הטרדה מינית
דיון מתוך פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים
אני יועצת בשכבה יב. בטיול שהיה לפני כשבוע התלוננו חבריו של תלמיד משכבה יב שידיו נתפסו בחוזקה מאחורי גבו על ידי תלמיד מכיתתם ותלמיד אחר מהכיתה חשף את איבר מינו. המידע נמסר למחנכת שעדכנה את הרכזת. המחנכת והרכזת הזמינו את התלמיד הנפגע לשיחה לבירור ראשוני של הפרטים. בהמשך הורי שני הפוגעים הוזמנו למנהלת בית הספר. בשני המהלכים הללו של הטיפול לא נכחתי משום שהצוות לא עדכן אותי בנושא. בהמשך שוחחתי אני עם הנער הנפגע שטוען שאיננו. צריך על עזרה רגשית שהצעתי לו ושהוא פגוע מזה שעליו לספר את הסיפור ל 3 גורמים שונים 3 פעמים. הוא ציין כי הסיפור מאחוריו והוא מרגיש בסדר. הפוגעים לא מכחישים את האירוע למעט חשיפת איבר המין. לדברי הפוגע הוא רק פתח את החגורה. העברתי דיווח לפקידת הסעד על חשד להטרדה מינית. למעשה התלמיד שפתח את חגורתו עבר חוויה טראומטית ביסודי כשנכנס לשירותים ותלמיד גדול ממנו פגע בו מינית. נראה כי הפוגעים נוטים למזער את מעשיהם וטוענים להוצאת דיבה של הנפגע. מה דעתך כיצד לנהוג כעת? האם יש מקום לשוחח עם הפוגעים ולברר איתם האם הבינו במה מעשיהם חמורים?
שלום, צר לי לשמוע על המקרה הזה. מדובר פה באירוע אלים מכל כך הרבה בחינות, המערב גם פגיעה מינית. ואכן כפי שידוע לנו אנשי המקצוע, דרך שחזור הטראומה, הנפגעים פעמים רבות הופכים לפוגעים בעצמם. לכן אני בהחלט חושבת שיש מקום להמשך התערבות, כזו שאיננה מסתכמת רק בבירור נקודתי (האם הפוגעים הבינו את חומרת המעשה), אלה בהתערבות טיפולית ממשית הן עבור הפוגעים והן עבור הנפגע, וזאת מעבר לסנקציות על פי פרוטוקול בית הספר. כמו כן מאחר ומדובר באירוע שהתרחש לעיני כל או חלק מהשכבה להבנתי, חשוב שהמסר של בית הספר סביב האירוע יהיה אחיד חד משמעי וברור. חברי השיכבה פעלו נכון בכך שבאו ודיווחו על המקרה, וגם על כך חשוב לחזק את ידם על השיפוט וההתנהלות הנכונה. כל טוב, ירדן פרידון ברשף