המנעות ממשחקים ופעילויות חברתיות
דיון מתוך פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים
שלום וברכה! בתי בת ה-7, ילדה נבונה ושמחה. לומדת בכיתה ב'. בת יחידה. נמנעת מכל משחק שיש בו אלמנט של תחרות. כשמשחקים משחקי קופסא, היא תמיד מתנדבת להיות ה"קופאית", ה"מחלקת" וכו' - ואף פעם לא מוכנה להשתתף באופן פעיל במשחק. במשחקי חצר - גם כן נמנעת. למשל, יודעת לקפוץ היטב בחבל, אבל אף פעם לא משתתפת במשחקי חבל עם החברות. (כשיש אתה חברה אחת או שתיים - היא כן משחקת, אבל כשזו קבוצה היא כנראה מרגישה מעט יותר מאויימת ופשוט נמנעת). כשפונים אליה בשאלה שדורשת מעט חשיבה ו"יציאה מהקופסא", היא ישר עונה: לא יודעת. למרות שזה לא כך. לא תמיד זו שאלה של ידע. אני המון המון אומרת לה ומדברת אתה על כך שבלי לנסות - אי אפשר לדעת ולהתקדם, ומספרת דוגמאות. כמובן בלי להלחיץ. נושא המשחקים בגיל הזה, חשוב כמעט כמו הנושא הלימודי. בלימודים היא בסדר גמור - חוסר הבטחון כמובן גורם לה גם להשתתפות מעטה יותר בשיעורים, אך היא אוהבת לרכוש ידע ובבית אני רואה שהיא מפנימה כל מילה ומשתמשת בידע שהיא רוכשת. היא לא אוהבת ללכת לבית הספר. המורה לא כל כך מוצאת חן בעיניה, אבל נראה לי שאם ההפסקות שלה היו "מלאות" בהתעסקות ובמשחקי חברה - היא הייתה שמחה יותר ונהנית יותר. יש דרך לגרום לה להפסיק לחשוש, לא לפחד מכישלון ולהיות פעילה יותר? יש לציין שלפני שנתיים, בגן, הנושא עלה בפעילויות הגן - שם היא נמנעה מפעילויות רבות, בטענה של "אין לי כוח" וכו', כשגם שם הבנו שזה נובע מחשש של כשלון או מפחד מתחרות. אז לקחתי אותה לטיפול רגשי. לאחר מספר טיפולים - המטפלת אמרה שבעבודה אחד על אחד אין לה שום בעיה, וחבל להמשיך עם הטיפולים. אולי הייתי צריכה איזו קבוצה חברתית. אבל זה חלק מהעניין - היא לא מעוניינת להשתתף בשום חוג. בצהרון בדרך כלל יש חוג - היא אף פעם אהבה את החוג בצהרון. מעדיפה לבלות זמן חופשי או להקשיב באופן פסיבי לשיעורים פרונטליים או לסיפורים. מקווה שהובנתי. אשמח לייעוץ ולעזרה בחשיבה. ריקי
שלום ריקי, אני חושבת שטוב עשיתם שלקחתם את ביתכם לטיפול רגשי, וצר לי שהמטפלת לא מצאה כל דרך להיות עבור ביתך ולסייע לה, ולכם ההורים, רק משום שבמשחק אחד על אחד לא בא לידי ביטוי מה שאת מתארת. אני הייתי מציעה לחזור לטיפול אצל פסיכולוג/ית קלינית של ילדים, ומבקשת גם הדרכת הורים עבורכם. לרוב העמדות התפיסות ואולי גם המשאלות העמוקות שקיימות בקרב ההורים עוצמתיות ומשפיעות הרבה יותר על הילד מהמסרים הגלויים שעוברים . בנוסף, להיות ילד יחיד לעיתים מגיע עם הערצה כמעט בלתי מותנית מצד ההורים, וכך ילדים יחידים עלולים לפתח רגישות ואפילו פחד מכל תגובה אליהם שאיננה הערצה. כל אלו הם נושאים שכדאי יהיה לבחון בטיפול, הם מצידה והן מצידכם ההורים. כאמור, ממליצה על כך בחום. כל טוב, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגיה קלינית וייעוץ ילדים ומבוגרים 0523873044
תודה רבה על ההתייחסות. ריקי