משחקי דימיון בגיל 7.5
דיון מתוך פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים
אחותי בת 7.5, לומדת בכיתה א', מרבה לשחק במשחקי דימיון למיניהם. היא יכולה לדבר אל דמויות מומצאות במשך שעות- בד"כ, תוך שהיא מאנישה חפצים ורהיטים בבית (לכל חפץ יש שם, דמות ולפעמים גם סיפור חיים משלו, שהם קבועים ולא משתנים). גם כאשר מבקשים ממנה הפוגה במשחק (לצורך ארוחה/יציאה מהבית וכו'), היא לא משחררת בקלות, וממשיכה עם המשחק: "אני לא יכולה, X (הכיסא) לא מרשה לי". לציין שהמשחקים הם לא פנטזיוניים או מופרכים, אלא לקוחים מהמציאות (למשל, משחק כדורגל או שיעור בכיתה), רק שהם נעשים באופן הנ"ל. בנוסף, ברור לה שזה משחק, וכשאנחנו מקשים עם שאלות למיניהן היא עונה מפורשות: "נו, זה בכאילו". הילדה אינה נוהגת לשחק עם בובות או צעצועים בעלי דמות אדם- לא מעוניינת בכך בכלל, כך שנשארת עם הכיסאות, השולחנות והארונות :) שאלתי: עד כמה נחשב לנורמלי ותקין השימוש במשחקים כאלו בגיל האמור? האם מעיד בהכרח על חסך חברותי כלשהוא (מרבית שעות הצהריים והערב מבלה שלא בחברת ילדים)? תודה רבה.
שלום נטע, את מתארת את האופן הרווח בו אחותך משחקת ושואלת שתי שאלות - האם נורמאלי, והאם מעיד על חסך חברתי. לגבי השאלה האם נורמאלי. התשובה היא שבדרך כלל משחק שהנו מהנה עבור ילד, הוא "נורמאלי". בנוסף נשמע שבבדיקה נשנית שלכם של בוחן המציאות שלה, היא יודעת שהיא משחקת ושהכל בכאילו.. לגבי השאלה האם מעיד על חסך חברתי? ייתכן אולם לא בהכרח. נדמה לי שיש דרכים טובות יותר לענות על השאלה הזו, וזאת דרך בחינה ישירה יותר של מצבה. האם למשל יש לה חברות בבית הספר? בשכונה? האם ידועים קשיים חברתיים כאלה ואחרים? האם לעולם אינה מבלה עם בני גילה בשעות אחה"צ? אם לא מדוע? האם קיימים קשיי תקשורת כאלו ואחרים? אני מאמינה שבחינה ישירה של הדברים תספק לך תשובות טובות יותר לשאלותייך. בברכה, ירדן פרידון ברשף