פורום לקויות למידה
מנהל פורום לקויות למידה
אני בת 37. במהלך כל השנים החלפתי מספר רב של עבודות. מיכוון שאני איטית בעבודה אז פוטרתי. אני יודעת שיש לי ליקוי למידה, כל פעם שבאים להסביר לי משהו, לוקח לי מלא זמן ליישם את מה שמבקשים ממני, וגם אני מתפרצת לתוך שיחה לא מקשיבה עד הסוף. זה מתסכל אותי כי אני מוצאת את עצמי ללא עבודה, מה העזרה שנותנים היום למי שעובר איבחון?
ערב טוב, בשלב הראשון הייתי פונה לאבחון קשב. יתכן שסיוע תרופתי בפיקוח והמלצת רופא מטפל עשוייה לעזור. בנוסף קיימים כלים בתחום ההתנהגותי וכן אסטרטגיות למידה , אשר יכולות לסייע ברגע שקיים אבחון מקצועי, המדגיש כוחות וחולשות. בברכה אלמוג
שלום.. אני עושה כרגע הסבה לחינוך מיוחד ובהמשך מעוניין להיות מאבחן דידקטי. ראיתי שיש מקומות שמקבלים בהם תעודה (כמו ניצן) ומקומות שבהם מקבלים תואר. מה ההבדל והאם מישהו עם תעודה יכול להיות מאבחן דידקטי או חייב תואר? כמו כן, מה ההבדל בין תואר שני לליקויי למידה לבין תואר שני באבחון דידקטי? תודה רבה:)
בן, ערב טוב, ההבדל בין תעודה ותואר, הוא הקף הלימודים ועומק ההתמחות. כמובן, שלימודי תואר מקיפים יותר ועוסקים בסוגיות אבחון וטיפול באופן רחב ומקצועי יותר. עם זאת, הוצאת תעודת מאבחן מאפשרת מקצועית לעסוק באבחון דידקטי. המגמה כיום הינה ליצור שינוי בקהל המאבחנים, כאשר האבחון המקצועי יערך בסופו של דבר אך ורק על ידי מאבחנים בעלי תואר שניובעלי תואר, כאשר התעודה המצומצמת כבר לא תספק. בברכה אלמוג
שלום רב, בני בן 7.5 מוגדר כ- CP קל (המפלגי שמאל) הוא פג שנולד בשבוע 28 וסבל מדימום מוחי בדרגה 4, סובל מהפרעות קשב וריכוז ולומד היום בכיתה א' של חינוך מיוחד בבית ספר רגיל. בני נוטל קונצרטה 36 מ"ג (עד לפני שבוע הוא לקח 27 מ"ג). למרות שנראה שהקונצרטה אכן עוזרת לו הבעיה בכיתה שהוא לא עצמאי, חייב עזרה בכל תרגיל, חייב שינחו אותו מה לעשות. בנוסף, הוא גם סובל מקשיי למידה ופתח פער מול שאר ילדי הכיתה. ניתן להגיד שהלמידה מאוד קשה לו למרות שהוא מאוד משתדל. זה נראה כאילו בקבוצה מאוד קשה לו והדרך היחידה לקדם אותו היא בהוראה אחד על אחד (ששם הוא מגלה יותר הבנה וקליטת החומר הנלמד). שאלתי היא, מה האפשרויות שיש לי? מה ניתן לעשות? האם הוא זכאי לחונך אישי? אשמח לעצתך.... בתודה מראש,
ערב טוב, יש צורך לבדוק בבית הספר פניות לשעות שילוב. אם יש ביכולותיכם, מאוד כדאי להביא סייע בחלק משעות הלימודים, אשר יעבוד עם הילד בכיתה ויסייע לו להתמודד עם המטלות בזמן אמת. במקביל חשוב להמשיך ולעבוד בהוראה מתקנת ולקדם את הילד על פי דרכו. בברכה אלמוג
תודה על התשובה. מה המשמעות של להביא סייעת? האם הוא זכאי לסיעת או שהתכוונת במימון עצמי? הוא מוגדר כילד עם שיתוק מוחין אבל הוא עצמאי לגמרי
שלום רב, הבן של בן 10 נמצא בכיתה ג' רגילה לאחר שהיה שנתיים בגן שפתי עם איחור התפתחותי .הילד מוגדר עם בעיות קשב וריכוז ולקויות למידה . המורה משבחת אותו על המוטיבציה הגבוהה שיש לו למרות שיש פערים ולומד בתוכנית מיוחדת (למרות שאני לא מבינה איך בכל זאת נבחן ועושה את העבודות שכל הכיתה עושה)עדיין לא הומלץ לי על כיתה קטנה ואני יודעת שזה יגיע.כרגע מקבל הוראה מתקנת באופן פרטי כבר 4 שנים ונמצא בשחיה טיפולית וחוג של משחקי כדור .לילד קשה להתחבר עם ילדים למרות שילדים אוהבים אותו הוא רוב הזמן מסתובב לבד בהפסקה .פחדתי שיש לו חרדה חברתית אז לקחתי אותו לאבחון פסיכיאטרי ושם המליצה שכבר עכשיו אני יעשה לו אבחון דידקטי (המורה להוראה מתקנת אמרה לי לא לעשות לפני החטיבה)ושאין לו חרדות חברתיות רק שהוא מסתדר יותר עם ילדים יותר קטנים ממנו ששם הוא מרגיש יותר בטוח .השאלה הנשאלת האם כן לעשות איבחון עכשיו?למרות שמקבלת הקלות בבית ספר?האם כדאי כבר עכשיו להעביר לכיתה קטנה ?האם בכיתה קטנה בחינוך הרגיל יודעים לעזור ללקוי למידה?או שכדאי חינוך מיוחד ללקוי למידה?אני ממש בדילמה ומפחדת שיצבור הרבה פערים למרות שאני יודעת שכל הזמן חוזרים על החומר .בבקשה זקוקה לעזרה בדחיפות
ערב טוב, כיתה קטנה עשוייה להיות ברכה גדולה או אכזבה. מאוד חשוב היכן ובאילו תנאים. היתרון הגדול הנו מספר תלמידים קטן תוך מתן תשומת לב מירבית ומותאמת לכל לומד. עם זאת איני יודעת האם בגיל צעיר כל כך כיתה זו עשוייה לעשות את תפקידה. כיצד מרגיש הילד? האם הוא קם ברצון בבוקר לפני הלימודים? האם הוא סקרן ןמתעניין? מהם תחומי החוזק והחולשה שלו? נסי להשיב על שאלותיי, ונמשיך משם... בברכה אלמוג
היי אלמוג, זה בדיוק הפחד שלי שבמקום לעזור לו אני יעשה לו בדיוק ההפך הוא לא מפספס לימודים מאוד אוהב ללכת לבית ספר.בעבר רציתי להעביר אותו כיתה וממש לא הסכים אוהב מאוד את רוב המורות ואת הילדים .השנה אפילו חל שיפור בהשתתפות שלו בכיתה ובמשימות.הוא מאוד סקרן ומתעניין ואוהב ללמוד גם באופן פרטי גם אצל המורה להוראה מתקנת וגם אצל מורה לאנגלית ששניהם מאוד אוהבות אותו.הוא ילד מתוק עם שמחת חיים שלאט לאט נפתח יותר.הוא חלש בעיקר בחשבון למרות שיש פער גם בהבנת הנקרא.הוא מאוד אוהב מוסיקה,אומנות ואנגלית ואפילו השתפר בספורט.אתמול הביא מבחן במדעים קיבל 60 ולמרות זאת המורה רשמה שהוא יודע את החומר הנלמד ורואים שהוא השתדל מאוד.ואני יכולה להגיד לך שאם היה עושה את המבחן בעל פה היה יודע הרבה יותר (כי אני בחנתי אותו בעל פה ).מקווה שהשבתי על כל שאלותייך
שלום, אני אשמח להתייעץ בנוגע לבחירת מקצוע. בשלב הזה, אני מסיימת תואר ראשון בפסיכולוגיה. אני רוצה להמשיך ללמוד, וההתלבטות היא האם לעשות תואר שני לקויות למידה, או תואר ראשון נוסף של הפרעות בתקשורת. שני התחומים מרתקים אותי. והשיקול היחיד הוא העינין הפרקטי, מה יותר מבוקש/ מגוון/ משתלם/ מאפשר התפתחות מקצועית וכ'ו ... . אשמח לקבל כל עיצה ... תודה רבה. !
מאיה, סוף שבוע נעים וחג שמח, אם מדברים על "מקצוע נדרש" מדוע לא להמשיך לתואר שני בפסיכולוגיה? מן ההתלבטות בין תואר ראשון נוסף לבין תואר שני, לדעתי, בהעדפה חד משמעית הייתי לומדת תואר שני. תחום לקויות הלמידה מפותח מאוד כעת גם בקרב מתבגרים ואף בוגרים, הצרכים משמעותיים ורחבים, והפרנסה , למרות שדורשת בתחום זה מאמץ רב וזמן, מצוייה. אם את עושה עבודה רצינית מקצועית ואמינה. בברכה אלמוג
הי, אשמח אם תפרטי למה עדיף ללמוד תואר שני ? הרי בסופו של דבר יוצאים עם מקצוע ביד.. אז למה חד משמעית עדיף תואר שני ?
אני רוצה עכשיו להתחיל פסיכומטרי אבל בגלל ההפרעת קשב שלי יהיה לי נורא קשה בבתי ספר רגילים ללמוד הדיסקלקוליה מאוד מקשה עליי להבין את המתמתיקה ולכן זאת עוד סיבה שתקשה עליי ללמוד בבית ספר רגיל.. אני בן 24 וחצי מבאר שבע הייתי רוצה המלצה על בית ספר שיוכל לענות לי על הצרכגים ולעבור את הפסיכומטרי בהצלחה גדולה ! אני משתמש בריטלין כשאני לומד לא על בסיס יום יומי עשיתי אבחון דידקטי קיבלתי את רוב ההקלות !
קוסטה, סוף שבוע נעים וחג שמח, חשוב לדעת , מתי ערכת את האבחון הראשון בחייך ומתי האחרון? יתכן שניתן להגיש בקשב למכון הארצי על מנת לקבל התאמות היבחנות בבחינה הפסיכומטרית. בנוסף, אם ברצונך ללמוד בקורס הכנה, בחר רק את מי שמתמחים בלקויות למידה ודיסקלקוליה. הקפד לקבל המלצות, ולא להסתמך על הצהרות וסיסמאות שמבטיחים לך בהרבה כסף. בברכה אלמוג
שלום, אני סטודנטית לתואר ראשון בטכניון וכבר בשנה השלישית ללימודים. אני נתקלת כל הזמן בבעיה שחוזרת על עצמה שפוגעת לי בהישגים. נדמה לי כאילו אני קוראת ורואה "דרך הראש" ולא "דרך העיניים". הייתי שמחה לדעת אם יש לי בעיה כלשהי או שהסיבה היא חוסר תשומת לב. למה הכוונה לראות "דרך הראש"? אני יכולה לראות ציור מסוים ולזכור ציור אחר לגמרי מבלי לשים לב בכלל שהתמונה לא זהה למה שאני מדמיינת בראש. כנ"ל לגבי קריאת פסקה- לקרוא משהו אחד (מה שכתוב בפועל, אפילו לחזור עליו בקול רם) ולחשוב שקראתי משהו אחר. אני מבינה שעל פניו זה נשמע פסיכי לגמרי, אבל מדובר בטעויות שיכולות לקרות לכל אחד ברגע של חוסר תשומת לב. הבעיה היא שלי זה קורה לעיתים קרובות מדי, במיוחד במבחנים. אז האם יש לי בעיה שדורשת טיפול?
סוף שבו טוב וחג שמח, תיאורך מחשיד הפרעת קשב. האם קרו לך חוויות דומות בעבר? המלצתי היא לפנות לרופא המשפחה לשם קבלת הפנייה לבדיקת קשב וריכוז. לאחר מכן אפשר להמשיך ולחשוב על אפשרויות ודרכי התמודדות נוספות... בברכה אלמוג
שלום, בני בן ה13 מאובחן כבעל הפרעות קשב וריכוז, הוא איננו מטופל בריטלין כיוון שאומר שזה הופך אותו ללא חברתי ול"זומבי". בעייתי היא שהוא לא מוכן ללמוד. הוא לא מוכן לעשות שיעורי בית וכל פעם שאני מנסה לעשות איתו שיעורי בית זה גורר ויכוחים. כשהוא לומד ועושה שיעורי בית הוא מצליח ומקבל ציונים גבוהים וכשלא, הוא נכשל. מה אוכל לעשות כדי לעודד ולגרום לו ללמוד ולעשות שיעורי בית? תודה רבה
סוף שבוע נעים וחג שמח, כאשר קיימת הפרעת קשב אין אפשרות לפתור אותה אלא בעמצעות שילוב בטיפול תרופתי ורגשי. במידה וסוג אחד של ריטלין אינו משפיע על בנך לטובה, חשוב מאוד לחזור לרופא המטפל ולמצוא חלופה מתאימה. הריכוז לא יגיע מעצמו. יותר מכך - הילד צריך לדעת כי לכל תרופה יש תקופת הסתגלות, אשר לאחריה על פי רוב , תופעות הלוואי נחלשות ונעלמות, והתוצאות שמעבר הן השגת תוצאות יפות בחברה והלמידה. בברכה אלמוג
שלום, ברצוני לבצע לבני בן 10 איבחון פסיכודידקטי. האם את יכולה להמליץ על מומחה לליקוי למידה שמוסמך לבצע איבחון כזה? חשוב לי מאוד להגיע למומחה בעניין. תודה מראש. ריטה
היי ריטה, אולי שווה לשאול את היועצת בביה"ס, או לבדוק אם יש ילדים נוספים בכיתה שעברו אבחון ולברר אצל ההורים. לילך
שלום, אני 38. מעולם לא עברתי אבחון כלשהו. ברשותי כבר תעודת בגרות ותואר ראשון במדעים מדוייקים, אותם השגתי אחרי מאמצים רבים מצידי - תמיד התקשיתי לזכור בע"פ פרטים רבים ובכלל להתרכז. את התואר הראשון סיימתי לפני 11 שנים. מאז, בנוסף לעניין הגיל, עברתי 3 לידות (מה שהבנתי לא תורם לשיפור בזיכרון). השנה התחלתי ללמוד לתואר ראשון נוסף, ועכשיו שאני בתקופת בחינות אני מבינה עד כמה קשה לי להתרכז ובעיקר לזכור בע"פ, דבר שהוא בלתי-אפשרי מבחינתי. כמו-כן, אחרי קריאה של כמה דקות בלבד המלים "מתבלבלות" לי. אני משקיעה המון בלימודים אבל לעומת זאת הציונים שכבר קיבלתי ממש לא משקפים את הידע שלי. השאלה היא מאיפה בכלל להתחיל, מה עליי לעשות? ומאחר וסביר להניח שעד שאעבור בכלל אבחון יסתיימו הבחינות, האם בכלל במוסדות להשכלה גבוהה ניתן לקבל מועד נוסף מיוחד אליו אוכל לגשת אחרי קבלת תוצאות האבחון (האם יש נוהל כלשהו של משרד החינוך בנושא או תקדים כלשהו)? ממה שראיתי באתר של המוסד שבו אני לומדת, אני לא רואה בכלל התייחסות ללקויות למידה בגילי. תודה
לילה טוב, על פי התרשמות מדברייך, הייתי מתחילה בפנייה לרופה המשפחה בבקשה לעריכת אבחון קשב. במקביל משוחחת במוסד הלימודי ומסבירה את הקשיים. איני יודעת היכן את לומדת, אך במרבית המוסדות קיימת התייחסות , ופעמים רבות אגף שלם , העוסק בסיוע לבעלי לקויות למידה וקשב. הוסיפי מעט פרטים, ואולי נוכל לסייע יותר... בברכה אלמוג
שלום יש לי ילד בן 6 שאובחן adhd הילד חכם ורוצה להצליח ללמוד לקרוא הוא לומד במסגרת של החינוך המיוחד עדיין בגן לפני כיתה א הילד מודע לקושי שלו במסגרת לחצו מאוד על רטלין בעוד שאני מתנגדת ולא מוכנה לתת לילד זו לא אופציה עבורי הוא מקבל טיפול הומאופטי שפתח אותו ברגש אבל עדיין לא משפיע על הפרעות הקשב האם יש לך עיצה מה ניתן לעשות כדי לעזור לו
סוף שבוע נעים וחג שמח, מאחר והפקעת קשב הינה תופעה נוירולוגית, ועל פי רוב מולדת, לא ניתן לעקוף את הטיפול ולהגיע לתוצאות משמעותיות. יותר מכך - חוסר טיפול נכון בהפרעת קשב עלול לפגוע משמעותית בילד לאורך זמן, שכן עשוי להיווצר תסכול, רצף כישלונות וכן חוסר יכולת של "המערכת הנורמטיבית" להתמודד עם הקושי. אני ממליצה בחום למרות הדעות הקדומות המסתובבות באויר ובאינטרנט לבדוק שוב , ולפעול הכי טוב עבור הצלחתו של הילד שלך. בברכה אלמוג
שלום, בני הבכור בן 8 בכיתה ג', ילד נבון מאוד, ניגש למבחנים המחוננים של כיתה ב' (בהמלצת בית הספר, כי לא עבר את השלב הראשון) אך לא עבר. קורא המון מכיתה א', כותב סיפורים ויש לו ידע כללי רחב מאוד. הבעיה היא בהתנהגות הן בבית הספר והן בבית. אימפולסיביות, אלימות מילולית ופיסית, רגישות (יכול לבכות מלהיזכר בצעצוע ישן), לא אחראי לשיעורי הבית ולהבאת ציוד, בכיתה הוא מפריע הרבה בשיעור, מבחנים שעשה הביא ציונים טובים, אבל היה מקרה של מבחן בחשבון שהוא החליט שהוא לא עושה אותו. לי זה היה נראה כמו פחד מהכמות או מהכישלון. בבית כל משימה שאני מבקשת ממנו אני צריכה לבקש הרבה פעמים, דעתו מוסחת בקלות, הוא ממהר לסיים את מטלותיו. זה בגדול. אני רוצה לערוך לו אבחון, חשבתי על פסיכו דידקטי. מה דעתך? תודה. אמא.
ערב טוב, על פי תיאורך איני מוצאת סיבה לערוך אבחון לקויות למידה. הייתי מתמקדת דווקא באבחון קשב וטיפול רגשי התנהגותי. בברכה אלמוג
מי יודע למי הזכות לתת פטור משפה זרה שניה לפסיכולוג בלבד או גם למאבחנת דידקטית?
פסיכולוג שהוא גם מאבחן מומחה יכול לפתור את הבעיה. גם אז עדיין קיים שיח לא פשוט עם בית הספר... בברכה אלמוג
בקש לדעת מהו האיבחון היעיל ביותר לערוך לילדה עם קיי ריכוז כזה שתוצאותיו ודרכי הטיפול יסיעעו לילדה ולא יהיו רק על הנייר תודה רבה
לילה טוב, את מבקשת בקשה גדולה. טיפול בבעיית קשב חייבת להיות משולבת בטיפול רפואי ורגשי התנהגותי, ולעתים גם באמצעות מערך לימודי ורכישת אסטרטגיות למידה. בקופת חולים כללית עדיין מתעקשים על בדיקת טובה, שאינה מדויקת או אמינה בצורה מספקת בחלק מן המקרים, מטעמי עלות. בת כמה הילדה? במה באים לידי ביטוי הקשיים בשטח? אנסה לברר בהמשך השבוע אודות מוסדות מטפלים , אולי בסבסוד, כמערך טיפולי מלא. בברכה אלמוג
שלום רב, בני לקויי למידה ולומד בכיתה ז'. האיבחון שערכנו לו (לפני כחצי שנה) ממליץ, בין יתר ההמלצות, על פטור משפה זרה שנייה. מיותר לציין שכל המקצועות השפתיים קשים לו מאוד ובמיוחד אנגלית. מזה שנתיים אנו מתגברים לו את האנגלית בבית ולמרות זאת הציונים מאוד נמוכים ומתסכלים אותו. בשנה זו הוא החל ללמוד צרפתית, הציונים "מזעזעים" (למרות שעת תיגבור נוספת שהוא מקבל בבית הספר). בית הספר לא מוכן לקבל את הפטור משפה זרה שנייה ומכריח אותו ללמוד צרפתית.הילד מתוסכל ואנחנו אובדי עיצות. האם לבית הספר יש סמכות לא לקבל את המלצת המאבחנת? מה עלינו לעשות?
ערב טוב, אני מנחשת שבית הספר הוא אליאנס? הבעיה ידועה וכואבת. יש תקנה האוסרת על הוצאת תלמידיי חטיבת ביניים משיעורים, אלא לצורכי שיעור אחר, כלומר תעסוקה ולא שיעור חופשי. נסו להגיע להסכם בו הילד מקבל תגבור ( שעה פרטנית ) בזמן שיעורי צרפתית במקצועות אחרים, וכך כל הצדדים מרוויחים. בברכה אלמוג
תודה! צדקת, מדובר באליאנס...
ני בכיתה ז' בכיתה רגילה ,עבר אבחון לפני עלייתו לחטיבה,נמצא לקויי למידה וזקוק לתיווך של המורים המלמדים.מאחר והכיתה מאוכלסת ב-36 תלמידים,כמובן שהמורים אינם מתפנים לבני. בנוסף בני טוען שהמורים רצים מהר עם החומר והוא אינו מספיק לעכל וכבר רצים לנושא הבא. נפגשנו עם היועצת והיא ממליצה להעביר אותו לכיתת לקויי למידה עם מורה וסייעת ומכילה 12 תלמידים. אשמח לשמוע את דעתך והמלצתך. תודה
אחר הצהריים טובים, על מנת להשיב לך באחריות עלי להבין על איזו כיתה מדובר. אני לא מכירה במערכת החינוך הרגילה כיתה המוגדרת כיתת לקויי למידה. כיתות ובהן סייעת הן כיתות לב או אומץ. חלקן נהדרות ומאפשרות יחס אישי והצלחה רבה, וחלקן ממש לא מסייעות . על איזו כיתה מדובר? מהי הגדרתה המדויקת, והיכן זה קורה? סביר להניח , כי כיתה קטנה תשפר את סיכויי ההצלחה של כל תלמיד, אבל יש לבחון בזהירות , מהם התנאים האמיתיים ומהיכן באה ההפנייה. בברכה אלמוג
אני לא מבין - למה מבחנים הבודקים רמת חשיבה (כמו המבחן הפסיכומטרי) נמדדים בעיקרון על פי ההתמודדות של הנבחן עם הזמן הקצוב במבחן(הרי כל המבחנים האלה בודקים עד כמה הנבחן מצליח להתמודד עם הזמן שהמבחן קצוב לו - המבחן בודק כמה שאלות הנבחן יכול לענות נכונה בזמן הקצוב). מה, אנשים שמתומדדים עם זמן טוב והם "מהירים" במבחנים זה אומר שהם גם חכמים יותר? ומה זה אומר על אדם כמוני שיש לו הארכת זמן -שאני טיפש?
ערב טוב, המבחן הפסיכומטרי הוא כלי מדידה לא מאוד מוצלח, המנבא 40% מיכולותיהם של הלומדים בעתיד. לא מדויק, לא משקף, אבל הכלי המנבא במידה הרבה ביותר עד כה. המבחן אינו משקף כלל! את יכולותיהם של לקויי למידה, אלא אם מבצעים אותו עם הארכת זמן והתאמות , אשר מאפשרות את שיקוף היכולות האמיתיות. בברכה אלמוג
למה בעצם מקבלים מבחן מותאם?? מה התנאים שצריך ובמה זה עוזר תדוה
הילה , ערב טוב, מבחן מותאם הנה התאמת היבחנות בדרגה גבוהה, ומהותה שונה מאוד כאשר מדובר על בחינה במתמטיקה, להבדיל מקצועות רבי מלל, ובשונה מאוד בלשון. במתמטיקה בחינה מותאמת פירושה צמצום מספר השאלות הנדרשות, ומכאן הרחבת הבחירה בשאלון כולו. בבחינות מקצועות רבי מלל, היסטוריה, ספרות, תנ"ך , המשמעות היא צמצום חומר, כלומר הורדת פרק לימוד , ובכך הקלה במסת החומר שצריכה להילמד לבחינה. בלשון מדובר בבחינה שונה לחלוטין! בבחינה זו אפשרויות בחירה רבות וצורות תשאול שונות, וחשוב מכך קיימת אפשרות להתעלם מן הניקוד ( ניקוד המילים - הפעלים והשמות ) בחינה זו ניתנת למי שמתגלה אצלו קושי פונולוגי משמעותי, כלומר אינו מזהה את אבני הניקוד הבסיסי בעברית. מקווה שעזרתי... בברכה אלמוג
תלמיד בכתה י"א 5 יחידות המלצה למבחן באנגלית בע"פ.מה כוללת ההתאמה הן מה מתבקש לענות ואיזו עזרה מהבוחן
בחינה בעלפה התלמיד מקבל את מחברת הבחינה כמו כולם. בחצי השעה הראשונה הוא מסמן לעצמו הערות, חלקי תשובות, ראשי פרקים של החיבור... לאחר מכן יושב עם בוחן בכיתה נפרדת ומשיב על שאלות הבחינה תוך שיחה. הבוחן אינו יכול לעזור, אלא בשאלות מכוונות: " אתה בטוח? "יש לך מה להוסיף?" בבחינה זו התלמיד אינו מגיש מחברת כתובה. כל תשובותיו נכתבות על ידי הבוחן. בברכה אלמוג
ילד או אדם בוגר שמאובחן עם לקויי למידה קלאסיים נחשב בהגדרתו גם "בעל צרכים מיוחדים"?
רב טוב, ממש לא! צרכים מיוחדים היא הגדרה של תפקוד מתחת לנורמה. התנאי להגדרת ליקוי למידה הוא אדם הנמנה עם היכולות הנורמטיביות ולא מתחת להן. בברכה אלמוג
שלום רב אני כרגע לומד ללימודי הפסיכומטרי , בכוונתי ללמוד תואר במקצוע ראלי (הנדסה) בעתיד. מאז ומתמיד עקב האכילס שלי היה מקצוע אנגלית , מאז שאני זוכר את עצמי הציונים שלי גרועים , וכדי לעשות 4 יחידות שעברתי בציון 80 הייתי צמוד למורה פרטית פעמיים בשבוע במשך 3 שנים. כיום שאני מגיע ללימודים הגבוהים אני נתקל בבעיה ובקושי ענק ללימוד השפה , האם יתכן כי יש דיסלקציה רק בלימודי שפה ? בשאר המקצועות הציונים שלי מאוד גבוהים . יש לציין שאני מנסה אני קונה עיתונים באנגלית (ג'רוזלם פוסט לייט) , מנסה ללמוד מילים אבל לא הולך ! אני מסוגל לנסות ללמוד מילה 5-6 פעמים ולשכוח אותה.. לאן לפנות ? מה לעשות ? אשמח לעזרתכם בברכה
מתן, ערב טוב, בהחלט יתכן כי אתה לקוי למידה שפתי. זהו ליקוי למידה ספציפי בשפות זרות. כלי נפלא להתמודדות עם ליקוי זה הנו מעבדה לשונית, הנמצאת באחד מן המוסדות האקדמאים בסביבתך. כמו כן, אם קיבלת 80 בארבע יחידות, רמה זו די מספקת לצרכיך בבחינה הפסיכומטרית. יותר מכך - אתה יכול לגשת לבחינות אמיר ( חלק האנגלית בלבד בבחינה הפסיכומטרית ), וכך להתאמן ספציפית ברמת הבחינה כעת ובדרישות האקדמאיות בעתיד. בהצלחה!
שלום אלמוג, אני מאבחנת לקויות למידה כבר 5 שנים, עם תואר שני בתחום. מעולם לא שמעתי על ליקוי למידה ספציפי בשפות זרות. גם על מעבדות לשוניות במוסדות אקדמיים לא שמעתי, ואני מכירה 3 מקרוב. יחידת התמיכה לסטודנטים עם לקויות למידה תוכל לעזור עד גבול מסוים, אך מעבדה לשונית שאיננה מחקרית אלא קלינית?.. אשמח להפניות.. הדס
תודה רבה על תגובתך. לגבי המעבדה הלשונית זה הפעם הראשונה שאני שומע על זה. חיפשתי על זה חומר באינטרנט ולא ממש מצאתי. תוכל לעזור לי למי לפנות? הייתי מאוד רוצה שיבדקו אותי.
ילד שלי בן 14, בעל אינטליגנציה מאוד גבוהה. נמצא בכיתה של מצטיינים. בעל רגישות מאוד גבוהה, ובתקופות לחץ מתלמא בתופעות של תיקים. בשנה האחרונה עברנו גם משבר במשפחה הגרעינית. לאחרונה מזוהה קושי בלימודים, מתקשה בלהכין שיעורים, ציונים ירדו משמעותית וגם פחות מצליח במבחנים. מתמטיקה זו דוגמא למבחן שלמד עם מורה פרטי והיה מוכן 100...במבחן לדבריו נכנס ללחץ, איבד את ריכוזו, לא הספיק הזמן ופתר בקושי חצי... המליצו לי על איבחון פסיכודידקטי...אשמח לייעוץ.
ערב טוב, התיאור נשמע כמו תגובה רגשית חזקה ללחץ. יתכן ליקוי למידה חבוי, אשר עד כה לא בא לידי ביטוי מפאת היכולות הגבוהות והיכולת ללכת מסביב לקושי. מי המליץ על אבחון? מהו אזור מגוריכם? בברכה אלמוג
הי, ברצוני לקבל פטור מערבית לביתי, איזה אבחון עלי לעשות? על סמך מה אפשר לקבל פטור,הכונה איזה קושי או לקות? והאם ניתן בכלל לקבל פטור מערבית? תודה
צהריים טובים, על מנת לקבל פטור משפה זרה יש צורך באבחון רב תחומי. הפטור ניתן על רקע קשיים פונולוגיים משמעותיים. בברכה אלמוג
שיר שלום, בכדי לקבל פטור מערבית, עליך לקחתה לאבחון דידקטי, שפה ותפקודים בלבד. באבחון הדידקטי יאתרו (במידה וקיימים) קשיים/לקויות מהן סובלת הילדה: קשיים בזיכרון, על כל סוגיו, יכולת עיבוד מידע,מיומנויות שפה, קריאה והבנת הנקרא ועוד. לאחר איתור הקושי, יוכל המאבחן הדידקטי להמליץ על התאמות כנדרש וביניהן: פטור מערבית. בהצלחה, כרמית
הוא מתענה עם הערבית הזאת ואני לא יודעת מי יכול לעשות לו אבחון וכמה זה עולה. לא עולה לי אפילו מאבחנים בערבית מגוגל. תודנ
שלום, רציתי לדעת אם יש ספר/מאמר מומלץאו שיטה מומלצת לחיזוק ושיפור המעבד האורתוגרפי בקריאה אצל תלמידה בכיתה ה. קריאתה מאוד מצרפת ומאוד איטית (ברמה של כיתה ב) כך שפעולת הקריאה דורשת ממנה אנרגיה רבה וגורמת לה לתסכולים רבים וירידה חדה בביטחון העצמי. המעבד הפונולוגי נראה תקין. המון תודה
שלום מיקי, האם את המורה להוראה מתקנת שעובדת עם הילדה? (מדוע את מדברת ב"מעבדים"? :-) אם אני לא טועה, קריאה מצרפת אופיינית דווקא לילדים שקשה להם בפענוח פונולוגי. ילדים שמתקשים בעיבוד האורתוגרפי מתקשים בזיהוי תבנית המילה באופן אוטומטי. יש שיתנגדו בתוקף לגישה שניתן ללמוד "אוצר מילים אורתוגרפי" ו"לדלג" על הפונולוגיה, לכן קשה לי לענות לך. לצורך העניין- כרטיסיות הברקה עשויות לעזור במידת מה, אך להערכתי- לא באופן מבודד מעבודה פונולוגית (גם אם רק ברמת הברות או חלקי הברות, ולא ממש פונמות), ומעבודה מורפולוגית (שורשים, מוספיות, תבניות וחוקיות). הדס.
היי הדס, אני אכן המורה להוראה מתקנת שלה. מדובר במקרה שלא נתקלתי בו מעולם. הפיענוח הפונולוגי שלה בסדר גמור (לא מושלם אבל בהחלט לא לקוי), היא מצליחה אף לקרוא מילים ארוכות ויחסית מסובכות הודות לפיענוח הפונולוגי. עם זאת נראה שאינה מצליחה להשתחרר מהפיענוח הפונולוגי של אף מילה כמעט ולעבור לתפיסה תבניתית של המילים, מה שמוביל כמובן לקריאה אוטומטית. אגב, שטף קריאה תלוי ברובו על תפיסה תבניתית של מילים. לא משנה כמה פעמים בשיעור היא נחשפת למילה מסויימת (אפילו מילה כמו "שלום") היא תמיד תבצע אנליזה וסינתזה של המילה, מה שכמובן מאט את הקריאה באופן משמעותי, גורם לה להתעייף מהר ומאוד מתסכל אותה. גם עבודה על תבניות שחוזרות על עצמן בשפה העברית (מורפולוגיה) לא מצליחה לנתק אותה מהפיענוח הפונולוגי של כל מילה. יש שם קושי אדיר להפנים תבניות ואני לא מצליחה להבין מדוע וכיצד ניתן לעזור לה...
הרבה מאוד מורים בודקים מודעות פונולוגית ונראה שזה "בסדר". אך יש "רמת על" שאותה לא מספיק מודעים לבדוק והיא: מודעות פונמית. פירוק מילה לפונמות הכי קטנות: עיצור בנפרד ותנועה בנפרד. תרגול קבוע במודעות פונמית עשוי לשפר באופן ניכר את שטף הקריאה. ניתן לראות דפי עבודה המתרגלים תחום זה באתר "אדיופדיה" תחת השם: "שפור להבחין בעיצור"
מיקי שלום, לפי דברייך נראה שהילדה אינה קוראת קריאה שוטפת, וכתבת שמבחינת פונולוגית היא נראית תקינה, כך שיכולת הפענוח שלה ומכאן, הדיוק תקינים. לדעתי, היא צריכה להרבות בקריאה (20 דקות ביום) ואת צריכה על עימה על שטף הקריאה, יש אתר מקסים שנקרא: "שטף קריאה", ההרשמה אליו חינם והעבודה עימו הופכת לחוויתית:http://shetef.cet.ac.il/. בנוסף, הייתי ממליצה גם על הוראה מתקנת שתעבוד עימה, גם היא, על אסטרטגיות לשיפור שטף הקריאה.ודבר אחרון, בסוף כיתה ו' - ערכו אבחון דידקטי שיאתר את מקור הקשיים,יתן לה התאמות לחטיבה ויתן תוכנית עבודה מפורטת ואישית בהוראה מתקנת על סמך ממצאי האבחון. בהצלחה, כרמית
וזה מה שקורה כשכותבים במהירות..... קריאה הופכת לקיראה...
בתי בכיתה ה' ועדיין יש לה שגיאות כתיב חמורות, למרות שאני עובדת איתה ומנסה ללמד אותה לפי קובוצות מילים לפי שורש ומשמעות עדיין היא כותבת את המילה עם שגיאה. גם כאשר היא מעתיקה היא מעתיקה עם שגיאה. במשך כל השנים שהערתי על כך למורה היא אמרה שזה יעבור אך עד היום זה לא עבר. ולדעתי זה לא יעבור כך סתם.השנה שציינתי את הבעיה לפני המורה החדשה היא אמרה שגם היא שמה לב לכך ויש לקחת אותה לאבחון. יש לציין שבתי היא תלמידה חכמה וחרוצה וקוראת הרבה ספרים ובעלת אוצר מילים גבוהה. שאלתי היא לאן/למי אני צריכה לפנות ? איזה אבחון היא צריכה? האם אני פונה לרופאת הילדים? תודה מראש ציונה
צהריים טובים, בשלב זה יספיק אבחון דידקטי. אבחון זה נערך על ידי מאבחנת מוסמכת. האם שגיאות הכתיב הן הביטוי היחיד לקשיים בלמידה? בברכה אלמוג
היי, למי אני פונה לאיבחון דידקטי? דרך קו"ח? בתי מצליחה בלימודים אך היא צריכה להשקיע, זה לא בא בקלות. יש לציין כשהיא הייתה (לפני כ-4שנים) אצל קלינאית תקשורת (לתיקון האותיות השורקות) היא ראתה שיש לה בעיה של איחסון מידע בזיכרון ולכן יש לה בעיות שליפה (שגם על זה היא עבדה איתה)לדעתי ללא הצלחה רבה אך חל שיפור. האם זה קשור? תודה מראש, ציונה
לאחר אבחון דידקטי התקבלו ההתאמות הבאות: בכל המקצועות תוספת זמן של 25% הקראת שאלון המבחן בשל קצב קריאה איטי ופער ניכר בין הבנת הנקרא והנשמע. הכתבת תשובות לבוחן בשל פער ניכר בין יכולת ההבעה בכתב ובע"פ לטובת האחרונה. בבה"ס טוענים שאין התאמות באנגלית ומתמטיקה ע"ס ההמלצות הללו מלבד הארכת זמן. חשוב לי ליקבל זה הקראת שאלון והכתבה בשני מקצועות אלו . האם הם צודקים בטענתם?
איריס אחר הצהריים טובים, באופן כללי קיימות התאמות היבחנות באנגלית ומתמטיקה. יתכן כי באבחון לא התגלו צרכים במקצועות אלה. חשוב להבין כי התאמות היבחנות אינן תכנית כבקשתך, אלא חייבות להיות מבוססות על מבדקי אבחון ספציפיים. אם עדיין אתם מרגישים שהילד זקוק להתאמות נוספות, פנו למאבחן על מנת שיבדוק, האם ניתן לבסס את הבקשה על סמך האבחון. יותר מכך - קיימות התאמות שאותן ניתן לאשר רק באבחון רב תחומי. לדוגמא - בחינה מותאמת במתמטיקה. כאן אבחון דידקטי פשוט לא מספיק. בברכה אלמוג בן-שחר
ואז ברור שאין התאמות במתמטיקה ואנגלית.
שלום רב, אני אמא לילד בן 15 אשר אובחן בעברו כילד עם דיסלקציה, הילד אובחן בגיל 10 באיבחונים דידקטים וכמו כן קיבל גם הקלות כאלה ואחרות כדי לההל עליו, אך אני שמה לב כבר זמן מה כי הילד מתקשה מאוד מאוד בלימודים בעיקר עם השפה העיברית(שלא נדבר על האנגלית) הבעיה שלו בעיקר היא בעיבוד מידע של השפה כלומר הוא מבין מה הוא קורא (כמובן שלוקח יותר זמן מן הרגיל)אך גם קשה לו להביע את עצמו בכתב הוא כותב נורא לאט לוקח לו לכתוב משפט אחד משהו כמו 5 דק' ולהזכירם הילד שלי בן 15 , הבעיה הכי קשה שלא מזמן גיליתי היא שכשהוא מדבר הוא משמיע את ההברות של המילה לא נכון זה גורם לו לייאוש הוא לא מעוניין ללמוד לא רוצה לעשות שיעורי בית ולא מוכן לקבל עזרה של מורים פרטיים הוא אפילו אומר לעצמו "אני ילד בינוני" כמו כן,יש לו בעיות חברתיות , הוא לא מייצר קשרים עם חבריו לכיתה והוא מאוד מתוסכל, גם בבית הספר כבר התייאשו ממנו , אני כל יום מקבלת שיחת טלפון מהמורה שאומרת שהילד שלי צריך ללכת לבית ספר מיוחד וכי הוא לא "ילד רציני", מה עליי לעשות? הילד לא רוצה לקבל עזרה? ממה נובע כל ההסתגרות הזו וחוסר הערכה כלפי עצמו ? איך אפשר לעזור לילד עם הלימודים? תעזרו לי בבקשה אני כבר חלשה כל כך...
אמא יקרה, קודם לכל , יש דרכים להגיע להצלחה. אנא, אל תתייאשי. אתחיל מן הסוף מחנכת שמנסה להיפטר מן הילד במקום להתמודד עם קשייו, אינה מבצעת את עבודתה לא כמורה מקצועית, ובוודאי לא כמחנכת. הבן שלך מסרב להתמודד היכן שהוא חושש להיכשל. היכן שמשפילים אותו בחוסר רגישות פעם אחר פעם. הפיספוס והכישלון אינם שלו, אלא בשיטה. ילד דיסלקט אינו צריך לכתוב! לשם כך יש מחשב נייד, ומאוחר יותר בבחינת הבגרות הכתבה לבוחן. הילד מקריא את תשובותיו, והמורה כותב אותן בכתב יד ברור וקריא. אין כל צורך בהתמודדות מעיקה עם כתיבה. הקשיים וההתמודדות המיותרת הזו גורמים לקשיים חברתיים וחוסר רצון להתמודד. שנו כיוון ומהר!!! אם תרצי, אשמח לשוחח עם בנך ולהסביר לו מהן נקודות החוזק שלו, והיכן בקלות הוא יכול לעלות על שביל אחר ולהצליח. במקביל אשמח אם תשלחי לי את המלצות האבחון שהתקיים. האם יש אבחון בתוקף? ממתינה לתשובותייך. 0506797860 אלמוג
ביתי בת ה6 ילדה חכמה המדקלמת היטב את ששמעה בגן. הגננת מתלוננת על איטיות בביצוע ובהשלמת משימות, וכן על שנענית להוראות רק כשפונים אליה אישית פעם נוספת.התרשמותנו היא שזה לא קשור למשיכת תשומת לב, אלא שיש איזושהי איטיות לא ברורה.(נראה לי שגם במתן תשובות) ניסיתי לשבת איתה עם כרטיסים, משימות וכד' אך אוהבת בעיקר משחקי דמיון ובובות עם חברות. כיצד אוכל לעזור לה לקראת א'? (אציין שבגיל 3 עברה אבחון ריפוי בעיסוק והיתה בנורמה)ואיך אפשר להסביר את זה שזוכרת ומספרת תכנים שלמים ששמעה אך מתקשה במילוי הוראות ובהשלמת משימות ?
שבת שלום וסוף שבוע נעים, אפתח בכך: משחקי דמיון הם נהדרים ומפתחים מכל תרגיל מחשבתי, והבובות? מתי אם לא עכשיו? יתכן מאוד שביתך פשוט זקוקה לזמן ובשלות ללמידה. יש לה הדרך שלה ואין כל רע בכך. שבי עם הילדה ושחקי איתה משחקי למידה, אך ללא לחץ ומטרה ממוקדת. קצת זיכרון, קצת מספרים... אם יש בשלות, ורק! אם קיימת, מעט אותיות. אחרי הכל בשביל זה קיימת כיתה א. אילו הוראות ומשימות את מצפה מהילדה ליישם? היא צריכה לצייר, לשחק וליהנות בשלווה. בברכה אלמוג
שלום רב, בני בן ה- 12 אובחן לפני מספר שנים כלוקה בתסמונת ההמיספרה הימנית. הוא היה, בהמלצת המאבחנת, בחוג לכישורים חברתיים כשהיה בכיתה ב', טופל במסגרת בית ספר בכיתות ב וג (שעה בשבוע הוצא מהכיתה לטיפול מיוחד בעניין). גם יקבל ריטלין בכיתה א אבל דרש בתוקף להפסיק.. בכיתות ד ה ועד היום הוא לא טופל בשום צורה. ניסיתי לשווא למצוא דרכי טיפול באינטרנט עד שלבסוף אני מנסה לפנות אליכם באתר. מה דרכי הטיפול בתסמונת זו? תודה מראש, איה
שלום איה, משמעות המילה "תסמונת" היא שמדובר בתמונה תפקודית מגוונת מאוד. ישנם לא מעט תפקודים המיוחסים להמיספרה הימנית, ולכן אנשים שונים מתמודדים עם קשיים שונים. שלא כמו דיסלקציה, למשל, שם התפקוד הלקוי הוא בעיקר יכולת הקריאה, אצל בעלי סינדרום המיספרה ימנית מדובר במגוון אפשרויות; בקושי להבין באופן מדויק את התקשורת החברתית שסביבם (מילולית ולא מילולית), מכאן- להבין הומור, אירוניה, אבסורד, ציניות- כל אלה מובנים באופן קונקרטי וקשיח. קיימים גם קשיים בתפיסה המרחבית, הערכת מרחק, לעיתים במוטוריקה/שיווי משקל ובקשב, ביכולת לבצע אינטגרציה של מידע (ולכן- עלולים להיות קשיים ברמות הגבוהות של הבנת הנקרא, הבנת מסרים שלא נכתבים באופן מפורש, יישום והעברת הנלמד מתחום אחד לאחר, מתמטיקה..). כלומר, טווח הקשיים נרחב יותר. מכאן (לשאלתך)- את מאוד צודקת בקושי שלך לאתר את דרכי הטיפול המתאימות.. אין דרך טיפולית אחת שמתאימה- זה מאוד תלוי באיך הסינדרום מתבטא אצל כל אחד. נסי למקד מהם הקשיים המרכזיים של בנך, כמו גם מהם הקשיים שהכי מטרידים/מתסכלים אותו.. כיצד הוא מתמודד עם הקשיים שלו? (האם ננעל בתוך עצמו? האם משתף? האם נוטה לכעוס? כיצד מגיב להצלחות וכשלונות?). האם יש לו תחומים שהוא חזק בהם, או תחומים שיש לו תשוקה/סקרנות כלפיהם, שממלאים אותו בתחושת יכולת ומסוגלות? אילו התנהגויות שלו קשה לך יותר להבין, וכיצד אתם, כמשפחה, מתמודדים עם היומיום? האם קבוצת הכישורים החברתיים היטיבה איתו? ומה לגבי יתר הטיפולים? אני שואלת הרבה שאלות.. בעיקר כי חשוב לקבל תמונה שלמה כדי לדעת איזה סוג עזרה היית/הוא היה רוצה לקבל.. נדמה לי שהפנייה להדרכה בכישורים חברתיים היא חשובה מאוד, וטוב שכך עשיתם בזמנו. אך אני לא מכירה את משפחתכם.. הייתי מציעה לפנות לפסיכולוגית ביה"ס, לשתף אותה במחשבותיך, ולנסות לבנות יחד תכנית שתיקח בחשבון את מרבית הגורמים בהם ניסיתי לגעת בשאלות שלי: מה את מרגישה/מה הוא מרגיש/ התנהלות בביה"ס/ התנהלות יומיומית בבית/ דינמיקה בבית/ דימוי עצמי ומקורות כוח וכו'... מעבר לזה, יש ספר שתורגם לעברית על לקות למידה לא מילולית (שם נוסף לסינדרום המיספרה ימנית). http://www.booknet.co.il/prodtxt.asp?id=54408&perur=4 ואני בטוחה שיש נוספים.. (מקווה שזה קצת עוזר) הדס
שלום הדס, ראשית תודה רבה על תשובתך. עיקר הקשיים שנתקל בהם בני הם: קושי להבין את התקשורת החברתית שסביבו (מילולית ולא מילולית), כלומר להבין הומור, בדיחות, אבסורד, ציניות את כל אלה הוא מבין באופן קונקרטי ומתקשה להתערות חברתית בשל קושי זה. קיים לו גם קושי בתפיסה מרחבית, ולכן הוא מתקשה בהנדסה למשל. דווקא בחשבון אין לו קושי והוא אף מצליח בכך באופן חריג אך מתקשה בפתרון חידות מתמטיות. לדעתי הקושי המרכזי שלו הוא בכך שאינו יודע ומצליח לתקשר עם חבריו (להיות "חלק מהחברה") באופן שהיה רוצה. לפיכך אנו נאלצים להסביר/ לתרגם לו את הסביבה כמעט בכל סצינה יומיומית. הוא מתמודד עם הקשיים שלו בכך שהוא נוטה להאשים אותנו (במיוחד אותי) כמעט בכל דבר ויש לו נטייה לכעוס ולהרים את הקול. לפעמים הוא משתף ושואל לעצתנו אבל לא מיישם את העצות שלנו כי, לדעתי הוא מתקשה בכך. למשל אם יש לו איזה שהוא נושא "פתוח" עם חבר בכיתה אנחנו מציעים לו לדבר עם החבר לפתוח איתו שיחה ובני מסרב לעשות זאת באמתלה שאנו לא מכירים את התנהלות הדור הזה ושאנחנו בוודאי טועים... יש לו תחומים שהוא חזק בהם כמו למשל כדורגל, פינג פונג, (עכשיו התחיל ללמוד טניס) ובאופן כללי אפשר לומר שכל מה שבני מחבב הופך להיות אצלו סוג של אובססיה מלווה בתחרותיות כך שהוא מתאמן ומתעסק ומתעמק בנושא עד שנהיה חזק מאוד בתחום. כדורגל למשל זה תחום שמעסיק אותו רוב שעות היממה. הוא עוקב אחר כמעט כל המשחקים ויודע כמעט כל שצריך לדעת על התחום.. כלפי חשבון וכדורגל יש לו תשוקה והוא חווה בתחומים אלו הצלחות גדולות. אנו מתמודדים ביום יום בניסיון להסביר לו, לפעמים יותר ולפעמים עם פחות סבלנות את מה שקורה סביבו. קבוצת הכישורים החברתיים, לדעתו, לא היטיבה עימו כלל ולדעתי... ובכן לדעתי היא לא עזרה ולא פגעה אבל אינני בטוחה בתשובתי שהרי איך באמת אפשר לדעת אם הקבוצה עזרה? באינסטינקט שלי נראה לי שזה לא עזר.. הדבר שהכי הכי עזר לבני הוא הספורט. בכיתה א רשמנו אותו לשיעורים פרטיים בכדרוגל (לפני כן לא רצה לנגוע בכדור..) ואחרי שנה וחצי אימונים אישיים הביטחון שלו השתפר פלאים וכיום הוא משתתף במשחקים בבית הספר בכל הפסקה וכו'. מעבר לכך שאני בפירוש רואה הבדל בהתנהגות שלו לאחר שעשה ספורט. הוא יותר קשוב. תודה רבה על הספר. רכשתי אותו כרגע מאתר בוקנט. אנחנו בדיוק בימים אלו בהתלבטות האם לרשום אותו שוב לחוג כישורים חברתיים או להתחיל טיפול עם מטפל אישי. לתגובתך אודה. איה
שלום, הנני מאובחן מגיל מאוד צעיר הלקות למידה שלי היא בתחום הכמותי (דיסקלקוליה) הנני מעוניינת לדעת אם יש היום מחקרים בתחום הזה ספציפית ואם הם נעשים בכלל. אם כן אשמח לדעת מאחר ואני מעוניינת לקחת חלק בהם. תודה.
שלום אירנה, דיסקלקוליה, וחשיבה חשבונית בכלל, הם תחומים שהתפתחותם המחקרית מואצת בשנים האחרונות. לשאלתך- כן. יש יותר ויותר מחקרים בתחום. האם יודעים כבר מה עומד בבסיס הלקות?- לא עד הסוף. אינני יודעת היכן את גרה, אך באוני' חיפה יש חוקרת שזה תחום המחקר שלה. http://www.edu.haifa.ac.il/index.php/the-department-of-learning-disabilities/department-of-learning-disabilities-staff.html (ד"ר אורלי רובינשטיין) הדס
שלום הדס, הנני מבאר שבע אולי יש חוקרים בתחום באוניברסיטת בן גוריון???. ותודה רבה על המידע :)
שלום, אני סטודנטית לפסיכולוגיה באוניברסיטה הפתוחה. אובחנתי כבר בילדות כסובלת מהפרעת קשב וריכוז. כיום אני מאוד מתקשה בהתארגנות עם החומר, סיכום, שינון וכו'... מטופלת בריטלין כבר מספר חודשים עם שיפור ניכר בריכוז. רציתי לשאול אם אתם מכירים מורה להוראה מתקנת שעובד/ת עם סטודנטים או בעל/ת מקצוע אחר שיכול לעזור לי? תודה רבה (;
ערב טוב ושבוע נעים, כתבי לנו מהו אזור מגורייך , כדי שנוכל לכוון ולהמליץ על אנשי מקצוע מתאימים. בברכה אלמוג
אני גרה בהוד השרון.. תודה רבה ושבוע טוב!
שלום , בני בן ה-7 עומד לעבור אבחון פסיכודידקטי, ברצוני לקבל המלצות איך להכין את הילד לאבחון ומה לומר לו על פנייתנו לאבחון. בנוסף האם כדאי להציג את שאלון שהופנה למורה למאבחנת? בתודה מראש כוש כוש
ערב טוב, את שואלת שאלה חשובה ומשמעותית. ראשית הסבירי לילד שאבחון אינו מבחן, ולכן אין אפשרות להיכשל בו. שנית, הסבירי כי האבחון בא על מנת לעזור ולהפוך את הלמידה לנעימה יותר. אני חושבת ששיחה על השאלון שהופנה לכם ההורים ולמאבחנת היא חיובית וחשובה. הצלחה רבה אלמוג
aaaaaaaaaaaaaaaaaaviadaaaבני בכיתה ד' יש לו קשיים בלימודים. קשה לו להבין את החומר וקשה לו לזכור מה הוא לומד הוא החלש בכיתה ה מאוד מעציב אותי הוא לוקח ריטלין אך חוסר הידע בלימודים גורם לו לתיסכול ורגשי נחיתות למרות שאני יושבת ועוזרת לו אני דואגת איך הוא יוכל לעשות בעתיד בגרויות וכו' מה עושים במצב כזה ??ת
ערב טוב, על מנת לסייע לילד עם קשיים יש לאתר במדוייק את מקורות הקושי. האם קיים אבחון רב תחומי מסודר? חשוב לעבוד על אסטרטגיות למידה והוראה מתקנת כדי להדגיש יתרונות ולמזער את הקשיים. בגרויות? בשלב זה דאגי שבנך יחייך ויהיה מאושר. בחינה כזו או אחרת ממש לא צריכה להעסיק אותך בעשר השנים הקרובות לכל הפחות, וגם אז יש דרכים להתמודד ולהצליח יפה. בברכה אלמוג
אשמח מאד אם תוכלי להשיב להשיב לי על השאלה ההיא שהפנתי לענת, ב-28 לאוקטובר בנושא ליקוי שפתי. לא הצלחתי לקבל ממנה תשובה עדיין אבל זה חשוב לי לדעת מה דעתך.. בברכה דניאל
השבתי על שאלתך למטה. שיהיה שבוע נפלא!
אני מתעניינת מאוד בתחום לקויות למידה. קראתי בעיון את כל תגובותייך האוהדות. את עוזרת להרבה הורים וילדים. מהי ההשכלה שלך בתחום זה ?
העבודה והטיפול שלי בתחום לקויות למידה, קשב וכיום בעיקר נוער בסיכון התחילה וצמחה מן השטח. ראיתי מערכת לא מכילה ללא כלים, אשר זקוקה נואשות למבט אחר. למדתי את יסודות האבחון ולקויות הלמידה והקשב, הוסמכתי לטיפול ולהבדיל הוראה לתלמידים בסיכון ובכלל זה הדרכת הורים. בעלת תעודות מטפל. אבל יותר מכל תעודה מה שנתן לי ועדיין מוביל בכל רגע הוא האהבה האמיתית והגדולה לילדים. ביום בו נתתי כוח ואמונה לילד שלא האמין , קיבלתי לעצמי כוחות לחודשים הבאים. בברכה אלמוג
ביתי בת 9 , כל שנה נערכים בביה"ס מבחני מיפוי בחשבון ושפה ,אלו הם מבחנים שאין צורך ללמוד אליהם(כך אומרים המורים). התוצאות של המבחנים תמיד נמוכות מאוד , מצד שני אומרת המורה כי הילדה עובדת יפה בכיתה.,במבחן האחרון העירה אמורה שיש לה קושי להתנסח וכן טעויות כתיב רבות.בבית יש קושי בהתארגנות,יש קושי להכין את שעורי הבית,אני חייבת לדרבן אותה לעשות את שעורי הבית ולשבת לידה,בכתב קשה לה להביע את עצמה, אני שמה לב שיש לה קושי רגשי .למבחנים שצריך להתכונן אליהם מראש אנו עובדים קשה בבית והיא מצליחה יפה יחסית. האם יש צורך באבחון? למי פוניפ?
ערב טוב, תיאורך אכן מחשיד מאוד ליקוי למידה. ממליצה בחום לערוך אבחון רב תחומי אצל פסיכולוג ומאבחן מומחה. בהצלחה אלמוג
אני מחפשת מורה להוראה מתקנת לילדה בכיתה א' - בעיות בפונולוגיה ובעיות בחשבון. מחפשת מישהי טובה מאוד באזור הצפון, עמק יזרעאל והסביבה. אשמח לקבל המלצות בדחיפות. תודה
שלום אתינקה, נסי לחפש בין בוגרי החוג ללקויות למידה באוניברסיטת חיפה. פרסמי שם, או התייעצי עם הקליניקה בחוג לחינוך. בטוחה שתוכלי למצוא שם נשות מקצוע מוכשרות (וגם אם הן בתחילת דרכן, לא נורא. הן תהיינה יצירתיות יותר ומצוידות בידע הכי עדכני שיש כרגע). בהצלחה, הדס
אני בן 30, נחשב בחור כשרוני, אבל קשה לי מאד החשיבה, כמו לנתח לבד מאמר, סיפור, בכלל להביא מעצמי רעיונות והקישים כאילו סתום לי המוח, היתה תקופה שלמדתי גמרא וזכרתי בעל פה את כל החומר אבל ההבנה לא היתה לי. מאידך, אם 'מתפעלים' אותי כמו הוראות מפורטות, או עזרה ביחד, או כמו מבחנים אמריקאים, אני מצליח מאד. מה עושים במצב כזה ומה זה אומר ? אודה לך מאד אם תוכלי לכתוב לי בבירור מה לדעתך יש כאן. תודה רבה!!
ערב טוב וסוף שבוע נעים, לפי תיאורך, אתה לקוי למידה שפתי. ליקוי זה מקשה על הזיכרון החזותי, כאשר יש עומס של מילים, זיכרון לטווח קצר פגוע, ולכן הקושי לנתח מאמר שלם. לעומת זאת כאשר אותו התוכן ממש מוצג לך בתמצות , טבלה או גרף, אתה מזהה בקלות את המרכיבים ומתייחס אליהם בהצלחה משום שהאינטליגנציה שלך גבוהה. מקווה שהשבתי לשאלתך בברכה אלמוג
כל שנותר הוא להוסיף את חתימתך לאבחון שערכת כאן ולהמליץ המלצות למוסד האקדמי בו הוא לומד... (וללא ציניות- אולי מוטב היה לסייג ולנקוט בזהירות המתבקשת במדיום הכל כך חלקי שכאן..). רעות
שלום, בני בן 12 , לומד בכיתה וי' , ADD + לקויות למידה. ברצוני לדעת מי הכתובת לעשות אבחון פסיכודידקטי כאשר ידוע שהילד בדרך כלל מאוד שקט בכיתה ויש סיכוי גדול שהוא לא ישתף כל כך פעולה עם המאבחן שהוא בכלל לא מכיר.אני דואגת שהאבחון לא יצא טוב מהסיבה הזאת.מי הכי יתאים לאבחן אותו ושידע להוציא ממנו את המידע הרצוי לאבחון - פסיכולוג חינוכי, קליני, פסיכיאטר??? אשמח לשמוע מה אתם ממליצים לי ?בתודה ושיהיה יום טוב
ערב טוב, צייני בבקשה איזור מגורים על מנת שנוכל לעזור... בברכה אלמוג
אנחנו גרים בירושלים, תודה
שלום, בת שלי לומדת כעט בכיתה ג. היא מאובנת עם בעיות קשב וריכוז מגן חובה. עקב קושי ניכר בלימודים (קריאה,הסנת הנקרא, חשבון) ברצוני לבצע אבחון פסיכודידקטי על מנת לעלות על הקשיים שלה ולעזור לה בהתאם. רציתי לשאול האם יש הבדל בטיב האבחון בין פסיכולוגית פרטית לבין חברות גדולות או עמותות? כי במחיר יש הבדל משמעותי וקצת קשה להחליט כי ההיצע מאוד גדול. תודה אבה
ערב טוב, מחירו של אבחון רב תחומי, פסיכודידקטי, אינו צריך להשתנות משמעותית, אם הוא מערך באופן פרטי או במכון. איכות האבחון משתנה בהתאם למקצועיות המאבחן. מה שחשוב באמת הוא הניסיון ורמת המקצועיות. בכל אופן מחירו של אבחון כזה היא עד 2500 שקלים. ניתן למצוא זול יותר. בברכה אלמוג
שלום רב, יש לי ילד שאובחן כPDD וברור לי לחלוטין שההגדרה הזו משקפת את הכשלון של המערכת לתת לילדים עם קשיים רגשיים ושפתיים נרחבים טיפול, ולא את היכולות של הילד. אין כל ספק שהילד הזה בקיא ושולט בקריאת המפה החברתית ובדקויות בהבנת האחר, ויכול ליצור אינטראקציות וקשב מותאמים של כשעה עם האחר. יחד עם זאת הוא נזקק כל הזמן לגרייה של אחרים כי הוא לא מצליח להוציא לפועל רעיונות שקיימים אצלו ללא תמיכה חזותית או אחרת. בהתאמה לקשיים הקוגנטיביים יש לו כמובן קושי בעיבוד הרגשות שהוא חווה ובמעברים בין מצבים. שאלתי היא- היכן, והאם ישנו קו ברור בין ההגדרות PDD וSLI, והאם מטרת האבחון היא לחפש איזושהי 'אמת מוחלטת' או שמטרת ההגדרות הן לתאר את סך היכולות הנוכחיות של ילד בנקודת זמן נתונה? בברכה, ערבה
ערבה ערב טוב, אבחון נערך על מנת למדוד תפקוד לימודי רגשי של הילד ביחס לסיבבתו והמצופה ממנו על פי גילו. קיימת הגדרה ברורה מהו תקן הנורמה , אך יש תזוזות משמעותיות בתוך ההגדרות עצמן. משמע שקיימת סקלה שלמה ורחבה לתיאור PDD. מעבר לכך - טיפול ועבודת פיתוח לימודית ורגשית עשויים לקדם את היל במידה רבה מאוד ולשנות את מיקומו בתוך סקלת האבחון. ומעבר לכל הגדרה ואבחון אני מסכימה מאוד, כי מערכת החינוך שלנו מתקשה מאוד לתת מענה לילדים, הזקוקים למגע וטיפוח אחרים וקצת שונים. הנטייה היום היא קודם לכל להתנער מאחריות או יכולת. ועל כך אני מצרה מאוד.
שלום רב, בני בן ה- 12 מתקשה בלימודים. יש לו קושי שתמיד היה לו בהבנת הנקרא וקושי זה משליך על כל המקצועות (התשובות לא נכונות כי הוא לא מבין מה שואלים אותו, אפילו בחשבון). בנוסף, הוא מתקשה ללמוד למבחנים - לזכור כמויות חומר, לעבד את החומר ולהשיב על מה שנתבקש. יש לו מורים פרטיים שעוזרים לו באופן ספציפי, אבל נדמה לי שהקושי הוא "עמוק" יותר. זה משהו שמאפיין אותו מאז היה ילד. הוא התחיל לדבר רק בגיל 3 ומאז ההבנה וההבעה היו בעייתיים. אשמח לקבל המלצות לטיפול. בברכה, דפנה
צהריים טובים, נשמע כי הילד לקוי למידה. חשוב מאוד לערוך אבחון לקויות למידה מסודר ומקיף על מנת לבנות לו תכנית עבודה מותאמת , אשר תעקוף את הקשיים ותאפשר הצלחות.אין טעם להחזיק מורים פרטיים "רגילים" . הילד זקוק למורים מומחים בתחום לקויות למידה והוראה מתקנת. בברכה אלמוג
שלום רב, ביתי לומדת בכיתה א' ומתקשה עם האותיות והספרות. ישנם דברים קבועים, למשל את הסיפרה 5 היא הרבה פעמים לא זוכרת איך כותבים. גם עם הסיפרה 4 קיים קושי. בנוסף היא מתבלבלת בין 6 ל-9 אבל על זה אפשר להתווכח שיש עוד ילדים שעדיין מתבלבלים בשלב הזה. אנחנו שמנו לב לבעיה עם הספרות כבר לפני למעלה משנה וישבנו איתה לא מעט עם דף ועפרון, קנינו חוברות מספרים וכו'. כשביררנו בעבר על איבחונים שונים אמרו לנו בקופ"ח להמתין לכיתה א' ושאין טעם לבצע איבחונים לפני. היום המורה דיברה איתנו ואמרה שהיא אכן רואה קושי, גם עם ספרות וגם עם אותיות. לטענתה שאר הילדים כבר סופרים וכותבים את הספרות עד 10 בעיניים עצומות ובסדר הפוך (מה שנשמע הגיוני....). לגבי אותיות המצב דומה כי סה"כ את רובן היא מכירה בע"פ אבל ישנן אותיות שיותר קשה לה איתן. בשיחה עם אישתי הנושא פתאום התחברו לנו עוד דברים שהילדה מתקשה בהם כמו לזכור את סדר ימות השבוע. היא יכולה לשאול איזה יום היום וכשאומרים לה חמישי אז היא גם שואלת איזה יום היה אתמול. חברה לכיתה שהיתה לידה מיד אמרה אם היום חמישי אז אתמול היה רביעי. לפי דעתי גם עם שמות של אנשים קיים קושי. כמובן שלא שמות בני משפחה אבל לפעמים יש אצלה חברה אחה"צ והם משחקות ביחד שעתיים שלוש ואז כשאני מגיע בערב הביתה אני שואל מי היתה אצלה והיא לא זוכרת את השם. מעבר לקשיים הללו הילדה מהממת, טובת לב, מקסימה ותמיד אוהבת לעזור. משתדלת לרצות את המורים בכיתה בכך שהיא מסדרת, מנקה וכו'. אוסיף גם שהביטחון העצמי שלה לא מהגבוהים. מאז ומתמיד היתה משחקת מדהים עם חברה אחת אבל ברגע שנכנסים עוד חברים לתמונה היא תמיד תעדיף להתרחק מהקבוצה. בקיצור, איפה להתחיל? עם מי לדבר? עם מי לאבחן? מה לפי דעתכם יכולה להיות הבעיה??? תודה!
צהריים טובים ושבת שלום, בגילאי יסוד קיימת אפשרות של אבחון בתוך בית הספר ובחינם! על ידי פסיכולוג בית הספר. הייתי מתחילה שם עם אבחון רב תחומי. במקביל חשוב למצוא איש מקצוע להוראה מתקנת בעיקר בעברית על מנת שיתחיל לעבוד עם הילדה לשם סגירת פערים. העבודה כאן צריכה להיות משולבת למידה וטיפוח ערך עצמיולהעשות בהנאה ולא מתוך תחושה של מועקה. איני יודעת בביטחון מה הבעייה, אך אוכל לשער כי קיים ליקוי למידה, אשר מקשה על הילדה לפרוח ולהצליח. אוכל לומר, כי בהחלט ניתן לטפל ולהצליח בהמשך הדרך. בברכה אלמוג
לאמוג שלום וברכה! חשבתי קצת על המושג "לקות למידה" ואני חייבת לשאול מתי גילו לראשונה שיש כזה דבר לקות למידה? לפני 20 שנה בערך?יותר? מי אחראי לגילוי הזה? והאם לפני הגילוי מה חשבו שכל מי שמשקיע אך מתקשה חזק בלימודיו אזי הוא סתוםממש וחסר תקנה? ולסיום-האם היום עדיין יש מחלוקות בין החוקרים אם קיים דבר כזה בכלל או שכבר כולם מסכימים שקיים?
אחר הצהריים טובים, שאלה לא מוזרה וטובה מאוד, המודעות לקיומן של לקויות למידה החלה לפני כעשרים שנה, קצת יותר. לפני כן דיסלקציה או ליקויים פחותים יותר יוחסו לפגם עד פיגור במקרים מסויימים. כיום קיים ויכוח מסויים על הקף והגדרת ליקויי למידה, אך אין ספק שהתופעה היא נוירולוגית, מולדת , קיימת ואין אפשרות להתעלם ממנה. אלמוג
שלום וברכה. 1. האם גם היום הדרישות על-מנת להיות מורה משלבת הם תואר בחינוך מיוחד ושלוש שנות הוראה? ראיתי שהשנה נפתחו בכמה מקומות תארים ספציפיים בלקויות למידה ורציתי לדעת אם יקבלו אותי בתור מורה משלבת גם אם אעשה תואר בחינוך מיוחד. אני בעלת תואר ראשון ביעוץ חינוכי ותעודת הוראה ומלמדת בזה שנה וקצת. ברצוני לעבור להיות מורה משלבת, אך איני רוצה להתחיל חנוך מיוחד ולגלות שהדרישות גדלו או השתנו. 2. יכול להיות שראיתי שלמורה משלבת רק 2 שעות פרטניות ו-7 שעות שהיה'? אשמח לקבל תשובות, תודה רבה, אביטל.
אחר הצהריים טובים, את מערבבת בין מונחים. שעות פרטניות ושהייה אינן קשורות למקצוע , אלא לארגון המקצועי ( הסתדרות או ארגון) ולהקף המשרה שלך. לגבי ניסיון בהוראה- בדרך כלל הדרישה לא תשתנה, אך תמיד יש מקרים יוצאים מן הכלל במקרים חריגים. בברכה אלמוג
שלום לך אלמוג, רציתי להתייעץ איתך לגבי בעיה שיש לי ואם היא מוכרת,כיום אני בן 26 והתחלתי ללמוד,הבעיה האישית שלי זה שקיים אצלי קושי מאוד גדול בדחיית סיפוקים ,וזה אומר אפילו בדברים הקטנים זתומרת לקרוא דברים מהספר ובמיוחד למצוא זמן להקדיש ללימודים ואני פשוט עושה דברים אחרים,שבאים לי באותו רגע אם זה לראות טלוויזיה או לשבת על המחשב או לענות להצעה לשבת בבית קפה,הלימודים שאני לומד כרגע מאוד חשובים לי ובאמת שלא בחרתי את הנושא בפזיזות אלא חשבתי עליו המון שנים.מאחר ואני בתחילת הלימודים ואני כבר מרגיש את זה אני מפחד שזה יפגע לי בעתיד.או יוריד ממני את הרצון להמשיך ללמוד.לאומת זאת אני רואה אנשים שמצלחים לעזוב את הכל ולהתמקד לגמרי בלימודים,וזה בעצם מה שאני שואף אליו כרגע.מה ניתן לעשות?
אלירן, דבריך נחשדים בקיומה של הפרעת קשב. האם בדקת בעבר? נראה שאתה זקוק להדרכה באסטרטגיות למידה וארגון זמן. השב לי, ונמשיך משם... בברכה אלמוג
תודה על התשובה המהירה,את האמת שנבדקתי לריטלין, אבל לא מרגיש שינוי מיוחד, זתומרת שאני בכיתה אני מצליח לקלוט את החומר גם בלי ריטלין אז כרגע אני לא עושה בו שימוש.מעבר לזה בדיקות חוץ מtova לא עשיתי.
אלמוג , פניתי אלייך לפני מספר שבועות בנוגע לתלמיד שלי שמתמודד עם הפרעות קשב וריכוז . פעלתי כעצתך הרפיתי מהלמידה ואפשרתי לו חופש ביטוי ומשחק משותף . הילד חזר לחייך ואפילו מצליח ללמוד וההתנגדות ללמידה במגמת ירידה . תודה על התמיכה והנכונות לעזור .
תודה לך על שאת מעדכנת אותי. אני כל כך שמחה שיכולתי לעזור. לשם כך הקמתי את הפורום הזה. אשמח לשמוע ממך גם בעתיד. בברכה אלמוג
אינך רואה שהפורום פעיל? אפשר לעזור?
היי אלמוג רציתי לדעת איזו מילונית מאושרת ע"י משרד החינוך לבחינות בגרות? לבתי יש אישור להשתמש במילונית. פעם זה היה רק אוקספורד, האם גם היום?
סמדר, צהריים טובים, אכן, המילונית היחידה השאושרת לשימוש הנה מילונית אוקספורד. בברכה אלמוג
אלמוג שלום, האם הפרעת קשב וריכוז מוגדרת כלקות למידה? שרון
שרון צהריים טובים, על פי ההגדרה האחרונה המופיעה ב - DSM הפרעת קשה הנה תת לקות למידה, כלומר נכללת כסוג של ליקוי למידה בעל מאפיינים נפרדים. בברכה אלמוג