ילדה בת כמעט 5 שבוכה בגלל הישגים
דיון מתוך פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים
שלום, יש לי ילדה בת 4.10 חכמה. מפנימה מהר מאוד מה שמסבירים לה ולומדת ממש מהר. יודעת מספרים עד 70, חיבור וחיסור, מדברת 3 שפות. בגיל שנה ו3 חודשים ידעה 70 מילים ( מהספר 100 מילים ראשונות). מאוד חברותית בגן. יש לה בעיה רצינית בבכי. בוכה כי פתחתי את דלת הרכב לפניה- בוכה רציתי להיות ראשונה בוכה כי יצאתי מהבית לפניה - אומרת אני רציתי לצאת ראשונה בת דודה שלה רשמה אותיות ואמרתי לה כל הכבוד והיא מתחילה לבכות שהבת דודה לא יודעת כלום והיא יותר טובה ממנה. מסבירים לה שיהיו אנשים שמגיעים ראשונים לפניה למקומות שיהיו מצטיינים לפניה וכ׳ו זה לא עוזר אני לא יודעת ממה זה נובע זה לא בא מאיתנו ההורים שמלמדים אותה שלהיות ראשונה בכל דבר זה הכי טוב. לא יודעת מאיפה הביאה את החשיבות הגדולה הזו להיות טובה בלימודים, במשחקים ובכל דבר אחר. אני חוששת שיהיו לה בעיות רגשיות אשמח לתובנות ממכם. ממה זה נובע, באם זו בעיה רגשית? ואיך ניתן לטפל בזה.
הי, לפני שאענה אשמח להבין מנין היא יודעת את כל מה שהיא יודעת - חשבון, שפות וכו'? אשמח לתשובה מפורטת בנושא כדי שאוכל לדייק בתשובתי עד כמה שניתן. בברכה, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044
היי. באופן כללי היא ילדה שיש לה זיכרון, בסגר הראשון צפתה מול הטלוויזיה הרבה זמן וצפתה בסדרות והבינה משם רוסית (אנחנו בכלל רוסים). - אנגלית- מיוטיוב מגיל קטן- תדברי איתה היא תבין אותך לגמרי אם כי קשה לה לענות באותה שפה. עברית גם כן - חשבון - ישבתי איתה 3 פעמים להסביר לה והיא הפנימה ישר.. היא גם התחילה לשים לב לכמויות למשל כשנותנים לה סוכריות היא סופרת ועושים חיבור וכ׳ו. אני גם מנסה להעצים אותה ואומרת לה כל הכבוד, איזו חכמה את. - הגננת אמרה שהיא אף פעם לא הולכת הביתה מבלי להשלים מטלה של כתיבת מספרים וכ׳ו. - לגבי אותיות- היא לא כל כך בקיאה בהם ואני כן מנסה ללמד אותה לעיתים רחוקות. היא ילדה חדה מאוד- דוגמאות מהיום: הילדות הסתכלו לשמיים והתלהבו ״הנה מטוס״ והיא אומרת לא נכון, זה הליקופטר (זה באמת היה הליקופטר). עוד דוגמא, היא שאלה אותי איך קוראים לפרח החרדל ואמרתי לה, ואחרי חודש אומרת לי הנה חרדל- היא זוכרת מה שאמרתי לה פעם אחת לפני חודש שלם.
חשוב לי לציין שאני כן יושבת איתה לעיתים רחוקות. קניתי לה חוברת ללימוד אותיות כי היא קצת מתקשה בהם. לגבי חשבון גם כן יושבת איתה שתדע יותר טוב עכשיו כשהיא יודעת את הפעולות אך זה לא לעיתים קרובות.
שלום לך, אני מניחה שמדובר בשילוב של אינטיליגנציה טבעית גבוהה, כלומר המימד האינטלקטואלי שהנו מפותח באופן טבעי אצלה, ואולי.. גם.. בכל זאת מסרים מהבית, אולי לא כ"כ מודעים, אולי לא ישירים..לפעמים אנחנו נוטים לזרום עם הילד, עם הכיוונים הטבעיים שלו, וזה בהחלט חשוב, אבל חשוב גם האיזון ולשים לב שהמסרים הם מסרים מאזנים. מה הכוונה? עם ביתכם יש לשים דגש על הפאן החוויתי. שחקו איתה יותר משחקים חוויתיים, שלא מערבים "חשיבה" אינטלקטואלית כמו משחקי דמיון, משחקי תפקידים, מחבואים, תופסת, טיולים בטבע, המצאת סיפורים וכו'. שימו דגש על החוויה - לא רק כמה היא חכמה , אלא כמה כיף ומהנה לשחק איתה, לדבר איתה, לחבק אותה, להתכרבל איתה, להמציא איתה דברים וכו'. כמו כן התחילו לשים לב למסרים שלכם גם בינכם ובין עצמכם כהורים (למשל כל הנוגע למצוינות, הישגיות צורך לעשות דברים "כמו שצריך" וכו') וכמובן למסרים אל מולה. ההנחיה הזו היא חשובה מאוד מאחר וחשוב שתהייה חפיפה בין החלק האינטלקטואלי בהתפתחות ביתכם לחלק הרגשי או לפחות חפיפה חלקית בינהם, זאת על מנת לא ליצור פערים גדולים מידי כי בדרך כלל משם מתחילות בעיות שונות.. . כל טוב, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044