התאפקות בגן של ילדה בת שנתיים וארבעה חודשים
דיון מתוך פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים
שלום רב! הבת שלי בת שנתיים וארבעה חודשים, מאוד מפותחת לגילה בכל התחומים (שפה עשירה מזהה אותיות צבעים וכמויות) נגמלה לפני שלושה שבועות. זה התחיל מצויין בבית שלושה ימים בהן פספסה פעמיים פיפי ומאז לא פספסה שום דבר. בגן למדה לבקש והלכה יפה. לעיתים רחוקות פספסה והיו ימים שהיתה יבשה לגמרי. אבל אם בבוקר לא הלכה לשרותים בבית היה בורח לה בחצי שעה הראשונה שלה (פיפי או קקי) בגן שכן ברבע שעה הראשונה בגן היא זקוקה לזמן חימום והסתגלות. ואז החלטנו לשלוח אותה לגן רק לאחר שתעשה בבית. בימים האחרונים היא עושה בבית סביב השעה 7:30 ועד השעה 15:00 היא מתאפקת! לאחר מכן כבר לא מסוגלת ובורח לה. הגננת ניסתה לשכנע אותה שאם תעשה תקבל פיפי פרס וזה לא עזר לה היא אומרת שאין לה פיפי. בבית לא בורח לה בכלל והיא שולטת מצויין. ניסיתי להביא איתה בובה שתיקח לשירותים וזה לא עבד. אשמח לקבל רעיונות מה לעשות??? תודה מראש,
שלום רחל, קודם כל, ועם כל הקושי, אני מציעה לשנות גישה. את הרי אומרת שביתך יודעת לשלוט בצרכיה, להתאפק ולשחרר כשרוצה. לכן זה נשמע שבגן יש לה צורך להפגין שליטה כלשהי, וזו בחירה שלה להתאפק ולא לעשות שם את צרכיה. זה הצורך שלה כרגע, והייתי מתייחסת אליו בכבוד. לצד זה, בגלל שהצורך שלה הוא בשליטה, ואנחנו בכל זאת לא רוצים שהיא תסבול מידי בגן, הייתי מציעה שהצוות בגן יפנה אליה מתוך הצורך הזה דווקא. כלומר מידי פעם רק יזכיר לה באגביות, שאם היא רוצה להתפנות, היא מוזמנת. אפשר להציע לה אלטרניטיבה, למשל לשלוח איתה לגן את הסיר שלה מהבית, או אם יש בגן סיר, להציע לה להתפנות שם ולא באסלה (או להיפך). מעבר לכך לא הייתי עושה מזה עניין, בטח לא מבטיחה לה פרסים. מניסיוני, הגישה שהיצעתי עובדת, רק צריך לגייס קצת סבלנות והרבה כבוד לפעוט שכרגע "עושה את שלה". כל טוב, ירדן פרידון ברשף
שלום! ראשית תודה רבה על התגובה. הבת שלי עדיין מתאפקת. אתמול רקדה מרוב איפוק והגננת הציעה לה בדרך אגב ללכת והיא ענתה לה שהיא יושבת על האסלה רק בבית. לפני שינת הצהריים הגננת שמה לה טיטול, היא סירבה שתוריד לה אותו כאשר קמה. וכחצי שעה לאחר שקמה היא צרחה שעשתה בטיטול (גם קקי וגם פיפי) והיא ביקשה שתחליף לה. היום הרגישה שבורח לה כנראה לאחר מספר שעות של התאפקות היא ביקשה טיטול ובסוף ברח לה. ניסינו להביא את הישבנון לגן וזה לא עזר. בבית היא שולטת מצוין ואין שום בעיה. האם להמשיך בגישה של התעלמות? מה לעשות עם הטיטול בצהריים? היא מסוגלת לישון ללא טיטול אבל לדעתי זה מאפשר לה בריחה...גם אחכ מסרבת שהגננת תוריד לה אותו. (הצעתי שהיא תוריד והיא סרבה אמרה לה שאני אוריד) תודה מראש על הייעוץ!