כסא בטיחות - מדוע אין תו תקן ישראלי?
דיון מתוך פורום "בטרם" - לבטיחות ילדים
בחיפושינו אחר כסא בטיחות לרכב ( מעל 9 ק"ג פחות משנה), קרי: נגד הכיוון , קיימים מספר דגמים ש"כולם" רוכשים, שהם: טריומף תוצרת אוונפלו, אלפא אומגה תוצרת קוסקו (בעצם חברה ששמה דורל, כאשר "קוסקו" זה שם מותג). בכל מקרה, שיטוט במרחבי האינטרנט העלה כי לשני הכסאות הללו היו בעיות יצור (לפחות בשנים 2003-2005), שהתגלו בשנת 2007, שבגללם נקראו הכסאות הללו לתיקון ("ריקול"). אין לנו כוונה למצוא עצמנו בעוד שנתיים בקריאה ל"ריקול" והיות שסביר להניח כי בידיכם נמצא מלוא המידע העדכני אודות כסאות הבטיחות - אנא שתפו גם את גולשי האתר במידע זה, כלומר: איזה דגם כסא ומאיזה תוצרת כדאי לרכוש, היכול להיות מותקן בשני הכיוונים (3-36 ק"ג)? אל תפנו אותנו בבקשה לקלישאה לפיה אינכם נוהגים להמליץ, היות ובהשקעת שעתיים נמצא באינטרנט מהו הדגם האופטימלי. אגב, מה דעתכם על הדגמים ש"כולם" רוכשים (טריומף או אלפא אומגה)? להפתעתנו, לאף אחד מכסאות הבטיחות לרכב הנמכרים בישראל אין תו תקן רשמי ישראלי. מדוע? האם נושא זה אינו מעניין את מכון התקנים הישראלי? מה אתם עושים בענין?
שלום רב, ארגון 'בטרם' אינו ממליץ על מושב בטיחות זה או אחר. כל מושב בטיחות בעל תו תקן, אירופאי או אמריקאי, וקיבל אישור מכון התקנים הישראלי - נחשב למושב בטוח, כל עוד השימוש בו נעשה על פי הוראות היצרן. ולכן, בהמלצה לרכישת מושב בטיחות, מכל סוג, אנו ממליצים קודם כל לוודא שהמושב בעל תו תקן. לגבי פרמטרים נוספים שחשובים בבחירת המושב - יש לקחת בחשבון את צרכים השונים, התאמה לילד (מבסחינת הגיל,משקל וגובה), מבחינת מחיר, נוחות השימוש, נתוני הרכב הספציפיים ועוד. כל הפרמטרים האלה אישיים. כמו כן, ברכישת מושב בטיחות, חשוב למלא גלויה המצורפת למושב ולשלוח אותה ליצרן. במידה ובמושב אכן מתגלה בעיה, היצרן יוכל ליצור קשר עם הקונה ולהתריע. כמו כן, גם מכון התקנים מפרסם מידע אודות המושבים בהם התגלו ליקויים. מידע על ליקויים (recalls) במושבים עם תו תקן אמריקאי ניתן למצוא גם באתר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים האמריקאית (http://www-odi.nhtsa.dot.gov/cars/problems/recalls/childseat.cfm#downunder). בשאלות לגבי התקינה הישראלית - ניתן לפנות לדוברות מכון התקנים. בברכה, דלית צוות מומחי 'בטרם'
לצערי, אין בתשובתכם הארוכה מענה לשאלתי. בכל מקרה, 'אישור' מכון התקנים, הינו אך ורק לצרכי מכס או מס קניה ואין בו משום 'תו תקן' ישראלי רשמי ומחייב המצביע על עמידת המוצר בתקן הישראלי, מהסיבה הפשוטה כי אין תקן ישראלי רשמי ומחייב לכסאות בטיחות. מדוע אין תקן ישראלי רשמי לכסאות בטיחות? שאלה (טובה?) ששאלתי אתכם, וכאמור לא נעניתי עניינית.