יצאו לי ש במילים.... אני לא יודעת למי צריך לפנות ואם בכלל..
שלום לך, אכן, לא אופייני שבעיות היגוי מופיעות "פתאום" בגילך "המופלג". אני מניח שהבעיה לא הופיע "פתאום", אלא המודעות שלך עלתה לאחרונה. בכל מקרה, אם הדבר מטריד אותך, את יכולה לפנות לאבחון חד פעמי אצל קלינאי/ת-תקשורת, כדי לבדוק אם הדבר מצריך התייחסות. באופן כללי, אם את מסתדרת עם הנושא, ואינך מוטרדת ממנו יותר מידי - לדעתי, זה לא מצריך טיפול. אבל אם זה גורם לך אי-נוחות, כדאי להתייעץ עם קינאי/ת-תקשורת. בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
אני בחור בן 24,לאחרונה מעירים לי על כך שאני לא שומע כלום כשאני ישן.. גם לא טלויזיה בווליום גבוה ודיבורים של אנשים מסביבי וגם כשמנסים להעיר אותי. האם יכול להיות שיש לי בעיית שמיעה?
בוקר טוב, חוש השמיעה מתפקד באופן שונה כאשר אנחנו ישנים, כך שלא ניתן להסיק על רמת השמיעה שלך מהתפקוד שמיעתי שלך בזמן שאתה ישן. אם כבר, הדבר מעיד על יכולת הקשב שלך, או על עומק השינה. לכן, אם אתה לא חש בבעיה כאשר אתה ער, לא נראה שיש סיבה לבדוק את הנושא. מצד שני, אם אתה מעוניין, בקש מרופא המשפחה שלך הפניה לבדיקת שמיעה. לאחר בדיקה של 10 דקות, תקבל תשובה חד משמעית לגבי השמיעה שלך ותוכל "להרגיע" את הסביבה. שתשמע רק דברים טובים, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
שלום רב יש לנו שני ילדים ,בן 3 ובת חודשיים. לפני כשבועיים בני הבכור החל לגמגם וכמעט ואינו מצליח להוציא מילה אחת מהפה ללא גמגום,רק מילים קצרות כמו כן ולא נאמרות ללא בעיה,קראתי לא מעט על הנושא הזה והבנתי שזה שלב התפתחותי שאמור לעבור. מה שמדאיג אותי יותר זה שאחרי כמה זמן שהוא התחיל לגמגם הוא התייאש ומדבר הרבה פחות ממה שדיבר קודם,הוא מעדיף להשתמש בידיים כהסבר למה שהוא רוצה,העניין הזה מאוד מדאיג אותנו ורצינו לדעת האם זה בסדר?האם הוא יחזור לדבר כרגיל לאחר שהגמגום יחלוף? תודה רבה
בוקר טוב, אמנם מרבית הילדים הצעירים המתחילים לגמגם בגיל זה "מחלימים" מהגמגום ללא טיפול. מצד שני, אני מבין מהשאלה שלך - שנראה לך שהילד סובל מהגמגום ושהדבר גורם לו להפחית את הדיבור ואת התקשורת, ואף "לתקשר בתנועות ידיים". ברור שכהורים, קשה לנו לראות את הילד חווה קושי שכזה, ולכן יש מקום לנסות ולעזור לו. כפי שכתבתי, במרבית המקרים הגמגום חולף מעצמו, אבל אם חולף פרק זמן של חודש-חודשיים ואתם אינכם מבחינים בשיפור משמעותי בדיבור, אני ממליץ לפנות לאבחון אצל קלינאי/ת תקשורת העוסק בגמגום אצל ילדים. בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
שלום, אשתי ואני רוצים לדבר אל תינוקנו בן החודש וחצי בשתי שפות - עברית ואנגלית. אני אדבר אליו באנגלית (האנגלית שלי טובה מאד, אך לא שפת אם) ואשתי בעברית. אשתי ואני נדבר בינינו בעברית (שפת האם של שנינו). רציתי לדעת מהן ההשלכות של דיבור לתינוק בשתי שפות. אודה אם תוכלי גם להפנות אותי למידע בנושא. תודה רבה!
בוקר טוב, באופן עקרוני, אם הילד מתפתח באופן תקין בכל הבחינות, אין מניעה שהוא יהיה "דו-לשוני", כך שאחד ההורים ידבר איתו עברית והשני אנגלית. מצד שני, אם אנגלית היא אינה שפת האם שלך, לא ברורה לי הסיבה לרצון שלך לדבר איתו באנגלית. שפת אם נרכשת בצורה טבעית כאשר להורה שמדבר את השפה - היא טבעית. אם האנגלית שלך אינה "טבעית" עבורך, אני חושש שמהר מאוד הילד "יבין" שהדבר אינו אמיתי, ויעדיף לדבר איתך בעברית. בכל מקרה, בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלנאי תקשורת
בני בן שנתיים וחצי לאחר אבחון עם קלינאית תקשורת התברר כי יש איחור גם בהבנה. כלומר לא עונה על שאלות תיאוריות (מה הילד עושה, איפה יש ילד ישן וכד'). הקלינאית המאבחנת אמרה שהאיחור בדיבור נובע גם מאיחור בהבנה. האם יצטרך לנשוף בעורפם של ילדים בני גילו? האם הילד טיפש? אלו שאלות קשות שאני מתייסרת בהן מאד מאד...האם יש הזדמנות לסגירת הפער או שפער זה של הבנה הוא בלתי ניתן לצימצום ביחס לבני גילו כי זה נובע לא מיכולת שפתית אלא מיכולת הבנתית ויותר חמור- האם הילד מציג פיגור קל? הקלינאית ציינה שעברה במוחה המחשבה לשלוח אותו לגן לחינוך מיוחד. אני לא רוצה ילד מיוחד אני רוצה ילד רגיל!
שלום לך, מהפניה הקצרה שלך ברורה הדאגה שלך, החששות והתסכול. ראשית, חשוב להבין שאיחור שפתי (גם איחור בהפקת הדיבור וגם איחור בהבנה השפתית) אינו מעיד על "טיפשות" או על פיגור שכלי. קושי שפתי יכול להיות ממוקד ביכולות השפתיות, ולכן חשוב לאתר את הקושי בשלב מוקדם ככל הניתן ולטפל בו באופן היעיל ביותר. חשוב לברר עם הקלינאית שערכה את האבחון אם לדעתה יש צורך באבחון התפתחותיח כולל, כדי לבדוק את היכולות הקוגניטיביות והתפקודיות של הילד. בכל מקרה, שילוב בגן של החנוך המיוחד יכול להיות דבר שיקדם את הילד באופן יעיל - אם ממצאי האבחון מצביעים לכיוון זה. אני מציע לך לדבר שוב עם המאבחנת ולשאול אותה את כל השאלות החשובות הללו. בנוסף, כדאי לכם (ההורים) לפנות ליעוץ פסיכולוגי, על מנת להבין מה הדברים שתאם יכולים לעשות כדי לעזור לילד בצורה היעילה ביותר ועל מנת שתוכלו להתמודד עם השאלות, הדאגות והחששות בצורה הטובה ביותר. הרבה הצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
בני בן שנתיים וחצי ואובחן עם PDD, אני מעוניינת לאתר קלינאית תקשורת באיזור חולון, בת ים, ראשל"צ כדי לחזק אותו אבל מקווה להגיע לאיש מקצוע טוב וסבלני אין לי מושג מאיפה להתחיל, בספטמבר בני יכנס לגן תקשורתי, וכרגע הוא מקבל טיפול של ריפוי בעיסוק וקלינאית תקשורת דרך קופת החולים פעם בשבוע, איני רגועה לגבי תדירות הטיפול, אובדת עצות.
שלום לך, הדאגה שלך ברורה ומובנת. על מנת לאתר קלינאית תקשורת העוסקת בטיפול בילדים עם PDD, אני מציע לך לפנות לאתר של האגודה הישראלית של קלינאי התקשורת. בדף הבית של האגודה יש קישור למנוע חיפוש, אשר דרכו תוכלי למצוא איש מקצוע בקרבת מקום המגורים שלך, אשר עוסק בתחומים הרלוונטיים. אני מאחל לך ולילד הרבה הצלחה. ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
שלום כבר כמה חודשים שאני מנסה לבלוע את הרוק אני חשה רעשים של קליק בגרון , כאילו יש חיכוך של פרקים .הרעש נשמע נורא ..מה גם שהאוזן השמאלית תמיד נסתמת לי .בכללית תחושה לא נעימה בגרון.הרופאים אומרים שזה בליעת אוויר וזה עובר לבד.זה מאוד מציק לי ולעיתים החיכוך בגרון גורם לי ממש לשיפשוף הגרון ולכאבים.מה עושים.הייתי אצל רופא אאג כמה פעמים והוא לא יכול לעזור לי עם זה. אודה לתשובה
שלום לך, צריך לבדוק אם חלו שינויים גופניים כלשהם בתקופה האחרונה (כגון: תגובה אלרגית, נזלת, יובש, מחלה כלשהי או סמפטומים נוסםפים אחרים). הדבר צריך להבדק ע"י רופא אא"ג. אם כל הבדיקות הן ללא ממצא, כדאי לפנות לקלינאי/ת-תקשורת העוסק/ת בבליעה - כדי לבדוק כיצד ניתן לסייע לך. בהצלחה ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
שלום, בני עבר איבחון צימרמן ובו נמצא פער של חצי שנה מגילו הכרונולוגי. הילד בן 4 ומתאים לגיל 3.6 בהבנה והבעה. נמצאו קשיים נוספים במיומנויות פרגמטיות וקשר עין לא עקבי. הקלינאית המליצה על גן שפתי. לא הפנתה להמשך אבחון אצל פסיכיאטר. האם זה שולל לגמרי pdd? אני מתקשה מאוד להשיגה ולכן שואל פה.
שלום לך, אני חושש שאני לא יכול לענות על השדאלה שלך באופן אחראי. עליך לפנות לקלינאית שערכה את האבחון ואשר נתנה את ההמלצה לשילוב בגן השפתי. מכיוון שהיא פגשה את הילד וביצעה אבחון מקצועי, אני בטוח שהיא תוכל לתת לך תשובה מדוייקת ואחראית יותר מכל תשובה שאני אוכל לתת בפורום זה. בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
שלום, אני אמא לתינוק מקסים ופעיל בן שנה. מזה כמה חודשים שאני מנסה ללמד אותו למחוא כפיים ולהצביע על האיברים בגופו. כמו כן אני מנסה ללמד אותו לחקות תנועות לצלילי שירים. הוא אינו מצליח ללמוד לחקות תנועות. בנוסף, הוא אינו אומר מילים מלבד "אור" ואת זה". יחד עם זאת, הוא כן מצביע על חפצים שמעוניין בהם. קשר העין איתנו ההורים לא עקבי. לרוב הוא מתמקד בחפץ ולפעמים נראה שהוא ממש מתעלם מאיתנו כשאנחנו מדברים אליו 0בעיקר אם אנו קרובים אליו פיזית. מרחוק יותר יוצר קשר עין). יש לציין שהוא אובחן כבעל איחור מוטורי (עדיין לא מתיישב וזוחל על 6). הוא שומע מצויין. הוא מסתדר היטב כשאנו יוצאים מהבית ובכלל מעדיף רוב הזמן לטפס על רהיטים בבית ולצפות מהחלון מאשר לשחק יחד איתנו. הוא חסר סבלנות, היפר וחסר מנוחה רוב הזמן. אשמח לדעת האם מצטיירת בעיית תקשורת כלשהי או שכל האמור אופייני לבני גילו. תודה.
שלום לך, מהתאור שלך אני מתקשה להגיע למסקנה אם הילד מפותח תקשורתית במידה תקינה, או שיש עיכוב כלשהו. מכיוון שכבר פניתם ליעוץ התפתחותי-מוטורי, והילד אובחן כבעל איחור התפתחותי, אני חושב שראוי לבדוק את הנושא. ככלל, אני חושב שעדיף לעשות אבחון "מיותר" מאשר "לפספס" משהו. לכן, מכיוון שאת לא בטוחה - אני ממליץ לפנות להתייעצות עם קלינאית תקשורת, או להתייעץ עם רופא ילדים התפתחותי. בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
בשנת 2007 אובחנה אצלי ירידה בשמיעה במסגרת בדיקות תקופתיות בעבודה ובשנת 2009 הייתה ירידה נוספת ובתאריך 17.05.2010 היה לי במשך כל היום ציפצופים באוזניים דבר שאני חובה כל יום כך שזה לא חדש לי כך היה במשך הלילה בתאריך 18.05.2010 קמתי בבוקר וגליתי שאני לא שומע בכלל באוזן ימין ניגשתי לרופא המשפחה ונתן לי כדורים פרדניזון 20 מ"ג FAMOTIDINE 40 מ"ג ZOVIRAX 80 מ"ג פעמים ביום וכל הזמן יש לי לחצים באוזן ימין ואני לא מסוגל לשמוע רעש כל רישרוש של נייר או ניילון גורם לי לצמרמורות בגוף בבדיקת שמיעה שעשיתי במכון נאמר לי שאני לא שומע בכלל דבר שכבר ידעתי מה יכל גרם לחירשות הפתאומית הודה לך על התיחסותך בנושא שמתריד אותי
שלום לך, אני יכול לתאר לעצמי שהתחושה של אובדן שמיעה פתואמי הוא חוויה מלחיצה ומדאיגה - מעבר לקושי האובייקטיבי של הירידה בשמיעה. הרופא שאמור לטפל בנושא הוא רופא אא"ג (ולא רופא משפחה). אני מציע לך לפנות להתייעצות אצל רופא אא"ג, על מנת לבדוק את הסיבה לירידה בשמיעה ולטפל בנושא באופן היעיל ביותר. הרבה הצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
ציפצופים ליקוי שמיעה . יעקב אתה אחד מיני רבים . אני סובל מזה שנים למען האמת אני כבר לא זוכר מתי לא סבלתי מהתופעות האלה. האשמים הם: רעש סביבתי , בדרך כלל שעות ליד מכונה או מקור רעש אחר גורמים להפחתה בשמיעה אם נזק מתמשך. אך יש עוד גורם , אחד יותר "שקט" זיהום סביבתי, ומתוך הזיהומים ישנו אחד קטלני ביותר! כל השימוש במכשירים סלולרים וריבוי האנטנות הסלולריות הרשתות האלחוטיות הווי פיי ושאר ... כל אלה מעלות את רמת הקרינה ופוגעות לנו בשמיעה.
שלום רב, בתי בת 3 חודשים. היא 'הומה' ומשמיעה קולות, אבל לעתים, בעיקר אם פונים אליה ישירות (פנים אל פנים, כאילו בשיחה), נראה שהיא עושה תנועות עם השפתיים כאילו מנסה להשמיע קול 'בתשובה', אבל ללא קול. מימיקה בלבד. האם הדבר מעיד כי יש לה בעיה בהפקת קול? היא בוכה ללא קושי בעוצמה רבה, וכאמור, משמיעה קולות והמהומים. כמו כן, היא עברה בהצלחה את סינון השמיעה. האם צריך לשים לב לדברים מיוחדים? אודה על תשובתכם. אורית
שלום לך, ההתנהגות שאת מתארת נשמעת כהתנהגות נורמלית ותקינה, כך שלא נראה לי שיש סיבה לדאגה. מצד שני, אם הדבר עדיין מטריד אותך, כדאי שבמהלך הביקור הבא שלך ב"טיפת חלב" או אצל רופא הילדים תצייני את הדבר - כך שאיש מקצוע יוכל לראות את הילדה ולהתרשם מהנושא. כל טוב, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
שלום, התינוק שלי כמעט בן שנה. מבחינה מוטורית עדיין לא מתיישב ויושב ולא זוחל על 6. מבחינה תקשורתית אנחנו מודאגים לאחרונה. הוא ממלמל, אבל לא אומר עדיין אף מילה (אמא, אבא, בקבוק). הוא מצביע עם האצבע המורה רק למשמע השאלה "איפה אור". מצד שני לא מצביע כשנשאל איפה אמא/ אבא או איפה אף /פה. לא מצליח ללמוד חיקויים כגון מחיאות כפיים למרות שמלמדים אותו כבר כמה חודשים. בנוסף אנחנו מוטרדים מכך שכשאנחנו יוצאים מהבית הוא נותר אדיש ולא מתייחס (אבל חשוב לציין שנשאר עם דמות סבתא מוכרת בבית). בנוסף, הוא נוהג להתנדנד הרבה (בתנועה שהתלהבנו ממנה ונראתה לנו כמו ריקוד) ואוהב לצפות לבדו דרך החלון. הוא תינוק שנהנה להיות לבד, לטפס על רהיטים ברחבי הבית בעצמו ופחות מעדיף אינטראקציה שדורשת משחק וקשר עין. הוא אינו מחפש את קרבתי כאמא, ורק לעיתים רחוקות מתרפק עליי פיזית (כשהוא מתוסכל מאוד). בבדיקה נוירולוגית נאמר לנו שקשר העין שהוא יוצר איתנו קיים, אך לא עקבי. כמו-כן, נמצא שהיקף הראש שלו תקין והומלץ על מעקב בעוד כמה חודשים. אני יודעת שחשיבות אבחון וטיפול בהפרעות תקשורת קריטית מוקדם ככל האפשר. בסך הכל הוא תינוק מקסים, שמח, עירני וסקרן וקשה לנו להתרשם כרגע האם מדובר בהפרעות תקשורת או שהתפתחותו תקינה. האם ניתן לאבחן בוודאות בגיל שנה? האם יש סימנים מובהקים? מהן ציפיות סבירות בגיל זה מבחינת אבני דרך התפתחותיות? אשמח להכוונה למי כדאי לפנות. תודה מראש.
בוקר טוב, אני מבין מהתאור שלך שאת מוטרדת מכך שהילד בן השנה אינו מתקשר איתך ועם סביבה כפי שמצופה מילד בגיל שלו. התאור שלך מפורט ולמרות שלא ראיתי את הילד, אני נוטה להסכים איתך שהדבר מצריך בדיקה. מצד שני, את מציינת שהילד כבר נבדק ע"י נוירולוג ילדים ושהמסקנה היתה שבשלב זה לא ניתן לקבוע חד-משמעית אם קיימת בעיה או שהילד מתפתח באופן תקין, לכן קשה לי לומר אם יש או אין מקום לדאגה. באופן כללי, ילד בגיל זה אמור להגיד כמה מילים, ליצור קשר עין מובהק, להגיב לגרויים סביביתיים, לחקות תנועות ולהתעניין בכל מה שקורה סביבו. לכן, אם את עדיין מוטרדת, אני ממליץ לעבור הערכה מעודכנת אצל נוירולוג ילדים או רופא התפתחותי המתמחה בילדים בגיל הרך. בנוסף, מכיוון שהדאגה העיקרית שלך היא מתחום התקשורת של הילד, יש מקום לפנות לאבחון תקשורת אצל קלינאית תקשורת המתמחה בתקשורת בגיל זה. את יכולה לפנות לאגודת קלינאי התקשורת, כדי לקבל רשימה של קלינאיות העוסקות בתחום זה. הרבה הצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
שלום, יש לנו בן מקסים בן 4 שהחל לגמגם בפתאומיות למרות שהשפה ההתפתחותית שלו היתה מצוינת ולא היו שום בעיות. התחיל בגמגום קל ובשבוע האחרון הגמגום גבר ועימו התיסכול של הילד, עד שהיום הוא ממש אמר "המילים לא יוצאות לי, אני לא מצליח לדבר..." איך מסבירים לילד בן 4 את הבעיה? מה עונים לו? איך מתחילים בטיפול? איפה? כבר פגשנו קלינאית תקשורת, אך קיבלנו עצות שיכולנו למצוא באינטרנט כמו לדבר לאט ובשקט.. אנא עזרו לנו. כל עצה תתקבל בברכה. בוב
שלום לך, בעבר הגישה להתייחסות לגמגום בגיל הרך היתה שעדיף לא להתייחס לכך, כיון שהדבר עלול להגביר את המודעות של הילד ולהחריף את הבעיה. כיום הגישה המקובלת השתנתה, בעקבות הרבה מחקרים שנערכו בנושא. אם הילד מוטרד ומתוסכל, חשוב להראות לו שאנחנו מבינים אותו ומשתתפים איתו ברגע הקושי. כלומר, לא צריך לפחד מלהתייחס לנושא, כאשר הוא מביע תסכול. אמנם ההמלצות של דיבור איטי והפחתת "ריגושים" הן נכונות ומתאימות למרבית הילדים בגיל זה, אבל צריך למצוא את הדרך האישית שתתאים באופן הטוב ביותר לילד שלכם (וכמובן, גם לכם...). לכן, אם התשובות שקיבלתם מקלינאית התקשורת שנפגשתן איתה לא היו מספקות, לדעתכם - אני ממליץ לכם לפנות לאבחון נוסף, אצל קלינאי/ת-תקשורת אשר מתמחה בתחום זה. חשוב לזכור שבמרבית המקרים, גמגום שמופיע בגיל זה, אכן נעלם גם ללא טיפול מקצועי, אבל מכיוון שזה עלול להיות שלב ממושך ומכיוון שהדבר יכול ליצור מתחים רבים אצל הילד ובתקשורת בין ההורים לילד - כדאי לבדוק אילו דברים יכולים לסייע לו. בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
יש בהומאופתיה פתרונות לבעיית הגמגום בברכה דר דניאל
שלום. ילד לא יכול ללעוס. (יש כל השיניים) המליצו קלינאית תקשורת. מה הטיפול של קלינאי תקשורת לבעיה באכילה? תודה
שלום לך, מכיוון שאותם איברים שמשמשים לדיבור הם גם האיברים המשמשים ללעיסה, קלינאי תקשורת (שהם בעלי המקצוע המטפלים בבעיות דיבור) מטפלים גם בתחום זה. לאחר האבחון, ינסה הקלינאי לקבוע מה הגורם לקושי בלעיסה, ואז לטפל בכך ולשפר את המיומנויות המוטוריות של אברי הלעיסה והדיבור. לכן, גם אני ממליץ לפנות לקלינאי תקשורת לאבחון של תנועתיות אברי ההגוי. בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
שלום, חבר שלי (בן 30) לא הוגה נכון את האותיות צ,ז ו-ס. זה מאד מציק לו והוא מעוניין לטפל בזה. מה עושים במקרה כזה? מי מטפל? האם יש תרגול שאפשר לעשות באופן עצמאי? המון תודה!
שלום, שיבושי היגוי של האותיות השורקות (ס,ז,ש,צ) הם דבר שבד"כ מטופל בגיל הילדות. עם זאת, ניתן לטפל בנושא גם בגילו ה"מופלג" של החבר שלך. עליו לפנות לאבחון אצל קלינאי תקשורת, כדי להבין מה אופי השיבוש וכיצד ניתן לטפל בנושא. הטיפול בנושא נחשב תהליך פשוט יחסית, אך הוא מצריך הרבה תרגול ומוטיבציה, כיוון שמדובר על שינוי הרגלי דיבור. בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
קלינאי תקשורת עזר לו ?
שלום רב, אנחנו משפחה בת שלושה ילדים קטנים:בן 6.5, בן 4 (עוד מעט) ובת שנתיים. בשלוש וחצי השנים האחרונות אנחנו חיים בבריטניה. ההתייעצות היא לגבי בני השני בן הארבע: יש לו קשיים בתקשורת ובדיבור. התחלנו לשים לב לזה בסביבות גין שנה ותשעה חודשים, אז הוא היה מאוד שקט ובקושי פטפט. התחלנו לבדוק את הנושא עם רופא הילדים ועם טיפת חלב - לא היו לו בעיות בהתפתחות הכללית, אבל הוא הופנה לבדיקת שמיעה והסתבר שהיה לו "glue ear" בשתי האזניים והיתה לו ירידה בשמיעה. הוא התחיל בפגישות שבועיות של קלינאית תקשורת, ורק אז התחיל לדבר מעט. כשהוא היה בן שנתיים וחצי הוא עבר ניתוח כפתורים ומייד שמנו לב שהוא מדבר יותר. מאז הוא ממשיך עם פגישות עם קלינאית תקשורת כל שבוע (באנגלית), ולפני כחודש הוא שוב עבר ניתוח כפתורים עם כריתת בלוטת האדנואיד. מאז שהוא היה בן שנה ורבע הוא הולך כל בוקר לגן מקומי, דובר אנגלית. הוא מבין ודובר אנגלית (ברמת גן), ובעצם הוא דו-לשוני. בספטמבר הבא הוא אמור להיכנס לבי"ס, לכיתת גן (כמו גן חובה בישראל). אם היינו חוזרים בספטמבר הבא לישראל, הוא היה נכנס לגן טרום חובה והיה נשאר בו, כולל גן חובה, במשך שנתיים רצופות לפני כיתה א'. ולשאלתי: אנחנו מתלבטים בין חזרה לישראל לקראת ספטמבר הבא, כדי שהוא יזכה לשנתיים שלמות של מסגרת חינוכית בעברית לפני כיתה א', לבין הישארות כאן לעוד שנתיים, והמשך מסגרת חינוכית באנגלית למשך שנתיים ולאחריה חזרה לכיתה א' בישראל. יש לציין, כי אנחנו דוברים עברית בבית. כמו כן, הוא יליד חודש יוני, ולכן הוא בין הקטנים בגן ובביה"ס בבריטניה (הוא יתחיל כיתה א' בבריטניה שנה שלמה לפני שיצטרך להתחיל בישראל, בגלל חישובי החודשים השונים). בעית התקשורת הנוכחית שלו היא בעיקר - ילדותיות בדיבור (ובכלל באופי), אוצר מילים מצומצם, לפעמים מראה חוסר הבנה, היגוי לקוי, שימוש בדקדוק אנגלי בעת דיבור בעברית וכד'. אשמח לשמוע את דעתך בעניין מועדי החזרה לארץ השונים - ועד כמה לדעתך השנתיים הנוספות בחו"ל לפני החזרה לכיתה א' בישראל עלולות "לקלקל" לו ולהקשות עליו את התחלת הלימודים? תודה, גלי.
שלום לך, ראשית, אני חושב שהשאלה שלך צריכה להיות מופנית לקלינאית התקשורת שעימה אתם עובדים. היא מכירה את הילד יותר טוב ממני, ולכן התשובה שלה תהיה יותר "אחראית" מכל תשובה שאוכל לתת. שנית, אני חושב שניתן לשער שחזרה לארץ באופן שתאפשר לבן שלכם "להתאקלם" בארץ מבחינה שפתית, תקשורתית וחברתית - לפני הכניסה לכיתה א', תהיה לטובת העניין. לכן, אם השאלה היא רק לגבי הנושא הזה - התשובה פשטוה למדי. מאידך, ברור שבנושא שכזה מעורבים גורמים נוספים (פרנסה, מעבר דירה, שיקולים משפחתיים ועוד) ולכן צריך לשקול את כל הגורמים הללו. אם אתם מחליטים לחזור לארץ רק לקראת כיתה א', כדאי לחשוב על דרך לסייע לו בהכנה מקדימה של "מוכנות לקריאה" בעברית ותרגול של מיומנויות שפה (בעברית), כך שהוא יוכל להתמודד עם הכניבה לכיתה א', כמו שעושים ילדים אשר למדו בגן חובה ישראלי. בהצלחה ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
מזה חודש אני סובלת מקושי בבליעה בצד ימין,ברוב הנזמן ללא חום . ניגשתי לרופא פעמיים ואמר שהכל בסדר,אך עאדיין הכאב נמשך. היום ביקרתי אצל מומחה לאף אוזן גרון בבית חולים ונאמר לי שהשקד השמאלי מוגדל יש צורך בביופסיה ושהשקד הימני שכואב נראה בסדר ,אך צריך לערוך בדיקות נוספות. התבקשתי לעשות בדיקת דם ואולטראסאונד בצוואר,בנוסף אני סןובלת מעייפות כרונית,אך עם זאת עובדת המון שעות. אני חוששת שיש לי סרטן באיזור הפה. אשמח אם תוכל להפיג לפחות חלק מהחששות תודה מראש
שלום לך, ראשית, אני מקוה שאת מרגישה מעט יותר טוב. אני חושב שעליך להפנות את השאלה שלך לפורום אא"ג, ולא לקלינאי תקשורת, כיוון שהם האנשים המוסמכים לענות על השאלה. עם זאת, עליך לדעת שלא בכל מקרה שעורכים ביופסיה יש חשש לגידולים ממאירים. כלומר, בהחלט יתכן שהרופא רוצה לדעת אם מדובר בזיהום מסוג זה או אחר, כדי להתאים לך את הטיפול המתאים. מאידך, אם הרופא שלח אותך לביופסיה - אין מקום להשתהות, ועליך לעשות זאת כפי שהומלץ. הדבר הפשוט ביותר - כמובן - הוא לשאול את הרופא שלך, מה דעתו בנושא. בכל מקרה, אני מאחל לך הצלחה ושהכל יתברר כדבר מה מינורי ולא מדאיג. בהצלחה ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
שלום לבני בן החמש יש אוצר מילים אבל קושי בהבעה (אחרי אבחון) לא משהו רציני הוא מתקשה במדרש תמונה אבל לספר סיפור שהוא כבר מכיר הוא מסוגל. שנה הבאה הוא מתחיל לקרוא האם יש צורך בקלינאי תקשורת או שזה בכלל לא משפיע והאם ניתן לעבוד בבית. עוד משהו. הגגנת אומרת שהוא איטי ויסודי מאוד בעבודה למשל הוא מסיים יצירה אחרי כולם ולפעמיים הוא צריך לסיים יום למחרת. בבית אני לא מביחנה באיטיות יתר גם בציורים וגם במעשי כמו לסדר את החדר. יש לציין שהעבודות שלו מרשימות ורואים חשיבה ודייקנות. בציורים הוא לא מראה שהוא מתעייף. האם צריך ריפוי ועיסוק או שזה מתוך יסדיות בלבד. תודה מראש
שלום לך, על פי התאור שלך, קשה לי לתת תשובה "אחראית" - אם מדובר באיטיות שנובעת מצורך בדיוק, מצויינות ויסודיות, או שמדובר על קושי כלשהו. אני חושב שעליך להתייעץ עם איש המקצוע שערך לו את האבחון, או לערוך אבחון ראשוני אצל מרפאה בעיסוק, ועל סמך התשובות הללו להחליט אם יש צורך בעזרה כלשהי, או שהדבר קשור למאפייני האישיות שלו. אני חושב שכדאי לערוך את הבירור הזה, כדי שלא יתקל בקשיים בכניסה לביה"ס, במידה וקיים אצלו קושי קל. בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
האם יש לטפל בילדה בת שלוש שהוגה י' במקום ל' או להמתין ויעבור עם הגיל?
שלום לך, אמנם מרבית הילדים בגיל 3 כבר הוגים את האות "ל" באופן תקין, אך בגיל זה עדיין חלק מהילדים משבשים את הצליל. לכן, כדאי להמתין עוד מעט ואם השיבוש לא מסתדר מעצמו לקראת גיל 4, כדאי לפנות לאבחון. בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
052000052שלום וברכה, יש לי ילד שנולד פג בשבוע 27. רצנו איתו לכל הבדיקות האפשריות ולא נאמר כי יש לו תסמונת זו או אחרת. הומלץ להכניסו למעון שיקומי ומטופל ע"י פיזיותרפיסטית. הילד כבר בן שנה ו-8 חו' ובעל קשיים מוטוריים- אינו זוחל רק מתהפך מצד אחד לשני, אינו ממלמל רק צוחק בקול או מחייך לעיתים לרוב, אינו ממקד את מבטו לזמן ארוך, מתפזר עם ידיו ולא רגוע גם בזמן האכלה זז לרוב. הוא נמצא במעקב תזונה בשניידר. האם ישנו אבחון שעליי לדרוש?
ודאי אובחן ונמצא במעקב של מחלקת פגים וגם של מכון להתפתחות הילד, הוא מקבל את הטיפול המאקסימלי שניתן לתת ואת תשומת הלב המרבית. כניראה אתם עושיה מה שניתן ומה שנכון. אם יש שאלות תפנו אותם לרופא האחד המחלקות שציינתי.
שלום. ילד בן3 ו - 7 חודשיים יודע כל אותיות, וגם יודע לקרוא מילים שלמד איתי. איך לחתחיל ללמד ילד לחבר מילים מאותיות לבד? תודה
מה דחוף כל כך? אם הוא כל כך פיקח יעשה זאת לבדו כשיהיה מוכן. לא כדאי ללחוץ כי זה יחזור אליך כמו בומרנג. עדיף לדאוג להתפתחות ריגשית במקביל לקריאה!
לבני בן השנתיים איחור התפתחותי (אשר אובחן במרכז להתפתחות הילד בו אנו מטופלים) אך מה שמטריד אותי הוא שמדובר ביותר מאיחור התפתחותי שכן קראתי מס' מאמרים שכתבו רופאים באשר לתסמיני האוטיזם ולצערי ישנם המון סיפטומים שמופעים כמעט אחד לאחד בבני כמו: נפנוף ידיים כשמתלהב ממשהו,חוסר התעניינות בסביבה כששקוע במשהו, התעלמות גם כשקוראים בשמו,ממעט בקשר עין עם הסובבים.יחד עם זאת ברצוני לציין כי בני פיקח מאוד, אוהב שמקריאים לו סיפור וקולט במהירות מילים חדשות ומה גם שמקשר בין המילה לחפץ שרואה כמו שעון למשל שרתלוי על הקיר. שאלתי היא למי עליי לפנות בנושא, כרגע אנו מטופלים אצל פיזיותרפיסטית כיוון שאין הלך עד לפני 3 חודשים ועדיין מתקשה לעלות במדרגות לבד ובכלל לטפס על סולם בגן ובנוסף לפזיוטרפיסטית ישנה גם פסיכולוגית שמלווה את התהליך. פשוט כרגע אני רואה שיפור מאוד משמעותי אבל עדיין התסמינים שציינתי מופיעים. האם עליי לפנות לקלינאית תקשורת כיוון שהוא מדבר ממש יפה יחסית (לא משפטים שלמים) אבל כולם בסיבה מתפעלים מאוצר המילים שיש לו ביחס לגילו. אני חוששת לאוטיזם ולא רוצה ש'יפול בין הכסאות'??? במידה וכן אשמח אם תפני אותי למישהו בר סמכא בתחום (אנחנו מהצפון).
הפסיכולוגית במכון להתפתחות הילד הינה הכתובת המתאימה לדיון בנושא, יא תכוון אותה לאחר שתשוחח איתה. לפי התאור לא ניראה לי אוטיזם שזו תופעה של הפרעה בתקשורת הבסיסית.
פרידה שלום, אני מסיימת תואר במדעי החיים באוניברסיטת ת"א במהלכו הגעתי למסקנה שארצה להמשיך בלימודי הפרעות בתקשורת. ישנם שני מוסדות ביניהם אני מתלבטת לגבי המשך לימודיי- אוניברסיטת ת"א ומכללת קריית אונו. השאלה שלי אם מבחינת קבלה לעבודה בהמשך קיים שוני ביחס למוסדות הלימוד השונים ובאיזה מוסד אקדמאי עדיף ללמוד. הלבטים נובעים מכך שבכדי ללמוד בת"א אאלץ להפסיד שנה בכדי לבצע מבחן פסיכומטרי.
היי ורד, אני לומדת בקריה האקדמית אונו, ואני יכולה הלגיד לך שכשאני מספרת לאנשים שכבר נמצאים בתחום שאני לומדת שם הם מאוד מתרשמים, כך שאני לא מאמינה שתהיה לי בעיה בסיום התואר. מה שכן, אני ממליצה לך לעשות את אותו הדבר ולשאול אנשים מהתחום כבר. את תראי שלא רק שהרבה מכירים את התוכנית שבקריה האקדמית אונו ממש טוב, אלא שרובם למדו מהאנשים שהיום מרצים שם. בהצלחה!
שלום. יש לי שאילה. ילד שלי בן 3 ו-7 חודשיים. נמצא בגן טיפולי. שיאלה: אם אני יכולה לגשת לגיל הרך (בסניפנו) ולקבל עזרה מקלינאי תקשורת גם משם? תודה
כן, המצאות בגן מיוחד איננה פוגעת בזכאות לטיפול דרך קופ"ח. יגידו לך שלא מגיע, אבל זה לא נכון. בהחלט אפשר לקבל קלינאי דרך הקופת חולים ללא קשר לנעשה במסגרת השלימודים, וזה על פי החוק בריאות ממלאכתית
תודה
שלום יש לי בן בן שנתיים ועשרה חודשים. עדין מתקשה בדיבור ורק לאחרונה החל להרכיב משפטיים. הוא ילד מאוד חכם ובוגר לגילו אך בעל בעיות התנהגותיות רבות לא מוכן לקבל מרות,לא מודע לצרכיו של האחר וכו'.אנו תמיד משליכין את זה לתסכול הנובע מקשיי הדיבור. התחלנו לאחרונה טיפול אצל קלינאית תקשורת.האם אכן יש קשר בין הדברים או שהסימנים האלה מצביעים על משהו אחר??? אנומאוד מתוסכלים וקמת לא כ"כ יודעים למי עלינו לפנות ...
טוב שהתחלתם טיפול אצל קלינאי תקשורת. היא תכיר את הילד ותוכל לייעץ להם בקשר להתנהגותו ושיתוף הפעולה שלו. ההתקדמותבתחום השפה יכולה לעזור להרגיע אותכם ולאפשר הצצה לגבי עולמו הפנימי. בכל מיקרה, ישנם מסגרות רבות להדרכת הורים ואם זהו ילדכם הראשון כדאי מאד "לרכוש ידע ומיומנויות הורות" כדי שיהיו להם כלים והבנה לגבי גידול הילד שלהם.
שלחום פרידה, אמא שלי בת 60 פלוס. שמתי לב שלאחרונה היא אומרת משפטים בלי נושא ברור. למשל היא אומרת: "הוא לא התקשר". אני לא מבינה מי לא התקשר. או היא אומרת" תביאי את זה"" במקום תביאי את הסיר. הרבה פעמים אני צריכה לעשות שאלות הבהרה למה היא מתכוונת. לפעמים גם היא לא מוצאת את המילה המתאימה למשפט שלה.זה מאד מפריע לתקשורת שלנו. את חושבת שקיימת כאן בעיה? אפשר לטפל בזה? תודה על התשובה, עידית
בעקרון רצוי לערוך בדיקה נאורולוגית מקיפה כי מיקרים של ירידה תפקודית מנטלית מתחילים לעתים במחסור של מילים של יום-יום. רצוי גם לתרגל תרגילים מנטליים כמו תשבצים, משחקי מחשב, כלפים וכל דבר שדורש ערנות ותיכנון מחשבתי. שינויים הורמונליים יכולים גם הם להתטא בירידה קוגניטיבית ובודאי אם היא מודאגת ומותרדת בנושא מסויים הקשב והחשיבה "תקויים". תפני לרופא נאורולוג (עצבים) ולאחר אבחון מקיף תידעי אם יש משהו מדאיג. בכל מיקרה, פניה לקלינאי תקשורת יכולה, בשלב ראשון, לעזור לה להפעיל את המחשבה והראש ולשמר על מצבה. האם היא מודעת לקושי?
בתי אובחנה כאוטסטית בינונית בגיל שנתיים . כיום היא בת 4 .לפני כחודש עברה ניתוח כפתורים בשל נוזליםבאוזנים וכרגע אנשים בסביבתה שרויים בהלם , היא מדברת ברצף (משפטים בני6-7 מילים ) חלה קפיצה בתקשורת עם סביבתה הקרובה והרחוקה (אנשים שהיא לא מכירה ) .האם שיפור זה יכול מבחינה תאורטית להמשיך ?
ואולי בכלל לא הייתה אוטיסטית אלה לקויית שמיעה????? בגדול ילד שמתקדם בשפתו ודיבורו לא אמור ללכת אחורה ו"לעבד" את מה שהשיג, מבחינה התפתחותית... גיל 4 וחצי הינו גיל של התקדמות מהירה, בכל מיקרה ואולי היא פשוט בשלב התפתחותי מהיר ובמיקרה גם עברה ניתוח באותו זמן??? בכל מיקרה, תשמחי על השגיה ותחבקי אותה חזק, חזק!
שלום יש לי ילד בן 8 שאובחן רק לפני שנה כסובל מPDD הוא לומד כרגע בכיתה א' כיתת תקשורת בבי"ס רגיל כמו כן הוא מקבל אחרי שעות בי"ס טיפולים:ריפוי בעיסוק,רכיבה על סוסים ותרפיה באומנות למרות כל הטיפולים אינני רואה שיפור משמעותי(יש שיפור אבל לא גדול)יש לציין כי ישלו רצון ומוטיבציה אך הוא מאוד מתקשה ועדיין לא יודע לקרוא ולכתוב איך אפשר לעזור לו להצליחהאם יש איזושהיא שיטת טיפול שתתאים לו אני מוכנה לנסות כל דבר
האם הוא עבר אבחון של כישורי למידה? הם לרוב יכולים לציין מה התחומים שבהם הוא נעזר כדי ללמוד ומה התץחומים שקשים לו, ואולי לא כדאי להסתמך עליהם בתהליכי הלמידהץ בכל מיקרה, ישנם ילדים שלא "קולטים" את הקריאה עד לסיום כתה ב'. תבקשי מהמחנכים שלו לבנות תוכנית לימודים מתאימה ליכולות שלו ותחומים וערוצים בהם הוא נעזר 0כמו ויזואלי לעומת שמיעתי וכו') האם הוא בקשר עם קלינאי תקשורת. ישנם כאלה שמתמחים ברכישת הקריאה ליד הקשיים בתקשורת.
הבן שלי בן 10 וסובל מסלקטיב מוטיזם. הוא אינו מדבר בבית הספר ועם החברים שלו. שאלתי, האם יש לו זכויות בבית הספר? כיצד יכול בית הספר לעזור לו? (וועדת שילוב???) נראה לי שדי מזניחים את הנושא בבית הספר
תופעה זו נקשרה בשנים האחרונות בספרות בתחום של החרדה החברתית והדיכאון וניתן לעזור גם בטיפול תרופתי, האם ידוע לכם? לגבי בבחלטה שלו שלא לדבר בבית הספר, השאלה צריכה להיות כיצד זה משפיעה על יפקודו בחברת הילדים ומבחינה קוגניטיבית וכיצד הוא מטופל????? ועדת השמה יכולה רק לתת לו זכוניות של ילד בחינוך המיוחד, זה נכון ומתאים במידה שיש לו גם ליקויי למידה, אחרת הוא לא מתאים לו. האם הוא מתקשה בלימודים? במתן תשובת בכתב או בהשגים במבחנים? האם הוא מטופל באיזה מסגרת כל שהיא? מה הקשים הנוספים שלו? מה יחס של בית הספר אליו ואליכם???? הרבה שאלות, יש תשובות? או רק כווני מחשבה?
בני בן השש בחודש האחרון החל מגמגם. התופעה הולכת ומחמירה. הילד מודע לכך וטוען שהמילים לא יוצאות לו. האם יש צורך באבחון? אם כן היכן עורכים אותו? מה לעשות?
ילדים בגיל זה עדיין יכולים להציג קשיים התפתחותיים בתחום שתף הדיבור, בכל מיקרה, ודאי נמצא לפני כניסה לכתה א' על כל הלמצים הקשורים לגיל זה. הכי טוב שידע שהתופעה חולפת ויש תקופות של לחץ שיכולים להשפיעה עליו. אם הוא מודאג רצוי לפנות לקלינאי תקשורת אשר יקבל תמונות המצב ותוכל להמליץ לו מה לעשות. בכל מיקרה, ככל שהוא יהיה תודאג לגבי דיבורו ואתם תלחצו, הדיבור נעשה יותר קשה ויש יותר קשיים... רצוי להבין שהמצב הינו חלק מתהליך נורמלי ויחד עם זאת, במידה ויש דאגה רבה, עדיף לפנות לקלינאי תקשורת