תינוק בן 10 חודשים
דיון מתוך פורום שיטת פלדנקרייז ושיטת שלהב לעבודה עם תינוקות
הי איילה, יש לי תינוק בן 10 חודשים, שהתחיל עכשיו במעין הלכיה תוך כדי דחיפת חפצים כמו כסאות או קופסאות. שמתי לב שכפות רגליו מאוד מכווצות, האצבעות מקופלות פנימה במאמץ רב. האם זה חלק מההתפתחות הנורמלית, או שכדאי איכשהו לעזור לו להרפות? תודה.
שלום מיכל, אני שמחה שאת כאן ומודה על השתתפותך. אתחיל בכך, שאני מאוד שמחה לשמוע ש"הצעיר" כבר מתחיל להוביל כסאות. התקופה הזו זכורה לי מהבת שלי בחיבה רבה. טוב ששמת לב לכך שבתהליך ההליכה/דחיפה אצבעות כפות הרגליים מקופלות פנימה בחוזקה. האם הוא עדיין זוחל לעיתים? האם אותה התופעה מופיעה גם בזחילה? האם שמת לב אליה גם בתנוחות ובמקומות אחרים? הסיבה לשלל השאלות שלי קשורה למבנה (הדומה משהו) של כף יד לעומת כף רגל והשימוש הפונקציונאלי שלהן בתהליך הזחילה וכמובן שאחר כך גם בהליכה. כשתינוק מתחיל להיעמד על שש או ארבע ולזחול, בדרך כלל אצבעות כפות הידיים שלו עדיין מעט סגורות/כפופות/מאוגרפות. על מנת שיוכל להתקדם (כי זו בעצם מטרתו) הוא צריך למצוא את שיווי המשקל בין ידיים לרגליים, שיאפשר לו להגיע למטרה שלו - צעצוע, משחק, שלט הטלוויזיה או אימא/אבא. תהליך מציאת שיווי משקל מאורגן יתקיים כשהתינוק ילמד שפתיחת כף היד מאפשרת השענות טובה יותר ומשם התקדמות. תהליך דומה קורה גם בכפות הרגליים. אצבעות כפות הרגליים מהוות אלמנט דחיפה חזק מאוד המייצר את התקדמות הזחילה. יש סיכוי שהזחילה אצל תינוק שאצבעות הרגליים שלו כפופות לא תהייה יעילה, לא מהירה, ויש אף לעיתים תחושה שהוא מתוסכל משהו. כמו כן, "המערכת " לא פנויה ללמידה היות ותאים רבים "מחזיקים" את אצבעות הרגליים כפופות. *** אנו מחלקים את תהליך ההליכה ל- 4 שלבים: הנחת העקב, דריכה על כל כף הרגל, הרמת עקב ומשקל עובר לכריות והשלב הרביעי ובעצם החשוב מכולם - הדחיפה - המתבצעת על ידי האצבעות. אז מה עושים? מתן שימת לב רבה לכפות הרגליים. (מגע פרופריאוספטיבי עמוק) במצבים שונים. אם את יודעת עיסוי תינוקות - עסי אותן (לושי) בשעת משחק שלך איתו, במידה ואת מגלה שאצבעות רגליו כפופות, התחילי עם "חיזוק החזק". הניחי את כף ידך על האצבעות הכפופות למשך זמן (ספרי לאט בלב עד 20) ועזבי. יש להניח שתגלי שהן נפתחו. חזרי על "התרגיל" הזה באופנים שונים. {השלב הבא יהיה להביא את האצבעות לכיוון האחר ולעזוב.} בזמן החתלה, הניחי את אצבעות רגליו על פנייך, קרוב לסנטר ולפה. דברי אליו דרך האצבעות. השמיעי קולות שונים-גרגור, טרטור, שריקה ועוד. זה מהנה. מבדח ובעיקר עוזר לו להיות מודע לאזור שלא ממש ברור אצלו; אצבעות כפות הרגליים. ד"ש ואשמח לשמוע ממך איך אתם מתקדמים.
איילה רציתי לעדכן שהמצב שונה, עכשיו הוא פחות מאמץ את כפות הרגליים ואפילו עומד לבד כדקה (ואז צונח על ישבנו המרופד). עשיתי קצת עיסוי בכפות הרגליים והנחתי ידיים עליהן כפי שאמרת. משחקים אחרים עשיתי גם קודם לכך (הוא מניח את רגליו על פני בכל אפשרות שיש לו, בד"כ תוך כדי החזקה של שיער שלי, כך שאין לי הרבה ברירות...:) ). הוא עדיין זוחל, הרבה מאוד, ולא ניכר כל מאמץ בזחילה. לפעמים הוא מתנועע על שש, קדימה-אחורה וגם למעלה-למטה. גם - ללא מאמץ יתר. אני קוראת לזה ריקוד, מאחר ופעילות זו מתרחשת בעיקר כשיש מוסיקה או כשאני נעה או רוקדת. סה"כ אני חושבת שיש שיפור, תודה. ממיכל