הזיכרון הכאוב משתי בחינות בגרות ...

דיון מתוך פורום  לקויות למידה

26/07/2005 | 13:37 | מאת: כפיר

שלום, שוב אני מקווה שהכל בסדר אצל כולכם , תודה על התשובות בשרשור הקודם... אבל עדיין משהו מטריד אותי...הזיכרון הכאוב של שלוש בחינות בגרות .... הבחינה הראשונה הייתה בכימיה, ידעתי את החומר מצויין אך יום לפני הבחינה הודיעו לי שעקב הארכת הזמן , לא אוכל לקבל הפסקה המגיעה לכל הנבחנים בין שני חלקי הבחינה... למה? כי רכזת בחינות הבגרות מתוך ראייה עקומה ואי הבנת המושג לקויי למידה (היא קראה לזה בשיא הבורות "דיסלקציה" ) ואי הבנת המושג "התאמה" (מושג ששמעתי עליו לראשונה בפנייתי לקו הפתוח בנושא הבחינה הזו- עד אז לצערי כולםן, היועצת המאבחנת הפסיכולוגית ,וכמובן הרכזת במושג הנורא שגור ומרגיז בעניי "הקלות "-מאחר ואין גאן שום הקלה ברמה האקדמית הנדרשת אלא רק בתנאי הבחינה שיתאימו לליקוי ), היה חוזר מנכ"ל מפורש שקבע שתלמידים הזכאים להארכת זמן יקבלו הפסקות לאחר סיום הארכת זמן !!! אך הרכזת טענה כל מיני טענות כגון : "הוא צריך שעתוק לאחר הבחינה.." , ועוד כמה וכמה סיבות שלא התיישבו לכל בר דעת... קראתי ליועצת שהיא בעצם זו שלחצה על האבחון שנה לפני כן, היא הגיעה הסברתי לה את המצב והיא כעסה (או שעשתה את עצמה כועסת שאעריך אותה..), נכנסנו שנינו לחדר המורים לשוחח עם הרכזת ה.. . (לא רוצה לכנות במות שעולים לי בראש כשאני נזכר בה), אני זוכר לאחר מס' דקות שהרכזת אמרה "נו, אז מה הבעיה? עוד לא הבנתי את הבעיה..." ביועצת הסבירה לה שיש צורך בהפסקה בין חלקי הבחינות והרכזת בשיא החוצפה צועקת עליי :"סליחה...." ומסמנת לי את הדרך החוצה, יצאתי והיא אמרה "תודה" (לפחות הייתה מנונמסת ....) לאחרכ מס' דק' /המתנתי בחוץ, היועצת יצאה והרימה ידיים ביאוש ואמרה שאין מה לעשות..... חזרתי הבייתה ופניתי לקו הפתוח ., במצב בו מנהל בי"ס לא בבי"ס , זו הייתה הדרך היחידה לטפל בסוגייה.. הנציגות בקו הפתוח אמרה לי את מה שידעתי שזה מנוגד לנהלי המשרד.. והיא תנסה לטפל בפנייה..נסתה ונסתה ומי לא עונה מנהל בי"ס. לבסוף כשענה בשעת בוקר הבחינה (כאשר יש לי הבטחה מהקו הפתוח שהכל יהיה בסדר גם אם זה ב12 בלילה לא שוכחיםן אותי...) הוא כעס על נציגת הקו הפתוח שמה פתאום ובאיזו זכות פניתי אליה ולא אליו , היא הסבירה לו את המצוקה ואת מהות הפנייה וזה לא ממש עזר לה... הפנייה שלי הועברה לרכזת בחינות הבגרות, שאחרה בתחילת הבחינה , ולא נתנה הפסקה בין הבחינות ולבסוף... היא לא חדלה מלהציק למשך זמן השעתוק של הבחינה ומעקה כל פעם שהיא לא מבינה מי אישר לי בכלל שעתוק בכימיה... ועד כמה וכמה פנינים..... עברה הבחינה , בשיחת משוב עם הקו הפתוח , הם שאלו לפתרון הפנייה אמרתי שהיא כלל לא טופלה, הם ספרו לי על תגובת המנהל ושאלו אותי אם להמשיך בטיפול , סירבתי כי לתומי חשבתי שמנהל מתחלף ואשאר עם הרכזת הבעייתית... אך הם כבדו את בקשתי ועל כך אני מצטער... הגיעה הבחינה בלשון ובהבעה... עד למחצית הבחינה, אף אחד בבי"ס לא יודע מהי תשובת ועדת חריגים בנושא שלי, (אילו התאמות אני מקבל!!!!) , וכל פעם הן כנכסות פעם הרכזת ופעם העוזרת שלה ואומרות שיכול להיות שלא יהיה שעתוק.. וכל פעם לא חוזרות עם תשובה אלא בתשובה הלקונית :"תמשיך בבחינה ותדע אח"כ. מבחינתי מדובר במחדל, שכן את ההתאמות אני אמור לדעת לפני הבחינה ולא במהלכה וזו משום שרק אוכל להתארגן במסגרת הזמן שהוקצבה לכל המטלות באיכות גבוהה, אך במקום להיות מרוכז בבחינה אני מבמתח לאישור אי אלו התאמות-היום אני יודע שו.חריגים נותנת תשובות במרוכז ולכן לא ייתכן שלא הייתה תשובה בעינייני...או שאבדה או שהרכזת לא הייתה מספיק אחראית לתפקידה השונים.... הבחינה השלישית הייתה אנגלית , בבוקר הבחינה (הבחינה נערכה אחה"צ), מצלצלת היועצת (שעתיים לפני הבחינה) ומוסרת כי היא לא יכלה הלשיג אותי קודם ויש עדכון בחוזר מנ"כל ואין קלטות הקראת שאלון לכל נבחן רק קלטת אחת. והיא מקווה שזה מקובל עליי. חבל שלא פניתי לאחר השיחה הזו לקו הפתוח שוב, אך סמכתי לצערי על היועצת , שהיא לא תכסה על הרכזת.. וכך נבחנית בבחינה באנגלית עם הקראת שאלון פעם אחת בלבד ללא אפשרות לגמישות אישת של קצב הקראת השאלון. לאחר שנה במקרה קראתי את חזור מנכ"ל שהופק בדיוק במועד הבחינה שבה נבחנתי ונטען במפורש שתלמידים הזכאים להקראת שאלון בי"ס יפיק עבורם באנגלית קלטות אישיות לכל נבחן!!!. אך הרכזת והיועצת המציאו חוזר חדש.. כבר לא יכולתי לערער על הבחינה ונותרתי עם הציון ששהוצאתי... ועם כל המטען הזה אני מתלבט האם במכללה באמת מי שימליץ על ההתאמות יהיה גם זה שיפקח שהן מבוצעות כהלכה, או שגם כאן ינסו לכופף את החוקים, כי ממש לא בא לי להילחם על מה שמגיע לי ועל מה שמאושר לי....

לקריאה נוספת והעמקה
26/07/2005 | 14:54 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

כפיר צהריים טובים, אני שמחה לראותך כאן שוב. ראה, הכאב והזכרונות הקשים ילוו אותך תמיד. פגיעות כל כך קשות שנערמות ומצטברות אינן נמחקות והזיכרון הצורב תמיד ילווה אותך בדרך בתוספת הפחד כי החוויה תשכפל את עצמה. עם זאת אתה כבר לא ילד! אין לך כוח אז תפסיק להתמודד? אולי תוותר על רעיון הלימודים במכללה? האם תתן לשיבושים במערכת החינוך הדפוקה שלנו לדפוק לך את החיים? האם תיתן להם לנצח??? מה שאני מנסה לומר לך, וזאת מבלי להקטין בערך הכאב והקושי, כי אתה חייב להיות תלוי אך ורק בעצמך. עד היום הצלחת למרות וכנגד כל המכשולים ואם תחליט, כך יהיה גם בעתיד. ברוב המכללות בארץ קיימת מחלקת חריגים ואחראי לקויות למידה. ברוב המקרים נעשים מאמצים להתחשבות וטיפול נאות, אך בהחלט עדיין קימות בעיות: חלק מן המרצים אינם מכירים בהתאמות או משום שלא שמעו מושג זה מעולם או מתוך חוסר נוחות, לא תמיד זוכים לתנאים המושלמים במהלך הבחינות ופעמים אחרות הם פשוט שכחו. כפיר, המכללה היא לא תיכון. עם זאת פה ושם מה שנראה כניסיון לכופף חוקים אינו בדיוק כך. איש לא ינסה לפגוע בך במכוון במהלך לימודיך, ועם זאת זהו שלב בו תצטרך לדאוג לעצמך ובמקרים מסויימים בכל פעם מחדש. הדרך לא תהיה פשוטה, ורק אתה תוכל להחליט כיצד היא תסתיים. אל תתמרמר על מר גורלך. פעל ככל יכולתך על מנת לשפר את העתיד. אתה בחור מרשים מאוד וכישרוני מאוד וההיסחפות לתהומות השנאה והחשבונות מן העבר פוגעים אנושות ביכולות ההצלחה והשמחה בעתיד. אני משוכנעת מעל לכל ספק כי תוכל להצליח באופן מדהים בכל תחום שתבחר. אתה כבר ניצחת! אל תיתן ליריבים מן המלחמה ההיא להחליש אותך בדרכך החדשה והמבטיחה. בהצלחה אלמוג נ.ב - תגובתך לדברים שכתבתי הפעם חשובה לי. אשמח מאוד לשמוע את תגובתך.

26/07/2005 | 23:16 | מאת: כפיר

אני מבין במקרה את האגרסיביות שנשמעת מהודעתך... המוזר שבבי"ס במבחנים הפנימים ידעתי את זכוייתי ובאמת ידעתי להתגמש בעת הצורך (לא חייבים לשעתק את הבחינות הפנימיות אם המורה מצליח לקרוא את הבחינה , ומקסימום אפשר להקריא פסקאות או מילים לא ברורות), וידעתי לדרוש גם מעבר השני שיש לי בכיס את המכתב מהיועצת , למורה לאנגלית ע"פ בקשתה הייתי מזכיר להכין עבורי את הקלטות , ואפילו אם זה להתקשר אליה הבייתה... ובנוסף המורה לאנגלית ביקשה שארשום לה את ההתאמות שאושרו....ע"ג טופס הבחינה... אך במבחנים "הגדולים" -בחינות הבגרות כל המערכת השתמשה בכלים הכי מגעילים שלה כדי להדוף את מה שלא נוח , כי עובדה שאותה רכזת ששללה את ההפסקה המגיעה לי ע"פ חוזר מנכ"ל לא העזה לעשות זאת במבחן אחר בין שני חלקים לכיתה של 10 נבחנים... כי היא ידעה במפורש שכח של תלמיד אחד לא יהרוס אותה לעומת הפגנת כח של 10 נבחנים... לא התייאשתי , אך עדיין הזכרונות כואבים, ולכן אני קודם אפגש עם פסיכולוגית המכללה האחראית על נושא ליקויי למידה ואשוחח איתה על הכל (במכללה שלנו יש את השירות הזה למי שאובחן או לא אובחן בעבר על מנת לשקול צורך באבחון או אבחון מחודש) ואולי לאחר השיחה עימה ארגיש שיש לי גב, בניגוד לבי"ס התיכון והיא תוכל לתת לי את התשובות והפתרונות למצב של סטודנט נגד מכללה... ואולי לא , ואז אצטרך לחפש פתרונות אחרים... פשוט אני מעלה כאן את המעצורים שלי בפנייה חוזרת למתן ההתאמות..... אך גם בבחירתי במכללה, בחרתי בזו שאמרה, אני עוזרת ללקויי למידה ומוכיחה את זה בדפי המידע, ובייעוץ וברמה המקצועית והשירותית שנותנים לסטודנט.... נכון בכל מקום , לא הכל יילך חלק מטבע הדברים שבהם יש בירוקרטיה ואנשים... אך יש לי הרגשה חזקה שכאן בניגוד למקומות אחרים שמבטיחים ולא מקיימים כן אקבל את התמיכה שלה אני זקוק בכל מקרה באשר יהיה... מדובר במכללת אחווה.(אם יש למישהו להוסיף עליהם-) נכון ייתכן שאני מכיר רק את הטוב שבהם, אך לטעמי יש גם שם, כמו בכל מקום רע, אך משיחות עם סטודנטים לא לקויי למידה (או שכן, לא שאלתי) עולה תמונה של מכללה שאכפת לה מהסטודנטים שלה בניגוד להצהרות שווא של שאר המכללות בהם ביקרתי או שוחחתי עם הסטודנטים שלהם...

26/07/2005 | 19:29 | מאת: דוידי

כפיר ערב טוב תלאות רבות עברת במהלך תקופת מבחני הבגרות ובנושא זה נותר לי להצטרף לתגובת אלמוג -דברי עידוד וחיזוק. חוזר מנכ"ל "התאמות בבחינות לנבחנים בעלי לקויי למידה "בא לעזרת לקוי למידה. הם מתעדכנים מדי פעם.כל בתי הספר בארץ מקבלים חוזרים אלה ואמורים לישמם.ההתאמות מיועדות לתלמידים שקשייהם בתפקוד הלימודי באים על רקע של לקוי למידה ואינם נובעים מסיבות אחרים כמו חסך חינוכי-סביבתי,ביקור לא סדיר, העדר מוטיבציה ומכוונות עצמית ללמידה.ההתאמות אינן באות להעניק יתרון לתלמיד לקוי למידה על פני תלמיד שאינו מקבל התאמות. ההתאמות ניתנות בזכות ולא בחסד.ההתאמות מחולקות לשלש רמות. לכל רמה קיים גורם מוסמך המאשר את ההתאמה. בפניתך מוזכרות התאמות ברמות 1(הארכת זמן,שיעתוק הבחינה) והתאמות ברמה 2(השמעת שאלון הבחינה באנגלית באמצעות קלטת גם אם נדרשת פעם נוספת). בשתי רמות אלו הגורם המאשר את ההתאמות הוא המועצה הפדגוגית שנבחר על ידי מנהל בית הספר או נציג מטעמו וכולל גם צוות חינוכי המוזכר בפנייתך.זאת ועוד ההחלטה המנומקת של המועצה הפדגוגית חייבת להימסר בכתב לך ולהורים. דבר שניראה כי לא נעשה. נימוקים אלו הקשורים בגורמים שידעו על ההחלטה והיו מעורבים בתהליך היבחונתך ועצם אי מסירת המידע בעניינך בהחלט הינם נימוקים משכנעים עבור ועדת החריגים האגף הבחינות במשרד החינוך לצורך דיון בבקשתך ,באם תוגש, לזכאות לתיקון הציון או בחינה חדשה התואמת את זכאותך. לעניין לימודך במכללה. מדובר בציבור לא קטן של סטודנטים והיחס לא תמיד אישי. המלצתי לבקש כל דבר שהינך זכאי או מסוכם עם הסגל האקדמי או מנהל הסטודנטים בכתב.ניירת זו תידרש בתחילת המבחנים על ידי המשגיחים ולא תמיד קיימת נציגות של המכללה זמינה כמו בתיכון. כמו כן שמור כל סיכום עד לסגירת התואר. בתחילת שנת הלימודים פנה עם האיבחונים, אישורים הקיימים ברשותך לועדת ההתאמות בדרכי היבחנות להסדרת דרכי היבחונתך,הגשת מטלות,וכדומה. הדאגה, ההכנות והפיקוח על ישום ההמלצות הינו קודם כל באחריותך. עמוד על זכויותך. הכנה מוקדמת תחסוך עוגמת נפש במהלך שנת הלימודים. בהצלחה

26/07/2005 | 22:59 | מאת: כפיר

נבחנתי לפני חמש שנים ואז היו חוזרים אחרים שהסמכות לאישור התאמות היה יותר מסורבל (אישור ע"י בי"ס ושליחת למוקד אגף הבחינות לאישור ע"י ועדת חריגים) ברור שבמצב כזה הערעור הוא תקף רק לחצי שנה ואני גיליתי את העוול רק שנה וחצי אחריי.... אך בכל מקרה תודה.... יש להניח כי אם היינו במערכת נורמלית , הרכזת הייתה עפה הבייתה אבל היא הייתה מגובה ע"י מנהל מושחת וזה הכאב הגדול ותאמין לי שבפיטורים הקרובים יפטרו מורים רבים וטובים אך שניהם ישארו "לתרום למערכת תרומה רבה". יחד עם היועצת ללא עמוד שדרה...

מנהל פורום לקויות למידה