ניצוצות חשמל קטנים ופתאומיים
דיון מתוך פורום מכשור רפואי
אולי משהו מכם יוכל להסביר לי את המושג-"חשמל סטטי" נתקלתי בתופעה כמה פעמים כשנגעתי בידית של הרכב שלי או כשהלכתי על מסלול הליכה כיצד אפשר להתמודד נגד התופעה הפתאומית הלא נעימה הזו?
לערן שלום מאתר המוסד לבטיחות וגיהות מהפורום של ממוני הבטיחות הוצאתי את הדיונים המצורפים כאן שמהם אפשר ללמוד על התופעה של חשמל סטטי ועל דרכים להתמודד ולמנוע אותה. http://www.oshforum.org.il/search.php?f=5&search=%E7%F9%EE%EC+%F1%E8%E8%E9&match=1&date=0&fldauthor=1&fldsubject=1&fldbody=1 http://www.oshforum.org.il/read.php?f=5&i=180871&t=180871&pg=131
אפשר לעיין גם בקישורים הבאים: http://www.osh.org.il/uploadfiles/b004_hashmal-stati.html http:www.esda.org התופעה מחמירה בימים יבשים.
ערן שבתאי שלום חשמל סטטי הוא חשמל עומד. זהו מתח חשמלי שמצטבר על פני שטח ואינו זורם. כאשר גופים מבודדים מבחינה חשמלית מתחככים אחד בשני מתחילים הגופים להטען במטענים חשמליים שוני סימן דבר היוצר מתח חשמלי בין הגופים. ככל שהבידוד טוב יותר הגופים ניטענים יותר והמתח החשמלי ביניהם גדל. מצב הגופים יכול אחד משלושה מצבים. מצב ראשון - הבידוד החשמלי בין הגופים חזק ואינו נשבר והמתח החשמלי בין הגופים נשאר. מצב שני - הבידוד החשמלי בין הגופים נפרץ וכתוצאה מכך יש התאחדות מטענים חשמליים חיובים עם שליליים דבר המלווה בקשת חשמלית. מצב שלישי - הבידוד החשמלי הוא גבולי. מתחילה זחילה של מטענים דרך הבידוד ותוך זמן מסויים ישנו איחוד מטענים ללא קשת חשמלית. פריקה כזו היא פריקה מבוקרת. כאשר שני הגופים טעונים ןמחברים מוליך חשמל ביניהם לצורך הארקת המטענים, תופיע קשת חשמלית. הדבר הזה מסוכן במיוחד כאשר נמצאים בסביבה אדים דליקים. במצב כזה יכולה לפרוץ שרפה. לעומת זאת כאשר מחברים בין שני הגופים "חצי מוליך" ישנה זליגה ופריקה מבוקרת ללא ניצוץ. גוף שנקרא חצי מוליך הוא בדרך כלל "פחם". למשל הרצועות שהיו מחברים פעם למכונית והם היו נוגעים ברצפה לעומת השרשראות שחיברו למיכליות דלק שיצרו ניצוץ וגרמו לשריפה של מיכליות דלק. גם בזמן תדלוק של כלי רכב בתחנת דלק. החיבור בין פיית התדלוק לבין פתח המילוי נעשה דרך תווך של "חצי מוליך". אנשים שהולכים עם נעלי גומי שמבודדות היטב בחורף ביום יבש על רצפה מבודדת יכולים תוך כדי הליכה להטען ולהגיע להפרש מתחים של עד 50000 וולט. במצב מסויים כאשר הם נוגעים בגוף מוליך, יכולה להתבצע פריקה של המטען החשמלי באזור מגע היד עם המוליך ואז יש "מכת חשמל". כדי למנוע התחשמלות זו, כדאי בחורף בימים יבשים במיוחד לרסס את האוויר עם מים וזה יגדיל את הלחות ויפרוק מטענים חשמליים וימנע את מכת החשמל. בבית החולים שלנו מדברים על חשמל סטטי שנותר כאשר אדם מבודד עומד בין שני מוניטורים. הנושא הזה נבדק על ידי. ישנה המלצה נוספת שחשובה לעובדי בתי החולים וזה קשור בבגדים סינטטיים אשר מבודדים היטב מבחינה חשמלית ויכולים לצבור מטענים רבים. לכן ההמלצה היא ללבוש בגדי "כותנה". צביקה גרינברג
נושא תופעת חשמל סטטי ידוע בתעשיית האלקטרוניקה מעל 30 שנה. הסיבה, רכיבים אלקטרוניים רגישים לפגיעה של חשמל סטטי כבר בעוצמות נמוכות של מאות וולטים בודדים. ניתן להשיג מגוון גדול של פרטי לבוש, רהוט וציוד מיינן המקטינים את הווצרות החשמל הסטטי וע"י כך את פגיעתו. בכל אתר מכובד של יצרן מערכות אלקטרוניות ניתן לראות התקנים כאלה בפעולה.
שלום, אמיתי למקצוע מכשור רפואי ישנם שני מחקרים ,אותם קראתי,שבצעו חב' IBM וMOTOROLA:נבדקו כרטיסים אלקטרוניים שהוחזרו למפעל על ידי אנשי שרות שברחבי העולם .ברוב המקרים רכיבי הזיכרון שעל הכרטיסים ניזוקי מחשמל סטטי עקב עבודה לא נכונה.כל אנשי השרות צוידו בערכה אנטי-סטטית שמכילה:שטיחון פלסטי שמחוברים אליו שני כבלים:אחד מחברים להארקה של המכשיר שעובדים באותו רגע, וכבל השני, המכיל רצועה,עונדים על פרק היד.הכרטיס האלק.העטוף בסכית אנטי-סטטית מוציאים ומניחים על השטיחון-באופן זה החשמל הסטטי שעל גופינו ועל הכרטיס האלק. מתפרק להארקה. אני משתמש גם בערכה אנטי-סטטית. סרג`יו פיקלר