שיטת-triz חשיבה המצאתית לפתרון בעיות
דיון מתוך פורום בטיחות גהות ואיכות
לקהל המיקצועי שלום רב.בשבוע הבא אתחיל להפיץ תכנית לקורס בין 4 ימים 4 מיפגשים פעם בשבוע שיתקיים במרכז הדרכה ארצי התל השומר ויחל בפברואר 2006 מטרת הקורס לתת לנו כלים מדעיים ומיקצועיים לפתרון: בעיות טכניות מיקצועיות,בעיות בטיחות,בעיות רכש,ובעיות לוגיסטיות.. בוגרים רבים שהשתתפו בקורס כזה בעבר, ממפעלים רבים בארץ מדווחים על שינוי ושיפור שחל אצלהם, והכל בזכות הכלים והאלגוריתם שניתן להם בקורס. הקורס מבוסס על שיטת TRIZ שהמציא פרופ" אלטשולר.. למעוניינים בתכנית וטופס רישום-אפשר לפנות אלי למייל: [email protected]
זיו אולי אתה יכול לפרט יותר את הנושאים וכמובן כמה זה עולה תודה
למתעניין ולכולם : אבקש להדגיש בפניכם שהיוזמה לקיום השתלמות יחודית כזו ברמה הארצית היא רעיון שלי ופניתי למרצה ממכללת שנקר שהוא בעל חברה שעוסקת בהדרכות של ההשתלמות הזו.והצלחתי לקבל ממנו הצעת מחיר סבירה-עלות 1200 שקל לכל הקורס כולל חנייה וארוחת צהריים וכיבוד ושתייה לאורך כל היום. גם אני אישית אשלם את הסכום הזה.. אני בהתנדבות מביא את המידע כאן בפניכם ויכול להפיץ את תכנית הקורס עם טופס רישום (שאותו המתעניינים ימלאו וישלחו לחברה ישירות)לכל מי שיפנה כאן בפורום וישאיר את כתובת האימייל שלו ואו לכל מי שיפנה אלי אישית למיל: [email protected]
האם אתה מתכוון ל"חשיבה יצירתית"? יש הרבה קורסים כאלו בשטח. בשתי מילים, מה ההבדל? לטעמי בימינו חשובה היצירה והמחשבה על ההמצאה. או אולי יש כאן ענין של תרגום: innovative thinking שזה חשיבה חדשנית\יצירתית.
T R I Z אלו ראשי תיבות בשפה הרוסית של המשפט: "חשיבה המצאתית יצרתית לפתרון בעיות טכנולוגיות" את השיטה והמושג הזה המציא פרופ" אלטשולר(יהודי) ברוסייה והשיטה ידוע בכל העולם ומואמצת עלידי מפעלים רבים שנתקלים בבעיות פיתוח ותיכנון-ראשי הצוותים והעובדים נפגשים ויוצרים סיעור מוחות ונעזרים באלגוריתם של השיטה הזו. אנשים שלמדו בקורסים האלו רכשו כלים כדי למצוא פתרונות ולהמציא המצאות-חלקם אפילו הפכו להיות מיליונרים. מציע לך\לכם להכנס לאתר גוגל ולרשום את מילים שיטת טריז-או באנגלית triz ותגלו עולם ומלאו
באמת נתקלתי במשפט TRIZ research began with the hypothesis that there are universal principles of invention that are the basis for* creative innovations* האם זה לא חשיבה יצירתית? אני לא מנסה לסתור, אני פשוט לא יודע!
מרשת האינטרנט כאשר מקלידים בגוגל את המושג-"חשיבה יצרתית" מגיעים למאמרים רבים על שיטת-triz ואני מצרף כאן מאמר ספציפי שקושר את השיטה לפתרון בעיות בטיחות-וכותב המאמר הוא מהנדס בטיחות במיקצועו להלן המאמר: חשיבה יצירתית בבטיחות או אפס תאונות באפס שקלים נכתב על ידי אייל באשר [ 28/08/2005 ] [ נצפה 150 פעמים ] [ ] מבוא מאמר זה מציע להשתמש בכלים של חשיבה יצירתית בעת טיפול בסיכונים. המאמר מגדיר מספר עקרונות וכללים בחשיבה יצירתית, סוקר פתרונות שונים מתחום הבטיחות ומדגיש את היתרונות של החשיבה היצירתית בעת חיפוש פתרונות לבעיות בטיחות. ניהול סיכונים ניהול סיכונים הינו חלק חשוב מעבודתו של ממונה הבטיחות והוא כולל איתור, הערכה וטיפול בסיכונים: סקר סיכונים: בשלב זה עובר איש הבטיחות על כל חלק בפעילות,מטלה, מקצוע או מיתקן בארגון ומאתר את כל הסיכונים האפשריים תוך שימוש בשיטות שונות כדוגמת עץ כשל, HAZOP ניתוח סטיות מתפקוד תקין, "מה אם" ?, ניתוח בטיחות עיסוק, ניתוח שינויים ועוד. הערכת הסיכונים : לאחר שאיתר איש הבטיחות את הסיכונים עליו להעריך אותם ולבדוק אלו מהם הם סיכונים קבילים ( סיכונים שהוא והארגון מוכנים "לחיות אתם"), ובאלו סיכונים עליו לטפל ולבצע בהם פעולות מניעה. הקריטריונים המקובלים לבחינת רמות הסיכונים הם הסבירות שאירוע בטיחותי יקרה וחומרת האירוע. טיפול בסיכונים : זהו השלב בו איש הבטיחות מטפל בסיכונים (כמובן, באלו שהחליט לטפל בשלב הערכת הסיכונים). הטיפול בסיכונים יקטין את הסבירות שאירוע בטיחותי יקרה, ו/או את הנזק הצפוי. השיטות ושלבי עבודה המקובלות הן: החלפת תהליך, החלפת חומר בתהליך ושימוש בחומר מסוכן פחות, הקטנת כמות החומר המסוכן, בידוד ומיגון המכונה/ התהליך, הרחקה או הפרדה בין הסיכון לעובד, בידוד העובד, הגנת העובד ע"י מיגון אישי, הדרכה וחינוך. בשלב של הטיפול בסיכונים מומלץ לשקול שימוש בתהליכי החשיבה היצירתית על מנת לפתור סתירות בין הבטיחות בעבודה לבין שאר הגורמים ולמצוא פתרונות מקוריים אשר לא יעיקו על המערכת. חשיבה יצירתית חשיבה יצירתית היא חשיבה אשר בסופה מתקבל פתרון חדש לבעיה שהוא פתרון פשוט, זול,מקורי, לא מזיק וישומו מבוסס על משאבים הקיימים במערכת. זהו אותו סוג של פתרון אשר מגמד את הבעיה וגורם לנו לחשוב שהבעיה לא הייתה בעיה רצינית ומוביל אותנו לרטון משהו בסגנון של: "למה לא חשבתי על זה קודם? שיטות ותהליכי חשיבה ישנם מספר רב של שיטות, תכסיסים וחוקים להתמודדות עם בעיות, לשיפור הדמיון היצירתי ולפתירת סתירות בתחומים שונים (מדע, טכנולוגיה ועוד): - ניסוי וטעיה: פתרון של בעיות תוך ניסוי של פתרונות שונים ולימוד מהטעויות. זוהי כנראה אחת השיטות העתיקות ביותר ונמצאת גם בשימוש רב אצל תינוקות - מנסים ומנסים ומשפרים את הפתרון או התהליך כל הזמן על סמך הטעויות שבוצעו בנסיון הקודם ובכך מתקדמים לפתרון הרצוי . - סיעור מוחות: עידוד העלאת רעיונות בקבוצה ובחינתן רק בסוף התהליך. ישנן גרסאות שונות לביצוע התהליך אך בעקרון מכנסים קבוצה לצורך פתרון בעיה או פיתוח של מוצר חדש וזורקים רעיונות שונים כיד הדמיון הטובה, אין שיפוט של הרעיונות תוך כדי העלאתם וכל רעיון מתקבל בברכה, לאחר סיום העלאת הרעיונות בוחנים אותן (במסגרת הקבוצה או במסגרת אחרת). - חשיבה רוחבית -שיטה שפותחה ע"י דר' אדוארד דה בונו ועיקרה חשיבה במקביל. ראשית לקחת בחשבון את האפשרויות ורק אח"כ לשפוט אותן במקביל, דבר דומה יש לעשות עם טיעוני הנגד ואז לתכנן קדימה. דה בונו גם ממליץ על אימוני חשיבה ושיפור הדמיון בעזרת משחקים וחידות (בניית מבנים בעזרת סכינים לדוגמא, כיצד ניתן לבנות מבנה יציב של 4 סכינים על כוס באופן כזה שניתן יהיה להניח על המבנה כוס נוספת ). - TRIZ - חשיבה המצאתית שיטתית: פיתוח של עקרונות למציאת פתרונות מקוריים לבעיות. השיטה פותחה ע"י דר' גנריך אלטשולר לאחר ניתוח מעמיק של מאות אלפי פטנטים ומציאת מכנים משותפים לסתירות ולפתרונות שניתנו להן. על סמך ניתוח הפטנטים נוסחו 40 כללים וחוקים שבעזרתם ניתן למצוא פתרונות לבעיות טכנולוגיות שונות. אגב, TRIZ אלו ראשי תיבות של "התאוריה של פתרון המצאתי לבעיות" ברוסית. עקרונות לדוגמא: - העיקרון השמיני "עקרון המשקל הנגדי", אזן משקלים, למשל- שימוש בבלוני אוויר למשיית אוניות טובעות ממעמקים במקום למשוך אותן החוצה עם מנוף. - העקרון ה- 15 "עקרון הדינמיות" התאמה וגמישות של האוביקט או הסביבה או חלוקת האוביקט למרכיבים ברי תנועה, למשל - הגה מתכוון ברכב או חגורת הבטיחות ברכב ( לחגורה אורך משתנה בהתאם למידות הנהג (. - חשיבה המצאתית מתקדמת ASIT : היא פיתוח מתקדם של שיטת החשיבה ההמצאתית השיטתית, הפיתוח נעשה על ידי דר' רוני הורוביץ ודר' יעקב גולדנברג. יתרונות השיטה היא צמצום מס' הכללים והחוקים והפיכת השימוש בהם לפשוט ונוח, בשיטה זו משתמשים בתכסיסי חשיבה: "איחוד", "הכפלה", "חלוקה", "ויתור על מרכיב" ו"שבירת סימטרייה" תוך הקפדה על התנאים לפתרון המצאתי שבאים לידי ביטוי בשני חוקים "העולם הסגור" (להשתמש בציוד הקיים בשטח ללא מרכיבים חדשים כמו מקוויר מהטלויזיה וכמו שמוצג בפתרון בעיית הגלגלונים שבהמשך) ו- "השינוי האיכותי" (לשנות תפקוד של איבר מהבעיה לצורך פתרון הבעיה והפיכת גורם מזיק לגורם מועיל כמו בפתרון של בעיית חבילות החציר שבהמשך). חשוב לציין: - אלו רק חלק מהשיטות לחשיבה יצירתית. - הכלים והשיטות השונות שמצוינים לעיל מיועדים לכל אדם ולכל תחום - הדעה הרווחת בקרב מפתחי השיטות היא שכל אחד יכול להיות יצירתי. - ניתן ללמוד ולהתאמן בשיפור היצירתיות ואגב כך להכיר את המכשולים הנפוצים בפתרון סתירות. אודות הכותב: אייל באשר הנו מהנדס בטיחות במחלקה לבטיחות וגיהות, האוניברסיטה העברית - ירושלים. [email protected]://safety.huji.ac.il מקור המאמר: www.Articles.co.il - מאמרים לשימוש חופשי דרגו את המאמר:
יש מלא קורסים כאלו בשוק, לגמו"ש וכו' אני חושב שעדיפה היצירה המחשבתית על החשיבה היצירתית. כלומר היצירה עדיפה על הדברים שנשארים בגדר מחשבה.
מה רע בחשיבה יצירתית? אם יש הרבה קורסים זה אומר שהנושא חשוב ויש דרישה. אז, אם נוכל לקבל קורס בדוק לא יקר במיוחד וגם יוכר לימי כשירות שמתמקד בנושאים של טכנולוגיה, בטיחות וסביבה - אז לא עדיף?
גישה שיטתית לייצור רעיונות ופתרונות חדשים- מתודולוגיה מדעית, אלגוריתמית ולוגית, טכניקה עילה לפתרון בעיות טכנולוגיות , בעיות מחקר, ארגוניות וכו'. השיטה מסייעת בדרך חדשה, לא שגרתית ומציעה דרכים להתגברות על מחסום של שמרנות החשיבה בעזרת תכסיסים להתגברות על סתירות ופיתוח דמיון. השיטה הזאת- היא מדרגה הבאה של חשיבה יצירתית, וחשיבה יצירתית רק חלק של הקורס. שיטה - היא פיתוח של שיטת אלטשולר והתאמתה לשוק ישראלי. חלק מהשיטה נמצא בספר שלי "חשיבה המצאתית שיטתית ופתרון בעיות". אינפורמציה נוספת ניתן לקבל : טלפקס 09-7651025 , נייד 054-3088239 , , www.think-tech.co.il ; email: [email protected] , מרכז "סינק-טק". נשמח לשתף פעולה בקורס ובעתיד. בברכה , אלכס צ'רנובלסקי