תינוק שיורד במשקל
דיון מתוך פורום  דיאטה, תזונה והשמנה
22/01/2008 | 11:41 | מאת: קרן
שלום רב, קודם כל אני מקווה שהגעתי לפורום הנכון , לא מצאתי שום פורום (מלבד אולי רפואת ילדים) שיכול לעזור לי. בני בן חצי שנה , נולד לאחר הריון תקין במשקל נמוך 2.340 בשבוע 38 התחיל את חייו מתחת לאחוזון 3 . בחודשיים הראשונים עלה יחסית יפה והיגיע עד לאחוזון 10 ומאז ועד היום נמצא מתחת לאחוזון 3 כשבחודש וחצי האחרונים חלה ירידה גם בתוך אחוזון זה (זה לא ממש אחוזון , אולי זה אפילו אחוזון 0) בטבלאות משקל של טיפת חלב רואים ירידה במקום עלייה באותו אחוזון. כיום שוקל 5.700 . כתבתי פה באחד הפורומים לרופא ילדים שאני מודאגת ומה ניתן לעשות וקיבלתי תשובה מאוד שאננה (ומאוד לא מקצועית לטעמי) שכנראה הבעייה היא בי ואם הוא מתפתח תקין אז הכל תקין. אני לא רוצה להיות שאננה , אני מרגישה שיש בעייה, הקטנציק אכלן ממש גרוע , כמעט אף פעם לא אוכל בחשק רב, אני מנסה לא לעשות סיפור גדול מהאוכל שלו כדי לא לגרום לו לבעיות אך לאחרונה מאוד קשה לי, כל היום סובב סביב האוכל שלו. עוד פרט חשוב מאוד - בחודש וחצי האחרונים (בעצם בכפוף לירידה במשקל) הוא חלה פעמיים בהצטננות ודלקת אוזן חריפה. אני מניחה שזו אחת הסיבות לירידה אם כי אני מציינת שוב מעולם הוא לא היה אכלן גדול. הבעייה היא שאין לו כ"כ ממה לרדת במשקל , אין לו "רזרבות" לכן אני כ"כ מודאגת. יש לציין שאני ובעלי וגם בני הגדול כולנו נחשבים רזים.(בני הבכור כיום בן 4 גובה : 100 ס"מ ומשקל : 14.5 אחוזון 10-25 , נשלחנו איתו בעבר כשהיה בן שנתיים ולא עלה במשקל תקופה ארוכה לדיאטנית שאמרה שהתפריט שלו נראה בסדר וזה כנראה גנטי.....) ניסיתי איתו מגיל שלושה חודשים כל מה שאפשר : דייסות בהוראת הרופאה (אפילו שכתוב מגיל ארבעה חודשים) כמעט כל ארוחה, שלא ממש עזרו כיוון שמילאו אותו יותר ואז החזיק זמן רב יותר בלי אוכל , את התחליף חלב לבד בכלל בקושי מוכן לאכול , רק כמויות מאוד קטנות של 60 cc בממוצע כל שלוש ולפעמים ארבע וגם שש שעות...... התחלתי לאחרונה גם להוסיף לו פוליקוז (הרופאה העדיפה לחכות עם זה) . התחלנו לפני כשבועיים מרק ירקות עם עוף שאותו הוא אוכל יחסית יפה אך זה הרבה פחות עשיר בקלוריות מהתחליף חלב בסה"כ לפני שחלה אכל כמות של בערך : 500 - 550 cc ליום (לפעמים גם פחות) שמחולקות לארוחות קטנות גם בלילה. לפי המשקל שלו אמור לאכול כ- 900 ליום .. ד"א: הרופאה לא ממש לחוצה , אך האחות בטיפת חלב אמרה לי שעם כל הכבוד לה לדעתי עליי לבקש הפנייה למרפאת הפרעות אכילה בשניידר וזה הכיוון אליו אנו הולכים . אני מאוד חוששת שההתפתחות שלו תתעכב או תפגע בעקבות בעיות האכילה שלו. שתי שאלות לי אלייך (עד שנגיע למרפאה בשניידר) : 1. מה כמות הפוליקוז אותו ניתן להוסיף לארוחה (כפית? , 2 כפיות ?) לא קיבלתי הוראה מדוייקת .... אני מבחינתי אם זה לא מזיק רוצה להוסיף את המקסימום האפשרי בתקווה שיעזור לו לעלות במשקל. 2. מה עוד ניתן לעשות שלא עשיתי? תודה מראש, האמא המאוד מאוד מודאגת.
לקריאה נוספת והעמקה
22/01/2008 | 18:50 | מאת: מוניקה קרן
שלום קרן, אני מבינה היטב את דאגתך ואת רצונך לעשות משהו בנידון. יחד עם זאת, למרות שחסרים לי כמה פרמטרים עלי להסכים עם הרופאה המטפלת של הילד שלך. לא ציינת את כל המשקלים, אך נישמע שהילד שלך מתקדם על עקומת משקל משלו, שזה בסדר גמור. למרות שאנחנו, ואחיות טיפות חלב בפרט, מאוד אוהבות שהילדים יושבים יפה על העקומות, במציאות זה ממש לא כך. אם הילד מתקדם על העקומה שלו זה בסדר גמור ולא צריך "לדחוף" לו אוכל ולנסות לתקן את המה שלא שבור. ישנם 2 מצבים מטרידים: האחד - כשילד יורד במשקל. ואז צריך להבדיל בין מצב אקוטי, שנגרם למשל עקב מחלה (כמו במקרה שלכם). שאחרי שחולפת המטרה הילד באופן טבעי מדביק את הפער. מצב כרוני, הוא מצב שדורש בדיקה רפואית ותזונתית מעמיקה יותר. המצב המטריד השני הוא כאשר ילד שובר עקומת אורך. חוסר עליה באורך, היא מצביעה על בעיה כרונית, הדורשת מעקב ובירור. לא ציינת במכתבך נתונים לגבי האורך. לגבי הפוליקוז: זה לא יהיה מקצועי מצידי להמליץ על כמויות בפורום זה, היות ושאיני מכירה מספיק את הפרטים. התיעצי עם הרופאה מטפלת או עם דיאטנית. את אומרת שאצם רזים במשפחה, ןלכן סביר שגם הילד שלך יהיה דומה לכם. לכן איני רואה סיבה לדאגה גדולה. יחד עם זאת, אם את כל כך מוטרדת, אולי כדאי שכן תפני ליעוץ תזונתי ( לא בטוחה שהיתי מרחיקה לכת עד מרפאת הפרעת אכילה) ולו כדי שתקבלי יעוץ נוסף והדרכה מאיש מקצוע, ותהיי שקטה שעשית כל מה שאפשר. בברכה מוניקה קרן
23/01/2008 | 00:16 | מאת: קרן
הי מוניקה, תודה רבה על התשובה המרגיעה. אולי אשקול שוב את מרפאת האכילה ואדחה את זה קצת.(זה אומר מבחינתי להתעלם מהמלצות טיפת חלב???) נתונים נוספים שביקשת :נולד באורך : 48 ס"מ (לפי טיפת חלב נמדד: 46.5) עלה בהתחלה יפה באורך, בגיל 4 חודשים אורך: 60 ס"מ כיום בגיל חצי שנה אורך : 64 ס"מ (בפעם האחרונה לפני כשבוע וחצי) . האם זו עלייה תקינה? לגבי המשקל : לא הייתי חוששת אם היה שומר על העקומה שלו - מתחת לאחוזון 3 (אע"פ שזה נורא מלחיץ בעיקר כשאת שומעת מסביבך על תינוקות בגילו שנמצאים באחוזון 90 או שאת שומעת אמא שמתלוננת שהבת שלה אוכלת "רק" 180 סימילאק כשאצלי הוא בקושי אוכל 80 ...., אבל אני משתדלת לא להשוות ולהבין שהוא גם התחיל את חייו בנתוני פתיחה שונים) אומרים שהקטנים יותר מדביקים את הקצב מהר יותר ואוכלים הרבה....במקרה שלנו זה ממש לא ככה... אני מבינה את עניין הגנטיות אבל אני רואה כ"כ הרבה תינוקות שמנמנים (שלא לומר ממש שמנים ) להורים רזים כך שגם תשובה כזו לא תמיד מניחה את דעתי. נתונים נוספים על המשקל שלו: חודש ראשון עלה: 1.2 ק"ג חודש שני: 800 גרם חודש שלישי: 500 גרם חודש רביעי: 550 גרם חודש חמישי 500 גרם לפני חודש וחצי שקל: 5750 שבועיים א"כ: 5780 ושבועיים א"כ 5680 (ירידה של 100 גרם) אני מקווה שבשקילה הבאה נראה מגמת עלייה. אני מקווה שהבאתי את כל הפרמטרים שנחוצים לך. עדיין את לא רואה סיבה לדאגה?. אני מעדיפה להיות עם אצבע על הדופק מאשר חלילה להתעורר מאוחר. תודה רבה על העזרה וההרגעה .