גניחות של תלמיד בשיעור
דיון מתוך פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים
שלום וברכה, ברצוני לשתף בקושי שאני חווה מול תלמיד שלי בכיתה ז. התלמיד החל את שנת הלימודים באיחור של חודש משום שהתעקש ללמוד בבית ספר אחר, שלא אושר לו ברשות העירייה. הוא התקבל אלינו ודווח מהיסודי שמדובר בתלמיד נבון, אך גם מתייחס בזלזול להוריו. הוא הבן הצעיר במשפחה כשכל אחיו הגדולים נישאו ואינם בבית. באחד מהשיעורים המקצועיים שהיו בכיתה הוא השמיע קולות של גניחות. המורה המקצועית כעסה מאוד וביקשה ממנו להפסיק, אך הוא המשיך. לקחתי את התלמיד לשיחה אישית בה כינו אותי "מפגרת". על פי התרשמותי מהתלמיד עד כה, עולה בי רושם של תלמיד הנוטה לזלזל במורים ולא לכבדם. בשיחה אחרת שהייתה עם האב והבן, הבחנתי כי מדובר בתלמיד דעתן מאוד, המנהל את אביו. אני מוטרדת מאוד מהתנהגותו בשיעור (ניחות) ועוד יותר מהיחס המזלזל כלפיי. מה דעתך?
הי רויטל, זה נשמע כמו ילד שחי ללא כל החזקה. המשמעות של זה היא עגומה עבור ילד מבחינה פסיכולוגית וכלפי חוץ מה שרואים הרבה פעמים זה חוסר יכולת לקבל סמכות, גבולות וחוקים. מאחר ואינני מורה אני לא יודעת מה אפשריות המשמעתיות שלכם והכלים שבידכם לטפל במצבים כאלה בבית הספר אולם נראה לי שללא התערבות משמעותית בכל מקרה לא תהיה השפעה של ממש. להתרשמותי המשפחה הזו זקוקה לסיוע נרחב הכולל טיפול פרטני עבור הילד, הדרכה הורית אינטנסיבית להורים ואולי טיפול משפחתי. במסגרת בית הספר אולי פגישות עם היועצת, אולי משלב או התערבות של קב"ס בנוסף לצעדים משמעתיים. במיילים אחרות, כולם צריכים להתכנס ולחשוב היטב על הילד הז כי כנראה שהמצב מעצמו לא ישתפר. כל טוב, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044