איזה תרגילים ניתן לתת לילד אחרי ארוע טראומטי?
דיון מתוך פורום צ'י קונג - טיפול בתנועה
ילד שעובר סוג של ארוע ,עלבון,מכה פיסית,האם יש םוג של עזרה ראשונה בתרגילי צ'י קונג?
שלום ! כל אדם שחווה סיטואציה של אלימות מילולית או אלימות פיזית ולא רכש מיומניות צ'י קונג , סביר (!) שיפרש את הסיטואציה שחווה כחוויה דורסנית שבה הוא חש במודע או שלא במודע שאין מכבדים את יישותו במרחב ,מנסים לדחוק או להפחית את נוכחותו במרחב . קיים אימון צ'י קונג יעיל מאד שאני מכנה אותו "התמצאות "האני" במרחב הטופוגרפי" . לאימון זה שני שלבים : תירגול אישי בקבוצה ואימון פרקטי בזוגות . שלב א : לימוד סוגי "עמידות" צ'י קונג .עמידות ייחודיות אלה מגבירות ומעצימות את נוכחותינו במרחב מהיבט פיזי ומהיבט מנטלי . המתרגל מבין שהקשר שלו עם המרחב לא מסתיים במגע גוף שלו עם חלל האוויר שמסביבו וכפות רגליו עם הקרקע . לגוף קשר אין סופי עם המרחב במימד אופקי ומימד אנכי . צריך להבין את הקשר הזה ,להיות מודע לו ,ולאחר מכן יבין המתרגל את מיקומו הבלתי מתפשר במרחב מול כוחות שמנסים לדחוק אותו. שלב ב : תירגול זוגות . מתרגל A יבצע את אחת מעמידות הצ'י קונג שתורגלו בשלב א . מתרגל B (רצוי שיהיה גבוה וחזק פיזית ממתרגל A ) ינסה לדחוף ולדחוק את מתרגל A . מתרגל A , יישם את מה שלמד בשלב א של האימון כך שלא רק שהוא לא יזוז ממקומו לנוכח דחיפות מתרגל B ,אלא שהוא יידע לתעל את האנרגיה של מתרגל B לטובת חיזוק יציבותו . במילים אחרות : ככל ש- B ידחוף יותר , A יתחזק וישתרש יותר ויותר במקומו. מין הפוך על הפוך כנגד חוקי הרחוב ! צ'י קונג במיטבו ! לתרגילים אלה השפעה מהיבט פיזי והיבט מנטלי . ניתן להבין שאימוני צ'י קונג אינטנסיביים ונכונים ,יוצרים אנשים חזקים מנטלית עם יתרון על האדם שלא השכיל להתאמן בטאי צ'י ובעיקר בצ'י קונג . במידה והילד שעבר את החוויה הטראומתית , יעבור סיטואציה דומה לאחר אימוני צ'י קונג ,הוא לא יפרש יותר את הסיטואציה כטראומה , אלא ידע את מיקומו במרחב , ויסתפק במבט חמלה ורחמנות באותו בריון שמנסה לדחוק אותו בעזרת אלימות מילולית או פיזית. בהצלחה ! צי' קונג - השיטה האולטימטיבית .
שלום אורי , לדעתי כאדם שהיה פעם ילד וכמי שנושא התפתחות ילדים מעניינת ומעסיקה אותו - הדבר שעוזר במקרה כזה או בכל מקרה בו הילד נפגע רגשית או פיזית מהוריו או מאחרים היא לתת לו גושפנק ואפשרות לומר וחשוב יותר להרגיש את הכאב הנלווה לפגיעה . כל פגיעה הופכת לטראומה בגלל אי עיבוד של הכאב או מה שאנו קוראים הדחקה . זהו תהליך שבו כאב ( ושוב לא משנה מה מקורור ואם הוא רגשי או אחר ) מעל סף מסויים אינו יכול להיות נחווה והמוח ומערכת העצבים חוסמים את המידע מלהיות מעובד. ברגע שהורה מאפשר לילדו באמת להרגיש את הכאב ולומר את המילים שעולות מן הכאב ( ויתכן שזה יקרה יותר מפעם אחת ) ולעבדו , לא ישארו משקעים. תרגילים במקרה זה לא משנים לגבי יכולת ההדחקה . איתן לרנר , מורה ומטפל בשיטת פלדנקרייז