פער בין התחום הרגשי לקוגנטיבי
דיון מתוך פורום פסיכולוגיית ילדים
שלום רב בני בן ה-4 ילד מאוד נבון, מפותח מאוד מבחינה גוגנטיבית, שפתית, מוטורית. הוא מאוד סקרן ותמיד מחפש גירויי למידה חדשים. אך יש לו קושי מבחינה רגשית- קשה לו להתמודד עם מצבים שאינם נראים לו, עימותים עם בני גילו, נעלב מכל דבר ולפי דברי הגננת הפער בין התחום הרגשי והקוגנטיבי הולך וגדל. איני יודעת כיצד עלי לפתח ולחזק את האינטלגנציה הרגשית שלו ורציתי להתייעץ העם כדאי לי לפנות לעזרה מקצועית ואם כן איזו (פסיכולוג התפתחותי, חינוכי או קליני) הרי כל אחד עוסק בתחום אחר. אשמח לקבל את עזרתכם בהקדם תודה מראש אלה
שלום אלה, מדברייך אין ספק שילדך נבון מאד וכמו שכתבת, יתכן שהתחום הקוגניטיבי מפותח יותר ואלו בהתנהגותו הרגשית הוא תואם לגלו. זו תופעה מוכרת ומצוין שאת שמה לב לכך. לפעמים דווקא ילדים שמבינים יותר, מתוסכלים לנוכח יכולתם המוגבלת להתמודד עם מצבים חברתיים. חשוב שלא להזניח את הצד הרגשי והחברתי לטובת הקוגנטיבי (על אף שזה מפתה לעיתים כי יותר קל להתמודד עם העשרה קוגניטיבית). חשוב להיות אמפתיים לקושי שלו ובו בזמן לשים גבולות ברורים להתנהגותו, לחזק אותו על הצלחות חברתיות ולנסות לשלבו במשחק עם ילדים אחרים. כמובן שיש עוד דברים שחשוב לבדוק ואז להציע - מהן תגובות הסובבים אותו (מבוגרים/ילדים) לפער בין היכולות? מה הוא לומד על עצמו מתוך תגובות אלה והאם ניתן להגיב אחרת? פסיכולוג ילדים/התפתחותי יוכל גם לסייע. בהצלחה, סיגלית אבירם ייעוץ חינוכי לגיל הרך MA
אלה, בהמשך לדברי סיגלית, אני בהחלט ממליצה על פניה להתיעצות- עם פסיכולוג התפתחותי או פסיכולוג חינוכי. שניהם עוסקים בגילאים הללו (ההתפתחותי אפילו יותר) ומיומנים בעבודה עם החלק הרגשי של הילדים, תוך התיחסות לפערים שציינת. אלו פערים נפוצים אצל ילדים מאוד נבונים, וכפי שאת מספרת פוגעים באיכות החיים של הילד. גורמים לו להיות במצוקה ובמתח חברתי. בהחלט יש מה לעשות בתחום, וטיפול יכול לעזור. בכל מקרה- שווה להתיעץ. לכו קודם אתם ההורים, ואז תחליטו יחד עם המטפל אם ואיך לשלב את הילד עצמו. יש הרבה אפשרויות. בהצלחה, וחג שמח חלי