מחפשת דרכים לשיפור התנהגות בכיתה
דיון מתוך פורום קשב, ריכוז ויכולות למידה
שלום רב ונעים מאוד. אני אמא לילד מקסים בן 7, שמחפשת תשובות להמון שאלות כבר מגן חובה. לא אפרוש כאן את כל ההיסטוריה, כי זה ממש ארוך, אז אתמקד בהווה. בני כנראה אחד מאלה שסובלים מהפרעת קשב וריכוז. במסענו הארוך בין אנשי מקצוע, הגענו לנוירולוגית ב"שניידר" שפסקה שיש לו מאפיינים אבל לא מספיק בשביל ריטלין. היא לא שלחה אותנו או יעצה שכדאי לערוך לו איזשהו אבחון, ואני לא יודעת אם צדקה, אני מרגישה שהגיע הזמן סוף סוף לשים את האצבע על המקום ה"כואב" ולטפל בילד כמו שצריך, כי כל מה שניסינו עד עכשו לא ממש עזר. הוא עכשו בכיתה ב, ויש לו קשיים. זה מתחיל בקושי לשבת על הטוסיק, אבל רק בזמן עבודה עצמית. יש לי שילוב של ילד היפראקטיבי מצד אחד אבל אינטיליגנטי מעל הממוצע מצד שני. בזמן הוראה פרונטלית, הוא יושב ו"בולע" כל מילה של המורה. כשעוברים לעבודה עצמית, הוא מסיים את המטלות במהירות ( אינטיליגנטי כבר אמרתי ) ואז מתחיל הבלגן. הוא מקפץ בכיתה, מציק לאחרים, מפטפט , גם תוך כדי עבודה, ואני מניחה שזה בגלל שהמשימות לא מהוות אתגר מספיק גבוה למוח שלו. ניסינו במהלך השנה הקודמת בכיתה א לענין אותו עם מטלות נוספות בתור צ'ופר, דפי עבודה בחשבון ברמה גבוהה, דפי קריאה, הלכנו עם הרעיון שזה גם יחניף לו לדעת שאנחנו יודעים "מה הוא שווה" ואנו מצ'פרים אותו בעבודה ברמה גבוהה יותר, אבל זה לא ממש עבד. ה"קוצים" בטוסיק לא נותנים לו לשבת. ויש גם קשיים חברתיים. זה נע בין תקופות טובות, בהן הוא מדווח על חברות טובה עם כל ילדי הכיתה לבין תקופות בהן הוא מכריז בתקיפות שאין לו חברים. תקופות אלו מלוות גם בתלונות מכל הכיוונים על כך שהוא מציק ומרביץ לילדים בכל הזדמנות. דעתי נטרפת עלי מעצם העובדה שהוא כל הזמן מרגיש צורך להראות ולהוכיח שהוא טוב וחכם וחזק, בזמן שזה כל כך ברור, וכולם יודעים בדיוק "מה הוא שווה" ואף אחד בבית לא מתכחש לחוכמה והחוזק שלו, ועדיין יש בו את הצורך להילחם על כך. הוא שומע במו אוזניו את הילדים בכיתה אומרים עליו שהוא אחד התלמידים הכי טובים בכיתה, אז גם שם אין לו צורך להוכיח את עצמו כל הזמן, כי כולם "יודעים". מה שמענין הוא, שבמשימה השבוע באחד מספרי הלימוד היה עליהם לכתוב על עצמם, ואחד הדברים שהתבקשו לכתוב היה דבר שאתה לא אוהב לעשות. בני כתב שהוא לא אוהב להרביץ. נדהמתי לקרוא את זה. הוא יודע שהתנהגותו לא תקינה, ואני מניחה שהוא גם כועס על עצמו בכל פעם שהוא מתנהג לא טוב, ובכל זאת, כאילו לא שולט על עצמו באותם רגעים, ומשתמש באלימות פיזית כדי להעביר מסרים, שלצערי, כבר יותר משנתיים אני מנסה להבין אותם, ועדיין לא מצליחה. האם למישהו יש רעיון איך אפשר לנסות ולהגיע למצב שהוא ישב בכיתה בזמן עבודה עצמית ולא יקפץ ויפטפט ויציק לתלמידים האחרים? על סמך מה שסיפרתי, האם כדאי לעשות לו איבחון כדי למקד את הבעיה, ואם כן, איזה איבחון? אנחנו כרגע מטופלים אצל פסיכולוגית קלינית, פגישות שבועיות, אבל רק בתחילת הדרך, אז קשה לדעת אם אנחנו בכיוון הנכון. תודה.
גילה שלום רב, כמו תמיד, הצעד הנכון לקראת כל פתרון הינו אבחון אובייקטיבי מלא. במקרה שלכם, רלוונטי מאוד אבחון ע"י מומחה בתחום התפתחות הילד, שיראה את המכלול הרחב הקשור בילד, בביה"ס, בבית ובחברה. אשמח לתת לכם הכוונה ברורה יותר, באם תואילו לפרט היכן אתם גרים, וכן מהו הדואר האלקטרוני שלכם. חג שמח, ד"ר מ. למפיט
תודה. אנו מתגוררים בפתח תקוה. ניתן לכתוב לי ל [email protected] אשמח לשמוע את דעתך לגבי איזה אבחון בדיוק מומלץ לנו לעבור, כי הבנתי שיש אבחונים שונים, וכל אחד מהם בודק דברים שונים. חג שמח.