פורום לקויות למידה

ברוכים הבאים לפורום ליקויי למידה. מטרת הפורום היא לתת מענה לכל שאלה על ליקויי למידה אצל כל סוגי התלמידים - החל מבעלי קשיי למידה ועד לסובלים מלקויות שונות, באבחונים דידיקטיים ופסיכודידקטיים, בהוראה מתקנת והקניית אסטרטגיות למידה.
1808 הודעות
1597 תשובות מומחה

מנהל פורום לקויות למידה

19/09/2010 | 18:20 | מאת: מיטל

הדיון על לקויות הלמידה מעסיק את עולם החינוך והפסיכולוגיה החינוכית מזה מספר עשורים. במקביל, שכיחות המאובחנים כבעלי לקות למידה גדלה בעשורים האחרונים לאין ערוך, ומצד שני עלו עדויות חדשות לכך שמודל לקות הלמידה כפי שהוגדר בעבר אינו תקף. מודלים חדשים להגדרת לקות הלמידה נוסחו, ולקות הלמידה הפכה כללית פחות וספציפית יותר, תוך שימוש במושג SLD, הרווח בספרות בעשור האחרון, ושמשמעותו "specific learning disorder". סביב הגדרות אלו ניטשות מחלוקות רבות, שאינן נקיות מהמאבקים הבין-מקצועיים בין החינוך המיוחד לבין הפסיכולוגיה החינוכית. במאמר שלהלן אנסה לתמצת את הספרות הקיימת ולהציג את ההשלכות הנובעות ממנה. המאמר המלא מתפרסם באתר "פסיכולוגיה עברית"

חברים ה-צ-י-ל-ו אנא עזרתכם וייעוצכם בדחיפות בני בן ה- 11 לא מסוגל ללמוד!!!! כל היום מריבות קשות סביב שיעורי בית אובחן כילד עם סימנים לקשב יש לו קושי בלימודים מה ניתן לעשות על מנת לחסוך מריבות ושיהיה לי יותר כיף עם הילד

לקריאה נוספת והעמקה
14/09/2010 | 16:44 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

אחר הצהריים טובים ושנה טובה, את כותבת כי בנך אינו יכול ואינו מצליח לשבת בעצמו ולהכין שיעורי בית, משמע - הוא לא פועל כדי להכעיס, לא עושה דווקא, ולכן לא יעזור אם תריבו. התוצאה תהיה חריפה: ראשית סלידה מוחלטת מלימודים, וחשוב מכך הרס של היחסים בינכם, ולזאת אין מחיר כדאי. מה כן? קודם כל להעביר כל עיסוק בלמידה לגורם מקצועי חיצוני. אתם ההורים מצאו כל זמן אפשרי והפכו אותו לזמן איכות להעמקת הקשר בינכם. שנית, בתהליכי למידה הילד צריך לתרגל עד לרגע בו הבין את החומר ולא שנייה אחרי. הבנה זו צריכה להיות מוסדרת גם מול בית הספר. בנוסף, תרגול בעלפה ללא כתיבה, במידה והילד אכן מבין ויודע, הוא מקובל וטוב מאוד. ויותר מהכול אמרי לו כל בוקר וערב שאת אוהבת אותו, וכי הוא מספיק טוב. בהצלחה אלמוג

08/09/2010 | 13:05 | מאת: דינה

אני סובלת מדיסגרפיה קשה אך תפקיד החדש בעבודה מחייב אותי לכתוב. האם יש טיפול תרופתי או אחר שיכול לעזור לי.

09/09/2010 | 22:31 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

לילה טוב ושנה טובה לא, אין טיפול תרופתי לדיסגרפיה, אבל תמיד ניתן לעשות שימוש במחשב... בהצלחה אלמוג

08/09/2010 | 08:33 | מאת: OR

רציתי לאחל לך שנה טובה ופוריה, הרבה בריאות ואושר!!!

09/09/2010 | 22:29 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

שתהיה שנה נפלאה מכל בחינה. שנה של שמחה שותפות והתמודדות משמעותית בכל תחומי החיים. תודה על ההערכה וההתייחסות שלך אלמוג

06/09/2010 | 23:52 | מאת: א.ר

שלום וחג שמח בני החל השנה ללמוד בכתה ט לפני כשנה הוא עבר אבחון פסיכו דידקטי ובאבחון נמצא שיש קשיים משמעותיים בהמשגה מלולית שפוגעים בהתמודדות עם חומר לימודי ברמת ממשגה גבוהה דבר הפוגע גם בלימודי המתמטיקה האם תוכלי להסביר לי מה בדיוק הבעיה ומה הקושי ואיכ אפשר לעזור לילד להתמודד עם זה תודה

לקריאה נוספת והעמקה
07/09/2010 | 09:31 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

בוקר טוב, לבנך קושי בפיענוח שאלה, כלומר פירוש נתונים בבעיות מילוליות במתמטיקה, וכן הבנת השאלה עצמה ופיענוח הדרישות ובניית דרכי הפיתרון במקצועות רבי מלל. כלומר מהם השלבים ותת השלבים שצריך לבצע על מנת להשיב על השאלה. בנך זקוק למורה מומחה בתחום אסטרטגיות למידה, אשר ילמד דרכי התמודדות בתחום העיוני והכמותי ( מתמטיקה ). זאת עם הדגשה על מילוי הוראות, פיענוח שאלה , סימון נתונים ודרישות כל שאלה בנפרד ובניית דגמים קבועים לניתוח שאלות דומות בעתיד, כמו כתיבת תשובה עיונית , כתיבת חיבור או התייחסות לשאלות בגיאומטריה. בברכת חג שמח אלמוג

06/09/2010 | 21:21 | מאת: דנדוש

שלום נכון להיום בתי לומדת בכיתה קטנה בכיתה ט' רציתי לדעת לאן עליי לפנות בכדי לקבל יעוץ בקשר להמשך דרכה זאת אומרת איך אוכל לבחור לה תיכון מתאים איזה משאבים יש אודה לך מאוד אם תוכלי לעזור לי למצוא לה מסגרת מתאימה. נ.ב בתי לקוית למידה אך הדגש הגדול אצלה הוא קישורים חברתיים, ובעיות רגשיות הילדה מטופלת כבר קרוב לחצי שנה אצל פסיכוטראפיסטית פרטני והטיפול מתחיל להניב פירות תודה רבה

07/09/2010 | 09:23 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

בוקר טוב, על מנת להשיב ברצינות עלי לדעת פרטים נוספים: מה מצבה הלימודי של ביתך כעת? האם היא באה לבית הספר ברצון? מהי המטרה המרכזית בבית הספר, מציאת מסגרת? בגרויות? מקום חברתי? האם את רואה את ביתך משתלבת בכיתה רגילה כמו מב"ר, כיתה בה לומדים לבגרות, אך מספר התלמידים קטן יותר ושעות הלימוד בכל מקצוע רבות יותר? האם הילדה מבקרת בבית הספר באופן סדיר? אולי מתאימה לה כיתת אומץ, אשר יש לה משאבי טיפוח רבים ממסגרות כיתתיות אחרות... ואחרי כל כך הרבה שאלות - מהו איזור מגוריכם? נסי להשיב לי ונמשיך משם. בברכה אלמוג

21/09/2010 | 23:33 | מאת: dalia

שלום וברכה אלמוג בן-שחר נאוה את כל כך ממחישה את מה שאני חויתי ועדיין חובה עם ילדיי .אכן משרד החינוך אינה מצליחה לתת מענה לילדנו.וכן לכל תלמיד שאינו עונה על ההגדרה ממוצע. כאם דאגתי לעתידם של ילדיי היא בעדיפות ראשונה ולכן מצאתי את הכתובת הנכונה בית הספר "צמרת" בחיפה הם עושים עבודת קודש עם ילדי שבתיכון הוא עבר חלק נכבד ש...ל מבחני בגרות משהוא שמשרד החינוך לא נתן לזה סיכוי אפילו לא קלוש אני מקווה שהורים יתעוררו ויתנו את ההיזדמנות הטובה הזו לילדם בברכה דליה

31/08/2010 | 09:14 | מאת: אור

בני עולה לכיתה ח'. אובחן עם בעיות קשב וריכוז. הקושי המרכזי שלו הוא במקצועות העברית (תנך, ספרות, היסטוריה) במקצועות הריאליים הוא מעולה. כמו כן, יש לו בעיות התארגנות. המורה המתקנת שדיברנו איתה המליצה על פעמיים בשבוע, כאשר היא אומרת אני נותנת לו מעטפת לכל נושא ההתארגנות. אנחנו מתלבטים האם זה יגרום לו להסיר אחריות בנושא ההתארגנות והאם לא כדאי להפגש רק פעם בשבוע על מנת לקבל חיזוק ואסטרטגיות למידה במקצועות ההומניים. מה דעתך ?

לקריאה נוספת והעמקה
31/08/2010 | 14:57 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

צהריים טובים, פעמיים בשבוע הנה תדירות נכונה ומאוזנת בגיל זה. לבנך חסרות אסטרטגיות למידה, ולכן לא ניתן לדרוש ממנו אחריות עליהן לפני שנרכשו. נערים לקויי למידה וקשב זקוקים לתמיכה שוטפת ולתחושת מוגנות. אין כאן ויתור על אחריות, אלא יצירת האופציה שתתקיים בעתיד. בברכה אלמוג

29/08/2010 | 10:21 | מאת: סטודנטית 24

שלום, אני סטודנטית בת 24, תמיד הייתי תלמידה טובה אבל הרגשתי שמשהו הולך לא טוב. אני כרגע עוברת אבחון שאקבל את תוצאותיו רק בעוד שלושה חודשים. בינתיים, אני מאוד מתקשה לסיים מטלות וחובות מהסמסטר האחרון והגעתי למצב נפשי רעוע אחרי כמה סמסטרים לא מוצלחים באוניברסיטה. אשמח לקבל ממך המלצות טבעיות ככל הניתן, מכיוון שמבחינתי ריטלין היא האופציה שאקח רק אחרי שייכלו כל הקיצים. 1. אשמח להמלצה להוראה מתקנת - יש לי קושי בארגון חומר ועמידה בלוח זמנים. קושי בהשלמת משימות. דחיינות נוראית. 2. המלצה לטיפול התנהגותי שיוכל לסייע - למי כדאי לפנות? מאמן אישי? פסיכולוג? משהו קבוצתי? מה לגבי אומנויות לחימה? האם זה יכול לסייע לפי ידיעתך? 3. האם תוכלי בבקשה להפנות אותי למחקרים בנושא ADD? מחקרים שבעיקר מציעים דרכי התמודדות חלופיות (ת.טבעיות, הוראה מתקנת, ספורט וכו/) וכאלו שמציינים את השפעות הריטלין? 4. לסיום רק אציין שאני סטודנטית במצב כלכלי לא אידיאלי ולכן אשמח אם ההמלצות יתייחסו לכך כמה שניתן :) 5. ושכחתי - רפואה טבעית - יש דברים שיכולים לסייע לשיפור הריכוז שלא כוללים כימיקלים? תודה רבה לך על העזרה.

לקריאה נוספת והעמקה
31/08/2010 | 14:48 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

צהריים טובים, המלצתי הראשונה הנה קורס בתחום אסטרטגיות למידה. אסטרטגיות הנן כלים נרכשים, כך שאת לומדת מיומנויות פעם אחת ולאחר מכן הן שלך ללא צורך לשוב לתחזק ולשלם שוב ושוב. מציאת ערוצי הקליטה הטובים לך ביותר ללמידה כולל שעות מעודפות, חברה, שמיעת החומר או קריאתו, הצגה חזותית ועוד... לעתים ולחלק מן הסובלים מהפרעות קשב מסייעות כמוסות פסיפלורה או לחליפין כמוסות האצה הכחולה. יש להיזהר מאוד לפני שרוכשים כל מני חלופות המבטיחות קסמים ושינוי המחליף ריטלין כבמטה קסם בברכה אלמוג

31/08/2010 | 14:53 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

בנוגע לסייוע רגשי ההעדפה שלי במקרים כאלה היא מאמן אישי, אשר יוכל ללוות אותך במספר תחומים. בהצלחה!

16/08/2010 | 20:17 | מאת: שרון

שלום רב, לאחרונה בני בן ה-8 עבר אבחון פסיכודידקטי, אין לי עדיין את טופס האבחון עצמו, אך נאמר לי ע"י המאבחנת כי בני לוקה בדיסגרפיה. הוא עולה לכיתה ג' קורא באופן שוטף, יש לו אוצר מילים מדהים לגילו, אך הכתב אינו קריא, איטי מאוד בכתיבה ובהעתקה מהלוח וכו' וכל הנראה ישנה גם בעיה של קשב וריכוז. שאלתי היא כזו: אני מעוניינת להגיע לפגישה עם המורה ומנהלת ביה"ס עם ידע מוקדם ולכן הייתי רוצה לדעת לאילו הקלות בני זכאי והאם יש שיטה שיכולה לעזור לנו להתקדם בכתיבה-חשוב לי מאוד שלא יוותר לחלוטין על הכתב. תודה

לקריאה נוספת והעמקה
17/08/2010 | 13:14 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

צהריים טובים, אני מסכימה כי חשוב לא לוותר על כתיבה, אך חשוב לדעת כי כלי הלימוד המשמעותיים של בנך יהיו בחינות בעלפה או לכל הפחות השלמה של נסיונות הכתיבה. אין לצפות לפתירה של הבעיה, ולכן יש למצוא את כל דרכי הביטוי בידיעה שהיא קיימת. אחת הדרכים היא שימוש במחשב נייד. דרך אחרת היא הקלטת השיעור או צילום הלוח. תרגול של קריאת תשובות והבנתן אך לא כתיבה ועוד ועוד... את תרגול הכתיבה יש לעשות בבית תוך כדי משחק ללא מועקה. בברכה אלמוג

17/08/2010 | 19:21 | מאת: שרון

תודה על תשובתך המהירה. אין ספק שנצטרך למצוא פתרונות אחרים, כבר הזמנתי לו מחשב נייד ואני מחפשת מורה שיוכל לעבוד איתו על כתיבה במעבד תמלילים, אשמח לקבל המלצה על מישהו מאיזור השרון עם גישה לילדים שלא אוהבים לעבוד במחשב. ומעבר לכך, אשמח לדעת על הקלות נוספות שבני יהיה זכאי להן במסגרת ביה"ס. ושוב תודה.

12/08/2010 | 00:15 | מאת: רועי

שלום, רציתי לשאול האם הסובלים מ- ADD זכאים להארכת זמן במבחני הבגרות ? הריי ידוע שבעלי ADD נוטים לחולמנות- דהיינו שחצי מהמבחן מתבזבז על חלימת חלומות .. האם זו סיבה מספיק מספקת לקבלת הארכת זמן ? או שהארכת זמן ניתנת רק ללקויי קריאה וכתיבה ?

לקריאה נוספת והעמקה
12/08/2010 | 09:13 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

רועי בוקר טוב, אתה צודק. מן הראוי לאשר הארכת זמן למאובחני קשב. לצערי, מבחינת משרד החינוך הדבר אינו כך. הארכת זמן ניתנת למאובחניי לקויות למידה. עם זאת באבחון לקויות למידה ניתן לראות סימנים של הפרעת קשב ועל פיהם לאשר או להמליץ על הארכת זמן. בברכה אלמוג

10/08/2010 | 18:24 | מאת: גיל

שלום , רציתי לדעת בבקשה איך אני יכול לגשת לתאוריה של רכב בהלפה שיקריאו לי את השאלות ואני יענה , בבקשה זה חשוב..אני בן 23 מאזור השרון..מחכה לתשובה שבוע טוב

10/08/2010 | 18:34 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

גיל, ערב טוב, קיימים מבחני תיאוריה בעלפה. האם יש בידך אבחון מעודכן? עם אבחון כזה ניגשים למשרד הרישוי וקובעים תור. התורים לפעמים ארוכים, אך המבחנים מתקיימים ומסייעים ברוב המקרים. בברכה אלמוג

10/08/2010 | 19:30 | מאת: גיל

אין לי תופס מעודכן איפה אני מוציא טופס ?? וכמה זמן יקח לי עד שאני ילך לתאוריה ?? זה ממש חשוב לי...

11/08/2010 | 10:28 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

גיל, בוקר טוב לא מדובר בטופס אלא באבחון לקויות למידה מסודר. האבחון צריך לבסס את הטעבה כי הביצועים שלך בעלפה טובים בהרבה מאלה שבכתב, או שהקראת השאלות עשוייה ליצור פער משמעותי בהישגיך. קביעת תור מסוג זה הוא למרחק חודשיים מהגשת הבקשה. בברכה אלמוג

02/08/2010 | 10:31 | מאת: נורית לבבי

היכן אפשר למצוא מורים להוראה מתקנת בעיקר בחשבון. כמו כן היכן אפשר למצוא מורים שבאים הביתה לעשות שיעורים עם ילדה עם ADHD ועם לקויות למידה. אשמח אם תענו לי

לקריאה נוספת והעמקה
07/08/2010 | 17:01 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

אחר הצהריים טובים, לא פשוט למצוא מורים מקצועיים להוראה מתקנת. חשוב שהמורה יהיה מקצועי ומוסמך באופן ספציפי לעבודה מסוג זה. מהו איזור מגוריכם? אולי אצליח לחבר בינך לבין מורים מתאימים. מהו גיל הילדה? השיבי ונמשיך משם... בברכה אלמוג

05/09/2010 | 00:16 | מאת: אתי

מורים מקצועיים ומיומנים בהוראה מתקנת ניתן למצוא במסגרת מכון אותיות.המכון מתמחה בהוראה מתקנת. באזור המרכז תוכלי לפנות לסניף ת"א או ראשל"צ על מנת לקבל מענה לבקשתך.

21/09/2010 | 09:23 | מאת: ליאורה

אשמח לקבל פרטים על מורים באזור פתח תקווה לילד בכתה ד' [email protected] תודה,

02/08/2010 | 08:09 | מאת: נור נור

האם יש שיטה (תזונתית, חינוכית, התנהגותית) אשר יכולה למנוע מתינוק להתפתח לילד היפראקטיבי ו/או עם בעיות קשב וריכוז?

לקריאה נוספת והעמקה
27/08/2010 | 23:53 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

לילה טוב, בעיקרון ממש לא!!! לעיקוי למידה והפרעות קשב הן תופעות נוירולוגיות, ולכן לא ניתן להשפיע עליהן חינוכית או אחרת. עם זאת, ידוע כי מאכלים מסויימים משפיעים ומגבירים היםר אקטיביות אצל חלק מן הילדים - כדוגמת שוקולד ומתוקים אחרים בברכה אלמוג

31/07/2010 | 23:38 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

חברי פורום ומבקרים יקרים, ביום שני בבוקר , אם הכול יסתדר לטובה, אני מתעתדת ללדת את בני הביולוגי הבכור. אי לכך אעדר מן הפורום בימים הקרובים באופן חלקי או מלא. מקווה לשוב אליכם בהקדם שלכם באהבה אלמוג בן-שחר מנהלת מרכז הלמידה בדרכי מנהלת פורומים בתחום לקויות למידה ואסטרטגיות למידה מורה מומחית להוראת אסטרטגיות למידה ולתמידים בעלי לקויות למידה מטפלת מוסמכת בנוער וילדים בסיכון www.bedarki.com target=_blank rel=nofollow>www.bedarki.co.il www.bedarki.com

03/08/2010 | 14:02 | מאת: נורנור

מזל טוב ולידה קלה

27/07/2010 | 17:44 | מאת: לי

שלום רב!! אני בת 23 וכול החיים הייתי מאובחנת עם לקויות למידה לאחר הצבא עשיתי אבחון קצת יותר מעמיק(ממה שעושים בבית הספר..) בכדי שזה יהיה לי תכף ללימודים אקדמאים באבחון יש לי המלצה ללכת לאבחון כדי לקבל רטלין.. רציתי לדעת מה הפרצדורה.. למי אני צריכה לקבוע תור?? איך זה הולך?? אשמח אם אני אוכל לקבל עזרה!! תודה רבה! לי

לקריאה נוספת והעמקה
28/07/2010 | 13:04 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

בוקר וב, גשי לרופא המשפחה עם האבחון על מנת שיקול את מידת הצורך והמינון. יתכן ותישתחי לאבחון קשב, אך פעמים רבות בגילך אבחון מקיף הממליץ על טיפול הפרעות קשב הנו מספק. נא להביא בחשבון כי לעתים לוקח זמן עד מציאת המינון הנכון וסוגו של הטיפול המתאים לך. בברכה אלמוג

27/07/2010 | 12:43 | מאת: כנרת

שלום אלמוג, הנני מורה להוראה מתקנת. לפני כחצי שנה הגיע אליי תלמיד בכיתה ב' שלא ידע לקרוא וללא ידע בסיסי בחשבון. התחלנו לעבוד על הקריאה ובמהירה חל שיפור ואף התקדמנו ברמת הטקסטים ובמיומנויות הבנת הנקרא. אך בחשבון אין שיפור בכלל. הוא עדיין לא שולט בחיבור וחיסור עד 10 בחיסור יותר קשה לו. אני מנסה לעבוד איתו בהרבה דרכים מוחשיות בצורה ויזואלית, אך עדיין ללא הצלחה. לאור מצבו הלימודי האם פנתה לפסיכולוג בית הספר בבקשה לאבחון אך הוא טען שהתלמיד צעיר מידי ואין טעם לעשות. הצעתי לה לעשות אבחון דידקטי אולי רק בחשבון אך היא טוענת שאין לה כסף לכך. אני אובדת עצות לגבי נושא החשבון. מה דעתך?

לקריאה נוספת והעמקה
28/07/2010 | 13:18 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

צהריים טובים, האבחון חשוב ומשמעותי. אסור לוותר. יש לדרוש מבית הספר אבחון רב תחומי. זו זכותכם ובהחלט לא מוקדם מדי! יתכן וקיימת דיסקלקוליה... חשוב מאוד לבדוק. בברכה אלמוג

24/07/2010 | 23:19 | מאת: אני

אלמוג שלחתי לך המון אימיילים ואת לא עונה לי את שמי אני מעדיפה לא להזכיר אנא ממך עני לי בהקדם לשאלות

לקריאה נוספת והעמקה
26/07/2010 | 09:25 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

22/07/2010 | 19:58 | מאת: סיגל

שלום רב, בתי בת 8.5, עולה לכיתה ג. הבעיה התחילה כבר מכיתה א, ברגע שהיא צריכה את עזרתנו בשיעורי הבית, או אחרי בדיקה מוצאים טעויות והיא צריכה לתקן. ברגע שצריך להסביר לה איך למשל לפתור את התרגיל נכון, היא כועסת מאד, לפעמים מסרבת לתקן ולרוב בוכה מאד. המצב הזה גרם לפערים מסוימים ברמה הלימודית שלה וקשה מאד לגשר עליהם. כעת בחופש, אנו מנסים עם המון סבלנות לקדם אותה מעט. היא עושה רושם שהיא רוצה, אבל משהו גורם לה לבכות. כששואלים אותה מדוע היא בוכה, היא מתנצלת על כך ולא יודעת מה הסיבה. היא עברה אבחון בקופ"ח בתחום של מוטוריקה עדינה וגסה ומצאו שיש צורך לשפר את הכתיבה ואת קצב הכתיבה. אך הבעיה שלה נראית לי יותר רגשית מאשר מוטורית מכיוון שאני רואה את היכולת הלימודית הטובה שלה. בכיתה אין שום בעיה, היא לומדת וקולטת יפה חוץ מהפער שנוצר. יש לי הרגשה של פיספוס כלשהו ואיני יודעת למי לפנות. אשמח מאד לעצתך. תודה.

24/07/2010 | 09:59 | מאת: חיים

משני דברים מורכבים הקשיים של ביתך לדעתי. האחד זה הקושי האמיתי שיש לה בכתיבה עצמה והבכי זו תגובה על חוסר רצונה או יכולתה להתמודד עם זה.הקושי השני הוא הקושי או חוסר הכלים באסטרטגיות למידה כלומר איך ללמוד ולא מה ללמוד. ואכן קושי נוסף הוא האי רצון שלה להתמודד עם קשיים אלה. יש מרכזי למידה ומכונים אשר עוסקים בדיוק בדברים הללו ואת תוכלי לקבל מהם סיוע לביתך ואף לכם ההורים. ורצוי לטפל בזה היום כשביתך עדין בכיתה נמוכה יחסית, כדי לא ליצור פערים ביחס לחומר הנלמד בכיתה.

24/07/2010 | 13:24 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

סיגל צהריים טובים, תגובתה של ביתך מבטאת כאב ומצוקה. האם שאלתם אותה מה קשה לה בכתיבה או למידה בכלל? האם קיימת "תחרות" בכיתה , ולכן ביתך מרגישה שהיא חייבת להצטיין, וכך כל שגיאה מפחיתה מכבודה? האם קיימות בעיות רגשיות נוספות? מהם הישגיה הלימודיים ללא עזרה או התערבות? מה אומרים המורים? נדמה לי שיש צורך לבדוק את כישורי הלמידה והרגש באבחון מסודר ומקצועי. בנוסף אוכל לומר, כי אני יותר ממסכימה עם דבריו של חיים, אשר השיב על שאלתך גם כן.חשוב לבדוק האם חסרות אסטרטגיות למידה או כישורים מעקבים , אשר יש לעקפם על מנת ליצור הצלחה. בברכה אלמוג

25/07/2010 | 11:08 | מאת: סיגל

אלמוג וחיים, תודה רבה על התשובות המפורטות. למי אני אמורה לפנות? היכן קיימים מרכזי למידה כאלה? מבחינת המערכת היא נשלחה לאבחון מקיף שבו הומלץ על כמה מפגשים של ריפוי בעיסוק שבהם מתמקדים בדברים לא מספיק רלוונטיים לגביה. הם לא עלו על הבעיות העיקריות שלה לפי דעתי. בתודה, סיגל.

19/07/2010 | 22:18 | מאת: שרונה

כתב היד של בני (העולה לכיתה ג) אינו ברור. הכתב גדול, וקשה לקרוא חלק מהמילים. אחיזת העיפרון לקויה. הרווח בין המילים אינו אחיד כך שלפעמים חלק מהמילים מתחברות. פרט לכך, הוא תלמיד מצוין ואין לו כמעט שגיאות כתיב. כיצד ניתן לעזור לו לשפר את הכתב ? האם לפנות לריפוי בעיסוק, או האם עדיף הוראה מתקנת ? האם יש משהוא אחר שכדאי לעשות ? במה עוסקת הוראה מתקנת, מול ריפוי בעיסוק?

19/07/2010 | 23:06 | מאת: adi

היי, לי גם יש כתב יד לא ברור אבל לדעתי צריך לעשות אבחון למה הכתב יד לא ברור. תנסו לבדוק אם יש קשיים במוטוריקה עדינה

19/07/2010 | 23:06 | מאת: adi

היי, לי גם יש כתב יד לא ברור אבל לדעתי צריך לעשות אבחון למה הכתב יד לא ברור. תנסו לבדוק אם יש קשיים במוטוריקה עדינה

18/07/2010 | 06:27 | מאת: שלום!

שלום!האם אבחון רב תחומי מקיף זה אבחון פסיכודידקטי ואם לא ,מה ההבדל ביניהם?

לקריאה נוספת והעמקה
19/07/2010 | 11:07 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

בוקר טוב, אבחון רב תחומי הוא שמו המקצועי של אבחון פסיכו דידקטי. בעיקרון הכוונה זהה. בברכה אלמוג

17/07/2010 | 20:07 | מאת: שירי

שלום!ביתי ת 12,עולה לכתה ז'.מתקשה בחשבון למרות שהמורה טוענת שמדובר בבעיה ריגשית וכי יש לה הבנה וחשיבה מתמטית.ערכנו לה אבחון פסיכודידיקטי אצל פסיכולוג לפני שנתיים ולא ניתן לומר שהחכמנו.לא ניתנו המלצות והמצנ נותר כשהיה.הפעם החלטתי לערוך עבודת הכנה ומתוך שיטוטי באינטרנט למדתי שאבחון חייב להעשות ע"י מאבחן לקויות למידה מוסמך.פסיכודידיקטי לא מתאים ללקויות למידה ודידיקטי אינו מספיק.מה את ממליצה?

לקריאה נוספת והעמקה
19/07/2010 | 11:06 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

בוקר טוב, אבחון פסיכו דידקטי, או בשמו המקצועי רב תחומי, הנו אבחון מצויין , אם נעשה על ידי בעל מקצוע מנןסה, שהנו גם פסיכולוג וגם מאבחן בכיר מוסמך. אבחון כזה יכול להוות בסיס טוב מאוד לתוכנית עבודה תוך הצבעה על הקשיים והחוזקים של המאובחן, ולא פחות חשוב , תוך נתינת דרכים לעקיפת הקשיים. לצערי, לא כל המאבחנים מקצועיים מספיק, ולכן יש לברר היטב מיהו המאבחן ומה נסיונו טרם קיומו של האבחון. בהצלחה אלמוג

13/07/2010 | 23:48 | מאת: גולדה

למי ללכת לאבחון? רופא התפתחותי? מאבחן דידקטי? מאבחן פסיכודידקטי? פסיכולוג ילדים? מאבחן ליקויי למידה? מה ההבדל בינהם?

לקריאה נוספת והעמקה
15/07/2010 | 14:31 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

צהריים טובים, נדמה לי שהיגיע השעה לפנות לאבחון רב תחומי מקיף אצל פסיכולוג ומאבחן מומחה. אבחון כזה מכיל בתוכו אבחון דידקט - יכולות לימודיות, קריאה כתיבה חשבון ושפות, אבחון פסיכולוגי, אשר יתן מידע חשוב על דרכי התמודדות בכיתה ובחברה והשפעת אלה על יכולות הלמידה, וכן יוכל לרמוז על קשיים נוספים, אם קיימים כמו הפרעות קשב. האבחון יוכל לסמן בין היתר רגישות נפשית או התפתחותית, ובעקבותיה לבנות תוכנית עבודה כוללת לימודית ורגשית על פי הצורך תוך מעקף הקשיים הקיימים. בברכה אלמוג

13/07/2010 | 15:53 | מאת: רונה

מצטערת ששלחתי את ההודעה רק עם נושא. אני מתקנת. שלום לאלמוג, יש לי בעיה קשה מאוד. אני דיסקלקולית ברמה חמורה עם בנוסף לזה קושי ללמוד שפות זרות (אנלית וערבית) וקושי בעברית (בעיקר להבין משפטים ועוד..). לא קשה לי לכתוב, אבל עשיתי בכל זאת את כל הבגרויות בעל פה, וככה המורים שעשו לי את המבחן גם הסבירו לי את השאלות כשלא הבנתי את השאלה. הבעיה שלי היא אחרת: בגלל הדיסלקוליה לא הצלחתי לעשות בגרות במתמטיקה וקיבלתי הקלה של להחליף מתמטיקה בביולוגיה. בבגרות בביולוגיה קיבלתי ציון יחסית טוב (75). חוץ מזה בגלל הבעיה עם השפות יש לי ציון נמוך בלשון ורק 3 יחידות אנגלית. המורה שלי אמרה לי שאין מה לעשות עם 3 יחידות אנגלית אבל לא הייתה לי אפשרות אחרת אם הייתי עושה 4 הייתי נכשלת. לפני כמה ימים דיברתי עם מרכז מידע בשתי אוניברסיטאות כי רציתי לברר על אפשרות כללית של הקבלה שלי לאוניברסיטה (לא לשנה הבאה) וגם לדעת אם הם עוזרים לתלמידים עם לקויי למידה. הם אמרו לי שאני בכלל לא עומדת בתנאי הקבלה! שהם לא מקבלים בלי מתמטיקה וששלוש יחידות אנגלית זה לא מספיק. אחת שם אפילו אמרה לי מה את רוצה אנחנו לא גן ילדים או ביתספר תיכון. אנחנו לא יכולים לקבל אותך אם אין לך נתונים בסיסיים. זה ממש מעצבן!!! מה אני יכולה לעשות עכשיו? את מה להתחיל לשפר אם אני דפוקה בטרוף במתמטיקה ואם אני לא יכולה בכלל ללמוד כמעט אנגלית ולעשות 4 יחידות. על אנגלית המורה שלי הזהירה אותי אבל על מתמטיקה שאי אפשר לקבל במקום זה ביולוגיה לא ידעתי בכלל. מה את מציעה לי לעשות? אולי אני יוכלה ללמוד בהוראה מקתנת במתמטיקה. את חושבת שזה יעזור לי? תודה, רונה

במתמטיקה אבל עם סבלנות שגם יודעות ללמד תלמידות עם קושי להבין שפה ברמה גבוהה וגם יכולות להסביר עוד פעם לתלמידה עם דיסקלוקוליה. אני מאוד רוצה להצליח בלימודים שלי אפילו שקשה לי.

13/07/2010 | 19:33 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

רונה, ערב טוב מניסיוני בשנים האחרונות גם דיסקלקולים יכולים לעבור את הבגרות במתמטיקה. את זקוקה למורה טוב להוראה מתקנת עם הרבה סבלנות. כך תוכלי להצליח. אין לי ספק! בברכה אלמוג

12/07/2010 | 10:53 | מאת: אני

אלמוג שלחתי לך אימיילים רבים ואת לא עונה לי אנא עני לי

12/07/2010 | 18:07 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

מי את? אילו הודעות שלחת ובאיזה נושא?

13/07/2010 | 11:04 | מאת: אני

את שמי אני לא יכתוב אך הנושא שעליו דברתי איתו איתך הוא בעיה בזכרון כתיבה וקריאה בלי שגיאות מכל סוג אני ישלח לך את שאלתי באימייל שלך שמצוין למעלה אנא עני לי בהקדם

11/07/2010 | 01:39 | מאת: גולדה

בני בן 11 עברנו איתו שיטות קריאה שונות כיום קורא לאט מאד, ועדיין שוגה הרבה( ישנם פערים מוזרים- לפעמים מצליח לקרוא מספר שורות ופתאום נתקע) (מקבל ריטלין) איך נדע למי לפנות עכשיו? מה השיטה שתתאים לו?

לקריאה נוספת והעמקה
11/07/2010 | 21:59 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

ערב טוב, מכיוון שאיני יודעת אילו שיטות ניסיתם, ומהם מקור קשייו של הילד , אני מתקשה לומר במדוייק מה לעשות. עם זאת יש כמה פרטים שחשוב לברר: האם קיים אבחון לקויות למידה? האם היה ניסיון בטיפול בהוראה מתקנת? האם מזהה סימני ניקוד? נסי להשלים את הפרטים ונמשיך משם. בברכה אלמוג

12/07/2010 | 01:26 | מאת: גולדה

לילד קושי בקריאה (ברקע גם קושי שפתי וקושי בכתיבה ובחשבון, בעבר טופל בריפוי בדיבור, כעת מטופל בריפוי בעיסוק) אבחון דידקטי נעשה לפני כ-5 שנים. בשנה האחרונה עבדנו איתו בשיטה של "דיוויס" "הדיסלקציה כמתנה" הילד מכיר את כל העיצורים והניקוד.(למעט חולם ושורוק שלא מספיק מבוססים) אך מפענח מאד לאט ומצרף לאט. במקרה ששוגה לפעמים מתקן מיד אך לעיתים הטעות משתרבבת לתוך הצירוף של המילה הסופית. לדוג אם יקרא במילה כרית את הר כח' יתקן אך בסוף יאמר כרחית. בשנה האחרונה התמקדנו בקריאה איך נדע האם להמשיך בכך או לתחיל לעבוד גם על חשבון? האם מורה להוראה מתקנת יכולה להתמודד עם ילד בן 11 שאין לו תפיסה כמותית או שצריך משהו עמוק יותר? אינני יודעת האם ביכולתך להתייחס לריבוי המידע, אשמח לכל תגובה גם חלקית

06/07/2010 | 17:23 | מאת: ג.

אני בן 21 לאחר שירות צבאי, כשהייתי בן 10 שילבו אותי בחינוך מיוחד ועדיין לא ידוע לי מה הסיבה. אני נילחמתי בתור ילד שיוציאו אותי מחינוך המיוחד וישלבו אותי בחינוך הרגיל. לאחר מלחמה קשה והבינו שאני לא מתאים לחינוך המיוחד. לחינם ישבתי שם שלוש שנים בשנת הלימודים אחרי שיצאתי מחינוך המיוחד השתלבתי בכיתה רגילה, בבית ספר רגיל והמעבר היה קל מאוד לא קיבלתי 007 ולא כלום אך ניגרם נזק: פער בחומר שאותו הצלחתי לצמצם רק את מה שאני צריך למבחני הבגרות השאלה היא כזאת האם אפשר לקבל פיצוי כל שהוא על השנים האלה שישבתי סתם בחינוך מיוחד?

לקריאה נוספת והעמקה
07/07/2010 | 11:25 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

בוקר טוב, בדבריך ניכרים הרבה כעס וכאב. נדמה לי כי הדעד הראשון בו תוכל לקדם את עצמך הוא בירור מדוע שובצת במסגרת החינוך המיוחד מלכתחילה. צעד משמעותי נוסף הוא ההבנה, כי לעתים דווקא אותן שנים בהן שהיתה במסגרת זו קידמה אותך, והיא שאיפשרה את החזרה הפשוטה יחסית לחינוך הרגיל. איני יודעת את הרקע, אך מעריכה כי אתה מדבר על פגיעה רגשית ועל תחושת תסכול קשה משום שלא הצלחת למצות את יכולותיך. אין אפשרות כעת לקבל פיצוי על אבדן השנים. עם זאת אני ממליצה בחום לנסות ולהתבונן על הדברים מחדש - כלומר מרגע זה הצב מטרות והגשם אותן. אין מכשול לפניך והכל פתוח בעוד שהעיסוק בעבר מכאיב לך ומעקב את ההצלחה , אשר תבוא ללא ספק בהמשך הדרך ולפי בקשתך. בברכה אלמוג

אשמח לקבל תגובה ממך. תודה

05/07/2010 | 23:50 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

קיבלתי את המסר. בהחלט תקבלי תגובה, אך בשל מורכבות הדברים אני זקוקה לזמן ומחשבה על מנת להשיב לך ברצינות. אל תדאגי, לא אשכח אותך. בברכה אלמוג

06/07/2010 | 05:04 | מאת: OR

אני ממתינה בסבלנות לתגובתך. יום טוב

04/07/2010 | 21:41 | מאת: נ

ערב טוב, בננו בן חמש, ילד מוכשר מאוד - הרבה מעל הממוצע לגילו, אך "חולם" הרבה פעמים. כבר כשהתחיל ללכת, נפל הרבה כאילו לא שם לב למכשולים בדרך, ורק רצה להגשים את המטרה. יש לו עולם דימיון עשיר מגיל צעיר מאוד,עולם זה מעסיק אותו המון - עם זאת הוא ילד חברותי. החולמנות באה לידי ביטוי בעיקר, כאשר קוראים לו והוא לא עונה (אלא אם מתקרבים ופונים ישירות אליו), במקרים שמבקשים ממנו לבצע מספר פעולות (במצבים כאלה הוא יחלום באמצע), וכן קשה לו למצוא דברים שאיבד. נראה כאילו הוא חושב על המון דברים בו זמנית, כאשר הוא משחק הוא בונה דברים מדהימים, שבבסיסם עומד הדימיון. התופעות הנ"ל מורגשות בגן - קוראים לו לבצע פעולות והוא לא שומע כי הוא מרוכז במחשבותיו. אבל לרוב, הוא פעיל ומשתתף בזמן הריכוזים (נציין שהוא גמר גן טרום חובה, שבו הריכוזים היו מעל לחצי שעה בכל פעם). בבדיקת E.E.G שנעשתה לו בגיל שנתיים וחצי הכל נמצא תקין (הופנה ע"י נוירולוג ילדים, לאחר שלא הבחין בכל בעיה), בדיקה כזאת נוספת נעשתה שנית לפני חצי שנה ( לאור תלונותינו, הופנה ע"י רופא הילדים) ולהלן התוצאות: תרשים E.E.G בערנות עם גירוי HA-PHOTIC מושפע פעילות ארטיקטואלית. פעילות הרקע תקינה לגיל הנבדק. האטה דיסינכרונית קדמית אינטרמיטנטית בלתי קבועה יכולה להתאים לארטיפקט או דיספונקציה מקומית. תופעה זו שכילה במקרים עם הפרעות קשב וריכוז. לא נקלטה פעילות אפילפטיפורמית. אם קיים חשד קליני לפתולוגיה זו מומלץ לבצע תרשים בחסך שינה. האם יש סיבה לדאוג? האם כדאי לפנות לבדיקה נוספת? תודה על האפשרות לשאול, בברכה נ

לקריאה נוספת והעמקה
04/07/2010 | 23:04 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

לילה טוב, אמא יקרה, אין כל סיבה לדאגה. יש לך בן מקסים ומוכשר. חשוב לת לו לגדול ולהתפתח בקצב שלו. סביר להניח כי יש לו הפרעת קשב כזו או אחרת. אז מה? יד על הדופק היא דבר חשוב ביותר, אבל לא יותר מכך. הילד עבר כבר יותר מדי בדיקות ואבחונים. הניחו לו. הרבה הצלחה בברכה אלמוג

הבדיקה. אנחנו כאן לא רופאים, גם לא טכנאי EEG, ועל כן אין לנו ידע מספיק לפרש את ממצאי הבדיקה. בכלל, אני חושבת שהרופא חייב היה להסביר לכם את התוצאות. אם הוא לא עשה זאת מיוזמתו, גשי אליו. חשוב שתדעו מה משמעות התוצאות כך שהילד יקבל את הסיוע המספיק, וכן לדעת האם יש קשר בין ההתנהגות שהוא מראה בגן לבין התוצאות. אם לא, אזי יש לפנות לבירור כיוונים אחרים. בכל מקרה לא מאבחנים ADD בגיל כזה, ולא נותנים ריטלין.

12/07/2010 | 21:49 | מאת: יונה

עם כל הכבוד, אינך בעלת סמכות רפואית כדי לדעת איך להתייחס לתוצאות הבדיקה הרפואית שהשואלת רשמה כאן. נראה לי שהרופאים שבדקו אותו, הם אלו שצריכים להחליט אם יש צורך בבדיקות נוספות אחרות, אם בכלל לא, או שלהניח לו ולעקוב.

14/02/2011 | 14:38 | מאת: קורל

רציתי לקבל מעט פרטים על נושא של חולמניות. יש לי ילדה בת 14 מוכשרת מאוד בכל תחום אומנותי בעלת שמיעה אבסולוטית וידיי זהב וכישרון לשפות בלתי מוסבר חשוב מאוד לציין שהילדה עברה דברים לא פשוטים בכלל במהלך חייה מצב כלכלי עגום התעללות מינית שנמשכה במשך שנה וכד' . אך אני נתקלת במצב מאוד מדאיג היועצת שלה מכנה את המצב "התנתקות" זאת אומרת יש לה את היכולת להתנתק מהסביבה לגמרי יש לידה את הרעש הכי גדול היא בשלה. בהתחלה נבהלתי מאוד כי היא יכולה להישאר במצב במשך חצי שעה או יותר. זה מתבטא בכך שהיא מטה את הראש הצידה בפה מעט פעור עיניים ריקות ומדי פעם יש או עיוותים או חיוכים לא מוסברים והיא לא זוכרת שום דבר. חשוב להוסיף כי היא סובלת מבעיות זיכרון כרוניות ומקיצוניות בלתי מוסברת הכיא יכולה להיות עצובה מאוד ומיד אח"F שמחה כל כך והיא לא יודעת להסביר את המהפך מהה אני עושה ??? היא ילדה נורא מיוחדת שומעת שירים מיוחדים כל עולמה זה שירים מן העבר היא קמה איתם הולכת לישון איתם מדברת איתם היא ילדה נוראא חולמנית ... האם היא צריכה לקבל טיפול ?

01/07/2010 | 06:50 | מאת: טליה

שלום ! ביתי בת שמונה וחצי- סיימה כיתה ב'. ילדה חברותית, תקשורתית ונבונה. בכיתה א למדה לקרוא ולכתוב אך בקצב איטי . בסוף השנה קראה וכתבה אך עם המון שגיאות כתיב ובקצב קריאה איטי. בשנה האחרונה שהינו בחו"ל. לימוד האנגלית היה חלקי ביותר והיא העדיפה לדבר עברית עם מי שיכלה. שמתי לב לקושי בקריאה באנגלית, בזיהוי מילים שחוזרות על עצמן וכן בכתיבת עברית עם טעויות רבות( כמו בסיום כיתה א). בחודש הבא אנו חוזרים לארץ. האם יש המלצה לאבחון או שעדיף להתאקלם קודם? תודה!!

לקריאה נוספת והעמקה
02/07/2010 | 11:01 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

טליה בוקר טוב, שגיאות כתיב מרובות בכיתה א ב או אפילו ד אינן סממן מדאיג אלא נורמלי לחלוטין. בקשיים בקריאה חשוב לטפל דרך משחק או קריאת סיפורים קצרים ובלתי מעיקים. קיומו של אבחון נראה לי מוקדם מאוד, שכן במקרה שלכם הילדה עדיין לא הספיקה לרכוש את אבני השפה העברית, וכבר נדרשה להתמודד עם שפה נוספת. משימה זו קשה מאוד ואינה טבעית. חזרו לארץ בשלום, בצעו מטלות לימודיות לא מעיקות, ורק לאחר זמן אם בעיית הקריאה תימשך, יש טעם לפנות לאבחון. בברכה אלמוג

30/06/2010 | 16:57 | מאת: OR

לפני כ- 3 חודשים פניתי אלייך בנושא ייעוץ מקצועי ואימון אישי ולא חזרתי אלייך. מאז נכנסתי להיריון והייתי שקועה בעניינים רבים. עכשיו אני רוצה להקדיש זמן לנושא ולפנות אלייך. האם זה עדיין רלונטי לכתוב לך במייל? אני מבקשת לשמור על אנונימיות וסודיות. תודה רבה לך מקרב לך על האמפתיה, הרגישות, המסירות והמקצועיות שבך.

02/07/2010 | 10:53 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

בוקר טוב, את מוזמנת בחום לפנות אלי לכתובת המייל המצויינת בראש העמוד. בברכה אלמוג

04/07/2010 | 12:59 | מאת: OR

ממתינה לתשובתך. תודה רבה

27/06/2010 | 21:21 | מאת: שרונה

מהו מנח הדף הנכון ("על פי הספר") בעת כתיבה לימניים ? האם הדף צריך להיות ממורכז, או האם עליו להיות נוטה ימינה? (או במילים אחרות, האם להניח את הדף בזוית ימינה או ישר מול הפנים) ?

28/06/2010 | 16:25 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

לא קראתי את הספר... אני מכירה אחיזה נכונה או לא של כלי כתיבה, אך לא צורות הנחה של הדף. עם זאת אנסה לבדוק ביתר הרחבה ואשוב... בברכה אלמוג

27/06/2010 | 11:02 | מאת: שרונה

האם בהחזקת עיפרון נכונה לשם כתיבה, על הדף להיות ישר (כלומר מאונך לכותב), או באלכסון ?

27/06/2010 | 18:16 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

ערב טוב, אני מוכרחה להודות כי לא ממש הבנתי. מה הקשר בין צורת אחזקת העיפרון לבין מצב הדף? ומה פתאום באלכסון??? נסי להסביר ונחשוב יחד... בברכה אלמוג

22/06/2010 | 09:26 | מאת: קרן

שלום. יש לי בת בת חמש וחצי והיא בספטמבר תעלה לכתה א'. במהלך השנה אני עובדת איתה על אותיות הא-ב (זיהוי ושיום) אני חייבת להגיד כי העבודה לא אינטנסיבית, אך עדיין הילדה לא יודעת את כל שמות האותיות (חמש אותיות). בנוסף רציתי לדעת איך מלמדים ילד את התנועות במידה והוא אינו מצליח "להעתיק" את התנועה מאות לאות כלומר אם האות א' בפתח/קמץ משמיעה את הצליל A אז האות ב' היא B באיזו דרך רצוי לעבוד? תודה

22/06/2010 | 22:20 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

ערב טוב, אני מוכרחה לומר לך, כי אני לא רואה כל בעייה בכך שביתך לא מזהה את כל האותיות. לשם כך יש לנו את כל כיתה א. אסור ללחוץ! לכל ילד יש בשלות למידה משלו וכך גם קצב קליטה. לגבי שאלתך השנייה אני מוכרחה לומר כי לא ממש הבנתי... האם הכוונה היא כיצד להפנים תמועה מסויימת באותיות שונות??? נסי להסביר, ואחזור בניסיון לסייע בהמשך. בברכה אלמוג

30/06/2010 | 16:23 | מאת: רונית

גם כל כיתה א' לא תועיל לשם כך. צריך ללכת בדרך המתאימה לילדה. ילד שלא מצליח ללמוד את שמות האותיות צריך ללמד אותו לקרוא ולזהות את האותיות ללא ידיעת שמותיהם. כך גם ילד שלא זוכר שמות של חפצים צריך ללמוד לזהות, לדעת, להבין ולהסביר מה עושה החפץ מבלי לומר את שמו.

23/06/2010 | 07:47 | מאת: חיים

23/06/2010 | 07:50 | מאת: חיים

עליך להיות יותר אמא ופחות מורה לילדה שלך לדעתי את מנסה לתפוס גם את תפקיד המורה וילדתך זקוקה ורוצה בך את האמא שבך. את החסר מבחינה דידקטית תני לבעלי מקצוע לעשות. זה לא אומר שאת לא צריכה לחזק ולתרגל את הילדה בבית.

08/06/2010 | 12:14 | מאת: בתי

לפני כמה שנים ד"ר אורי שוורצמן אבחן אותי ב- ADHD. במשך שנים קיבלתי את מרשם הריטלין דרך הרופאה שלי בקופת חולים מאוחדת. אבל היום הודיעה לי הרופאה שהמרשם לא תקף ושאני צריכה לאשרו. ת ד"ר שוורצמן לא ניתן להשיג זה זמן מה. האם הוא חזר לארץ? האם ניתן להשיג אותו? יש איזשהי דרך חלופית? תודה רבה

לקריאה נוספת והעמקה
12/06/2010 | 01:09 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

לילה טוב, הדרך הפשוטה ביותר היא פנייה לרופא המשפחה. במקרה אחר יש לערוך בדיקת טובה חוזרת. בברכה אלמוג

07/06/2010 | 22:03 | מאת: דב

שלום לבני היציעו מסלול 07 בשביל זה הוא צריך לעבור ועדת השמה? איך מבטיחים שיעבור ועדה כזו אבל לא יגיע לחינוך המיוחד? מכיון שהועדה עלולה להעבירו לחינוך המיוחד? מה זה בדיוק מסלול 07? מה הוא מקנה? האם ניתן להבטיח שיעבור את ועדת ההשמה ויגיע למסלול המיוחל?? בתודה דב אין בקשה כזו אבל זה מאוד מדאיג.

לקריאה נוספת והעמקה
12/06/2010 | 01:07 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

לילה טוב, מסלול 07 הוא מסלול חינוך מיוחד. ההחלטות כאן הן לא חד כיווניות או תמידיות. לעתים הן בהחלט לטובה, וזאת למרות הסטיגמה והקושי לעכל כי יש קושי אמיתי. מהו גילו של בנך? מדוע יש צורך בכינוס הועדה, כלומר, מהם הקשיים הלימודיים??? השב על שאלותיי , ונוכל להמשיך משם. בברכה אלמוג

07/06/2010 | 01:59 | מאת: שרונה

שלום רב, הנני סטודנטית לתואר שני בליקויי למידה ובעלת ניסיון חינוכי בתחום. במסגרת לימודי אני עוסקת בחקר פורומים שעניינם ליקויי למידה. אודה לכם מאוד אם תקדישו לי מזמנכם ותסייעו לי באיפיון הפורום המעניין שלכם. 1) מי אוכלוסיית הפורום העיקרית (סוג האוכלוסיה הפונה: הורים, סטודנטים ליקויי למידה, חוקרים/ אנשי מקצוע - מורים/פסיכולוגים/מאבחנים וכדומה) 2) מה הנושאים המדוברים ביותר (תמות מרכזיות החוזרות על עצמן) 3) מהי גישת התשובות (מודל רפואי/חינוכי/ אקולוגי-הוליסטי) 4) מהי מטרת הפורום? 5) האם זכור לכם מקרה מעניין שתוכלו לתאר בקצרה. תודה רבה על שיתוף הפעולה. הדבר יסייע בלמידה ובהבנה טובה יותר את הצרכים של לקויי למידה והסובבים אותם. שרונה

לקריאה נוספת והעמקה
07/06/2010 | 10:01 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

שרונה בוקר טוב, אשמח לעזור, אך לא ברור לי האם את רוצה את התשובות על גב הפורום עצמו? לא ציינת מייל או כל מקור אחר... בברכה אלמוג

07/06/2010 | 10:45 | מאת: שרונה

תודה על התגובה המהירה. האם ניתן לשלוח תגובה למייל המוסתר שהתבקשתי לכציג עם שליחת ההודעה. אם לאו. אשמח לקבל תשובות על גבי הפורום. תודה מראש, שרונה

01/06/2010 | 23:59 | מאת: ליאת

אני בחורה בת 26 שסובלת מלחץ מתמיד ואני דיי מבועסת מזה ני מרגישה הרגשה של חנק מאוד מכביד לי ומציק לי נורא האם זה קשור ללקות למידה שלי ולחרדת בחינות ההרגשה מלווה בכך שאני לקוית למידה ןכול הזמן חוויתי כישלנות בתחומי הלימודים בגרות הוצאתי בקושי בציונים עובר והם עברו לי נורא קשה כי שהגעתי למבחנים נכנסתי למען בלאק אוט שגרם לי לכעס בזמן הבחינה ולמצב שמחשבות אחרות צצות בבחינה "מה יהיה עם עבודה טובה "ומה יהיה עם אכשל" ומה אהיה אם לא אצליח וכ"ו איך מתנתקים מהמחשבות הללו בזמן בחינה ובכלל בחיים.?? איך עושים הפרדה בחיים בין מצבים למשל בין לימודים ועבודה בית אני מכירה תרפיה ותרגלי נשימות רק שזה לא עוזר לי ממש זה משהו פנימי ואין לי כסף לפיסכולוג אני מרגישה תיסכול שאני לא מצליחה בלימודים או בעבודה טובה זה נורא קשה לי אני מרגישה תקועה ושאני לא מגיעה להשגים שרציתי להגיע זה מתסכל אותי נורא שאני רואה אחרים במקום עבודה טוב ממני בעוד שאני תקועה בעבודות מזדמנות ולא רציניותוזה גורם לי לערור נוסף בביטחון העצמי למה זה קורה לי ואני בחורה רצינית שנונה רק שבזמן האחרון הביטחון אצלי היתרסק לרציפה ואני לא מאמינה בעצמי בכלל ונורא מתוסכלת לפני מספר שנים אמרו לי שאוכל לטפל דרך שיטה הזו ביופדבק אז אולי בבקשה תעזור לי אני ממש מיואשת מזה זה פוגע בתחושת הביטחון שלי ממש גורם לי לעצבות ותיסכול שאני מורידה את הלחץ ומרירות כלפי הסובבים אותי ונאמר לי שאוכל לטפל דרך השיטה הזו אנא תן לי דגשים איך להיתמודד עם כול הלחץ לחץ אני רוצה להביא ילדים לעולם אך מפחדת שהלחץ הזה ישפיע עליהם גם אנא עזור לי ממש

לקריאה נוספת והעמקה
03/06/2010 | 08:35 | מאת: חיים

לדעתי מה שיכול לתת לך המון ביטחון ולהוציא אותך מהמקום שאת נמצאת בו הוא אימון אישי ורצוי עם מאמן שמתמחה בלוקים בקשב וריכוז. הינך רשTH, KPBU, TKH KNHHK KECK HU,R PRYHO/

03/06/2010 | 08:37 | מאת: חיים

הסוף של התגובה לא הצליח לי....אז אם את מעוניינת ביותר פרטים את רשאית לפנות אלי למייל שלי.

05/06/2010 | 07:37 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

בוקר טוב, מתיאורך עולה החשד כי הלחץ הוא מלווה רגשי בחייך. סביר להניח כי יש קשר ללקויות למידה, אך הקשר זה הופך למשני כאשר את משותקת בכל תחומי החיים. את זקוקה למלווה רגשי, אשר ידריך אותך ויתמוך בך עד לקבלת חוויות הצלחה. בנוסף הייתי עובדת על תחום הנשימה וההרפיה כדי לנסות ולהקל על הכאב. בברכה אלמוג

אשמח לתשובה דחופה.

31/05/2010 | 23:04 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

לילה טוב, על מנת להשיב על השאלה אני צריכה לדעת באיזה גיל מדובר? מהו הצורך? וכן איזור מגורים... בברכה אלמוג

איפה באיזור ירושלים עושים אבחון למבוגרים? האם קופות חולים משתתפות בעלויות או שיש להן מכונים משלהן? האם יש חומר על מבוגרים עם הפרעות קשב שלא טופלו? הרבה תודות

לקריאה נוספת והעמקה
31/05/2010 | 23:06 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

לילה טוב, אבחון קשב ניתן לערוך דרך קופת חולים, אלא שהקופה אינה משתתפת בעלויות בשלב זה.

29/05/2010 | 19:29 | מאת: אביחי

שלום, לפני כ-8 שנים עשיתי אבחון דידקטי לטובת הקלות בבחינות הבגרות עקב בעיות של דיסטלקציה והפרעות קשב וריכוז. בסימסטר הקרוב אני מתחיל ללמוד באוניברסיטה והבנתי שכל הפטורים שקיבלתי אינם תקפים אחרי 5 שנים. אני מתחיל את לימודי כמכינה בבר אילן, ואני צריך לבצע מבחני קבלה באנגלית ובעברית. בעברית היה לי שאלון מותאם, ובאנגלית הייתה לי אפשרות לעבוד עם מילונית. כמובן שגם תוספת זמן לכל הבחינות. אני מעכשיו מתחיל עם הלחץ איך אני אתמודד עם כל הבחינות והלחץ ועוד בלי ההקלות שהיו לי, שהורידי ממני הרבה לחץ. אני רוצה לעשות אבחון מחדש על מנת לקבל הקלות בבחינות, השאלה האם זה יכול לעזור באוניברסיטה ואיפה כדאי לי לעשות את האבחון. לפני 8 שנים עשיתי בבית ברל. אשמח להכוונה בנושא. תודה מראש.

לקריאה נוספת והעמקה
31/05/2010 | 23:22 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

לילה טוב, על מנת לחדש את האבחון עליך לברר במוסד האקדמאי בו אתה לומד אילו אבחונים מקובלים על ידם. רק כך תוכל להבטיח כי האבחון יתקבל. כיום מאוד מקובל לעשות שימוש בהתאמות היבחנות גם במוסדות אקדמאיים. בהצלחה אלמוג

29/05/2010 | 02:38 | מאת: אורית

שלום, הבת שלי בת 9 עם בעיית קשב וריכוז, מטופלת בריטלין. כיצד אני יכולה לעזור לה להיות יותר מאורגנת ומסודרת? היא מאבדת דפים, המחברות שלה מבולגנות, אומרת שאין שעורי בית,לא כותבת ביומן (יום יומיים כותבת ואח"כ מפסיקה) זורקת דברים על הרצפה, ומתקשה לסדר את החדר. תודה.

29/05/2010 | 09:16 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

בוקר טוב, ביתך זקוקה לשיעורי אסטרטגיות למידה. בתחום זה נכללים סדרי ארגון לימודי ואישי הנקשרים לבית הספר ולחיים בכלל. בברכה אלמוג

נא צרו קשר

היי, אני מורה להוראה מתקנת. גרה במודיעין. אשמח לעזור. טובה- 054-6326990

25/05/2010 | 00:02 | מאת: נילי

ביתי בת שמונה, מסיימת כיתה ב'. כתב ידה אינו קריא ומאוד לא מסודר, כותבת בשגיאות כתיב רבות. כמו כן מתקשה בחשבון. כאשר אנו יושבים איתה בבית- אחרי מספר דקות היא מאבדת סבלנות, מאבדת ריכוז ומתייאשת. במהלך השיעורים בבית הספר, מפטפטת רבות ולא מצליחה לבצע עבודה עצמית. אני מעוניינת לקחת אותה לאבחון לצורך איתור סיוע נדרש. אשמח לקבל הכוונה. תודה

29/05/2010 | 09:18 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

17/05/2010 | 14:28 | מאת: אסתר

שלום שמי אסתר ולי ילדה בת 7 המתקשה במגוןן תחומים. האם תוכלי להמליץ לי היכן כדאי לבצע את האבחון ? כרגע מתלבטת בין השירותי הפסיכולוגי בעיר שבו עלות האבחון 700 שח לבין המכונים הפרטיים שבהם עלות האבחון 1200 ש"ח. רוצה לעשות אבחון במקום מקצועי אך אין לי את הכלים להעריך את המקצועיות של אף אחד מהם? איך אפשר לדעת היכן יותר טוב? אין לי בעיה לשלם את הסכום הגבוה אם רמת המקצועיות גם היא גבוה יותר.

לקריאה נוספת והעמקה
17/05/2010 | 22:34 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

ערב טוב, חשוב לברר מה כולל האבחון, מי מבצע אותו ומדוע דידקטי ולא רב תחומי. 1200 שקלים לאבחון דידקטי בלבד הנו מחיר יקר. ניתן להשיג אבחונים מקיפים וטובים מאוד במחיר זה, אשר יוכלו לשרת את הילדה גם בגילאים מאוחרים יותר. בברכה אלמוג

19/05/2010 | 19:55 | מאת: תמר

את יכולה גם לאבחן? כמה את גובה עבור אבחון? האם 700 שקל? גם אני ביררתי והסכום של 1200 וקצת יותר כלל מבחנים רבים שהועברו, וכלל הרבה תחומים שבדקו. אני לא מתכוונת לניצן, כי שם שמעתי ממספר הורים שהאבחונים והשירות ממש לא שווה את הכסף ושיש בתי ספר שלא מקבלים מהם דוחות והם גם עושים הרבה טעויות. גם ממך קראתי הרבה דברים לא טובים עליהם. למה צריך רב תחומי אם הקושי הוא לימודי? יש משהו עם הקלה מספר 3 שמצריכה רב תחומי, נכון? מה זה אומר?

13/05/2010 | 21:33 | מאת: שרון

ערב טוב, בני בן ה6.5 תלמיד כיתה א,ילד נבון ומלא שמחת חיים,עוד מהגן הגננת הייתה מתלוננת שהוא מוסח בקלות,לא יכול להתרכז זמן רב,אסוציטיבי מאוד,ולפעמים עונה לא לעניין. אנחנו נתקלים בזה בבית-שכחן,לא מאורגן,כל דבר צריך להגיד כמה פעמם אבל מה שממש בולט עכשיו בכיתה א זה היכולת שלו להבין הוראות מילוליות או כתובות,והפירוש המוטעה שהוא נותן לסיטואציות,מבחינה לימודית הוא מצויין,המורה מתווכת לו המון ו"אוספת" אותו רבות במהלך השיעור אך כרגע והדגש על כרגע אין השפעה על הלימודים,אם זאת המורה כבר הסבירה לנו שבכיתה ב הדרישות עולות,רמת הקשב הנדרשת עולה ובעיית הארגון שלו תהיה יותר קריטית.ראוי לציין שלפני כיתה א פנינו לאבחון של נוירולוג שהחליט שכל עוד אין פגיעה ממשית בחיים השוטפים אין מה לעשות. מה אנחנו אמורים לעשות,(אם בכלל,?, לנו באופן אישי מאוד קשה עם זה שקשה לפעמים לקבל ממנו תשובות ברורות לשאלות כמו מה למדתם היום?הוא מתפזר קשה לו לארגן את המחשבות שלו,או שקרה משהו בבית הספר נורא קשה להבין מה קרה,למרות וחשוב לציין שמדובר בילד בעל שפה עשירה מאוד ודמיון רב

15/05/2010 | 10:35 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

בוקר טוב, על פי כל התסמינים נראה כי בנך סובל מהפרעות קשב. בעיות הארגון אינן מכוונות ואינן נשלטות. על מנת לשפר יש לפעול בכמה מישורים במקביל: אסטרטגיות למידה וארגון שינתנו על ידי איש מקצוע, אפשרות של אימון אישי לארגון פיזי ורגשי, אבחון קשב מסודר תוך בדיקת הצורך בסיוע רפואי. בברכה אלמוג

15/05/2010 | 20:41 | מאת: שרון

שבוע טוב, תודה רבה על הץגובה המהירה,איפה לאבחן?במכון להתפתחות הילד? איפה מלמדים אסטרטגיות למידה וארגון? זה במכון או הוראה מתקנת? שוב תודה רבה

10/05/2010 | 12:59 | מאת: עדי

שלום אני בת 29 ורק עכשיו ממש מעיזה להודות שאכן יש לי בעיה... הבעיה שלי היא מילים ארוכות... אני לא מצליחה לקרוא ולהגות אותן... אף פעם לא סיפרתי להוריי ,למדתי במשך השנים להתחמק ואפילו להסתדר עם הבעיה,הוריי לא הבינו שיש לי בעיה כי תמיד הייתי תלמידה טובה עם הציונים הכי גבוהים וגם היום שאני אפילו אחרי תואר ראשון בכלכלה הצלחתי לדחות ולסלק את הבעיה. אני בתוך תוכי רוצה עזרה אני לא יכולה להגות מילים שכולם אומרים מה עושים? אני חייבת לעצמי פתרון.

לקריאה נוספת והעמקה
11/05/2010 | 22:39 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

לילה טוב, על מנת להתמודד עם בעיות הגיה ניתן להעזר בקלינאית תקשורת או מרפאה התפתחותית בתחום השפה. בברכה אלמוג

29/04/2010 | 00:33 | מאת: ירין

שלום, אבקש את עצתך בנוגע לבעית המתמטיקה שמאז ומתמיד הייתי במקצוע זה אפס . מאוד פחדתי ממנו ואף פעם לא רציתי להתמודד איתו . רק בשנים האחרונות בלב בררה [משום שהיני תלמידת תיכון] התחלתי להיכנס אליו ולהצליח לאהוב אותו אך בכל זאת קיים קושי עצום אני מתקשה לדוגמא במבחנים אני בכלל לא מצליחה להגיע למחשבה מתמטית למרות ששעה לפניי זה עשינו חזרה בכיתה אני יושבת ובוהה במתרגיל כאילו לא ראיתי דבר כזה מעולם ,בעיית המתמטיקה פוגעת לי לעיתים בחיי היום יום שעון רגיל שכל החברות שלי יודעות מאוד קשה לי לההבין, לחשב עודף , לספור כמות קטנה של משהו בעין אני צריכה לספור כל דבר בניפרד ממש כמו ילדה קטנה "אחד,שתיים,שלוש", שעות - כמה זמן זה מ8 בבוקר עד 11 נגיד אני צריכה לעביר את האצבע מהשעה שמונה עד 9 עד 10 ועד 11 ואז להבין כמה שעות ספרתי . שאלתי היא האם כדאי לי לגשת לאבחון או שגם אם אגש זה לא ממש יעזור לי לעבור את בחינות הבגרות בהצלחה ? ותוך כמה זמן מתקבלות תוצאות האבחון ?

לקריאה נוספת והעמקה
30/04/2010 | 17:21 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

ירין ערב טוב, מדברייך עולים מספר חשדות: ראשית חשד להימצאות ליקוי למידה במתמטיקה. שנית, חשד להפרעת קשב. אני בהחלט ממליצה על עריכת אבחון מסודר ומקצועי, אשר יספק תשובות ברורות. תוצאות אבחון מוכנות כשבועיים לעחר עריכתו. בברכה אלמוג

28/04/2010 | 11:45 | מאת: מילי

אלמוג בוקר טוב, אני אמא לתלמידה כיתה ח' מאובחנת -לקויות למידה . הבת שלי לומדת בכיתת מיצוי מתמטיקה . בסוף מחצית ראשונה הציונים שלה היו נמוכים והמורה ביקשה להעביר אותה להקבצה ב' . התעקשתי להשאיר אותה בכיתת מיצוי ונתתי לה שעורים פרטניים במרכז למידה לחיזוק . למרות זאת היה לה קשה מאוד ,יש לציין שהיא בעלת רצון ,מאוד מתאמצת ומנסה , דבר שלא מובן מאליו לפני מספר ימים , מחנכת הכיתה (ולא המורה למתמטיקה) הודיעה לבתי בפני כל התלמידים שהיא ועוד תלמידה יורדות / עוברות הקבצה ב'. בתי קבלה את זה מאוד קשה, היא מאד רגישה (המחנכת מודעת למצבה הרגשי) לאחר מספר ימים קבלתי בדואר מכתב מבית הספר בנושא הדורש את חתימתי לאישור. אני נמצאת כרגע בהתלבטות מכיון שאני רוצה לעשות את ההחלטה הטובה ביותר והמתאימה לבתי. בקשתי שיחה בבית הספר ונעניתי , הפגישה עם מרכזת מתמטיקה והמחנכת . יש לציין כי ניסיתי ליצור קשר עם המאבחנת שעשתה את האבחון לקראת חטיבת הביניים מכיון שלאחר האבחון היא שוחחה איתי ואמרה לי שיכול להיות שיש בעיה של דיסקלקוליה אבל היא לא רושמת את זה באבחון ובעתיד אם הילדה תתקשה כדאי לוותר את מתמטיקה לפנות לועדת חריגים במשרד החינוך ולבקש המרה של המקצוע בביולוגיה או משהו כזה.. המאבחנת לא נענית לטלפונים שלה בטענות שונות ומשונות עסוקה ... תחזור אל.. בפעם הראשונה שתפסתי אותה בטלפון היא "זרקה " לי שלא כדאי לי לוותר על מתמטיקה . אני מבולבלת ולא יודעת מה נכון לעשות. הפגישה בבית הספר מחר ואני מבקשת את עזרתך הדחופה . נ.ב אני שמעתי וקראתי על תוכנית מיצוי במתמטיקה ואני לא רוצה לוותר על הזכות של בתי להיות בכיתה כזו . תודה והמשך יום טוב

לקריאה נוספת והעמקה
30/04/2010 | 17:17 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

27/04/2010 | 12:59 | מאת: מאירה

בני בכיתה א' בנים מתקשה בקריאה הוא נמצא בצלילים - קמץ פתח ושווא מתחילת השנה ועוד מעט השנה מסתיימת רוב בני כיתתו כבר סיימו את כל הצלילים ויודעים לקרוא זה קצת מלחיץ את הילד והוא שונא עברית הוא אומר. לידיעתכם יש לו מורת שילוב אך גם זה לא כ"כ עוזר מה אתם מציעים לעשות? אנו גרים באיזור הצפון - גליל מערבי האם אתם מכירים אנשים מקצועיים שיוכלו לסייע לבני (המתוסכל) אודה לכם מאד לקבלת ייעוץ וסיוע

01/05/2010 | 14:01 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

צהריים טובים על מנת לשפר מיומנות קריאה כדאי לשחק במשחקי מילים וחלוקה לצלילים. מה אומרת מורת השילוב? האם יש לה השערה לסיבה בגללה נגרם הקושי? נסו לקרוא בבית סיפורים קצרים, אשר יעניינו את הילד. במקביל במידה ואין שיפור כדאי לפעול לקיומו של אבחון והוראה מתקנת. בברכה אלמוג

08/04/2010 | 17:56 | מאת: נילי

שלום, בני בן 4.8 הוא נמצא בטיפול אצל קלניאית תקשורת קים אצלו בעיות שליפה ושיום ( הוא מגיל 3 היה בטיפול שהופסק עקב שיטוף פעולה) השנה (שהוא היה בן 4.4 חזרנו לטיפול וכיום הוא משתף פעולה וגם נהנה מהטפול. הההתלבטות שלנו היא לגבי שנת הלימודים הבאה האם להעביר אותו לגן שפתי או להשאיר אותו במסגרת הרגילה ולתגבר בצורה פרטית טיפול של קלינאית? יש לציין שהוא חברותי ומתקשר ואין לו בעיות מוטריות כלל (יש נקודות שהוא מבצע דברים מעל גילו) הוא מאוד אוהב ללכת לגן ומשחק מאוד יפה ועובד מאוד יפה אך הוא לפידעתי נמנע מלדבר כי הוא מודע ליכולות שלו

08/04/2010 | 19:16 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

ערב טוב, מתיאורך עולה ילד מאושר וטוב לב. נדמה לי שטוב לו בגן בו הוא נמצא, ולכן המתכונת של סיוע פרטני נראית לי טובה כתוספת ללימוד בגן רגיל. בברכה אלמוג

24/05/2010 | 10:39 | מאת: שיר

שלום רב, תאורה של נילי מוכר לנו מאוד. האם יש גורם פסיכולוגי / התפתחותי אשר יכול לסיע בהכרעה על סמך פגישה עם הילד?

1 ... < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > ... 37