פסוריאזיס: מה גורם להתפרצות המחלה, באילו איזורים בגוף ואיך מטפלים?

(0)
לדרג

פסוריאזיס, מחלה כרונית שיכולה להתפרץ בכל גיל, תוקפת את עור הגוף עקב סיבות רבות. מה לעשות במקרה של התפרצות והאם ניתן למנוע את המחלה?

מאת: ליהי גיאת - מערכת זאפ משפטי

קים קרדשיאן מדברת בפתיחות רבה על הפסוריאזיס שלה, וכמוה גם כוכבות רבות כמו בריטני ספירס, כוכבת הרשת נארה סמית' ואחרות. אם פעם אנשים שסבלו מהתפרצות פסוריאזיס נהגו לחכות עד שהסימנים ייעלמו או ניסו להסתיר אותם ככל שניתן, הרי שכיום הפסוריאזיס הפכה להיות מדוברת ולגיטימית, וטוב שכך.

פסוריאזיס היא מחלה כרונית שיכולה להתפרץ בכל גיל, אך בדרך כלל מופיעה לראשונה בין הגילאים 15 ל-35. הסיבות להתפרצות המחלה הן מורכבות וכוללות שילוב של גורמים גנטיים וסביבתיים. נטייה תורשתית למחלה משחקת תפקיד משמעותי - אנשים עם היסטוריה משפחתית של פסוריאזיס נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח את המחלה, אך גם גורמים סביבתיים כמו אקלים, זיהום אוויר או חשיפה לכימיקלים מסוימים יכולים לתרום להתפרצות.

מתח נפשי הוא גורם משמעותי נוסף -  לחץ ומתח יכולים לגרום להתפרצות או החמרה של המחלה. זיהומים, בעיקר חיידקיים או ויראליים, עלולים גם הם לעורר תגובה של המערכת החיסונית שמובילה להתפרצות. כמו גם פציעות בעור שיכולות לגרום להופעת נגעים במקום הפציעה.

תרופות מסוימות, כמו אלו המשמשות לטיפול בלחץ דם גבוה או ליתיום, עלולות גם הן לגרום להתפרצות. כמו כן, שינויים הורמונליים, כמו אלה המתרחשים בזמן הריון או בגיל ההתבגרות, יכולים להשפיע על המחלה, וגם מנהגים כמו עישון, צריכת אלכוהול מופרזת או תזונה לקויה יש השפעה על הסיכון להתפרצות. מזג האוויר נקשר גם הוא להתפרצות פסוריאזיס - בעונת החורף אנשים רבים סובלים מהתפרצות, מאחר שאקלים קר ויבש עלול להחמיר את מצב העור.

פסוריאזיס - הגדרה

פסוריאזיס מתרחשת כאשר מערכת החיסון מגבירה את ייצור תאי העור בגוף. תאי העור צומחים בתוך 3-4 ימים, נערמים על העור ולא נושרים, מה שמוביל לדלקת, לנגעים מגרדים ולכאבים. אחוז גבוה מאוד של אנשים סובלים מפסוריאזיס, בטווחי גיל קבועים יחסית. שני טווחי הגילאים להופעת פסוריאזיס הם 15-25 ו-50-60 שנים, אך זה עלול לקרות בכל גיל, כולל בילדות.

התפרצות פסוריאזיס

תסמיני פסוריאזיס בדרך כלל באים והולכים. ההתלקחויות הן תקופות שבהן התסמינים של אדם הסובל מהמחלה מחמירים, והפוגה היא תקופה שבה הם שוככים או מתפוגגים. תקופות הפוגה נמשכות בדרך כלל בין חודש לשנה. קשה לחזות את משך התלקחויות ותקופות הפוגה וביטוי תסמיני המחלה יכול לנוע בין קל לחמור, בהתאם לסוג הפסוריאזיס ואזורי הגוף.

פסוריאזיס קשה.

פסוריאזיס קשה. מכסה יותר מ-10% מעור הגוף. צילום: שאטרסטוק

כ-25% מהחולים סובלים מפסוריאזיס בינוני עד חמור, כאשר פסוריאזיס קל מכסה פחות מ-3% מהגוף, פסוריאזיס בינוני מכסה 3%-10% מהגוף ופסוריאזיס חמור מכסה יותר מ-10% מהגוף.

פסוריאזיס - טיפול

פסוריאזיס היא מחלת עור כרונית והטיפול בה מגוון ומותאם אישית. חלק מהטיפולים מהדור הישן כוללים משחות וקרמים, שימוש באור אולטרה-סגול ותרופות. החדשות הטובות הן שההתקדמות בתחום הרפואה הובילה לפיתוח גישה חדשנית לטיפול בפסוריאזיס, והכוונה לתרופות הביולוגיות. אלו הן תרכובות מתוחכמות המהוות מהפכה בטיפול במחלות אוטואימוניות.

התרופות הביולוגיות הן למעשה חלבונים מהונדסים שתוכננו במיוחד כדי להתערב בתהליכים ספציפיים במערכת החיסון. בניגוד לתרופות מסורתיות המשפיעות על מערכות רחבות בגוף, התרופות הביולוגיות פועלות כ"טילים מונחים" במערכת החיסון.

עיקר פעולתן של תרופות אלו הוא בזיהוי ונטרול של מולקולות מפתח המעורבות בתהליך הדלקתי האחראי להופעת נגעי הפסוריאזיס. הן עושות זאת באמצעות מנגנון דמוי "מפתח ומנעול", שבו התרופה (הנוגדן) מזהה ונצמדת למולקולה ספציפית, ובכך מונעת את פעילותה.

יתרון בולט של גישה זו הוא הספציפיות הגבוהה שלה. בעוד שהתרופה מנטרלת את המולקולות ה"אשמות" בתהליך הדלקתי, היא משאירה את שאר מרכיבי מערכת החיסון ללא פגע, מה שמפחית משמעותית את הסיכון לתופעות לוואי נרחבות.

פסוריאזיס - טיפול ביולוגי 

סוגים שונים של תרופות ביולוגיות פותחו לטיפול בפסוריאזיס, כל אחת מכוונת למטרה שונה במסלול הדלקתי:

מעכבי TNF-alpha: חוסמים ציטוקין דלקתי מרכזי.

מעכבי IL-17: מנטרלים אינטרלוקין ספציפי המעורב בתהליך הדלקתי של פסוריאזיס.

מעכבי IL-23: פועלים על ציטוקין אחר המעורב בהתפתחות המחלה.

יעילות תרופות אלו היא מרשימה, עם מטופלים רבים החווים שיפור דרמטי במצב העור שלהם. עם זאת, חשוב לזכור כי הטיפול הביולוגי דורש מעקב רפואי צמוד, שכן התערבות במערכת החיסון עלולה להגביר את הסיכון לזיהומים מסוימים. בעתיד, צפויים פיתוחים נוספים בתחום זה, עם תרופות ביולוגיות משופרות שיציעו אפשרויות טיפול נוספות לחולי פסוריאזיס.

פסוריאזיס בקרקפת

פסוריאזיס בקרקפת היא התפרצות מתסכלת מאוד, מאחר שבנוסף לתסמינים הידועים היא גם מייצרת קשקשים לבנים וכסופים, נראים לעין. מעבר לאי הנוחות הפיזית, המחלה מציבה אתגר חברתי ורגשי, כאשר אנשים נאבקים להסתיר את מה שנראה כמו הררי שלג על ראשם.

הטיפול בפסוריאזיס בקרקפת הוא משימה מסובכת למדי, בגלל השיער שמפריע למשחות להיספג ומקשה בזיהוי מוקדי ההתלקחות. רוב הסובלים משתמשים בקרמים, משחות וג'לים המכילים סטרואידים, ויטמין D סינתטי או רטינואידים, המנסים לחדור דרך סבך השיער. בנוסף, ניתן להשתמש בזריקות סטרואידים, טיפולי אור או תרופות סיסטמיות. גם שמפו רפואי יכול לתרום לאיזון עור הקרקפת, ולא במעט.

פסוריאזיס ארטריטיס

פסוריאזיס ארטריטיס היא מחלה מורכבת המשלבת את התסמינים של פסוריאזיס עם דלקת מפרקים. זוהי מחלה אוטואימונית המשפיעה על כ-30% מהאנשים הסובלים מפסוריאזיס. המחלה מתאפיינת בשני היבטים עיקריים: תסמינים עוריים המתבטאים בנגעים אדומים קשקשיים אופייניים על העור; ותסמינים מפרקיים - כאב, נפיחות ותחושת קישיון במפרקים, בדומה לדלקת מפרקים שגרונית.

פסוריאזיס ארטריטיס יכולה להשפיע על מפרקים שונים בגוף, כולל אצבעות הידיים והרגליים, פרקי כף היד, הברכיים, הקרסוליים, המרפקים ועמוד השדרה. היא עלולה לגרום לנזק מתמשך למפרקים אם אינה מטופלת כראוי. הטיפול במחלה מחייב גישה רב תחומית: תרופות, פיזיותרפיה, דיקור סיני, טיפולים בעור ושינוי הרגלי תזונה, כולל פעילות גופנית מותאמת, הפחתת מתח והימנעות מעישון ואלכוהול.

פסוריאזיס בכפות הרגליים

פסוריאזיס בכף הרגל היא צורה מאתגרת של המחלה, מאחר שהיא משפיעה על כפות הרגליים ולעתים גם על כפות הידיים. מצב זה מתאפיין בנגעים אדומים, קשקשיים וכואבים וכן בסדקים עמוקים ומכאיבים בעור ולעתים שלפוחיות קטנות. המטופלים חווים כאב ורגישות בעת הליכה או עמידה, מה שמקשה על ביצוע פעולות יומיומיות פשוטות.

השפעת המחלה על איכות החיים היא משמעותית. מטופלים מתמודדים עם קושי בהליכה ובעמידה ממושכת, מוגבלים בבחירת נעליים, ולא בהכרח יכולים לעבוד בעבודה פיזית.

הטיפול במצב כזה כולל טיפולים מקומיים כמו קרמים ומשחות סטרואידיות, תכשירי ויטמין D סינתטי, מרככי עור וקרמים לחות. במקרים חמורים יותר, ניתן לשקול טיפולים סיסטמיים, תרופות ביולוגיות או רטינואידים דרך הפה, פוטותרפיה (טיפול באור) ועוד.

בנוסף לטיפולים הרפואיים, יש הרבה מה לעשות ברמת ההתנהלות, כמו למשל שמירה על לחות העור, הימנעות מגירויים כמו נעליים לוחצות וצרות, חשיפה לחומרים מגרים, הקפדה על המשקל לצמצום הלחץ על כפות הרגליים וטיפול מיידי בפצעים וזיהומים למניעת החמרה. טיפולים משלימים כמו פיזיותרפיה, תרגילי מתיחה ושימוש בכריות ג'ל או מדרסים מותאמים אישית יכולים לסייע בהקלה על הסימפטומים.

פסוריאזיס בציפורניים

פסוריאזיס בציפורניים היא תופעה שכיחה המשפיעה על כ-50% מהאנשים הסובלים מפסוריאזיס. זהו מצב שבו המחלה משפיעה על החומר שבתוך הציפורן וגורמת לשינויים במראה ובמבנה. התסמינים העיקריים כוללים שקעים קטנים (מעין גומות) על פני הציפורן, היפרדות הציפורן מהבסיס שלה, שינויי צבע כמו כתמים צהובים-חומים מתחת לציפורן, עיבוי של הציפורן, התפוררות הציפורן ודימום מתחת לציפורן.

פסוריאזיס בציפורניים יכולה להשפיע משמעותית על תפקוד יומיומי ועל איכות החיים. המטופלים לא רק חווים כאבים ואי ונוחות, אלא סובלים גם ממבוכה קשה בשל מראה הציפורניים. בנוסף, הם בסיכון מוגבר לזיהומים פטרייתיים בציפורניים. אפשרויות הטיפול כוללות קרמים ומשחות סטרואידיות, תכשירי ויטמין D, תכשירים המכילים טאזרוטן ולכות רפואיות לציפורניים, כמו גם טיפולים ביולוגיים.

הטיפול בפסוריאזיס בציפורניים מאתגר במיוחד עקב אחוז חדירה נמוך של התרופות המקומיות דרך הציפורן, ושיפור משמעותי עשוי להיראות רק לאחר מספר חודשים. חשוב לשמור על היגיינת ציפורניים קפדנית, הימנעות מגזירת ציפורניים לעומק, שימוש בכפפות בעת עבודות בית או גינון, גזירה קבועה של הציפורניים ושימוש בקרמי לחות לעור סביב הציפורניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום