התאמות לילד עם ADHD
דיון מתוך פורום קשב, ריכוז ויכולות למידה
שבת שלום ד"ר למפיט, בני בן ה-10 אובחן לפני כשנתיים כסובל מ-ADHD. בבית ספרו הוא מקבל את ההתאמות הנדרשות והוא בעל השגים גבוהים מאוד, טוב מאוד עד מצויין,בגיל הגן אף אובחן כמחונן. השנה לפעמים הוא עושה את המבחנים לבד בלי התאמות לפי בחירתו, וקורה שעקב זה הוא מקבל ציון ב-15 נקודות מזה שיכל לקבל( במקום טוב מאוד או מצויין, זה טוב עד כמעט טוב מאוד) . המחנכת שלו השנה חדשה והיא בגישה שצריך לעודד אותו לעשות לבד (היא לא עוזרת כי הוא לא צריך) ולא מסתכלת אם באמת הוא צריך התאמות, כי מה שהוא חושב שהבין או מתבטא זה לא תמיד תואם את הבנתו. היא אומרת "שלא חשוב הציון אלא זה שהוא עושה לבד". אבל הוא מרגיש תסכול גדול בשל הפער בציונים, בעיקר שזה פחות מהממוצע הכתתי ואז הבטחון העצמי שלו במקום לרדת עולה. הסברתי למורה שאם הציון לא היה חשוב לא היו מבחנים ולא היו התאמות וזה גורם לו לתחושה לא טובה והיא לא מקבלת זאת. הוא זכאי להשלמת המבחן בע"פ, לתוספת זמן, לתיווך, להקראת הוראות ושאלות, דבר שמאוד מסייע לו במימוש הפוטנציאל שלו. לפני שנה המורות היו רואות באם צריך התאמות תוך כדי ואם ראו שצריך השלימו בקריאה בע"פ או בעזרת תיווך נוספת. שאלתי היא מה עושים במקרה כזה, האם כשהילד עושה לבד את המבחן והוא זכאי להתאמות, האם המורה צריכה באמת להסתכל על המבחן תוך כדי או אחרי ולהחליט באיזה סעיפים צריך להשלים את המידע כדי לקבל את התמונה הנכונה? או שבאמת לתת לילד להתמודד לבד למרות שאינו ממצא את הפוטנציאל שלו וגם בידיעה שזה לא גורם לו לתחושת הצלחה? אודה לך על תשובתך, מה היית מייעץ במקרה כזה. תודה רבה ושבת שלום, מיכל
המיכל שלום רב, אני סבור כי, בגיל הנוכחי יש לחנך את הילד להתאמץ, להשתדל, ולהגיע למה שיוכל בכוחות עצמו. להסביר לילד שהציונים פחות חשובים, ומה שחשוב זוהי ההשתדלות שלו והיכולת שלו להגיע להישגים נאים ללא הקלות. להסביר לו שהמטרה הינה למידה וידע, ולא ציונים. בהצלחה רבה, ד"ר מ. למפיט
ד"ר למפיט היקר, ראשית תודה על תשובתך. קראתי בעיון פעמיים את תשובתך. האם נראה לך באמת, שילד פיקח ויודע שהוא יכול להגיע להשגים גבוהים ומוערך ע"י ציונים בכיתה בלבד, כי כך מעריכים ילדים במערכת החינוך יכול לקבל הסבר כזה? הרי כולנו יודעים עד כמה משווים הילדים את הציונים ומוערכים בגינם, אז למה לגרום לו לתסכול כי הוא לא מקבל את ההקלות שהוא רשאי לקבל? אם הילד מקבל זאת באהבה, ניחא, אבל אם הוא סובל בגלל זה מחוסר בטחון עצמי במקום להאמין בעצמו, מדוע לא לעזור לו? אני לא מבקרת חלילה, אבל מנסה להבין את תשובתך. שהרי ההקלות הינן עד סוף בית הספר, גם בבגרות. אז מדוע לא לעזור לילד ולחזק את בטחונו העצמי? לא מדובר במשהו שלא מגיע לו ואנו כהורים דורשים, אלא מדובר באבחונים שונים שכולם ממליצים על אותו הדבר. כפי שאתה יודע, בגיל זה ולעיתים בכל גיל בית הספר עד שלומדים לימודים גבוהים מבחירה, יש ילדים רבים , קל וחומר עם קשיי למידה שממש לא מתחברים לזה שהם לומדים כדי לדעת... הם לומדים כי הם חייבים ובשביל להצליח. רק המיעוט ובדר"כ הם ילדים חכמים עם הנעה פנימית חזקה עושים זאת כדי לדעת. בכל זאת אני סבורה שאם מגיע לילד את ההתאמות שלו ויש המלצות לכך, אין כל זכות למורה שלו לשלול זאת ממנו , לפי דברייך משתמע שבעצם המורה יכולה לעשות מה שהיא רוצה. אז בשביל מה כל האבחונים וכל הטרטור של הילד? אשמח לקבל הסבר ממך, אולי לא ירדתי לסוף דעתך. ושוב תודה רבה על התייחסותך, מיכל.