סוג המגע בסימולציה מתאמן מול יריב בטאי צ'י

דיון מתוך פורום  צ'י קונג - טיפול בתנועה

19/10/2005 | 12:41 | מאת: שודאן

תודה עבור התשובה הקודמת .אני מתחיל להשתכנע מהחברים שלי וממה שקראתי כאן. שאלה נוספת שרציתי לשאול על הטאי צ'י זה אם אפשר לדעת על האופי או הסוג המגע שקיים כשמאמנים בתרגילי זוגות בטאי צ'י . עד כמה זה מתקרב לג'יוג'יטסו או קראטה שבהם יש לי רקע .

לקריאה נוספת והעמקה
19/10/2005 | 14:23 | מאת: אוהד קדם

בטאי צ'י בדרך כלל הדרך היא מרך לקשה. לכן לרוב מתחילים ממגע רך ומתקדמים בהתאם למטרות האימון, למגע יותר קשה. ברוב במקומות לא מתרגלים טאי צ'י באינטנסיביות מלאה, אבל זה בהחלט אפשרי.

שלום שודאן ! תודה לאהד קדם על תגובתו (לאהד קדם ביה"ס לטאי צ'י וצ'י קונג : "יצירה " ). אם אני מבין נכון את השאלה, אז הכוונה בשאלה ליחסי הגומלין בין ה"מתרגל" ל"יריב האימון" בטאי צ'י . בענין הזה שלוש נקודות . א. בטאי צ'י אין חסימות / בלימות בין מתרגל למתרגל משלש סיבות . 1. חסימה מאפשרת לתוקף להתארגן על מהלך חדש ; כך שבטאי צ'י משאירים את התוקף עם היוזמה שלו ומסיטים אותו לצד או שהמתרגל הניתקף מסיט את עצמו ממסלול התקיפה ; כך שהתוקף מוצא את עצמו מול "כלום" . 2. חסימה גוררת שימוש בכח פיזי .בטאי צ'י לא משתמשים בכח פיזי אלא באנרגיה המופקת מגוף קליל , רך, גמיש , לא נוקשה של מתרגל הטאי צ'י .כאמור אין חסימות . 3. עיסוק בטאי צ'י גורר אחריו הטמעה מנטלית ועיצוב דרך חשיבה .אחד היסודות החשובים בדרך החשיבה של המתרגל היא שמול "מכשול " , "קושי" , בחיי היומיום לא נילחמים בכוחניות מלחמת ראש בראש , מוותרים על האגו , אבל יחד עם זאת בוחנים בשקט ובסבלנות את הקושי , מאתרים את הנקודה החלשה ב"קושי" ועוקפים אותו בנקודה זו במטרה להמשיך הלאה בדרכינו. ממש כמו נהר הזורם מפסגת ההר , דרך ארוכה עד השפכו לאוקיאנוס . נהר לא זורם בקו ישר אלא דרכו פתלתלה מלווה בנפתולים . הנפתול נוצר באותה נקודה שם הנהר ניתקל במחסום כלשהו .המים יעקפו את המחסום וימשיכו בדרכם אל האוקיאנוס . 2. בטאי צ'י מגע בין "מתרגל" ל"יריב אימון" מתבצע כמו תמונת ראי . קרי : האחד ינוע אחורה והשני שמצוי במגע עימו ינוע יחד איתו קדימה מבחינתו , וההפך . האחד ינוע שמאלה והשני שמצוי במגע עימו ינוע יחד איתו ימינה מבחינתו , וההפך . האחד ינוע מהר והשני ינוע יחד עימו מהר גם כן , וההפך . 3. מגע של "חשיה" .המגע בין "המתרגל" ל"יריב האימון" לא מבוסס על כוח , אלא על מגע של חישה שבו המתרגל האחד מנסה להבין את המהלך הצפוי של היריב ולפעול בהתאם . אווו ....כבר מאוחר ..........Oyasumi Nasee = לילה טוב !

20/10/2005 | 23:01 | מאת: אמיר ניסן

הטאי צ'י השתנה מאוד מאז מרד הבוקסרים. "מרד הבוקסרים": מרד זה פרץ בשנת 1900. הייתה זאת התקוממות של לוחמים סיניים כנגד האימפריאליזם האירופאי, שניצל את הסינים ובזז את אוצרות המדינה. הלוחמים הסיניים לחמו בשיטות המסורתיות של אומנויות הלחימה. הפולשים האירופאים ניצחו כמובן בעזרת שימוש בנשק חם. "מרד הבוקסרים" יצר משבר באומניות הלחימה בסין. החלה התלבטות האם יש צורך באומנויות לחימה כאשר קיים נשק חדש ויעיל יותר. היו שהחליטו להמשיך ולהתאמן למטרות בריאות, והיו שהחליטו לשמר את מסורת אומנות הלחימה. כיום רוב מתרגלי הטאי צ'י מתרגלים למטרות בריאות ולא עוסקים בלחימה. רק מיעוט עושים זאת למטרת לחימה. חלק מהעוסקים בטאי צ'י לומדים גם צ'י קונג כדי לחזק את ההשפעה על בריאותם. ומעטים יודאים את כל השלבים ב- TUI SHOU ( פושינג הנדס). בעיקרון בשלב הראשון מתרגלי הטאי צ'י למדו TING JING ( היכולת להקשיב) ובשלב השני הם למדו להתקיף ולהשתמש ב- FA JING ( אנרגייה מתפוצצת) ובשלב שלישי הוא למד לשלב בינהם. תרגול FA JING על בן זוג מוביל הרבה פעמים לפגיעות פנמיות ולכן מתרגלים זאת פחות. כיום הטאי צ'י המודרני מדגיש בעיקר את ההרפיה ומעטים מתרגלים אותו לעומק כי תרגול לעומק מקטין את כמות התלמידים. לגרשון: זה לא מדוייק שבטאי צ'י אין בלימה . ארבעת האנרגיות הבסיסיות הם: PHENG תנועת הפתיחה, פרוש המילה PHENG הוא הסטה בסינית. 2) LU גלגול לאחור שמסמל את ההגנה קבלה והסטה של האנרגיה כמו שאמרתה. 3) JI (פרס) המעבר בין LU ל- JI מסמל את המעבר בין הגנה להתקפה. 4) AN דחיפה מסמל את ההתקפה כדימה. לסיכום היכולת להקשיב זה רק שלב ראשון בתרגול הטאי צ'י העתיק. היום יש בעיה נוספת שאנשים שלא למדו את כל השלבים( יש אפילו שמכשירים מורים תוך שנה שנתיים) מלמדים אחרים ואז הטאי צ'י הופך להרפיה בתנועה ללא היכולות העמוקות יותר. באי צ'ואן אותו אתה מתרגל ביום שלישי מנסים למקד קודם את העבודה על האנרגיה כדי שהוא לא יהפוך רק להרפיה בתנועה ויופי ולכן דורשים מהתלמיד לתרגל בארבע שנים הראשונות בעיקר את עמידות הזן ZHAN ZHUANG כדי לבנות את האנרגיה. לאחר מיכן התלמיד לומד לכוון את האנרגיה בתרגילי ה- SHI LI והתלמיד חוזר על אותה תנועה לעיתים למשך שעה ויותר כדי להיות אחד עם האנרגיה ותנועה היא פשוטה ללא דגשים של יופי. לאחר מיכן התלמיד לומד את האנרגיה המתפוצצת FA LI השלב הבא התלמיד לומד לבדוק את המיבנה בזוג ואלה שמעונינים בלחימה מתרגלים TUI SHOU קרבי גם הקשבה וגם התקפה ולאחר מיכן SAN DA קרב חופשי. טכניקות הקרב הם פחות בריאות במיוחד עם משתמשים ב- FA LI ונקודות תורפה על בן זוג. והיום בעולם הנשק החם ערכם מועט לצרכי השרדות. שודן בהצלחה בחיפוש. גרשון אם תרצה תזכיר לי להראות לך משהוא בסוף השיעור. אמיר ניסן ( מרכז ישראל הונג קונג לצ'י קונג אי צ'ואן)

שלום אמיר ניסן ! תודה תודה עבור התשובה המורחבת שתורמת לכולנו הרבה ידע . יחד עם זאת אני מבקש להדגיש שבטאי צ'י התנועה זורמת בהשוואה לדיסצפלינות שמזכיר שודאן ; וזאת תוך שמירת כמה עקרונות ובינהם עקרון העקיבה , שמבחינה מעשית עקרון זה מאפשר ליריב האימון לבצע את התקיפה תוך שהמתרגל המותקף מסיט את ההתקפה מגופו בעזרת האגן שיוזם את התנועה ; תוך ויתור על אופציה של בלימה / חסימה ; וזאת כמובן בנוסף לכל שלבי האימון הארוכים שאתה מזכיר . יחד עם זאת לאופי התנועה בטאי צ'י יש את המאפיינים היחודיים שלה ואני מתכוון מבחינת ההבנות של התנועה ולאו דוקא האסטטיקה שהיא אינה קשורה כל כך לקטע הפרקטי. אני אגיע לאימון הקרוב שלך . פרקטיקה תמיד עדיפה על מילים ! תודה תודה ולהתראות !

22/10/2005 | 16:49 | מאת: דור לדמן

שלום לכולם ! באמת אני קורא כאן דיון מענין ובתור מורה לטאי צ'י אני רוצה להוסיף שני דברים .בתירגול טאי צ'י מקפידים שהתנועה תהיה מעוגלת ולא חדה ודבר נוסף שלפעמים קשה למי שגדל בתרבות הישראלית להפנים זה לתרגל את התנועה באיטיות רבה .ודבר נוסף שמי שבא ללמוד טאי צ'י ומצפה שכבר בשיעור הראשון ילמדו אותו אפליקציה לחימתית אז הוא טועה למרות שזה מה שקורה בקראטה ובגיוגיטסו ששודאן מזכיר .האלפיקציות הלחימתיות נילמדות בשלב מאד מיתקדם לאחר שהגוף הפיזי והמנטלי הפנים את רעיון התנועה של הטאי צ'י .יש לי תלמיד ותיק ורציני שעדיין לא הגיע לשלב האפליקציה הלחימתית אבל ניתקל במיקרה שבו היה צריך להדוף ממנו אדם ולדבריו הוא ביצע את ההדיפה בצורה אוטומטית בהצלחה על פי עקרונות התנועה בטאי צ'י לדבר כזה אני קורא שהגוף הפנים פיזית ומנטלית את רעיון התנועה בטאי צ'י . לדעתי לתלמיד המתמיד בטאי צ'י יש את היכולות לאלפיקציה לחימתית אם הוא הפנים את אופי התנועה של הטאי צ'י גם אם לא למד אותם באופן רשמי רק הענין הוא שהתלמיד לא יודע שהוא עם הידע והיכולת .זהו , תודה דור לדמן , מורה לטאי צ'י [email protected]

23/10/2005 | 08:47 | מאת: שודאן

תודה לכולם על ההתייחסות לשאלה שלי. אני מבין שטאי צ'י זה שפה אחרת לגמרי מהשיטות שאני עוסק בהם ועסקתי בהם בעבר .

מנהל פורום צ'י קונג - טיפול בתנועה