פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

3690 הודעות
3209 תשובות מומחה

מנהל פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה

20/04/2010 | 18:49 | מאת: שמשון

לנכד שלי בן ארבע וחצי יש קשיים בהגיית אותיות מסוימות כגון ל וכשהוא רוצה לספר משהוא הוא מתחיל אחרי ארבעה מילים הוא נתקע וחוזר שוב עוד כארבעה פעמים .מה עושים? דרך אגב יש לו פוליפים באף.

לקריאה נוספת והעמקה

הילד הזה זקוק לאבחון וטיפול של רופא אאג' במקביל רצוי שיפנה לקלינאי תקשורת, לגבי ההיגוי של ה "ל". הוא עדיין מעט תעיר, אבל מכוון שיש לרוב תור והמתנה לטיפול, רצוי כבר לרשום אותו. הכל מיקרה, רצוי שהרופא אאג' יבדוק גם את ה"תפר" שבבסיס הלשון, כדי להבטיח את חופש הפעולה של לשונו. לגבי קצב הדיבור, זו תופעה נורמלית והיא ודאי תעבור עד גיל 6. אם יהיה אצל קלינאי תקשורת היא תוכל להתרשם ולייעץ בהמשך. הכל מיקרה, רצוי שההורים יהיו אלו שיקבעו את המהלך.

הילד שלנו בין שלוש ושבעה חודשים לא מצליח להגיד את האותיות ש,ר, צ,ג ס כמו כן חלק מהמילים הוא "בולע" וקשה לעיתים להבין אותו.הוא מטופל אצל קלינאית תקשורת כחצי שנה אך השיפור אינו משממעותי אנו בדילמה מה לעשות ? וכיציד עלינו לנהוג כדי להתגבר על הקשיים הנ"ל.תודה

האם הוא עבר בדיקת שמיעה? בגיל זה עדיין מוקדם לדרוש ממנו את ההגאים שרשמתם, כל הקבוצה הזאת נרכשת יותר מאוחר. לגבי מובנות הדיבור והטיפול עד עכשיו, כדאי שתתייעצו עם הקלינאי שמטפל בילד או לחלופין שתפנו לקלינאי מנוסה יותר לקבלת חוות דעת נוספת, אולי אפילו למישהו שהינו מדריך או אחראי על התחום של הקלינאי תקשורת בקופה בה הינכם מבוטחים.

שלום, אני בן 15 ובשנתיים האחרונות שמתי לב לתופעה שאני שוכח מילים יומיומיות. אני באמצע משפט והמילה עומדת לי על הלשון אבל קשה לי להזכר בה ואני נזכר רק אחרי כמה שניות. מילים ממש פשוטות כמו "אתמול הלכתי ל... אממ נו איך קוראים לזה... קניון". בנוסף, הרבה פעמים אני שוכח לכמה שניות שמות של חברים קרובים... זה לא נראה לי נורמאלי ואשמח לקבל חוות דעת מקצועית. יום טוב ותודה.

שלום אור, יכולות להיות סיבות רבות, משיבוש בזכרות ובתופעה של זכירת שמות (במילים מקצועיות בתהליך של שליפת מילים), יכול להיות קשור לקשב ותשומת לב, לדיבור מהיר מדי או לקשיי למידה. הצעתי הבונה, תפנה לרופא מטפל לבירור מצבך הרפואי ואם הכל בסדר תבקש הפניה לאבחון אצל פסיכולוג. יכול להיות שזה כלום, אבל אם היה מספיק מפריע כדי שתפנה אלי, אז רצוי להתייחס לעניין בכל הרצינות. בהצלחלה

14/04/2010 | 11:55 | מאת: אורנה

ילדי בן ה5 משבש לעיתים קרובות את האות "ר". אני בתהליכי פניה לפני קלינאית תקשורת. אך לפני כן, רציתי אולי שתייעץ לי איך אני יכולה לעזור לבני. איך אפשר לחזק אותו בבית? פשוט לומר לו לחזור על המילה אותה הוא משבש?? אשמח לכל עזרה, קצת מפחדת שיהלדים בגן לועגים לו.

לקריאה נוספת והעמקה

הילדים בגן דואגים בעקר לעמצם ולהתפתחותם ולא עוסקים בללעוג לאחר! עדיף שתפני לקלינאי אשר יתר לך הדרכה בתאום עם מה נעשה בטיפול ולא לנסות ללמדו לבד כי אפשר לעשות יותר נזק מאשר שיפור.בינתיים אני ממליצה שתבקשישיעבור בדיקת שמיעה, רק כדי לשלול מרכיב שמיעתי. גיל 5 הינו גיל הרכישה המתאים ל /ר/. בהצלחה

13/04/2010 | 12:45 | מאת: שושנה

לקריאה נוספת והעמקה

במקום קרוב למקום המגורים ועל חשבון קופת חולים

13/04/2010 | 08:54 | מאת: אילנה

שלום רב ! אשמח לקבל שמות של קליאיות תקשורת שעובדות דרך קופת חוילם כללית עם מבוגרים על דיבור נכון. אני סובלת מצרידות קשה ואובדן קול עקב דיבור לא נכון. הופנתי לקלינאית וקבלתי אישור מהקופה בגלל מקצועי (הוראה). האם ניתן לדעתך לשפר משהו לאחר עשרים שנות הוראה? תודה

בהחלט כן! כדאי לך לפנות למכון שליקום הדיבור בבית החולים בילינסון, יש שם מרפאה קול והם מומחים בנושא. את לא כתבת איזור אחר בארץ אז אני מקווה שבלינסון קרוב אליך.

12/04/2010 | 23:38 | מאת: אמא מודאגת מאוד

בתי בת החצי שנה התחילה לדבר ולחבר שתי הברות כמו אה-גה ואה-דה בגיל 3 חודשים אך בחודשיים האחרונים חלה נסיגה הדרגתית המשיכה לדבר עם היד בפה וכיום מדברת רק בקול ללא מלמול ובוכה לאחר שהיתה תינוקת שקטה ורגועה מאיפה מתחילים לבדוק ומה יכולות להיות הסיבות לכך ? תודה מראש

תתחילו בבדיקת שמיעה והתייעצות עם הרופא המטפל. בכל מיקרה, רוב בילדים לא "מדברים" בגיל ששה חודשים, אלה משמיעים קולות להנעתם ואם אינם שומעים את עצמם, מפסיקים לאחר כמה חודשים. לאחר בדיקת השמיעה תהייה יותר בטוחה בהמשך הבירור.

11/04/2010 | 20:13 | מאת: שרון

בתי בת 20 חודש ואינה מדברת אלא רק מבטאת כמה הברות . אנו מתגוררים בחול כך שזה נראה על פניו הגיוני בגלל ריבוי השפות. בנוספ היא אינה מצביעה על עצמים וממעטת במשחק דמיוני. באופנ כללי היא משחקת המון ומאוד אקטיבית וסקרנית. היא שומרת על קשר עין ומגיבה לחפצים בסביבה. היא מתעלמת בהפגנתיות מאנשים או ילדים חדשים בסביבה,למשל על ידי דחיפה. ברוב המקרים היא בוכה בנוכחות ילדים אחרים אך כעבור כחצי שעה נרגעת ומתחילה לשחק לצידם. רק בחודש האחרון היא התחילה להגיב לשמה. היא אינה אומרת אמא והוגה משהו שדומה לאבא, אך לא תמיד בהקשר. היא אינה הולכת לגן אך מבלה אצל מטפלת כמה שעות ביום עם עוד ילדה. חששתי מאוטיזם אך היא אינה עונה על רוב הסימפטומים . ברצוני להוסיפ כי האיחור השפתי מאוד חורה כי ניכר שאינה מצמידה משמעות לעצמים. מה דעתך בתודה מראש שרון

לקריאה נוספת והעמקה

האם היא עברה בדיקת שמיעה???? זה הדבר הראשון שעליך לעשות. לאחר מכן רצוי שתתייעצי עם הרופא שלה ואולי ריבוי שפות קשה בשבילה ועדיף לעבור לשפה אחת בלבד? איך ההתפתחות הכללית שלה? האם יש שיפור בהתנהגותה בשלושה חודשים האחרונים? אם יש אפשרות לפנות לרופא התפתחותי או פסיכולוג התפתחותי, רצוי שהיא תעבור הכרות ואת תקבלי הדרכה לגבי התפתחות התקשורת והשפה.

11/04/2010 | 17:49 | מאת: נטלי

שלום רב,בת שלי, בת 6,סובלת מאיחור התפתחותי ודיספרקסיה.אנחנו גרים בר"ג ומטופלים אצל מספר מטפלים.בחודש הבא אנחנו עוברים לאשדוד ועקב כך אני חייבת לאתר מטפלים חדשים כגון קלינאית להיגוי וקלינאית מומחית בתת"ח.נכנסתי לאתר של קלינאיות תקשורת ואיתרתי רק מטפלת אחד מאשדוד,איפה עוד אוכל למצוא מידע? תודה מראש

פנה דרך קופת החולים, ישירות למשרד קלינאי התקשורת או דרך מערכת החינוך באשדוד. יש קלינאיות מצויינות באיזור בהצלחה

10/04/2010 | 00:26 | מאת: אם דואגת

ילדי, בן שנתיים ו-8 אובחן במכון להתפתחות הילד כבעל הפרעת תקשורת ועל הרצף האוטיסטי (בצד הקל לפי טענתם), הם טוענים שהוא חכם, יש לו יכולות קוגניטיביות תקינות לגילו והרצון לתקשר קיים אצלו אך אינו יודע כיצד וצריך עזרה, ללמד אותו. קשה לנו לקבל את האבחנה ופנינו לקלינאית תקשורת מוערכת מאוד בישובנו והיא טענה שיש בעיה קלה שלקשר עין,ולדעתה אין הפרעת תקשורת אלא בעיה שפתית בעיקר. היא רואה התפתחות מאוד יפה מיד לאחר 4 מפגשים. יש לציין כי דוקא בחודשים אלו שלאחר האבחון הילד לפתע התחיל לתקשר הרבה יותר טוב, מתחיל לדבר, לבטא את עצמו, לשחק עם ילדים אחרים ולדבר עם אנשים (בשפה שלו). מאוד חברותי, אבל חסרה לו השפה, לעיתים יש התפרצויות זעם אך די מובן כי אינו יכול להגיד מה שרוצה. אנו מרגישים שנעשה לו עוול עם אבחנה זו ואיננו רוצים שיופיע בתיק הרפואי שלו. הם ללכת לפסיכיאטר לאבחון פרטי נוסף ? אם הוא מאבחן אחרת, האם במכון ישנו את האבחנה ? במכון אמרו שאפשר לבקש אבחנה חוזרת לאחר חצי שנה ובכל מקרה יש מעקב וניתן להוריד את האבחנה במידה ויראו שינוי (החלטתי לא לקבל שם טיפולים אלא באופן פרטי).

לקריאה נוספת והעמקה

טוב שהוא מתפתחת! האבחנה נקבעת על ידי הרופא ההתפתחותי והפסיכולוג, לאחר חשיבה ואבחונים מקיפים ובודאי שהם ישמחו לשנות את דעתם ואבחנתם, אם יהיה בכך צורך. טוב שהוא בטיפול וזה מה שחשוב עכשיו ולא הכותרת או אבחנה.... לעת עתה תמשיכי לעבוד איתו על פי תוכנית המוצאת על ידי המכון ותבקשי אבחון חוזר בעוד כמה חודשים... רצוי אצל אותו צוות כי הם מכירים אותו ויכולים הכי טוב להעריך את התקדמותו. טיפול פרטי, חבל! עולה המון כסף וכעת מגיע לו מספר טיפוליםם בלתי מוגבלים (עד גיל שלוש), ובטיפול במכון יש הסתכלות כוללנית על ידי כל הצוות ולא רק המטפל פרטי... אבל כמובן שאם הוא מתקדם עדיף לא לעשות שינוי בשלב זה. האבחנה תהייה חשובה כשיבאו הזמן לשלבו במערכת החינוך (חינוך מיוחד או חינוך במסגרת רגילה עם המשך טיפולים בקהילה, לכל אפשרות יש את היתרון והחיסרות שלו, לכן המכון יכול לעזור בנושא זה. בכל מיקרה, האבחנה נעשתץ על פי קריטריונים מוכים לכל המכונים המוגדרים בספר האבחונים בפסיכיאטריה DSM 4. לגבי התיק הרפואי, רק מה שאת תעבירי לרופא יהיה רשום שם ולא מה שכתוב במכון. חומר לא עובר ממערכת הבריאות לחינוך אלה בהסכמת ההורים, כך שאין לך מה לדאוג בנושא זה.

08/04/2010 | 22:18 | מאת: ליאור

שלום בני בן 3 וארבעה חודשים ולאחרונה התחיל לגמגם כאשר זה קורה לו לסירוגין. לאחרונה זה קורה בתדירות גבוהה יותר. זה התחיל לפני 3 שבועות אנו מלבטים האם ללכת לקלינאית תקשורת או לתת לזמן לעשות את שלא. ובעצם השאלה העיקרית מתי צריך להתערב. תודה ליאור

לקריאה נוספת והעמקה

עיין בבקשה בתשובה שבהמשך לזו. תודה

08/04/2010 | 22:14 | מאת: לימור

בני בן 3.2 שנים התפתח יפה ,דיבר די מוקדם ברור שוטף ואף ברצף ללא כל בעיה.פתאום תוך כדי דיבור מהיר הוא מאריך מין גמגום מילה מסויימת.מה לעשות האם זה אומר שהוא יגמגם.עד עכשו דיבר מקסים ושוטף כפי שציינתי אחיו הבוגרים 16 ו14 לא גמגמו מעולם. מה לעשות ?

לקריאה נוספת והעמקה

אנא עיין בשאלות דומות לשלך ותקבל תשובה מקיפה. בעקרון זה חלק מהתפתחות הנורמלית בדיבור והתופעה ניקראת "חוסר שטף בדיבור" אין מה להלחץ אלה לאחר תקופה של 6-9 חודשים של הופעת חוסר שטף ובמידה ואינו נפסק. התופעה לרוב חולפת מעצמה לפני גיל 6 עם כניסת הילדים לבית הספר והתייצבות בהתפתחות השפתית.

05/04/2010 | 09:46 | מאת: אורית

שלום רב, רציתי לשאול האם העובדה שתינוק מסוגל לבכות בקול רם וצלול מעידה בהכרח על כך שהוא יוכל לדבר כשיגדל, או ששתי הפעולות אינן זהות מבחינה פיזיולוגית ונוירולוגית? תודה וחג שמח. אורית

06/04/2010 | 19:56 | מאת: ד"ר עופר אמיר

שלום לך, תשובה "אקדמית" לשאלה שלך תהיה שהעובדה שילד בוכה בקול רם וברור אינה מעידה על כך שהתפתחות הדיבור שלו תהיה תקינה בהכרח, כיוון שהתפתחות הדיבור אינה כוללת רק יכולת להפיק קול, אלא גם מנגנונים מורכבים נוספים הקשורים ביכולות שפתיות, שכליות ומוטוריות. מצד שני, אם הילד מפיק קול תקין בגיל צעיר, הדבר מעיד - כנראה - על יכולת להפקת קול תקינה - שהיא תנאי ראשוני להפקת דיבור בשלב מאוחר יותר. לכן, כדי לקבל תשובה אמיתית, עליך להבהיר את הסיבה להצגת השאלה שלך. האם את חשה שיש לך סיבה לדאגה, מעבר לפרטים המועטים אותם ציינת? אם כן, כדאי להתייעץ עם איש מקצוע, אשר יוכל לראות את הילד. מאידך, אם הילד מתפתח בהתאם לגילו והשלאה שלך היא רק "אקדמית", אני מניח שאין מקום לדאגה. כל טוב, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת

31/03/2010 | 23:12 | מאת: סבתא

נכדי נולד 4 שבועות לפני המועד. במהלך ההריון קיבלה אימו 2 עירויי דם. כיום בגיל שנה ו5 חדשים הולך רק מספר צעדים לבד. לא מדבר,לא מזהה חפצים או חלקי פנים,לא אוכל לבד. אני מאוד מודאגת,כי גם לא מגיב לשמו. יש לו שמיעה מעולה ומאזין למוזיקה בהנה עצומה. חרדה מאוטיזם.

02/04/2010 | 19:14 | מאת: ד"ר עופר אמיר

שלום לך, אני מבין את הדאגה שאת חשה, ואני מניח שגם אימו ואבו של הנכד מוטרדים. את מתארת ילד שאכן מתפתח מעט לאט מהמצופה במספר מישורים. עם זאת, טווח הנורמה בגיל זה מאוד (!) רחב, ולכן קשה לקבוע דברים על סמך תאור קצר ומצומצ כמו שסיפקת. אני מציע, בשלב הראשון, להתייעץ עם רופא הילדים שמכיר את הילד, או עם האחות בטיפת החלב. ואם לאחר מכן הדאגות עדיין נותרות, כדאי לפנות לאבחון שפה ותקשורת אצל קלינאי תקשורת אשר עוסק בתחומים אלה, ואשר יוכל לאבחון את הילד ובמידת הצורך להפנות אתכם לטיפול או הדרכה מתאימים. בהצלחה וחג שמח, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת

שלום,בני נולד פג בשבוע 31 אך הכל היה תקיןכיום הוא בן שנה ושלוש חודשים,כיום הולך רק מסביב לרהיטים אבל במעקב התפתחותי ומתפתח מעט לאט מן הרגיל.בתחום התקשורתי:לעיתים מזהה חפצים ולעיתים לא, בולט לדעתי פער בהבנה בינו ובין יתר בני גילו גם אם מתחשבים והופכים את הגיל לגיל מתוקן ,ואומר מספר מילים לא ברורות.יוצר קשר עין טוב מאוד וחברותי ושמח.עד שיגיע התור לקלינאית התקשורת מה אני יכולה לעשות כדי לעזור לו והאם יש לי סיבה ממשית לדאגה? יש לי בן בגיל שש וחצי שמגמגם לסירוגין גימגום קל שלא חלף עד היום,האם יש קשר כלשהוא בין שתי הבעיות? תודה

31/03/2010 | 00:37 | מאת: אמאלה

שרלוונטי לבן הגדול ולא יודעת כמה רלוונטי אם בכלל לילד הקטן,יש לנו עוד מיקרה של גימגום שלא חלף במשפחה.

02/04/2010 | 19:09 | מאת: ד"ר עופר אמיר

שלום לך, אנסה לענות בקצרה: לגבי הילד הצעיר - כיוון שאת ממתינה לאבחון שפתי, הדבר הנכון ביותר יהיה להמתין לממצאי האבחון. על סמך הממצאים הללו תדעי אם יש מקום לדאגה ואם יש סיבה לעשות "משהו" כדי לסייע לו. בכל מקרה, כדאי לדבר איתו כמה שיותר ותמיד כדאי "להקריא" לו ספרים שמתאימים לגילו הצעיר, ואשר יגרו את הרצון התקשורת שלו. בנוסף, כדאי לעבור בדיקת שמיעה, כיוון שבמידה ויש לו ירידה (ואפילו אם היא קטנה), הדבר יכול להשפיע על התפתחות השפה שלו. לגבי הילד הבכור - מכיוון שהוא סובל מגמגום כבר זמן ממושך, ומכיוון שאת מציינת שיש לכם עוד מקרים של גמגום במשפחה, כדאי לפנות לאבחון שטף דיבור אצל קלינאי תקשורת אשר עוסק בגמגום אצל ילדים. ולגבי שאלתך האחרונה, אני מניח שאין קשר בין התופעות שאת מתארת אצל שני הילדים. עם זאת, כדאי לציין זאת, בשני האבחונים שאת הולכת לעבור איתם. בהצלחה וחג שמח, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת

29/03/2010 | 16:22 | מאת: משאל ויקטור

בעת הקשבה(עם או בלי מכשיר שמיעה)למוזיקה קלסית יש עווטים רציניים קשים בצליל(כך שכמעט אין הבדל בין גובה צלילי התוים) כתוצאה כל היצירה נשמעת flat ללא הרמוניה. תוכלי לעזור לאיש שמאד נהנה ממוזיקה קלסית אבל לא עוד? תודה מראש וחג שמח,

02/04/2010 | 19:02 | מאת: ד"ר עופר אמיר

שלום לך, אני מתאר לעצמי שאם אתה חובב מוזיקה (ובפרט מוזיקה קלאסית), עיוותים שמיעתיים בגובה הטון פוגמים בהנאה שלך מהמוזיקה. למעשה אני מניח שלא ניתן להנות כך ממוזיקה איכותית. הבעיה היא שאתה מציין שהעיוותים הללו מתרחשים כאשר אתה משתמש במכשיר שמיעה וגם כאשר אתה אינך משתמש במכשיר שמיעה. לכן, למרות ש"קל" להאשים את מכשיר השמיעה, אני חושש שהבעיה עלולה לנבוע מהלקוי השמיעתי שלך. לכן, אני מציע לך בחום לפנות לאחד מהמרכזים המקצועיים לאבחון שמיעה, אשר יוכלו לערוך לך מספר בדיקות אשר ימקמו את הבעיה באופן המדוייק ביותר האפשרי. אני מקוה שאם יהיה ניתן לזהות את המקור של העיוות השמיעתי (בין אם הוא קשור בך, ובין אם הוא נובע מתקלה במכשיר השמיעה שלך), יוכלו להדריך אותך לגבי דרך הפעולה המתאימה. מכונים כאלה ניתן למצוא, למשל, במכון השמיעה בתל השומר, בילנסון או איכילוב. בהצלחה, ואני מאחל לך שתשמע רק דברים טובים. חג שמח. ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת

29/03/2010 | 09:14 | מאת: אורית

שלום רב, בתי בת 5 שבועות, ומרבית הקולות שהיא משמיעה נשמעים כמו 'חריקות', למעט כשהיא מקטרת או בדרך לבכי, ואז היא משמיעה קולות ברורים וחזקים. היא אינה צרודה. האם יתכן מצב בו תינוקת אינה מסוגלת 'לדבר' אלא רק לקטר ולבכות, מבחינת יכולת השמעת הקולות? איזה קולות היא אמורה להשמיע בגיל זה. ברצוני לציין כי היא עוקבת היטב בעיניים, ואף מחייכת באופן רצוני. אנא חוות דעתכם. תודה וחג שמח. אורית.

02/04/2010 | 15:57 | מאת: ד"ר עופר אמיר

שלום וחג שמח, אני מודע שאני מתקשה לדמיין כיצד נשמעות ה"חריקות" בקולה של הבת הטריה של, בת ה-5 שבועות. בגיל זה, התינוקותנוטים להשמיע קולות של תנועות ממושכות (כלומר a, e, וכדומה). לכן אני לא יודע כיצד לייעץ לך. אם נראה לך שהקולות שהיא משמיעה הינם מוגבלים ואינם אופיינים לגילה, אני מציע לך לבקר איתה ב"טיפת חלב" או אצל רופא הילדים שלה, כדי לקבל חוות דעת ראשונית. אני מניח שאין סיבה לדאגה, אבל אם את מוטרדת, כדאי שמישהו נוסף ישמע אותה. בהצלחה וחג שמח, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת

28/03/2010 | 05:28 | מאת: יערה

אבקש פרטים לגבי אפשרויות הטיפול בבעיה בגיל 22 , מדובר על הגיית אותיות אלה תוך בבלטת הלשון מבין השיניים. מה הסיכויים לשיפור ובאיזו מסגרת ניתן לבצע את הטיפול באיזור גבעתיים.

02/04/2010 | 15:53 | מאת: ד"ר עופר אמיר

שלום וחג שמח, שיבוש ההיגוי עליו את מדברת, הוא - כנראה - השיבוש הנפוץ ביותר. במרבית המקרים, מטפלים בו בגיל 6-7, ואז הטיפול הוא קצר ומאוד מוצלח. גם בגילך ה"מופלג" ניתן לטפל בבעיה בהצלחה, אך הדבר יצריך הרבה שיתוף פעולה מצידך והרבה תרגול. צריך לשים לב שלעיתים, שיבוש ההיגוי של האותיות השורקות (ש, ז, ס, צ) מתווה גם ב"דחקת לשון. זהו מצב בו הלשון נדחפת בין השיניים, גם כאשר לא מדברים. במקרה זה, הטיפול צפוי להיות מעט יותר מורכב וכנראה שגם ארך יותר זמן. באיזור רמת-גן, גבעתיים, בני ברק והסביבה יש קלינאי תקשורת רבים אשר יוכלו לסייע לך בנושא, אם כי לא מעט מקלינאי התקשורת נרתעים (לדעתי, שלא בצדק) בטיפול היגוי בגיל שלך. לכן, בררי את הנושא כאשר את פונה לאותו איש/אשת מקצוע. רשימה של כל הקלינאים באיזור תוכלי לקבל מאגודת קלינאי התקשורת (יש להם אתר פעיל ומעודכן ,אותו תמצאי בקלות). בהצלחה ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת

25/03/2010 | 08:23 | מאת: ליאת

בני בן שנתיים וחמישה חודשים. עד גיל שנתיים היה חשוף ל-3 שפות בחו"ל. כשהיה בן שנתיים חזרנו לארץ כשהיה עם אוצר מילים של כ-70 מילים בעברית. מאז נכנס לגן ישראלי וחל שיפור אדיר בשפה שלו - ההבנה השתפרה פלאים ואוצר המילים גדל מאוד. היום הוא מבין ממש הכל ומתקשר באמצעות מילים בודדות בעיקר (אוצר מילים של לפחות 300 מילים) והתחיל לאחרונה גם להצמיד מילים ("הנה ענן", "עוד מים", "נפל תות" וכד'). הוא ממלא הוראות פשוטות שנותנים לו ועונה על שאלות (אלא אם הוא מאוד מרוכז במשהו). הוא אוהב חברת אנשים וילדים. האם יש סיבה לדאגה כי הוא עוד לא מרכיב משפטים מורכבים יותר?

25/03/2010 | 14:15 | מאת: ד"ר עופר אמיר

שלום לך, אני חושש שאני לא יכול לענות על השאלה שלך, על סמך המידע שאת מתארת. את מתארת ילד אשר חשוף לשלוש שפות. בנוסף, אני מבין שמאז חזרתכם לארץ הוא מראה התפתחות שפתית מרשימה. לכן, לא נראה לי שיש סיבה לדאגה. מצד שני, אם אתם (כהוריו) חשים שקצב התפתחות השפה והדיבור שלו אינם תקינים, אני ממליץ לפנות לאבחון שפה אצל קלינאי תקשורת. אבחן כזה יעריך את הרמה השפתית שלו ולאחריו יוכל הקלינאי להדריך אתכם לגבי הדברים אותם תוכלו לעשות כדי לוודא שהילד מתקדם באופן ובקצב המתאים לו. בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת

23/03/2010 | 09:43 | מאת: לב

שלום רב ביתי בת 10 חודשים ושבועיים ,היא הייתה אומרת אבא אבל עכשיו לא. ואני כל הזמן חוזרת על עצמי שתגיד אבא , אבל זה מצליח , מה היא אמורה להגיד בגיל כזה ?.היא עוד חודשיים בעזרת השם צריכה להיות בת שנה?.היא יותר בשקט , כשאני מגיעה לקחת אותה מהגן , היא שמחה ומראה שמחה. אשמח לקבל תשובה בהקדם , מה עלי לעשות ?.. המשך יום נעים ...

25/03/2010 | 14:12 | מאת: ד"ר עופר אמיר

שלום לך, ילדה בגיל 10 חודשים יכולה להתחיל לומר מילים בודדות (אך הדבר נחשב עדיין מוקדם). מכיוון שהיא כבר אמרה "אבא" בעבר וחדלה, כדאי לבדוק אם השמיעה שלה תקינה. לעיתים, ירידה קלה בשמיעה (כמו במקרה של דלקת אוזניים, למשל) יכולה לגרום לעיכוב בהתפתחות הדיבור. עם זאת, אני לא רואה סיבה לדאגה בשלב זה. המשיכי לדבר איתה כמה שיותר, וניתן להניח שהדיבור ימשיך להתפתח. מאידך, אם חולפים עוד חודשים ספורים ואת לא חשה בשיפור, ניתן ומומלץ לפנות לאבחון שפה אצל קלינאי תקשורת. בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת

בני בן שנתיים ושמונה חודשים. הוא מרכיב משפטים אבל עדיין מדבר לא ברור ולא שוטף. בימים אחרונים הוא יתחיל לגמגם - נתקע בתחילת המשפט או המילה וחוזר על האות הראשונה מספר פעמים. הוא גם חוזר מספר פעמים על המשפטים מסויימים(לרוב משפטי בקשה). כמו כן עדיין לא מבטא צליל ק: תיך במקום תיק, טוף במקום קוף... האם יש צורך לפנות לגורם מקצועי או מדובר בשלב התפתחותי?

25/03/2010 | 14:09 | מאת: ד"ר עופר אמיר

שלום לך, הופעה של גמגום בגיל זה אינה נחשבת לתופעה נדירה. במרבית המקרים הגמגום חולף תוך זמן קצר, אך הדבר יכול גם לארוך מספר חודשים. במידה והגמגום אינו משתפר או נעלם בתוך חודש או חודשיים, מומלץ לפנות לאבחון גמגום אצל קלינאי תקשורת העוסק בתחום זה. בנוגע לשיבוש של הצליל "ק" - הדבר תקין בגילו, ולכן אין סיבה לדאגה. אם לקראת גיל שלוש וחצי או ארבע שנים ההגייה של הצליל "ק" לא תשתפר, ניתן יהיה לפנות לאבחון דיבור - אך כעת הדבר מיותר. בהצלחה ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת

18/03/2010 | 10:29 | מאת: אורית

שלום רב, בתי בת 8 חודשים ויש לי שתי שאלות לשאול: 1. היא צועקת הרבה, למרות שכל הצרכים שלה מולאו.לי נראה שזו הדרך שלה להתבטא.האם זה נורמלי? ומתי היא תפסיק עם זה? 2. נושא שמטריד אותי: מי שלוקח אותה על הידיים-היא לא מסתכלת עליו. כלומר: היא מסתכלת עליי כשהיא אצל בעלי, היא מסתכלת עליו כשהיא אצלי. אבל כשהיא בידיים שלי/שלי בעלי - לא מסתכלת וכשאני מנסה להאיר את תשומת לבה אליי - זה קצת קשה. האם זה נורמלי ובסדר? תודה,אורית

25/03/2010 | 14:05 | מאת: ד"ר עופר אמיר

שלום לך, מהתאור הקצר שלך יכולים להשתמע דברים שונים. אם הבנתי נכון, את בעיקר מוטרדת מכך שהילדה בת ה-8 חודשים אינה יוצרת קשר באופן שנראה לך תקין לגילה (היא אינה שומרת על קשר עין והיא צורחת הרבה, גם כשאין לך סיבה "הגיונית"). מכיוון שאיני מכיר את הילדה, ומכיוון שאת מתארת אותה באופן שכאמור יכול להעיד על דברים שונים - אני מציע לך לפנות לאבחון אצל קלינאי תקשורת אשר עוסד בתקשורת בגיל הרך. באבחון מסוג זה תוכלי לקבל תשובות ברורות יותר לשאלות אלה, ובמידת הצורך תוכלי לקבל הכוונה מתאימה ומדוייקת. בהצלחה ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת

25/03/2010 | 14:23 | מאת: אורית

ד"ר שלום, נראה לי כי הילדה יוצרת קשר באופן תקין. כלומר: כאשר היא רואה אותנו מרחוק, היא מתקשרת ומדברת בשפת התינוקות. הבעיה מופיעה רק כאשר מישהו נושא אותה על הידיים, ואז היא לא מסתכלת עליו. וכן האם זה נורמלי שהיא צועקת...? אודה לתשובתך, אורית

16/03/2010 | 19:43 | מאת: אפרת

בני בן 3, אוהב לדבר ולקשקש. בימים האחרונים שמנו לב כי הוא חוזר על המילה הראשונה מספר פעמים ואז ממשיך לדבר. לפעמים הוא מתייאש ולא ממשיך. אנו מנסים לעודד אותו להמשיך בשיחה ומדברים איתו לאט. אני מאוד מודאגת.

25/03/2010 | 14:01 | מאת: ד"ר עופר אמיר

שלום, את מתארת הפרעה בשטך הדיבור. סביר להניח שההפרעה היא "חוסר שטף התפתחותי". לעומת זאת, מכיוון שנראה לך שהוא מוטרד מהעניין, אני מציע לך להמתין עוד שבועיים שלושה. אם הדיבור משתפר (כפי שסביר לודאי שיקרה), הניחי לנושא. מצד שני, אם חולפים שבועות מספר והדיבור אינו משתפר, ניתן לפנות לאבחון שטף דיבור אצל קלינאי תקשורת אשר עוסק בנושא, אשר יוכל לכוון אתכם וליעץ. בהצלחה ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת

16/03/2010 | 19:35 | מאת: צחי

ועד לפני שבוע וחצי היא היתה מאוד שקטה ושלווה, היא "דיברה" איתנו בטונים רגועים והמצב היה נפלא. אך פתאום היא התחילה פשוט לצרוח ולצווח בלי שום סיבה הנראית לעין. אנחנו רואים ששום דבר לא כואב לה או מציק לה פיזית, והיא אפילו מחייכת וצוחקת בין צעקה לצרחה וגם תוך כדי... הצעקות מגיעות בתדירות גבוהה, בדר"כ כשהיא שוכבת אך לפעמים גם כשהיא על הידיים שלנו. האם זה נורמלי? מה הסיבות לכך? האם יש דרך להחזיר את המצב לקדמותו? או לקצר את התהליך שהיא עוברת? (אנחנו ממש מתגעגעים לשלווה שהיתה לנו וכבר יש לנו כאבי אוזניים...)

25/03/2010 | 13:58 | מאת: ד"ר עופר אמיר

שלום לכם, למרות שאני מבין את ה"תסכול" שלכם מכך שהילדה הפכה להיות קולנית, הדבר נראה (על פי התאור שלכם) תקין ונורמלי. בגיל הזה ילדים לומדים לשלוט במנגנון הפקת הקול והדיבור. חלק מהתהליך הזה הוא הפקת קולות חזקים, חלשים, צרחות וסתם קולות מצחיקים. בקיצור, אם אתם לא מתרשמים שהיא סובלת מכאב כלשהו, ואם נראה לכם שהשמיעה שלה תקינה - הניחו לה. זה שלב תקין. שתשמעו רק דברים טובים. ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת

15/03/2010 | 14:45 | מאת: מיטל

שלום, בני בן שלוש וחצי, ודיבורו הרבה פעמים אינו ברור כאשר מדבר בשטף, הוא אף לעיתים מגמגם (בעיקר באותיות של ח', כ', ה', ג' וא'). היינו לפני כחצי שנה אצל קלינאית, אשר לא המליצה להתחיל טיפול אלא אם הבעייה נותרה בעינה (והיא אכן נותרה...). לאחרונה עלה כי יש לו שקד שלישי מוגדל,ה אם יתכן כי הדבר השפיע על הדיבור שלו, ולאחר הסרתו יהיה שיפור? כמו כן, לציין כי הוא מרייר מעט (בעבר חשבנו שבגלל המוצץ, אך לאחר הגמילה, הריור בעת הדיבור ממשיך...). מה לעשות? האם לפנות שוב לצורך טיפול? תודה

25/03/2010 | 13:52 | מאת: ד"ר עופר אמיר

שלום לכם, אתם מציינים מספר בעיות: דיבור לר ברור, חשד לגמגום ואדנואידים מוגדלים ("שקד שלישי"). מכיוון שעברה כבר חצי שנה ואתם לא רואים שיפור באף אחד מהמאפיינים שציינתם - אני בהחלט ממליץ לפנות שוב להערכה אצל קלינאי תקשורת, וכן להתייעצות חוזרת עם רופא אא"ג העוסק בילדים. בהצלחה ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת

14/03/2010 | 10:33 | מאת: עופר

יש לנו בן 3.5 עם בעיה בדיבור (בדיקת שמיעה תקינה, עבר אבחון אצל פסיכולוגית הבנה תקינה), אנו מטופלים אצל קלינאית תקשורת כחצי שנה, אין ספק שהדיבור השתפר, אך עדין רחוק מאוד למצב תקין. כיום קשה לנו להחליט, האם לרשום אותו לגן שפתי או רגיל.

בשביל זה יש ועדת השמה בכל עיריה וישוב. אם הנושא עלה והוא כל כך צעיר, אולי כדאי לשקול בחיוב את ההשמה בגן שפתי ובכך לשפר את החשיפה המבוקרת ואת ההתקדמות בתחום זה. בגן שפתי יש מיעוט ילדים וטיפול פרטני כמעת, בגן רגיל יהיה חשוף להמון ילדים ובלי התייחסות לקשייו. לאחר שנה בגן שפתי יכול להיות שיהיה בשל ומוכן לכניסה לגן עיריה ולא להשאר יותר בגן שפתי. בכל מיקרה, כדאי מאד להשקיע בגיל הרך כשהפער בינו ליתר הילדים בגילו עדיין לא גדול בהצלחה

15/03/2010 | 18:00 | מאת: עומר

חבר יקר אני הייתי בטיפול אצל קלינאי תקשורת ולא היה שיפור משמעותי. יצאתי מהגמגום בכוחות עצמי ואשמח לתת ייעוץ והכוונה המייל שלי [email protected]

המון תודה !

תפני לספריה או למורים שלך. בהצלחה

13/03/2010 | 20:34 | מאת: אפרת בירן

שלום רב, בתי השניה נטע, בת שנה ותשעה חודשים. נטע ילדה פעלתנית מאוד, תקשורתית מאוד, אך אני מטרדת מהתפתחות השפה שלה. מגיל מאוד צעיר אפשר היה להבין את נטע באופן מדויק. היא ידעה ועדיין כמובן להסביר לנו בדיוק מה היא רוצה והיא מבינה כל מה שאומרים לה. הבעיה היא שמבחינת אוצר המילים שלה הוא יחסית קטן. מעטות המילים שהיא אומרת באופן מלא, ללא קיצור או שיבוש והיא עדיין בשלב של מילים בודדות ובוודאי לא צירוף שתי מילים. רציתי להתייעץ ולשאול האם מומלץ לפנות לקלינאי תקשורת לפני גיל שנתיים או לנסות לפתח לה את השפה בבית ע"י הקראת ספרים ודיבור עם הילדה? תודה מראש אפרת

האם עברה בדיקת שמיעה? זה זלב א' האם הייתה התפחות במהלך החושיים האחרונות, האם יש התקדמות? אם כן, רצוי להמתין. אם לא, תפנו לקלינאי תקשורת לדביקה ראשונית וקבלת הדרכה להמשך. לפי התארו ואם יש התקדמות בתקופה האחרונה, ניראה לי שבתך בתחום הנורמה! ולא נראה לי כעת מקום לדאגה ספציפית

12/03/2010 | 16:43 | מאת: מירה

שלום אבי בן 79 סובל מבעיות שמיעה משמעותיות, יש לו מכשיר שמיעה מתקדם, אבל הבעיה היא שעווה שמצטברת וסותמת את תעלות השמיעה. כל שבועיים אבי מנקה את השעווה במרפאה והיא מצטברת שוב. האם יש פתרון לבעיה זו מעבר לניקוי.

לקריאה נוספת והעמקה

ישנם מכשירי שמיעה אשר אינם גורמים לדחיסת השאווה באוזן, כדאי להתייעץ עם מי שמכר להם את המכשיר. אנימקווה שזה היה קלינאי תקשורת! תתיעצו גם עם הרופא, אולי יציעה להם טיפול מונע

08/03/2010 | 12:45 | מאת: בן

שלום רב. אני בן 25 ויש לי בעייה שמפריעה לי מאוד ואני אשמח לקבל עלייה חוות דעת. הדיבור שלי הוא רגיל ללא הפרעות אך טון הדיבור שלי או הקול יותר נכון נשמע תמיד כאילו אני מצונן. רציתי לדעת קודם כל אם יש לבעייה שלי הגדרה רפואית מקובלת ולמי אני יכול לפנות כדי לנסות ולפתור את הבעייה שמטרידה אותי זה זמן רב. בתודה מראש, בן.

תפנה בשלב ראשון לרופא אף, אוזן גרון שיבדוק את מתרי הקול וגם את תפקודי האף, כולל מעבר של אוויר. בהמשך, לאחר שתקבל את חוות דעתו, פנה לקלינאי תקשורת המתמחה בקול. אשמח אז שתיצור קשר ישירות יתי ונמצא לך פיתרון מתאים. בהצלחה

05/03/2010 | 16:12 | מאת: מיכל

לפני כ-3 שנים ביתי אובחנה יש לה בעיות קשב וריכוז,, היא לומדת בכיתה רגילה, כיום היא בכיתה ה ונורא קשה לה, פנינו לוועדת השמה , בטפסים המורה ציינה שלילדתי לא קוראת נכון את הקודים החברתיים, האם היא סובלת מהפרעת pdd , ומתקשה בהתבטאות לנסח את עצמה, באיבחון שלפני כ-3 שנים לא צויין שמצויה הפרעה זו, שאלתי אם כן, האם אני אמורה לעשות לה איבחון דידקטי חוזר, למרות שבטפסים ששלחו לנו מוועדת השמה המורה ציינה את הבעיה???? אגב הטפסים והאיבחון נמסרו לוועדת ההשמה.

לקריאה נוספת והעמקה

בד"כ הועדה דורשת גם אבחון פסיכולוגי ולמעשה אי אפשר לדון במיקרה לללא האבחון.. תוקף האבחון למספר שנים, כך שאם היא אובחנה בשלוש שנים האחרונות יכול להיות שהאבחון עדיין מספק. לגבי הקודים החברתיים, אני לא מכירה אותה ולא יודעת אם יש לה בעיות חברתיות בכלל ואם יש אולי על רקע חוסר שקט וריכוז, אולי חרדה ואם יש בעיה עמוקה יותר, ודאי לא PDD, אשר לרוב מאוחבן עד גיל שלוש בערך. בבואכם לדון על השמת הילדה במבגרת מיוחדת תבקשו לדון על כל ההבטים של העזרה שאמורה לקבל ותבינו שהחלטת הועדה הינם כמו פסיקה של בית משפט המחייבתאת מערכת החינוך לספק את צרכיה הלימודיים, כולל לעתים טיפול של קלינאי תקשורת או מקצועות בריאות נוספים.

שלום, בני בן שנתיים ועשרה חודשים סובל מאיחור התפתחותי, מהיפוטוניה וגמישות יתר ומטופל בפיזיוטרפיה . גם התפתחות השפתית שלו מאוחרת ופחותה מבני גילו. בדיקת השמיעה- בסדר הבנה- מעולה ואפילו מעבר לבני גילו אוצר מילים גדול מאוד אך ההיגוי שלו לא ברור, מדבר בשקט, ולא בשטף. לאחרונה היינו אצל רופא התפתחותי שהמליץ לפנות לקלינאית תקשורת אך לאחר מכן כשהיינו אצל רופא הילדים שלנו הוא המליץ לחכות קצת עד אחרי גיל 3 כי בינתיים אנו כן רואים התקדמות רבה ובגלל שהוא מטופל טיפול אינטנסיבי בפזיוטרפיה, הוא ימצה את הטיפול מדי מוקדם. ברצוני לשאול מה דעתך בענין?

דעתי שהרופא ההתפתחותי צודק וכמו שהוא זקוק לעזרה על ידי פיזיוטרפיה כך הוא יכול להפיק תועלת מקלינאי תקשורת, לו בשביל הכרות והדרכה.. ומעקב בהמשך. לגבי טיפול, תנו לקלינאי להחלית, בכל מיקרה, ודאי יש תקופת המתנה לטיפול ולכן כדאי כבר לרשום אותו... מכוון שהוא היפוטוני וקולו חלש, יכול להיות שיש מקום לטיפול מוקדם, אפילו בשילוב עם הפיזיטורפיסת.

04/03/2010 | 06:35 | מאת: בועז

שלום פרידה, בני בן השנתיים וחמישה חודשים מדבר כשנה ולאחרונה דיבורו היה שוטף, מובן והגיוני. בתחילת השבוע התחיל לו גמגום קל ואתמול הוא כבר לא הסכים או לא יכל להגיד כל מיני דברים פשוטים שהיה אומר ביום יום. הגמגום החל ביום שני לאחר שהוא לא היה בגן 3 ימים מה שלדעתי מבטל את האפשרות שהוא מחקה חבר מהגן. מה יכול לגרום לגמגום פתאמי כזה ויותר מטריד להפסקה בדיבור? אשמח לתשובתך המהירה כי אנחנו קצת לחוצים. בתודה מראש. בועז.

לקריאה נוספת והעמקה

שלום בועז, ילדים מציגים חוסר שתף בדיבור כחלק מהתפתחות הנורמלית. ראה תשובות קודמות באתר זה, ותווכח כמה הורים שואלים את אותה השאלה.... אין מקום לדאגה בשלב זה. הילד זקוק לזמן לארגן את מה שמתכוון לאומר וככל ששפתו מפותחת ויודע יותר מילים, כך יש לו צורך לבחור את המילים הנכונות.. ולעתים מתחיל לדבר לפני שהוא ממש יודע מה וכיצד. תסיר דאגה מלבך ותהנה ממנו.

03/03/2010 | 22:11 | מאת: רונית מקסיקו

פרידה שלום, יש לי קרובת משפחה שגרה במקסיקו ובעלת לקות שמיעה חמורה דו-צדדית. כשהיתה בת שנה היא הושתלה באוזן אחת בבוסטון, ארה"ב וכעת הוריה מעוניינים לעשות לה שתל גם באוזן השניה, הפעם בארץ (הם עתידים לעלות לארץ בעוד כשנה). כיצד אוכל לברר להם על עלות של ניתוח כזה בארץ? האם יש לך מושג באיזה סדר גודל מדובר? מה הפרוצידורה שעליהם לעשות כדי לנתח בארץ וכיצד עליהם לפעול? תודה, רונית

לקריאה נוספת והעמקה

בארץ השתל הינו בסל הבריאות, ללא עלות למי שתושב הארץ הם צריכים לברר מה יהיה מעמדם לגבי ביטוח הבריאות. במידה והניתוח על חשבום העלויות בסביבות 25 אלף דולר. הפניה לכמה מרכזים להשללה בכמה בתי חולים בארץ. הכין הם עתידים להתגורר? תעייני באתרי בתי החולים תל השומר, בני ציון בחיפה, בלינסון, סורוקה בבאר שבע ואיכילוב... מקווה שלא שכחתי אחרים

03/03/2010 | 09:08 | מאת: עמית

ביתי אף פעם לא סבלה מדלקות אוזניים, בדיקת השמיעה היתה תקינה. בדיקת איתור הפרעות בתקשורת היתה תקינה

לקריאה נוספת והעמקה

מצויין

02/03/2010 | 22:43 | מאת: רגינה

ילדי בן 3 החל לגמגם לפני ימים רופא משפחה רשם קלמנרבין. על האריזה רשום לא לילדים מתחת לגיל 12. האם להשמה להמלצת ה רופא?

לקריאה נוספת והעמקה

חוסר שטף בדיבור הינה תופעה התפתחותית, רגילה במרבית הילדי במידה זו או אחרת. טיפול תרופתי לתופעה התפתחותית זה כמו להרוג זבוב (ללא צורך) עם פצצת אטום. אין הוכחות בספרות המקצועית שטיפול תרופתי נחוץ במצב זה! תעיינו בפורום זה, בשאלות דומות

02/03/2010 | 13:30 | מאת: T

אני בת 16 וכשהייתי בת 4 הייתהלי דלקת ריאות מאז אני מדברת מהאף ואני לא יודעת איך להפסיק יש לציין שלפעמים יוצא לי דיבור מהגרון אבל גם הרבה פעמים הוא יוצא לי מהאף

לקריאה נוספת והעמקה

לאחר בדיקה של רופא אף, אוזן וגרון תפני לטיפול של קליאני תקשורת, לטיפול בקול. בהצלחה

הילדה בת 4 וחודשיים לא אומרת את האות ר'. במקום ר' היא אומרת אה. מה הטיפול? ממה זה נובע?

היא כניראה עדיין לא רכשה את ההגה, רצוי לטפל וללמדה באופן מסודר על ידי קלינאי תקשורת, רק במידה וההגה לא יופיע עד גיל 5, בינתיים חשוב לדבר איתה נכון ולתת לה "לגלות" את ההגה ולעצב אותו בעצמה.

25/02/2010 | 20:01 | מאת: נעמה

שלום, בני בן 2.4 והוא עדיין לא אומר את תחילת המילים (במקום אמא אומר מה, במקום כדור אומר אור וכד'). הוא מטופל כבר כמה חודשים אצל קלינאית תקשורת, שאינה יודעת לאבחן מהי הסיבה לאיחור בדיבור והאם מדובר בהפרעה התפתחותית, דיספרקסיה או משהו פיזי בחיך (יש לו מבנה חיך בעייתי בו במקום חיך עליון בחצי עיגול חלק יש לו מעין 2 שבילים בחיך העליון). מה דעתך? האם מדובר בדיספרקסיה, חיך בעייתי, האם פוליפים יכולים להשפיע? האם תוכלי להמליץ לי על מטפל מומחה לגיל הזה באזור מבשרת ציון? תודה נעמה

לקריאה נוספת והעמקה

תפנו בבקשה לאבחון של רופא אאג' לילדים שיבדוק את מבנה החך והנשימה האפית, גם תבצעו בדיקת שמיעה. בנוסף רצוי שתפנו למכון להתפתחות הילד, לקבלת אבחון מקיף ורב מקצועי, כולל קלינאי תקשורת בעל נסיון. מטופל מספר חודשים??? ולא התקדם? האם הקלינאי בעל נסיון בילדים? לא נשמע? תבקשו אבחון במכון ואז תהיה לכם תמונה ברורה על תפקודו הכללי וגם בדיבור בהצלחה

25/02/2010 | 20:01 | מאת: טלי

הבן שלי כבר כמעט בן ארבע, ועדין אומר סמך במקום שין (למשל - סלוס במקום שלוש, וכו'). האם זה גיל שצריך כבר לטפל בתופעה, או פשוט לחכות שתעבור מעצמה? אנחנו מנסים לעבוד איתו וללמד אותו להגיד את האות שין, אך ללא כל הצלחה. תודה.

עדיין מוקדם... הוא איננו יכול לזהות את ההגה ובודאי עדיין לא ליישם. תמתינו ותפנו לקלינאי תקשורת במהלך גן חובה

24/02/2010 | 12:08 | מאת: ענת

שלום, למישהו יש מידע לגבי מקום שבו ניתן לבדוק רמת מתכות כבדות? מישהו ניסה טיפול ב PCA Rx בילד עם אבחון של אוטיזם? תודה

לקריאה נוספת והעמקה

לי אין תשובות לשאלות אלו. אולי כדאי להפנות אותם לפורום של רפואת ילדים או נאורולוגיה?

24/02/2010 | 11:16 | מאת: עמית

ביתי בת שנתיים וחדשיים ובקושי מדברת. אוצר מילים מילים קטן, כשאומרים לה להגיד נגיד מים אז היא אומרת אבל היא לא אומרת מעצמה. הגננת אומרת שהיא מבינה הוראות מורכבות והיא לא מודאגת. ילדה חברותית מאוד מה לעשות?

לקריאה נוספת והעמקה

האם עברה בדיקת איתור הפרעות בתקשורת בטיפת חלב? האם עברה בדיקת שמיעה, סובלת מדלקות אוזניים? משפשפת את האוזניים לעתים קרובות???? רצוי לעשות את בדיקת האיתור בטיפת חלב ואם איך רגוע, בכל מיקרה, את יכולה לבקש בדיקה של קלינאי תקשורת כדי לקבל מושג האם יש משהו שדורש התייחסות ספציפית. בכל מיקרה, את יכולה לקבל הדרכה והכוונה לגבי ההתקדמות שלה.

25/02/2010 | 10:09 | מאת: עמית

ביתי אף פעם לא סבלה מדלקות אוזניים, בדיקת השמיעה היתה תקינה. בדיקת איתור הפרעות בתקשורת היתה תקינה.

22/02/2010 | 15:15 | מאת: ליאן

היי, בתי בת 3 וחצי מגמגמת כבר מעל שנה, מטופלת 3 חודשים אצל קלינאית אך ללא שיפור (להיפך אני רואה הרעה במצב) יש לציין שהקלינאית וגם הרופא המטפל אומרים שכנראה שזה משהו רגשי (לידת בתי הקטנה , מעבר דירה פעמיים השנה מילואים של בעלי יומיים אחרי שנכנסנו לדירה חדשה). הקלינאית מציעה להמשיך את הטיפול אצלה בכדי לכסות את אוצר המילים שלה , הרופא המטפל מציע לגשת לפסיכולוג קליני הילדה מגמגמת ברמה שבתחילת משפט יש מעין עיווט בפנים וזה קורה כמעט בכל משפט היא ילדה מאוד חכמה והגננת שלה כלל אינה מודאגת ואף אומרת שלדעתה זה יחלוף עד גיל 5 ניסיתי לקבוע לה תור לפסיכולוגית אף מתוך 8 שהתקשרתי או שלא מטפלים בילדים כל כך קטנים או שיש רשימת המתנה שהצפי הוא בן חצי שנה לשנה ברצוני לציין שהילדה לא עברה איזושהי טראומה או משהו כזה והיחסים ביני לבין בעלי מצוינים (אלו התשובות לשאלות שהפסיכולוגיות שאלו אותי) אני אובדת עצות מה לעשות בכדי לעזור לילדתי המקסימה אודה לתשובה תודה ליאן (מצטערת שזה היה כל כך ארוך)

לקריאה נוספת והעמקה

תחושתי שהגננת צודקת. ב- 75% מהמיקרים התופעה חולפת מעצמה לקראת הכניסה לבית הספר. הגימגום לעתים גובר ככל שמעלים את מודעות של הילד ואת רמת הדאגה של הסביבה המיידית. המון ילדים מציגים דיבור עם חזרות (חוסר שטף התפתחותי) גם כשלא עברו דירה ולא נולד להם אח או אחות. להמון ילדים נולדים אחים ועוברים בתים, גם האבות יוצאים למילואים והאמהות נוסעות לעבודה... ולא קורה כלום לדיבור שלהם. הצעתי, מאחר וניסית טיפול ולא הייתה הטבה, רצוי להניח לה ולתת להתפתחות השפה לעשות את שלה, מבלי שאת תתכווצי בכל פעם שהיא "פותחת את הפה". תני לה להתקדם ביכולת הביטוי, ללא לחץ וללא העמדה בפני מטלות שפתיות (כי את כבר יודעת שקשה לה) ותני לה ליזום שיחה, לשיר ולספר באופן חופשי.. בלי לחץ ובלי בדיקה. תורידי אותה מההסתכלות אליה דרך הדיבור ותתני לה תמיכה לדבר כמו שהיא יכולה... ברצף או עם עצירות! היא קטנה מדי להעלאת המודעות לדיבורה, חבל להלחיץ אותה ואותכם! לגבי פסיכולוג, אם היא ילדה מסתגלת ומאושרת, אל תחפשי "שלדים בארון". הגימגום או חוסר שטף הינם התפתחותיים במרבים הילדים!

15/03/2010 | 18:07 | מאת: עומר

אני הייתי מגמגם ועברתי טיפולים אצל קלינאית תקשורת ואצל פסיכולוגים אבל ללא הצלחה . גמגום לא יפסק דרך טיפול כזה . אני יכול להגיד מניסיוני שכמה שמטפלים בו יותר מוקדם יותר טוב אבל אף פעם לא מאוחר .קחי בחשבון שטיפול הוא תהליך ומשלב של גמגום לא עוברים לדיבור שוטף מיד .אשמח לתת לך ייעוץ והכוונה כאחד שיצא מהגמגום בסופו של דבר בכוחות עצמו המייל שלי [email protected]

22/02/2010 | 11:26 | מאת: Frodo

שלום, בני בן שנתיים ואוצר המילים שלו הולך וגדל כל יום והוא אפילו מתחיל לצרף שתי מילים למשפט. לפני כמה חודשים הוא התחיל לגמגם במילים המתחילות בחיריק ואח"כ יוד לדוגמא:ציפור הוא אמר ציציציציפור,סיפור,חיתול... לאחרונה פשוט הפסיק להגיד את המילים האלו,כנראה כי קשה לו לבטא אותם. זו תופעה נורמלית?מה עלנו לעשות כדי לעזור לו?

לקריאה נוספת והעמקה

חוסר שטף בדיבור בגיל זה הינה תופעה נורמלית ולא רצוי להסב תשות לב אליו. נישמע שבנך מאריך את התחלת המילה כדי להספיק לתכנן את המילה או חיבור מילים בהמשך. זהו תהליך טבעי ברכישת הדיבור ובבחירת המילים מתוך מאגר המילים שהוא רוכש. אין כעת מקום לטיפול או התייעצות.

21/02/2010 | 11:08 | מאת: בנימין

בחורה בת 20 בעלת לשון קשורה רוצה לנתק את הלשון.(הדבר לא הפריע בדיבור ואכילה)האם הניתוק יגרום לקשיים בהפעלת הלשון לאחר 20 שנות הפעלה בצורה מסוימת?האם לא יפריע בדיבור? וכו?

להפך, הלשון תהייה חופשיה ותנוע בכל מרחב הפה, כולל אפשרות של ניקוי החלק החיצוני של השיניים עם הלשון ובמידה והיתה הגבלה בהיגוי, יהיה גם בזה שיפור. בגיל זה רצוי להעזר בתירגול על ידי פניה לקלינאי תקשורת לקבלת סידרת תרגילים

24/02/2010 | 10:55 | מאת: בנימין

האם גם בצבא אפשר לפנות לקלינאית? אולי ידוע לך? מודה לך מאד על התיחסותך

לפני כחודש עברתי ניתוח הסרת בצקת ממיתרי הקול. לדברי הרופא הקול יחזור לתקנו בערך תוך חודש. כרגע (עוד שלושה ימים חודש לניתוח- אני עדיין צרודה מאד. הרופא המליץ על תרגילי דיבור בבילינסון. הייתי שם באיבחון והסתבר שהטיפול נעשה בסדנה בת 10 מפגשים, אחת לשבוע ומחכים שתפח קבוצה (כנראה במרץ). אני מתלבטת אם לא עדיף ללכת לטיפול יחידני . אשמח להמלצתך אני מעל גיל 60 וגרה באזור כפר סבא- הוד השרון

לקריאה נוספת והעמקה

במיקרה של צורך בטיפול לאחר ניתוח ניראה לי שאולי יהיה לך יותר טוב טיפול ייחידני, יחד עם זאת, לביה"ח בלינסון יש מחלקה מצויינת לטיפול קול ואם הם חושבים שעדיף טיפול פרטני, הם ימליצו לך על כך. תתיעצי איתם ותשמעי בקולם בהצלחה

16/02/2010 | 18:05 | מאת: שירה

שלום רב, בעקבות הוצאה של צינור הנשמה יש לאבי שיתוק במיתר הקול הימני, אני מחפשת קלינאי תקשורת המתמחה בתחום באיזור צפוןתל אביב האם תוכלו להמליץ לי על מטפל?

לקריאה נוספת והעמקה

תעיין באתר קלינאי התקשורת www.ishla.org.il בהצלחה

אשמח לשוחח עלכך בטל' או לחלופין, תפני לאגודת קלינאי התקשורת www.ishla.org.il בהצלחה

16/02/2010 | 13:53 | מאת: רותי

האם קיים קשר בין השניים? האם תמיד הם מופיעים יחד? תודה!

לקריאה נוספת והעמקה

יש קשר כי מקור הבעיה יכולה להיות באותו מקום (באוזן הפנימית) אבל לא תמיד. יש צורך בקבלת מאפייני הירידה בשמיעה, החשיפה לרעש ומאפייני הטינטון עצמו.

15/02/2010 | 18:10 | מאת: שואל מהמרכז

שלום לד"ר קורנברוט. גילי מעל 30 ואני סובל ממס' בעיות, איני יודע אם אני פונה לגורם הרלוונטי, אולם לפי מה שקראתי אולי תוכלי לעזור. 1) יריקה. בעת הדיבור והאכילה אני יורק. זה קורה כל הזמן ולעיתים זה מתגבר בתדירות או בכמות או בשניהם ללא סיבה נראית לעין (לא מרעב), לאחרונה נירשמתי לתור לאורטודנט ע"מ לצמצם רווח בשיניים, האם זה יכול לעזור? 2) בליעת מילים ובלבול. אני מתבלבל לעיתים קרובות בין מילים ונוטה גם לבלוע אותן כך שלפעמים מה שאני אומר נשמע מצחיק במקרה הטוב ולא מובן במקרה הרע. יש לציין כי יש לי יכולות אינטיליגנטיות גבוהות וזאת עפ"י אבחונים. 3) בעיות שמיעה (תורשתי) שלא אובחנו ובעיות קשב וריכוז קלות כנראה כתגובה לפוסט טראומה. יש לציין כי אובחנתי ע"י הצבא כפוסט-טראומתי (הלם קרב עקב ארוע בעת שירותי הצבאי). האם תוכלי לעזור? תודה, שואל

לקריאה נוספת והעמקה

האם הינך נוטה לדיבור מהיר? דיבור ובליעת רוק דורשים תאום בין תפקודים שונים, אם זה קורה בתדירות ובעוצמה חזקה יותר בזמן דיבור ואכילה, די ברור למה... כי באכילה יש ריבוי רוק בפה ויש צורך בהאטה ופעולה מבוקרת בפה. סגירת הוחח בין השיניים יכול לעזור, אבל יכול להיות שיש גם תנועה לא נכונה של הלשון בזמן הבליעה, דבר התורם לרווח בין השיניים וגם ליציאת רוק מהפה. לגבי המילים עצמן, ומובנות המדיבור, רצוי לבדוק האם הבעיה בקצב הדיבור ובבליעת המילים או בקושי בהעלאת מילים ושליפתם בזמן שיחה. רצוי אבחון מקיף אצל קלינאי תקשורת מנוסה. אם הינך מעוניין, אשמח לפגוש אותך או להפנותך לקלינאי תבאיזור מגורך. תוכל להעזר באתר קלינאי התקשורת www.ishla.org.il בהצלחה

13/02/2010 | 18:52 | מאת: מירי

בני בן שנתיים וארבעה חודשים, משחק יפה לבד, בשבוע האחרון התחיל לבקש שאני אשחק איתו, אבל בגן הוא משחק לבד, לא מתקשר עם הילדים רק כשהגננת אומרת לו ללכת לשחק עם ילדים, הגננת טוענת שהוא לא מסתכל לה בעיניים כשהיא מדברת איתו, אבל בבית הוא כן מסתכל לנו בעיניים וכן משחק עם האחיינים שלי או עם אנשים שבאים הביתה, רק לאחרונה הוא הוא התחיל לענות " כן " לדברים שהוא רוצה לפני כן היה חוזר על המילים,האם יש בעיה כלשהיא, האם זוהי התפתחות איטית, מה עליי לעשות או האם בכלל עלינו לעשות משהו? האם העובדה שהוא נולד מוקדם מהרגיל קשורה לזה?

לפי התאור שלך לא ניראה לי שיש בעיה מיוחדת. ילדים אינם כולם בעלי אותה אישיות והוא ייחדוי לעצמו. אם הוא מתקדם בהתפתחות הכללית והינו בריא, תסמכי עליו שיעשה מה שהוא צריך מבחינת התפתחות. בגיל זה יש הבדלים גדולים בין ילדים שונים ורצוי לתת להם את המרחב להתפתחות וקידום. תהני ממנו ותני לו מרחב להתפתחות האישיות הייחדת שלו