דיסלקציה
דיון מתוך פורום לקויות למידה
יש לי איבחון מכיתה ג מאז עשיתי רענון לאיבחון בכיתה י כדי שיחשב לי במשרד החינוך הקטע. עכשיו שברצוני להתקבל ללימודי אקדמאים יש לי בעיה. בפסיכומטרי לא מכירים בזה שאני דיסלקצית ולכן אני לא מקבלת את ההקלות המגיעות לי. אני מרגישה כמו עיוורת שמבקשים ממנה לקרוא. אין לי כסף לעשות את האיבחון המבוקש משום שעלותו מגיעה לכמה אלפי שקלים. האם יש איזה פיתרון משפטי לדבר, הרי זה נשמע ממש לא בסדר. הרי מי שאובחן כדיסלקט הוא דיסלקט כל החיים אין שינוי אז למה בכל זאת כל שלוש שנים צריך לעשות איבחון מחדש שעולה המון כסף?!. אשמח אם תענה לי ותעזור לי ואם יש לך איזה כתובת שאירגון למען דיסלקטים אני אשמח. ותודה רבה מירב.
מירב ערב טוב, לא ברו לי מדוע האבחון שברשותך לא הוכר במרכז הארצי לבחינות והערכה. האם הוא אבחון דידקטי בלבד ולא אבחון רב תחומי? על פי החוק המקובל כיום חידוש אבחון נעשה בכל חמש שנים לא שלוש, ולכן על מנת לענות לך תשובה מלאה ואחראית יותר כנראה שחסרים לי פרטים. נסי לקבל תשובה מפורטת לביבת הדחייה ומשם נראה מה ניתן לעשות. בברכה אלמוג
לצערי , המרכז הארצי, הוא כלב השמירה של המוסדות האקדמאים מפני לקויי למידה... גם אם היה לך האבחון הנדרש יש להניח כי היו מערימים קשיים נוספים.... ראש המדור לבחינות בתנאים מותאמים אמרה בכנס לפני שנה שלטעמה אין לקויי למידה כמו הכמות והאינפלציה שנוצרה במערכת החינוך ורובם הם או מתחזים או בעלי כשלים אחרים של המערכת, בנוסף היא הדגימה מערכת אבחנה שרבים מן המומחים ללקויי למידה הרימו גבה (דר' וינקלר ודר' נויה ספקטור מYNET?), משום שהמערכת שעתידה להיכנס כבר כעת היא תחליף למעשה את המאבחן האנושי ותקבע ע"פ אמות מידה מחשוביות התואמות בדר"כ רמות נמוכות של אינקלק' או בעיות חמורות מאוד (דר' וינקלר היה חריף יותר בפורום שלו וקרא לאמות המידה של הדר' מהמרכז הארצי נורמות נוירולוגיות המתאימות לפיגור ולא לליקויי למידה שרמת האינטל\גנציה שלהם תקינה ומעלה). דבר נוסף (וייתכן שבגללו לא קיבלו את המלצות הגורם המאבחן), זה שהם מאמינים כמו בורים שאין לקות למידה ספיציפית אלא כוללת, ולכן אני מתרשם כי אין בעיה בקריאה (על אותו משקל של המרכז הארצי בלבד , לא מנסה לאבחנך חלילה), כי את ידעת למלא את הטפסים של המרכז הארצי, ידעת לרשום הודעה כאן בפורום ולכן אני מסיק (שוב ע"פ אמות המידה של המרכז הארצי) שאין לך בכלל דיסלקציה ואת מנסה להשיג הקלות שלא מגיעות לך... ההודעה שלך מאוד יפה ומפורטת יחסית למי שמגלה קשיים בקריאה (כי אחרת לא היית יודעת להתבטא כך) ובגלל זה ייתכן שלא מקבלים את האבחון והמלצותיו...פשוט בורות אמרתי? אבל אני , אישית , יודע , שייתכן שהקלדה יותר קלה לך מכתיבה, אני אישית יודע שייתכן שיהיה משיהו אחר שיקריא את ההודעה שלי .. אבל המרכז הארצי לא יודע את זה.. בטםסים היית חייבת לציין מי הקריא לך את הטפסים ומי מילא אותם ע"פ יפוי כח משלך וחתימת של שני הצדדים בנוכחות עו"ד. אם זה לא יעזור, דר' וינקלר תמיד מציע את האפשרות של עתירה לבג"צ כי המרכז הארצי עובר על כמה וכמה חוקים מאוד עקורנים בארץ (חוק כבוד האדם וחירותו, חוק חופש העיסוק, חוק נגישיות לבעלי מוגבלויות וחוק שיוויון הזדמנויות). בהצלחה מול המוסד ללא נהלים מסודרים והחלטות שרירותיות... ראש המדור של המרכז הארצי אמרה גם שהיא לא מאמינה בליקויי למידה בשפה זרה...נושא שעורר המון אי נוחות בכנס ...נוסף היא הציגה את הכלי האבחוני המטומטם הזה וכולם (אנשי מקצוע העוסקים בליקויי למידה.) חששו כבר אז לגורל ליקויי למידה שגם ככה לא מזהיר במוסדות האקדמיים, אם צה"ל ע"פ דו"ח נקח"ל לפני שנה שינה עמדות בנושא ל"ל גם המרכז הארצי יכול רק אם ייתבע לכך ע"י רשויות המדינה... בהצלחה....
צהוריים טובים, בואו נעשה קצת סדר בעובדות: ראשית, אין לזרוק את כל האחריות על המרכז הארצי לבחינות והערכה. אמנם יחס המרכז נוקשה ובלתי מתחשב במקרים רבים, ועם זאת יש לכך רקע של רמאות וזיוף אבחונים מצד מיעוט , אשר הצליח לפגוע ביחס אל הרוב. השינוי ביחס לפני שנה חל לאחר חשיפת מספר לא מבוטל של מאבחנות ואבחונים פקטיבים. אלה פוגעים כעת אנושות בבעלי הצרכים האמיתיים בהתאמות היבחנות הן לקראת בחינות הבגרות והן במבחנים הפסיכומטרים. אני מגנה בתוקף את שלילת קיומו של ליקוי למידה בשפה זרה ובוודאי את ההנחה והקביעה כי יכולותיהם האינטלקטואליות של לקויי למידה נמוכה או מצוייה בתחום הנמוך של הממוצע. ההפך הוא הנכון. ידוע על פי מחקרים רבים כי יכולותיהם האינטלקטואליות של לקויי למידה הנן הרבה מעל הממוצא, וכל מה שנותר לעשות הוא לסייע להם לפלס דרכים חדשות ואישיות על מנת להגשים יכולות אלה. כאן נכנסת לתמונה מערכת החינוך שלנו. לצערי, נכונה הטענה כי חלק מן הקשיים הלימודיים המתגלים בקרב בוגרים הם תוצאה של כשל טיפול והתמודדות של המערך החינוכי . חוסר זיהוי, טיפול, בורות או חוסר עניין מצטרפים יחדיו ומעצימים לקות למידה קיימת ולעיתים גם יוצרים קשיים לימודיים חדשים, אשר במבחן התוצאה נראים זהים לחבריהם, אך במקור הם תוצאה של ריבוי אכזבות וכשלונות בלתי מטופלים, אשר בכללם הובילו למצב הנתון. אנו מצויים בתקופה בה חייבים להחזיר את האמון. לא יתכן כי מי שצריך את התמיכה והתאמות היבחנות ידחה בטענה כי אין לו קשיי למידה, ובאותה מידה אסור בשום פנים לאפשר לקומץ רמאים ושקרנים מאובחנים ומאבחנים לפגוע כך בכולנו. בברכה אלמוג