התמודדות עם ילדה בת ארבע
דיון מתוך פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים
שלום רב, ראשית כל אני מתנצלת על אורך המכתב אך חשוב לי שתתקבל תמונה נרחבת... אני אם לילדה מקסימה בת 4. מלידה התפתחותה הייתה תקינה ומגיל צעיר ביותר גילתה כישורים קוגניטיביים מפותחים מאוד (יכולת אבחנה וקליטה מהירה, הסקה, חשיבה לוגית ויכולת זיכרון מדהימה! ) מגיל קטן מאד התרגלה לתשומת לב רבה מהסביבה, עד גיל שנה וחצי אמי שמרה עליה ופינקה אותה, השקיעה בה רבות ולאחר מכן נכנסה לגן והתאקלמה יפה. במשך השנים הגננות ציינו כי היא ילדה חכמה, אטרקטיבית, משתפת פעולה, שמחה ורגועה. כיום היא במסגרת עד ארבע ונהנית מאד! המצב המשפחתי יציב, בעלי ואני טיפוסים שמחים והאירה בבית רגועה. אנו מעניקים לה הרבה חום ואהבה ואוהבים אותה מאד. מצבנו הכלכלי בסדר, לילדה יש חדר גדול ומשחקים רבים. וכעת לבעיה... ברוב התחומים (לבוש, אכילה וכדומה) היא מגלה עצמאות רבה אך אינה יודעת להעסיק את עצמה כלל. ברגע שאיני מתעסקת איתה היא ממש מאבדת כל רסן. מציקה ומנדנדת ומגלה חוסר אונים מוחלט. אני אוהבת לשחק יחד ולהשתעשע יחד (משחק משותף, יצירה, סיפור לפחות אחד ביום) אך איני יכולה להיות צמודה אליה כל הזמן והיא אינה מאפשרת רגע מנוחה. אני מרגישה כי זה עובר את גבול הטעם הטוב ובטוחה כי המצב מצריך שינוי. ניסיתי מספר אסטרטגיות ללא הצלחה. התחלתי לשחק איתה והסברתי לה מראש כי בעוד כך וכך קוביות/ ציורים אני אפנה לעיסוקיי ואני סומכת עליה שהיא תדע להמשיך לבד/ הכנו מבצע וכו. אך ללא הועיל. לאחר מספר ניסיונות שכשלו ומתוך ייאוש איימתי עליה כי ילדה שלא יודעת לשחק לא צריכה כל כך הרבה משחקים וכדאי שנתרום אותם לילדים אחרים...בחופשות המצב מחריף וגורם לתסכול רב ואווירה שלילית. חשוב לי לציין כי התנהגות תלותית זו באה לידי ביטוי רק כאשר אנחנו בבית לבד, כאשר היא מתארחת/ מארחת חברים איני מעניינת אותה כלל. בעלי גם כן מסכים איתי בנוגע לחומרת המצב הוא לא נמצא בבית בדרך כלל אחרהצ כך שאינו מתמודד עם זה. אשמח מאד לקבל עצות כיצד להתמודד
שלום אסתר, ראשית אין לך על מה להתנצל, כן ירבו כמותך! ככל שהתיאור נרחב יותר, כך מתקבלת תמונה ברורה יותר. מה שכן, לא סיפרת לי כיצד היא מתנהגת בגן והאם גם בגן היא מתקשה לעבוד/ליצור/לשחק לבד ובאופן עצמאי. התנהלות בגן היא אינדיקציה חשובה, כי כשחושבים על זה, מסגרת הנמשכת עד לשעה ארבע, על אף שזו הנורמה - זה די "יום עבודה ארוך" ואך טבעי שבזמן הנותר, הילד ירצה מצידו להגדיל את זמן המשחק והשהייה במחיצת ההורה. אז לשאלתך, יש לי הצעה עבורך, שאמנם לא תפתור את כל הבעיה -כלומר לא תייצר לך זמן פנוי בטווח הקצר, אבל כן תאפשר לך לעזור לביתך לפתח הנאה מעיסוקים עצמאיים - בנוכחותך. הצעתי היא לשבת באותו החדר בו היא מתוכננת להעסיק את עצמה, ולתת לה להעסיק את עצמה, בזמן שאת בעיקר מביטה בה. את יכולה גם לדבר איתה, או אליה, אבל העיקרון הוא לתת לה להרגיש שהיא לבד - בנוכחותך. זה נשמע כמו אוקסימורון, אני יודעת, אבל בעצם בשביל שהילד יוכל לפתח עולם עצמי עשיר, הוא זקוק להורה שלו נוכח אך שקט, בזמן שהוא עסוק עם עצמו. עם הזמן הנוכחות שלך תהיה פחות נחוצה, ואני מאמינה שביתך תוכל למצוא את תחומי ההנאה שלה גם כאשר את לא שותפה מלאה. ההצעה שלי מתבססת על רעיון, ובעצם מאמר נחמד מאוד וחשוב מאוד בעולם הפסיכולוגיה, שכתב תיאורטיקן בשם שונלד וויניקוט ונקרא "היכולת להיות לבד". זהו מאמר קצר, ומדבר על פונקציה הורית חשובה שהנה פחות מוכרת "בעם". היא נמצאת בתוך אסופת הספרים שלו הנמכרת ברשתות, ואמנם מעט פסיכולוגיסטית בז'רגון, אבל מאידך גם מאוד קריאה קצרה ומענינת. מומלץ! בהצלחה! ירדן פרידון ברשף פסיכולוגיה קלינית וייעוץ מבוגרים וילדים 0523873044