ישיבה נכונה אצל ילדים
דיון מתוך פורום שיטת פלדנקרייז ושיטת שלהב לעבודה עם תינוקות
כיצד ילדים בגיל כיתה א ב צריכים לשבת על הרצפה? האם יש שם מקצועי לישיבה זו? היכן אפשר לקרוא על הנושא?
ארז שלום. קצת קשה לי לענות על שאלתך - כיצד צריכים לשבת. מה שכן - חשוב לשמור על היכולת לשבת על הרצפה לאורך זמן, לקום מהרצפה ללא קושי, וזאת לדעתי בכל גיל. העידוד המוגזם לישיבה על כסאות לפעמים פוגם ביכולות אלו. הקושי מתבטא יותר אצל מבוגרים דווקא. ואני מאוד ממליצה להורים לשחק עם הילדים על הרצפה, או על השטיח, כמה שאפשר, כל עוד נעים לכולם. בנוגע ל"כיצד צריכים לשבת?" אני לא ממש מחוברת לחומר כתוב בנושא זה, אנסה לבדוק עם קולגות שלי. שבוע טוב, אודליה
ארז שלום, קיימים מספר אופני ישיבה: ישיבה מזרחית ישיבה שלמה (עם הרגליים ישרות קדימה) ישיבה צדית ישיבת דאבל יו ישיבת כובסת ככל שיותר אופני ישיבה מתקיימים - כך טוב יותר. הפרדיגמה של " מה צריך להיות", אינה קיימת בשיטת פלדנקרייז משום שזו שיטה פונקציונלית או במילים אחרות, שיטה שעוסקת בתנועה בריאה ולא בקיבוע דפוסים שנחשבים "טובים" לילד כפי שהיה נהוג בזמנו. מקווה שעזרתי, בברכת שנה אזרחית בריאה אסף גופר (גופרים) www.goferim.co.il
שלום ארז, שאלה מעניינת. באמת, כיצד צריכים ילדים בכתה א-ב לשבת על הרצפה? מדוע נדרשים הילדים הללו לשבת על הרצפה? . . . בקש מקבוצת אנשים לשבת על הרצפה - ותראה סגנונות ישיבה שונים: יש ישיבה מלאה. ישיבה בפיסוק. ישיבה בקירוס. ישיבה צידית=ישיבת משוכה. ישיבה מזרחית, ישיבת כף אל כף, ישיבת כובסת. ישיבת בדווי.ישיבת "לוטוס".... סגנונות שונים... כל אחד על פי מה שנוח לו ובאופן שיוכל להשאר שם עד כמה שנדרש. בבואך לנתח את ההבדל בין סגנונות הישיבה השונים שציינתי, הוא האם הישיבה סימטרית או לא סימטרית. תנועה סימטרית: שני אברים (רגליים) מבצעים תנועה זהה הפוכה בכיוונה - אחד אל השני תנועה לא סימטרית: כל אבר (רגל) מבצע תנועה לכיוון אחר. ההשפעה של בחירה בישיבה סימטרית - קרוב לוודאי שתהייה ישיבה נוחה יותר, שקטה יותר ושתוכל להתקיים לאורך זמן ארוך יותר (במידה הנחוצה). אם נבחן את הישיבה מן האספקט ההתפתחותי - היא נועדה על מנת לאפשר לפנות את הידיים לפעילות: משחק עם קוביות, אחיזת חפצים, ציור וכו'. תינוקות שרכשו את השליטה על פונקציית הישיבה מסוגלים לעבור בקלות מצורת ישיבה אחת לאחרת. לא מן הנמנע שילדים צעירים עדיין יהיו מסוגלים לשבת ולעבור בין הישיבות השונות. אשמח להבין לאיזה צורך נדרשים ילדי הכיתות הנמוכות של בית הספר לישיבה על מנת להרחיב בתשובה במידת הצורך. בברכה, אילה ט.
שלום, המון זמן אני חוקרת על סגנונות ישיבה. וזאת מאחר ואחד מילדי לא מסוגל לשבת בצורה נוחה עם רגליים פסוקות והוא תמיד מקפל אותן לאחורי הישבן (לא בסיכול)ויושב שעות. בתחילה חשבתי שזו תנוחה של חוסר...על פי השמיניות של שיטת רביב ודומיו. ולבסוף הגעתי להחלטה שאין להלחץ מכך כל עוד נוח לו והוא מסוגל לשבת מרוכז. וישיבתו היא סימטרית. אשמח אם משהו יכול בכל זאת להפנות אותי למאמרים בנושא "סגנונות ישיבה אצל פעוטות" תודה, יפית