קשיים חברתיים רגשיים
דיון מתוך פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים
שלום, לבני בן 3.5 ישנם קשיים במסגרת הגן עם קבוצת השווים. בני מתקשה להתמודד מול הילדים ונותן לילדים לעשות בו כרצונם לדוגמא הכנסת אצבעות לעין, זריקת חול על הראש ומוותר להם. כשאירועים אלה מתרחשים לא פונה לגננת או לצוות הגן אך משתף את ההורים בבית. הגננת נהדרת מתווכת המון לבני, מעודדת לפנות אליה ונותנת לגיטימציה להגיב גם בצורת "דחיפה" כדי שילמד להגן על עצמו. בנוסף, לדברי הגננת הילד שקט וביישן. בבית יש לציין ההתנהגות שונה - יודע לעמוד על שלו, ובנוכחות ההורים בעל ביטחון. כיצד ניתן להתמודד מול אירועים אלה? כיצד ניתן להפכו ליותר אקטיבי ולחזק את ביטחונו העצמי? חשוב לי לציין זוהי השנה הראשונה בה מבקר בגן, היה איתי עד גיל 2.9 במדגרת ביתית. תודה על המענה, ס.
שלום, תיארת תמונה מעט מצומצמת שבכנות אינה מאפשרת לי לחוות דעה של ממש בנוגע לרמת האקטיביות והביטחון העצמי שלו. חישבו בעצמכם, האם למשל הילד נהנה לשחק לבד? האם משחק עם ילדים בגן? האם יש לו חברים קרובים יותר? האם משתתף בפעילויות הגן? האם מקיים אינטראקציה עם חברי הגן גם אחרי שעות הגן? כל הדברים האלו מעידים גם הם על אקטיביות וביטחון עצמי - ואין לבלבל את אלו עם מופנמות. אפשר להיות מופנם ולהרגיש ביטחון וערך עצמי - אין שום סתירה בין השניים. שנית, קחו בחשבון שזריקת חול ונגיעות לא מווסתות - הם אקטים שפעוטות מבצעים כל הזמן. האם ייתכן ואלו הם בסה"כ חלק ממשחק או פעולות לא מכוונות מצד אותם פעוטות, ואתם ההורים קצת ממהרים להעלב במקום בנכם? אני מציעה לכם לשמוח על כך שיש לכם ילד שלא מחזיר באלימות, לסמוך על כך שיש גננת בסביבה שרואה הכל ושתפקידה ללמד את הילדים הפחות רגישים כיצד להיות יותר רגישים כמו הבן שלכם, ובכל מקרה הדרך להתמודד עם אלימות בכל גיל ומצב, אינה דרך החזרת אלימות (אולי גם דחיפות הן רעיון פחות טוב..). אז בקיצור, מה שנראה לכם היום כמו בעיה, מעיד דווקא על רגישות, יכולות וויסות טובות ואולי אפילו על מידה של ביטחון שכן הוא יודע שהגננת רואה הכל ומתווכת ומסייעת גם בלי שמבקש, ועל כך בהחלט יש לשבח את הגננת :) כל טוב, ירדן פרידון ברשף