תלמידה שואבת, מה לעשות??
דיון מתוך פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים
היי...אני מחנכת של תלמידה מכיתה ה, מכירה אותה השנה. בשיעורים התלמידה לא מפסיקה להשמיע דעתה, בכל רגע גם כשלא ניתנת לה רשות לדבר. הדבר מתרחש גם בשיעורים אחרים. היא פשוט מצביעה ותוך כדי הצבעה גם מדברת. הצבתי גבול בכיתה על הרשות לדבר אך היא מתקשה לקבל זאת. בנוסף, היא עוצרת אותי בהפסקות ומבקשת לדבר איתי ולספר את כל חוויותיה. כך קורה עם מורות מקצועיות אשר מותשות מהמקום השואב הזה. היכ קוטעת מורות בזמן שהן בשיחה, ומתפרצת לדיבריהן. יש קושי משמעותי בויסות. במפגש כיתתי שהיה היא התחיחה לספר ש"ברח" לה, אך אני עצרתי את זה מייד. היא משפריצה מידע עלינ לכל כיוון ללא שליטה רק כדי לקבל תשומת לב, אך זה לא מותאם, ויש לי גם 35 ילדים נוספים. היא מקבלת תרפיה באומנות, שעה בשבוע, אך לא מספיק.שוחחתי עם המטפלת שדיווחה שגם אצלה זה קורה, מקום בולעני , ובמסגרת טיפול עובדת על זה. קשה לה לראות את האחר, ורוצה שיראו רק אותה.נראה שהיא זקוקה המון לאוזן קשבת שלא ניתנת לה בבית והיא אף מדברת על כך. בפועל הוריה גרושים, אמא של מתגוררת עם בת זוג (יצאה מארון) ויש לה קשר עמה במהלך השבוע. היא מתגוררת לסרוגין אצל האב והאם. בפועל האב מגדל אותה.התלמידים מפתחים אליה אנטיגוניסם ואני מנסה לפתח בהם חמלה ואמפטיה לאחר. לא תמיד זה הולך. הם מאבדים סבלנות וגם אני. ממש קשה לי איתה. מה מציעה?
הי, כדאי לפעול במספר כיוונים. ראשית לשוחח עם הוריה ולנסות להעביר להם את מצבה. לא הבנתי אם מעבר לטיפול בבית הספר היא בעוד טיפול, אבל בכל מקרה נראה שיהא זקוקה לטיפול איכותי אינטנסיבי וכדאי שההורים ישמעו קצת על הצרכים הבוערים שלה כפי שבאים לידי ביטוי בכיתה ובכלל כפי שאת מבינה אותם. מהעבר השני נראה לי שנכון יהיה שבשיחות אישיות וקבועות שלכן, תוכלו להחליט בינכן יחד על סימנים מוסכמים שיוכלו לעזור לה בוויסות - למשל כשאת ניגשת אליה ושמה יד על כתפה - זה אומר שעליה לעצור כעת ולסיים את המשפט. או כאשר את אומרת את המילים "זה מעניין אבל בזמן אחר" היא תבין שמה שהיא רוצה לומר כרגע פחות מתאים. שהיא מסכימה לדבר רק אחרי שמוזמנת וכיוב' וכמובן שהדברים האלה צריכים להוות חלק ממערכת יחסים של אמון וביטחון - וגם את זה תצטרכי להתאמץ ולבנות איתה. הייתי בודקת גם מה האפשרויות של סיוע, ישנם תנאים בהם ילדים יכולים לקבל סייעת התנהגותית/רגשית ונראה לי סביר שעבורה זו גם אופציה ריאלית. בהצלחה, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044