עליה במשקל של בתי
דיון מתוך פורום  דיאטה, תזונה והשמנה
21/08/2007 | 13:41 | מאת: עינת
שלום יש לי ילדה בת 9 עוד מעט, מאז שהיתה ילדה קטנה כמעט ולא הסכימה לאכול שום דבר. הדבר היחיד שהיא מסכימה לאכול הוא פחמימות (קורנפלקס פיתות, לחם, לחמניות, בורקסים, תפו"א אפויים, פתיתים, ספגטי למיניו - בלי רוטב ושניצל דק שאני מכינה) ירקות היא לא אוכלת אלא רק פלפל אדום ומהפירות היא מוכנה לאכול רק תפוח עץ אחרי שאני מורידה לו את הקליפה, גבינה צהובה וממרח שוקולד. בשנה האחרונה היא העלתה במשקל, היא לא כל כך שמנה, אבל מתחילים לראות סימני השמנה (קצת בטן ורגליים שהתעבו). אינני רוצה להכניס אותה למשטר של דיאטה כי הילדה בסה"כ גודלת והיא כל הזמן רעבה וצריכה משהו לפה ואני כבר לא יודעת מה לעשות, האם למנוע בעדה? אני מנסה לתת לה מרווחים בין ארוחה לארוחה, אבל תמיד היא צריכה משהו מתוק אחרי האוכל ואחרי הצהרים ואם באות חברות אז עוד פעם איזה קורנפלס, היא כל הזמן עסוקה מה לאכול ומה יהיה לאכול. הבעיה היא שאני לא יכולה לגוון לה באוכל כי מאד מפריע לה כל מיני מרקמים של אוכל והצורה שלו מגעילה אותה וכו'. מה לעשות? האם לפנות בכל זאת לדיאטנית, לפני שהיא באמת תשמין מאד אודה על תשובה מהירה תודה
לקריאה נוספת והעמקה
21/08/2007 | 19:43 | מאת: מוניקה קרן
שלום עינת, אני מבינה את דאגתך והיא מאוד במקומה. כדאי לפנות לדיאטנית כבר עכשיו. לקבל יעוץ והדרכה לגבי התזונה של כל המשפחה. מניעה היא הרבה יותר טובה ויעילה מאשר טיפול בהשמנה. את מתארת מצב שהוא מאוד אופייני. ילדים בררנים באוכל, שההורים מאוד חוששים שמא לא יאכלו, ובכך מחריפה הבעיה. חשוב לדבר איתה לגבי אכילה בריאה. להמשיך להציע לה ירקות, פירות, מוצרי חלב רזים וכו'. לקבוע סדר ארוחות מאוד מסודר. לנסות לאכול כמה שיותר ארוחות במסגרת משפחתית, כדי שתוכל לראות שכולם אוכלים מהכל. להציב גבולות לגבי כמות הממתקים והחטיפים, גם אם זה הדבר היחיד שהיא אוכלת. בהצלחה מוניקה קרן
22/08/2007 | 14:08 | מאת: ורד
עינת שלום לך, גם ביתי בגילה של ביתך וגם לביתי אותה הבעיה. היא מאוד אוהבת פחמימות וכל מיני בצקים. בקשר לבשר כמו ביתך רק שניצל ובקשר לירקות ופירות רק פלפל אדום ותפוח. אני יכולה להמליץ לך מה שעשיתי ולהוסיף על דבריה של מוניקה היא צודקת 100%. גם אני מרצה לביתי על הערך הקלורי של המאכלים השונים ועל חשיבותם של ירקות. לכן היא התחילה לאכול סלט (אחרי שראתה שגם אני אוכלת) בסלט כללתי גם זרעי פשתן שהם מועילים מבחינת הערך התזונתי שלהם (את יכולה לראות בהתכתבויותי הקודמות עם מוניקה מה היא רשמה לגביהם, הם גם מותרים לילדים) וכן שמן פשתן. לגבי תפוח, הסברתי כמה חיוני לאכול את התפוח עם קליפתו המועשר בסיבים תזונתיים ומשביע. היא אומנם מקשיבה לקולי ואוכלת אותו עם הקליפה. לגבי פלפל אדום היא ניסתה אותו עם קוטג' ומאוד אוהבת את השילוב בין השניים. שהוא כאמור בריא ודיאטטי. לגבי ממתקים, הסברתי לה שהם מאוד משמינים ולא משביעים נהפוך הוא. לא רק זה הסברתי לה איך מתייחסים לילדים שמנים בכיתה. עוד נקודה חשובה, יש היום ארטיקים דיאטטים מאוד. את יכולה להחליפם במתוקים שביתך אוכלת. דרך אגב, גם ביתי מאוד אוהבת בורקסים. אחרי שהיא ראתה מה הערך הקלורי שלהם (בספרה של רחל גרנות "לאכול ולרזות", אשר ליד התמונות של המאכלים השונים היא רושמת את הערך הקלורי שלהם ומה אפשר לאכול במקומם, ספר מאוד מאוד מומלץ. ביתי מעיינת בו בשביל הכיף וממש שינתה את תזונתה בעיקבות הספר ואחרי עידוד מצידי). מאז ביתי מפקידה לאכול אוכל יותר בריא ופחות משמין. גם את המתוקים והשוקו (שמאוד אהבה לשתות בבוקר) זנחה. היום היא חושבת פעמיים אם לאכול שקית של דובונים או חטיף דומה. דרך אגב, אני תמיד מציעה לה לא לאכול את כל השקית רק חצי ממנה. ברור, שגם תזונתי השתנתה וילדי לוקחים ממני דוגמא. אני מקפידה לאכול הרבה ירקות ופירות. גם עשיתי לי סלט פירות וביתי ראתה וביקשה ממני שגם לה אעשה. נכון, שלה הוספתי כפית סוכר (מבחינה קלורית כפית אחת זה 20 קלוריות שזה כלום) יחסית לעובדה שהיא אוכלת פירות נוספים פרט לתפוח. מה לגבי אבטיח ? הוא די מרענן בקיץ ולא יותר מדי משמין. עוד נקודה להבהרה, תקפידי שתשתה הרבה (במיוחד בימי הקיץ) במיוחד מים. חוסר שתיה גורם לתיאבון מוגבר. מומלץ לילד לשתות 6 כוסות שתיה. בהצלחה
22/08/2007 | 20:36 | מאת: עינת
שלום ורד תודה על תשובתך. עלי לציין שבתי לא אוכלת ממתקים בכלל כי אני לא מכניסה הביתה. היא חולה על שוקולדים וכל מה שקשור לזה. אני מרשה לה רק 2 פרוסות לחם אחה"צ עם שוקולד. הצעתי לה מיליון פעם סלט, אנחנו אוכלים הרבה והיא לא מוכנה בשום פנים ואופן ואותו דבר לגבי סלט פירות, אפילו לא פירות של קיץ שהם כל כך טעימים ומפתים. כלום. אנחנו כל הזמן מדברים איתה ומסבירים לה את חשיבות האוכל הבריא, הירקות והפירות, אבל היא בשלה, לא מוכנה אפילו לנסות. הכל מגעיל אותה, הכל לא נראה לה. נראה לי שבכל זאת אני אקח אותה לדיאטנית, כי אולי מישהו חיצוני ולא מהמשפחה יוכל להסביר לה יותר טוב מאיתנו ואולי היא תשמע בקולו. תודה בכל אופן