ילד בן 8 לקיחת אחריות לימודית

דיון מתוך פורום  פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים

21/10/2015 | 11:11 | מאת: שיר

הבן שלי בכיתה ג'. מבחינת הלימודים נחשב לתלמיד נבון ומצטיין. השנה הלימודים נהפכו ליותר אינטנסיביים וקשים והציונים הם מספריים ולא הערכות כתובות. הבעיה היא שהוא לרוב משאיר מחברות וספרים בכיתה ולא כותב הודעות חשובות ביומן. לעיתים טוען שאין שיעורים ואז אני מגלה שיש וכאשר יושבים ואני מגלה גם טעויות שעשה בכיתה על הדרך אז הוא כועס ומתעצבן וטוען שהמורה אמרה לו שזה נכון ואז מתחילה סאגה של מריבה ועצבים. כמו כן היום גיליתי מאמא אחרת שהיה להם היום מבחן וביום שישי מתוכנן עוד אחד ולי לא היה מושב וכמובן שהוא לא נערך לכך. השאלה היא כיצד נוהגים ומלמדים אותו לקחת אחריות? אני לא רוצה להפוך לשוטרת או מפקחת. אני מצפה ממנו שילמד להיות מסודר ואחראי. כמו כן מה לעשות בהיבט של הכנת השיעורים? איך לגרום לו להבין את השגיאות, להקשיב לי ולתקן וכמובן לא לטעון שאין שיעורים?

לקריאה נוספת והעמקה

שלום שיר, זה נשמע שמצד אחד את רוצה לאפשר לבנך להתנהל באופן עצמאי בכל הקשור ללימודים, ומצד שני את בסופו של עניין מאוד מעורבת. אני סבורה שבגיל הזה, זה חשוב שתמשיכי להיות מעורבת בתחום הזה על מנת לסייע לבנך לסגל הרגלי למידה טובים- כי למעשה הוא עדיין בתחילת הדרך. בנוסף אל תתביישי להביע עמדה ברורה באשר לכך ולעמוד מאחורי זה כאם נחושה, כפי שאת עושה באין ספור תחומים אחרים. יחד עם זאת המוקד צריך להיות כפי שאמרתי - סיוע בהקניית הרגלי למידה, ולא בהכרח התערבות בתהליכי הלימוד עצמם. למשל אפשר להכין איתו לוח חודשי בו עליו לסמן את המבחנים המתוכננים לאותו החודש. לבקש ואף לדרוש ממנו שהלוח יהיה מעודכן כולל הימים בהם הוא מתכנן ללמוד למבחן. בנוגע לשיעורי הבית. אפשר לקבוע כי שעות מסוימות ביום מוקדשות להכנת שיעורי בית, או מעבר על החומר הנלמד, בין אם הוא קיבל שיעורי בית ובין אם לא. בתור התחלה אפשר אפילו לבקש ממך להראות לך במשך שבוע/שבועיים את ריכוז שיעורי הבית כפי שנדרש לכתוב ביומן, ולוודא שבזמן המוקדש לשיעורי הבית, הוא אכן יושב ולומד. אני אישית לא הייתי מעירה על טעויות עליהן עלית במקרה, או מתעקשת ללמד אותו כאשר הוא מעוניין ללמוד לבד. השאירי את המלאכה הזו למורים בבית הספר, ותני לו להרגיש את ההשפעה של חוסר ידיעה ולהתמודד עם זה בעצמו. את כמובן יכולה להציע עזרה, אך לא לכפות אותה. קחי בחשבון שלפעמים הדרך כיצד לנהוג מתחדדת עם הזמן. אם את רואה שבנך נכשל בכל המבחנים ומקבל הערות מהמורה - הדקי את האחיזה. כל עוד בנך מסתדר, נחשב לתלמיד נבון ומצטיין, הקפידי רק על סיוע בהקניית הרגלים טובים והמנעי מהתערבות יתר. אנחנו עדיין רק בתחילת השנה וחשוב שגם בנך ילמד בעצמו ועם הזמן כיצד עליו לנהוג כעת בכיתה ג'. גם זה תהליך הסתגלות שמצריך זמן. כל טוב, ירדן פרידון ברשף

מנהל פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים