פורום לקויות למידה
מנהל פורום לקויות למידה
למנהלי הפורום ולגולשים, בני בכיתה ג' מתקשה מאוד לרכוש את מיומנות הקריאה, עד היום הוא למד שעורים פרטיים עם מורה להוראה למתקנת, אך לדעתי לא התקדם הרבה. נא המלצתכם על מורה טובה להוראה מתקנת בתל-אביב בלבד. לעזרתכם המהיר, אודה. לי
לי, בוקר טוב, מכון אבחון וטיפול טוב, הפועל בתל-אביב הנו מכון רום פילת. איני בטוחה, אם הוא מקבל תלמידים בגילאיי כיתות היסוד, אך בהחלט כדאי לבדוק. כמו כן קיימים המרכזים העירוניים ללקויי למידה והוראה מתקנת של העיריה וכן של השירות הפסיכולוגי. במרכזים אלה השירותים הניתנים לתלמידים מסובסדים. אפשרות נוספת הנה קבלת שיעורים בהוראה מתקנת ממוחיי שירותי קופות החולים לבעליי שירות רפואי משלים. כאן השתתפות הקופה היא בין 50 ל - 75 אחוזים. בברכה אלמוג
בואו נדבר על גיל ההתבגרות ולמידה גיל ההתבגרות. מסובך, קשה, בלתי מובן ובלתי חדיר. כל כך הרבה ריבים ומאבקים. האווירה בבית קשה, דלתות נטרקות התקרה רועדת מעוצמת הדפיקות והצעקות. אתם מותשים והם כועסים או להפך. רוב הריבים והמאבקים סובבים סביב הנושא הלימודי. כל כך הרבה פעמים אני שומעת מהורים מודאגים את הטענות: הוא לא פותח ספר, לא יודעת עם יש לו מחברת, אני לא ראיתי אותו לומד, למה הוא עושה לי את זה? הילד הזה פשוט עצלן. מה נעשה אם הוא לא יצליח בבגרות? למה הוא הורס לי את החיים? הורים יקרים, הכאב הכל כך רב והרס היחסים בין הורה למתבגר בשלב כה משמעותי בחיים אינו שווה את המחיר גם אם מדובר בהקרבת תעודת הבגרות. אין ספק. רכישת השכלה והרחבת האופקים הנה בעלת חשיבות עצומה. עלינו לעשות הכל על מנת לגרות את הסקרנות, לפתוח ערוציי מידע ולחשוף את ילדינו ותלמידינו לידע בכל ערוץ אפשרי. יש לעשות הכל על מנת לקרב כל תלמיד ללמידה ולסייע עד כמה שניתן בהתמודדות עם קשיים אשר נוצרים בדרכו תוך הדרכה אישית המותאמת רק לו. עם זאת, יש לשים את הדברים בפרופורציה. תלמידינו המתבגרים עסוקים בגיל ההתבגרות בתחומים רבים: תחביבים, חברים, אהבה ראשונה... בתנאים אלה מתגמדת בעינהם חשחבותה של הלמידה. ובאמת אנו כה עסוקים בדקלום הצורך להשיג בגרות, להצליח בבגרות עד כי אנו שוכחים כי לפניה עומדים ערכים ויעדים רבים. עם כל הכבוד לתעודה בחינות הבגרות אינן משקפות כלל את יכולותיהם של התלמידים. תלמידים רבים מאוד אינם מצליחים להביא לידיי ביטוי את רמת ידיעותיהם בדרך ההיבחנות הרגילה, ואחרים אינם בשלים להתמודד עם הלמידה בשלב זה של חייהם. תאמרו חבל על הזמן ועל הכסף? אולי. אלא מה? כוחה של המערכת נמדד לא בממוצע אלא בכילים שהיא מקנה ללמידה. תלמיד אשר מאמין בעצמו יוכל לממש את יכולותיו בכל מקום וזמן, תלמיד אשר לא מאמין ביכולותיו לא יממש אותן בשום מקרה. אם כן, הם לא עושים ללכם את זה. אין כאן מעשיי דווקא מכוונים, אלא התמודדות עם קשיים אישיים וסדר עדיפויות. כמספר התלמידים מספר דרכי ההתמודדות הבחירה ודרכיי הלמידה. עלינו לעשות הכל על מנת לאפשר תנאים ללמידה ורכישת השכלה, אך באותה מידה להיות מוכנים ומקבלים את דרכם. איני אומרת לא להציב גבולות. להפך. עלינו להציג בבירור את הרווח וההפסד בכל מסלול נבחר, אך באותה מידה ברגע שנבחרה הדרך כבדו אותה. היו שם בשבילם בחום באהבה ובפרגון. הלמידה בוא תבוא כל תלמיד על פי דרכו. בברכת חג חנוכה שמח שלכם אלמוג
לאלמוג, אולי לא תאהבי את דברי _ אני משוכנעת שאת קצת מרחיקה לכל בלפסול את מערכת החינוך, בלבטל את המשמעות של בחינות הבגרות.... אני מבקשת כעת להתייחס רק למשפט המשמעותי בדברייך : המשפט שלך "עם כל הכבוד לתעודה, בחינות הבגרות אינן משקפות כ ל ל את יכולותיהם של התלמידים", יש בו מן ההגזמה. נכון שבחינות הבגרות הן לא מדד שמשקף ב-100% את יכולת התלמיד לשני הכיוונים. אבל אין שום מדד בעולם שאכן מסוגל לעשות זאת. ציוני הבגרות הם אינם רק ציוני הבחינות עצמן, ואת לבטח יודעת זאת. הם שיקלול של עבודה רבה שנעשתה במשך שנים, שסופה התבטא בציון המגן, וזה ביחד עם ציון הבחינה נותן את הציון הסופי בתעודה. וגם זה, כשמגיעים לשלב שבו רוצים ללמוד במוסד על תיכוני, עדיין מהווה רק חלק ממדד הקבלה. ועוד משהו ברשותך - את מדברת על תלמיד שמאמין בעצמו ותלמיד שאינו מאמין ביכולותיו........ - אי אפשר להתייחס לכך בצורה מדוייקת והחלטית. המפתח בכל מקרה הינו - אילו כישורים אישיים יש לתלמיד, עד כמה הוא באמת מוכשר (וזה בראש וראשונה ,בתור בסיס, נתונים שנולדים איתם..) וכל השאר, ההתפתחות בהמשך, תלויה בסביבה מגרה, תומכת, סביבה חינוכית, מזל ללמוד בחברת אחרים שגם הם רוצים ללמוד, וכו'... מה שהכי חשוב, זה שכל אחד , יוכל לממש את כישוריו הוא . ל
ל, בוקר טוב הרעיון המרכזי בדבריי נוגע לצורך להתייחסות אישית ופרטנית לתלמידים הלומדים בה. קידוש הבגרויות וחשיבותן מציב את המורים במרוץ תחרותי אחר ממוצע ציונים. במצב זה שוכחים כי ל 40 תלמידים יש צרכים שונים, שוכחים שיש גורמים משפיעים נוספים מלבד בית ספריים ולימודיים ופעמים רבות מדי נוטים לוותך ולפלוט אל מחוץ לכיתת הבגרות המיוחסת את אלה שעלולים לסכן את הישגיה המסתכמים במספר אחד שניתן לחרוט ולהניף על דגל. בכיתותינו מספר עצום של תלמידים , אשר אינם יודעים ללמוד, אינם יודעים לסכם או לכתוב תשובה עיונית ראויה לשמה. רבים מאוד אינם מסוגלים לסכם את דבריי המורה אלא אם הכתיב אותם מילה במילה. רבים מן התלמידים אינם מבינים. הם פשוט לומדים בעל"פ ומדקלמים. הזוהי מטרתן של בחינות הבגרות? הזהו תהליך למידה ראוי לשמו שיש להתגאות בו? טענתי היא כי הבחינות אינן משקפות את יכולות התלמידים משום שמערכת החינוך אינה מקנה כלים בסיסיים ללמידה, אינה מוכנה להשקיע זמן ומשאבים בשיפור תנאיי העבודה של מוריה ופעמים רבות גם אינה יודעת מהם צרכיי תלמידיה משום שצרכים אלה לא נבדקו ונלמדו עד תום. ברור כי תלמידים שונים הם בעליי רקעים שונים ויכולות לימודיות שונות. תפקידה של מערכת החינוך הנו להוציא מכל תלמיד את המירב ואין זה משנה מאיזה רקע הגיע. בחינות הבגרות לא רק שאינן משקפות את יכולותיהם של מאת האחוזים מן התלמידים, אלא ששיקוף זה לא מגיע גם לידי 30% . למידה משמעותית היא למידת חקר בה מעורבים התלמידים באופן פעיל, למידה המוכיחה הבנה ולא דקלום שיישכח מייד לאחר הבחינה. על מערכת החינוך להוציא תחת ידיה אנשים חושבים בעליי ידע רחב , תלמידים בעליי סקרנות ורצון לחקור, לימוד מתוך בחירה והבנה של חשיבותו . בחינות הבגרות נופלות בכל הקריטריונים! הלמידה היא למען הבחינה בלבד, למידה בלתי משמעותית דקלומית. למורים אין זמן ללמד אסטרטגיות למידה או להתייחס לתכנים משמעותיים במהלכה, משום ש.. לא נספיק את החומר לבחינה. ולבסוף, לא ניתנת הדעת על העובדה, כי כל תלמיד שאינו עונה על ההגדרה ממוצע, לא יוכל לממש את יכולותיו האישיות באמצעותה. אל תטעי, אני מצויה בתוך המערכת, מכירה אותה היטב על יתרונותיה הלא רבים ומגבלותיה. גם אני מכינה ומגישה את תלמידיי לבחינות הבגרות, אך אני זוכרת בכל רגע נתון כי הבחינה אמנם חשובה, אך האדם שעתיד לכתוב אותה, חשוב ממנה. בברכה אלמוג
בקשר לשאלותייך: עברתי את האיבחון רק עכשיו מפני שהתחלתי ללמוד לתואר ראשון ותמיד ידעתי שקיימת אצלי בעיה רק שלא יכולתי להצביע בדיוק על הנקודה. המטלות הלימודיות איתן אני מתמודדת הם קריאה מרובה וריכוז בכיתה ובבית מפני שהחומר הוא עיוני- סוציולוגיה ואנטרופולוגיה. אני מוצאת את עצמי בשיעורים מאבדת ריכוז לעיתים קרובות וברגע שאני מנסה להבין רגע אחד קדימה כבר שכחתי רגע אחד אחורה ולכן הרבה פעמים קשה לי לבסוף לחבר תמונה שלמה של החומר.
שוב שלום, לשמחתי בחלק מן הבקרים אני מתחילה ללמד מאוחר יותר, ולכן יכולה להתפנות למענה יעיל יותר במסגרת הפורום. כעת, בואי וננסה למצוא דרכים שיסייעו לך ללמוד באופו יעיל יותר. האם את יודעת מהי תפיסתך השמיעתית חזקה מתפיסתך החזותית? במילים אחרות, האם כאשר תקשיבי לתוכן הרצאה מבלי הצורך לכתוב את הדברים תוכלי לקלוט את החומר טוב יותר? אם כן, תוכלי להקליט את תוכן השיעורים וכך במהלכם תקשיבי ובזמנך החופשי תחזרי על תוכנם ללא לחץ הכתיבה. כיצד את נוהגת לקרוא חומר עיוני? פעמים רבות מתן הדגשים בטקסט מסייעים מאוד לזכור אותו. סימון שמות ותאריכים, הדגשת משפטיי מפתח בצבע ולעיתים בקשה מחבר או בן משפחה כי יקרא לך חלקים מן הכתוב עסויים לסייע להבנת החומר בצורה טובה יותר. נסי לתאר את דרכי למידתך, וכך נוכל לנסות לייעל יחד דרכים אלה, או לתור אחר דרכים נוספות. בברכה אלמוג
אני בת 30 ורק עכשיו אובחנתיעם בעיות קשב וריכוז ובנוסף ליקוית למידה. האבחון נעשה במכון המאבחן זאת, אך כשניסיתי לאתר רופא שמתמחה בנושא נאמר לי שהטיפול הוא לילדים בלבד, לכן אני לא יודעת למי לפנות. שאלה נוספת בקשר לרטאלין, האם ניתן להתגבר/ לפתור את הבעיה בלעדיו?
בוקר טוב, שאלתך חשובה מאוד. יותר ויותר בוגרים ומבוגרים מגלים כי הנם לקויי למידה בשלבים מאוחרים, וכאשר כבר אינם מצויים במסגרת חינוכית ולימודית מוכרת וסדירה. טיפול בלקויי למידה אינו לילדים בלבד. נכון, כי בוגרים רבים נוטים לוותר על הטיפול בקשיים, וכך במרכזיי הטיפול וההוראה המתקנת מצויים ילדים ומתבגרים בעיקר, אך לא רק הם. על מנת להתמודד עם לקות למידה יש צורך בלימודי הוראה מתקנת, אשר מותאמים במיוחד לקשיים האישיים אותם גילה האבחון. טיפול כזה ניתן למצוא במסגרת ניצן, במסגרת השירות הפסיכולוגי, או בתחומיי הביטוח המשלים של קופות החולים השונות. כמו כן, ניתן לקבל שירותי הוראה מתקנת ואסטרטגיות למידה באחד המכונים הפרטיים הקיימים בשוק. במקרה כזה יש לברר היטב מהו המכון, מי המנהל אותו ומהו מידת רצינותו. על מנת לענות בצורה שלמה יותר על שאלותייך עליי לדעת מהן המטלות הלימודיות אתן את מתמודדת כיום? מהם תחומי הלמידה? מהו הקף זמן הלמידה ולאיזה צורך עברת את האבחון הנוכחי? בנוגע לשימוש בריטאלין או כל כדור אחר. ראשית נבהיר, אדם בעל הפרעות קשב וריכוז נולד ככזה וישאר בעל הפרעות ריכוז במשך כל חייו. ניתן לנסות ולהתעלם מן הקושי, לנסות ולהתמודד עם למידה ללא עזרה כימית של כדור זה או אחר, אך לא להתגבר על התופעה לחלוטין. כפי שכתבתי בהודעה קודמת קיימים חילוקי דעות משמעותיים בנודע לשימוש בריטאלין. יש הגורסים כי הכדור גורם להתמכרות, ולכן למרות השפעתו החיובית על הריכוז יש להימנע משימוש בו. במחקרים אחרים גורסים החוקרים כי דווקא אי השימוש בכדור עשוי להגביר את התפשטות הפרעות הקשב במשפחה, כאשר ידוע כי לקות למידה והפרעות קשב וריכוז עוברות בתורשה. בברכה אלמוג
שלום לך! יש לי תואר בחינוך והתמחות בחינוך מיוחד. עד כה עסקתי בהעברת שיעורים פרטיים ובהוראה מתקנת . האם אני יכול למצוא עבודה דומה במסגרת משרד החינוך\ ערייה - ולאין עלי לפנות ? תודה יצחק
ליצחק בוקר טוב, יש מסגרות רבות בהן ניתן להשתלב ולעבוד בתחום לקויות למידה. בכל עיר קיים מרכז טיפול לילדים לקויי למידה . מרכזים אלה משתייכים לעיריה, והלומדים בהם על פי רוב הם תלמידיי בתי הספר היסודיים ותלמידיי חטיבות הביניים. כמו כן ניתן לפנות למכוניי האבחון הרציניים החל מניצן וכלה במכוניי אבחון פרטיים בעליי שם, אשר תרים פעמים רבות אחר בוגרים בתחום אשר יצטרפו באופן קבוע לצוות המרכז. בברכה אלמוג
או יותר נכון חולון- ראשל"צ
יאלמוג, על מנת שאדע באילו כיוונים ניתן לשאול אותך , אולי תפרטי - האם את מלמדת ילדים לקויי למידה בגיל בית ספר יסודי, או יותר מבוגרים ? האם היית מורה למקצועות העברית לאחר לימודים בסמינר למורים ? או שיש לך תואר אקדמי בחינוך, פסיכולוגיה וכדומה .? אולי בספרות וכדומה... בהצלחה בניהול הפורום
יעל ערב טוב, ראשית, תודה על האיחולים. מקווה כי נצליח להפיק יחד את המירב ואף להשפיע על הסביבה החברתית והחינוכית שכל כך זקוקות לשינוי בגישה. לשאלותייך: אני בוגרת מספר מסלולים אוניברסיטאים ולא סמינר. תחומיי ההתמחות שלי מגוונים: ספרות, לשון, פילוסופיה, חינוך וחינוך חברתי. בנוסף, עיקר עיסוקי בשנים האחרונות הוא עבודה חינוכת עם מתבגרים על פי רוב תלמידיי תיכון בכיתות י - יב. עם זאת יש לי ניסיון בעבודה הוראתית וחינוכית גם עם תלמידים צעירים יותר. כיום , כפי שניתן לקרוא בהודעות הפתיחה, אני מנהלת מרכז למידה ותמיכה, המיועד בעיקר לתלמידים בעליי לקויות למידה, אך בהחלט לא לקויי למידה בלבד. תחום זה הוא עיסוקי המרכזי במהלך 6 השנים האחרונות. את המרכז הקמתי לפני מעט יותר משנה לאחר ניסיון של 12 שנה במערכת החינוך הבלתי מוצלחת שלנו, אשר הצליחה לשכנע אותי כי יש צורך בגיבוש פתרונות אלטרנטיבים. אשמח לשמוע כל שאלה ולנסות לסייע כמיטב יכולתי בברכה אלמוג
בני בן ה10 סובל מחוסר קשב וריכוז. ניגשנו לנוירולוג ילדים עם איבחון "טובה" ולאחר בדיקה של הנוירולוג הוא המליץ על CONCERTA במשך שבועיים 16 מ"ג ולאחר שבועיים 36 מ"ג במשך חמישה ימים בשבוע. שאלתי היא האם התרופה ממכרת? האם יהיה אפשר להיגמל ממנה בעתיד? ובמה התרופה משפיעה? האם היא משפיעה גופנית ונפשית? תודה ליאורה
ליאורה ערב טוב, אתחיל מן הבשורות הטובות: השימוש בכל סוגיי הכדורים בתהליך ההתמודדות בהפרעות קשב וריכוז אינו סופני. אין מקום להשוות שימוש זה לשימוש בסמים מסוכנים. עם זאת קיים ויכוח בין רופאים ופסיכיאטרים הנוגע לשימוש בכדור הקונצרתה או הריטלין. ידוע כי הכדורים ממכרים בצורה כזו או אחרת. השפעתם שונה מאדם לאדם. אין כל דרך לקבוע מראש את רמת יעילותו של כדור זה או אחר לפני ניסיון של מספר שבועות כפי שיעץ הנוירולוג המטפל בכם. מטרתן המרכזית של התרופות השונות היא הרגעה גופנית ויצירת שקט תוך הגברת רמת הריכוז בתקופות זמן נתונות וממוקדות. ( משך שיעור, זמן לימוד לבחינה, או שיפור ביצוע פעולות משמעותיות, הדורשות יתר ריכוז ). אין כאן תחליף לסיוע נפשי המחליף צורך בטיפול אנושי. בנוסף לתשובתי זו אני מציעה לך לפנות גם לפורום ADHD , פורום הפרעות קשב וריכוז ב"תפוז". פורום זה יוכל לספק לך מידע מדוייק על סוגיי תרופות מקובלות, השפעותיהן וקהליי היעד המומלצים לכל אחת מהן. מקווה שעזרתי בברכה אלמוג
שלום לך ליאורה קראתי מה שכתנת על ילדך בן ה-10 . בתקופה האחרונה נחשפתי למוצרים מצמחי מאכל אשר במיקרים מסוימים יכולים להחליף את התרופות הנוירולוגיות. אנא צרי עמי קשר בדוא"ל או בנייד -054-7916409 נורית
שלום לך ליאורה אני פונה אלייך בשאלה האם היה מעניין אותך לבדוק חלופה אחרת לטיפול בילדך ? מדובר בחלופה טבעית לחלוטין שאינה דורשת נטילת תרופות או טיפול ממושך כלשהו חלופה שהוכיחה עצמה עם עשרות ילדים בארץ ובעולם, שדובקת בדעה שאפשר לתת לגוף לרפא את עצמו ולהתמודד עם כל בעיה אם מאפשרים לו את הסביבה הנכונה ביותר שהוא צריך ואמור לקבל, ממש כמו שגבס מאפשר לשבר להתאחות, הגוף הוא זה שמאחה את השבר לא הגבס, הגבס רק נותן את הסביבה האופטמלית. אשמח לספר על הדבר המדהים הזה שהוא ללא תופעות לוואי כלשהן והוא אינו יכול לגרום נזק כלשהו שזה מדהים בפני עמצו ואף לקשר אותך להורים שחוו כבר את המוצר אם תרצי. בכל מקרה תוכלי להשיג אותי במייל. אני מאחל לך ולבנך רפואה שלמה אור
האם יש קשר בין ליקוי למידה לבין אלימות?
אחר הצוהוריים טובים, אין קשר מוכך בין אלימות לבין לקות למידה. על פי רוב התפרצויות מילוליות ופיסיות הן תוצאה של מצוקה או קושי התמודדותי. עם זאת, קיימים מקרים בהם ילדים סובלים מהיפר אקטיביות, אשר מקשה על השליטה בהתנהגותם. קשיים אלה נוטים להתמתן בגילאים מאוחרים יותר. חשוב לאמר כי כל מה שציינתי עד כה הוא כללי בלבד. על מנת לחוות דעה מקצועית יותר יש צורך במתן פרטים משמעותיים כגון גילו של הילד, כיצד הוא מסתדר בחברה בגן ומיחוצה לו? מהם אפיוניי התנהגותו בבית ועוד בברכה אלמוג
סליחה טעות!!! בתשובתי התחלפו האותיות ח ו? כ במילה מוכח.