קושי אצל בן 5 בבחירות יומיומיות
דיון מתוך פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים
בני בן החמש מתקשה לבצע בחירות ברמת היומיום באופן שמטריד אותי כי נראה שהוא לוקח את זה יותר מדי ברצינות. וממש מבקש מאיתנו ההורים "תבחרו בשבילי" למשל איזה ספר לקרוא לפני השינה, איזה משחק קופסא להביא לסלון, איזה משחק לקנות בחנות.. אני רוצה לעזור לו לפתח את המיומנות הזו אבל לא יודעת איך. אשמח לעצה
הי, קודם כל הבן שלך נשמע חמוד ביותר :) וזה נשמע שהוא ממש רוצה וזקוק לאישור שלכם ולעזרה שלכם - ואלו הם שני דברים שונים. מבחינת אישור - באמת כדאי לבדוק האם המסרים בבית הם כאלה "רציניים". האם הוא רואה אתכם ההורים למשל נאבקים/מתלבטים/מתייסרים/נותנים חשיבות רבה לכל בחירה, החלטה, נויאנס. האם אתם פרפקציוניסטים, האם יש אווירה של חרדה בבית אם משהו לא יעשה או נעשה" כמו שצריך", אגב גם אם זה לא נעשה ישירות מולו או אל מולו. מספיק שזו האווירה הכללית בבית, הוא יספוג אליו את השיעור הנלמד ועלול לפתח בעצמו חרדות הנוגעות לבחירות "לא נכונות" למשל... החלק השני הוא רצון בעזרה או קירבה, תיווך נרחב יותר..וזה דווקא יכול לנבוע מצורך התפתחותי. ככל שילד מתפתח וגדל, הוא מבין שלדברים יש משמעות והוא יכול להרגיש בתקופות זקוק יותר לעזרה ולקירבה רבה יותר של הגדולים. הייתי מציעה לכם פשוט מה שנקרא - לזרום איתו...ותוך כדי לעזור לו להתחבר למה שהוא רוצה, בצורה מאוד משחקית ונון שלנטית.."אהה, אני זוכרת שמאוד אהבת את הספר ***אולי תירצה אותו שוב" או "בוא נחשוב ביחד, איזה צבע עולה לך לראש ראשון... כחול! אז אולי תירצה בגד כחול היום?" באופן הזה תוכלו גם לייצר קירבה נעימה ותחושה של היות ביחד, גם תוכלו לעזור לו להתחבר לעצמו וכמובן תוציאו את העוקץ מהחשיבות של כל בחירה/החלטה על ידי בחירה דרך משחק למשל, כפי שהיצעתי. בהצלחה, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044