פורום 'שפת אם' - תקשורת דואלית עם תינוקות
הגעתי לקורס שלך במיתר והיה נחמד מאוד. לפעם הבאה הייתי רוצה קצת יותר שירים שאוכל לזכור בעצמי. היה שם את השיר על החלב שאני ממש לא זוכרת איך הוא הולך? בכל מקרה, אני חושבת שהיא סימנה עוד אבל לא ממש סגורה על זה. איך אפשר לדעת? תודה! רוני
שלום לרוני ולקטנטונת. הייתי רוצה לשאול אם היא סימנה בהקשר לדברים שהיו בסביבתה או לא. את הסימן "עוד" הם מאוד מאוד מאוד אוהבים ! מאוד! זה מזיז את העולם. אם זה עוד חלב, עוד סיפור, עוד שיר, עוד טלוויזיה. עוד משמש גם לעיתים כ"רוצה" או כהיפך מ"נגמר". מתעקשים על "עוד" כשיודעים שצריך ללכת... הסימן מבוצע על ידינו בצורה "מושלמת" אבל אצלהם יש בדרך כלל שלב קודם לסימון ובמקום לסמן עם כל האצבעות הם מסמנים רק עם אצבע אחת. כמו שהם אומרים "לב" בהתחלה ורק אחר-כך מגיעים ל"חלב". האם זה הסימן שנתקלת בו? אם תוכלי לפרט יותר, למה לא היית בטוחה שהיא סימנה? בגלל הסיטואציה או בגלל אי-דיוק בתנועה? אשמח לענות ולהתראות בקרוב.
ליבי, כן תודה! האמת עברו כמה ימים מאז ששלחתי את התגובה ועכשיו אני חייבת להסכים איתך. עכשיו ברור לי מאוד שזה הסימן ועכשיו היא גם מסמנת חלב!!! מרגש! תודה תודה תודה!
קורס. כמו כן, האם ישנה אפשרות לשלוח את אמא שלי אליכם למפגש ללא תשלום? בזמנו הבטחתם לי שלא תהיה בעייה. היא פשוט מנדנדת לי שזה עושה כל מיני דברים לא טובים לילד. הייתי רוצה שהיא תגיע למפגש אבל אם היא תצטרך עוד לשלם על זה היא לא תסכים. תודה!
שלום לאורנה. תודה על הפנייה. נשמח לארח את אימך באחד המפגשים הבאים שלנו בגבעתיים. אנחנו לא גובים תשלום מבן משפחה נוסף מתוך ההכרה בחשיבות שיש בתמיכה המשפחתית ליישום השיטה ולתוצאות. אני מבטיחה שהיא תצא "מרוככת" - עברנו דרך ארוכה מאוד עם הורים ואנשי מקצוע לגיל הרך. תגידי לה להתכונן טוב, אנחנו מוכנים! הקורס הבא נפתח בעוד כשבוע. פרטים מדויקים תוכלי לקבל בכתובת הבאה [email protected]אם תוכלי להשאיר שם פרטים לצורך יצירת קשר. שיהיה רק טוב.
שלום ברצוני לקבל מידע בנושא שפת אם
אורה שלום, אם תוכלי לפרט מה מעניין אותך, אשמח לענות. שפת אם מקדמת בארץ את התקשורת הדואלית, תקשורת המשלבת סימנים משפת הסימנים הישראלית לתוך השפה המדוברת. כך, כל פעם שאת אומרת "ציפור" לתינוק, תוסיפי סימן של ציפור. התינוק ייעזר ב"תמונה" שאת יוצרת לפניו כדי להבין טוב יותר על מה את מדברת. ברגע שתגיע ההבנה שזהו כלי שגם *הוא* יכול להשתמש בו, הוא יתחיל בניסיונות להחזיר לך סימן דומה. ככל שתחזרי מולו על השילוב בין המילה לסימן וכך גם האנשים מסביבו, יהיה לו קל יותר להבין מה כוונתך ומהו הסימן. אני כאן לכל שאלה בנושא.
ליבי הי, תודה על המהירות בתשובה... קודם כל לגבי הסדנא בחולון, אשמח לשמוע יותר פרטים וכן מה המחיר עבור ההשתתפות. לגבי מפגשי בית,נשמע נחמד אך מספר החברות עם תינוקות די מוגבל (אולי אוכל להזמין עוד שתי חברות). במידה ואכן אני 'משיגה' עוד אמהות המעונינות להשתתף, מה העלות לכל אם ? מה מינימום מספר האמהות (או האבות...) הדרושים כדי לקיים סדנא כזו. דבר אחרון: בני רק בן ארבעה חודשים. האם זה לא מוקדם לקיים סדנא זו כעת?
נירה שבת שלום, נשלחה תשובה לדואר הפרטי.
הי ליבי, האם אמורה להפתח סדנא בראשון? תודה ושבת שלום
נירה, תודה על הפנייה. בעוד כשבוע עומדת להתקיים סדנה בחולון - ברחוב מודיעין במרכז העיר, מיקום נוח, חנייה מרובה, מרחב משחקים והעיקר בלי אף מדרגה. האם זו אפשרות מבחינתך? בנוסף לחוגים במקומות "מסודרים" אנחנו מאוד אוהבים את מסגרת מפגשי הבית. מפגש חברות בקבוצה המוכרת זו לזו מעניק תמיכה ליישום השיטה. העוגיות עלינו, הקפה עליכם. מומלץ! בכל הסדנאות שלנו לא נגבה תשלום נוסף על מי מבני הבית. העדפה ברורה לצרוף הסרבן המשפחתי או למפקפק הגדול בשיטה, אותו/אותה אנחנו מבטיחים לרכך. סוף שבוע טוב ורק טוב.
נירה שלום
נירה שלום גם אני מראשון וגם אני מתעניינת בשיטה. מה דעתך לאסוף עוד בנות לסדנא בבית? אין לי בעיה שיהיה אצלי. תבדקי את אצל חברות ואני אבדוק גם ואולי נוכל להקים קבוצה. אם את מעוניינת צרי קשר ב-0522572899
ממה מתחילים? מה חשוב? כמה מושגים מקנים לבת 9 חודשים? איך מתרגלים?
שלום ללינה. מתחילים בשני סימנים ראשונים. "עוד" ו"חלב" פרטתי בהודעה קודמת על דרך הסימון של שתי המילים ואוסיף עוד מעט שתי תמונות המדגימות במפורש איך עושים אותן. החשיבות הגדולה היא לשמור על עקביות. דבר נוסף, חשוב מאוד לשלב את הסימן במילת המפתח באופנים שונים, כך שלמשל "עוד" יהיה גם על "עוד" אוכל, "עוד" טיול, "עוד" ספר, "עוד" משחק, "עוד" שיר ולא רק עוד ממשהו אחד שהתינוק ישייך את המילה לקונטקסט רחב. עם המילה "אוטו" למשל (תנועה של אחיזת הגה בשתי הידיים- כמו שרואים בסרטים הישנים קצת ימינה וקצת שמאלה)צריך לשלב את הסימן למשאית צעצוע, גם לאוטו של המשפחה, לבימבה של האח הגדול וגם למכונית שרואים בסרט... מקל מאוד על ההבנה איך מלמדים "עוד"? אני אוהבת להדגים עם משהו שהתינוקת אוהבת לעשות. לקפוץ למשל או לשיר שיר או להתנדנד. פעולה שיש לה סיום ברור ומצליחה להוציא ממנה את קולות האושר וצחוקי העונג שזה הצליל הכי יפה בעולם לטעמי. אחרי מספר קפיצות, השהי במכוון את הפעולה הבאה בכמה שניות. אז הם בדרך כלל מחפשים את המבט שלנו כדי ל"הגיד" לנו באופן שאינו מילולי שהם רוצים "עוד" - חכי ליצירת ה"מתח" ואז שאלי אותה - את רוצה "עוד" בשילוב עם הסימן. עם המילה "חלב" לא נבצע את ההשהייה הזו כי אנחנו לא מתעללים בילדים לשם למידה. אם היא רעבה לא נתעקש ללמד אותה דווקא עכשיו את ה"חלב". אפשר ברגע שהיא שותה או יונקת לשאול אותה - מההההה ה"חלב" טעים, נכון? ואגב, את יכולה לקבל ממנה תגובה חוזרת מאוד מהר ומהר משחשבת. בגיל הזה כבר ברור לך שהיא ממש מבינה ויודעת מהן רצונותיה. המפתח הוא בכמות החשיפה
שלום רב! אני גרה ברחובות. האם יש לכם סדנאות שם? הנושא מאוד מעניין אותי. הייתי שמחה להגיע לסדנא.
האם יש סדנאות גם בירושלים?
שלום לאפרת ולאמא של רועי, התשובה היא שכן, יש ויש. בירושליים הסתיימה קבוצה במרכז העיר ליד סנטר 1 ואנחנו עורכים עכשיו מספר סדנאות יסוד לקראת הקבוצה השנייה. בשבוע שעבר זכינו להצלחה יוצאת דופן בעיר, במהלך כנס שנערך לאחיות טיפות חלב ואנשי מקצוע מתחום הגיל הרך, עם נוכחות גדולה. ירושליים אהובה עלינו מאוד ואנחנו מרכזים שם פעילות למעלה משנה. האם תוכלי לפרט את גיל הזאטוט ומאיזה אזור אתם בעיר? אם תוכלי לשלוח לי דואר אלקטרוני עם הפרטים לכתובת הדוא"ל: [email protected] ולאפרת, לרחובות הגענו בעבר מספר פעמים על-פי בקשה. לפני כשבועיים התקיימה סדנה בנס ציונה ואנחנו עומדים לחזור על כך בקרוב. האם זו אפשרות מבחינתך? בינתיים אפשר להתחיל לעבוד עם התינוקות על שני הסימנים הראשונים. "עוד" ו"חלב" - סימנים אלו מהווים את אבני הדרך או כפי שאנחנו אוהבים להתנסח את סימני הדרך המהותיים ביותר משום שהם מעניקים לתינוק את ההבנה שיש כלים חדשים בידיו מרגע שהתחיל להשתמש בהם. עם עוד הם מזיזים את העולם. אבקש מהנהלת הפורומים להעלות לכאן שתי תמונות המדגימות את הסימנים הראשונים ואלו יהיו זמינים מיום ראשון גם באתר שלנו. החשוב ביותר הוא לחזור ולהיות עקביים בסימנים.
הייתי שמחה לקבל פרטים גם על המפגש בנס ציונה הדס 0523601543
ריך לעשות להתחיל?
כמו שאמרו לי בטיפת חלב בבדיקה הראשונה - צריך לחבק לנשק ולאהוב אותם. זו התחלה טובה! ציינתי בפני משתתפים אחרים אבל אשיב בקצרה שמתחילים בסביבות גיל ארבעה חודשים אם רוצים לקבל סימן בסביבות גיל חצי שנה. מתחילים ב"חלב" וב"עוד". צריך להכיר את הסימנים והדבר כולל גם את בני הבית. בהצלחה!
מאיזה גיל רצוי להתחיל?
לירון שלום, מומלץ להתחיל בסימנים הראשונים מגיל ארבעה חודשים. אלו שני סימנים בלבד ("חלב" ו"עוד") אבל מקנים את ההבנה לילד שיש פה שיטה, שיש פה סדר ואולי גם הוא יכול לנסות להשתמש בתנועות האלו. אחת הטענות המחקריות בנושא תקשורת מוקדמת בגיל מאוד צעיר, ארבעה חודשים לדוגמא, הוא ביצירת התנייה בין צליל לסימן, שאחר-כך מתפתחת להבנה ויצירת תקשורת. עדיין בגיל כה מוקדם התינוק רחוק מאוד וחסר יכולת להפיק קולות מדויקים להרכבת מילה אבל מגיל חצי שנה לערך הם מסוגלים לדייק מספיק בתנועות בכדי שנבין זאת מצידם. אם תרצי (תרצה?) לחדד את השאלה אשמח לענות עליה בהמשך.
שלום רב שמי ברכה ואני אמא לרותם, ילדה מקסימה בת שנה וחודש . כשרותם היתה בת תשעה חודשים התחלתי ללמד אותה סימנים בעקבות המלצה של חברה אמריקאית. לא ממש מצאתי חומר בנושא ולכן לימדתי אותה מילים מאתרים אמריקאים שמצאתי. יש לי שתי שאלות: 1. האם יש הבדל בין השפה הישראלית לשפה האמריקאית 2. בעקבות מחסור במידע המצאתי כמה סימנים שרק אני וילדתי יודעים האם זה דבר מקובל? האם זה מומולץ? המון תודה ברכה
שלום לברכה. אני בטוחה שרותם מקסימה. זה נשמע קלישאה אבל זהו שלב הקסם. כל יום הם עסוקים בתגליות חדשות. בכדי שאענה היטב, אשמח אם תוכלי לפרט אילו מילות מפתח אתן מסמנות בינכן? לשאלתך הראשונה; בניגוד לדיעה הרווחת, יש שוני בין שפות סימנים שונות. הזדמן לי להשתתף בכנס שניצבו ו"תירגמו" בו מספר מתורגמנים לשפת הסימנים והדבר נראה כמו ריקוד של אוהד נהרין. כל מתורגמן לשפתו: יפהפה ושונה זה מזה. שפת הסימנים האמריקאית (ASL) שונה מזו הישראלית (שס"י). לדוגמא, ב- ASL מסמנים ילדה בעזרת אגודל שנמתח מהאוזן לסנטר ובשס"י בעגיל (אגודל ואצבע על האוזן היכן שעונדים את העגיל) בצרוף סימן ל"ילד". היסטורית, ילדות אמריקאיות היו חובשות כובע או מצנפת וקושרות בסרט מתחת לסנטר. אצלנו פשוט חם מדי... אם חושבים על זה, ניתן לשאול על אותו משקל, למה אין לעולם כולו, שפה מדוברת אחת אחידה? שפת הסימנים היא שפה לכל דבר וחשוב להדגיש את זה - יש לה תחביר וחוקים וזמנים והטיות כמו לכל שפה אחרת. אנחנו, ליצירת תקשורת מוקדמת עם תינוקות, לא משתמשים בכולה אלא לוקחים/שואלים את הסימנים הבסיסיים. לשאלתך השנייה, הסימנים שהמצאת אינם פסולים מעיקרם. עניתי על כך קודם לכן שהחשוב והעיקר הוא בשילוב סימן אחיד למילות המפתח. אם רק את משתמשת בסימנים מול הילדה ויש לך זכרון טוב, אין כאן בעייה. אני ממליצה לתעד כל סימן "ביתי" בכדי להמנע מהסיטואציה הבאה: סימנת "קרנף" בצורה מסוימת והתינוק החזיר לך באותו ארוע, סימן דומה. יומיים אחר-כך הוא מסמן לך שוב, אך את כבר אינך זוכרת אם זה קרנף או מיץ פטל.... עקביות וחזרה. המפתח מצוי בהן. ניתן גם לעבוד מול סימנים שהילד מבצע בהדהוד המשמעות של התנועות: "יופי, זה קוף!, נכון מאוד, קוף" - כך את מאשרת ומבהירה לו שהבנת. *אבל*, כשאת מחזירה לו את התשובה את עצמך משתמשת בסימן הנכון. יש הרבה סיבות לתנועות כאלה ואחרות אצל ילדים. כמו שהגיית מילה מתפתחת מסופיות בלבד למילה שלמה ("פון" לטלפון לדוגמא), כך גם סימנים עוברים אבולוציה להיות מובנים יותר עד לתנועה המדויקת. את הסימן ל"כאב", ילדים אינם מבצעים מיד ברכישת ההבנה למילה, אבל אנחנו כמבוגרים איננו זקוקים לכך. לנו מספיק שיצביעו על המקום הכואב. מאוחר יותר התינוק ייצור משפט בשילוב שני סימנים למשפט: "כואב" + "ראש" או "שיניים".
שלום לכולם, בדיוק התחלתי לקרוא ספר בנושא: שפת סימנים לתינוקות/אקרדולו וגדווין. האם לדעתכן ספר יכול להחליף סדנא?
נירה היי. לשאלתך אם הספר יכול להחליף סדנא - הדבר תלוי בך. קראי את הספר ואם יישארו לך שאלות אשמח לענות עליהן. בסדנאות ובקורסים שאנחנו מעבירים ניתנת סקירה על השיטה הדואלית ועל שלבי ההתפתחות, כולל רקע מחקרי ומהלכים ראשוניים לתחילת עבודה עם התינוק. הספר של גודווין ואקרודולו עושה שימוש בשפת הסימנים האמריקאית, אנחנו מבוססים על שפת הסימנים הישראלית; זה אינו העיקר בעבודה מול ילד שומע. מה שכן צריך להדגיש: חזרה ותרגול מול הזאטוט/ית בצורה אחידה ועקבית, כך שגם אבא וגם אמא וגם סבתא או כל מבוגר אחר, יסמנו את *אותו* הסימן ולא גרסאות שונות. הדבר מקל על התינוק להבין שיש כאן שיטה וסדר. שהיתי הרבה במזרח אסיה והשפה היפנית נשמעה כמוסיקה באזניי, עד שהתחלתי לזהות מילים ראשונות ולהתרגל לצליל. תחשבי על כך שהיה לי קשה מאוד, עד בלתי אפשרי, להתמודד מול שפה חדשה, אם הדוברים בסביבתי היו מדברים ניבים שונים... כדי להבדיל, לזהות ולרכוש מילים חדשות, אנחנו צריכים לשמוע אותן שוב ושוב, והדבר נכון גם לגבי סימנים...
ליבי שלום, לאחרונה קראתי על השיטה הדואלית והייתי מעוניין להשתמש בה עם בני. מכיוון שאנחנו גרים בבנגקוק, תאילנד. אין באפשרותנו להשתתף בסדנאות בארץ. הייתי מעוניין לדעת עם יש חומר כתוב ואחר שניתן לרכוש דרככם או שהיית ממליצה עליו ושיוכל לשמש לנו כתחליף לסדנא. משהו שילמד אותנו ו\או חומר עזר ללימוד בננו. בתודה מראש, דנה,מידד ויהונתן.
מזל טוב לפורום החדש!!! הנני מעוניינת לדעת איפה לומדים את שפת הסימנים??? האם יש משהו באזור חיפה? מאוד אשמח לתשובתכם!
ותה במפגש בבית של חברה שלי בנס ציונה ו-וואו! פצצת אנרגיה צהובה. היתה לה דוגמא שמאוד אהבתי על התינוקת שלה שהיתה באוטו ובתחנת דלק צרו לתדלק והיא היתה צריכה לשרותים והתינוקת סימנה לה פיפי... לכי! מצחיק! קשה להתווכח עם כמות המחקרים שהיא מביאה - טיפונת יותר מדי לטעמי, אבל אין ספק שהיא יודעת על מה היא מדברת. אני חושבת שאשלח אליה את החמות שלי - גם קצת זמן לעצמי וגם תעזור לי בזה. הילדה שלי בת 8 חודשים ועכשיו מסמנת עוד בלי סוף. זוחלת למזנון ומסתכלת עליי ואחר כך על המקום של העוגיות. אני מחכה שהצנצנת תגמר לראות מה היא תעשה.
שלום בתי בת 11 חודשים ואני מאזור הקריות ,בצפון,אני מאד מעוניינת להשתתף בסדנא שלך.מתי יש מפגש בצפון ואם תוכלי לשלוח לי פרטים מתי ,היכן זה יתקיים.תודה
שלומית שלום. תודה על פנייתך. אנחנו מקיימים בשבועיים הקרובים סדנה באזור הקריות בעקבות פניות רבות מהורים. אם תוכלי לשלוח פרטים ליצירת קשר לכתובת הדואר הבאה: [email protected] (טלפון, מאיזו קרייה את מגיעה, והאם יש לך זמנים מועדפים) ואנחנו נשמח ליידע אותך על המפגש הבא.