השארת יליד נובמבר בגן או העלאה לכתה א
דיון מתוך פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים
שלום, בני בן 5.5, אמור לעלות השנה לכתה א ואנחנו ממש מתלבטים: לצד ההשארה בגן: כנראה שיש לו הפרעת קשב (מתקשה להתרכז במפגש יותר מעשר דקות), לפעמים בוגר אך לפעמים גם ילדותי, מתקשה במעברים (למשל מתקשה להפרד מההורים בכניסה לגן למרות שיש לו חברים שם), ובעיקר קטן בגיל ולפעמים נוטה להגרר אחרי ילדים גדולים יותר. בצד הלהעלות: מבחינה קוגנטיבית מתאים לכתה א, כל החברים שלו עולים וארבעה שנשארים הם לא כאלה שמתחבר אליהם (הם שקטים והוא אנרגטי ומשתעמם לצערי בחברת השקטים וגם הם פחות רוצים אותו. כנראה לא יכנסו ילדי-חובה חדשים). יש לו גם קשיים במוטוריקה עדינה אבל זה השתפר לאחר מספר חדשים של ריפוי בעיסוק, והמרפאה בעיסוק בקופת החולים אמרה שזה לא מה שצריך להפריע לו בכתה א ושנחליט לפי החברים. מה להעדיף: הקניית ביטחון עצמי ע"י השארות שנה בגן או עליה עם החברים? האם סביר שכשיהיה בגן רק עם הילדים השקטים והמופנמים הוא יתחיל פתאום להתחבר אליהם, או שיותר סביר שתהיה לו שנה של דחיה חברתית?
שלום יעל, תודה על הפירוט בשאלתך אבל בכל זאת, לא יהיה זה נכון שאביע דעה מאחר וחסר הרבה מאוד מידע חשוב שבוודאי יסייע לקבל החלטה מושכלת בעניין. ראשית כדאי להתייעץ עם הגננת ופסיכולוג/ית הגן בנושא. שנית יש צורך לבחון באופן מסודר האם בנכם באמת סובל מהפרעת קשב וריכוז והייתי אף מבקשת את חוות דעת הנוירולוג המאבחן באשר לשאלה של עלייה לכיתה א'. כמו כן חשוב שתדעו שברגע שעולה שאלה בנוגע לעלייה לכיתה א', מומלץ פשוט לגשת למה שנקרא "אבחון בשלות לכיתה א'" שבסופו בד"כ המלצה אם להעלות או לא להעלות לכיתה א'. לפעמים יוצא שההמלצה אינה חד משמעית, ואז כל יתר השיקולים שהעלית בשאלתך הופכים רלוונטיים מאוד ויכולים להטות את הכף לכאן או לכאן, אולם ללא כל המידע החשוב הזה, לא הייתי ממליצה לקבל החלטה בנושא כ"כ חשוב. אם תרצי את מוזמנת להביא הנה את המידע הנוסף ולהתייעץ שוב. כל טוב, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגיה קלינית וייעוץ מבוגרים וילדים 0523873044