פורום לקויות למידה
מנהל פורום לקויות למידה
האם יכול להיות שלילד שנתנו לו לבכות זמן ממושך במשך 3 לילות (ליצירת הרגלי שינה) כשהיה בערך בן שנתיים + נוצרו לקויות למידה מאוחר יותר כתוצאה מכך? תודה
ערב טוב, ליקוי למידה הוא קושי מולד. בכי ממושך או טראומה חברתית לא תגרום לילד חוסר יכולת ביכולות הקריאה והכתיבה או בתהליך תפיסת שפות. עם זאת תיאורך יכול בהחלט להביא את הילד לקושי רגשי משמעותי שבהם פחדים, תחושת אפסות וחרדות נטישה. כל אלה משפיעים על אופן הלמידה בהכרח משום שהילד אינו פנוי ללמידה. בברכה אלמוג
איך משפרים את כושר התפיסה?(אם מעוניינים שהתפיסה תהיה יותר מהירה בכל תחום)
בוקר טוב, השאלה קצת מעורפלת. באופן כללי ככל שמתאמנים ומתרגלים יותר משתפר כושר התפיסה. התרגול יכול להיות קריאה או כתיבה באופן פשוט או לימוד אסטרטגיות למידה המותאמות לקושי ספציפי. בברכה אלמוג
למידה בחינוך הרגיל. הרקע להצעת החוק: ============ במערכת החינוך לומדים כיום כ- 15% תלמידים הסובלים מלקויות למידה, אשר ניתן לחלקם לשתי קבוצות; רק כ- 33% מקרב התלמידים לקויי למידה, מקבלים מענה הולם לצרכיהם במסגרת החינוך המיוחד. מנגד - כ- 66% מהתלמידים לקויי הלמידה הפוקדים את מערכת החינוך בכיתות ובגנים רגילים זוכים למענה חלקי בלבד ולעתים קרובות נותרים ללא מענה, היות וצרכיהם נדחקים אל מול צרכיהם של תלמידים בעלי צרכים מורכבים יותר, אשר זכאים להשתלב בחינוך הרגיל על פי חוק השילוב. * כלומר, כ- 10% מהתלמידים הלומדים במסגרת החינוך הרגיל אינם מקבלים מענה הולם וראוי לצרכיהם רק בשל העובדה שהם לקויי למידה. יתירה מכך - בהיעדר חוק מפורש המסדיר את זכאותם של התלמידים לקויי הלמידה - יכול משרד החינוך לשנות את ההנחיות חדשות לבקרים וללא כל התראה מוקדמת. ** בהמשך לכך, אנו פונים בבקשה לחתום על עצומה התומכת בהצעת החוק ביוזמתו של פורום הורים לתלמידים לקויי למידה בחינוך הרגיל, ו אשר הונח לאחרונה מחדש על שולחן הכנסת על ידי ח"כ זבולון אורלב. |תודה מראש לחותמים ולתומכים :)
הקישור: http://www.atzuma.co.il/petition/elton/1/
מעולם לא נשלחתי לאבחון ליקויי קריאה וכתיבה למרות שיש לי כאלה ללא ספק כרגע סיימתי תואר שני וכתבתי אף תזה באנגלית (25000 מילים בתחום מדעי), אך עדיין יש לי הרבה בעיות בכתיבה והרבה מאוד שגיאות כתיב (ושגיאות של השמטת אותיות והחלפתם) למרות שאני אנטילגנטי ובע"פ מתנסך היטב אך בכתב קשה לי הן לארגן דברים ולכתובם בצורה ברורה וגם בכתיב ואף דיקדוק ושפה ואירגון משפטים משום מה. ובעיקר שמדובר בלכתוב בזמן מוגבל ומהר יותר. הבעיות הם גם בעיברית וגם באנגלית (למרות שאני דובר אנגלית טוב מאוד) הייתי רוצה לאבחן אם אכן יש לי דסלקציה שכן אני מאמין שציון התזה שלי נפגע מאוד בעיקר משום שיש לי בייות כתיבה ולא בעיות הבנה ןבזמן, ומכיבן שלא אובחנתי מעולם לא יוכולתי לבקש כל הקלות. אני גם מעוניין לעשות דוקטורט ולכן חשוב שיהיה לי איבחון סוף כל סוף, כי הבעיות שלי בכתיבה הם לי ניראות חריגות יחסית להשכלה שלי והבנה של דברים. כמו כן יש לי גם בעיות מסויימות בקריאה, בעיקר איבוד ריכוז וקריאה יחסית איטית. גם תמיד הייתה לי בעיה בךסיים בחינות בזמן אלה אם אלה היו מבחנים אמריקאים כל מבחן עם כתיבה היו לי בעיות זמן קשות אני בן 35 איפה אני יכול לאבחן אם אכן יש לי דסלקציה או לוקות כלשהיא יש מכונים מיוחדים למבןגרים איפה עושים כאלה איבחונים? מישהו אמר לי שבניצן עושים דברים כאלה האם זה נכון? או יש גם כאלה ד"ר פרטים שעושים זאת איפה מומלץ לעשות האם זה כרוך בעלות כספית גבוהה? איך אדע איפה הכי טוב לעשות? בתודה מראש אמיר
אמיר לילה טוב, אני שמחה לבשר לך - אין לך דיסלקציה!!! דיסלקציה היא חוסר היכולת לקרוא. דיסגרפיה היא חוסר היכולת לכתוב, וגם מליקוי זה אינך סובל. מה כן? פרטים רבים בתיאור שלך מחשידים מאוד כהפרעת קשב וריכוז. משתמע מדבריך כי מרבית הטעויות שלך הן תוצאה של הסח הדעת ובשום פנים ואופן לא חוסר ידע. אין לי ספק שיכולותיך האינטלקטואליות גבוהות מאוד, ועם זאת יתכן שיבוש מסויים בדרכי העיבוד, כלומר התהליך שבין ההבנה והידיעה של הדברים בעלפה ועד כתיבתם. אבחון - בשלב הראשון הייתי פונה לאבחון קשב. לשם כך פנה לרופא המשפחה ובקש הפנייה לנוירולוג. לדעתי, תמצא שם את התשובות. בשלב הבא ניתן לגשת לאבחון לקויות למידה, אך ליקוי הלמידה אצלך, אם קיים, נראה לי זניח. בברכה אלמוג
זניח? אני כותב בשגיאות כתיב קורא די לאט, מפספס אותיות ומבלבל, זה ממש לא זניח זה לא שיש לי פה ושם טעות כל 100 מילים זה הרבה יותר חמור יש לי בעיה ממש רצינית בכתיבה, גם אחרי שאני מתקן משהו כמה פעמים עדיין יש לי שגיאות שלא לדבר אם אני כותב מהר אז זה ממש הרבה מאוד שגיאות זה לא כזה זניח זה ממש פוגם באיכות ויכולת שלי למצות את הידע האמיתי, כן אני מסוגל ללמוד אבל עדיין זה לא קשור רק להבנה ועיבוד זה גם בכתיבה רגילה לא כזאת שמצריכה הבנה ואני עדיין גם אחרי אלף פעם יש מילים שאני עדיין לא בטוח איך לאיית גם אם כתבתי אותם עשרות פעמים קודם, יש לי אולי הפרעת קשב שמדובר בקריאה אבל מה הקשר לכתיבה כאן? מאיפה הקביעה החד משמעית כול כך ע"פ מה ? זה לא ממש נורמלי שמשהיו עם רמת השכלה כמו שלי יכתוב כול כך גרוע מבחינת כתיב וסדר ואירגון משפטים. מה שאת בעצם אומרת לי זה עזוב אין לך שום בעיה? לקח לי אולי שנים להבין לבד כי באמת הבעיה היא לא כזאת בולטת, אני כן מסוגל לקרוא ולכתוב אבל ברמה הרבה פחות נמכוה משום מה מהיכולת האיטלקטואלית שלי
שלום רב בני בן 11 ומגיל הגן נאמר לנו שיש לו בעית התארגנות. מטבעו הוא גם מסורבל ובעבר הופנה לפיזיותרפיה. הכנת השיעורים אורכת אצלו שעות. האם זו בעיה המוגדרת כלקות למידה? דרך אגב, גם אני סבלתי (ועדיין ) מבעיה זו. במשך הזמן סיגלתי לי שיטות להתגבר עך כך. ברצוני לעזור לו כמה שיותר מוקדם. תודה מראש
לילה טוב, הקושי בהתארגנות הוא אחד הסימפטומים של ליקוי למידה. בעיה מסוג זה פותרים על ידי לימוד אסטרטגיות למידה נכונות והכנת תוכנית תפקודית שתייעל את סדר היום ואת רמת התסכול שלכם ושלו. בברכה אלמוג
תודה על תשובתך המהירה. האם תוכל להמליץ על מישהו טוב באזור הצפון? תודה רבה
שלום אני מעוניינת בהסבה להוראה. וברצוני ללמוד את נושא לקויות למידה. האם עליי ללמוד ראשית חינוך מיוחד כולל התנסות בפועל כמורה ורק אז ללמוד את הנושא העיקרי. (כי אז בעצם מדובר על לפחות עוד 7 שנים! ) או שניתן ללמוד את הנושא כתעודה? תודה מראש
לילה טוב, ניתן ללמוד את תחום לקויות הלמידה במסגרת לימודי תעודה, אך החשובה באמת היא העבודה בשטח והניסיון בהתמודדות עם בעיות וקשיים של הילדים, תוך מציאת פתרונות יצירתיים וקידום יצירתי ואחר... בברכה אלמוג
אחזור אלייך אחרי החג עם כמה שאלות ועדכונים. תודה על דברי העדוד והתמיכה את מקסימה מקסימה שתהיה לך חתימה טובה ובהצלחה גם לך!!! שלך שרון
שרון יקרה, גמר חתימה טובה והרבה הצלחה. אשמח להיות לצידך בכל רגע בדרכך... שלך אלמוג
בתי בת ה 9 משגעת אותי! היא לא מצליחה להכין שעורים לבד, לא עושה שום דבר לבד, תמיד צריך להזכיר לה שהיא צריכה להכין את התיק למחר, להתקלח וכו". היא שוכחת מה היא עושה ומתחילה לעשות דברים אחרים, צריך להזכיר לה כל הזמן. היא מסוגלת להעביר את כל אחה"צ כשהספרים והצחברות פזורים על הרצפה בכל הבית, עד שתהיה עייפה ותרצה לישון. אם היא לומדת אצל מורה פרטית יש עליה חדה בהישגים שלה. לקחתי אותה לנויירולוג ילדים ולא מצאה כלום, עשינו לה מבחן טובה וזה יצא תקין. המליצו לי לעשות מבחן דידקטי לא כולל חשבון, איך זה יפתור את הבעיה שלה אם בכלל? מה את מציעה לעשות?
ערב טוב, לפני שמשתגעים חשוב להבין כי ביתך אינה מבולגנת, אלא לקויית למידה. אבחון מסודר הכרחי כדי להבין במדוייק את הקושי בלמידה, בהתארגנות ובסדר היום. על פי אבחון ניתן לבנות תוכנית עבודה מתאימה לבית הספר ולביית. בנוסף דרושים בדחיפות שיעורי אסטרטגיות למידה, אשר יסייעו לביתך לרכוש הרגלי למידה והתנהגות יעילים יותר. חשוב מאוד!!! ביתך לא עושה דווקא. היא לא מחפשת להרגיז אותך, אבל היא צריכה תמיכה ועזרה. בברכה אלמוג
כשאת אומרת אבחון, את מתכוונת לאבחון דידקטי? ניצן בסדר? מה זה שעור באסטרטגית למידה? איפה אפשר לעשות זאת?
שלום לבן שלי, בן ה13, יש בעיה של קשב וריכוז. ניסינו רטלין, עשה לו מאוד רע מכל הבחינו, פסלתי. אמרו לנו שיש אפשרות לטפל בבעיה עלידי רפואה אלטרנטיבית. האם נכון? באיזו צורה?לאיזה תחום ללכת? כמה זמן עד שרואים תוצאות? לאן לפנות? תודה- דחוף
ערב טוב, אני לא מכירה שום שיטת פלא אלטרנטיבית שיכולה לפתור תופעה כימית מוחית. אם הריטלין אינו טוב לבנך, יש להתייעץ עם הרופא המטפל ולמצוא את התרופה החלופית הטובה לו ביותר. בהצלחה אלמוג
לכל חברי הפורום, ברכות שנה טובה ומוצלחת לכולנו. מי יתן והשנה החדשה תאיר פנים, תסייע לשפר ותביא כל אחד מאתנו להצלחה. אני מקווה כי תמשיכו לפקוד את הפורום שלנו ותהיו בו שותפים פעילים וסמויים. הרבה הצלחה לכולכם. בברכה אלמוג
שלום אלמוג, ברצוני לאחל לך שנה טובה ומתוקה, בריאות, אושר, אהבה ופרנסה טובה שתמשיכי להעלות חיוך על שפתותיהם של הרבה תלמידים ואנשי מקצוע. את מקסימה, לבבית ומקצועית. את זוכרת אותי מההתכתבות לפני כ- 3 חודשים? כתבת לי "שרון בואי נגשים חלום"
שרוני, לילה טוב נהדר לשמוע את קולך. מה שלום החלומות? מי יתן ויתגשמו בשנה החדשה תודה על הברכות היפות. מקווה שתזכי לכל הטוב שבעולם שלך אלמוג
בקשר למה שכתבת לי למטה. רשמת רוב מרכזי הלמידה אינם פועלים בשעות הבוקר, אלא אחר הצוהריים- מתי עושים אבחונים דידקטיים במכונים אחר הצהריים או בבוקר? עוד רשמת שעם הסמכה מתאימה אוכל להשתלב במרכזי למידה בתוך בתי הספר וכעובדת מתיא כמורת שילוב. 1. למה הכוונה הסמכה מתאימה? 2. באיזה תפקידים ניתן להשתלב במרכז למידה פרטי או בבית הספר? 3. למיטב ידיעתי כדי להיות מורת שילוב צריך תעודת הוראה של חינוך מיוחד, לא?! תודה על כך שאת מקדישה מזמנך לענות לי
בוקר טוב, אבחונים רבים מתבצעים בשעות אחר הצהריים על מנת לא להפסיד שעות לימודים. עם זאת קיימים מקרים בהם מתקיימים אבחונים גם בשעות הבוקר. הסמכה מתאימה יכולה להיות תואר בתחום החינוך המיוחד, או תעודות הסמכה בתחום לקויות למידה מגורם מוסמך ומוכר אחר. בבתי הספר ניתן להשתלב כמאבחנת, מורה להוראה מתקנת, רכזת לקויות למידה, מורת שילוב, לנהל תוכניות עבודה וקידום לתלמידים על פי אבחון ועוד... את כל אלה ניתן לבצע גם במרכזים הפרטיים, כאשר כאן מידת החופש והיצירתיות גדולה אף יותר. נכון, רצוייה תעודת הסמכה מן החינוך המיוחד. עם זאת , כפי שציינתי קודם לכן, תעודות הסמכה וניסיון תעסוקתי עשויים להספיק במקרים מסויימים במידה ותעודת ההסמכה מונפקת מגוף מוכר. ( אורנים, ניצן, בית רות ואחרים ) בברכה אלמוג
רשמתי לך למטה שאלה- אז למה כן? תוכלי לענות לי בבקשה מקווה שאני לא מטרידה אותך תודה
ערב טוב, הסיבה שלא עניתי על הודעתך היא התחושה שאת ממש מחפשת את השלילי ומנסה לגייס כל טיעון נגד. כל ניסיון להציג לך צדדים אחרים נדחה, ולעיתים תוך אמירות מכלילות וכמעט מסוכנות. האמונה שלי בנוגע לבחירת מקצוע ולימודים היא מאוד ברורה: מידת העיניים הבורקות. הצעתי לכל אדם ללמוד ולעסוק רק בתחום שמרתק אותו, או לכל הפחות גורם לו עניין רב. אותי באופן אישי תחום הטיפול והנגיעה האישית בבני אדם תוך ההזדמנות והזכות לשנות ולשכנע שהוא יכול. את צריכה לעשות את הבחירה שלך ולבדוק מה משמעותי יותר עבורך? האם אבחון וטיפול משמעותיים עבורך וחשובים לך? אם כן, תפסיקי לחפש את השלילי ואמצי את ההזדמנות. אם האור בעיניים לא נדלק, חפשי שביל אחר. בברכה אלמוג
אכן אקח את דברייך לתשומת ליבי שנה טובה ושוב תודה נתלי
הנני בת 32 ועברתי ראיון עבודה שבו הייתי צריכה לכתוב "מכתב" כדי שגרפולוג ייתן חוות דעת. עליתי לארץ בגיל 15 מרוסיה ולפי דעתי שפת אם שלי-רוסית, אבל גרפולוג אמר שהמכתב שנכתב ברוסית ופרטים אישיים שנכתבו בעברית נכתבו על ידי כתבו שני אנשים שונים וביקש את אותו מכתב בעברית. נכון להיום הוא לא ממליץ למעביד לקבל אותי למקום עבודה זה ללא הסברים. העם לפי מכתב שנכתב בעברית אפשר לדעת מי אני? העם זה לא הייתה טעות לתת את המכתב השני? ובאמת מה היא שפת האם שלי????
טליה ערב טוב, שפת האם שלך היא רוסית. אומנם, את נמצאת שנים רבות בארץ, אך עדיין כל יסודות השפה הוקנו לך בשפת אימך, רוסית. חוות דעתו של הגרפולוג תמוהה בעיניי מאוד. מה פירוש שני אנשים??? כתב היד שלך הוא שלך בכל שפה. לא ברור למה נדרש מכתב שני ומה הבעייה בכתב היד. אני הייתי מבקשת הבהרות ומקווה כי בפעם הבאה יבחן אותי בעל מקצוע מיומן יותר. בברכה אלמוג
ילדי בן 4 בגן עיריה טרום חובה לטענת הגננת הילד מפריע לעיתים קרובות במליאה בגן .לא מקשיב רוקע ברגליו מזיז את הכיסא ואם היא שואלת את הילד על מה הם שוחחו בגן הוא לא יודע להגיד , עקב כך שהוא מפריע הגננת לא מסוגלת להעביר את המליאה והפתרון שלה להוציא את הילד מחוץ למליאה לחצר הגן אני חייבת לציין שבבית הילד ממושמע להוראות מרכיב פזל משחק במשחקים בחדרו משחק במחשב וצופה בטלויזיה מידי פעם עושה חוברות למידה כגון מה יוצא דופן צביעה שלא תמיד מצליח בד"כ יוצא מהקווים ועוד שאלותי הם: 1 האם הילד סובל מאזו שהיא הפרעה ? 2 היכן מבצעים אבחון ואם יש הסדר עם קופ"ח כללית וחברות הביטוח ואם כן אשמח אם תוכלו להמליץ? 3 אם יש הפרעה אלו סוגי טיפול מתאים לילד ? לצערי האינטרנט מלא בחומר בנושא וככל שאתה מתעמק בנושא אתה נהיה מבולבל יותר ולא מבין מי נגד מי אשמח להתיחסותך המהירה ולקבלת המלצות תודה
קרן ערב טוב, ליל בן 4 לא עורכים אבחון! מתיאורך את תפקודו של בנך בבית לא מתעוררת כל בעייה בתחום לקויות למידה. צריך לברר מה מפריע לבנך בגן וגורר חוסר שקט. אל תרוצי לאבחונים טיפולים או אבחנות כאלה ואחרות. הילד רק בן 4 ועל פי הנתונים הקיימים כעת גם אם יש חשש כל שהו לקשיי קשב, מוקדם מאוד לאבחן. נסי לברר עם הילד מה הקושי. שוחחי עם הגננת ונסו למצוא פתרונות יותר יצירתיים מהרחקת הילד מן המליאה ( למשל שיתוף אקטיבי בנושא או הפעילות המעברת ). בברכה אלמוג
מכון אפי המיוחד והשונה מכון אפי הוקם בשנת 1991 על-ידי עמותה ללא כוונת רווח, במטרה לסייע לילדים ומשפחותיהם "הנופלים בין הכסאות" בתוך מערכת החינוך. במכון אנו מאבחנים ומטפלים בילדים אשר מתקשים להביא את יכולתם הטובה לביטוי עקבי ואינם מצליחים להתמודד עם דרישות בי"ס. http://www.efi.org.il
ברצוני לדעת אם תוכלו לעזור לי אם בני בן 13 שסובל מבעיית קשב וריכוז וינם איתו בעיות בבית הספר .כול מיני הצקות מצידו כלפי ילדים אחרים וכן בעיות לימודיות הן בבית הספר והן בבית. בתודה מראש האמא המיואשת.
יש סתירה בין דברייך לבין מה שכתבה לי המאבחנת למטה. לפי מה שאת כתבת כן כדאי ללמוד את התחום ויש סבירות גבוהה שתהיה עבודה רבה בתחום. ולפי מה שאותה מאבחנת כתבה נראה כי הפסיכולוגים הם השולטים בכל האבחונים ורוב התלמידים פונים לאבחון פסיכודידקטי על מנת לקבל שעות שילוב בבית הספר. ולסטודנטים להשכלה גבוהה בכלל צריך תואר שני מה שאין לי כרגע. אז נראה לי לא כדאי ללמוד את התחום. מה דעתך עכשיו?
בוקר טוב, איני יודעת מי המאבחנת שכתבה את ההודעה, אך על פי טון דבריה נדמה לי שהיא אינה אובייקטיבית ומדברת מתוך כאב או ניסיון בלתי מוצלח שלה תוך שימוש בהכללות שאינן ממקומן, שבהחלט אינו מחייבות את הכלל. השירות הפסיכולוגי עושה עבודה טובה ומקצועית ולמרבה הפלא לא כל עובדיו הפסיכולוגין תאביי בצע. יש כמה בודדים , אשר עדיין עושים עבודה מקצועית. ועכשיו ברצינות - אם תחום האבחון מעניין אותך לכי ללמוד אבחון. לימודים מקצועיים בתחום יפתחו בפנייך אפשרות להשתלב בעבודה בתחומים מגוונים בתחום לקויות הלמידה, שהמודעות לו הולכת וגוברת. במקום לחפש את הסיבות למה לא, בדקי למה כן. המגמה למקצע את התחום אינה באה על מנת לחזק פסיכולוגים, אלא כדי למנוע מקרים של חוסר מקצועייות שכמותם, לצערי, היו הרבה בשנים האחרונות. כן, כדי לעבוד בתחום זה צריך להשקיע הרבה. וראוי שכך, שכן גורל ילדינו תלוי בעבודה זו. בברכה אלמוג
1. את יכולה לפרט בבקשה כיצד לימודי האבחון יפתחו לי דלתות בעולם העבודה עם ליקויי למידה? 2. מצד שני לא נראה שמערכת החינוך נותנת קרדיט למורים מאבחנים מקצועיים שבכל זאת התמקצעו ולמדו ומפקידה את נושא האבחון בידיהם של הפסיכולוגים. לראיה, אי אפשר לקבל שעות שילוב בבית הספר ללא אבחון פסיכולוגי ותמיד ממליצים על אבחון פסיכודידקטי אז כך שבכל אופן יוצא שפסיכולוג עושה אבחון. בכל אופן תודה על המידע וההכוונה
בהודעה למטה רשמתי לך המשך להודעתך. האם ראית? מבקשת את התיחסותך בבקשה תודה רבה ימימה
ימימה ערב טוב, מהו איזור מגוריכם? כתבתי לך כי קיום סדנאות להורים בתחום לקויות למידה בעייתי מכיוון שהיוזמות מעטות, ולעיתים הורים בגלל חוסר ידע מתביישים ואינם מוכנים להיחשף. עלות סדנה כזו לא צריכה להיות יקרה מאוד בסביבות 80 - 100 ש"ח לפגישה של כשעה וחצי. האם את מכירה הורים נוספים שיהיו מעוניינים בסדנה כזו? אם כן, יתכן שניתן ליזום אותה. בברכה אלמוג
הבן שלי בן 4 ו-11 ח' , הגננת דיווחה לי שאינו אוהב לעסוק בפעילויות שדורשות מיומנויות של מוטוריקה עדינה, אני גם יודעת מפני שגם בבית אינו אוהב לשבת ולצייר למשל או לצבוע, הוא מחזיק את העיפרון בצורה רופפת, אין לו שליטה באחיזת העיפרון, מתעייף מהר, גם מבחינת הקשב שלו והריכוז, אינו מסוגל לשבת וללמוד למשל את המספרים, עד עכשיו לא סופר עד 10 בצורה נכונה. לאן עליי לפנות ואיזה אבחונים יש לבצע. אני גרה באיזור חיפה. בתודה מראש.
נילי לילה טוב, בנך צעיר מאוד, ולכן אין כל צורך לרוץ לאבחונים ובדיקות. לא כל הילדים אוהבים לצייר או להשחיל חרוזים. מיומנות החזקת עיפרון נרכשת וגם למידה ( מספרים או אותיות ) דורשת מיומנות ובשלות. כדאי להשקיע במשחק ובלי לחץ להזכיר מונחים כמו מספרים או אותיות. לבנות פאזל, להרכיב תמונה מכפתורי משחק, אבל בשום אופן לא לחייב. הכול ברוגע תוך הבנה שהבשלות הרגשית והמוכנות ללמידה תבוא מעצמה. בברכה אלמוג
שלום רב, בני בן 6 התחיל כיתה א.עברו שבועיים מאז תחילת הלימודים ועדיין לא נראה שהוא מזהה את הצלילים שנלמדו. אין לו בעיה בכתיבה של האותיות ובכתיבה וזיהוי של מספרים ויש לו זיכרון טוב למשל במשחק הזיכרון או במחשב. הגננת בגן אמרה שהוא לא פנוי ללמוד את האותיות ושזה יבוא לו. אני לא יודעת אם הוא עושה דוקא או שבאמת אינו קולט. יחד עם זאת, הוא ילד נבון, בעל שפה עשירה שיושב בריכוז כשמקריאים לו סיפור ועובד יפה בדפי משימות שאין בהם אותיות. המורה אמרה לי לשבת איתו כל יום 5-10 דקות ולעבוד על הנושא, אך קשה להושיב אותו. כמו כן, הוא לא מקבל "לא" בנושאים אחרים ומתחיל לצרוח וליילל. אני מאוד מודאגת שמא יש לו איזושהיא לקות למידה. איך מאבחנים? האם צריך לתת לו קצת זמן להסתגל לבית הספר? תודה מראש
אמא יקרה, אל תדאגי כל כך. טוב מאוד לשים לב ולהיות מודעים, אך בנך צעיר מאוד וחשוב לתת לו את הזמן שלו להסתגלות ולמידה. הילד לא עושה דווקא, הוא לא מנסה להיכשל בכוונה!!! הדרך הטובה ביותר להתמודד היא דרך משחקי בילים, אותיות והברות. לא בכפיה, לא בלחץ, אלא בהנאה. אם הבעייה תימשך בחודשים הקרובים יש לפנות ליועצת ופסיכולוג בית הספר לקיום אבחון, אך כעת נסי להילחץ פחות ולתת לזמן לעשות את שלו. בברכה אלמוג
היכן ניתן למצוא סדנאות ו'או קבוצות תמיכה להורים, על מנת לקבל כלים יעילים כיצד להתמודד עם הילדים, בית הספר והסביבה? מהן העלויות של סדנא כזו?
ימימה בוקר טוב, קבוצות תמיכה רשמיות בתחום זה הן מעטות. הארגון יזום על ידי ההורים על פי רוב. עם זאת קיימים מכוניי אבחון וטיפול בהן מתקיימות סדנאות ויעוץ בתחום זה. מהו איזור מגורייך? בנוסף, אם את זקוקה ליעוץ בתחום זה יתכן שאוכל לנסות ולסייע לך בעצמי. בברכה אלמוג
מדוע זה בעייתי? אין מספיק דרישה מצד ההורים או שאין מספיק אנשי מקצוע שינחו סדנאות להורים לליקויי למידה? אני מחפשת קבוצה תמיכה שאפשר ביחד להתלבט, לשתף, לקבל כוחות ומידע וגם לתמוך באחרים. תודה על הנכונות לעזור
שלום לך מנהלת פורום יקרה, אני מורה מקצועית בעלת תעודת הוראה, אך לא בהתמחות של חינוך מיוחד. עם זאת אני פוגשת הרבה תלמידים ליקויי למידה והייתי רוצה להרחיב את הידע שלי בתחום ואף לעסוק באבחון. ויש לי כמה שאלות בנושא אשמח אם תוכלי להשיב לי 1. האם אצטרך לעשות השלמות לקבל את התעודה אם אני לא באה מרקע של חינוך מיוחד? 2. האם במכללה למורים נותנים תעודת מאבחן המוכרת ע"י משרד החינוך? 3. האם במסגרת לימודי האבחון ארכוש כלים ללמד אסטרטגיות למידה והוראה מתקנת בעברית וחשבון ואנגלית? 4. מה עוד ניתן לעשות מבחינה מקצועית פרקטית עם תעודת מאבחן חוץ מאשר לאבחן? 5. כיצד אוכל למצוא עבודה כמאבחנת לאחר סיום הלימודים? 6. האם זה נכון או שזו שמועה שכולם עושים אבחון פסיכודידקטי, כך לפחות מפנים אותם ואין למאבחנים דידקטיים עבודה? 7. האם אוכל עם התעודה לערוך אבחון באופן פרטי שיוכר על ידי המערכת לקבלת התאמות? תודה רבה לך
נתלי בוקר טוב, 1. ברוב המקרים נדרשות השלמות לימודים בתחום החינוך, אם כי יש נטייה להתחשב בנסיונו של מורה מקצועי ומנוסה. 2. תעודת המאבחן של המכללות המוכרות בהחלט מכובדות על ידי משרד החינוך. 3. במסגרת לימודי האבחון תרכשי כלים רבים בתחום ההוראה המתקנת במקצועות העברית והחשבון, ולעיתים גם אנגלית, וכמו כן תלמדי כיצד לבנות תוכנית עבודה לתלמידייך. עם זאת תחום אסטרטגיות הלמידה הוא תחום עצמאי ונפרד, ולכן יש ללמוד אותו כדיסיפלינה עצמאית. 4. לימודי אבחון מקנים ידע רב בתחום לקויות למידה, שהוא תחום נרחב ביותר. עם ידע זה ניתן לסייע לתלמידים לקויי למידה במרכזי למידה בית ספריים ופרטיים, ללמד, לבנות תוכניות קידום ןלהשתלב במערכת שעות השילוב הבית ספריות. 5. בסיום הלימודים מקובל לנסות ולהתקבל לעבודה באחד המכונים הוותיקים על מנת להתנסות ולצבור ניסיון וביטחון. 6. ממש לא! האבחון הרב תחומי נפוץ בעיקר בקרב מאובחנים בגיל תיכון. בשלב זה נדרשות דרכי התמודדות רחבות יותר עם הלמידה ודרכי ההיבחנות, אם כי רובן הגדול של ההתאמות מאושרות בתחום בית הספר בוועדה בית ספרית. בגילאח היסוד או מאוחר יותר בקרב סטודנטים האבחון הדידקטי נפוץ. 7. לאחר שתצברי ידע וניסיון בהחלט תוכלי לערוך אבחונים באופן פרטי. במידה והאבחונים יהיו יסודיים ומקצועיים, הם יוכרו על ידי משרד החינוך. בברכה אלמוג
אלמוג היקרה, תודה רבה לך על תשובותייך המפורטות. עם זאת יש לי מס' שאלות בקשר למה שכתבת- 1. מה היקף ההשלמות שצריך לעשות, בכמה קורסים מדובר? אילו קורסים דורשים כהשלמה? - האם יש מצב שיפטרו אותי מכך בגלל שאני כבר עובדת עם ליקויי למידה? 3. היכן לומדים אסטרטגיות למידה? האם יש קורס אסטרטגיות בכל מקצוע (מקצועות רבי מלל, חשבון, אנגלית) באופן נפרד? 4. האם יש דרישה גדולה במכונים פרטיים למאבחנים ומורים להוראה מתקנת ולמתכנני תוכניות לימודים? האם אוכל לעבוד שם בשעות הבוקר? האם אוכל לעבוד כמורת שילוב במשרד החינוך? 6. לצערי הרב, אני נתקלת אך ורק באבחונים פסיכודידקטיים שעושים תלמידי בית ספר יסודי על מנת לקבל שעות שילוב וממה שאני שומעת מהורים הם כל הזמן מופנים לאבחונים פסיכודידקטיים ומעיון בפורום שלך ובפורומי אחרים זה נראה שהפסיכולוגים הולכים להשתלט על תחום האבחון וידחקו את רגליהם של המאבחנים הדידקטיים ובגלל זה שאלתי אותך את שאלה זו. אשמח ליותר הבהרות.
האם את מכירה מורים באזור המרכז שמלמדים הוראה מתקנת באנגלית? כמה עולה שיעור כזה, מה הטווח? תודה אלה
אלא בוקר טוב, אנסה לחשוב ולברר עבורך... עלות שיעור היא בין 120 ל - 300 שקלים לשעה בברכה אלמוג
מכירה מורה בכ"ס. רלוונטי?
מורה לאנגלית להוראה מתקנת 0523026838
שלום רב ברצוני לקבל טיפים ועזרה לעזור לילד בן 12שקשה לי קשה לי לעזור לו
ערב טוב, על מנת לעזור באמת אני זקוקה לפרטים: היכן הקושי? באילו מקצועות? באילו תחומים? האם יש אבחון? מה אומרים המורים? איך מרגיש הילד? מה מצב הציונים כעת? השלימי עבורי את התמונה ואשתדל לעזור. בברכה אלמוג
שלום, ברצוני לשאול על מכון אבחון שאני יכולה לגשת אליו באזור חיפה, התחלתי לימודיי במכללת רידמן לנטורופתיה וקשה לי נורא רק במבחנים ,ההקלות שהמכללה נותנת ללקויי למידה הם משמעותיים מפצלים להם מבחן אחד לשניים ואני רוצה לבדוק את עצמי כי הקושי קיים. אשמח על המלצה ממכם בהקדם האפשרי.
דינה בוקר טוב, לפני שקובעים מקום אבחון חשוב מאוד לברר במכללה אילו אבחונים יתקבלו, משום שרוב המוסדות האקדמאיים עובדים עם מכון אחד ואינם מכבדים כל אבחון אחר. בברכה אלמוג
שלום, אני לחוצה בזמן ועליי לקבל החלטות ,יעזור לי מאד אם אקבל תשובה לשאלה שלי למעלה. תודה מראש.
אלמוג שלום, התקבלתי ללימודי תואר שני באוניברסיטה העברית במגמה ללקויות למידה. תואר זה אינו מקנה תעודת מאבחן, אך כולל פרקטיקום מקיף באבחון לקויות למידה וכן פרקטיקום בטיפול. שאלתי היא האם אוכל לעבוד בתור מאבחנת במכונים שונים או בבתי ספר (או לעבוד באופן פרטי) או שאני חייבת בתעודת מאבחן מוסמך מטעם משרד החינוך. אין ברשותי תעודת הוראה, אולם עבדתי בפרויקטים חינוכיים שונים (כגון הפרויקט הלאומי), וכן שימשתי כמורה מחליפה קבועה במשך תקופה קצרה. אני מאוד מעוניינת ללמוד תחום זה, לעבוד במשרד החינוך בתחום ולסייע לילדים, אך אינני מעוניינת לרכוש ותק של 5 שנות הוראה לפני שאוכל בכלל לאבחן ולטפל. אני מעוניינת בעתיד לללמוד לצורך קבלת תעודת הוראה, אולם מעוניינת לעשות זאת במהלך העבודה בתחום, אם לא בבתי ספא אזי במכונים פרטיים או באוניברסיטאות. האם זה אפשרי? לתשובתך המהירה אודה
ענבל ערב טוב. התואר המדובר הנו מקצועי ורציני ועם זאת מי שלא הוסמך ללימודי אבחון או במגמה לאבחון אינו יכול לאבחן! את בהחלט יכולה לעבוד בתחום לקויות הלמידה במרכזי למידה ובתי ספר, אך לאבחן אינך יכולה עד שתהיה לך תעודה מקצועית בתחום זה. בברכה אלמוג
בדקתי לגבי התואר ולפי הבנתי התואר כן מאפשר לאבחן ולטפל.התואר אינו מקנה תעודת מאבחן כי אוניברסיטאות אינן מעניקות תעודות אבחון אלא תואר אקדמי. מעבר לכך לפי מה שנראה בשטח עוצמתם של התארים השניים בתחום זה הולכת וגדלה בהשוואה למכללות שונות המקנות תעודת מאבחן בלבד אך אינן מקנות תואר שני . יום טוב לכולם
יש לי בעיית קשב וריכוז חמודה מאוד, אני בן 28 , אני סובל גם מדיכאון, נתנה לי הפסיכיאטרית תרופה בשם אדרונקס, והיא עושה לי עצבים והתפרצויות זעם רציניות כבר מהשבוע הראשון שאני נוטל אותה, 1.עכשיו רציתי לשאול מזה זמן שאני מתעניין בתרופה הטובה שמטפלת בבעיות קשב וריכוז ושמה סטרטרה, איך אני משיג אותה? אין אותה בארץ, זה ממש חשוב לי, אני חייב לטפל בבעיות קשב והריכוז שלי, אני ממש לא מתפקד בקשרים וכלום, יש לי התפרצויות זעם גם לפעמים אבל הרבה פחות מאשר עם האדרונקס. 2.ראיתי שיש מומחים גם בטיפול בבעיות קשב וריכוז, אבל הם נורא נורא יקרים והם פרטיים, איך אני משיג מטפל טוב ורציני שתמחה ולא סתם בבעיות קשב וריכוז במבוגרים? אשמח מאוד לעזרה ותשובה מקיפה ושתעזור לי לטלפ בזה אני פשוט לא יכול כבר להמשיך ככה.
בוקר טוב, עד כמה שידוע לי ניתן להשיג את הסטרטרה בארץ, אך היא יקרה מאוד. פנה לרופא המטפל ונסה דרך כללית מושלם ודומיהם להשיג השתתפות במימון. באופן דומה יש לפעול גם בנוגע למטפלים בתחום הקשב והריכוז. בקופות החולים קיימים מומחים טובים, כאשר קופות החולים משתתפות במימון. בברכה אלמוג
הבת שלי אובחנה עם בעית קשב וריכוז הריטלין בבדיקת טובה לא השפיע ולכן היא לא מקבלת מה דעתך על תוסף תזונה אומגה 3 בסירופ, האם זה באמת יכול לשפר ולעזור לבת שלי? תודה מראש איריס
איריס בוקר טוב, ראשית, כדאי לנסות. אומגה 3 אינה תחליף לריטלין, אך לעיתים היא מצליחה לסייע באיזון . מעבר לכך התוסף התזונתי חיובי לגוף ובהחלט אין מה להפסיד. בנוגע לריטלין - האם ניסיתם גם קונצרטה או תחליף ריטלין אחר? בברכה אלמוג
תודה על תגובתך, בתי לא ניסתה תחליף לריטלין היא מטופלת בתרופה נירולוגית והרופא מסר כי הריטלין יכול להזיק לה בנוגע למחלה שלה יש לה פטיט מל- אבסנס מטופלת בתרופה דפלאפט היא גם בעלת עודף משקל רב היא בת 10 ושוקלת מעל 55 ק"ג מה שכן היא גבוהה מאוד לגילה, לכן אני מנסה כעת את האומגה 3 כי היא סובלת מבעית חמורה של קשב וריכוז ולומדת בחינוך מיוחד רק בריאות איריס
אני נותנת לבני בן ה- 3 אלספה סירופ כפית אחת ומרגישה שיש שינוי, הוא יותר רגוע ופחות היפראקטיבי יותר קשוב ומרוכז. ניסתי בעבר אלספה פוקוס וזה היה קשה לו לבליעה אבל הסירופ עושה עבודה נפלאה
איריס, ערב טוב תמיד כדאי לנסות . אולי הסירוף יכול להשפיע לטובה. בברכה אלמוג
להורים שילדהם לומדים במסגרת מיוחדת. (חברה שלי קיבלה כמה אלפים). עוד מישהו שמע על זה וניסה?
שרון ערב טוב, הבנת מצויין. להורים לילדים לקויי למידה בחינוך המיוחד ( וגם הרגיל ) מגיעים החזרי מס וכיסוי הוצאות 7 שנים רטרואקטיבית ועד בכלל בהצגת טופס 17, או 107 בביטוח לאומי ומס הכנסה. אמנם, הראשויות לא אוהבות לתת את הכסף, אך אם מתעקשים , יש תוצאות! בברכה אלמוג
תודה, אני אנסה. מצאתי באינטרנט כמה חברות שעושות את זה. מצרפת קישור של אחד מהם. http://www.caspit.org/page.asp?idCategory=10 אולי עדיף דרך גוף מקצועי כדי שלא אלחם לבד (נראה לי סיכויים פחות טובים)
על פי האבחון של הבת שלי היא צריכה מורה להוראה מתקנת בעברית וחשבון ואסטרטגיות למידה בעברית. איך מוצאים מורה כזו? האם זו מורה לחינוך מיוחד, האם זו מורה שיש לה תעודה להוראה מתקנת לא מובן לי הענין. את יכולה להבהיר לי את הנושא. תודה רבה
לילה טוב, מורה להוראה מתקנת חייבת להיות מומחית בתחום לקויות למידה ופעמים רבות מאוד גם חינוך מיוחד. אסטרטגיות למידה הוא תחום נפרד קשור אך שונה, משום שהוא נוגע לכל תלמיד בין אם הוא לקוי למידה ובין אם לא. לא כל מורה המלמד הוראה מתקנת מסוגל להקנות אסטרטגיות למידה נכונות או בכלל. מהו איזור מגורייך? בת כמה הילדה? בברכה אלמוג
מה זאת אומרת מומחית בתחום לקויות למידה, האם צריך להיות לה תואר בלקויות למידה או שהיא צריכה להיות מורה לחינוך מיוחד?האם היא לומדת קורסים מיוחדים בהוראה מתקנת? תבהירי את עצמך, כי לא כל כך ברור לי הענין. אילו מורים מלמדים אסטרטגיות למידה, מה צריכה להיות ההכשרה שלהם? אני גרה בבאר יעקב תודה רבה רבה על העזרה מיכל תודה על העזרה
מיכל שלום, הנני סטודנטית לתואר שני (באמצע שנה ב') באבחון וטיפול בלקויות למידה באוניברסיטת חיפה. אם את מחפשת הוראה מתקנת בעברית אשמח ליצור איתך קשר, אני עושה זאת במסגרות שונות. בהצלחה
הילה שלום בשמחה רבה. תשלחי לי את פרטים שלך למייל שלי אשמח ליצור איתך קשר.
שלום אני בחורה בת 27 התחלתי לימודי נטרופתיה, זה מסלול של 4 שנים ולקח לי הרבה זמן עד שהחלטתי ללכת על זה. לפני שבוע נכשלתי אני היחידה בכיתה במבחן מסויים(אנטומיה),מרגישה שיש לי בעייה של זיכרון והבנה אף פעם לא אובחנתי כלקויית למידה קשה לי עם העובדה הזו שאני היחידה שנכשלתי וכמובן יש מועד ב הדאגה שלי איך אני אמשיך בלימודים במצב כזה ואני עדיין בהתחלה איפה אפשר לברר או לדעת על מצבי ואם אני לקויית למידה באזור חיפה? או בכלל המכללה עצמה עושה אבחון? הערה: בתיכון זלזלתי בבגרויות ולא הצלחתי בלימודים כי היה לי קושי רב.
בוקר טוב, מאחר ואת כבר רשומה ללימודים חשוב לברר אילו אבחונים יכובדו על ידי המוסד בו את לומדת. האם קיים מכון אבחון בתוך המוסד האקדמי? היכן את לומדת? אל תחששי! גם על הקשיים החמורים ביותר ניתן להתגבר. אם זהו התחום המעניין אותך באמת, אל תוותרי! בברכה אלמוג
לבני דרושה עזרה בבית הספר והפנו אותנו לאבחון פסיכודידקטי על מנת לאשר שעות שילוב. לא ברור לי למה הבן שלי צריך לעבור אבחון פסיכולוגי על מנת לקבל עזרה בבית הספר? האם אבחון דידקטי שבודק לקויות למידה בעברית וחשבון לא עדיף?
עמי ערב טוב, אבחון רב תחומי, או בלשון עממית פסיכו דידקטי, הוא האבחון המקיף ביותר, והוא כולל בתוכו גם אבחון דידקטי מפורט ובו התייחסות לעברית, חשבון, אנגלית, זיכרון ושאר תפקודי למידה. משרד החינוך האחראי על חלוקת שעות מתיא מאשר סיוע זה אך ורק לאור אבחון רב תחומי, המשקף את תפקודו של המאובחן בכלל סיטואציות לימודיות וחברתיות בהקשר ללמידה. בשורה התחתונה - אם אתה רוצה לקבל שעות מתיא, תוכל לעשות זאת אך ורק דרך אבחון רב תחומי. בברכה אלמוג
אני בת 22 ועדין יש לי שגיעות כתיב ותחביר איך אני מתגברת על זה:? אני לא מצליחה לרחוש את השפה האנגלית למרות שלקחתי בעבר הרבה שעורים פרטים האם לעזוב את זה או להמשיך לנסות ואיך? בגיל 11 אובחנתי ואמרו לי שהחלפתי בין היידים ולכן יש לי שגיעות והיה לי קשה בלימודים למרות שלא נראה לי שזה מדויק כי ההורים ואחים שלי הם גם שמלאנים ולחלק יש גם שגיאות כתיב .מה זה אומר שאין חלק דוממנתי במוח ואיך אפשר להתגבר על זה? אני רוצה ללמוד פיתוח תכונה האם כדאי או חבל על המאמצים עשיתי את המבחן הפסיכוטכני אחרי שלמדתי הרבה הרבה לבד מספרים ואמרו לי שאני גבולית יש לי מה ללכת ללמוד את המקצוע או להשאיר את זה לחכמים יותר למרות שאני אוהבת ללמוד ודברי חכמה אפילו שמאד קשה לי
לירן ערב טוב, דבר אחד אני יכולה לומר לך באופן ברור ווודאי - אסור לוותר!!! כעת, האם יש לך אבחון לקויות למידה מסודר? האם את רוצה ללמוד ואיזה תחום? אין שום מקצוע ששיך לחכמים ממך. זו אמירה מכוערת ופוגעת . אין לה כל הצדקה. עם שגיאות כתיב ניתן להתמודד בשיטות רבות, אך השאלה מהי מידת ליקוי הלמידה שלך, משום שבמקרי דיסלקציה מסויימים עוקפים את הקושי ולא מתמקדים בו. מוצאים פתרונות ודרכי חיים עוקפות , כאשר הניצחון הוא תמיד שלך. עני על שאלותי ונמשיך משם בברכה אלמוג
תודה על ההעידוד. אין לי איבחון ואני רוצה ללמוד פיתוח תוכנה אחרי שלמדתי הוראה מתקנת ויש לי תואר בזה. חשבתי שזה יעזור לי לפתור את הבעיות שלי אך מאד התכזבתי זה לא עזר לי ואני לא אהבתי את המקצוע כי זה דורש הרבה כוחות בד"כ צריך לשכנע את התלמידים ללמוד וגם אף פעם אני לא בטוחה באיך שאני מלמדת וזה משגע אותי וגם הדפיים הרבים מבלבלים אותי תודה מראש!
שובל,ערב טוב, אבחון רב תחומי, או בשמו העממי פסיכו דידקטי, הנו אבחון מקיף ביותר, המכיל בתוכו אבחון דידקטי : בדיקת יכולות למידה בסיסיות כגון קריאה, כתיבה, חשבון, זיכרון, ובנוסף אבחון פסיכולוגי חברתי הבוחן את תפקודי המאובחן במצבי לחץ, השפעות סביבתיות וקשיים רגשיים אחרים.אבחון זה נערך על ידי פסיכולוג ומאבחן בכיר. מכאן ניתן להבין כי אבחון דידקטי כאשר הוא עצמאי בוחן יכולות ותפקודי למידה והוא נערך על ידי מאבחן דידקטי מוסמך. בברכה אלמוג
1. האם יש מורים שמתמחים בהוראה מתקנת באנגלית? 2. האם יש אבחון דידקטי לאנגלית או שצריך לעשות אבחון פסיכודידקטי?
ניצן ערב טוב, 1. בהחלט כן! קיימים מורים מוסמכים במיוחד להוראה מתקנת באנגלית. 2. קיים אבחון דידקטי באנגלית. אבחון רב תחומי מחוייב רק כאשר יש צורך בבחינה בעלפה , שימוש במילונית הוא בקלטת. בברכה אלמוג
מה זה התאמות בדרגה 1? בדרגה 2? בדרגה 3? מי נותן אותם? איזה אבחון עושים בשביל לקבל אותם? האם זה רק לבגרויות או גם במסגרת הלימודים ביסודי ובחטיבת הביניים? תודה!
שקד, בוקר טוב. השבתי על שאלתך כבר 3 פעמים ביומיים האחרונים, אך מערכת דוקטורס, בשל תקלה, מחקה את התגובות. אני מנסה שוב... התאמות היבחנות באופן כללי הן השורה התחתונה והחשובה באבחון מקצועי. כאן מובאות המלצות לדרכי למידה והיבחנות, אשר יביאו את המאובחן למיצוי יכולותיו. התאמות היבחנות קיימות גם בחטיבת הביניים, אך הן מקבלות משנה תוקף לקראת בחינות הבגרות. האתאמות מחולקות לשלוש קבוצות על פי רמת הקושי בלמידה . התאמות ברמה 1, 2 ניתנות על סמך אבחון דידקטי , הנערך על ידי מאבחן מוסמך ומאושרות על ידי המועצה הפדגוגית בבית הספר. התאמות בדרגה 3 ניתנות על סמך אבחון רב תחומי, שנערך על ידי פסיכולוג ומאבחן מומחה, ומאושרות על ידי ועדת החריגים במשרד החינוך. התאמות מדרגה 1 - הארכת זמן, התעלמות משגיאות כתיב התאמות מדרגה 2 - הקראת שאלון, שיעתוק, שכתוב, הכתבה לבוחן ניטרלי, דף נוסחאות מורחב, שימוש במילונית וקלטת ברמת 4 יחידות התאמות מדרגה 3 - בחינות בעלפה, בחינות מותאמות, שימוש במילונית וקלטת ברמת 5 יחידות בברכה אלמוג
תודה רבה על תשובתך המפורטת ויש לי עוד כמה שאלות ברשותך, 1. לגבי התאמות בדרגה 3 שנעשים ע"י פסיכולוג ומאבחן מומחה. מי זה המאבחן המומחה? פסיכולוג נוסף, מאבחן דידקטי? לא ברור לי מתשובתך. 2. אילו התאמות ואבחון מתאימים לבית יסודי? 3. מה זה שעתוק? מה זה שכתוב? אני מעריכה את זה שלמרות שהתשובה נמחקה מס' פעמים לא וויתרתי וענית לי בצורה מפורטת וברורה. תודה רבה
שלום רב בני בן 23, לומד שנה ראשונה הנדסה במכללה. הוא חווה כשלונות קשים בבחינות. הוא אובחן בילדותו - יש לו לקות למידה (דיסגרפיה), וכן אובחן כילד היפראקטיבי (תכונה שהתמתנה בבגרותו). הוא עבר מספר אבחונים (האחרון שבהם בגיל 14), ובכולם אובחן כילד אינטליגנטי, עם יכולות גבוהות בתחום הריאלי (ציונים גבוהים במבחנים לוגיים, קוביות, ולאחר מכן קב"א גבוהה בצבא). יחד עם זה אנו מזהים התנהגות בעייתית של חוסר התמדה ועקביות (החלפת תפקידים בצבא מידי מספר חודשים), קבלת החלטות פזיזה ועוד. ומעל כל זה הוא חווה כשלונות בלימודים וניכרת בו הרגשת תסכול. אנו מעוניינים לעזור לו על מנת שיוכל לסיים את לימודיו בהצלחה. לאן כדאי לנו לפנות (איזור חיפה) ?
שרה אחר הצהריים טובים, ראשית, חשוב לעדכן אבחונים הן בתחום לקויות הלמידה והן בתחום הפרעות הקשה. שנית, חשוב מאוד לאתר במדוייק את הסיבות לקשיים כולל הקושי הרגשי , לבודד ולטפל בכל קושי בנפרד. במקביל חשוב לעבוד על אסטרטגיות למידה יעילות ומקדמות למידה ולוודא כי בנך לומד את התחום הנכון לו. יתכן כי בנך לקוק לליווי אישי אשר יטפח את בטחונו העצמי ויסייע לו להאמין שהוא יכול. את יכולה לפנות אלי גם בטלפון: - 0776350039 או 797860 0506 בברכה אלמוג
אלמוג שלום, אני עומדת להתחיל ללמוד תואר שני במגמה ללקויות למידה של האוניברסיטה העברית.סיימתי תואר ראשון בפסיכולוגיה. עד לא מזמן הייתי בטוחה כי קיבלתי החלטה נכונה, היות והתחום מעניין אותי מאוד, אולם שמעתי מגורמים שונים כי מבחינה פרקטית לא רצוי ללמוד את תחום האבחון הדידקטי וכי לפסיכולוג חינוכי העוסק בתחום תהיה תמיד עדיפות על פני המאבחן הדידקטי (היות והוא יכול לתת התאמות גם ברמה 3) כרגע אני עוסקת בתחום ההוראה (על אף שאין בידי תעודת הוראה התקבלתי לעבודה בזכות המלצות וניסיון בתחום). אני מאוד מעוניינת להתחיל ללמוד ולעבוד בתחום זה ולשלבו עם תחום ההוראה (במיוחד הוראה מתקנת), אולם חוששת ללמוד תואר שני שייתכן שאיננו פרקטי כלכלית. כמו כן האם יש אפשרות לעבוד בתחום זה באופן פרטי (זו שאיפתי לעתיד), או שעליי להיות פסיכולוגית חינוכית לצורך העניין?
דנה צהריים טובים, את צודקת בהערכתך כי בתחום האבחון יהיה יתרון משמעותי לפסיכולוג החינוכי ולא למאבחן. עם זאת תחום החינוך המיוחד רחב מאוד. הוראה מתקנת, הוראת אסטרטגיות למידה, טיפוח נוער וילדים בהדרה ( סיכון ) הוא תחום מתפתח על כל ענפיו. העבודה החינוחית החמה נדרשת ורצוייה. המלצתי היא ללמוד ולרכוש תעודת הוראה, אשר מקנה ידע רב ואף בונוס משכורתי . ומלבד זאת פותחת שערים במוסדות חינוכיים רבים. בשורה התחתונה - לימודי חינוך מיוחד הם מקיפים תחומים ועניינים רבים מאוד. אינך צריכה להתמקד באבחון דווקא. תחום זה יקר מאוד לליבי, ולכן אשמח מאוד אם אוהבי הילדים והתחום ילמדו ויתמקצעו בו. מקווה שעזרתי בברכה אלמוג
היי אלמוג, אשמח אם תחדד את תשובתך לגבי אופציות התעסוקה האפשריות מלבד אבחון. אני מסיימת השנה תואר ראשון במדעי ההתנהגות ומתעניינת מאוד בתחום של לקויות למידה, אך חוששת להתקל בקושי במציאת עבודה לאחר מכן, מאחר ואין בידי תעודת הוראה. תודה מראש, גל
שלום רב, אני צריך באופן דחוף את הצעתך המלומדת. אני עומד בפני צומת דרכים גדולה בה אני עומד להתחיל ללמוד מחדש תחום אחר ממה שלמדתי (הנדסאי ביוטכנולוגיה) בגיל 29. אני שוקל לימודי מנהל עסקים אולי בשילוב עם תקשורת (מסקנה שהגעתי אליה בינתיים עם גרפולוגית-תעסוקתית). התואר נראה לי באמת פרקטי, יוקרתי ומעניין במקצת... אבל יש פה המון בעיות, אני סובל מהפרעת חרדה קשה, מטופל בכדורים ושיחות.. חרדות שיכולות לטלטל אותי בצורה עזה ביותר ולהפיל את הקוגניציה שלי לקרשים!!! חוץ מזה במתמתיקה לא הייתי טוב אף פעם... הצלחתי להוציא 60 ב 3 יחידות... עכשיו שאני רוצה להתחיל באופן מסודר תואר ראשון, אין לי שמץ של מושג האם מתאים לי תואר בניהול שהשנה הראשונה שלו היא כולה כלכלה. חשבתי לעשות אבחון דדקטי, אבל הדבר גם עולה הרבה כסף שאין לי וחוץ מזה הרי אני יודע שקודם כל בגלל בעיית הריכוז והזיכרון לבדה שנובעת מהחרדות אתקשה באופן כללי ובמיוד במתמתיקה כנראה שבה אני לא הכי חזק... אני הולך כאמור לגרפולוגית אבל באמת לא יודע אם זה הכי נכון לעשות אולי בעצם אני צריך מכון מסודר ורגיל כזה כמו מכון הדר/הדס??? הקיצור משתגע...
עוד דבר... המחשבה על ללכת למכון לייעוץ תעסוקתי היא בכלל כדי לדעת איזה תחום עיסוק מתאים לי ואם לימודי ניהול זה הדבר הנכון בשבילי..., מה שאבחון דידקטי לא יגיד לי.. לא? אבל מצד שני גם זה עולה עוד כסף וגם ככה אני הולך לגרפולוגית... הקיצר... מה נכון לעשות פה
רועי יקר, אתה מערב בין שני תחומים שכל אחד מהם חשוב מאוד אך נפרד. ליקויי למידה והפרעות קשב - האם אתה יודע על ליקויי למידה מן העבר הלימודי שלך? האם עברת אבחון קשב וריכוז? האם טופלת בעבר בדרך כל שהיא בתחומי לקויות הלמידה והפרעות קשב? האם מותר לך להשתמש בריטליו או תחליפיו? הכוונה מקצועית - בחירת מקצוע הוא אחד הצמתים החשובים בחיים. לעיתים יש צורך בעזרה והכוונה בתחום זה. ביקור אצל גרפולוגית יכול ללמד אותך הרבה על עצמך, אך בשום פנים ואופן לא להחליף אבחון מקצועי לא תעסוקתי ובוודאי לא בתחום לקויות למידה או הפרעות קשב. השאלה הראשונה בבחירת מסלול לימודים היא מה מעניין אותך? מה מדליק לך את העיניים? השאלה השנייה היא האם תוכל להתפרנס וכיצד? אם כן, האם ניהול חשבון מעניין אותך? האם תוכל להצטיין בתחום זה ולהנות מעבודתך? אם התשובה לאחת השאלות היא לא! אתה בכיוון הלא נכון. חרדות וטיפוח הביטחון העצמי הן חשובות יותר מכל דרך שתבחר. הצבת יעדים קטנים וממוקדים והגשמתם בלמידה וסדר היום האישי עשויים לתרום רבות לשיפור, אם כי תהליך זה קשה וארוך. נסה לא להישתגע. ענה על שאלותיי, וננסה להתקדם משם . מקווה שעשיתי קצת סדר. אשמח להיות כאן בשבילך בהמשך הדרך. בברכה אלמוג
תודה רבה על תגובתך עברתי אבחון דידקטי לפני הרבה מאד שנים, נדמה לי שנתנו לי קצת הארכות זמן. בתחום הפרעות הקשב והריכוז לא אובחני או טופלתי אף פעם... אני חושב שבעיותי בתחום הריכוז הם בשל מצוקות רגשיות ונפשיות ופחות נוירולוגיות... לא הבנתי מדבריך האם אבחון גרפולוגי-תעסוקתי הוא תחליף לאבחון תעסוקתי במכון רגיל? ומה יש לי צורך יותר באבחון תעסוקתי שכבר עשיתי או באבחון דידקטי? לשאלתך מה מדליק לי את העינים שאלה קשה ביותר!!!!!! נראה לי ששום דבר או קצת מכל דבר.. אני חולם כל הזמן על עיצוב פנים זה נראה לי משהו מעניין ושמתאים לי קצת אך באבחון זה לא יצא כמשהו מתאים... פעם בכלל רציתי להיות חוקר פרטי ו DJ... אבל דברים אלה נראים לי הזויים וקשים מדי לביצוע... במיוחד לרקע החרדות וחוסר הבטחון עצמי.. לימודי תקשורת נראים מעניינים קצת וניהול אף פחות... אך ניהול זה מאד פרקטי ובכל אופן זו המסקנה מהאבחון תקשורת או מנהל עסקים... את מבינה את התסבוכת?
שלום. קצת פרטים לפני: כיום אני בן 28 בגיל צעיר מאוד גילו שאני לקויי למידה (ותאמת שדי היתי מוזנח בנושא) בבית הספר תמיד היתי שקט ומפוחד בשעורים חלילה המורה תבקש שאני אקרא קטע מספר זה או אחר מול כל הכיתה, תמיד נכשל במבחנים והרגשתי "אפס" גדול. בגרות אין ,אבל כן התחלתי ללמוד יג ו-יד לתואר הנדסאי אלקטרוניקה וברור שלא סיימתי. אנגלית מזה 28 שנה שאני מנסה ללמוד לשנן בראש לנסות לזכור מילים מנסה לקרוא יום יום שעה שעה אפילו בחלום ועדיין יש לי ידע של חודש וחצי, פשוט לא ניכנס וזה משגע אותי יש לי חוש טכני מאוד חזק לדעתי , כמו כן כל חיי אני עובד בחברות היי טק (אבל לא בדברים הבאמת מעניינים) ופה מתחילה הבעיה האמיתית. כיום אני עובד בחברה מאוד טובה מאוד צעירה ומאוד מעניינת אבל הם כבר מתחילים לדרוש ידע (מסביבי כולם מהנדסים) מה שגרם לי להתחיל להבין שבלי למודים אין לי עתיד, עשיתי שוב מבחן לבדיקת ליקוי הלמידה שלי עדין אין תשובות(לדעתי הלקויי שלי מהחריפים שיש) ואני עדיין לא רואה את עצמי מתקבל ללימודים ושלא נדבר על פסיכומטרי שפשוט אין מצב שאני אעבור מבחן כזה, ובמידה וכן אני מתקבל ללימודים בצורה זו או אחרת איך אני בידיוק אמור ללמוד אם אני פשוט לא מצליח ללמוד או לזכור חומר שנילמד לפני שניה ,עם כל הרצון הטוב שיש לי? נ.ב ממש השבוע קראו לי לשיחה אצל המנהל שביגלל היכולת תקשור המיילים באנגלית שלי ושביגלל אין לי ידע בסיסי במקצוע ועוד כמה סיבות שסובבות את הביטחון העצמי הירוד שלי (וכל מה שכלול מסביב) כניראה ששבוע הבא אני הולך לקבל מכתב פיטורים השאלה היא מה ההית ממליצה לי לעשות למי לפנות האם יש טעם ביכלל לנסות ללכת שוב פעם לימודים? תודה מראש
לילה טוב, לילה טוב, ברוך הבא לפורום שלנו. ראשית, אני שמחה לשמוע שאתה מטפל בעצמך. אבחון הוא הצעד הראשון לכיוון פיתרון הבעייה. ברגע שתוצאות האבחון יהיו לפנינו ניתן לבנות תוכנית עבודה טובה, שתעקוף את הקשיים שלך ותאפשר לך להתמודד עם למידה. לדעתי, כדאי להתמודד לפחות עם חלק מן הבגרויות על מנת לצבור ניסיון והוכחה לעצמך שאתה באמת יכול. לימודים גבוהים הוא יעד שניתן להגשים אם רק תחליט שאתה באמת רוצה. אני לא אומרת שיהיה קל או פשוט, אבל בהחלט מאמינה בהתמדה ועבודה משמעותית בתחום האמונה העצמית. במילים פשוטות: כל אחד יכול! בהצלחה.
ראשית תודה רבה על התשובה המהירה את עושה עבודת קודש. בקשר לבעיה שלי. אני מלא רצון לצאת עם תעודה ואני יודע שזה הולך להיות מאוד לא קל אבל אני מודע גם ליאוש שסורר אצלי ומשם באה הפניה לדרך העצלות וחוסר העיניין מהר מאוד (כמו כל דבר אחר בחיים שהתחלתי ולא סיימתי), האם אני צריך בנוסף טיפול פסיכולוגי או פסיכיאטרי לדעתך? שוב תודה
שלום רב ביתי בת 7 מצליחה היטב בלימודים. הבעיה הינה תזזיתיות יתר מאז נולדה. ואולי פשוט לא בא לה ללמוד - שום דבר לא מעניין אותה. תמיד רבים על שיעורי בית תמיד צריך לדרבן אותה. ניסיתי את כל השיטות כלום לא עוזר. לדעתי היא לא היפראטיבית אבל בהחלט יש לה איזה שהוא חוסר ריכוז. האם יש גוף מאבחן באיזור הקריות בברכה
ערב טוב, פני לקופת חולים כללית. אבחון קשבמסובסד ברמה של 80% עד גיל 18. בהצלחה אלמוג
מבקשת המלצה על מקום שמקיים אבחונים פסיכו דידקטייים באזור השרון או גוש דן.
אלמוג שלום, אני באזור גיל השלושים +- ופעם בזמן מה אני מחליפה עבודות, העבודות הן בעיקר זמניות, למרות שלמדתי אומנות ומקצוע טיפולי כלשהוא.מה שגורם לי לחרדות, דכאונות, ובעיקר לטלפונים חוזרים ונשנים מהבנק. הייתי באין ספור יעוצים מקצועיים למינהם. ואבחונים מהם אני יוצאת במפח נפש מוחלט בגלל הפערים הגבוהים בין היכולת לביצוע. והציון הגבוה בכל הקטע השפתי מילולי, וחוסר יכולת יישומית. הייתי רוצה לדעת האם יש מענה מקצועי ורציני ללקויות למידה. הייתי רוצה להתמקצע ולהתפרנס בכבוד. משקפופרית.
לילה טוב, ללקויי למידה יש פתרונות מקצועיים וטובים. חשוב להתייחס לממצאי האבחונים, ליכולות האישיות והכי חשוב לחלומות. כל אלה יחד בהחלט יביאו לשינוי והצלחה בתנאי כמובן, שאת רוצה באמת, ומלווה בבעל מקצוע אחראי ומצויין. מה אומרים האבחונים? מהן המלצות המייעצים? מה את אוהבת באמת? האם את רוצה ללמוד / לעבוד? מהם הגורמים המפריעים ביותר? מה פירוש מקצוע טיפולי כלשהו??? האם הוא מעניין אותך? מהו איזור מגורייך? היכן למדת והיכן את רואה את המשך דרכך? השיבי על שאלותי, ונמשיך משם. בברכה אלמוג
שלום, רציתי להתייעץ בקשר לבת שלי שהיא עולה לכיתה ט. יש בעיה בפיתרון בעיות מילוליות בחשבון - תרגילים היא מבינה טוב ופותרת. לגבי בעיות מילוליות - למשל בעיות חשוב דרך זמן מהירות שדורשות יותר משלב אחד היא לא מצליחה באף בעיה - להערכתי אין לה יכולת תיכנון לכמה שלבים קדימה -היא מנסה מיד לכתוב משהו עוד לפני שקראה את כל השאלה ומה שואלים .- גם אין יכולת הפנמה - אחרי שפתרנו איתה המון דוגמאות.. אני ישבתי איתה בעיה בעיה עשרות - הבת שלי הגדולה ב כיתה יב המשיכה בזה - יש לה גם סטודנט מהנדס שיעזור כמורה בכסף - וגם הוא די התייאש. מזמן שהיתה קטנה ראינו שיש בעיות קשב וריכוז - ליקויי למידה למינהם והצלחנו יחסית להתגבר על זה דרך ישיבה איתה לאורך זמן והרבה סבלנות - סך הכל ציוניה טובים - ממוצע 80 פלוס - להערכתי בבית הספר לא הרגישו בבעיה. אבל עכשיו עוברים לכיתה יותר גבוהה שמתמטיקה תדרוש בעיקר בעיות מילוליות . האם יש פיתרון לכיוון הזה - איך מפתחים יכולת פיתרון בעיות בשלבים - יכולת תכנונית קדימה - כמו נניח בשחמט שנדרש לתכנן מהלכים. מה אתם ממליצים בתודה
צהריים טובים, ראשית חשוב לשאול האם לבתך אבחון מסודר, ואם כן, מה המלצותיו בתחום החשבון? אם לא, קיומו של אבחון בהקדם הוא הצעד הראשון. בשלב השני על פי המלצות האבחון יש לעבוד בהוראה מתקנת ואסטרטגיות למידה. במקרה זה לא סטודנט, אלא מורה מוסמך להוראה של ליקויי למידה. לסטודנט או מורה רגיל אין כלים להתמודד עם הקושי. בברכה אלמוג
בני עולה לכיתה ג הוא עדין לא רכש את הקריאה כעת הדבר מתחיל להפריע בתחומים אחרים הוא מאוד אוהב חברת ילדים אבל מכוון שיש לו גם בעית קורדינציה וקשה לו לשחק משחקי כדור לא מצליח לרכב על אופנים בוחר לא לצאת החוצה ולהשאר מול הטלויזיה או המחשב ולא להיות חסוף לתחרות הביצועים הוא קולט בצורה מהירה את החשבון אוהב מדעים ומחשבים אבל הלקות השפתית שלוותה אותו מגיל 0 נותנת את אותותיה הוא נעזר במורה משלבת שנתנה לו שעורים מאוד פשוטים ואני אמו נרתמתי והקפדתי שיכין את המטלות המאוד פשוטות וסבירות כעת בחופשה יובל מתנגד לכל צורת למידה כל שיחה שיש בה אלמט הדרכתי או הסבר ידע הוא מעדיף לחסל את השיחה כמה שיותר מהר הדבר מלווה ברגזנות "אמא אמא הבנתי" כרגע אני מרגישה תסכול ברור לי שמדובר בילד מאוד אינטלגנטי אני ממש לא רוצה לדקא את סקרנותו אני רוצה לפתח בו אהבה ללמידה ונראה כאילו אני עושה את כל הדברים הלא נכונים אני יכולה לראות שיובל חרד מהקריאה ומאוד מתסקל אותו שחבריו מהכיתה והשכונה שמים אותו מאחור הן מבחינה ספורטיבית והן מבחינה שפתית שאלתי מה עלי לעשות
אורלי לילה טוב, ברוכה הבאה לפורום שלנו, ראשית, ברצוני לשאול האם בנך מאובחן אבחון רב תחומי מסודר??? האם בדקתם בעיות ראיה? הפרעות קשב? ילד שנמנע מלמידה עושה זאת מתוך כאב וקושי. על פי אבחון מתאים יש לבנות דרכי הוראה מתקנת תוך כדי משחק ולמידה עקיפה תחילה ומיומנויות לימודיות , גופניות וחברתיות בהמשך. אני רוצה לעודד אותך ולומר, כי ניתן לגשר על כל קושי ופער לימודי ובהחלט לא מאוחר. בהצלחה אלמוג
אני סובל מבעיות קשב וריכוז חמורות, ואני בן 28 , כל בחורה שני מכיר מזה 3 שנים, לא מחזיקה איתי יותר משבועיים במקרה הטוב עד שהיא זורקת אותי, אני חושש וחושד שזה בגלל בעיות הקשב והריכוז שלי והאימפלוסיביות שלי שאין לי שליטה עליהם, מה עושים? איך אני יכול לעזור לעצמי? כל פעם נשבר לי הלב מחדש ואני כבר ממש מרחם על עצמי, זה קורה כל הזמן, הכרתי כבר 50 בחורות שונות ב3 שנים האחרונים ותשעים אחוז מהם העיפו אותי ובתקופה של עד שבועיים איתי בקשר, אשמח אם תוכלי לעזור לי, אני כבר ממש לא יודע מה לעשות, אני בחור שנראה טוב
עמית ערב טוב, קודם לכל תודה על הכנות. מעטים הבחורים שמוכנים לומר שיש להם בעייה ומבקשים עזרה. עכשיו ננסה לפרק את הבעייה לגורמים, וננסה להבין מה ניתן לעשות אחרת? איפה מרכז הבעייה? מהם הגורמים? ומה וכיצד ניתן לשנות. אתה פותח ומספר כי יש לך בעיית ריכוז חמורה. תאר במה בעיית הקשב באה לידי ביטוי: לימודים? עבודה? חברה? קצת היסטוריה מוקדמת? תאר מפגש עם בחורה - היכן נקודות החוזק ? איפה מתעורר המשבר? מדוע בדיוק מוותרים על מערכת היחסים? אני מרגישה את הכאב בין המילים. מניחה שחלק מן הכישלון נובע מחוסר ביטחון וחשש להיפגע שוב. רחמים עצמיים אינם התשובה למרות הכול ואינם מובילים לשום מקום. אשמח ללוות אותך בניסיון למצוא תשובות חדשות וליצור מציאות טובה יותר. אני בטוחה שתצליח משום שיש לך אומץ וכנות מרשימים ואינך נמנע מהתמודדות. חזור אלי עם פרטים נוספים בברכה אלמוג
ביתי עולה לכתה ד וישנם קשיי ריכוז, מוטיבציה לקויה, התפרצויות זעם לא ברורות, קצב איטי, הן בכתה והן בבית (ש"ב שנמשכים שעות!!). אנחנו מעוניינים באבחון שיתן מענה לצרכים. שאלתי מהו האבחון המתאים, האם ספיכו' תפתחותי שהבנתי כי הוא מקיף וכולל הכל, או פסיכו'-דידקטי מאחר והיא כבר בת 9. אודה על תשובה מקצועית ואף על המלצות מתאימות באיזור באר שבע. אמא
הילה צהריים טובים, על פי תיאורך הייתי פונה לשני אבחונים שונים: 1. אבחון קשב וריכוז 2. אבחון דידקטי רק לאחר מכן אם יהיה צורך בכך יש לפנות לאבחונים מקיפים יותר. חברי קופת חולים כללית זכאים לסבסוד כמעט מלא לאבחון קשב. לגבי מאבחן טוב ניתן להתייעץ עם יועצת בית הספר. אשמח לענות על שאלות נוספות על פי הצורך בברכה אלמוג
שלום. רציתי לשאול כמה שאלות על הנושא הזה לימוד איבחון דידקטי הוא רצוי להיות באותו זמן מורה? האם הוא נושא לימוד מבוקש? ואיך העיסוק בו זה מסודר באופן סדיר? אשמח לדעת תודה
אילנה צהריים טובים, תחום האבחון הדידקטי די מבוקש בשנים האחרונות, ועם זאת קיימת נטייה לשלבו עם תחומים נוספים. על מנת להיות מאבחן חובה לצבור ותק של חמש שנים בהוראה, ולדעתי, למאבחן הנמצא בשטח, יש יתרון גדול בעבודתו. בתחילת הדרך משתלב המאבחן באחד ממכוני האבחון המוכרים, ובשלב מאוחר יותר , כאשר המיומנות עולה ועימה הביטחון, ניתן לעבוד גם באופן פרטי. מקווה שהשבתי לשאלותייך בברכה אלמוג
היי אלמוג כבר כתבתי לך פה בעבר וגם לא מזמן רק שאלה האם אוכל לשלוח לך שאלה זה מאד חשוב לי ואישי ואני לא יכולה לפרסם בפורום. אשמח לקבל ממך את המייל שלך במקרה ויש כדאי שאוכל לשלוח את שאלתי לשם. בתודה מראש שולמית
שולמית יקרה, את מוזמנת לכתוב לי בכל עת. אשמח לענות לשאלתך. [email protected] להשתמע אלמוג
1. האם גרפולוג יכול לאתר ליקויי למידה על סמך כתב היד? 2. אני בחיפושי עבודה ויש מקומות שמבקשים אבחון גרפולוגי, כיצד אפשר להתמודד עם זה אם יש לי לקות למידה בכתיבה?
זיו ערב טוב, גרפולוגיה אינה מבחן או אבחון לגילוי לקויות למידה, ואינה יכולה להצביע באופן מקצועי על קיומו. יכולים להתגלות קשיים או לחץ הנובעים מקושי בכתיבה אך לא מעבר. על מנת לענות לשאלתך השנייה חשוב לדעת מהי רמת הקושי? האם אתה דיסלקט ואינך יכול לכתוב, או שאתה מתקשה בכתיבה , אך מתמודד עמה? מטרתו של אבחון גרפולוגי הנו גילוי רמת יכולות ואישיות, ולא את מידת השגיאות שיש או אין לך בכתב היד. אם אתה בעל הכישורים הנדרשים, הרי שהאבחון הגרפולוגי לא יפגע בך למרות קיומה של לקות למידה. בברכה אלמוג
מה זה מטפל מוסמך? אילו שיטות טיפול יש לו? האם זה מורה או בעל מקצוע אחר?
ערב טוב, מטפל מוסמך הוא יותר ממורה. ראשית יש צורך בידיעה נרחבת בתחום לקויות למידה, אבחון , אסטרטגיות למידה והקניית יסודות השפה. מעבר לכך חשוב הידע הטיפולי, כלומר היכולת לייעץ על דרכי טיפול להורים, לצוות ההוראה בבית הספר, והחשוב מכול להקנות לילד תחושת ביטחון וידיעה שהוא יכול להצליח. בברכה אלמוג