אי צ'ואן צ'י קונג ואמנות לחימה
דיון מתוך פורום צ'י קונג - טיפול בתנועה
אי צ'ואן התחילה כאומנות לחימה שמרכזה הוא תרגול הצ'י קונג מייסד הסגנון וואנג שיאנג צ'אי התחיל כלוחם ובתקופה מאוחרת יותר התעניין יותר בצד הרפואי ראו קישור: http://www.qikong.co.il/profil_morim.asp מבין תלמידיו הרבים היו שהתעניינו יותר בלחימה כגון מאסטר YAO ZHING XUN, והיו שהתעניינו יותר ברפואה והחל הבריאותי כגון מאסטר WANK YU FANG. היו שהתעניינו בשני התחומים כגון מאסטר לינג טאי צ'ונג שהיה גם הרבליסט. אני מוסף מאמר על האסטרטגיות של אי צ'ואן. הכללים לעבודה בזוגות התמקד בעקרונות ולא בתנועות. לכל תרגיל יש תרגיל נגד ולכל אסטרטגיה יש אסטרטגיה נגדית רק מי שלא נלחם הוא בלתי מנוצח. עדיף שיתוף פעולה על קרב. נסה לא להלחם. אם אתה נילחם חפש הכרעה מהירה וסופית אחרת היריב ינסה שוב ושוב עד שיגיע שיכריע אותך. גם אם אתה פי שלושה יותר טוב מהיריב יש לך 33% להיפגע. בעידן הנשק החם השאלה מי מנצח באגרופים ובעטות היא פחות חשובה. הערך המוסף של אומנות הלחימה היום חשוב יותר מהלחימה עצמה, לכן חשוב שאומנות הלחימה תהיה בריאה כדי שתוכל להתאמן ולהשתפר שנים רבות. מי שמחפש מלחמות בסופו של דבר יפסיד בהן. אל תנסה לנצח את הבן זוג שלך לאימונים, נסה ללמוד ממנו או מהשגיאות שלו. באימון טוב שני הצדדים לומדים. באימון גרוע אחד מנצח וגאוותו משתלטת עליו והאחד מפסיד ואלול להופך למתוסכל. רוב האנשים לא אוהבים להפסיד או להיפגע כך שאם ניצחת את בן זוגך לאימונים או פגעת בו יש לך אולי חבר אחד פחות. אל תחפש תנועות יפות וגדולות חפש תנועות פשוטות ותכליתיות. בעיטות נמוכות: רוב הבעיטות מתחת לחגורה: לברכיים, מפשעה, גריפת רגל. התגובה לבעיטות גבוהות תהיה בעיטה למפשעה או לרגל שעל הקרקע. שיווי משקל. שמור על שיווי משקל וחיבור טוב לרצפה. חיבור לרצפה נותן כוח למכה ואפשרות לנוע ולשנות כיוון. ערער את שיווי המשקל של היריב ותקוף אותו בזמן אובדן שיווי המשקל. הגן על קו האמצע. קו האמצע הוא קו מרכז הגוף. זהו גם הקו הישר הקצר ביותר בינך ליריב. נסה להיות במצב בו המרכז שלך מול היריב בעוד המרכז שלו לא מולך. מנע מהיריב את הדרך הקצרה אליך, כי הדרך הארוכה תאפשר לך זמן תגובה. היה ערני לגבי המרפקים והברכיים של היריב. שמור במיוחד על המרפק והברך הקדמיים. בניהם ובינך המרחק הוא הקצר ביותר. כשהם רחוקים ממך היה ערני לגביהם, בטווח קצר נסה לסגור אותם ולשלוט עליהם. המרפק תמיד נע לאט יותר מקצה היד לכן קל יותר לשלוט עליו. אל תחכה להתקפת היריב נסה למנוע אותה אם אתה יכול. במידה ותמתין כל הזמן להתקפת היריב לבסוף הוא יצליח. סגור את הדרך להתקפת היריב, נסה למנוע אותה, אם אתה יכול נסה לנצח בטרם הקרב החל. עדיף למנוע את המוטיבציה לקרב מי שהפסיד לך ירצה בעתיד להחזיר לך. חפש מבנה עדיף על זה של היריב (הצד העיוור). מבנה עדיף הוא מבנה בו המרכז שלך פונה ליריב ולך יש את אפשרות ההתקפה בעוד היריב נמצא בנחיתות. מבנה בו אתה שולט על היריב אבל היריב אינו שולט בך. כל מצב בו אתה יכול לתקוף והיריב לא, הוא יתרון. שלוט על המרפק של היד הקדמית וסוגר אותה פנימה, כך אתה משיג יתרון. ליריב נשארת רק היד הרחוקה שיש לה דרך ארוכה לעבור. אם אתה מאחורי היריב אתה ביתרון. הלחם בתחום שאתה טוב מהיריב, אם אתה טוב בקרב מקרוב הלחם מקרוב ולהיפך. המנע מלחימה בתחום שבו היריב טוב. למד לצפות את פעולות היריב ולמנוע אותן. חשוב מספר מהלכים קדימה. שנה את האסטרטגיה שלך במידה והיא לא מובילה לתוצאות לפני שתגיע למצב בו אין לך יכולת להמשיך. הקרב הוא כמו נהר גדול זורם עד ההכרעה. תזמון: חפש התקפה יעילה בזמן שהיריב לא מוכן אליה או שדעתו מוסחת. עשה את הדבר הנכון בזמן הנכון. נקודות תורפה. אצבע אחת לעין יכולה להיות יעילה יותר מהאגרוף חזק לחזה. חפש אחר נקודות תורפה כגון: עיניים, גרון, צוואר, ביצים בירכיים. השתמש באנרגיה שלך ביעלות. אל תחפש יופי ואקרובאטיקה. יותר קל ומצריך פחות אנרגיה לתקוף אם אצבע לעין או מכה לגרון מאשר בעיטה לראש. עדיף לחסום ולהתקיף באותו זמן מאשר קודם להתגונן ואחר כך להתקיף.לדוגמה: יד אחת מגנה או מונעת תנועה מהיריב ויד שנייה מתקיפה באותו זמן. עדיף שהיריב שלך יהיה במגננה ולא בהתקפה. אם היריב שלך במגננה הוא פחות חושב על התקפה. היזהר בזמן שאתה מתקיף לא להיות חשוף. בזמן שאתה מתקיף אתה נחשף לדוגמה: כשאתה נותן אגרוף יש לך רק יד אחת שמגנה. נסה בזמן שאתה מתקיף למנוע את התקפת הנגד של היריב. שנה מדי פעם מיקום או מבנה . היריב בדרך כלל יתקיף את המקום האחרון שהייתה בו לכן מומלץ לשנות מיקום אם לא הכרעתה את היריב בהתקפה. כשאתה במבנה מסוים היריב מתכנן איך להתקיף אותך. שינוי מיקום ומיבנה מכריחים אותו לשנות תוכנית. השתדל להיות מחוץ לטווח ההתקפה של היריב או להיצמד אליו תוך מיבנה שולט עליו. בלחימה בטווח קרוב עליך לפתח TING JING יכולת הקשבה לאנרגיית היריב על ידי מגע. כך גם אם אתה לא רואה את חלקו או כולו אתה יודע את מיקומו וכיוון האנרגיה שלו. למד לזהות הזדמנויות להכריע את הקרב. למד לזהות מתי היריב פתוח, לא מוכן, לא מרוכז, ונצל אותם. אל תבזבז אנרגיה על התקפה לא יעילה.נסה להיות ערני אך לא מתוח.בקרב אתה והיריב הם אחד היה מרוכז בו ולא במשהו אחר. הגב בהתאם למצב ולא רק בהתאם לתכנונים שלך. אל תילחם בקושי ואל תברח מימנו. מי שבורח מקושי הקושי רודף אחריו ובכל תהליך למידה יש קושי. מי שכל הזמן נלחם בקושי, יוצא מותש ממנו. פשוט תהיה ללא השתוקקות וללא דחייה. השתמש בכוח של כל הגוף ולא של חלקו. התנועות באות מהחלק התחתון של הגוף. התנועה עוברת מהרגליים לאגן למותניים לכתפיים ולמרפקים ולכפות הידיים. הידיים הם רק שלוחה של האגן והמותן. התייחס אל ההפסד כאל מורה ואל תהיה יהיר בניצחון. מיבנה נכון ZI SHI ZHENG QUE. מיבנה בו האנרגיה זורמת בחופשיות: ללא מתח (מתח גורם לתקיעות), מבנה יציב שגם מאפשר תזוזה ושינוי כיוון מהיר. מבנה לא פתוח מידי ולא סגור מידי, שהמרפקים לא נעולים ולא מקובצים. מבנה בו אתה לא נשען קדימה או אחורה. גב מתארך ללא מאמץ וחזה והבטן רפויים כדי שהאנרגיה תוכל לעלות בערוץ "השולט האחורי"- DU MAI ולרדת ל TAN TIAN בערוץ "השולט הקדימי"- REN MAI. גוף רפוי אך לא רופס. פה סגור לשון נוגעת בחיך. מיבנה הרגליים צריך להיות מספיק נמוך כדי להיות יציב ומספיק גבוה כדי להיות נייד. הייה רפוי ותן לאנרגיה לשקוע SONG CHEN. הגוף צריך להיות רפוי ומלא. החלק התחתון: מלא שואף לאדמה. יציב אבל מאפשר ניידות, הפיסוק לא גדול מידי כדי לאפשר ניידות ושמירה על המפשעה ולא קטן מידי כדי לאפשר יציבות. האנרגיה צריכה לשקוע ורק בזמן ה ) FA LI שחרור אנרגיה פתאומי ) לעבור בכל הגוף ולחזור מהר למצב רפוי. שיווי משקל PING HENG. שמור על שיווי משקל חיצוני ופנימי. האנרגיה צריכה להיות מאוזנת בכל הגוף. הרגשות רגועים כאגם צלול ביום בהיר. הכרה ממוקדת שלווה וערנית. הכוחות המנוגדים MAO DUN. הכוחות המנוגדים הם אלו שנותנים עוצמה למבנה. אין הכוונה למתח שרירים אלא לכוונה. כיווני הכוחות הם: פתיחה סגירה , קדימה אחורה, למעלה למטה. אגן למטה ראש למעלה. גב מתארך חזה ובטן רפויים, כפות ידיים פתוחות ולא מאומצות. בזמן תנועה קדימה יש לשמור על אפשרות לנוע אחורה ולהפך, כשאתה נסוג אתה שומר אפשרות להתקפה פתאומית. בזמן ירידה יש לשומר על ערנות כלפי מעלה וכשאתה עולה או מרוכז בחלק הגוף העליון יש לשמור גם על מודעות לחלק גוף התחתון. אחדות ZHEN TI. אחדות של האנרגיה QI, הנפש SHEN וההכרה YI זו התמצית של האי צ'ואן האנרגיה צריכה להיות חיונית והרמונית ללא חסימות ומתח. הרגשות שלווים כאגם ביום צלול. הכרה ממוקדת, שלווה וערנית להווה. כשההכרה נודדת והאחדות אובדת, אל תגיב בכעס. פשוט החזר את ההכרה בעדינות וסבלנות וחזור לאחדות. אמיר ניסן http://www.qikong.co.il/home.asp
שלום ! לגבי ההיבט של אמנות הלחימה ,חובה להבהיר את הנקודה המרכזית , שבאקט לחימתי, אם זה במסגרת אימון (קומיטה) או לא עלינו אם אנו נידרשים לפעול ברגע אמת; אזי אז הגוף פועל נטו כאשר תהליך תכנון והחשיבה מצטמצם לאפס . כלומר , ברגע חירום לפחות הראשוני שהוא גם הקריטי ,אין חשיבה !ברגע זה הגוף עושה את מה שהוא יודע לעשות ; קרי: את מה שלימדו אותו לעשות אם בכלל . אימון צ'י קונג או / ו טאי צ'י - באופן מתמיד , מעמיק ומקצועי עשוי ללמד את הגוף את אותם עקרונות הנידרשים לתיפקוד ברגע חירום . אימון צ'י קונג או/ו טאי צ'י מלמד את הגוף שפת תנועה יעילה שעיקרה : רכות , גמישות ,מהירות תגובה ,זריזות כל זאת כאשר האגן הוא ציר התנועה ואנרגיית הדאן טיין היא מנוע התנועה .בדיוק מה שנידרש לרגע חירום . רק לאחר שלימדנו והפנמנו לגופינו את שפת הגוף שאימוני הצ'י קונג מקנים לנו , ניתן להרכיב את העקרונות הלחימתיים שאמיר ניסן מציין כאן . לימוד העקרונות הלחימתיים ללא שפת הגוף הנידרשת ,משול לגלגלי רכב מפוארים אך ללא חיבור למנוע ....כך שהרבה לא ניתן לעשות עימם . לצערי , לא תמיד יש למתאמן הממוצע את הסבלנות וההבנה לכך ! בכל אופן תודה לאמיר ניסן על הסקירה המרתקת והמקיפה (במגבלות המקום ) בנושא האספקט הלחימתי בצ'י קונג . להתראות ! צ'י קונג - השיטה האולטימטיבית !
שאלה : עד כמה אפשר לראות את הצ'י קונג כאמנות לחימה בפני עצמה ? האם נכון יותר לשלב את התובנות של הצ'י קונג כאמנות אחרת ואם כן אז כפי שידוע לי זו אמנות לחימה רכה והאם ניתן לחבר אותה עם אמנות לחימה קשה