אבחון פסיכודידקטי לילדים ונוער נעשה פופולרי למדי, וילדים...
אושר בקריאה ראשונה: ילדים ובני נוער ממשפחות מתחת לקו העוני...
האם לבצע אבחון מורחב או מצומצם? מהו אבחון דידקטי, לעומת...
הילד מתקשה בקריאה או בחישובים פשוטים? קיים פער בין יכולת...
טיפול ביצירה ובהבעה מאפשר למטפל להגיע אל האדם גם בדרכים...
אבא מודאג שלום, נראה לי שיש צורך לעשות קצת סדר. בדיקת Moxo (וכך גם בדיקת TOVA) היא בדיקת עזר שאפשר להתשמש בה במסגרת אבחון של הפרעת קשב ורכוז. ברוב המקרים אין צורך בבדיקה זו, אך במצבים מסויימים היא יכולה להוסיף מידע ולעזור. בדיקת Moxo בלבד אינה מאבחנת או שוללת הפרעת קשב ורכוז. בדיקת Moxo היא בדיקה מתוקפת מחקרית, אך כמו כל בדיקה, לעתים תוצאותיה אינן נכונות, ותמיד יש להבין את התוצאות כחלק מהאבחון הקליני. בדיקת Moxo מוסיפה גם הסחות קוליות וויזואליות, שאין בבדיקת TOVA. רופאים שונים משתמשים בבדיקות שונות מסיבות שונות. אחת הסיבות היא שרופא מסויים יודע כיצד לפענח את תוצאות בדיקת Moxo, בעוד אחר אינו יודע, ולכן לא ישתמש בבדיקה זו. סיבות נוספות הן העלות והזמינות של הבדיקות השונות. צריך סיבה מאד טובה לפנות לבדיקת TOVA לאחר Moxo. אך האיש הנכון לשאול אותו הוא הרופא שהפנה אותך לבדיקה. התאור של המצמוצים והשעולים מתאים להפרעת טיקים, שאופיינית בקרב ילדים הלוקים בהפרעת קשב ורכוז. הפרעת טיקים היא בתחום טפולם של נוירולוגים, ולכן מומלץ לפנות לנוירולוג ילדים. המלצה אובייקטיבית אינה דבר קיים, בהגדרה. כולנו סובייקטיביים. איני מתכוון להמליץ על רופא ספציפי, והדבר תלוי במקום מגוריך, קופת החולים אליה אתה משתייך, היכולת הכספית ועוד. אני ממליץ להתחיל בקופת החולים, ולבקש את המלצתו של רופא הילדים של בנך. אבחון פסיכודידקטי מורכב למעשה משני אבחונים. אבחון פסיכולוגי שמטרתו לאבחן את מצבו הרגשי של הילד, ואבחון דידקטי הבא לאבחן לקויות למידה. אבחון פסיכודידקטי אינו מאבחן הפרעת קשב ורכוז. אם יש קושי למודי, יש מקום לשקול פניה לאבחון דידקטי או פסיכודידקטי. בנושא זה מומלץ להוועץ במחנכת של בנך וביועצת ביה"ס, המכירים טוב מכולם את מצבו הלמודי. שבוע טוב, ד"ר ברנע ארז.
שלום אילה, מבחן האינטליגנציה של האבחונים הפסיכולוגיים הוא מדד טוב אך הוא אינו המדד היחיד לאינטליגנציה. כמו כן הצלחה בלימודים גם היא לא המדד היחיד. מתי ביצעת את האבחון? אם ביצעת אותו לפני גיל 18 ועברו 5 שנים, הוא כבר אינו תקף. מבחינת השאלות שלך: מבלי לראות את האבחון איני יכולה לקבוע מדוע הפער שאת מרגישה, אבל אם את מרגישה שיש איזשהו קושי שלא בא לידי ביטוי ואת מעוניינת למקד אותו, אני ממליצה לך לפנות לאבחון מת"ל, שהוא אבחון המיועד לסטודנטים ומטרתו לבדוק האם קיימת לקות למידה ו/או הפרעת קשב. יש מרכזי אבחון מת"ל ברחבי הארץ. בהצלחה.
שלום, יש סוגים שונים של אבחון פסיכולוגי: אבחון של הפרעה רגשית (כגון חרדה, דיכאון, הפרעה התנגדותית וכו'), אבחון אוטיזם (הפרעה בספקטרום האוטיסטי), אבחון פסיכודידקטי (ללקויות למידה וקשב ומצב רגשי), ועוד ועוד. אם הפסיכולוגית סיימה את האבחון, ולדעתה יש אבחנה מסוימת - מבחינה מקצועית היא צריכה לתת את האבחנה. העניין הוא, שלעיתים יש פסיכולוגים שכחלק מתהליך קבלת האבחנה ע"י ההורים, הם "זורמים" עם ההורים ונמנעים לתת אבחנה (למרות שהם משוכנעים שהיא נכונה) כדי למנוע התנגדויות ועזיבת תהליך האבחון או הטיפול. אם את מדברת על אבחנה של אוטיזם, אז כדי שהאבחנה תירשם בתיק הרפואי צריך שגם פסיכולוג וגם רופא יתנו את האבחנה של אוטיזם. לדעתי האישית אם איש מקצוע (פסיכולוג או רופא) בטוח שאבחנה מסוימת היא מובהקת - אסור לו להימנע מלתת אבחנה. בברכה
אבחון פסיכודידקטי לילדים ונוער נעשה פופולרי למדי, וילדים...
אושר בקריאה ראשונה: ילדים ובני נוער ממשפחות מתחת לקו העוני...
האם לבצע אבחון מורחב או מצומצם? מהו אבחון דידקטי, לעומת...
הילד מתקשה בקריאה או בחישובים פשוטים? קיים פער בין יכולת...
טיפול ביצירה ובהבעה מאפשר למטפל להגיע אל האדם גם בדרכים...
הג'ודו, כספורט ואמנות לחימה, יכול לקדם ילדים עם הפרעות של...
הביקורים בטיפת חלב בתחנות לבריאות המשפחה של משרד הבריאות...
המעבר מהגן לביה"ס מלווה בחששות רבים של ההורים. חשוב לדעת:...
אבא מודאג שלום, נראה לי שיש צורך לעשות קצת סדר. בדיקת Moxo (וכך גם בדיקת TOVA) היא בדיקת עזר שאפשר להתשמש בה במסגרת אבחון של הפרעת קשב ורכוז. ברוב המקרים אין צורך בבדיקה זו, אך במצבים מסויימים היא יכולה להוסיף מידע ולעזור. בדיקת Moxo בלבד אינה מאבחנת או שוללת הפרעת קשב ורכוז. בדיקת Moxo היא בדיקה מתוקפת מחקרית, אך כמו כל בדיקה, לעתים תוצאותיה אינן נכונות, ותמיד יש להבין את התוצאות כחלק מהאבחון הקליני. בדיקת Moxo מוסיפה גם הסחות קוליות וויזואליות, שאין בבדיקת TOVA. רופאים שונים משתמשים בבדיקות שונות מסיבות שונות. אחת הסיבות היא שרופא מסויים יודע כיצד לפענח את תוצאות בדיקת Moxo, בעוד אחר אינו יודע, ולכן לא ישתמש בבדיקה זו. סיבות נוספות הן העלות והזמינות של הבדיקות השונות. צריך סיבה מאד טובה לפנות לבדיקת TOVA לאחר Moxo. אך האיש הנכון לשאול אותו הוא הרופא שהפנה אותך לבדיקה. התאור של המצמוצים והשעולים מתאים להפרעת טיקים, שאופיינית בקרב ילדים הלוקים בהפרעת קשב ורכוז. הפרעת טיקים היא בתחום טפולם של נוירולוגים, ולכן מומלץ לפנות לנוירולוג ילדים. המלצה אובייקטיבית אינה דבר קיים, בהגדרה. כולנו סובייקטיביים. איני מתכוון להמליץ על רופא ספציפי, והדבר תלוי במקום מגוריך, קופת החולים אליה אתה משתייך, היכולת הכספית ועוד. אני ממליץ להתחיל בקופת החולים, ולבקש את המלצתו של רופא הילדים של בנך. אבחון פסיכודידקטי מורכב למעשה משני אבחונים. אבחון פסיכולוגי שמטרתו לאבחן את מצבו הרגשי של הילד, ואבחון דידקטי הבא לאבחן לקויות למידה. אבחון פסיכודידקטי אינו מאבחן הפרעת קשב ורכוז. אם יש קושי למודי, יש מקום לשקול פניה לאבחון דידקטי או פסיכודידקטי. בנושא זה מומלץ להוועץ במחנכת של בנך וביועצת ביה"ס, המכירים טוב מכולם את מצבו הלמודי. שבוע טוב, ד"ר ברנע ארז.
שלום אילה, מבחן האינטליגנציה של האבחונים הפסיכולוגיים הוא מדד טוב אך הוא אינו המדד היחיד לאינטליגנציה. כמו כן הצלחה בלימודים גם היא לא המדד היחיד. מתי ביצעת את האבחון? אם ביצעת אותו לפני גיל 18 ועברו 5 שנים, הוא כבר אינו תקף. מבחינת השאלות שלך: מבלי לראות את האבחון איני יכולה לקבוע מדוע הפער שאת מרגישה, אבל אם את מרגישה שיש איזשהו קושי שלא בא לידי ביטוי ואת מעוניינת למקד אותו, אני ממליצה לך לפנות לאבחון מת"ל, שהוא אבחון המיועד לסטודנטים ומטרתו לבדוק האם קיימת לקות למידה ו/או הפרעת קשב. יש מרכזי אבחון מת"ל ברחבי הארץ. בהצלחה.
שלום, יש סוגים שונים של אבחון פסיכולוגי: אבחון של הפרעה רגשית (כגון חרדה, דיכאון, הפרעה התנגדותית וכו'), אבחון אוטיזם (הפרעה בספקטרום האוטיסטי), אבחון פסיכודידקטי (ללקויות למידה וקשב ומצב רגשי), ועוד ועוד. אם הפסיכולוגית סיימה את האבחון, ולדעתה יש אבחנה מסוימת - מבחינה מקצועית היא צריכה לתת את האבחנה. העניין הוא, שלעיתים יש פסיכולוגים שכחלק מתהליך קבלת האבחנה ע"י ההורים, הם "זורמים" עם ההורים ונמנעים לתת אבחנה (למרות שהם משוכנעים שהיא נכונה) כדי למנוע התנגדויות ועזיבת תהליך האבחון או הטיפול. אם את מדברת על אבחנה של אוטיזם, אז כדי שהאבחנה תירשם בתיק הרפואי צריך שגם פסיכולוג וגם רופא יתנו את האבחנה של אוטיזם. לדעתי האישית אם איש מקצוע (פסיכולוג או רופא) בטוח שאבחנה מסוימת היא מובהקת - אסור לו להימנע מלתת אבחנה. בברכה
שלום לך, היכן ובאיזו מסגרת עשיתם את האבחון? האם המאבחן/ת ישבו איתכם בתחילת האבחון לצורך קבלת רקע מלא ובסוף האבחון לצורך הסבר התוצאות? האבחון הוא מסמך מקצועי שמכיל נתונים סטטיסטיים אשר לא בהכרח מוכרים למי שאינו עוסק בתחום ולכן עליכם לקבל הסבר על התוצאות. באופן כללי, תמיד אפשר לקבל חוות דעת נוספת ולנסות אבחון אחר (חשוב לבדוק שלמאבחן/ת יש הכשרה מתאימה- תואר שני, ובדיוק איזה סוג אבחון צריך), אך הייתי ממליצה לפנות ראשית למאבחן/ת הנוכחי ואם לא תקבלו מענה, ניתן להתייעץ עם אגודת אגד"ל - מומחים ללקויות למידה. בהצלחה.
שלום רב חשוב לעשות הערכה פסיכולוגית , הערכה רפואית ולעשות חושבים איך משפרים לאחר משמבינים טוב יותר את הגורמים החיוביים והשליליים המשפיעים על תפקודה בברכה ד"ר אלי הימן
תלוי ממחלה פסיכיאטרית והשפעתה למצב פסיכולוגי -קוגניטיבי
דן שלום, 1. ריטלין, ויואנס ותרופות דומות לא יכולות לגרום נזק מוחי או עיכוב התפתחותי. 2. פרוזק היא תרופה פסיכיאטרית, ואין לי ניסיון בשימוש בה. 3. אם התרופות אינן עוזרות לו להתקדם בלימודיו, צריך לעשות הערכה ממודשת: האם באמת יש הפרעת קשב? האם בוצע אבחון פסיכודידקטי? האם נקבעה מנת משכל (רמת IQ) והיא בתחום הנורמה? האם נשללו לקויות למידה? האם יש בנוסף בעיה ריגשית או חברתית? האם יש הפרעה פסיכיאטרית? יתכן שבאבחון הראשון שעשיתם ענו על כל השאלות הללו, אבל אם אין שיפור אז צריך לעשות הערכה מחודשת ולקבל מידע עדכני מהצוות החינוכי בבית הספר, כדי להבין את מצבו הנוכחי ומה עוצר את התקדמותו. אין לי ניסיון עם פרופיגיל ופרוזק - יתכן שפסיכיאטר מטפל בבנך ואולי הוא הכתובת הנכונה. בברכה
לבצע אבחון פסיכודידקטי
שלום שלהבת, המקרה שאת מתארת אכן נשמע מורכב. לדעתי במקרה זה מומלץ לפנות עם תוצאות האבחונים הקודמים לנוירופסיכולוג ופסיכיאטר העוסקים בתחום ולנסות לקבל אבחנה מבדלת והמלצות מותאמות עבורו. שיהיה בהצלחה.
שלום רב, מרכז "אות ועוד" נמצא בירושלים. לגבי העברה לכיתה קטנה, אנו ממליצים לערוך אבחון פסיכודידקטי. אבחון זה נועד לבדוק את הרמה האקדמית של הילדה ביחס לילדים בגילה ובודק היבטים רגשיים. כך יהיה לכם קל יותר להחליט האם מומלץ לילדה כיתה קטנה או לא. כמו כן, כפי שכתבנו, המרכז שלנו נמצא בירושלים ואנו לא מכירים בתי ספר בצפון. בהצלחה!
שלום רב, אבחון פסיכו דידקטי בנוי מאבחון דידקטי והשלמה פסיכולוגית. אבחון דידקטי כולל התייחסות לתפקודי למידה, קריאה, כתיבה, הבנת הנקרא וכו'. השלמה פסיכולוגית בודקת היבטים רגשיים. אצלנו במכון מתקיימים אבחונים. נשמח לתת פרטים נוספים אצלנו במרכז "אות ועוד". טלפון:02-5611561 בברכה, אביה בטקר מנהלת מקצועית
ענבל שלום, אני מצטרף לדעתה של יועצת ביה"ס, אך מטעמים אחרים. כיון שיש חשד להפרעת חרדה, הפרעה בה מטפלים פסיכיאטרים, מומלץ לפנות לאבחון של פסיכיאטר ילדים. "בעיות רגשיות" הוא מונח שאומר הכל ולא כלום, ויש מקום שהמאבחנת תפרט מה כוונתה כשהיא משתמש במונח זה. הקפו של דו"ח אבחון הפרעת קשב ורכוז לא אמור להיות שונה בין נוירולגים לפסיכיאטרים. יום טוב, ד"ר ברנע ארז.
שלום לך אני מבינה מאוד את החרדה שלך ואעזור כמובן כפי שסיכמנו . לא אוכל לענות כאן על שאלות ספציפיות הקשורות לתהליך האבחון של בנך במרכז מראות . אלו שאלות שאענה עליהן בשיחה בעל פה ברצון . בברכה דר נגר
שלום לך אין מניעה מלערוך במקביל אבחון פסיכו דידקטי שישפוך אור על כישורי הלמידה שלו ויענה על קיומן של לקויות למידה; כן או לא . האבחון שלנו עוסק בתחומים אחרים והאבחון הדידקטי יכול להוסיף אינפורמציה חשובה . לגבי מילוי שאלון ה- CAST (שאלון הממפה התנהגויות שונות המצביעות על אפשרות לקיום הפרעת תקשורת) הפריט לגביו שאלת בודק את יכולת השיתוף הרגשי של הילד בחוויותיו ובמידה והילד משתף את ההורים בחוויותיו או הרגשותיו , זהו סימן לתקשורת חברתית הדדית טובה . זה לא סותר אפשרות לקיומן של התנהגויות חזרתיות שונות עליהן שואלים בפריטים אחרים . אני שמחה שפנית אלינו לאבחון ומצפה לפגשך , בברכה דר נגר
שלום לך אני ממליצה לעשות אבחון הכולל בדיקה של רופא ובדיקה של פסיכולוג . זהו אבחון משולב מקיף של שני אנשי מקצוע היודעים להעריך מגוון של בעיות התפתחות . אנו עורכים אבחונים משולבים במרכז מראות . בברכת חג שמח
אמא מודאגת שלום, ראשית, ברור שאת מודאגת, ואין צורך להתנצל על כך. כולנו דואגים לילדנו, ורוצים בטובתם. לגבי הענין עצמו, איני רואה כל סיבה לדחיית הטפול. כמו שתארת, בתך "נלחמת בשיניים" - כלומר נאבקת וסובלת יום-יום, בעוד שנמנע ממנה טפול שיכול מאד להקל עליה. Ritalin מפחית את התאבון, ואכילה לא מספיקה עלולה לפגוע בצמיחה. צריך לדאוג שתאכל מספיק ולעקוב אחר משקלה. אני מציע לחזור לנוירלוגית, ולהתחיל טפול לאלתר, תוך מעקב של רופא הילדים לאחר צמיחתה. ועוד הערה. אבחון פסיכודידקטי אינו מאבחן הפרעת קשב ורכוז. לכל היותר הוא עשוי להעלות חשד לקיומה של הפרעה זו. כדי לאבחן הפרעת קשב ורכוז, צריך לבצע אבחון של הפרעת קשב ורכוז. ובקשה אחרונה, חזרי לפורום וספרי לנו מה קורה עם בתך לאחר שהחלה טפול תרופתי. שבת שלום, ד"ר ברנע ארז.
נטלי שלום, מציעה שתפנו ליועצת ולפסיכולוגית של בית הספר, ותשקלו לעשות אבחון פסיכודידקטי. בברכה
שלום, למיטב ידיעתי לא. אבל מי שיודעת יותר ממני זה בטח רכזות של השלמת השכלה דרך סל שיקום. האם את נעזרת בהן בהשלמת בגרויות? יש גם מכינה אקדמאית מיוחדת ברופין דרך סל שיקום. בכל אופן מהידע הכללי שלי יש השתתפות של קופות חולים באבחון דרך ניצ"ן בהצלחה נהורה
דנה שלום, זה בהחלט תחום של קלינאי תקשורת וניתן לעבוד איתה על ארגון מסר ברור, על תחביר תקין ועוד. כדאי לעשות אבחון מעמיק ולנסות להבין מאיפה נובע הקושי. אני ממליצה לך לחפש קלינאית תקשורת בעלת ניסיון עם ילדי בית ספר. בהצלחה!
שלום רם, את הפירוש צריכים להגיד לך המאבחנים. תפנה ותשאל. אגב, אתה בטוח שזה צ.ש? לא צ.ת? אודי
ליאת שלום, לפני הכל, אם בנך אומר שהוא רוצה למות, יש לברר למה הוא מתכוון. צריך לשאול אותו בצורה ישירה. אם הוא באמת רוצה למות, יש לפנות בדחיפות לבדיקת פסיכיאטר ילדים. אם הוא מתכוון לומר שהשעורים קשים לו וכו', יש לבקש ממנו להפסיק להשתמש בשפה אובדנית. יש לבקש ממנו לומר מה שהוא מתכוון אליו! שנית, מעבר דירה ובי"ס, שטומן בחובו גם פרידה מחברים, יכול להשפיע בצורה משמעותית על ילד, ויש לברר אין קשיים הנובעים מהמעבר. לשאלותיך: 1. אבחון הפרעת קשב ורכוז מתבסס על בדיקת הילד ועל קבלת אינפורמציה מההורים ומביה"ס (בד"כ, מההורים בשיחה, ומביה"ס באמצעות שאלונים). לעתים, ורק בחלק קטן של המקרים, יש צורך בבדיקות עזר, כמו בדיקה ממוחשבת (TOVA, Moxo וכו'). כאשר מבצעים בדיקה ממוחשת, מבצעים אותה תחילה ללא תרופה, ובשנית לאחר מתן תרופה. הסטנדרט הוא לתת Ritain קצר טווח. טיקים אינם התויית נגד מוחלטת למתן Ritaln. בעברית - למרות שיש טיקים, אפשר לתת Ritalin, בודאי באופן חד פעמי לצורך בדיקה ממוחשבת. בכל מקרה, מומלץ להוועץ ברופא המטפל של הילד. 2. בדיקת TOVA אינה חלק מאבחון פסיכודידקטי, אלא בדיקת עזר באבחון של הפרעת קשב ורכוז. אבחון פסיכודידקטי מטרתו היא לזהות לקויות למידה, ולהעריך את מצבו הרגשי של הילד. אני חוזר ומבקש שתבדקי את האמירות של הילד על רצונו למות. שבוע טוב, ד"ר ברנע ארז.
אלון שלום, אבחון דידקטי הוא אבחון הבא לאבחן לקויות למידה. אבחון פסיכודידקטי הוא אבחון שמטרתו לאבחן את מצבו הרגשי או הנפשי של האדם ("פסיכו") וכן לאבחן לקויות מידה ("דידקטי"). הן אבחון דידקטי והן אבחון פסיכודידקטי אינם מאבחנים הפרעת קשב ורכוז. לשם כך יש צורך באבחון להפרעת קשב ורכוז. עם זאת, לעתים קרובות, באבחונים דידקטיים או פסיכודידקטיים עולה חשד לקיומה של הפרעת קשב ורכוז, ואז מפנים לאבחון של הפרעת קשב ורכוז. יום טוב, ד"ר ברנע ארז.
שלום אבחון פסיכודידקטי לא ספציפי להפרעות קשב וריכוז מסוג ADD/ADHD ממליץ להבדקע"י נוירולוג המתמחה בהפרעות קשב/הפרעות קוגניטיביות לקבלת החלטה לגבי המשך טיפול. אשמח לעזור בברכה ד"ר חייגרכט
שלום נעמה, נשמע שחוסר הרצון להגיע לבי"ס מהווה ביטוי לקושי של הילדה, לתחושת חוסר האונים, ולמחשבה שהיא לא מסוגלת להתמודד ולכן מעדיפה להימנע. שמירה על מסגרת הלימודים היא תנאי בסיס וחשוב בהתמודדות עם הקושי ובשמירה על אורח חיים נורמטיבי. לכן, חשוב להתמקד בהבנת הקשיים והאתגרים איתם היא מתמודדת. במידה ולא בוצע עד כה, כדאי לשקול אבחון פסיכודידקטי, להבין באילו מקצועות היא מתקשה במיוחד, להבין את הפער שיש לה ברמת הלימודים ולתת לה מענה ממוקד ומותאם ליכולות והקשיים שלה. אם דרך שיעורי תגבור, שעורים פרטיים וכד'. חווית מסוגלות והצלחה היא תנאי בסיסי לתהליך כזה, לכן חשוב לאתר את החוזקות ולהעצים אותן, גם אם מדובר בכישרון שאינו מתחום הלימודים הסטנדרטי. בברכה, קובי