מחלות מסתמיות: חשיבות הערכה מקצועית ע"י מומחה במחלות מסתמיות ואקוקרדיוגרפיה מתקדמת

(0)
לדרג
תוכן מקודם

מחלות מסתמיות מתאפיינות בהתפתחות איטית והדרגתית. פרופ' רפאל קופרשטיין, קרדיולוג מומחה, מנהל מכון דימות הלב, מרפאת מחלות מסתמים ומרפאת נשים הרות עם מחלות לב במרכז הרפואי שיבא, מסביר מדוע למרות התהליך האיטי, ההחלטה על עיתוי ואופן ההתערבות הרפואית היא קריטית

רופא קרדיולוג ,מומחה לקרדיולוגיה
077-2316486 (מספר מקשר)

מחלות מסתמיות הן מצבים רפואיים המשפיעים על מסתמי הלב ומתאפיינות ברובם בהתפתחות איטית והדרגתית. בעקבות  התהליך האיטי, ההחלטה על עיתוי ואופן ההתערבות הרפואית היא קריטית ודורשת מיומנות מיוחדת. לדברי פרופ' רפאל קופרשטיין, קרדיולוג מומחה, אחד האתגרים המרכזיים בטיפול במחלות מסתמיות נובע מאופיין ההדרגתי וחשיבות ראשונה במעלה היא בהערכה של איש המקצוע לאיזה כיוון טיפולי לפנות ומתי.

לפרופ' רפאל קופרשטיין, מנהל המכון לדימות הלב, מרפאת מסתמים ומרפאה לנשים בהריון עם מחלת לב במרכז הרפואי שיבא, ניסיון מקצועי רב בתחום הקרדיולוגיה על כל היבטיו, כולל: אקוקרדיוגרפיה, אקו ושט, אקו במאמץ, מחלות מסתמים והערכה לפני ואחרי ניתוח לב. בנוסף, הוא מעניק ייעוץ טרום הריוני ומעקב בזמן הריון לנשים עם מחלת לב.

פרופ' רפאל קופרשטיין

פרופ' רפאל קופרשטיין. "ההערכות המקיפות והמלצות הטיפול מבטיחות שהמטופלים מקבלים את הטיפול המתאים ביותר". צילום: נתי חדד

לדבריו, מחלות מסתמים הן בעיה משמעותית בקרדיולוגיה, ושכיחותן עולה במקביל לעלייה בתוחלת החיים. מחלות מסתמיות מאופיינות בהתקדמות איטית ולעתים קרובות בלתי מורגשת. מצבים אלה כוללים נזק לאחד או יותר ממסתמי הלב, המובילים לתסמינים כמו קוצר נשימה, כאבים בחזה ועייפות.

אבחון וטיפול במחלות מסתמים דורשים הערכה זהירה ומעקב מתמיד לצורך בחירת ההתערבות המתאימה בזמן הנכון כדי למנוע סיבוכים חמורים. "התקדמויות אחרונות באקוקרדיוגרפיה ובשיטות הדמיה נוספות", הוא אומר, "שיפרו את יכולתנו לאבחן מחלות אלו בדיוק רב. עם זאת, ההחלטה מתי וכיצד לטפל נשארת מורכבת".

עוד לדבריו, בשל ההתפתחות האיטית של המחלה, חולים רבים אינם מודעים למגבלות שהתפתחו במשך השנים. "הם עשויים לחשוב שמצבם תקין", הוא אומר, "כאשר למעשה יכולתם התפקודית ירדה באופן הדרגתי לאורך השנים. זהו אחד הגורמים המדגישים את חשיבותה של הערכה מקצועית מקיפה". 

התקדמויות באבחון

אחד הכלים הבולטים ביותר באבחון ובטיפול של מחלות מסתמים הוא האקוקרדיוגרפיה, טכניקה מבוססת אולטרסאונד המאפשרת לרופאים לקבל מבט מפורט על מבנה הלב ותפקודו. שיטה לא פולשנית זו הפכה לאבן פינה בקרדיולוגיה ומספקת מידע קריטי על תפקוד הלב ותפקוד המסתמים, על נוכחות חריגויות ועל חומרת הבעיות.

אקוקרדיוגרפיה מגיעה בצורות שונות, כולל אקוקרדיוגרמות טרנסתורקליות וטרנסאזופגיאליות. אקוקרדיוגרפיה טרנסתורקלית (TTE) היא הסוג הנפוץ יותר, בה מניחים מתמר אולטרסאונד על החזה כדי לסרוק ולצלם תמונות של הלב. לעומתה, אקוקרדיוגרפיה טרנסאזופגיאלית (TEE) כוללת הכנסת צינור גמיש עם מתמר דרך הוושט כדי לקבל תמונות קרובות יותר של הלב. בנוסף לגילוי בעיות שעלולות להיות מוחמצות ב-TTE, בדיקת TEE מאפשרת הערכה מקיפה ומדויקת של האנטומיה ושל תפקוד המסתמים.

טכניקות הדימות הללו לא רק עוזרות באבחון ההיקף והאופי של מחלות מסתמים, אלא גם משחקות תפקיד מכריע בתכנון הטיפול. על ידי הערכה מדויקת של מצב המסתם, קרדיולוג מומחה במחלות מסתמיות ואקוקרדיוגרפיה מתקדמת יכול לקבוע האם תרופות, צנתור או ניתוח הם מהלך הפעולה הטוב ביותר. דיוק זה באבחון מבטיח שהמטופלים מקבלים את הטיפול היעיל ביותר המותאם למצבם הספציפי, ובסופו של דבר משפר את איכות חייהם והפרוגנוזה שלהם.

אפשרויות הטיפול

כיום, קיים מגוון רחב של אפשרויות טיפול במחלות מסתמיות, כולל טיפול תרופתי, צנתור או התערבות כירורגית. בחירת הטיפול המתאים ועיתוי ההתערבות הם קריטיים להצלחת הטיפול. לכן, יש צורך בהערכה מקצועית מעמיקה הכוללת בדיקה פיזיקלית, ניתוח בדיקות מעבדה, הערכה אקוקרדיוגרפית והבנת ההיסטוריה הרפואית של המטופל.

"ההתקדמות הטכנולוגית בתחום ההדמיה, ובמיוחד באקוקרדיוגרפיה", מבהיר פרופ' קופרשטיין, "מאפשרת כיום אבחון מדויק יותר של מחלות מסתמיות. טכנולוגיות אלו מסייעות בהערכת חומרת המחלה, זיהוי סיבותיה וקביעת הטיפול המועדף. עם זאת, חשוב להדגיש כי הטכנולוגיה היא כלי בידי המומחה, ולא תחליף לשיקול דעתו המקצועי".

הערכה של מחלות מסתמיות על ידי קרדיולוג מומחה במחלות מסתמיות, אקוקרדיוגרפיה מתקדמת ואבחון המנגנונים השונים של המחלות הללו, מבטיחים דיון מקיף על כל מקרה באופן ספציפי ואת בחירת הטיפול - תרופתי,  צנתורי או ניתוחי -  בהתאם למצבו של כל מטופל באופן ספציפי. "תפקידו של המומחה במחלות מסתמיות ובאקוקרדיוגרפיה מתקדמת הוא קריטי", מדגיש פרופ' קופרשטיין. "הוא מביא לתהליך ראייה כוללת המבוססת על הבנה מעמיקה של כלל אפשרויות הטיפול הקיימות".

קופרשטיין מדגיש כי המומחה במחלות מסתמיות ובאקוקרדיוגרפיה מתקדמת אינו פועל לבדו. הוא משתף פעולה עם מומחים מתחומים שונים כדי לקבל את ההחלטה המיטבית עבור המטופל. לאחר שהוא מסיים להעריך את מצב המטופל, הוא מעביר את המלצותיו לדיון עם המומחה המבצע (כגון מנתח או מצנתר) לביצוע ההתערבות הנדרשת.

"קבלת ההחלטה בצורה מסודרת עוזרת להגיע להחלטה הטיפולית מיטבית לכל מטופל", מסכם פרופ' קופרשטיין. "בסופו של דבר, תפקידו של מומחה במחלות מסתמיות ובאקוקרדיוגרפיה מתקדמת הוא הכרחי בניהול מחלות מסתמים. ההערכות המקיפות והמלצות הטיפול בצורה מסודרת מבטיחות שהמטופלים מקבלים את הטיפול המתאים ביותר".

  • צור קשר
פרופ' רפאל קופרשטיין
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום