פורום עליון לבטיחות ברכבת ישראל
דיון מתוך פורום בטיחות גהות ואיכות
מפכ"ל המשטרה לשעבר שלמה אהרונישקי יעמוד בראש פורום חדש שילווה וייעץ ביחס לפעילות הבטיחות של רכבת ישראל מטרות הפורום: לסייע לרכבת ישראל להפוך את הבטיחות ליעד עליון בר מימוש להיות הציר המקשר בבטיחות בין הרכבת הציבור ומשרדי הממשלה למימוש היעדים. תפקידי הפורום: 1. ייעוץ לדירקטוריון ולהנהלת הרכבת בכל הנוגע לתוכנית הבטיחות. 2. הצעת דרכים או דיון בהצעות שיעלו על סדר היום לשיפור הבטיחות. 3. בקרה ומעקב אחר פרויקטי בטיחות, החלטות, נהלים, חקירת תאונות, הפקת לקחים ותהליכים נוספים בתחום הבטיחות, ככל שיהיו רלוונטיים. 4. סיוע בממשקים עם גופים חיצוניים בהסרת חסמים והתנגדויות ליישום אמצעי בטיחות שונים. המלצות הפורום בנושאי בטיחות יחייבו את רכבת ישראל לביצוע. בהצלחה
ורד שלום מי הרפרנטים שירכיבו את הפורום העליון?? שלומי
קיימות במדינת ישראל מועצות לאומיות למשל בתחום הבריאות יש את המועצה הלאומית ללוגיסטיקה,שבה יושבים 40 אנשים מתפקידים חשובים ומחולקים לועדות שונות .ותוצאות הישיבות לעיתים מועברות כהמלצות למנכל משרד הבריאות. האם קיימת מועצה לאומית למניעת תאונות דרכים,של משרד התחבורה, ואם כן האם הפורום הזה יהיה חלק ממנה?
הרכב הפורום לבטיחות של רכבת ישראל: הפורום יהיה מורכב משישה אנשין בראשותו של שלמה אהרונישקי, מפכ"ל המשטרה לשעבר החברים הנוספים בפורום הנם: משה בקר, מומחה תחבורה עוזי יצחקי, סמנכ"ל בכיר לתנועה במשרד התחבורה דוד שנער מהפקולטה להנדסה באוניברסיטת באר שבע יורם צחור, לשעבר קצין משטרה צבאית ראשי עוזי ברזילי, אב לשחר ז"ל שנהרג בתאונה רכבת בבנימינה הפורום הוקם על ואושר על ידי דירקטוריון רכבת ישראל. ותפקידי הפורום כפי שהוגדרו על ידי הדירקטוריון: ייעוץ להנהלת ודירקטוריון הרכבת בדרכים לשיפור הבטיחות, בקרה ומעקב אחר ביצוע פרויקטים בתחום הבטיחות, כולל חקר תאונות והפקת לקחים וסיוע בהסרת התנגדויות ליישום אמצעים לבטיחות שמתאימים לפי שיקול דעת הרכבת.
המומחה לתחבורה ידאג שהרכבת תפעל ביעילות הסמנכ"ל הבכיר ידאג שכל הנירת והנהלים בועדה ידפקו כמו שצריך המהנדס ידאג שחישובי המשקל, מהירות זמן יהיו מעולים הקמצ"ר לשעבר יעצור כל נהג קטר בלי כובע האב השכול יספוק כפיו וינסה בכל כוחו שהמחדל לא יחזור אבל בטיחות היא יותר מסכום חלקיה ההנדסיים והמניהליים, אפילו אני הבנתי
היי דורון הכי חשוב ......"הפורום אושר ע"י דירקטוריון הרכבת" מי מבין חברי הדריקטוריון יודע להבחין האנשי בטיחות מקצועיים! שוב חוזרים לאמרה הידועה......."הכל יהיה בסדר" הפורום = נרקוזה עד שהשפעתו תחלוף מהציבור או עד לתאונה הבאה.....לא עלינו ממש מצער.....או הלוואי ואנו טועים. שלומי
הקמת הפורום לזרות חול בעיני הציבור. החלטות הפורום יתקבלו או לא יתקבלו על ידי הדירקטוריון - לא חייבים, אז כנראה לא יקבלו. אנשי מקצוע בבטיחות בפורום? לא סופרים אותם בכלל. עם כל הכבוד למפכ"ל לשעבר, חבל שנפל במלכודת של יחסי ציבור של הרכבת.
גב' ד"ר ורד קויפמן, נתקלתי השבוע בידיעות על מספר תאונות קטנות בהן נהרג תינוק, אדם שחצה פסים בחדרה ואדם שאולי איבד עצמו לדעת במאי בנווה ים וגם " כמעט תאונה" ללא נפגעים ברכבת באשקלון כמו גם תאונה קשה במיכל במפעל שהיה דגל לרמת הבטיחות שבו. כמו כן צפיתי בכתבה שלא אתייחס לעצמתה אמש בטלויזיה על בטיחות במעליות ו"תרומת" גופי בטיחות, איכות ובדיקה בכירים בארץ לנושא. מחכה לנו בפתח סדרה חוקרת בטלויזיה של רוזנטל שכנראה תתעסק בין השאר ב"כמעט תאונות" בשדות התעופה ואחרי כל המידע בשנים האחרונות על שטח זה אין ספק שנשמע דברים מעניינים. עומדים בשער פרויקטי תשתית מסוכנים אבל עתירי מידע מחו"ל : מנהור הכרמל ורשת גז ארצית מסועפת כולל בתוך ערים.המשותף לאלו ואחרים הוא הזנחת הגישה של נהול בטיחות מערכתי. 1000 תקנות ISO או ILO לא יצליחו " לכבות " אותנו כמו נהול בטיחות מערכתי פרואקטיבי. נכון שהתקנות למיניהן יעילות לבטיחות תעסוקתית אבל להפוך בטיחות תעסוקתית בעלת הישגים אדירים לבטיחות כללית מעולה - לא ! הגישה של " עדיף נהול בטיחות פרואקטיבי על התנהגות בטיחות ריאקטיבית " פורחת כבר למעלה מ 20 שנה במדינות וארגונים מתקדמים. אני לא בגלל לפרוס כאן את נסיוני המעשי, אקדמי בארץ ובחו"ל כמו גם לא במטרת חיפוש פרויקטים אבל בכיף אני מוכן לעשות למען הגישה הזאת שלדעתי היא הכרחית לכל מי שרוצה לקדם בטיחות בארץ. בכל מקרה אני ממליץ להוריד מהרשת את דו"ח ועדת החקירה של נהול הבטיחות של BP באמריקה אחרי התאונה שם לפני שנתיים. דו"ח זה ( למרות שהוא בתעשיה הוא מלמד להרבה שטחים ) הונהג ע"י מזכיר המדינה לשעבר ג'יימס בייקר עם 10 מומחי על אמריקאים והמלצתם היתה : קריאת הדו"ח ברחבי העולם ולמוד ממנו. אין לי שום ספק שגם למומחי ועדת הבטיחות העליונה של רכבת ישראל ולא רק הם יש מה ללמוד ע"מ למנוע תאונות עתידיות. אני מתנצל על הפרת השלוה של הפורום ה" ביתי " משהו אבל אני גם פועל לפי החוק הראשון של הבטיחות : He who neglects the past is condemned to repeat it בברכה יגאל ריזל ( זה לא שם בדוי ! )