איך בדיוק מסבירים את ההתקדמות בשפה מדוברת?

דיון מתוך פורום  'שפת אם' - תקשורת דואלית עם תינוקות

19/07/2005 | 19:59 | מאת: סיגלי

קראתי ועברתי על כל ההודעות כאן ויש לי שאלה, את נשמעת מאוד משוכנעת (ומשכנעת אני חייבת להודות) אבל אוקיי אני מבינה את היתרונות של השיטה בלהבין שפה, אבל איך זה מקדים אותה? יש לי וויכוח עם אמא שלי שמסכימה אולי על ההבנה אבל לא על ההקדמה. היא ממש חוששת שעומרי יישאר עם הסימנים תודה! אגב מתי סדנאות בטבעון?

20/07/2005 | 02:36 | מאת:

סיגל, תודה על הפנייה. שאלת שאלה טובה, אפילו מצוינת! חלק מהמחקרים בוחנים את הנקודה הזו ומדברים על עידוד הילד לפתח אינטראקציה עם הסביבה. ילד שיכול ליזום שיחה, ירצה למלא כמה שיותר מהר את הפער לכיוון של שיחה של ממש. השיטה הדואלית גורסת שלתפיסתו של הילד, סימן הוא מאבני היסוד למילה המדוברת (והחשיפה היא תמיד של סימן *במשולב* עם מילה כך שלא נוצר חשך שמיעתי אצל הילד). רכישת סימן מקבילה לרכישת ההבנה לגבי משמעות. כל זמן שהילד אינו מסוגל *פיזית* להשתמש במילים כדי לבטא עצמו, הוא יעשה זאת בעזרת סימנים. ההקדמה (בממוצע בין חודש לשלושה חודשים מוקדם יותר יחסית לילדים שלא נחשפו לסימנים משולבים בשפה) מגיעה ולו רק בגלל הסיבה הפשוטה שהתינוקות כבר מסוגלים "להתמודד" עם מילים ועשו זאת חודשים קודם לכן. בשלב ההפקה כל שנותר הוא האימון על איך מבטאים נכון וחמברים את הצלילים לכדי מילה. על רגל אחת... ולגבי טבעון, לשריין את השבוע הראשון של אוגוסטכי אנחנו באים!