ילד שמתקשה בדברים מסוימים
דיון מתוך פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים
שלום בן 6. חכם ונבון. מבטא את עצמו ואת רגשותיו טוב מאוד. מתקשה בדברים ספציפיים. למשל, הוא מסרב להגיד בוקר טוב לגננות בבוקר. אם הגננות שואלות אותו בבוקר איך אתה? הוא ממשיך בדרכו ונכנס פנימה לתוך הכיתה ולא עונה ולא מתייחס. דיברתי איתו הוא טוען שקשה לו ושהוא מתבייש ושדברים כאלו מביכים אותו. במקביל אם יש לו מה לספר לגננת כמו שקנה משחק חדש או לשתף בחוויה שהייתה לו הוא כן ניגש לגננת במהלך היום ומדבר איתה ומשתף. בזמן פעילות בגן הוא מרים אצבע כמו כולם מיוזמתו ומשתתף. לפעמים זה קורה לו שנאטם אם שואלים אותו על ריב בינו ובין אחד הילדים בגן ולא מתגונן ולא עומד על שלו. בבית הוא דברן ומשכנע ועומד על שלו. אני לא מצליחה להבין עד הסוף למה זה קורה איתו וכמה שאני מדברת ומכוונת ומבקשת לא מצליחה לעזור לו. אודה לעצה יום טוב
שלום לך, יש ילדים שפשוט מתחממים קצת יותר לאט...זה נראה לי המקרה של בנך. הוא משתתף במפגש, הוא חברותי ואפילו פונה מיוזמתו לגננת...בסה"כ הכל נשמע נהדר. לגבי הבוקר, אינני חושבת שזה שהוא לא פונה לגננת בבוקר בברכת בוקר טוב זו בעיה בפני עצמה, אבל אני כן חושבת שאפשר לעשות איזו חשיבה משותפת עם הגננת לגבי מה יכול לעזור לו להרגיש קצת יותר בנוח או בטוח כבר בבוקר. אולי פניה של הגננת מיוזמתה בברכת בוקר טוב, אולי פנייה בלי לחכות לתגובה. אולי בוקר טוב קצר ומיד להתחיל בשיחה איתו או אולי הגננות יחשבו שאין צורך להתייחס לזה כלל כי תוך זמן קצר הוא מפשיר וחש בנוח. כנל לגבי נושא הריבים שהזכרת. אפשר להבין אותו בכך שזה באמת מאוד לא נעים להתגונן.... השאלה היא האם יש לכך השלכות? האם הוא מוענש בשל כך שלא בצדק? לתחושתי אין לך ממה לדאוג, נהפוכו. ככל שתדאגי יותר, ככה בנך ילך ויסתגר. התמקדי בחלקים הטובים שלו - בכמה את שמחה שנוח לו לשתף את הגננת בחוויות, בכמה את גאה שהוא כזה ילד חברותי ושאת מבינה אותו שקשה לו לדבר על ריבים...כי זה באמת לא פשוט. תמיכה בנקודות החזקות רק יחזקו אותן בעוד שהתמקדות בקשיים - ובוודאי בקשיים שלא קיימים, רק ייצרו אותם יש מאין. כל טוב, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044