ביטול טיסה
דיון מתוך פורום ביטוח נסיעות לחו"ל
לפני הנסיעה הנוכחית שעלי לבטל מטעמים רפואיים, לא עשיתי ביטוח. אז מה שיש לי "ביד" זה הביטוח של כרטיסי האשראי שלי (ההפעלה אוטומטית כי אלו כרטיסי פלטינום). השאלה העקרונית שלי - הטיסה שלי היתה טיסת בונוס בנקודות של אלעל. ביטול הטיסה תגרור אובדן הנקודות כי תוקפן פג. מדובר על 1400 נקודות ששויין באם רוצים לקנות נקודות אלו 1400$. איך בדיוק מתמודדות הפוליסות עם פיצוי על ביטול טיסה שנקנתה בנקודות ? האם הנקודות הן שוות ערך לכסף ? שאלה שניה - אנחנו שני מבוגרים שלשנינו ביטוח של כרטיס האשראי ו 2 ילדים שלהם לא נרכש ביטוח נסיעות. האם לי מגיע פיצוי על עצמי ומלווה ולאשתי עליה ומלווה ? תודה רבה.
כמו כן, הנה החלק מהפוליסה (ישראכרט) המדבר על ביטול טיסה המבטח ישלם למוטב וישפה אותו במקרה של ביטול נסיעה בהגדרתה בסעיף 1.17 על אבדן פקדונות, שאינם מוחזרים או תשלומים ששולמו מראש בישראל או שעל המוטב לשלמם , אם נמנע ממנו לצאת מישראל לחול בגין מצב בריאותו או בגין אשפוז או מוות של בן משפחה קרוב כהגדרתו בסעיף 1.16 ובשל כך בוטלה נסיעתו ובתנאי שהנסיבות כאמור אירעו בתוך 30 ימים לפני מועד הנסיעה. כלומר - עפי מה שאני מבין ,מספיק חוו"ד רפואית שנמנע ממני לנסוע ואין צורך את התנאים שיש בפוליסות אחרות של אשפוז בשבוע לפני הנסיעה וכו. ואז שאלה אחרת - מה זה "הנסיבות ארעו בתוך 30 ימים לפני מועד הנסיעה". - נניח ו15 יום לפני הנסיעה מגלים מחלה מסויימת. האם חברת הביטוח יכולה לטעון שהמחלה בעצם התחילה עוד הרבה לפני רק התגלתה כעת ? רוב תודות
שלום רב, זו אחת השאלות המורכבות ביותר שבהן נתקלתי ואעשה כמיטב יכולתי לגעת בכל הנקודות החשובות. ראשית דבר, ברצוני לציין ולהדגיש כי אין לראות בדברים הכתובים להלן כייעוץ משפטי או אחר, על כל המשתמע מכך, והדברים נכתבים על סמך שאלותיך וידיעותיי הכלליות בגדר תשובה כללית בלבד. לשאלותיך היבטים רבים הנוגעים לחוזה הביטוח, תקנון "הנוסע המתמיד" של אל על, פרשנויות שונות הניתנות לחוזה הביטוח ו/או לתקנון ולמצב המתואר על ידך. לפיכך, אין לראות בתשובתי המתומצתת להלן משום המלצה, הכוונה או קביעת דרכי פעולה כלשהן. נתחיל מהתחלה בשאלה חוזרת האם יצרת קשר עם אל על ובקשת לבחון אפשרות להאריך או לשנות את כרטיס הבונוס באופן כזה שיאפשר שימוש בכרטיסים בשלב מאוחר יותר? העניין חשוב גם מהמקום של חובת הקטנת הנזק החלה על כל מבוטח (מבוטח צריך לעשות כל שביכולתו, בגבולות הסביר כמובן, על מנת להקטין את הנזק הביטוחי ככל שניתן). לדעתי תקנון "הנוסע המתמיד" דן בסוגיות מעין אלו. לחברת הביטוח אתה יכול להגיש תביעה תוך 36 חודשים, לכן מומלץ לנסות ראשית מול אל על ככל שזה רלוונטי. בחזרה לעולם הביטוח ועוד לפני הדיון בשאלת הנקודות: ראשית, יש לבחון האם הבעיה הרפואית בגינה נמנעת ממך הטיסה עונה על הגדרת "אירוע" ביחס להוראות האמורות שם לעניין מצבים רפואיים? (להגדרת אירוע ראה סעיף 1.10 בפוליסה ) בהנחה ומדובר באירוע חדש מבחינה רפואית , יהיה עליך להוכיח שמדובר במצב רפואי שמונע ממך לטוס בצורה חד משמעית. הפוליסה מתייחסת ל"מצב בריאותו של המבוטח" ולא מציינת תנאים נוספים. \ אגב, לעניין הנסיבות ולשאלתך הנוספת הפסיקה דנה לא מעט בעניין אבחון ראשוני של מצב רפואי לעומת תקופת התרחשותו עד לאבחון והנוהג הרווח הוא שמבוטח יודע על מצבו הרפואי או עליו לדעת ביום בו מתחילים סימפטומים הדורשים את תחילתו של תהליך האבחון עד לאבחון סופי של הבעיה הרפואית. כך, שלדעתי, אם מדובר על סימפטומים ותחילת בדיקות שהחלו לפני ה 30 ימים, הרי שמדובר על אירוע שאינו מכוסה במסגרת הפוליסה. בקשר לשאלת המלווה ראשית, על פי נוסח הפוליסה, ילדיך אינם זכאים לכיסוי אם אינם מבוטחים שכן הגדרת "מלווה" קובעת שעל המלווה להיות "מבוטח אחר". (מה הכוונה ב"אחר" זו כבר שאלה מעניינת לכשעצמה האם באותה פוליסה או בחברת ביטוח אחרת, אבל זה כבר מבדיחה אחרת). בקשר לרעייתך, בהנחה והיא מבוטחת היא עונה על הגדרת מלווה, אלא שפוליסת הביטוח לא דנה בכיסוי למלווה בעת ביטול נסיעה אלא רק בקיצור נסיעה. אם תנסה לפתור את הלקונה הזו על דרך הפעלת הביטוח של אשתך ביחס לביטול נסיעה, תוך טענה של ביטול עקב מצב רפואי של קרוב משפחה, הכיסוי יהיה בתוקף רק אם קרוב המשפחה (אתה במקרה הזה) מאושפז. זו לשון הפוליסה. אפשר לתת פרשנות שגם "מצב בריאותו" של קרוב המשפחה תקף, אולם יש לבחון כאן למה התכוון המשורר שכתב את שכתב. מבחינת ניסוח הפרשנות המתבקשת היא האופציה הראשונה. ולעניין ההוצאה בגינה נדרש ההחזר מטרתו של הביטוח במקרה של ביטול נסיעה, הוא לפצות אותך על הפסדים שנגרמו לך בהתאם להוראות הפוליסה וגבולותיה. בתשובתי לא אוכל לתת לך תשובה חד משמעית בעניין שכן אין כאן משנה סדורה וזה תלוי באופן התנהלות כל חברת ביטוח. יחד עם זאת, אעלה בפניך שאלות הכוונה שיסייעו לך להכין את החומר להגשת התביעה. הפוליסה שותקת ביחס לתשלום בנקודות והאם יש מקום להשיב תחת הנקודות כסף בפועל שהרי לא ברור שווין מצד אחד ומצד שני אין זה ראוי שתתעשר (כביטוי כמובן) בגלל מקרה ביטוח . אמנם ניתן לרכוש נקודות, אך האם זהו שווין האמיתי? שאלה אחרת שעלולה לעלות היא מה ערכן של הנקודות בלאו הכי לו לא היית משתמש בהן על פי התקנון של אל על? נניח לרגע שלא היה מתרחש אירוע ביטוחי מצד אחד, ומצד שני גם לא היית מתכנן לטוס לחו"ל האם במקרה זה ממילא היה פג תוקפן של הנקודות? אם כן, הרי שמקרה הביטוח לא גרם לאבדן הנקודות שהיו אובדות ממילא. והאם מן הדין ומן הצדק שתזכה בערכן של נקודות שממילא אינן שוות יותר ולכאורה עקב מקרה ביטוח זכית מעבר למה שהיית צריך לזכות? הרי לא נגרם לך הפסד שכן היית חייב להשתמש בנקודות או לוותר עליהן. כתובע, חובת הוכחת הנזק חלה עליך. ככל שתוכל להוכיח את שווי הנקודות או את שווי הטיסה, תוכל אולי להגיש תביעה לחברת הביטוח על בסיס מידע זה. חברת הביטוח גם תבקש קבלות רכישה, הוכחת ביטול נסיעה ומה עשית על מנת להקטין את הנזק האם הודעת ברגע הראשון בו ידעת על הביטול? האם היו דמי ביטול שהיית יכול לשלם וכך לשמור על הנקודות או להאריך את תוקפן או את תוקף כרטיס הבונוס? מה ערכה של הטיסה?- הרי יש להניח שכרטיס בונוס בנקודות שניתן על ידי חברת התעופה אינו בעל הערך המקובל בשוק אלא יותר בעלות נטו לאל על מה העלות הזו? כיצד תוכל להמציא קבלות רכישה על משהו שבכלל לא רכשת? האם אל על יוכלו לספק לך מידע כזה? מבלי שהדבר יהווה בסיס לפעולה כלשהיא או קביעה, לו אני בנעלי חברת הביטוח, הייתי מבקש לענות על כל השאלות הללו על מנת לנסות לכמת את ההפסד ככל הניתן, ובהנחה שמתקיימים כל תנאי הפוליסה המזכים בכיסוי כפי שהזכרתי מעלה, לשלם את התביעה בהתאם לגבולות הפוליסה. יחד עם זאת, זו דעתי בלבד ויש אולי שחברת הביטוח תעמוד על זכותה להוכחת הפסד כסף בפועל. בהצלחה .