אבחון פסיכולוגי - והצעה לשיטת טיפול
דיון מתוך פורום רפואת ילדים
שלום רב, שמי רמה ויש לי ילד בן שנה ושמונה חודשים מקסים מתוק מתוק - בגיל הכרונולוגי גיל מתוקן שנה וחמש. בני יאיר נולד בשבוע 25 וארבע ימים במשקל של 620 גר', עקב רעלת הריון, בניתוח קיסרי בהרדמה מלאה. יאיר שהה בפגיה שלושה חודשים. הנושם 36 שעות בלבד. שוחרר מהפגיה במשקל של 2.5 ק"ג. היום יאיר הוא בן שנה וחמשה מתוקן מבדיקה שגרתית בטיפל חלב ב-23.5.2005 נשקל במשקל של 9,300ק"ג, גובה 77 ס"מ, היקף ראש 46.3. מאחר ואף רופא התפתחותי לא בדק את יאיר, החלטתי לקחת אותו לרופא התפתחותי במכון להתפתחות הילד ששם למעשה קיבלנו טיפול של פזיוטרפיה במשך 9 חודשים אחרונים. הופסקו לפני כחודשיים מאחר ואין מקום לטיפול פזיוטרפי. הרופאה שטיפלה ביאיר במכון להתפתחות הילד היא רופאה שהיינו אצלה במסגרת מעקב פגים ואז הוחלט שאין צורך להמשיך אצלה ואני ביקשתי שרופא התפתחותי יבדוק את יאיר ואכן נבדק ע"י רופא "מומחה" - נורולוג ילדים, ד"ר גליק בנימין. נתחיל ונאמר שלבדיקה נכנסנו באיחור של 3/4 שעה שלמעשה הכנתי את יאיר מבחינת שעת שינה אוכל וכו' וכלה שאת האיבחון ביקש הרופא לבצע בדלת פתוחה, בגלל ריח של ביוב שהיה בחדר, לא אלעה בדיבורים. אני אם חד הורית שחיה עם האב אך אנו לא נשואים. אותו מומחה לא הפסיק לשאול? למה אתם לא נשואים וכו' וכו'. מה זה קשור למצב של יאיר הוא מקבל אמא ואבא לכל ואף יותר. אנחנו כאמור גרים ביחד, יש לו מסגרת משפחתית כמו כל ילד רגיל. היה שלב שיאיר היה עייף ורעב ובכה. בן זוגי שנוכח בבדיקה ירד לרכב לשלשל כסף במדחן ואז יאיר בכה, ואז הרופא אומר לי "או אני רואה שהוא מאד קשור לאבא", אח"כ הוא אמר לי "אוהו מה מצפה לך מאיר" פעמים חזר ואמר ואז אמרתי לו מה שמצפה לי ממנו הכל באהבה. דבר שדי עיצבן אותי- הוא רמז שהוא קצת היפר. להלן הסיכום של הנורולוג: כללי: תינוק חמוד מאד, סימטרי בתנועותיו ומפותח מבחינה מוטורית לגילו הכרונולוגי אין כל ליקוי נירולוגי ממקום. לא מוציא אלא קולות בכי לא אבא לא אמא מאד אקטיבי הבנה ככל הנראה תקינה. לגבי קשר יוצר קשר עין אולם קצר מאד ככל הנראה לאור אי שקט ולא קומינקציה. האינטגרציה של האם: עולה לידיה מחבק כנ"ל את האב. המלצות: מופנים אל ק. תקשורת, לשם בהקדם האפשרי. אחר: הערכה משולבת פסיכולוגיה - שפה - רב"ע יחד להוציא מחשבון בעיית תקשורת ולבניית תכנית טיפול מתאימה. להסביר להורים מצבו ולהוריד חרדות. האחבון הזה נעשה ב- 19.5.05 עד כאן סיכום בכתב כי שסיכם הנויורולוג. ב- 30.6.05 זומנו אני ובן הזוג לשיחה אצל הפסיכולוגית לקבל תמונת מצב לפני המפגש איתה ועם יאיר, כאמור שוב הנושא של למה אתם לא נשואים? מהלך הלידה? שהייה בפגיה וכו' לא ממש הגענו לעיקר בחיי היום יום עם יאיר. (לגבי הרגלי אכילה, שינה וכו') זו היתה שיחה בת שעתיים. ב- 4.7.05 זומנו לאבחון עם הפסיכולוגית ואחת מהקלינאיות תקשורת במכון. האבחון היה במשך שעתיים (מתישות יש לציין). לפי דברי הפסיכולוגית זהו אחבון שנקרא אבחון ביילי. סיכום שנכתב על ידי מהמפגש: קשה ליאיר לעבוד, קשה ליאיר לקבל הנחיה, הבנה מילולית לא יושבת טוב ברמה שלו. יש צורך בתמיכה בריפוי ודיבור יש לשים דגש על הרגלי עבודה על ידי הנחיות. להתחיל ולגמור. לא מתנסה מספיק דורש יותר התמודדות. יש נוקשות ומאבקי כח - אני חייבת לצין שהיה איזה שהוא משחק שהיא הפעילה את יאיר שהיא כמובן רצתה שהוא יעשה בדרך מסויימת והוא בדרך שלו, או לפי ההגיון שלו ואז בשיחת סיכום היא חוזרת ואומרת לי כמה הוא מתנגד אליה. לדברי הפסיכולוגית ביחס לבני גילו יש איחור של כמה חודשים בהבנה, מתפקד כמו שנה שנה וקצת. שיחת סיכום של הקלינאית תקשורת - יש הבנה והבעה אי אפשר לדעת האם בגלל שהוא לא מבין או מדברים אחרים, האם לא מבין = לא רוצה - ולבדוק לאורך זמן. יש לציין שכיום יאיר מזה כחצי שנה נמצא במסגרת של משפחתון עם עוד 5 ילדים והמטפלת פשוט מוקסמת מיאיר לפי דעתה וגם היא העבירה חוות דעת לבקשתם יאיר מבין הכל, יש מצב בשיעורי ריתמיקה שלעיתים הוא יוצא מהמעגל אך היא מחזירה אותו. אבל בסה"כ היא רשמה בדו"ח דברים מאד חיוביים על יאיר. בקיצור ולסיום אני רוצה לאמר שיצאתי די מתוסכלת מהשיחה עם הפסיכולוגית אבחון של שעתיים מתישות וקשות, יצאנו ל- 10 דקות הפסקה ויאיר סירב בתוקף לחזור לחדר, אני רוצה להגיד שהגישה שלה והדרך היתה גרועה ולא נחמדה. אבחון ביילי אבחון ביילי - אבל לעזאזל מדובר בילד בן שנה ושמונה חודשים - חמישה חודשים מתוקן? כאילו מה היא מצפה שהוא יהיה ממושמע כמו חייל, אני יודעת שאת אותם דברים שהיא עשתה עם יאיר אני או כל בן אדם אחר היינו עושים ומקבלים לחלוטין תוצאות אחרות. הגישה והדרך היו קטסטרופיות, ואז אמרתי לה לגבי זה והיא אמרה שזה האבחון יש לו כללים וקריטריונים ברורים, סליחה עם כל הכבוד לאותם כללים, קריטריונים אני מאמינה שאם מישהו אחר עם גישה אחרת היתה מתקבלת תוצאה אחרת או שאני טועה? במהלך האבחון היא הראתה ליאיר דף לבן מחולק לארבע ובכל רבע יש ציור - ציור של כלב, ציור של כפפה, ציור של נעל וציור של בית. ואז היא שואלת את יאיר - איפוא כלב ויאיר לא הצביע על הכלב. בסיכום היא אומרת ילד בגילו צריך לדעת איפוא כלב. בסיכום השיחה הוחלט ע"י הפסיכולוגית שנעשה טיפול שנקרא "זמן רצפה" - floor time. (דרך אגב בתחילת האבחון היא בקשה להושיב את יאיר על כסא צמוד לשולחן קטן ולא היה לו כל כך נח, הוא עמד ותמכתי בו ברגליי, אז אמרתי לה אולי נעשה את זה על הרצפה כי הוא משחק איתי על הרצפה ופחות מול שולחן וכסא - ואז היא אמרה שככה האבחון אז בתום השיחה אמרתי לה האם הטיפול כשמו כן הוא ואז אמרתי לעצמי בתחילה היא הביעה התנגדות לאבחון על הרצפה אבל השיטת טיפול תהיה על הרצפה ?! זוהי שיטת טיפול של ליווי במשחק הדרכה במשחק, התפתחות של מעגלי התקשורת - ממה שהבנתי ממנה. קבענו מס' מפגשים כאשר הראשון הוא ממש מחר בבוקר. אודה לחוות דעתכם המקצועית לגבי מה שכתבתי ובכלל מה אתם חושבים? מייעצים? אודה לתשובתכם. בתודה מראש - רמה
שלום, כתבת לי ארוכות ואני מבין שאת מתוסכלת ואולי גם כועסת ובצדק. מה שלא ברור לי זה מדוע בכלל התחלת את המסע הזה כאשר הגננת אומרת לך שהוא בסדר גמור ומתפקד היטב. לרוב ההפניות לבדיקות מתחילות מהגן-ששם רואים שהילד שונה או מפגר אחרי ילדים אחרים. ברור שכשמתחילים לחטט ולבצע כל מיני מבחנים פסיכולוגיים שונים ומשונים יש סיכוי למצוא בעיות ומשם הדרך לטיפולים שונים קצאה ביותר. אם את לא פתחת אימון במערכת שבדקה אותו והעריכה אותו אני מציע לגשת לחוות דעת נוספת במקום שימצא כן בעינייך. אני מסכים שכל ההתנהלות של הנוירולוג אינה מתאימה ואין מקום לחיטוט כזה בחייך הפרטיים. לגבי העובדות והממצאים עצמם, קשה לי לענות, כיון שאינני מומחה בתחום ואלה דברים שיש להשיב עליהם כשרואים את הילד מול העיניים ומתרשמים ממנו ומהתנהגותו במצבים שונים.