אתיקה מקצועית
דיון מתוך פורום צ'י קונג - טיפול בתנועה
אתיקה מקצועית- עם קולגות לקראת כל קיץ אני מוצא את עצמי כורע מעומס העבודה שגזרתי עלי במהלך השנה. כפיצוי יש לי נטייה "לברוח" הכי רחוק מ- הארץ, החברים, המשפחה you name it .. לפני הרבה שנים באחד הקיצים הללו התייעצתי עם מנהל המרכז בו לימדתי לכמה זמן ראוי ש"אעלם", מבלי לפגוע ברצף השעורים עליו שמרתי בקפידה כל השנה. הוא ענה לי בסיפור מקרה אמיתי שקרה במרכזו והרי הסיפור: בקיץ הקודם הייתה מורה ליוגה במרכז שהחליטה לצאת לחופשה בחו"ל של 3 שבועות. כמורה אחראית היא מצאה מחליפה מי אם לא? את חברתה הטובה, שגם היא קולגה. החברה שראתה במקום ובזמן הזדמנות פז להתפתחות מקצועית, "חיזרה" אחר התלמידים בכך: שהאריכה את זמן השיעור מעבר לזמן שנקבע, אפשרה לתלמידים להתקשר איתה טלפונית. כשחזרה המורה הקבועה לאחר 3 שבועות , מצאה את עצמה בסיטואציה מביכה. מסתבר שהתלמידים פנו ביוזמתם למנהל המרכז ובקשו להמשיך ללמוד אך ורק עם המחליפה. ללא היסוס!!! ובהחלטיות הודיע להם המנהל בשום פנים ואופן. או שהמורה הקבועה חוזרת או שאין חוג. כששמעתי מפיו את הסיפור, הלקח שלי היה חד וחלק. אם אי פעם מנהל יחליט אחרת גם כשאהיה בצד המועדף- לא לעבוד איתו . יותר מכך כשאתה מחליף מורה להקפיד ללכת אך ורק בדרכו. להדגיש את מעלותיו על שקיבץ קבוצה נפלאה כזו . שאתה מלא הערכה למורה על שנתן לך ללמד את תלמידיו... אך מקומך במקום אחר!!! אם כולנו נבין כלל זה תגמול לנו המציאות פי כמה. סיני הראל - 052-2526674 [email protected] מייסד ומנהל מסלול צ'י קונג להסמכת מורים במכללת וינגייט http://chikong.wincol.ac.il/
אחריות המנהלים לדאוג לזכויות של העובד שלהם , המורה שעובד אצלם שיצא לחופש במיוחד אם זה מתואם איתם מראש , מה שיבטיח שדבר כזה לא יקרה
שלום סיני ! אין ספק שהתנהגותה האומללה של אותה מורה ממלאת מקום, היא התנהגות נבזית ופסולה מהיסוד ובעיקר חריגה ! יחד עם זאת , כמה מילים לגבי השפעת דמותו של המורה הקבוע על הסיטואציה הנ"ל: א. אם מורה (הכוונה למורה הקבוע) הוא באמת בעל אישיות , בעל ידע , מנוסה, מוכר ומכיר בערכו האישי, הרי שהוא לא צריך לחשוש ממורים ממלאי מקום בהעדרו ; וכן לא צריך לחשוש לארח מידי פעם בכיתתו כדרך שיגרה מורים אחרים, בכדי שהתלמידים יחשפו לגישות שונות. רק מורים - חסרי בטחון עצמי, חוששים לארח מורים אורחים בכיתתם , פן אולי חס וחלילה תלמידיהם ייחשפו לידע ושיטות של מורים אחרים ; ואז אבוי... האמת לגבי רמת הידע של המורה הקבוע החלש, תצוף על פני השטח ומעמדו עלול להתערער.... ב. היבט נוסף: אם המורה הקבוע הוא טוב מבחינה מקצועית אם לא למעלה מכך, תהיה סמוך ובטוח שהנהלת המקום יודעת על כך (בעיקר ממשובי סטודנטים) ; ובנוסף לכך, אם המורה מאופיין ביחסי אנוש תקינים עם בעלי תפקידים אחרים במערכת , הרי שהנהלת המקום תראה במורה שכזה נכס ברמה כזו או אחרת ; ולכן אין שום סיבה שהמורה הקבוע שנעדר תקופת זמן יפוטר מעבודתו. בכל מיקרה- מינוי של מורה כקבוע , לא יכול להיסגר בדיל כזה או אחר בין מורה לתלמידיו . לכל מוסד לימודי, כולל קייטנת ילדים בקיץ, יש הנהלה שמקבלת החלטות. ג. עניין אישי : בהחלט היה לי הכבוד להחליף אותך בהעדרך , לפני שנתיים נדמה לי, בכיתתך בוינגייט, לשיעור של שעה וחצי..... . מילוי מקום זה דבר שגרתי במוסדות לימוד ולא צריך להיות מלווה בחריקה כשלהי או דרמה כלשהי. לסיכום - יש לראות את הסטודנט כניצב במרכז העשייה הלימודית ; ולכן צריך להעניק לו שירותי הוראה נאותים, מגוונים ומעמיקים בהתאם להתמחותו ; כך שיסיים את לימודיו עם קשת רחבה של מידע ושביעות רצון מהשרות שהוא קיבל. זה מה שצריך לעניין את העובדים במוסדות לימוד ; ואין צורך לתת במה ולהאיר בזרקור את אלה שנחשבים לחריגים בהתנהגותם . שיתוף פעולה פורה ושבוע טוב גרשון קום
בס"ד להראל סיני ברצוני לכתוב כאן שחוסר הגינות לא חסר בעולמינו בכל אשר ניפנה. לדאבוני הרב פרות קדושות של כבוד לזולת נשחטו וכבר אינן נחשבות. כמובן שאנו לא צריכים להשלים עם מצב זה. עם זאת אני מתחברת לגישה שעולה מתוך דבריו של גרשון שכל אשר קורה ומרחש לנו בא מתוך התנהלות עצמינו . בעיקר הדברים אמורים כאשר קורה לנו דבר לא טוב . קל להאשים את הצד השני אך אני מאמינה שראשית עלינו לבדוק כיצד אנו תרמנו למצב אליו הגענו. תודה , Olobi [email protected]
המכתב שכתבתי הוצא מתוך "מערך הכנה לדיון" בכיתת מורים לצ'י קונג במכללת וינגייט. נראה לי שבימים אלו של דריסה בוטה של ענף החינוך בארצנו (גם במשרד החינוך וגם מחוצה לו) לא נותר לנו המורים לגונן על עצמנו. בשל רצוננו להתפרנס מהצ'י קונג כמקצוע, ראוי ראשית שנבנה אותו מקצועי כמה שיותר. יחד עם זאת אין לנו ארגון מקצועי שמגן עלינו (כמו מרבית המקצועות של הרפואה המשלימה) לכן ראוי לתת מקום לדיון מסוג זה. כשהייתי בכנס בין לאומי בצ'י קונג שנערך בארה"ב נוכחתי לדעת שהארגוני הצ'י קונג האמריקאים השונים מחפשים הגדרות לשיוך הצ'י קונג לגוף או גופים כלל ארציים עם כללים ברורים. בדוגמת שכר מינימום, דרוג רמות של מורים, שיתוף פעולה עם מוסדות רשמיים וכו.... אשמח לשמוע עוד דעות על כיצד להגיע להבנות והגדרות מסוג זה בארצנו. סיני הראל