פעוט בן שנתיים ביישן בגן
דיון מתוך פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים
שלום, הבן שלי בן שנתיים, הוא תאום, מאד ביישן ומופנם בגן. תמיד בצד בשקט, ילדים לוקחים לו משחקים מהיד והוא לא מתנגד להם וגם לא בוכה, הוא יכול לשבת על הרצפה ולשחק עם עצמו וילדים מדלגים מעליו והוא לא מגיב. הוא גם לא יוצר קשרים עם חברים, אלא תמיד משחק לבד, היחידה שהוא מתקשר איתה בגן ומשחק איתה זאת אחותו התאומה. (היא מאד חברותית). כשהגננת מדברת איתו הוא עונה מאד בלחש. בבית הוא לא ככה בכלל, משחק יפה עם אחיו הגדול בן 3.5 ועם אחותו התאומה, יודע גם לריב איתם ולעמוד על שלו. לדוגמא באחת הפעמים שהגעתי לאסוף אותם הגננת אמרה לי, תראי איך התאומה שלו מתחילה איתו ומנסה לגלגל אותו (בקטע של משחק) והוא יושב ולא מגיב. הוא היה נראה ממש עצור, ומפחד או מתבייש להגיב. לעומת זאת בבית הם משתוללים ביחד וקופצים אחד על השני, אין מצב כזה שהוא נשאר פאסיבי. אשמח לשמוע את דעתכם, תודה מראש
שלום יעל, בגיל שנתיים ילדים עדיין לא ממש משחקים אחד עם השני, אלא יותר אחד ליד השני. הם אמנם מקיימים בינהם אינטראקציות חברתיות, ומעדיפים לשחק עם גדולים מהם שיודעים להתאים עצמם אליהם, אולם המשחק בין השווים הוא עדיין משחק יותר עצמאי. טוב לשמוע שבבית הוא משחק עם אחיו ובגן גם עם אחותו שהיא דמות מוכרת ואהובה מן הסתם, אלו הם סימנים חיוביים, אולם כפי שכתבתי בני שנתיים פעמים רבות נראים מהצד כאילו הם בתוך עולמם הפרטי/משחקים "כל הזמן לבד". אני כן מציעה לך לך לקיים שיחה רצינית יותר עם הגננת, ולא כזו שבדרך אגב, ולשמוע ממנה התרשמות רחבה יותר. האם למשל היא חושבת שהוא ילד מבודד? במצוקה? סובל? חרד? לא תקשורתי? בררי מה היא מנסה לומר לך בעצם. בקשי שתתאר את ההתנהגות שלו לאורך כל היום ובמצבים שונים (האם מאותת על צרכיו, כמה מדבר, האם משתתף בפעילויות, האם מקיים אינטראקציות עם ילדים אחרים). אינני בטוחה שיש מקום לדאגה כאן אולם כפי שאמרתי, בקשי תיאור מפורט מהגננת ואז גבשי את דעתך. כל טוב, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגיה קלינית וייעוץ מבוגרים וילדים 0523873044