פורום לקויות למידה
מנהל פורום לקויות למידה
בן שלי בן 6 התחיל בספטמבר כיתה א. הוא ילד נבון, אך הכתיבה קשה לו, שיעורים לוקחים הרבה זמן והסבלנות נגמרת לו מהר מאד. המורה בבית הספר לא רואה בעיה, אבל עם 40 ילדים בכיתה, אין פלא. אתמול במקרה ראתה אותו מורה מקצועית אחרת, ומייד ציינה, בלי ששאלתי לגבי זה, שלדעתה הבעיה לא רק קיימת, אלא בולטת, והוא זקוק לטיפול בהקדם. היא הזכירה ריפוי בעיסוק. איך והיכן משיגים את העזרה? ממה הבעיה נובעת? אשמח לקבל תשובה בהקדם, וגם עצות מכל מי שמכיר את הבעיה. הבהרה: אין שום בעיה עם תוכן, הוא לא מבלבל אותיות, אבל האותיות מאד מסורבלות, בגודל משתנה, והתהליך פשוט מייסר מבחינתו.
שני בוקר טוב, על מנת לדעת בביטחון מהו מקור הבעייה יש לגשת לאבחון מסודר ומקצועי, אשר יאתר את הקושי המדוייק ויחדד את הגדרתו. עם זאת על פי הפרטים שתיארת בהחלט ניתן לעבוד בתחום הריפוי בעיסוק בתרגול מוטוריקה עדינה. אבחונים חשוב לערוך אצל מאבחן מקצועי המתמחה בטיפול בגילאים צעירים. טיפול בתחום ריפוי בעיסוק ניתן לקבל בתחנות העירוניות לטיפול במשפחה של קופת חולים כללית ובמימון כמעט מלא לבעלי כרטיס מושלם. כתבי מהו איזור מגורייך. אולי נוכל לסייע בהכוונה ספציפית יותר. בברכה אלמוג
לאחרונה הבנתי שבני בן השנה ושלוש אינו מצליח להתרכז בשום דבר יותר מ-20 שניות. אין אפשרות לקרוא לו סיפור או לשבת סתם מול הטלויזיה... אפשר לראות עליו שהוא לא קשוב וגם המטפלת בגן אומרת את אותו הדבר (מבלי שאספר לה את תחושותי). השאלה שלי היא האם ניתן לאבחן כבר בגיל כזה מוקדם את ההפרעה ואם יש מה לעשות בשלב הזה?
רוית, לילה טוב, בנך רק בן שנה ושלושה חודשים. אוי ואבוי אם לא היה פעיל וסקרן בשלב זה, או לחליפין ממוקד בנושא אחד. באופן חד משמעי - אין כל אפשרות לזהות הפרעת קשב וזאת לפחות עד גיל שש. תני לילד להתפתח בקצב שלו, ותוך כך לפתח את יכולות הריכוז, מה שיקרה בגיל הרבה יותר מבוגר כמו אצל כל תינוק. בברכה אלמוג
הבת שלי בת13 התחילה לקחת ריטלין בעקבות מבחן טובה שעשתה אותה איבחן פסיכיאטר יחדים ונוער במרפאה לקשב וריכוז. הבעיה שכבר שבוע יש לה כאב בטן בחילות סחרחורות האם זה מסוכן התרופה הזאת? מהן כל התסמינים ומתי הם חולפים??????
שלום תמי לרופא המטפל יש את האחריות לטיפול שנתן ולכן הוא צריך להיות האיש שאת צריכה להפנוטת איליו את השאלה ולהגיד לו שהתגובה לטיפול שנתן היא כאבי בטן בחילות וסחרחורות . יכול להיות ואולי סביר להניח שלכאבי בטן אין קשר לכדור שאלתי היא אלייך : האם חל שינוי בהתנהגותה של הילדה ורמת הריכוז שלה מאז שלקחה את הכדור .? האם הילדה סובלת מפחדים נמצאת במתח בתקופה האחרונה ? אודה אם תעני לי תשובה ממני שי איל נטורופט
הנושא הינו דחוף לי והייתי רוצה אם תוכלי בבקשה להגיב לשאלה שלי- כיצד לטפל בסוגייה? תודה
סליחה התגובה שאני צריכה ממך היא בנושא שכתבתי לפני מס' ימים שמי בלה מויסה
בלה ערב טוב, קינסולוגיה חינוכית היא טיפול בהפרעות קשב המכונה גם מוח 1. רבים מאוד תומכים בשיטה זו ורמת הצלחות הטיפול בה גבוהות. עם זאת צריך לזכור כי מידת הצלחה רבה אצל אחד אינה מחייבת את האחר. בברכה אלמוג
שלום אני בת 21, תלמידת מכינה ויש לי הפרעה בקשב החזותי : זיכרון של פרטים, וריכוז בזמן למידה/כתיבה. אני יודעת שלטפל בבעיות אלה ניתן ליטול "ריטלין". הפחד שלי להשתמש הוא מתופעות הלוואי שקיימות ומסוכנות (יש לי מכרות שנהגו ליטול את התרופה). מצד שני, קיימת אופציה אחרת שאינה חוקית (עדיין לא ברור מדוע), אך יעילה עוד יותר וזאת ללא תופעות לוואי. בעישון גראס למשל - החושים מתחדדים (עובדה מדעית!), חוש השמיעה, רמת הקשב עולה , וניתן להתרכז בפרטי פרטים בקריאה ובזמן למידה, ועוד כי הזיכרון תחת ההשפעה גבוהה עוד יותר !!! ברצוני לשאול ולדעת, למעני ולמען תלמידים לקויים כמוני - האם ניתן להשיג אישור רפואי ולהיות מטופלים תחת הסם הזה (גראס) שהוא גם בטוח יותר ולא ליטול סם אחר (ריטלין) בעל השפעות מזיקות, מסוכנות ? בתודה מראש בל
ערב טוב, את קובעת כאן עובדות שאינן נכונות! הריטלין אינו מסוכן. אמנם ישויכוח בנוגע לתופעות לוואי כאלה ואחרות, אך בשורה התחתונה ככל שמתקדם המחקר מוכחת יעילותו יותר מכל תרופה אחרת והוא נודע גם כמסייע במניעת מחלות ותופעות נוספות כגון מניעת התקפי אפילפסיה. הסטיגמה שלך על גראס דומה לזו שיש לך על ריטלין , אך להפך. לא, אין אפשרות לבל אישור לשימוש בגראס אלא באשפוז במוד רפואי. את רוצה לעשן? בבקשה! רק אל תיסחפי בסיפורי נפלאות. כל סם והשפעותיו הן לטוב והן לרע. בברכה אלמוג
מהו המקום הטוב ביותר ללמוד טיפול בלקות למידה והאם"רביב" נחשב למקום טוב?
בוקר טוב, טיפול בלקויות למידה יש ללמוד באוניברסיטה או במסלול לחינוך מיוחד במוסד מוכר. לצורך העניין שני חוגים הנחשבים מצויינים הם החוג לחינוך מיוחד באוניברסיטת תל-אביב, או לחלופין החוג לחינוך מיוחד במכללת "אורנים". מכון רביב אינו מכון מקצועי! מכון זה מתבסס על חוויות אישיות ומשפחתיות שפותחו לעיתים בהצלחה ופעמים אחרות באופו מטעה ביותר, מה גם שהמחיר ( העלות ) גבוה בהרבה ממה שמניחה הדעת. בברכה אלמוג
בתי אחרי צבא לקוית למידה ע"פ הבחנה מקצועית לפני כ 6 שנים. בכוונתה להשלים בגרויות. ברצוננו להקנות לה אסטרטגיות למידה ע"י גורם מקצועי. מהן האפשרויות העומדות לפניה? האם את יכולה להפנות אותנו לגורם מקצועי מתאים: מורה פרטי/ת או מכונים מומלצים למתבגרים. אנו מתגוררים באזור רחובות. בברכה עמירם
צהריים טובים, אם מדובר בהשלמת בגרויות, ניתן לפנות למכון רום פילת וללמוד ( אם רוצים בכך ) על חשבון הפיקדון הצבאי. בנוגע לשיעורי הוראה מתקנת ו או לימוד אסטרטגיות למידה אוכל להתעניין (אולי שותפתי לניהול הפורום השכן, ליקויי למידה בתפוז, תול לקחת את המשימה ). במידה ומדובר ברצון ללימודים מסיבים פעם או פעמיים בשבוע , אוכל להציע פתרונות רבים באיזור הצפון. בברכה אלמוג
שלום שמי בלה מויסה, אני אמא לשתי בנות הסובלות מבעיות קשב וריכוז , והיפראקטיביות, ואשר לוקחות את הרטלין, אך זמן ההשפעה הוא קצר וכאשר הן חוזרות הביתה מביה"ס ההשפעה כבר עוברת, והן חסרות מנוחה . שמעתי על הקונצרטה שזמן ההשפעה שלה הוא 12 שעות , אך עקב בעיות תקציביות, כלכליות אינני יכולה להרשות את קנייתה של תרופה זו. לכן ברצוני לפנות לכל ההורים אשר סובלים מאותה בעיה תקציבית להתאגד כקבוצה ולפנות למשרד הבריאות וגם לביטוח לאומי על מנת שיוכלו לעזור לנו במימון תרופה זו , כמו שהרטלין עולה בעלות סבירה. אם יש מישהו המעוניין להצטרף אלי למאבק, או לייעץ בנושא תגובה תתקבל בברכה. בלה מויסה.
שמי תמר ואני מוכנה גם לי אותה הבעיה
אני שמחה לשמוע שיש עוד מישהו שמעוניין , תוכלי לשלוח פרטים כדי שנוכל לדבר ולהתחיל להריץ את זה? שמי בלה מויסה, טל: 08-6713449
שלוםרב! רציתי לשאול על יעילות טיפול עם כמוסות של אצה כחולה ירוקה בהפרעות קשב תודה.
בוקר טוב, השימוש באצה כחולה ירוקה בהחלט מוכיח את עצמו בקרב צעירים ובוגרים. השימוש בה נוח ויכול לבוא כתוסף למוצרי מזון רבים. עם זאת חשוב לזכור כי השפעת הכמוסה על אדם אחד אינה מחייבת את יעילותה אצל אחר. בברכה אלמוג
אני זקוקה להמלצה: מרכזים או מטפלים פרטיים בליקויי למידה באיזור הצפון חשוב שהמטפלים יהיו רגישים פתוחים וסבלניים כל ההקדמה הזו באה מכיוון שבני בן החמש וחצי זקוק לעזרה - אבחון יש לו בעיות מוטוריות בעיקר מוטוריקה עדינה - בעבר סבל גם מבעיות בשפה ניסנו טיפול אבל הטיפולים הסתכמו לרוב במאבקי כוח עם קלינאית התקשורת ולבסוף הפסקנו את הטיפול כי הוא סירב ללכת - ובעיית השפה נפתרה ללא טיפול הוא מאוד בררן , הוא חש ישר כאשר לדמות מולו אין עניין אמיתי בו ומסוגל בקלות להטל ולשטות בכל מבוגר אם יחפוץ בכך - בקיצור לוחמה פסיכולוגית מאוד מפותחת אצלו והוא בוחן כחה כל מבוגר בעיקר גננות - במקביל הוא מאוד מעוניין להצליח ולעלות לכיתה אלף -אני זקוקה למטפל עם נפש של ילד האם אתם מכירים אחד או אחת כזו ? או שאולי התנהגותו זו היא מקור הבעיה ואין לי שום סיבה להיות בעצמי בררנית באשר למטפלים/מאבחנים
בוקר טוב, אוכל להמליץ על פסיכולוגית ומאבחנת נהדרת , אלא שמהודעתך לא הבנתי עד הסוף האם דרוש גם אבחון, או שמא טיפול ורכישת דרכי למידה בלבד. אשמח אם תבהירי את עצמך ואשתדל לסייע בהמשך. בברכה אלמוג
בני אובחן כסובל מבעית קשב וריכוז עם ליקוי למידה, האם קינסולוגיה חינוכית יכולה לעזור לו ללמד אותו ללמוד ולהבין נכון חומר נלמד, דבר שיכול לסייע לו גם בהמשך חיו ?
שלום רציתי לדעת מהי קינסיולוגיה חינוכית?
שלום לך שוב אלמוג ותודה על תשובתך אז קצת נילחצתי מעצם התשובה כאילו הבנתי ממך שאני צריכה לקחת את הילדה לאיבחון אז בהזדמנות זו האים תוכלי לתת לי שם של מכון אמין לא דרך הקופה במיסגרת פרטית. ושנית האים קינסיולוגיה חינוכית יכולה להיות מועילה בתחום זה ובתחום האיזון והרוגע של הילד? ייתכן ולא בגלל-----שלא נתתי פרטים מדוייקים כמו בחלק מסויים או בימים מסויימים בתי עובדת יפה וברוגע הן בכיתה והן בביתאני מקבלת דיווח מהמורה שלה אינני יודעת כיצד להסביר אתההתייחסות לשיעורים ובכלל אני מאמינה שזה מסיבות או חלק מסיבות שאחותה הקטנה מאוד מפריעה וייתכן אולי בגלל הריבים והצעקות בהתחלת שנה עקב חוסר הרצון שלה אז היא מאסה בזה ? אך אני הכי מנסה להבין או לדעת בנתיים איך להתנהג איתה בשיעורי הבית וממה נובעת האיטיות שלה האים יש קשר לכך שבתי מסורבלת מוטורית מוטוריקה גסה עוד מקטנות? לתשובותייך אודה אלונה
אלונה ערב טוב, ראשית אל תילחצי! הצורך בקיומו של אבחון אינו נורא. להפך, לפתע תדעו מהם הקשיים , מה מקורם וכיצד ניתן להתמודד עימם. אשמח להפנות אתחם לגורם אבחוני מתאים באם תצייני את איזור מגוריכם. אני רוצה להסביר עובדה חשובה - כאשר ילד מסרב ללמוד, משמע שהלמידה גורמת לו לכאב. ביתך רוצה להצליח לפחות כפי שאת רוצה בכך, אך יש לסייע לה למצוא את דרכי הלמידה הנכונות לה. לבטח יש קשר לבעיות המוטוריקה הגסה והעדינה , כאשר הרחבת המשפחה והקנאה ודאי לא מקלות. יתכן מאוד שאת אינך ציכה לעבוד עם בתך על מטלות לימודיות. השאירי זאת לחונך או אדם מן החוץ. השקיעי בה זמן מהנה רק של שתיכן. אני משוכנעת שדרך זו תביא לשיפור משמעותי. בברכה אלמוג
לבני בן ה-10 יש קושי מסויים בלימודים, שגיאות כתיב רבות, קושי במקצועות חשבון ואנגלית. אולם הוא ילד נבון מאוד, משתתף מאוד בשיעורים בכתה ואף, לא פעם, מוביל הדיונים בכתה, למרות הקשיים בסך הכל מצליח בלימודים. ערכנו לו אבחון דידקטי ונמצא כי אינו לקוי למידה. בני רגיש מאוד מאוד לנושא. כועס ומתפרק לא פעם בבכי, לא מבין מדוע אנחנו בודקים אותו כל הזמן, לטענתו, ובמה הוא שונה משאר הילדים? חשוב לו מאוד מה חושבים עליו ילדי הכתה, מורי בית הספר והסביבה בכלל. לא מוכן שנדבר עם מורתו "שלא יצחקו עלי", יש לציין שהוא ילד אהוד ומקובל בכתה. אנו בקשר שותף עם מורתו, ללא ידיעתו. מורתו הציעה לערוך לו "בדיקת מעקב". החלטנו שלא לקבל את הצעתה בכדי לא להלחיץ שוב את הילד. שהרי אנו יודעים, דרך האבחון הדידקטי, איפה צריך לחזק אותו וכך כמובן נעשה. אבקש את חוות דעתכם המקצועית לנושא.
בבן שלי בן 16 ולומד בי"א. הוא מעולם לא היה תלמיד מצטיין אך בשנתיים אחרונות, חלה הדרדרות מאוד רצינית בהשיגים. הוא אמנם לא ממש משקיע, אבל כשיש מבחן, הוא יושב ולומד ומרגיש מוכן לקראת המבחן. אך התוצאות לא באות: הוא נכשל ברוב המבחנים. הוא טוען שכאשר הוא לומד בבית למבחן הוא משוכנע שהוא יודע את החומר ויוציא ציון גבוה, אך כאשר הוא נמצא מול הדף בכיתה הוא כבר לא יודע כלום. הוא מיואש, מרגיש שזה חסר טעם ורוצה לפרוש מהלימודים. אני רוצה לציין שהוא עבר אבחון אצל מאבחנת פרטית לפני כשנה ולא נמצא ליקוי למידה או כל בעיה משמעותית אחרת חוץ מי בעיה קטנה של זיכרון לטווח קצר אני לא יודעת לאן לפנות. איך לעזור לו ?
חני ערב טוב, איני יודעת מי אבחן את בנך, אך על פניו די צועק כי ילד לקוי למידה. יתן והקשיים "מתחבאים" וצורתם קשיים רשיים או חברתיים, אך לבטח הם מצויים. על מנת לטפל בקושי יש לפעול במספר מישורים: ראשית להעביר לילד מסר ברור : אמרו לו כי אתם אוהבים אותו ומקבלים אותו בדיוק כפי שהוא, ואין זה משנה מהם הישגיו הלימודיים. במקביל יש לברר מהו מקור הקושי הלימודי. איני יודעת האם דרוש אבחון נוסף, אך ודאי דרושה התייעצות עם אנשי מקצוע בבית הספר ומחוצה לו. כעזרה ראשונה אני מוכנה לנסות ולשוחח עם בנך. אולי אוכל להבין ממנו יותר על דרכי למידתו , לתת לו כילים להתמודדות ראשונית ואולי גם וחות זמניים שימנעו את פרישתו מהלימודים. בשלב מאוחר יותר ברור כי יש כאן צורך בליווי צמוד יותר ויתכן שלא רק בתחום הלימודי. בכל מקרה אם תרצי תוכלי לפנות אלי בטלפון: 9898849 04 או 797860 0506 בברכה אלמוג
שלום לך זוהי הפעם הראשונה בה אני מתייעצת איתך בפורום זה יש לי ילדה בת 6וחצי אשר ניכנסה השנה לכיתה א ואשר מבחינתי טעות שלי הייתי צריכה להשאיר אותה שנה נוספת בגן מכיון שאיננה בשלה מספיק ריגשית וזה בא לידי ביטוי בקושי שלה לקבל את המרות המהות בבית הספר ולאחר מכן עים שיעורי הבית בבית מאידך בתי הינה ילדה מאוד חכמה לגילה וזה גם שמעתי מהמחנכת שלה ושאר צוות אנשים שאנו ניתקלים עימם ביומיום אך לא היה לי צורך משום שהינני מודעת לחוכמה וליכולות של בתי אך הגענו לשלב היותר קשה שקשה לי בעצמי לקבל אותו עים כניסתה של בתי לכיתה א יש קושי עצום בהכנת שיעורים בפרט בהעתקה היא שונאת את זה וכותבת גדול לכן אנו מוחקים כל פעם מחדש ועושים מחברות חדשות כי הן נראות זוועה לעין לא שזה הפריע למורה אך לי בעין היה קשה לראות את הזילזול בכתיבה שנראה נורא על המחברת ולכן זה שנוא יותר עקב המחיקות המרובות בתי כותבת מאוד חזק עים העיפרון וכאשר יש קו שצריך לכתוב מתחתיו היא כותבת למעלה ממש גבוה ממנו וממשיכה כך את שאר המילים אותו דבר לגבי חשבון היא מבינה הכל ומה שכרוך בבעל פה החיים קלים המורה ציינה שהיא חולמנית לפעמים אך לא ציינה מתי ובאיזה שיעורים האים יש לזה משקל והאים זה שיש לה קושי לא תמידי אבל קושי מסויים בתיקשורת כאילו בתי לא יוזמת לרוב היא צריכה שייגשו אליה למרות שאין זה בא לידי ביטוי כאשר היא נימצאת עים משפחתה האחייניות שלה שאיתן אין לה בעיה וגם כאשר אנו בחוג אין לה קושי לעומת זאת עים חברות מבית ספר יש קצת היא לפעמים מעדיפה בנים על בנות ויותר ההרגשה שלה שכאילו עושים לה טובה שמשחקים איתה מאידך לא הזכרתי שבתי היא ילדה מאוד אבל מאוד מפונקת למרות שלאחרונה פחות כי נולדה לה אחות שמאז חלה הידרדרות חריפה שנימשכת כבר קרוב לשנתיים נעשתה עצבנית אגרסיבית ועדיין מאוד מקנאה מבחינה לימודית האים יש בעיה ? מה שציינתי כניראה היה קיים אבל ממש בקטן לפני שאחותה נולדה וכאשר נולדה אחותה כעבור חצי שנה לערך זה התפרץ אודה לך על תשובתך אלונה
אלונה צהריים טובים, ראשית ברוכה הבאה לפורום שלנו, נשמח מאוד לעזור ככל שנוכל: את מערבת בשאלתך תחומים רבים. אנסה להתייחס על פי הסדר - על פניו וזאת כמובן בערבון מוגבל משום שאיני מכירה את ביתך, נראה כי לביתך קושי למידה חמור יותר מחוסר בשלות. פיתוח שנאב לכתיבה וחריתה של הכתב על הנייר הם שני תמרוריי אזהרה בולטים בתחום לקויות הלמידה ויש צורך לשים לב עליהם. קודם לכל הפסיקי למחוק את מחברותיה של ביתך!!! את עלולה בכך לגרום לנזק רב בהרבה מן התועלת במחברת יפה. שנאה תהומית לעצם הלמידה ובריחה מתמדת ממנה אינם מחיר כדאי. בשלב השני פנו לאבחון רב תחומי, אשר יספק מידע מדוייק באשר לקשייה הלימודיים והרגשיים של ביתך, ואף יצביע על הדרכים הנכונות והמומלצות על מנת לקדם אותה. בינתיים הניחי לה. אל תבקשי מה שאינה יכולה... בברכה אלמוג
היי זאת שוב אני, מעיין למה את לא מקבלת פתאום את המייל שלי, ממש הייתי רוצה לדבר איתך, אפילו בנייד, אני השמח עם תכתבי לי למייל אולי נצליח איכשהוא עם תשלחי לי את ואני יגיב לך בהודעות רצופות. תודה
נועה לילה טוב, את יותר ממוזמנת לפנות אלי. אשמח לנסות ולעזור... 9898849 04 או 797860 0506 בברכה אלמוג
שלום קוראים לי גיא ואני בן 14..... זה לא בעיה בריאותית וזה לא בעיה של התפתחות..... גם לי זה קורא אני יכול להגיד לך אפילו על מה הוא חושב.. הוא חושב על כול מיני דברים שהוא היה רוצה שיקראו...או שלא היה רוצה שייקראו כי הינה את אומרת שבטלוויזיה הוא הכי מרוכז שיש! למה? בגלל שהטלוויזיה זה כיף ושכיףף הוא עושהה.... אז יש שניי רעיונות: 1. שיילך לישון מוקדם ויקום בבוקר מלא מרץ(ושגם יוכל ארוחת בוקר בבית) 2.נגיד הוא לומד משהו בכול מקצוע וכאלה אז תראו לא את מה שהוא לומד בסרט נגיד הוא לומד בתנ''ך על בראשית אז תראו לא את סיפוריי התנ''ך יש כזה סרט וככה בכול המקצועות סרט שהם בדיוק לומדים אליו ואז הוא הרבה יותר ירצה ללמוד ויעשה שיעורי בית הרבה יותר בקלות...
צהריים טובים, לירדנה, שימי לב! הגבתי להודעתך הקודמת בשרשור למטה. גיא תודה על המעורבות והנכונות לעזור העדות שלך על עצמך בהחלט חשובה ויכולה להסביר מדוע חולמנות יכולה לשמש לטובה וככלי לחיים. בברכה אלמוג
יש לי אחיין בן 5.5 שטופל במרכז להתפתחות הילד על פי המלצת הגננת. אני יודעת שעבדו איתו שם על דיבור ועל מוטוריקה עדינה. כיום הוא נמצא ב"גן שפתי" שאמור לשים דגש על שיפור יכולת הדיבור שלו. הילד גדל במשפחה תומכת אבל לא חסרות שם בעיות. אנחנו במשפחה מרגישים שהוא איטי, לא מפותח לפי גילו. רק דוגמא- ניסינו ללמד אותו את הכתובת ונראה היה שהוא מאוד מתקשה לזכור. אנחנו החלטנו להתגייס על מנת לתת לו את כל מה שאפשר ולקדם אותו בצורה המקסימלית כדי שיוכל להשתלב עוד שנה או שנתיים בבי"ס רגיל. רוב העזרה שאנחנו בונים עליה צריכה לבוא מגורם חיצוני (בתשלום כמובן). מה עלינו לעשות? האם ניתן לשלוח אותו לאבחון במכון פרטי ולפי זה לקבל המלצה איך ומי יעבוד איתו? תודה רבה יעלה
יעלה צהריים טובים, הילד מעט צעיר, אך כבר ניתן לערוך אבחון מקצועי. רצוי לבדוק מעבר ליכולות הלימודיות גם בשלות רגשית. יתכן והילד עדיין לא מוכן ללמידה, ובמקרה זה יש לטפח צדדים אישיותיים ולאו דווקא לימודיים. מהם הנסיונות בלימוד שנעשו עד כה? לימוד אותיות, צבעים, מספרים? דיבור? רצוי להשקיע שעות משחק רבות לטיפוח המחשבה היצירתית והאחרת תוך בחינת הנושאים המושכים את הילד מעניינים אותו , ובוודאי יוכלו לקדם אותו בהמשך. בברכה אלמוג
ברצוני לדעת האם יש קשר ללקוי למידה בילד שנולד לאם הסובלת מתת פעילות בלוטת התריס ?
לאה, בוקר טוב, בעיקרון אין קשר, אך על מנת לספק תשובה אחראית יותר יש צורך בפרטים נוספים: מהם הליקויים, באיזה שלב התגלו? כיצד הם באים לידי ביטוי? בברכה אלמוג
שלום רב, אני נועה.. והתחלתי להתכתב איתך במייל על כל הנשוא של האנגלית והלקות למידה, אני מחכה למייל שלך כבר הרבה זמן. חשבתי .. אולי לא קבלת אותו?
נועה לילה טוב, אני משערת שלא קיבלתי את המייל, משום שאני משתדלת להגיב בזמן סביר להודעות המגיעות אלי. עם זאת אבדוק שוב, ואם בכל זאת אגלה אחרת אשתדל להגיב במהרה. בכל מקרה סליחה על ההמתנה הממושכת. בברכה אלמוג
http://news.walla.co.il/?w=/18/829013 ממתינה לתשובה ??
שתפסיקי לנדנד . יש לך את הפורום שלך,נדנדי בו.
איזה תרופה ניתן לתת לילדה בת 18 שיש לה חרדות מבחינות שגורמות לה לרעוד,בחילות,סחרחורות,לחץ,וחוסר סבלנות לפני בחינה..??? ועם מי ניתן להתייעץ על תרופות אלו? תודה מראש!
לילה טוב, ראשית נסו את השימוש ברסקיו וכן בכדורי פסיפלורה. לאחר מכן התייעצו עם מומחה ברפואה האלטרנטיבית בנוגע לתכשירים אחרים. אפיק אחר וחשוב הנו טיפול רגשי בחרדת הבחינות על ידי אנשי חינוך וטיפול המתמחים בתחום זה. בברכה אלמוג
לילה טוב, נסיונות לפתח תחליפים ותוספים שיפעלו למיתון הפרעות קשב וריכוז אינם חדשים. כך גם נסיונות ההשמצה או התיאור החד צדדי של פעולת הריטלין, שהיא אמנם תרופה שנוייה במחלוקת , אך בעלת "תעודות" ותועלת מוכחת. עוד רחוק היום והלוואי שיבוא במהרה, בו נול לומר כי נמצאה התשובה האולטימטיבית. בינתיים אפשר רק לחלום, וטוב חלום בטעם שוקולד מחלומות מרים או חמוצים. בברכה אלמוג
לכל המלעיזים להלן דברי ד'ר צפרה כהן מאיכילוב. בעוד כשנה יהייה תחליף צמחי לריטלין בישראל. ה FDAקבע שהריטלין גורם בעיות, חוץ מכל הידועות, גם קרדיו -וסקולריו.ת (לב וכלי דם). ילדים שצרכו את התחליף עברו מבחני TOVA והגיעו לתוצאות בתחום הנורמה. אין שום תופעות לוואי. בברכה מנהלת פורום אחר שזכתה להשמצות ממך.
בוקר טוב גם לך, כמוני כמוך. שמעתי על הממצא החדש, אשר לא הוכח עדיין והלוואי ויביא מזור לאלפי ילדינו ותלמידינו. מה שנשכח הוא שתמיד ניתן לצתת באופן חד צדדי ולהלעיז. החוכמה הגדולה היא לראות את התמונה כולה. הדוקטור המדובר בחר לצטט את המשרת אותו, אך שכך עשרות מחקרים מקצועיים לא פחות הגורסים הפוך. מבחני טובה אינם אבן בוחן מספיקה ואינם אמינים אלא לזיהוי ראשוני של הפרעת הקשב ובחינה האם הטיפול התרופתי יעיל. הבדיקה חלקית וכמדד מחקרי בעייתית במידה רבה.
טל שלום רב. בהמשך להתייחסותה של אלמוג לשאלתך רציתי להדגיש כי לרב לא נהוג לתת לילדים בגיל כ"כ צעיר טיפול תרופתי. אם זאת המדד להתערבות הוא מידת יכולתו של הילד להיות פנוי ללמידה במסגרת הטבעית בה הוא נמצא בחיי היום - יום. במידה ואת עדה לתהליכי למידה בתוך המסגרת הגנית והמסגרות הטיפוליות השונות המלוות את בנך, המשיכי בכך וחכי עם האבחון הנוירולוגי לשלב מאוחר יותר. יתרה מכך את יכולה להיעזר בנוסף בתוכנית לעיצוב התנהגות ע"י פסיכולוגית המתמחה בכך, שתוכל לעזור הן למשפחה והן לגן להבנות לבך מסגרת מאורגנת ואוספת יותר, בה ייקל עליו לפעול ולרכוש מיומנויות למידה. אשמח להרחיב במידה הצורך. בהצלחה
מירב, תודה לך על עצתך. הנקודה בה נגעת היא בעלת ערך רב, ממנה נובעות השאלות: יכולתו טובה רק ב "אחד על אחד", כלומר איתי או עם חונכת,או מרפאה בעיסוק,או עובדת סוציאלית שמנחה אותו/אותנו, אז מה זה אומר? זה נקרא שהוא פנוי ללמידה במסגרת הטיבעית בה הוא נמצא בחיי היום יום כמו שכתבת? יש לו יכולת, אינטליגנציה, תושיה, דמיון, הומור, אילתור.. אז מה לא בסדר? למה הוא לא יכול לשבת במפגש בגן בלי לברוח מהכיסא, להסתובב, לטייל, להשתטח על הריצפה, וכו'? למה הוא לא יכול לשמוע סיפור (קצר) עד הסוף? או להביט אל מי שמדבר אליו? מדברים אליו והוא בוהה ומחפש בעיניו כל דבר שהוא, העיקר לא מביט לאדם המדבר.. ולא משתתף בחוגי הגן אם לא צמודה אליו מישהי (אני או גננת או חונכת..) זה אומר שהוא "פנוי ללמידה" כמו שכתבת? אני כבר לא יודעת להבחין..
טל שלום רב. סליחה על העיכוב בהתייחסותי. לדעתי שווה לעשות אבחון נוירולוגי במטרה לקבל תמונה כוללת על תפקודו של בנך ולעשות אבחנה מבדלת בין בעיית קשב ראשונית לבין מקור אחר. שנית נראה לי ששווה במידה ואתם עדיין במסגרת של ריפוי בעיסוק לבדוק אבחנה מבדלת נוספת לתנועתיות המרובה והקושי במיקוד הקשב והיא לבדוק האם קיימת תת רגישות תחושתית, שפעמים רבות דרך הביטוי שלה מזכירה ילד היפראקטיבי. מרכז "צעד צעד" ישמח לתת לך מענה באם תזדקקי לאבחון נוירולוגי (עם השתתפות של כל קופות החולים) או חוו"ד של מרפאה בעיסוק. מקווה שעזרתי מירב
קרובת משפחתי היא נערה בת 16 אשר אובחנה כסובלת מ- right hemisphere dysfunction. הבעייה באה לידי ביטוי בקושי בדיבור וקריאה, קשיי למידה חמורים וקול דק וצפצפני שלא מתאים לגיל הכרונולוגי. האם יש סיכוי שהבעיה היא גנטית? לאור כך, האם יש בדיקות גנטיות לפני כניסה להריון שעל ידן ניתן לאבחן אם קיימת בעייה? תודה רבה
טוהר ערב טוב, בהחלט יש סיכוי שליקויי הלמידה והאחרים הם גנטים. עם זאת לא ניתן לזהות ליקוי למידה לפני כניסה להריון. בנוגע לסממני הקול והמאפיינים המצטרפים אליהם בליקו הספציפי המתואר, איני יודעת מספיק ועל כך רצוי להתייעץ עם רופא מומחה בתחום. בברכה אלמוג
שלוםרב, יש לי בן, בן 4.5, כבר מגיל שנה וחצי הוא במעקבים בהתפתחות הילד (בית חולים ואחר כך קופת חולים). היינו בשני טיפולים של ריפוי בעיסוק, הומלץ גם טיפול לדיבור, ואנחנו פעם שנייה בטיפול אצל עובדת סוציאלית של התפתחות הילד. יש בעיות של גבולות,שובבות,טיפוס, חוסר פחד, חוסר רגישות לכאב, אי הקשבה ופעילות יתר בגן ובכל מקום בעצם.. למרות הכל, אף אחד לא מגדיר בעצמו את העניין, אף אחד כאילו לא מוכן לומר או לקבוע, שזה ADHD. כולם אומרים ש"כנראה אבל לא אני קובע". אז מי כן??? אנחנו רק עוברים מיד ליד.. ראו אותו: גננות,קלינאית תקשורת, מרפאות בעיסוק, רופא התפתחות, רופאה התפתחות, שתי עובדות סוציאליות. לי זה ברור כשמש.. מי יוכל לקבוע כאיש מקצוע? ולהמליץ על תרופה אולי? כולם מתלוננים על התנהגותו.. אבל לא עושים דבר.. בגן אני כ 3 פעמים בשבוע יושבת איתו, מלווה אותו, כדי שלא יפריע/יציק/יהרוס/יפצע.. ובעיקר כדי לגרום לו להשתתף או לעשות משהו מועיל.. סליחה שיצא ארוך כל כך.. זה תקציר של שנים.. מה לעשות?
טל ערב טוב, ברוכה הבאה לפורום שלנו, קודם כל, אל תכעסי כל כך. בנך צעיר מאוד. לא ניתן לקבוע בוודאות כי הוא עונה להגדרת חוסר קשב זו או אחרת גם אם זו בולטת לעיין ומפריעה ביותר. היחיד אשר יוכל לתת הגדרה או קביעה מדוייקת הנו נוירולוג ילדים, אך קביעה זו לא תעשה לפני גיל 6. בינתיים יש לעבוד בתחומי ריפוי ועיסוק, לסייע לילד להוציא מרץ במקומות שיגרו את סקרנותו ולמצוא עבורו אתגרים אינטלקטואלים. נסי לבדורק מהם התחומים המתקים אותו. מה יגרום לו בכל זאת לריכוז ולו זמני בלבד? מקווה שעניתי לפחות על חלק משאלתך. את מוזמנת לשוב ולהתייעץ שוב בהמשך הדרך. בברכה אלמוג
ראשית, תודה על תשובתך המהירה. שנית, האם עד גיל 6 לא תיקבע הגדרה ברורה ולא יינתן טיפול תרופתי? מספר פעמים נאמר לי מגורמים שונים שבגיל 5 אולי יינתן ריטלין. הנוירולוג עצמו נתן לי חומר קריאה על ריטלין כבר לפני שנתיים, ושוב לפני שנה, כדי שאתוודע קצת לנושא.. ההתנהגות שלו מסוכנת, השבוע אפילו נפל ושבר את שיניו הקידמיות.. הוא פעיל באופן מסוכן,ומקשה על כולם.. הגננת ממש מפוחדת מ"ההפתעה הבאה".. לפני שנתיים לפחות היתה לו חונכת יומיום בגן.. ( אגב,שמו אלמוג (: )
יש לי ילד בן 7 (כתה ב').הבעיה שלו היא חולמניות. הוא מסוגל לבהות בנקודה מסויימת במשך זמן מה עד ש"מעירים" אותו. בכתה בזמן שיעור הוא משתתף פעיל הבעיה מתחילה כשמתחילים לכתוב במחברת ואז הוא "נעלם" לעולם שלו.בתחום החברתי הוא מאוד פעיל אוהב לשחק כדורגל לרוץ ולהשתולל אולם הוא גם יכול לשבת ולראות טלויזיה/קלטת בריכוז מופתי.עיקר הבעיה היא בכתיבה בכתה ובזה שהוא לא זוכר אם הם כתבו בכלל ואם כן באילו מקצועות. טופלנו בריפוי בעיסוק וכעת אנו עם מורה להוראה מתקנת אולם לטענתן אין לו שום בעיה והוא משתף פעולה ברצון והוא אף נהנה איתן. שאלתי היא מה עושים? האם זו בעיה רפואית או אולי חוסר בשלות נפשית?
צהריים טובים, בתיאורך לא הזכרת כיצד בנך כותב וקורא, או כיצד רכש את יסודות החשבון. על איזה רקע עובדת עמו המורה להוראה מתקנת? ילד חולמני אינה בעייה בהכרח. יתכן כי מדובר כאן ברמת ריכוז גבוהה וכישורים לימודיים גבוהים במיוחד. בעייה רפואית או חוסר בשלות נפשית הן רק שתיים מאפשרויות רבות אחרות. בדקו מהו הקושי הממוקד בכתיבה. האם יש כאן התחמקות או אולי חוסר עניין? שאלי את הילד מדוע אינו כותב. בדקי האם פעולת הכתיבה מעייפת אותו או מאיימת עליו. במידה ותספקי לי פרטים נוספים אשמח לנסות ולסייע גם בהמשך בברכה אלמוג
לשאלותייך: הקריאה שלו מצויינת והכתב מתחלק ל-2 בכתה:גדול ומסורבל ועם המורה להוראה מתקנת קריא ברור ויפה. לגבי שאלתך של קושי בכתיבה הוא טוען שהוא פשוט לא אוהב לכתוב!! יש לציין שבחשבון הוא בין התלמידים החזקים בכתה והוא כן כותב. העבודה עם המורה להוראה מתקנת היא במסגרת חוגית יחד עם ילד נוסף מכתתו, את החוג הוא אוהב וכפי שציינתי לעיל הכתב שלו שם שונה לחלוטין מהכתב בכתה. אנא יעצי לי איך ניתן לטפל בזה ולאן עליי לפנות,אני מאיזור הצפון וחברה בקופ"ח לאומית. תודה מראש, ירדנה
אלמוג תודה רבה........ אבל מזה כול התרופות האלה ? בחיים לא שמעתי אליהם.................................
גיא צהריים טובים, פרחי באך הן תמציות צמחיות ( יש כ - 50 כאלה ), שמיועדות לסיוע בהתמודדות עם קשיים שונים , חלקם לימודיים , חלקם רגשיים ואחרים פיזים. על מנת לקבל את הסיוע הנכון ביותר, חשוב להתייעץ עם איש מקצוע בתחום הרפואה המשלימה. אומגה שלוש הוא תוסף תנונה המכיל שמן דגים. ניתן למצוא אותו בכל בתי הטבע ובחלק מבתי המרקחת הרגילים. תוכנות מחשב לשיפור הקשב והזיכרון מצויות בשוק כבר מספר שנים, אלא שלאחרונה התפתח תחום זה וניתן למצוא אותן ביתר קלות. בברכה אלמוג
לשני האחים שלי יש ליקויי למידה, ואני חושב שיש לי בעיית קשב וריכוז קלה, משהו כזה. אני בן 23 ומעולם לא בדקתי וטיפלתי בזה, רק לא מזמן נפל לי האסימיון שאולי יש לי. כשלמדתי בבתי הספר היה לי קשה להקשיב למורה למשך זמן ממושך, במיוחד אם מה שהוא לימד לא עיניין אותי שזה מה שהיה כמעט תמיד. כשאני קורא ספר אני מרגיש צורך לעשות הפסקות כל פרק בערך תלוי ברמת העניין שלי מהספר. למבחנים היה לי קשה ללמוד, במיוחד מתמטיקה, הייתי תמיד מוצא משהו שיסיח את דעתי, וזה מה שהפריע לי מלהוציא ציונים יותר גבוהים, כי לא הקדשתי זמן ללימודים אף פעם. אהה ושיעורים הפסקתי להכין מכיתה ו' בגלל חוסר הסבלנות שלי. אז רציתי לשאול מה אני יכול לעשות כרגע? אצל מי כדאי להיבדק (עדיף שלא יעלה הרבה)? ואיפה כדאי לי לעשות פסיכומטרי, שיוכלו להתחשב בי שם או משהו. תודה רבה!!! לירן.
לירן ערב טוב, קודם כל עליך לגשת לבחינת קשב וריכוז על מנת לאשר או לשלול אפשרות של קיומה של הפרעת קשב. לאחר בדיקה זו ניתן לשקול טיפול תרופתי או אחר. בנוגע לבחינה הפסיכומטרית - לא ניתן לקבל התאמות היבחנות במידה ואין אבחונים ונתונים קודמים ורצוי מגיל צעיר. הסיכויים להתחשבות ללא נתונים אלה קלושים ביותר. בברכה אלמוג
איפה אפשר לגשת להיבחן על מנת לאשר או לשלול את ההפרעה??
האם יש הבדל בין בדיקת נוירולוג ילדים של קופ'ח (ילד בן 5 שכבר אובחן כadhd) אצל פסיכולוג לבין "אבחון" שנעשה באופן פרטי על ידי נוירולוג?
מיכל ערב טוב, איני בטוחה שהבנתי את כוונתך. על פניו אין סיבה להבדלים בבדיקה. בגיל כה צעיר עדיפה בעיני בדירת נוירולוג ילדים, אך את כותבת שהילד כבר אובחן, אם כן מדוע יש לבצע בדיקה נוספת? בברכה אלמוג
הילד אובחן אצל פסיכולוגית. הוא גם נבדק אצל נוירולוג של קופ'ח, כולל מילוי מבחן קונורס של הגננת, אבל במתי'א דורשים אבחון פורמאלי כדי לקבל גננת שילוב או עזרה אחרת במסגרת הגן (גן חובה). השאלה היא איזה ערך מוסף יתן נוירולוג פרטי או נוירולוג בבי'ח?
שלום אני גיא ואני בן 14 אני לוקח כבר תרופות לשיפור הריכוז מגיל 6 לקחתי ריטלין עד גיל 9 ואז סלואו ריליס עד גיל 12 וקונסרטה עד גיל 14 אבל אני לוקח קונסרטה 36 וזה כאילו מכבה אותי בלימודיםםם אני הרבה יותר רגוע ולא מפריע אבל קשה לי ממש ללמוד אני לקחתי 2 קונסרטות שכול אחת היא 16 וזה יותר טוב וזה עולה יותר כסף וזה גם לא משפר הרבה כול כך אז מה לעשות ?
גיא ערב טוב, אני שמחה לראותך כאן. האם בנוסף לטיפול התרופתי ניסיתם טיפול ממוחשב? קיימות בשוק מספר תוכניות טיפול כגון ביו פידבק ואחרות, אשר אולי יכולות לסייע. כמו כן ניתן לנסות להסתיע באומגה 3 או בפרחי באך ( בהתייעצות עם מומחה בתחום הרפואה המשלימה ). בהצלחה אלמוג
שלום אני בת 24 סטודנטית לפסיכולוגיה . שאלתי היא, האם יכול להיות שאני סובלת מADHA ולא אבחנו זאת אף פעם? ואיך אני יכולה לדעת אם אני צריכה טיפול לגבי בעיותריכוז? כרגע אני סובלת מבעיות ריכוז נוראיות, אולם תמיד היתה לי בעיה לשבת ולקרוא הרבה, למשל אף פעם לא קראתי ספר מההתחלה ועד הסוף תמיד חיפשתי קיצורי דרך. תמיד היה לי קושי להתרכז בקריאה למשך זמן ארוך. ועד עכשיו הצלחתי להתגבר על זה ע"י קריאה של תקצירים למינהם אבל עכשיו שאני באוניברסיטה ויש כמויות אדירות של חומר אני מרגישה שאני קורסת, אני לא מצילחה לשבת יותר מעשר דקות רצוף (ואני לא מגזימה) מבלי להרגיש תסכול ומבלי להפסיק מה עושים??? הלימודים מאוד חשובים לי , אבל קשה לי לקרוא כל כך הרבה ולהשאר מרוכזת כל כך הרבה זמן במהלך הלימודים האם יש תרופה צמחית שיכולה לסייע? האם יש מקום שאני אוכל לעשות אבחון לא יקר? אני מיואשת ולחוצה לקראת תקופת המבחנים תודה מראש, שירה
שירה ערב טוב, בהחלט יתכן שאת סובלת מהפרעות קשב, וזאת למרות שלא אובחנת בעבר. תיאורך מתאים מאוד לתופעה זו. פני לקופת החולים וקבלי דרך רופא המשפחה הפנייה לנוירולוג לקיום בדיקת טובה או בדיקת קשב מקיפה יותר. לאחרונה עולה שוב ושוב שמה של "אומגה 3 " כיעילה בשיפור הקשב והריכוז, עם זאת אני ממליצה מאוד שלא לפסול את הניסיון בשימוש ריטלין או קונצרטה, וזאת כמובן בהתייעצות עם רופא מומחה. בברכה אלמוג
שלום, קראתי את תשובתך לפנייה. ואני מאובחנת כדיסלקטית, אני גם כן סטודנטית עם בעיות קשב, ומשום מה ההמלצות שהיו לי בזמנו בתקופת התיכון הם אסטרטגיות למידה ודברים מהסוג הזה. ולא קיבלתי "תרופה"- האומגה למי ומתי מומלץ? אשמח לקבל קצת יותר פרטים. תודה
לאלמוג ולכל הפונות החוזרות אליי שמחתי לראות את תשובתכן ואשמח גם אני ליזום חלק בארגון קבוצה שכזו, ולכן אני פונה להורים עם ילדים בעלי ליקוי קשב ולמידה באיזור הצפון המעונינים להפגש אחת לחודש , נעשה מפגש ראשון נסיוני , נוכל להפגש באחד הבתים , (אשמח לתרום את ביתי) למפגש בו נוכל להכיר האחד את השני להביא האחד בפני השני את הבעיה או הפתרון אליו הוא רוצה להגיע, וכמו כן נשמח מאוד מאוד אם אלמוג מנהלת הפורום תוכל להשתתף בפורום, או נשמח בהשתתפותו של רופא / מייעץ שנמצא פה בפורום על מנת שנוכל להסתייע בעזרתו האדיבה. אנא צרו עמי קשר טלפוני 0523285566 על מנת שנוכל להתארגן ולהתאסף יחדיו וקדימה לפעולה בריאה ופוריה.
שלום! אני אמא לילד בן 6 וחצי שהחל לקחת קונסרטה.הייתי רוצה לשלב אותו גם בטיפול בהתנהגות.הוא היה בטיפול דרך בע"ח במשך 5 חודשים ולא ראיתי תוצאות.מה עוד אפשר לעשות(מלבד פסיכולוג)כדי יהיה אפשר לעזור לו.האם שיטת אלבאום מומלצת? תודה.
בני בן 9.5 אובחן עם בעיות קשב וריכוז בלי היפראקטיביות, הטיפול הממולץ הוא כדורי קונסרטה, אני מעוניינת לדעת אם ניתן לטפל בתופעה עם טיפול טבעי, הומאופתי ואיפה ניתן לקבל את הטיפול באיזור חיפה
צהריים טובים, חשוב לדעת כי הריטלין והקונצרטה הן התרופות היעילות ביותר והנחקרות ביותר המצויות כיום בארץ ובעולם. הימנעות מן השימוש בתרופה עשוי להביא נזק רב הרבה יותר מן השימוש בה, וזאת גם אם מדובר בתקופות זמן ארוכות. עם זאת שילוב בין השימוש בתרופות ורפואה משלימה ( פרחי באך, הילינג או רפלקסולוגיה עשויים להביא לתוצאות יפות, אם כי יש לסייג - התגובות ומידת ההשפעה משתנה מאדם לאדם. בברכה אלמוג
גם לי יש ADHD ומה שהכי יעזור לילד שלך זה רכיבה על סוסים...... זה הדבר הכי טוב שיש...... זה מביא אותו לעולם אחר הוא ילמד על החיה הוא ירכב אליה... זה פשוט התרופה הטבעית הכי טובהההה!!!
צהריים טובים, עולות בדעתי מספר אפשרויות לסיוע : טרפיה באומנות, שילוב שלטיפול טרפיה במוסיקה, טיפול תעסוקתי, המשלב רפואה משלימה כגון רפלקסולוגיה או הילינג. בנוגע לשיטת אלבאום הדעות חלוקות. יש המהללים ויש השוללים. בברכה אלמוג
אני מתגוררת בנצרת עילית ובני בן ה- 8 (כיתה ב') אובחן היום כלקוי למידה, עם ADHD , בעיה בקשב ורכוז תוך הסבר שקיימת בעיה עם זכרון שמתבטא בכך שהוא זוכר מספר מצומצם של מספרים ואותיות כאשר הוא נדרש להעתיק מהלוח,היות ואני ממש בתחילת דרכי ואינני מנוסה בענין הייתי מאוד רוצה לערוך מפגש של הורים שילדם/בתם סובל/ת (לא הייתי קורא לזה כך אך אין לי ביטוי אחר, אולי לוקה, לא יודעת מה פחות חמור) מאותה בעיה על מנת ללמוד איך להתמודד עם הבעיה, מהם הדרכים לסיוע לילד ובמיוחד לנו ההורים, מן קבוצת תמיכה על מנת שנוכל להחליף רשמים, דרכי טיפול, אפשרויות טיפול, וכל דבר נוסף שהורים יכולים להזקק לו להמשך טיפול וסיוע לילד/ה , אשמח מאוד לדעת על קבוצה שכזו, או אף להקים קבוצה שכזו באיזור הצפון , אני חושבת שקבוצה שכזו תוכל מאוד לסייע ולפתור בעיות רבות שעולות בשאלות פה באתר. התקשרות שיכולה להתנהל פה באתר אך מידי פעם גם להפגש לשוחח להחליף רשמים ועוד.
גם אני חדשה בנושא עם אותן תופעות שהזכרת לגבי בנך, אז אם מתגבשת קבוצה שכזו אני מוכנה לקחת חלק בה, אני תושבת חיפה.
אליז וכל באי הפורום האחרים, אני כמנהלת הפורום תומכת בעצתה של אליז וחושבת כי קבוצת תמיכה להורים לילדים בעלי לקויות למידה וקשב נחוצה ביותר. אני יותר ממוכנה לארח כאן יחידים וקבוצות, לסייע בארגון ממגשים מדי פעם ( ניתן ליחד כל מפגש לנושא מסויים ומציאת דרכי התמודדות ). אני מזמינה בחום כל מי שמרגיש כי יש לו מה לתרום , לשאול , מוכן לעזור ובכלל לכתוב לי או לאליז כאן בפורום או לשלוח הודעה במייל : [email protected] תודה לכל מי שישתף פעולה עם היוזמה. בברכה אלמוג
הייתי רוצה לכתוב לך משהו, אבל במייל, זה אפשרי?
נועה בוקר טוב, בהחלט תוכלי לפנות אלי במייל. אשמח לעזור. [email protected] בברכה אלמוג
שלום, בני בן ה7.5 מקבל קונסרטה 36 מ"ג, עד לפני שבועים קיבל רטלין 10 מ"ג והיה מאד קשוב ומרוכז אך בצהרים היה חוזר להיות פעלתן ולא קשוב, הבעיה שהקונסרטה נראה כאילו לא מספיק, הוא לא רגוע כמו עם הרטלין ועדין פעלתן שאלתי היא האם פשוט צריך לחכות וכן יהיה שינוי או שזה פשוט לא מתאים לו?? אני לא רוצה לעבור לקונסרטה יותר גבוהה כי הרטין 10 מ"ג היה מצוין בשעות שהוא פעל,
ערב טוב, גם הריטלין וגם הקונצרטה, אלא אם הם ניתנים במידות גבוהות, נועדו להשפעה של 4 שעות, שהן בממוצע יום לימודיו של הילד. במידה ויש צורך בשעות ריכוז נוספות, אין ברירה אלא להגדיל את המינון, וזאת כמובן תוך התייעצות עם הרופא המטפל. בברכה אלמוג
בתגובה לתשובתך עד כמה שהבנתי הקונסרטה מתפרק בצורה שונה וזמן השפעתו הינו כ-12 שעות, וקונסרטה 36 מתאים ל- רטלין 10 מ"ג, אז שוב , איך זה שזה לא משפיע על בני?? תודה על התייחסותך...
שלום. בני בן 12 הוא ילד היפראקטיבי, הוא מקבל ריטלין L.A האים אפשר לתת לו בנוסף לריטלין גם קפסולות של שמן דגים ? תודה.
סימה בוקר טוב, בהחלט ניתן להעזר בקפסולות שמן דגים. השפעת תוסף תזונה זה משתנה מאדם לאדם ויכולה לעזור במידת הריכוז. מה שבטוח - אם לא יועיל, לא יזיק. בהצלחה אלמוג
בני בן 11 מאובחן כילד עם בעיות קשב וריכוז-כאשר כאמא אני מלווה אותו מכיתה א כיום כיתה ה בכל הקשור ללימודיו, עלי לציין ששתה ריטלין במשך חודשים לפני כשנתיים וכן השתתף בקובצת מחקר של שוקלד אשר אמור להכיל מרכיבים טבעים כגון שמן דגים,אומגה 3 (מחכים לתוצאות המחקר). מזה שנתיים בני לומד שעורים פרטיים אצל מורות פרטיות המתמחות להוראה מתקנת ומביא ציונים טובים מאוד. השבוע נפגשתי עם המחנכת והמורה להוראה מתקנת בבית הספר כאשר הפגישה הובילה אותם בשורה התחתונה שבני אינו מרוכז וקשוב בכיתה ומה לגבי טיפול תרופתי? שאלתי האם ילד שמוציא ציונים טובים ולומד על ידי מורים פרטיים ומקבל חיזוקים הכי אפשריים בכל זאת עליי לתת לו טיפול תרופתי כדי להשתיק את מערכת החינוך או שמדובר בטובתו של בני למרות כל הקשיים מצליח להתמודד על הצד הטוב ביותר בבית הספר.
רחל ערב טוב, שמעי, פעמים רבות ילדים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב הם ילדים מוכשרים ומוצלחים במיוחד. כן, בעבודה אישית בבית בתנאים נוחים ישיג בנך השיגים גבוהים וטובים, אך בכיתה סביר להניח כי אינו יכול להתרכז, ובכך מביא לתסכות את עצמו, את חבריו לכיתה ובודאי את מוריו. משמח מאוד כי הילד מתמודד ומצליח, אך יש להביא בחשבון כי הוא צעיר ודרך ארוכה לפניו. אין מדובר כאן בהשתקת המערכת, אלא בבדיקה אמיתית מהי הפגיעה שנפגע בנך כעת ללא סיוע תרופתי. שאלי אותו כיצד הוא מרגיש בבית הספר? כיצד מגיבים אליו חבריו? האם הוא יכול להתרכז למשך 45 דקות וגם לקלוט על מה דובר בשיעור? בקיצור, אל תמנעי מבנך סיוע תרופתי בגלל הסטיגמה. התייחסי לצרכיו האמיתיים. בברכה אלמוג
אבקש לדעת האם תרופת קונצרטה ותרופת רטלין הן אותה תרופה או שאילו 2 תרופות שונות???
ענת צהריים טובים, הקונצרטה הנה פיתוח של ריטלין . תרופה זו מצליחה למנוע תופעות לוואי אותן מצאנו בשימוש הריטלין המוצק בברכה אלמוג.
שלום רב! אומנם אני לא גרה באיזור חיפה אך אני יכולה להמליץ לך בחום על מכון ניצן באיזור נתניה.כמוכ' אני ממליצה לערוך איבחון מקיף. המקום אמין לדעתי יש למקום אישור של משרד החינוך בברכת יום טוב! בתיה
קראתי הודעה של אם שמספרת כי המורה של בתה מתייחסת אל הילדה כלקוית למידה על אף שהיא מוציאה ציונים טובים, והילדה עצמה אומרת שהיא כמו כולם. לצערי, יש היום מורים במערכת החינוך שכנראה פספסו שיעורים מסוימים כשהיו סטודנטים לחינוך. לדעתי ומנסיוני, הרבה פעמים הדרך שבה המורה מתייחס לילד היא זו שקובעת איך הילד יראה את עצמו. זאת אומרת- אם המורה יתייחס לילד כמו אל "גאון"- הילד ירגיש ככה, הביטחון העצמי שלו יגבר והוא אכן יהיה "גאון". והפוך- אם המורה יתייחס לילד כאילו הוא מפגר ורמתו לא תואמת את רמת הכיתה- כך הילד יראה את עצמו, הביטחון העצמי שלו ירד, כך גם הציונים, והילד אכן יפתח "לקויות". יחס המורה לתלמיד הוא אחד הגורמים החשובים והמכריעים לדעתי בהתפתחות הילד בביה"ס. אני חס וחלילה לא מתעלמת מגורמים אחרים- דיסלקציה, לקויות למידה וכו'. לכן אם יקרה, אם המורה של בתך לא משנה את יחסה, הייתי ממליצה לך להעביר את הילדה לכיתה עם מורה שתתמוך בביתך ולא תיתן לביטחון העצמי שלה לצנוח.
שרון צהריים טובים, בהיותי מורה מנהלת ואשת חינוך מסורה לא הייתי רוצה למצוא את עצמי בתוך ההכללה , המורים. נכון, במערכת החינוך שלנו יש בעיות רבות. מוריםמ רבים אינם מודעים כלל לצרכי תלמידיהם ולאחרים כלל לא אכפת. עם זאת אסור להתעלם מקבוצת המורים האחרת, אשר כל אחד מהם משקיע מאמצים רבים על מנת לקדם את תלמידיו. מן הידועות היא העובדה כי יחסו של המורה הנו גורם משפיע ומכריע על תדמיתו של התלמיד, אם כי חשוב להבחין בין כוחו של דימוי, שהוא נרכש לבין קיומה או אי קיומה של לקות למידה. בברכה אלמוג
שלום רציתי לדעת על איזה אבחון מדובר לבדוק בעייה זו. האם האבחון הפסיכודידקטי? (אם לא - איזה אבחון ראשוני כן יש לעשות?) איך מוצאים פסיכיאטר שמומחה לבעייה זו אצל מבוגרים (בת"א)? תודה וכל טוב.
צהריים טובים, על איזה אבחון מדובר? אבחון קשב וריכוז או אבחון לימודי? מהו גיל המאובחן ומהי סיבת ההפנייה לאבחון? פסיכיאטר או נוירולוג מומחה ניתן למצוא דרך קופות החולים השונות תוך הסתייעות בכרטיסי הביטוח המושלם של כל אחת מהן. בברכה אלמוג
רציתי לדעת האם יש הצלחות מוכחות בטיפול ביתי בעזרת תוכנת המחשב sharperBrain מעבר לאמור בכתבה הפרסומית? והאם כדאי לרכוש אותה לטיפול ביתי בילדה בת 8 עם קשיים בשליפת מידע מהזיכרון?
סמדר צהריים טובים, התוכנה המצויינת חדשה יחסית בשוק. יש המהללים אותה ויש שפחות. הדעה המקובלת בשלב זה הנה כי דרוש עוד זמן על מנת לבחון את השפעתה האמיתית. אוכל לומר הערה אישית - אותי הרתיע המחיר הגבוה והיומרות הגבוהות עוד יותר. עם זאת אוסיף כי מרכזלמידה מקצועי ביותר בתחום רכש את הערכה כניסיון לעבודה עם תלמידיו. בברכה אלמוג
שלום, אני פונה בשמה של אימי. אימי בת 48 אישה מאוד אינטיליגנטית שלצערי סובלת מאוד משגיאות כתיב. היא מאוד מתביישת בזה ונלחצת ברגע שמשהו מבקש ממנה לכתוב דבר מה. נושא זה משליך להרבה אספקטיבים חברתיים אחרים, כמו חיפוש עבודה. היא מאוד הייתה רוצה להשתלב במסגרת עבודה פקידותית לדוגמא איך מרגישה שזה בלתי אפשרי מבחינתה. מאוד הייתי רוצה לעזור לה להתגבר על המכשול הזה, ולהעניק לה ביטחון . אודה מאוד לעזרתך
דנה צהריים טובים, על נושא של שגיאות כתיב ניתן לעבוד. ניתן לתרגל בעזרת הכתבות, תשבצים, קריאה מרובה, תרגול בתוכנות מחשב ועוד ועוד אני בטוחה שאחת מן הדרכים הללו יכולה לעזור. בהצלחה אלמוג
איזה תוכנות מחשב וספרים מומלצים לתרגל את השגיאות כתיב
יש לי ילד בן 10 רוצה לדעת היכן עושים איבחונים דידקטיים באזור חיפה אייך יודעים שהמקום אמין האים כדאי לעשות רק בעיברית או מיכלול שלם של מיבדקים . תודה
לילה טוב, באזור חיפה והקריות ישנם מקומות אבחון רבים וטובים. להלן שלוש דוגמאות, אך כמובן שיש גם רבות אחרות: לילי פאוקר - ראש ועדת חריגים במשרד החינוך 8714242 04 ( מכון שיא ) 4911021 04 ( פלאפון אישי ) רחל נבון - פסיכולוגית ומאבחנת בכירה בשירות הפסיכולוגי 8246549 04 מרכז בדרכי , שהוא המרכז בהנהלתי 9898849 04 797860 0506 בחירה בסוג האבחון תלויה מאוד בצרכי הילד ובעיות הלימוד האופייניות לו. בשלב זה מספיק על פי רוב אבחון דידקטי. בברכה אלמוג
שלום לכולם, רציתי לדעת באילו מערכות הרטלין פוגע?
ערב טוב, אני יודעת כי רבות הדעות וההפחדות בנוגע לשימוש בריטלין, אלא שככל שמתרבים המחקרים בנושא מתרבות הידיעות על יעילותו בהתמודדות לא רק עם הפרעות קשב, אלא גם בהתמודדות עם מחלת האפילפסיה והתקפי החולים בטורט. כאשר יש צורך אמיתי, חשוב לא להתעלם ממנו וליצור על ידי כך תופעות לוואי קשות ומזיקות עד שלעיתים הן אינן ניתנות לתיקון. בברכה אלמוג
בבגרויות הצלחתי בגלל שיש לי יכולת הגיונית די טובה והלכתי לחברים שעתיים 3 לפני הבגרות ואמרתי להם שילמדו אותי את מה שהם יודעים ועם המעט מאוד שזכרתי הצלחתי להוציא בגרות מלאה עם ציונים ביינוניים אני רוצה ללמוד בעתיד לימודים גבוהייםזה יהיה אפשרי לגמרי? רשיון אגב גם לא הוצאתי בגלל שעשיתי טעויות של ריכוז נטו בנהיגה.איזה טיפול תרופתי יהיה אפשר לבצע? והאם המורה המיוחד כאמור זה יהיה תהליך ארוך ומאוד יקר?אגב יש לי בעיות שינה גם בעבר היה לי סיוטים וכרגע יותר טוב אבל השינה קובעת כמה אני אהייה מרוכז אני צריך לישון המון שעות כדי להיות מרוכז יש כלי לישון יותר חזק ויותר טוב איזה כדור טבעי או משהו כזה?תודה מראש
ערב טוב, על פי תיאורך אינך לקוי למידה. שוב, יתכן מאוד שאתה זקוק לסיוע ארגוני בלמידה, אך אין לי ספק כי תוכל לממש כל יעד במהלך לימודים אקדמאים. תהליך למידה כזה לא צריך לערוך זמן רב מאוד, אלא כמספר חודשים עד שנה בעיקר כאשר ילווה בסיוע רגשי. האם ערכת אבחוני קשב? האם שקלת שימוש בריטלין או אחד מתחליפיו? נדמה לי כי ככל שאתה ממתין כך הפגיעה בהגשמת יעדיך תגבר. בברכה אלמוג
|??? למה אי אפשר לעזור??
ערב טוב, על מנת לקבל החזרי מס בגין ילד לקוי למידה בחינוך המיוחד יש להגיש טופס 107. את הטופס ניתן לקבל בבית הספר. החזרי המס ניתנים עד שבע שנים לאחור כאשר הילד מאובחן ובתוספת חוות דעת בית הספר תוך מתן עדויות כי הילד אכן מטופל ומקבל התאמות היבחנות ולמידה עקב ליקויים אלה. בברכה אלמוג
החוק טיפה השתנה וזו לא התנאים לקבלת החזרי מס מה שצריך הוא לגשת למס הכנסה ולקחת כמה טפסים, אחד טופס לרופא המטפל,פסיכיאטר/פסיכולוג טופס וועדת השמה האישורים ניתנים כיום לתביעה שלוש שנים אחורה ולא שבע כמו שהיה נהוג. הילד אמור להיות בחינוך מיוחד בבית ספר רגיל,הכוונה כיתה קטנה,שבא עבר וועדת השמה לא ניתנים החזרים על ילדים שמטופלים ולומדים בכיתה רגילה, אלה על ילדים שלומדים בכיתות קטנות בבתי ספר רגילים, אישורי טופס 106- מילואי טפסים כללים של מס הכנסה והגשתם לפקיד השומה בהצלחה
הייתי שמחה לדעת על שיטות נוספות במקום הריטלין לפחות בשלב ראשוני או בתוספת לריטלין אמא לילד בן 6
ורד לילה טוב, ניתן לנסות את השימוש באומגה 3 בכדורי פסיפלורה, או לחליפין באצה הכחולה ירוקה. עם זאת הריטלין הנה התרופה הנחקרת ביותר והמועילה ביותר, אשר ידועה כיום להתמודדות עם הפרעות קשב וריכוז. בברכה אלמוג